Schikkingen voor de Vasten. Vrijheid van geweten. Carnaval - i' Zijn de1Ca,°"- Iets over de appelen. Wetenschap Vastenavond. EEN EN ANDER. hct Ingevolge de bij zo nel pre macht welke Wij van den Heiligen stoel ontvangen hebben, vergunnen Wij, gedurende de aanstaande Tasten, de volgende dispensatiën of toelatin gen I. Het is toegelaten boter en zuivel te ge bruiken alle dagen van de Vasten. II. Het is toegelaten eieren te eten alle dagen, uitgenomen op Asch-Woensdag en Góeden-Vrijdag. Degenen die verplicht zijn te vasten, mogen buiten de Zondagen, maar eenmaal daags eieren eten. te weteD. op den voomaamsten maaltijd, en niet op de colla tie en zulks moeten zy ook onderhouden op de an ere vastendagen van het jaar. Op al de dagen van de Vasten, is het toegela ten eieren te gebruiken tot het bereiden van andere spijzen. II f. Wij staan het gebruik vnn vleesch toe op den Zondag. Maandag, Dinsdag, Donder dag en Zaterdag van iedere week, uitgenomen op den Zaterdag van Quatertemper (2 Maart) en den Zaterdag der Goede Week. Degenen die verplicht zijn te vasten, mogen, buiten de Zondagen, maar eenmaal daags vleesch eten. te weten, op den voornaamsten maaltijd en niet op de collatie en dit geldt ook voor vleeschsoep en jeugd. IV. Het is verboden, zelfs aan degenen die mogen vleesch eten. vleesch en visch te eten op één en denzelfden maaltijd, niet alleen alle dagen van de veertigdaagsche Vasten, de Zondagen inbegrepen, maar ook alle an dere vastendagen vnn het jaar. V. Men is verplicht drijmaal te lezen den Vaderons en den Wees-gegroet, en eens de akten van Geloof, Hoop, Liefde en Berouw itdsrtn dag dat men van bovengemelde dis pensatie van vleesch te eten, gebruik zal maken. Men zal zich nogtans van deze verplich ting kannen ontslaan, met eene aalmoes, ieder volgens zijne middelen en godvruch tigheid, in den offerblok van de Vasten te storten. Deze aalmoes, die verplichtend «voor allen die do voorgeschrevene gebeden niet onderhouden, zal tot goede werken besteed wordenvolgens Ons advies en de gebruiken van dit Bisdom. VI. Aan de militairen van allen graad, aan hunne huisvrouwen, kinderen en dienstbo den, alsook aan de andere personen die dade lijk in militairen dienst zijn, stann Wij het gebruik van vleesch toe op alle dageu van net jaar. uitgenomen op Goeden Vrijdag. Met de militairen stellen wij gelijk de gen darmen, de douaniers, de commissarissen en bedienden van politie die in werkelijken dienst zijn, de bedienden welke in dienst zijn op de treinen van deD ijzeren weg ei op de ti ams, alsmede in dienst zijnde postbodeu en bedienden der accijnsen. VII. Wij iueenen aan de geloovigen van Ons Bisdom wederom te moeten herinneren, dat de Vastendagen, buiten de veertigdaag sche Vasten, zijn de Woensdagen, Vrijda gen en Zaterdagen van Quatertemper de Vigiliedagen vóór Sinksen, vóór de plechtig heid van da HH. Petrus en Paulus. vóór Onze Lieve Vrouw Hemelvaart, Allerheiligen en Kerstmis en dan nog. dat het al de Vrijda gen van het jaar verboden is vleesch te eten, behalve den Vrijdag, waarop Kerstmis zou vallen. VIII. Ingezien de tijdsomstandigheden, en ingevolge de bijzondere macht. Ons verleend door Zijne Heiligheid den Paus van Rome, laten Wij toe aan al Onze diocesanen, dit jaar. vleeBch te eten, zelfs meermalen daags, op Sint Marcnsdag en op de Kruisdagen. Om dezelfde beweegredenen en ingevolge dezelfde macht, vergunnen Wij iusgelijks aan al Onze diocesanen, tot aan de Vasten vuu het toekomend jaar, vleesch te eten, zelfs meermalen daags, op al de Zaterdagen van het jaar diegeene vastendagen zijn. Ten einde te voldoen aun het verlangen van den H. Vader, moeten Wij de geloovigen die van deze toelating zouden gebruik maken, aanwakkeren om daarvoor audere goede wer ken te doen, en bijzonderlijk het gebod van het vasten en van het vleeschderven sliptelijk te onderhouden. IX. Wij laten toe, gebruik te maken van afgesmolten vet in plaats van boter alle dageu van het jaar, behalve op Asch Woensdag eu Goeden-Vrijdag. Deze Herderlijke Briefen schikkingen voor de Vasten zullen van den predikstoel afgele zen worden in de kerken, openbare kapellen, geestelijke gemeenten en colleges van Ons bisdom. Zij zullen daar gedurende geheel de Vasten, volgens gewoonte, te lezen hangen. Gegeven te Gent, onder Onze bandteeke- ning, Onzen zegel en de tegenteekeniug van Onzen Secretaris, den 2 Februari 1901. t ANT0NIT7S, Bisschop van Sent. Op bevel van Zijne Hoogw. den Bisschop. A. Bo Mecctor, Kan. Secret. Plaats f des zegels. De geuzen zegger. dikwijls wij zijn de eenige partij der vrijheid vau geweten Dat is foorlawijd, weerdig van tanden trekkers. Zij en eerbiedigen zelfs die vrijheid niet bij hunne partijgenooten. Daar wij niet doen lijk de armtierige Dendergalm, bevestigen eu beweren zon der bewijzen, geven wij de proef op de som. D-' geuzenschoolwet van 1879 liet de onderwijzers vrij den Godsdienst te onder wijzen of niet. Doch om de menschen zeem aan den haard te strijken en te toonen dat niets, oh niets veranderd was, moest de catechismus lijk vroeger onderwezen worden. Dat was reiDe huichelarij. Er zijn vele goddelooze schoolmees ters, bijna al degenen die uit de Staats normaalscholen komen. Dat was zoo reeds in 1879. Vele onderwijzers zou' en dus graag aan die les den brui hebben gegeveD Maar bet ministerie, om de hooger aangegeveDe rede wilde dat niet. Ook wierd een ongehoorde dwang uitgeoefend op de schoolmeesters. Wij vinden het brwijs in don miniate- rieelen omzendbrief van 5 November 1879. Niemand mocht den eed doen tenzij hij den godsdienst onderwijzen wou. Er is meer. Te Oostende was er een onderwijzer die mordicus weigerde. Wat deed de vrijmetselaars minister Hij broodroofde den armen mau en hij zond hem zijn ontslag. Is dat de vrijheid van geweten t Omdat het van de vrijmetselaars komt Mal Den dergalm dat goedkeuren. Hij mag, hy, dat niet afkeuren het komt van zijne meesteis I valdagen en de arm tierige maakt er gebruik van. Hij duift nogmaals in zijn nr 6 her halen dut hij voor de rechtveerdigheid is. Hij voor de rechtveerdigheid Wat mag de rechtveerdigheid dan toch zijn dat Dendergalm "r voor is. Gewis zeker niet wat iedereen er door begrijpt. Is hoi.Dendergalm niet die geschreven heeft dat men de geestelijken moest ver baiiDen f Is dat ook voor de rechtveerdigheid zijn i Is het Dendergalm niet die de bloedige moordtooneelen der hatelijke Fiansche omwenteling to< juichte en zegdeZij beeft 1 veel misbruikeu uitgeroeid en veel onge lijk heden geëffend. Priesters met volle schepen verdrinken, edelen vermoordeu goederen aauslaan en inpalmen is onge lijkheden effeueu. Is dat zijne rechtveerdigheid Als Pergameni schreef: - Boet, ge vang, verbanning zyu wettelijke mid delen waarom ze niet tegen de catlio- liekeu in 't werk gesteld dan juichte hij toe en riep uit Pergameui is er zoo ver niet neven 1 Er ziju andere citaten nog En ile ki-rels die zulke schandalen op het geweten hebben durven nog schrijven dat zy voor de rechtveerdigheid zijn I Zulke diugen moet alle eerlijke men scben doen walgeu. Niets is inderdaad walgelyker dan huichelen en bedriegen. De voedingskracht van appelen be draagt bijna 14% en berust vooruamelyk op bet gehalte aan koolverbiudiogen en plantenzuren. De appel bevat ook tame lijk veel fosfoor, w.iarom men hem ook als een voortreffelijk middel tot herseu- ontwikkeling beeft geroemd. De waarde van een yoedingsmi :del moet evenwel niet uitsluitend naar zyn fosfnotgehalte worden beoordeeld. Do beste voedingsmiddelen zijn die, welke aan het geheele lichaam ten bate I> E ZOON ei \i i\ a i) n1 naar het Engelsch. 7de yervolg. Hebt gij ook geld bij u, kind vroeg nu de vrouw. Jos, die meeudo dat zij betaald wilde wor den, antwoordde Ja, vronw, ik heb eenen shilling, en haalde het geld uit zijnen zak om het haar te geven. Maar, jongen lief, voor wie ziet ge mij aan, dat ik geld van u zou nemen. Hot is nog een lange weg van bier tot Londen, al hebt gij bet nu zoo goed getroffen. Weet ge waar been als ge daar aankomt Ja, bernam Jos, ik deuk dat ik w erk zal' krijgen als staljongen. Dat is mogelijk maar intusschen deed go beter uwen shilling te sparen neem dus dit vl-esch en brood meê voor onderweg. Zijt gij ook goed warm Ja, dank u. Job bad nu zijn maal geëindigd, warmde zich nog eens goed en na een paar minuten bedankte bij dia goede menschen, nam af scheid, werd met zijnen voorraad opgeladen, en de vrachtwagens zette zich weer langzaam Job was nu geheel en al bekomen, kroop diep in het strooi en verheugde zich, zoo zonder lastige vragen veilig in Londen te knnnen aankomen. Na drie dagen en drie nachten zonder ver dere voorvallen, hield de wagen stil in de Oxfordstreet, om negen uren 'e avonds. Wel jongen, vroeg de voerman, zoudt go nu den weg weten Ik kan het vragen, antwoordde hij, zoo dra ik maar bij het licht kom en het. adres kan lezen. Vaarwel en van harte bedankt. De voermau gaf hem de hand, en Jos stond alleen, verheugd nu geen ontwijkende antwoorden meer te hoeven geven. Wat nu gedaan Hij wist het zelf niet - hij was slechts bezorgd voor eene zaak, na melijk om voor dien nacht ODder dak te ko men. Hy wandelde eeuigen tijd de Oxford- straat op eD neer, maar iedereen liep zoo haastig, dat hij niemand durfde aanspreken eindelijk kwam een meisje van zeven of acht jaar hem voorbij eu bekeek hem met aun dacht. Kunt ge mij zeggen waar ik dezen nacht zou kunnen slapen vroeg Jos. llebt ge mouaco's was het antwoord. Wat ia dat komen en niet slechts één bijzondere stof bevatten, die overheerscbend iu het eene of andere lichaamsdoel voorkomt. De oude Scandioaviërs geloofden, dat hun Heidensche goden zich uitsluitend met appelen voeden en dat zij bun booge wijsheid voornamelijk aan deze koningin onder de vruchten te danken hadden. De zuren, die in den appel voorhanden zijD, werken zeer heilzaam, doordat zij de werkzaamheid der Dieren p> ikkeleu, waar door de vergiftigde stoffen, die bij de stofwisseling ontstaan, uit bet lichaam verwijderd en bloed en weefsels gezuiverd wor eD. EeD rijpe appel is binnen ander half uur verteerd, terwijl de verteering van vleesch en vele plantaardige spijzen voel meer tijd kost. Appelen kan men gerust vóór en na, zelfs ook gedurende den maaltijd gebruiken, en wie aan gal- aebtigbeid lijdt, zal goed doen één of twee dagen uitsluitend appelen te eten. By zulk een dieet kan men zonder nadeel eeD week lang elk aoder voedsel outberen. dat het bijbelverhaal over het scheppen der twee eerste menschen onwaarheid is. Dat is bewezen, zegt hij. Wie bei ft dat bewezen Toch de schrandere geesten van deD armtierigen Diet want nooit zijn ze met een armzalig argumentje voor den dag gekomen. Geef die bewijzen eens, groote mannen van 't licht. Ni-men wij die woorden nu eens aan. God, zegt die goddelooze, godsdienst- hatende man, heeft onze voorouders niet geschapen. Van waar is de menscb gekomen, in dat geval Op twee wijzen kunt gij uet bestaan vau den menscb uitlegyen. Of door schepping van God, dat is de waar heid, of door vervorming der dieren door de eenvoudige ontwikkeling der Datuurlyke krachten. Eeist wordt de levenlooze stof tot plant, deze tot dier eu dit nogmaals tot menscb. Welk verschil is er aldus iusschen mensch en dier of plant of ruwe slof Geen grondig verschil een min of meer 1 Geleerden zeggen dat de mersch van den aap afstamt dat wij, volgens het woord van een hoogleeraat der vrijmetse- laarsschool van Brussel, kinderen, zonen zijn der beest, des fils de la héte Dat zegt ook C. Flammaiion Le monde avant la ciéation de l'homme, bl. 808. Dat is dus de théorie van Dendergalm. De Dendergalmers gelooven dat zij afstammelingen der apen zijn 1 Zij zijn zonen van apen I Apenkindeis I Zoudt ge zeggen, lieve lezers, Als ge 't bontenakespel Vau den dwazen Vastenavond Aan den gang ziet, dat zoo fel En zoo lang de winter woedde Zoudt, ge zeggen, dat zooveel Er van koude klappertanden En van bonger za.en scheel O Ik kan maar niet begrijpen, Waut, voorwaar, 't is al te gek Zit mij de armste duts der wereld Iu 't afgrijselijkst gebrek Zaagt gij gist'ren nog hem beed'Ien Met een bitter, droef gelaat, Thans in vastenavondplunje Loopt hij vroolijk langs de straat Ja, hoe ook de zwartste ellende 't Meuschdom iu haar kwauwen Om te drinken en te zwieren [knelt, Is er altijd, altij I geld Is 't er niet, het moet er komen Voor een bonten domino Draagt men zelfs matras en peluw Naarden «Berg»en slaapt op stroo: 't Is een leven in de kroegen Waar m'uitzionig danst en drinkt, Eu waar dwaas en zedekwetseud 't Liederlijk gezang weêrkliukt Wel geld ik bemerk dat gij hier onbe kend zijt. Ja, ik heb hier eenen shilling. Dat is goed kom dan maar meê. Jos volgde haar zonder achterdocht en ver hengd het zoo goed getroffen te hei-hen. Zij bracht hem naar eene afgelegen straat, waar geen lantaarns bruuden de buizen waren zeer groot. Neem mijne hand, zegde het meisje, en let op hoe gij stapt. Door zijno nieuwe gezelliu geleid, kwam Jos aan eene wijd openstaande deur zij tra den binnen on geholpen door het meisje, be klom hij een doukeren trap tot op de twaede verdieping. Zij opende eene deur en Jos be vond zich tusscheu ruim twintig kinderen van denzelfden leeftijd van beiderlei geslacht. Eenige bedden stonden op den vloer van het ruime vertrek. In het midden waren acht of tien der be woners roud eene vetkaars op dan grond gehurkttwee speelden met een apel smerige kaarten, terwijl de anderen toekeken ande ren nog lagen op de bedden te slapen of te klappen. Het meisje wees Jos in eenen hoek een bed aan, na eerst zijn shilling geëischtte hebben. Het zag er Diet proper uit, rnaur de arme jongen had in den laatsten tyd wel slechter ligplaatsen gehad. Hy legde zich terstond In gevloekte slempartijen Wordt het loon der wek verbrast, En in overdaad en ontucht Hart en geest en maag verkwast Ilong'rend zuchten vrouw eu kind'ren T'huis in vreeselijken Dood, Bij eene uitgedoofde haarsteë, Naar eene droge korste brood.... O I wat een dal?.. L'-ev' de vreugdeI Als de dwaas tot 'smorgends vroeg 't Roestig keelgat maar kan smeren In bet bierbuis eD de kroeg 1... O De Vastenavond is een Oog' Dadige armenbeul Veler schuitjes lijden schipbreuk Iu zijD enge. outstuimige geul Men verbrast geluk, gezondheid, Eer en vrede in dom lawaai 1 Hart en geest maakt m'al zoo ijdel Als de beurs en de eetschapraai. Christen Onderwijzersbond van Oost-Vlaanderen. H- t bestuur van dozen boud heeft aau den minister van binnenlandscbe zaken en openbaar onder wijs een brief geschreven, waarin het hem innig dank zegt wegeüs het neêrleg- gen van zijn wetsontwerp nopens de pen sioenen der lagere onderwijzers. De Christene Onderwijzersbond ver zoekt tevens M. de T ooz, dat wetsont werp met de weuschelijke verbeteringen, zoo spoedig mogelijk tot wet te maken. In hoogergemeld schrijven wordt M. de minister tevens eerbiedig verzocht, voor te gaaD op den ingeslagen weg om, in de maat van bet mogelijke, aan de veronge lijkte onderwijzers der vijfde reeks vol- doeniug te sch-naen. De socialisten zijn niet tegen den godsdienst Te Hou u-og Airne- ries was een brave werkman, Em. H..., gestorven in de godsdienstige gevoelens, na bediend te ziju van de HH. Sacramen ten. Nu, zijne schoonzoons algemeen be kende socialisten hebben hem, Woens dag namiddag, burgerlijk doen begraven. Een catholiek gewestelijk con gres zal in Meert te Biussel gehouden worden, onder het eerevoorzitterscbap vaü Z. Em. cardiDaal Goossens en bet voorzitterschap van M. Beernaert. De ondervoorzitters zijn Mgr Van Aertselaer en kauouil. Nuyten. Het congres telt zes afdeeiingen 1. Godsdienstige en liefdadigheidswerken; 2. Onderwijs en propaganda 3. Econo- m sche wei ken 4. Landelijke werken 5. Universitaire wei ken 6 Vrouwen werken. a Wonderlijke boomen. Hetplan- tcmijk leveit veel meikwaardige ver schijnselen op. Sommige tropische boo- meu verschaffen zoowel kleeding als voedsel en de binDODbast van andere is glad en buigzaam genoeg om als schrijf papier dienst te doen. De broodboom heeft eene zaprijke vrucht, eeD weinig grooter daD eeue kokosnoot, die in schy- ven gesnedeu en gekookt bijna niet van uitmuntend brood kan onderscheiden wordeD. De trancuboom van de Canari- sche eilanden is zelfs bij hut droogste weêr nat, voortdurend diingt er water uit zyn bladeu de wijnboom van Mauri tius levert niet water, maar goeden wijn op. Eene soort van berk op Sicilië heeft een zap, dat zich tot suiker verhardt, eD door de bewoners vau bet laud zouder eenige verdere bewerking als zoodanig gebruikt wordt. Do wasboom vau het Andesgebergte levert eene stof die spre ken! op bieëowas gelijkt. De boterboom iu Afrika levert eens iD de twee maanden eene hoeveelheid vau honderd pond bo ter, die wanneer zy gestold eu gezouten is, zeer goed voor echte boter kan door gaan. De uielkboorn in Zuii-Akiika scheidt eene vloeistof af die sterk over eenkomt met koemelk en door de inboor lingen als zoodanig gedronken wordt. China heeft den zeepboom, welks zaad, als zeep gebruikt, een sterk zeepsop op levert, eu vet en vuil verwijdert. Eene sterke tegenstelling met deze nuttige boomen vormt de menschenetende boom, die een korten dikken stam heeft, en ge neer, en verzonk weldra in een diepen slaap. Toen hij den volgenden morgen ontwaakte, was zijne kleine vriendin verdwenenTerwijl hij zich aankleedde, kwam hij tot de ontdek king dat al zijn geld tot don laatsten penny uit zijne zakk n verdweaen was. Hij beklaagde zich hierover aan een paar jongens, die gekleed op eau bed nevens bet zijne lagen, doch zij lachten hem nit, noem. den hem u vreemde rat en spraken zulke onbeschofte taal, dat Jos weldra begreep dat hij in een echt dievenbol verzeild was. Na eenig twisten werd hij aan de deur gezet en bevoud zich nu op straat zonder eenen penny op zak en met grooten honger. Er is misschien geen plaats ter wereld waar men meer eten en drinken krijgen kan als te Londen, wanneer men namelijk geld genoeg heeft om het te betalen doch niettegenstaan de dezen overvloed is er ook geene plaats, waar dit moeilijker te b«komen is, als men het ongeluk heeft geen het minste gold te be zitten. Jos liep verschillige winkels en werkplsat- sen af om werk te zoeken, en werd over tl afgewezeu. Zoo bracht hij den eersten dag door en tegen den avond zette hij zich, ver moeid en hongerig, op do steenen trappen van een portaal en viel daar in slaap. Den volgenden morgen ontwaakte hy, be vend van koude, honger eu uitputting jjy wapend is met smalle buigzame -Sta weêrhaken voorziene doornen. jongt De priesters zijn vrijdag in de p Vr; meentescholen van Brussel gekomeÉoed i zonder dat er ergens de kleinste betoogiJls bi bepft plaats gehad. pend Overal werden de onderpastoors go«er g ontvangen door de bestuurders en omltfn Fr wijzers, en overal legden de leerlingvor den grootstcD eerbied aan den dag. I bft Nereens heeft .le politie, ondaofBwei de aanhitsingen der liberale pers, iemas gezieu, die de priesters kwam uitjouwt] En zeggen dat de Etoile schreef Bi toogingeu zijn onvermijdelijk ¥r Goede raad. Wat u niet hindert, plaagt dat Diet, iEK Wat u niet aangaat, vraagt dat niet, Wat u te zwaar is, draagt dat niet, Wat u geen smeit doet, klaagt dat niet. Vroeg op, vroeg op, in deugd en vlijü-^a' Vroeg op, gij maagden en 'gij knape:!er g' Dau kunt gij, als gij moede zijt ,Cor Met eeu geruste ziel gaan slapen, poV( Hetzij voor eens, of voor altijd. I Pauzelijke verjaardagen. - fr™ de maaudeu Februari eu Maart komL w; achtereenvolgeus de verjaardagen vanirjun kiczing, de geboorte en de krooning tt,„„ Zijue H' iliyi id Leo XIII. Den 20 Februari zal de H. Vader gei 23" vei jaardag vieren van zijne verb# ho- fins tot Paus, en den 2 Maart den 9fls v] verjaardag zijner geboorte. Indien bij dl. T twee jaren mag leven, zal de pauzelij£]a„ reg. eriug van L»o XIII, met die van Pij: IX, 'Ie langste zijn die in de gesohiedei ee i van bet Pausdom geboekt staat. eo Z. H. Leo XIII heeft het voorrecht joden noteu achtereenvolgens zynen goudèkel: priesterjubilé en daarna zyn vijf en twie oj: tirjarig bisschopschop te mogen vieretden, Binnen twee jaar zal hij, wat veel zeli— E zamer is, zijn jubelfeest van 25 jaar Paddag mogen vieren. j^tri God geven hem de gunst dien dag jeluk nog jaren daarbij te mogen beleven I d do !n d< De lange broek, tegenwoordig d|*!we de Franscbeu pantalon genoemd, hePIDP haren naam aan eene eigenaardige orn e standigbeid te danken. Iu de zestiende eeuw droegen inL°°? R'-publiok VeDetië de proletariër» br*erw ken met lange pijpen, die door vreemf? te lingeu als iets heel zonderlings beschouiJ00^ werden. Daar de Venetianeu iu Opp^Dr° Italië spottender wijze pantaloni wen genoemd, naar men beweert, om de v eering, die zij den heiligen Pantali bewezen, ging die naam over op hui in het oog vallende beenbekleeding. Iu Frankrijk werd de pantalon bek$,.w gemaakt door de personeD der Italia sche comedie hij werd opgenomen om de fautazijkostumen, die dienst deden het tooneel of bij het bal. Aan het van Lodewyk XIII was er niemand, in pantalon gedanst had. Den pantalon ook in de gewone klr^1' ding te doen aannemen, ging minder f v,( makkelijk. Daarvoor was meu to zeer f~ Ei steld op hooge laarzen, die zelfs inf salons gedragen werden. Eerst in de ^ra ste vijf en twintig jaren der negentiesi611 sc eeuw is het dragen van den pantaifoen algemeen geworden. jbedi Jaa Drie Belgische uitvinders zond^ ina eeue nieuwe omweuteliug gebracht hi(jeri ben in de electrische trekkiug. De nieujjaj j! uitvinuiog zou de locomotieven en mobielen onuoodig maken, lichtere iTver, tuigen gebruiken, en vooral zeer spa^: ()e zaam zijo. te ma. Nieuwe afslag op de steenkolen, Iu de uijverueiosbeurs van vrydagy ze Bergen gehouden, werden de zaken Èare troffen met eene nieuwe prysverminijefst ring van 2 fr. per ton. f Voo Daar nieuwe stocks zich beginnen!, vormen, hebben eenige mijnbesturen bi sloten van den maandag eenen verlofd[ voorde mijnwerkers te maken. AnderF^rt verminderen het loon met tien ten hcF1 J derd. [e dc I gel de i btal idwi vlei den let a stand vroeg aan de deuren om iets te eten, nuffen niemund gaf hem iets. Aan eeno pomp leictp0 hij zijnen dorst, dit was al wat hij krygp^8^ kon. want h <t kostte niets. Zoo streek weêr eeu dag zonder voed^p voorby, en tegen den nacht zocht de ar^e|jQ, jongen weder een schuilplaats onder a jQ kerkportaal. 'eer VIwen, 't ge Des anderendaags kon bij bijna niet ma"!) voort van honger en zwakheid. Pen Het was een heldere dag, en, terwijl door Sint Jamespark sukkelde werd hij et weinig verkwikt door de warme zonnestraler^1 Lr stouden daar vele banken, maar oven^'^ zaten er menschen op, eu Jos, hoe nitgept ook, durfde niet dichterbij komen, mis 0|)( sleepte zich moedeloos voort. Iroei Eiudelyk, na op en neêr gewandeld t getr hebben, terwijl by iedereen met smeekenifcakt. blikken bezag,doch doorniemand werd o/oori gemerkt, voelde hij dat hij zich niet langtfd, c op de beenen kon honden, en met den moaBari der wanhoop naderde hij eene bank, waarop10 slechts een enkel persoon gezeten was. Eerst rustte hij alleen op de leuniDg we bank, doch du heer, die daar zat, scheen h°B j-jj. niet op te merken, en nn zette hy zich op heteu, e uiteinde derzelve. (Wordt voortgeiet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 2