IlUDlUAtS /EN Donderdag 28 Februari I'M)! 5 centiemen per nummer 53sle Jaar 55o() Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst 'GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. vaderland, taal, vrijheid. mVemagogie ,U'. - - Socialistische knepen. LOGICA Materialisten. JUB1LÉ van het Heilig Jaar. s*. blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder tekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes den; fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving >t met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- n zijn ten laste van den schuldenaar i schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, t>.alle Postkantoren des Lands Cuiciii«* «uur». Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr 1,00 Vonnisse cp 3* bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften worn n niet teruggestuurd. Deeren notarissen moeien hunne inzendingen doen, uiteriijk tegen deD 'Ujnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 27 Februari 1901. er de boofdinge - Wat moet de an ztjn - lezen wij in Klokke Roe- bet volgende Jestaao er doelmatige wetten in gië ten voordeele der werklieden jrt 1894 zyn er eenige uitgevaar- f toaar verminkt en afgeknot plaas- f bouten beenen dat geschreven heeft is niet goed hoogte van onze maatschappelijke ing of te wel handelt hij niet Ier eenigen twijfel zet hij dat jaar- 94 vooruit met tiet gedacht in een .°®ld nummer zich de eer aan te eige- «tljffte beweren wat gedaau is, tedan- öteil.aan de groeüe partij, enighebben inderdaad reeds meermalen iteld dat zy dit manceuver gedaan l met do wet op de pensioenen, meer dan eens hebben zij herhaald 1 dank aan het Daensism is dat dit dgen is gestemd. [imotebben alzoo twee pezen op bun alleP d'V"'0 ^en sPot' mot f'e wetten 'tfigezegde bewaarders eu van KKefleren kant is het dank aan hen dat emd geraken. ontSten zü dan niet eens dat het volk \alstcbarlatans zal aanzien, als ilok- an houten beenen """is dubbelzinnig en ieder rechtzin- q roept ze toe Genoeg dubbelzin- tn tcbijat het dat dit jaartal 1894 met nevenbedoelingen is vooruitgezet, k, om er bij het volk voordeel uit keu. Klokke Roeland scbryft is valscb, met een woord, eeu peerdeleu- een olifant bersten doen zou. èrgeten de wet van 9 augusti 1889 g vooi het daensism uit hoogmoed takzuchl wierd geboren. De wet 89 is zeker eene maatschappelijke n eersten rang i n wij mogen des te op dit werk der oude cijnskamer t die wet over de werkmauswonin- tor een socialistische minister van ""■"ijk, land van zuiver A. S. is afge- in, letterlyk gecopieerd. blieft er, Klokke Roeland jlad gaat voort- Hoe sou 't Sfem- k. 7 den toestand verbeteren 'tis akkelyk om to verstaan Door rdwijnen der 2 en 3 stemmen zou nacht van 'tvolk stijgen en 't ware DE ZOOM IG.| ten naar het Fngelsch. dde- 8"* vervolg. nao, die aan de andere zyde gezeten g er zeer deftig uit. Hy droeg eene kleeding, maar men kon aan zijne aftige houding wel bemerken, dat hy 0J] lflger behoord had. Hij was uiterst schoon gekleed, droeg handschoenen eenen wandelstok in de band, waar- diepe gedachten verzonken, kringen in het zand maakte. ine wijl hield hij hiermede op en om- bemerkte hij Jos. Tschyulijk uit genegenheid om een j,rd. 46 flappen uf wel uit nieuwsgierig- 1 sgde hij Wel, jongen, gij zit daar te gemeten, maar gy hebt zeker uwe boodschap in. c heb geene boodschap, mijnheer, want hier niemund, en ik zit niet te genieten .k sterf van honger zegde Jos met io stem. gedaan met onrecht en uithuiterij. Dat is loutere woordenkr merij. Zie eeQS naar Ft ankrijk. Daar bestaat Z. A. S. en ze komen onze wetten af- schrij ven. Dit feit slaat den bodem van Klokke Roéland's bewering in. Zie eens naar Duitscbland. Is bet volk daar gelukkiger Denkelijk zal men niet JA -lm vi.-n zeggen. Z. A. S. is de weg der demagogie, der halsbreke>y, en zal niets bijdragen tot bet geluk van het volk. De feiten spiekeu luide en menige vieem-teling is er die met afgunstige oogen naar den maat scbappilijken toestand van België heen- blikt. Maar Klokke Roeland wil demagogie dat is zijn verheveu ideaal Voor de volksoptelling. Binnen kort zullen 8,1100,000 identiteitskaarten, ■4,000,000 blauwe voor de mannen en 4,0u0,000 rooskleurige voor de vrouwen, verzonden worden voor de tienjarige volksoptelling. Dat de socialisten niet tegen den gods dienst zijn, zoo zeggen zo zei ven, maar... zij liegen eu liegea dat zij 't zeiven geloo- veD. Overigens dat zij met opgezetten wil liegen, eu zulks buu stelsel is, vindt hon derden bewijzen. Alzoo staat er gedrukt in bet blad der duitsche socialisten de Voorwaerts, der maand September 1893 Wij moeten ons wel wachten van de vrijdenkerij en godloochening openbaar voor te staan hij het volk dat nog geloof heeft zou zoo iets voor onze partij erge gevolgen geven. Wat wij kunnen doen is de geeste lijkheid aanvallen. Wij zijn daar bij zonder goed tneé gevaren in Beieren. - Wij vragen het den lezer Is dat laf en schandalig en schijnheilig genoeg Wat denkt gij over zulke scburkeu En dat gebeurt met die zelfde pen, die zelfde kwade toug, waarmede un-u den hemel op de aarde in het vooruitzicht geeft en goudeu bergen belooft. Moot gij dus niet besluiten met ods, lat bij die liegt, bedriegt en gij be drogen zijt, als gy hun gelooft Dat de socialisten hier zijn gelijk gin der en ginder gelyk hier, lijdt voor nie mand twijfel. Meent ge dat, jongen, of houdt ge me voor den gek Jos schudde met het hoofd. Sedert eergisteren morgen heb ik niets gegeten en ik gevoel mij zwak eu uitgeput, zeide hy. Zijn nieuwe gezel zag hem strak aan en overtuigde zich dat hij de waarheid sprak. Zoo waar als ik hier zit, riep hy uit, denk ik, dat een paar dikke boterhammen u geen kwaad zouden doen. Hier, neem dit geld en zorg dat ge wat te eten krijgt. Dank u, mijnheer, hartelijk dank. Maar ik weet niet waar heen gaan, want ik ben nog maar sedert twee dagen te Londen. Dan volg mij, was het antwoord. Zij hadden niet ver te gaan, want een man stond dicht bij de poort van het park met warme thee, broodjes en boter, eu binnen eenige oogenblikken was de honger van Jos gestild. Wel, gevoelt ge u nu bet6r Ja, mijnheer dauk u. Dat is goed nu zullen wy naar de bank teruggaan en daar moet gij mij eens alles van n vertellen, om den tyd wel te korten. Voor eerst, wie is uw vader, zoo gij er een hebt, eu zoo gij er geen meer hebt, wat was hy Vader en moeder leven beiden nog, maar wouen bier ver vandaan. Vader was vroeger soldaat en is nu gepenBionneerd. De geuzen hebben eene logiek op hun eigen maar of ze overeenkomt met bet eenvoudigste begrip van reebtveerdigbeid, dat is eene andere zaak. De catholieken van Frankrijk hebben op eigene kosten, met centen uit hunnen i*en zak, de prachtige redevoering van graaf de Mun geheel het land door ver spreid. Het vrij.leuke's blad La Rai son is aan 't uitcijferen geweest hoe veel dit mag gekost hebben en roept uit dat zyn de kroezen van het fameus mil liard 1 De catholieken hebbeD die redevoering verspreid als antwoord op de hatelijke, leugenachtige aanvallen van M. Waldeck- Rousseau, de verdediger vau Dreyfus, de jood. Die redevoeriug is overal aauge- plakt geweest, Diet op de kosten der loges maar met de centen van iedereen, van vriend en vijand 1 De kloosters moeten daar onmensche- lijke lasten betalen om de vrijdenkers toe te laten lasterlijke redevoeringen tegen hun te lateD aanplakkeu 1 Dat is geuzeorechtveerdigheid 1 Wij hehbeu vau diezelfde rechtveer- digheid in ons laDd een staalken. De scholen van den Staat., de scholen van iedereen, betaald door de catholieken zoowel als door de geuzen, zij u derwijze" ingericht dat ze door een catholiek, ebt is ten kind niet kunDeu bijgewoond worden. De catholieken, die reeds de staats scholen helpen betalen, moeten op eigen kosten uog vrije scholen iuiichten. Zij betalen dus dubbel Dat is rechtveerdig voor de geuzen I Aan zulke toestand moet een einde komeu dat onrecht is te schreeuwend. De vrije scholen moeten allen onJersteuud woiden dat alleen is recht en rede en tot daar moeten wij komen. Zoo gebeurt het dat op de Belgische statistieken, sommige koopwaren slechts met bun weerdecijfer voorkomen en dal de tolbewtging vau Antwerpen in de tabel der hoeveelheden slechts de bijzonderste koopwaren opgeeft. Uit de opsporingen, door onze handels kamer gedaan, is gebleken, dat ooder oogpunt van nauwkeurigheid der cijfers, de gegevens der douanen boven alle cri- tiok zijn, Maar daarentegen bevatten zij leemten betreffende zekere koopwaren, die niet vermeld zijD, namelijk in zake van iuvoer. Do opsporingen bij de invoer ders hebben toegelaten, vast te stellen dat men er, om een betrekkeelijk nauw keurig totaal te bekomen, op het totaal der vooruaamste koopwaren tusschen de IiO en 12 teu honderd moet bijvoegen. Eveneens is het gebleken dat het opge geven totale cijfer, voor den uitvoer, moei beschouwd wot den a's minimum. Nu zijn er, volgons dat het bureel der Haudelskamer laat weteu, door den bevoegden minister maatregelen geno men om dien dienst te volledigen en de Handelskamer van baren kant noodigt de belanghebbenden uit, zich in hunne op gaven en verklaringen naar de miniate- rieele voorschriften te schikken. Handelsstatistiek van Belgié. De officieele handelsstatistieken van de landen hebben meermaals aauleiding ge geven tot beknibbelingen zelfs als zij met de grootste zorg opgemaakt worden, zijn zij nog meer dan eens onjuist en on volledig gevonden. Onze Belgische statistieken zijn in de laatste jaren aanzienlijk verbeterd maar toch lateu zij nog aanzienlijke letmten, bijzonder opgemerkt door de Autwerpscbe Handelskamer, ter coizake van de be stendige aan lacht, die zij verplicht is, te vestigen op de bewegiug in vt-ischillige landen eu vooi namelijk op de bewegiug te Antwcrpeu, it: vergelijking met de con currentie haven. Een soldaat Van welk regiment Ik meen hij was van het 53"*. Drommels, mijn eigen regimentEn boe heet bij dan Rushbroek, antwoordde Jos, Wel voor den drommel, mijn onde op passer Zeg, jongen, ge zijt een echt geluks kind. Dat weel ik juist niet, mijnheer. Maar ik wel. Uw vader was de beste kerel, die ik in mijne compagnie had en zorgde altyd goed voor zijuen kapitein. Als er binnen tien mijlen in onzen omtrek eene kalkoen, eene gans, eene eend of een kieken was, dan was dit het zijne, want hij was een meester in het stroopen. Zeg mij nu eens, wuarom hebt gij vader en moeder verlaten Ik vreesde aangehouden t worden, en bier hield Jos op, want hjj wist niet wat zeggen hij durfde het geheim ziju vaders niet aan zijnen vriend toevertrouwen en ook wilde hij niet liegen. Bang van gepakt te worden Wel waarom zoo 'non kleinen jongen aanhouden 'i Voor het stroopen, antwoordde Jos vader stroopte nog men had bewijzen tegen mijen daarom liep ik weg, met vaders toe stemming. Zoo, zoo, voor het stroopen Dat ver wondert mij niet't zit in 't bloed. Rn wat zy t gij nu voornemens te doen Daardoor verstaat men wijsgeeren die het bestaan van God loochenen, die zeg- geD dat de mensch geene ziel heeft en dater dusvau hiernamaals geen spraak kan zijn. Alles eindigt met het tegenwoordige leven. De liberalen willen zulke zedeleer ook aau de jeugd in de onzijdige seholen inprenten. Dat zou eene schoone samenleving vormen 1 Twee scbryvers, materialisten, hebben zicb in heel zonde, liugen omstandigheden te Weenen gezelfmoord. Zoo wij dit feit aanhalen dan is het um dat zulk einde ons als bet noodlottig gevolg, maar logiek gevolg zeker, toeschyut. Inderkaad 1 Als men aan geen hiernamaals gelooft waar 't goede geloond en 't kwade gestraft wordt, waarom zou men de lasten van het tegenwoordige leven dragen De groote dichter van Dendergalm heeft geschreven - Quand on a tout perduquandon na plus d'espoirla vie est un oppro- 6» e et la mort un devoir I Die twee scbryvers dus hebben zich met hetzelfde scheermes de keel afgesne den terwijl hunne vrouwen in een nabij- zijnde kamer aan 't kouten waren. De eene was 30, de andere 40 jaar oud. De laatste, Lammer genaamd, liet de volgende brief u.t bevattende deze woor den Eene onoverwinnelijke, verstan delijke vermoeienis sleept ons tot den dood. - IJselijk 1 Toch kunnen de materialisten hunne confraters niet afkeuren. Want in dat stelsel handelt de mensch niet vrij. De mensch, zeggen zij, is een uitsluitend stoffelijk wezen, lijk het dier Hij han delt niet vrij wam vrijheid is onver- eenigbaar met de stof. Wat verfoeilijke leerstelsels toch in 't brein der men-«chen ontkiemen kunnen als zij den Godsdienst verlaten 1 En wat zou de wereld worden met zulke princiepen Brave menscheu. Velen onzer Aalster- sche liberalen zijn ook van dit gedacht want wie God loochent moet tot die bar- baarschheid afdalen. En zij loochenen God I Voor do keuken. Om citroenen te bewaren, legt men ze, 6 centimeters diep, met den steel naar onder, in goed droog fijn zand, op eene koele plaats. Al wat ik kan om mijn brood te verdie- Wat kunt ge doenbehalvo sti oopen natuurlijk. Kuut ge lezen en Bcbrijven Ja zeker, mynheer. Zondt ge geerne knecht zijn schoenen blinken, kleoderen borstelen, achter op het rijtuig zitten, boodschappen doen, brieven dragen en uwen mond houden Dat zou ik goed kannen doen ik ben twaalf jaar oud. Dat is ouder dan ik wel meende. Om uws vaders wille zal ik zien wal ik voor u kan doen tot er iets beters komt. Ik zal u een schoon kostuum geven en u niet wegzenden, zoolang ik het doen kan. Kom maar meê. Hoc heet gij Jos, mijnheer. Zeer wel, zoo heette mijn vader ook wanneer n iemaud vraagt hoe uw meester heet, kunt gij autwoorden dat hij kapitein O'Douahue heet. Kom meê, maar loop achter mij, tot ik gezorgd heb dat gij er wat zinde- lijker uitziet. VII. De kleine Jos kreeg spoedig eene nette livrei-co8tuum en zag zich hiermede verheven tot den rang van huisknecht van kapitein O'Douahue, die iu eene deftige straat op de derde verdieping woonde. De geloovigen van het BisJom van Geut zullen den jubilé kunnen winnen te beginnen van den 3 Maart tot 2 Juni s' avonds en van den 29 September tot 31 December 's avonds. Den Zondag 3 Maart zal in elke kerk eene plechtige Hoogmis gezongen wor den, voorafgegaan van den Veni Creator en gevolgd door het planten van het H. Kruis, hetwelk zal blijven staan gansch den tijd dat liet Jubilé kan gewonnen worden. Om den aflaat te verdienen wordt ver- eischt 1° dat men biechte. 2° dat men de H. Communie ontvange. 3° dat men gedurende 15 achtereen volgende dagen, ten minste ééns daags vier kerkbezoeken doe in de kerken of opeubare bidplaatsen die zullen aange wezen wordeu. 4° dat men gedurende die bezoeken bidde volgens de inzichten van den H. Vader, te weten voor de vertieffiug der H. Kerk, het uitroeien der ketterijen, de eendracht oüder de catholieke vorsten en het heil van het christen volk. Door zijne handigheid maakte hij zich dik wijls nuttig, daar de kapitein t' huis ontbeet en altijd zooveel bestelde dat er genoeg voor Jos overschoot om hem in den loop van den dag nog een koud maal te houden, kostte hij zijnen meester weinig of niets. Op eenen morgen dat kapitein O'Danahue aan het ontbijt zat, opende Job de deur en diende majoor M. Shane aan. Wel, wel, O'Danahue, hoe gaat het er mede riep de majoor, met uitgestoken hand binnentredende wat denkt gy wel dat de reden is van mijne komst Ik kom u de 20 pond terugbrengen, welke gy mij een jaar of drie geleden geleend Jiebt, eu welke gy, durf ik wedden, nooit hadt gedacht terug te zien. - Ja, M, Shane, om u de waarheid te zeg gen. ik hield die schuld voor dood en begra- en had ze sinds lang vergeten. - Nochtans hier is ze, in vier bankbriefjes, een, twee, drie, vier viermaal vyf is twin tig hier is uw geld en veel dank bovendien by wijze van intrest. En nu, O'Danahue, waar zyt gy geweest, wat hebt gy uitgevoerd, wat doet gy tegenwoordig en wat ziju uwe plannen voor de toekomst Dat noem ik i veel omvattende vraag. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1