sfSE □et spook Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Zondag; 16 Juni 11)01 5 centiemen per nummer r>osle Jaar 0081 -Ae nv GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. A.nTien jaren polemiek. ,k" Openbare Werken AD ie vos de passie preekt. Belgische Volksbond. DRIE TAFEREELEN. 17, iCHT EN. ijke xurg S X' iplegt sr, d AA. n mo; en rte ta ken t, i all ik var DE DENDERBODE. ADi merim Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week. oodtr dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, Hin >n Mile Postkantoren des Lands Cuique Muiim. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse cp 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Deeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen deD dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad Aalst, lö Juni 1901. q deren 17 Maart 1901, lazen wij in Den- De liberalen vragen voor de iestersde vrijheid, gelijk voorde on- vijzers en voor al de werklieden en ienden van deD Staat. kis antwoord gaven wij eenige uittrek- «■s uit het orgaan der geuzeiij, waardoor Bezen werd, welk zonderling gedacht van de vrijheid hadden. De «euzeu ^^wrijpen zekerlijk de vrijheid niet lyk fcJIereeu die verstaat. Den 28 April 1.1. antwoordden zij ous le sierlyke taal, die hun eigen is <*d Ik duidelijk bewijst welke slechte zaak erdedigen. Zy schreven De kerels die als opstellers van Cr:t£j)endc>bode dienst docD, beoi feuen het /\esuïtism (sic) op eene baldadige wijze. Zij biezeu een volzin uit een artikel, it'D paragraaf uit ecu werk, derwijze [Jat niemaud het verband met het voor •^'5ias!aande of het volgende raden kau, ont nemen dus aan het gcschreveue zijne v Vare beteekenis en wrijven aan .ten ^V/cbrijver iüzicbteii toe en bedo> liugen eC3^Xelke hij nooit in de verste verte heef' idacht. Zoo doen die Escobars Dendergahn jeggen dat de vrijheid bestaat in hel Verbannen der geestelijkheid. Zoo doen den vermaarden rechtsgeleerde jaurent zeggen dat de kerken berooven lm priesters verdrinken de vrijhei lis In dat hij wenscht het nog te zien ge- leuren 1 Wat gestampte ezels toch III» jenderbode, lieve maD, heeft niet noo- q ^teksten te verdraaien de aanhalingen 1 duidelijk. Bij ons legt men op geene keerde wijze artikelen uit die niet zijn T ezeD. Eu dat heeft Dendergalm ge- .n op wraakroepende wijze met aitikels i de Revue de Belgique. Lis men zoo op heeterdaad van leugen ANTietrapt zou men eerlijk geDoeg moeten SOOalSi geene beschuldigingen uit te spreken in, tajfdie welke wij letterlijk aanhalen, i van Wij willen onze lezers laten oordeelen. )en 13 September 1891, schreef Den- lwvel6alm Let volgende Slimme ken, wil geenzins aannemen at bet volk meer vrijheden geniet in ^^ÖWuiiscbland, Frankrijk en Zwitserland hier bij ods want, zegt bij, Bis- JB^ïaik heeft de jesuïten verbannen, gSWrankrijk prinsen en geestelijken ver ^"^olgd en Zwitserland is het tooneel ge- ^7" "peest van bloedige vervolgingen. _N J. Welnu ivij ook gélooven dat het iter is honderdmaal jesuïten te ver- annen en geestelijken in bedwang te 'ouden dan hen heer en meester te I l toteD' Z00a's 'D 0DS gelukkig landeken. bekWant waar die den baas spelen daar lijft er van de vrijheden niets of wei- ig meer over en mag het volk dansen te ge%oals die zwartjes schuifelen.» 3ben,J rsch eiff Chelwyncl-I»ui*k. 2A" vei volg. Het is vreeselijk zulk een jong meisje zoo it bij haar einde te zien, zei de goede Thare oogen afdrogend. Ik zal da- k soep voor do jonge dame brengen en ang gij hier blijft alles voor de zieke tof 4. iur lg boog en ging heen. Toen zij weg was, m t'flijde vrouw Crol de deur en kwam naar ens i%0jODgo damo is weer ingeslapen, n sprak 111 A t duoktdat zij weer spoedig wakker en Torden het beste is, dat wij haar voort- nd onder den invloed van don slaapdrank i .^e"' Heen, dat niet, antwoordde Monk, moet van tyd tot tyd wakker worden en «el nemen, anders sterft zij. Wanneer zij irom ontwaakt, wil ik haar zien. n ui uur later zond do waardin't outbyt de vermeende zieke. Vrouw Crol ging Hoe kan de vrijheid overeengebracht worden met het verbannen van Jesuïten en bet in dwaDg houden van Geestelijken Dendergalm zal ods dat niet zeggen als hij de vrijheid begiijpt lijk iedereen ze verstaat en lijk ze moet begrepen worden. Toen wij hem die akelige woorden in 1896 badileu opgedisclit wilde bij «ie verantwoordelijkheid op den rug van anderen schuiven. Dat mislukte, want die iemand wreef hem aanstonds het ding iu het gezicht. Een jaar later herhaalden wij nogmaals een tekst en voegden ei als uitlegging v woorden bij van eeueu boogleeraar vau Biussel, M. Heiman P.-rganieui Buet, gevang, verbanning zijn wettelijke milt- delen. Waarom ze niet tegen de catho Heken toe-iepast. (R-vuo de Bolgiqm October 1875). Die middeleu zijn wettelijk. Dus zijn ze reebtveerdig tegenover catholiukeu. Dendergalm redeueei t dikwijls op uezt If- de wijze. Ditmaal voegde bij er als uitl'v- giuu bet volgeude bij Zachtjens aan domperkes, sehreeuwt u geen bult, dal n staat te leelijk. Bergameni is e<zoo zeer piet neven. (28 Augusii 1898.) Hij keurde dus Pergamom goed, ook goed dus de woorden vau 13Sepiemhei 1891. Waarom wilde hij ze dau in 1896 up deu rug van audereu schuiven Zal bij ons dat mysterie ooit uitleggen De gedachten van vrijheid en verdraag zaamheid zyu nooit eigeu geweest aau Dendergalm want den 28 Mei 1893 kou- deu wij in zijue kolonueu lezen De groote Fransche Revolutie heeft veel a onrecht uitgeroeid en 't mes der Guilo- tin heeft veel ongelijkheden geëffend. Edelen, Priesteis en audeie ongeluk- kigen naar 't schavot sleuren dat heette die vrijheidlievende geus ongelijkheden effenen. Wij behoeven geen verdere bemerkin gen neêr te schrijven. De zaak is klaar en duidelijk. De vrijheid van Dendergalm is de gewone vrijheid niet, de verdraag zaamheid. Zij is die van het afschuwelijk en gebaatte schooleukwest onzaliger me morie. Hij huichelt op hem, Dendergalm, ziju de woorden van de Ré/orme van 7e Mei 1.1. toepasselijk Het liberalism zal dood gaan ten gevolge van deze domme leugen welke men verdraag^ zaamheid heet en die in den groDd niet anders is dan eene groote laf. heid. n Wij roepen hem toe Armtierigege noeg dubbelzinnigheden Van de vrijheid van M. Laurent spre ken wy later wel eens... Wiens tong een lange reeks van woordeu samonrijgt. Heeft dikwijls min versland dan hij die stille zwijgt Een welg.'hersend hoofd zal luistreu, weini" praten Men vindt den meestee blank bij de allerleêgste vaten ontwaakte toen zij bin- vroeg de naar Bernice, d< nentrad. Gevoelt gij u beter juffrouw vrouw, zich over haar heeubuigeud u Dit is de hut niet meer, zei Bernice, n ook Chetwynd Park niet. Waar ben ik?„ In een klein dorpslogement, n hernam ouw Crol. Ik heb een ontbijt voor u gereed. De heer Monk is in de zijkamer en 1 u alles verklaren, zoodra gij wat. gebruikt hebt. n Maar ik moest reeds thuis zijn, n meende Bernice, waar is Max Ik begrijp niet. ik hier ben. Ik wil Gilbert zien. n Ja juffrouw, zeide de vrouw, n maar gy moot eerst ontbijten, anders zijt gy te zwuk om te 8prekeu. En gij moet ook gekleed wor- deu, gij kuut deu heer Monk toe i zoo niet ontvangen. Bernico betrachtte het schoone kleed, dat zij droeg, doch maakte daarover geene aau- mirkiug. Zij begon te voelen, dat zij door geheimen omgeven was, maar zij was te zwak van hersenen om zo te begrijpen. Vrouw Crol bracht haar '1 ontbijt, zij ge bruikte 't zwijgend en mot tamelijk veel eet lust. Daarna sliep zij wederom in en ont- 1 aukte eerst laat in den namiddag. Toen kleedde vrouw Crol haur met kleederen, die zij op hevel van Monk reeds vroeger te Lon- g in 't Arrondissement Aalst. Onze achtbare Volksvertegenwoordi gers, de heeren De Sadeleer, Voorzitter der Volkskami r, Woesie Staatsminister eu Bon Leo Betuune hebben de volgt-nde antwoorden verkregen aaDgaaude werken vau bijzonder belang voor ons Arrondis sement eu welke zij, sedert lang, aanbe volen hebben hij de beeren Ministers. A. Steenweg Aalsi Geerards bergen. Onder dagteekening 30 Mei heefi de ■^~!Tï^iÜl|eer Minister de bun gescbreven Smet-de Naeyer Op 15 April 11. hebt gij mij de verbe tering willen vragen v<m deu Steenweg van Si-Nic daas nair Geeraardsbergeu, tns;-C'ieu ilaalierten Aalst. Ik heb de eer U te laten weteu dat ik het kohier vao lasten betrekkelijk de uitvoering dezer werken heb goedge keurd. s De aanbesteding zal in den loop dei maaud Juni gebeuren. B. Buurtspoorwegen. Op 28 Mei beeft de heer algeineene B< siuutder der Maatschappij van Buurt spoorwegen aau ouze catholieke Volks veitegeuwoordigers do volgende nota gezonden 1° Buurtspoorweg Assche-Aalsi-Oor- degem. - De enkwesten zijn geëindigd en het tracé is goedgekeurd behalve eene ge- deelto van den doortocht in de stad Aalst. De sectie van Aalst naar Oordegem, zou kunnen gelegd worden indien wij de concessie der liju hadden. Ongelukkiglijk zal deze zaak ver- scheidene maanden uitgesteld blijven, a daar de provinciale Raad van Brabant besloten heeft slechts gedurende den aanstaanden zittiug, in Juli aanst. eene beslissing te nemen aangaande zijne fiuancieele tusscbenkomst. Alleen die tusschenkomst ontbreekt ous nog om de coucessie te verkrijgen. ('t Ziju dus do liberalen van den Bra- bautscheuPiovincieraaddie stokken in de wielen hebben gestoken. Laat ons hopen dat ze tot betere gevoelens zullen komen.) 2° Buurtspoorweg Wetteren-Soltegem. De onderhandelingen voor den aan- koop der gronden zijn verre gevorderd en wij hopen dat de aanbesteding der werken zal kunnen plaats hebben op 't einde van den aanstaanden zomer. 3° Buurtspoorweg Meirelbeke-Herzele. Deu 25 januari 11. heeft de regeering dit outweip in overweging genomen en voor het noodige capitaal ingeschreven. Wij bebbeu dadelijk aan 'le Pioviucie en aau de Gemeeuten voorgesteld de vermeerdeling bij te tredeu van deu intrest tot fr. 3.80 der ingeschrevene jaardoodingen. den voor Bernice gekocht had. Hel lat/go wit zijden kleed werd in gepakt en de vrouw nam de markiezin in hare armen en droeg haar als een kiud in de zijkamer, waar een helder vuurtje brandde, voor hetwelk een sopha ge schoven was. Hierop zette zij Bernice neer en nu verliet Mouk 't venster, waarvoor hy stond, en groette ziju slachtoffer. Mijn lieve Bernice, zeide bij hare ver magerde hand vattende. het verheugt mij, u zooveel beter te vindeu. Ik heb veel voor u geleden, ik vreesde, dat gij ziek zoudt worden. Mij dunkt, dat ik een vreeselijken droom gehad heb, sedert gij mij uit de kerk bevrijd hebt, Gilbert. Ik weet, dat ik aau de kerk deur insliep, en toeu ik outwaukte, was ik in eene hut nabij Chetwynd-Park. Nu begrijp ik niet, waarom ik hier ben gij beloufdet van mij naar huis te voeren. Nu is hot dag en moesten wij reeds in't Park zijn. O Gilbert, brengt gij mij niet bij Max Och, was ik toch bij hem, hij betreurt mij als dood Waartoe dat talmen n Bernice maakte eene beweging, alsof zy wilde opstaan. Mouk ging naast haar zitten en greep hare hand. Wees gerust, Bernice, sprak hij troos tend. Vertrouwt gij mij niet Heb ik u niet De Gemeente Borsbeke eenige moei- lijkheden opgeworpen hebbeude, heb- ben wij besloten, op verzoek van andere belanghebbende Gemeenten, den ont- worpen omweg om deze Gemeente te bedienen af te schaffen. n H-t capit.ial is verminderd met 30.000 fiaucs en wij hebben aan de G'-uieeuten de nieuwe modellen gezou- deu der beraadslagingen die zij moeten bijtreden. Wanneer het capitaal regelmatig zal iugeschreven zijn met jaardoodingen tegen 3,80 °/0, zullen wij kunnen laten overgaau tot de voorloopige studiën voor de vraag van coucessie. C. Staatsspoorweg. Statie Vijf- Huizen. Op 6 juni 11. heeft de heer Liel aert, Minister van Spoorwegen, deD volgenden brief aan onze catholieke Volksvertegen woordigers gezonden Als gevolg aan uwe vraag van 4ja- nuari 1901, heb ik bet genoegen U te laten weten dat de trein N° 4611 korto- lings aan de Statie Vijf Huizen zal b stoppen. De trein N° 4611 is de laatste des avonds naar Aalst. Ja, boeren als de vos de passie preekt wacht dan wel uw ganzen. De vos die opnieuw zal aan 't preeken gaan is een roode vos, die oolijke roode vos door u allen gekend. Immers, meer dan eens, Buitenlieden, hebt ge dien rooden vos hooren preêken, maar g'heht hem niet aanhoord, hij preekte in de woestijn. Andermaal g at hij op den buiten ver schijnen. Past op want zijne geslepeue manieren verbergen valschheid en be drog. Opgepast dus voor uw ganzenhok tot hiertoe is hij er niet ingeraakt en daar hij de deur niet inloopen kan, zal hij U door zeemzoete woorden pogen te verschalken, te veileideD, om er binnen te sluipen. In het socialistische landbouwcongres, verleden Zondag te Brussel gehouden, heeft onze roode vos laten hooren wat hy in den zin heeft. Hij heeft besloten de coöperatieven en mutualiteiten op den buiten te onder steunen. Hij zal de voortbrengsels dier coöpera tieven ia 't groot aankoopen en deze dac in socialistische coöperatieven in de stad aan den man brengen of in depót houden. Eens, zoo verre geraakt, heeft hij reeds een voet in huis, zegt hy. Eene andere dagorde op het zelfde congres gestemd, beslist dat de roode 'osseu huuue stedelijke coöperatieven zullen aanzetten, ook coöperatieven op den buiten te stichten. Eindelijk zullen de roode vossen onder- afdeelingen van mutualiteiten, studie- uit hef graf bevrijd, nadat uw echtgenoot u als dood verlaten had Ivunt gij niet geloo- von dat ik uw trouwe vriend - uw broeder beu Heb moed, Bernice. Wil ik u zeggen, ik u niet naar huis gebracht bob Goede God Max is toch niet dood Neen, neen, hij leeft eu is gezond doch hij is met den eersten trein na uwe begrafenis Londen vertrokken, denzelfden avond, dat ik u verloste. Ik durfde u dit niet vroeger zeggen uit vreeze van u teleur te len. n Naar Londen is hij gereisd Ja hij was zoo overstelpt door smart, dat hij op reis ging om afleiding te zoeken Sylvia is met hem en zal Chetwynds tante bezoeken, zoodoende is het park onder toe zicht der bedienden. Ik zou er u heen ge bracht hebben, doch er zouden geruchten in omloop komen omtrent uwen terugkeer en Max bereiken eer hij ingelicht is. Ja, dit is zoo, n zei Bernice met een zucht. En dat is niet allesgij zijt nog zeer zwak, daarom durfde ik u dat niet eerder zeggen. Geloof mij, Bernice, ik heb in uw voordeel gehandeld. Ik kon niets anders doen, daar ik Chetwynds adres niet heb en eerst naar Londen moet, om hem te zot ken ilf wil hem die blijde tijding brengen, en hem voorbereiden op uwe terugkomst, n kringen, propaganda-comifceiten en aan- koopsyndicateu tot stand brengen zij zullen de buitenlieden hunne grieven voor oogen brengen, (Als er geen grieven zijn zullen zij er wel uitvinden.) zij zullen ze tegen de regeering ophitsen, en, ooiijker zijnde dan de groene Volk-fop- pers, zullr-n ze, zoo denken ze ten miuste, gelukken daar waar anderen van de brug in 't waterke zijn gevallen. En daarmee zyn wij, zeggen de roode vossen, weldra meester op den buiten!.. Maar de roode vossen zullen weêr wel eeDS gerek md hebben zonder den weerd golijk de groene vossen. Buitenlieden, opgepast dus 1.. Laat de roode vos wt ér eons iu de woesiijn pree ken en als hij bij u binnendringen wil schopt hem de deur uitde deur uit met klank I De vergadering van den Belgischen Volksbond (middenraid) telde een hon derdtal aanwezigen, onder voorzitterschap van M. Verhaeghen. Er werd meêgedeeld dat er, bij gele genheid van de tiende verjaring der ver schijning van de encykliek Rerum Nova rum. ""d album is virvaardigd. bevat- tende 550 adressen der aangesloten maat schappijen, waarin den Paus hulde wordt gebracht en dankbaarheid uitgedrukt voor het daarstellen vau dien pauzeliiken akt. De vraag tot aansluiting van den catho- lieken Burger- en Werkmaoskring van Eino werd aangenomen. De Middenraad heeft zich dan bezig gehouden met het programma van het Congres, hetwelk den 22 en 23 September te Brugge zal plaats hebben. Het Congres zal uit vijf af Joelingen be staan. 1° Afdeeling der onderwijzers en van het onderwijs 2° Afdeeling der beroepsverenigingen, verdeeld in twee onderafdeelingen I* Onderafdeeling Verslag over den toestand der christene beroepsverenigin gen. Afzonderlijke vergaderiog voor de a) Federatie der christeue textielbewer kers b) schoenmakersvakvereenigingen c) kleermakersvakvereenigingen samen werkende maatschappijen van kleerma kers en kleermaaksters. II0 Onderafdeeling Beroepsonderwijs. 3° Afdeeling der schippers en visschers 4° Afdeeling der matigheidsbonden 5° Afdeeling der werklieden die tijdelijk naar Frankrijk uitwijken. Waarschijnlijk zal het bestuur vaD den Nationalen Bond der federatiën van chris tene mutualisten eene mutualiteits-afdee- ling inrichten. Ook zal er, bij gelegenheid van hel coügres, eene groote vergadering van landbouwinrichtingen plaats hebben. In de algemeeue vergadering van het congres zal het vraagstuk der zondagrust behandeld worden. Ja, ja, n zei Bernice toestemmend; het is goed, Gilbert, dat gij mij niet naar huis gebracht hebt, daar hij er niet is. v En zij begon bitter te weenen. O Gilbert, dat is een treurige terugkeer in het leven, n Gy zult weldra bij uwen echtgenoot zijn,» trooste haar Gilbert. Er is zooveel dat ik niet be zuchtte zij. Gij ziet er zoo veranderd u. en ik ben zoo zwak en slaperig. Welke is de vrouw, die mij aankleedde Zij is de zelfde, die wij in de hut zagen. Ik heb haar meegenomen om u op te passen, tot gij weder* Fifine kunt hebben. Het is eene brave vrouw, Bernice. n Wilt gij mij hier in 't logement laten, terwijl gij naar Londen gaat om Max te zoeken Ik kan u niet verlaten, eer gy beter zijt en in dit logement kunt gij ook Diet blijven, dat is geene plaats voor eene markiezin van Chetwynd. Max zou boos zijn, indien hij u hier vond uwe veiligheid is mijn eerste zorg. Ik zal een toevluchtsoord zoeken, waar gij kunt vertoeven, terwijl ik Max opspoor, die G«d weet waarheen gereisd is. n Bernice waande zich in veilige handen.; Waarheen kuut gij mij brengen n vroeg aff. De Middenraad hield zich vervolgens met de militaire kwestie bezig. Een ontwerp van ernstige raadplegiog, die de kringen zouden te houden hebben onder hunne leden, om hun te vragen of zij voor of tegen den diensttijd zijn, werd als ontij lig verworpen. De zittiQg, ten 2 uren namiddag begon nen, eindigde ten 5 uren in de beste stem ming. In de Kamer. M. Helleputte hooft een wetsontwerp ingediend over de beperking vaa den arbeidsduurtijd en het Zondagswerk. M. Denis diende zijn voorstel terug in, om de handelaars te verplichten, aan de winkelbedienden stoelen te verschaffen. MM. Borboux en consoorten legdeD een voorstel neer.en de jaarwedde der griffiers met 300 fr. te verhoogen. Een catholiek blad van Milaan maakt de geschiedenis der socialistische bewe ging aanschouwelijk in drie tafereelen. Het eerste toont ons eenen socialist, bet kruis in de hand houdende, die zegt dat het socialism den godsdienst niet be strijdt, maar de rechtvaardigheid en de liefde wil, gepredikt door Jesus Christus. Do H Paulus en de kerkvaders zegt hij zijn de eerste socialisten. De pries ters hebben die schoone leering bedorven, welke wij (socialisten) tot hare eerste zui verheid willen terugbrengen I Zoo spreekt ook de groene dominé vau Chipka. Het tweede tafereel toont ons den socia list, nog altijd preêkend, maar ditmaal is het kruis in zijne handen vervangen door een brood. De godsdienst, zegt hij, is eene persoonlijke zaak; laat dus de priesters zich bezig houden met het paradijs, waar zij niet aan kunnen wij moeten werken om miader te lijden op aarde. Aan ons lichaam denken is de eersre onzer zor gen het dagelijksch brood, dat is het paradijs van den werkman. In het derde tafereel heeft de sociali stische spreker het masker afgeworpen. De ziel bestaat niet, God bestaat evenmin. De priesters hebben dat alles uitgevon den om van ons slaven te maken en ons onder bun juk te houden. Leve de vrij heid Leve de godloochening 1 Weg met het geloof in Jesus-Christus I Zoo schrijven de godverloocheoaars vau Den Dendergalm ook. Deze drie tafereelen toonen ons zeer getrouw de geschiedenis van het socialism in België. De geschiedenis is hoofdzake lijk revolutionnair hij stelt zich eerst onder de bescherming van het Kruis, om zich te doen aanhooren daarna vervangt hij langzamerhand het teeken des geloofs door dat der stoffelijke belangen, geeft aan deze laatste den voorrang en eindigt met zich er van te bedienea als van een werktuig om het geloof uit de harten loi te rukken. u Ik bezit een klein huis aan de kusten van Wales, n zei Monk daar kondt gij wel heen. Het ligt afgelegen en het plekje is ver rukkelijk schoon en romantisch. Gy moogt er met Max blijven tot gij weer heel hersteld zijt. n Ik wil mij gaarne in uw eenzaam huis verbergen; breDg mij er heen, Gilbert en zoek .dan Max. Doch ik heb nooit gehoord dat gij 1 eigen huis hadt, Gilbert Het is mijn eigendom niet, n zei Monk. Ik heb het eerst na uw huwelijk gehuurd, n Dan breng my er heen en als de reis ver is, konden wij wel het spoor gebruiken; ik ben zoo ongeduldig. Goed, Bernice, wij zullen morgen vroeg per spoor verder reizen. Ik zal aan de oude huishoudster Elsby telegrafeeren, dat zij alles in gereedheid brengt. n Bernice stemde gretig toe. Monk priatts nog een uurtje met haar en toen sloot zij van vermoeidheid de oogen, doch zij sliep niet. Dit merkte Gilbert aan hare pijnlijke gelaats uitdrukking, Monk liet haar aan hare smart over, trad aau het venster en keek uit. 's Avonds toen de markiezin reeds in bet bed was en sliep, ontbood Monk Flack op zijne kamer en deelde hem de verandering van programma meê. (Wordt voortgezet),

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1