-i Zondag 23 Augusti 1901 3 centiemen per nummer. 33sU Jaar 3600 )LLE rrenti Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. ten Puur en simpel. HET SPOOK Plichten der Catholieken jegens de drukpers. Vienden en vijanden van het volk. 1 JWEN. 'der, Aalst. ■assen vol Qtie. makers. ÏJH, AALST\ de eer dat hij oe uitsn zêr komt bij hom oonen ke i hij va van t> e prijzen) imakers DENDERBODE Ie N» huis Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onde- 1 agteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Qoossens, Korte Zoutstraat. N. 31. en in alle Postkantoren des Lands Cuique Buum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Keklamen fr. 1,00 Vonniste op 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen d«D dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich t« wenden ten Bureele van dit blad Aalst, 24 Augusti 1901. pijlen bedde mder mder 3nd ïgen unte i tij den i Er zijn drij soorten van liefhebber» van 't puur en simpel De geuzen, De socios, De daensisten. Hoe die zonderlinge liefhebbers tot dat j stelsel gekomen zijn, zullen wy later on- I derzoeken zien wy eerst hunne argu- f menten. Zy zetten byzonderlyk drij beweegreden vooruit 1° Oelijk zijn. 2De Belgische grondwetAlle Belgen 'I zyn gelijk voor de wet. 1 3° De voordeelen aan Z. AS. ver bonden. Laat ons die dingen eens van dichte by beschouwen. GELIJK ZIJMI Die woorden klinken aaDgenaam als muziek in de ooren van don mensch 1 En alhoewel de ervaring reeds zoo dikwijls beeft geleerd dat ze voor het uitgebuite volk eene ellendige fopperij zijn, toch blijven zy op hét gemoed der massa deD- zelfden aantrek uitoefenen. Mundus vult decipi. Dat weten onze fameuze aanhangers van 't puur en simpel ook is hot bijzon der do klok de?' gelijkheid dat ze luiden. De menschen gijn gelijk, zeggen zy en daarom is bet Z. A. S. een natuurlijk recht. Iloe fier zien wij Vooruit uitroe pen Z. A. S. valt niet af te breken als een natuurlijk recht. (23 Juli 92). Laat ons dat getier ter zy laten zijn de menschen wel gelyk in het maatschap pelijk leven Merk wel de woorden in het maatschappelijk leven want als mensch zyn wij allen gelijk. Die beqrippen van gelijkheid danken wij aan het Christendom. Èij de heidenen bestond de slavernij en hare meest gezag hebbende schryvers aanzagen die instel ling als gewettigd. Wy hebben Platon en Aristotales bedoeld. Reeds 1900 jaren heeft de goddelijke Zaligmaker ons geleerd te bidden Onzb Vadeb, die in de hemelen gijt. Onee Vader wij zyn dus kinderen van één cn denzelfden Schepper wij hébben dus denzélfden oorsprong en ook dezelfde bestemming. Als mensch zijn wij allen gelijk. Maar is bet als mensch dat men stemt, 'tis te zeggen, is het stemrecht ee v. natuur lijk rechteen recht eigen aan de natuur van den mensch De liefhebbers van Z. A. S. van 'tpuur en simpel zeggen dat. Maar hebben zij wel nagedacht In dien het stemrecht een natuurlyk recht i», dan moet men het stemrecht toeken nen aan de vrouwen, dan moet men het Chetwynd-Park. stemrecht toekennen aan de vreemde lingen Inderdaad jtij gijn mensch, zij zijn met verstand en rede en vrijen wil gaafd Ons inziens is het niet als mensch dat men stemt maar als burger, als lid van den Staat, van de samenleving. En wie zal durven beweren dat onder zulk op zicht, onder zulk standpunt de menschen gelijk zijn Wie Gewis niemand. Want de eene is rijk, de andere arm de eene is vlijtig de an dere is vadsig en lui de eene is verstan dig en geleerd, de andere is bekrompen en onwetend de eene is braaf en deugd zaam, de andere is wispelturig en ondeu gend. Gij ziet, tegenstrijdigheden met de vleet. In het wezenlijke leven dat de Staat nochtans beheerscbeu moet, zijn de menschen niet gelijk. In het fameus puur en simpel hebben zij nochtans op den gang van de zaken, op het openbaar beheer denzelfden invloed. Metéén man, één stem hebben allen evenveel te zeg gen. De meester is gelijk aan den knecht, de koning aan don straatvager, de minis ter aan zynen portier Neen, niet waar beste lezer, hoe zeer de gelijkheid onze eigenliefde moge stree- len, wij moeten bekennen dat dit er niet meer door kan. Gezel F. De Bruyno in een schrijven tegen het stemrecht voor vrouwen, in Vooruit van Zondag 18 Augusti 1901 verschenen, deelt ook die zienswijze en zegt Het stemrecht is een recht, maar geen natuurlyk recht, zooals recht op leven, recht op bestaan, recht op vrij- - beid, dat altijd en overal aan iederen mensch behoort. Het is enkel een re- geeringsvorm die niet altijd bestaan heeft, die misschien zelfs in de toe komst zal verdwijnen om plaats te maken aau volmaakter uitingen van den volkswil. Het stemrecht moet noodzakelijk aan een ieder niet toegekend worden zonder dat men daarom van onrechtveerdig mag spreken. Wie kan er denken het stemrecht te geven aan een kind. Wij mogen den Staat vergelyken aan eene familie in 't groot, waar er kinderen zyn van veischillige inborst, de «ene braaf, de andere ondeugend. Wat zal hel hoofd, de vader, doen? Naar wie zal hij het meest luisteren, als eene zaak ter sprake komt Aan wie zal hy raad vra- ;n Gewis niet aan den ontaarden zoon die graag zijn erfdeel vragen zou en het voor beeld volgen van den verloren zoon van 't Heilig Schrift. Hij zou luisteren naar zijne brave kin deren omdat die kinderen het algemeen welzijn behertigen. Die huisvader zou gelijk hebben. alle 34* vervolg. De onde vrouw drukte de lippen samen en een dreigende blik schoot uit hare kleine zwarte oogen. T'erwyl Sylvia zich in eene valsche zeker heid wiegde, en de oude Ragen besloot 't raad sel op te lossen, was lord Chetwyud tor prooi aan de hevigste gemoedsaandoeningen. Over al meende hij zijne Bernice te zien, soms meende hij, dat hij ze hoorde over de kamer gaan. Gilbert noch Sylvia zagen Bernice, n sprak hij in zich zelf, het moet eene zinsbe goocheling geweeBt zyn, ik kan het mij anders niet verklaren. Sedert mijne terugkomst heb ik elk oogenblik aan haar gedacht, steeds beeldde ik my in, dat zy bij mij was. Toen ik Sylvia mijn woord gaf, dacht ik aan Bernice, toen ik haar kuste, liep mij eene rilling door het lichaam, alsof ik mijne overleden vrouw onrecht aandeed. Hy ging sneller heen en weer en zyn hert klopte van vrees. Ik geloof niet aan bovennatuurlijke ver- nhyuingen, ging hy voort, en toch, indien de verschijning van Bernice slechts een ge volg was mijner verbeelding, hoe kon ik dan de smart en hel lijden op haar gelaat lezen Ach, zoo schoon als zy mij heden verscheen kan alleen een engel wezen. Zij wenschte dat ik Sylvia na een jaar huwen zou -j toch zou ik haast myne verloving met haar willen verbreken doch dat kan ik niet o mijn arm hoofd. In weerwil van zijn streven om zijn hart te doen bedaren, kon hij het gebeurde niet uit het hoofd zetten. Hy beproefde aan andere dingen te denken, maar te vergeels. Eindelijk begaf hij zich naar de kamer van Bernice daar stond het bed nog zooals zij het gebruikt had hij knielde er voor neer eu zuchtte luid. Na lang geknield te hebben stond hij op draaide de gazlamp in, zoodat zij slechts even brandde, en wierp zich op eene sopha, waar hij weldra in eenen onrustigen slaap viel. Plotseling ontwaakte hij het scheen, alsof een zachte kus op zijne lippen gedrukt werd. Toen opende by de oogen en zag de verschij ning zooals hij ze eenige uren vroeger in don wintertuin gezien had. Ja, daar stond Ber nice, heerlijk schoon met hare teedere-lievo oogen, Bernice, die hy zoo bemind had, stond voor hem in het witte kleed, waarmee zij begraven was. Hy bleef oubeweeglyk lig gen en dnrfde nauwelijks adem halen. Zij was eenige schreden teruggeweken en beschouwde hem met onuitsprekelijke liefde Hot puur en simpel, bet Z. A. S. stelt allen op dezelfde lijn. En Dochtans allen zijn niet gelijk aan den Staat geheebt, allen hebben niet hetzelfle belang bij den bestaanden vrede, bij de handhaving der orde. Een oproer berst los. De forein pakt zijn klikken en klakken in, cn hij rolt met zynen wagen voort naar betere oorden, naar gelukkigere streken. Vele burgers kunnen doen lijk bij velen hebben ook geen oproer te vreezon. Iedere burger beeft dus hetzelfde belang Diet bij het goed bestuur van het laüd. Er bestaat daarin een groot verschil en het is billijk dat er van dat verschil reke ning wordegehoude. Het puur en simpel doet bet niet en daarom is puur en simpel ook niet aan te nemen. Wie niet door partijdrift is vei blind zal eo moet dat erkennen. Onge lukkiglijk dc partijdrift is too hevig en bij doet al de inrichtingen aanschouwen Diet in het waar en wezenlijk daglicht van rechtveerdigheid en algemeen belang maar door het bedrieglyk prisma van voordeel eu baatzucht. Kiezen is zijn oordeel uitdrukken over de zaken van den Staat. Wie zal best een goed oordeel kunnen vellen Natuurlyk degene die geleerd is, die ontwikkeld is, die verstand heeft en na denkt. Dus moet dat oordeel meer wegen dan een ander omdat de oordeelvelier het best de belangen vau het land kent, schat en waardeert. Iu het puur en simpel is het zoo niet. Het grootste kieken, de domste uil telt één lijk dc grootste geleerde, de bekwaam ste staatsman. Dat is puur en simpel. De strijd voor puur en simpel is dus Diet geboren uit de zucht Daar rechtveer digheid. Wij zullen later bewijzen voor de socios is het^alreeds gedaan dat hij uit eeDe min edele bron is gesproten Uit winstbejag en partij voordeel. Herhaaldelijk hebben de twee laatste Pauzen, Pius IX en Leo XIII, aange drongen op de belangrijkheid der druk pers, op ODze dagen, voor de verdediging vaD alle godsdienstige belangen. Zij heb ben gezegd en herhaald dat het eeD werk van hoof Izakelyk belaDg is, dat op den eersten rang moet staan in de bezorgd heid en de edelmoedigheid van eiken goeden catholiek. Het schijnt nochtans dat de catho - lieken, in groote meerderheid, niet ge noeg doordrongen zijn der noodzakelijk heid van het catholiek dagblad, een werk van eersten raDg, dat bestemd is om al de andere werken te ondersteunen en vooruit te helpen. Daarover zegt, in het Frausch blad la Croix. M. Feron-Vrau, die recht tot spreken heeft, aangezien hij zelf en grenzelooze smart. Zij opende den mond, alsof zij spreken wilde, doch geen woord kwam er over hare lippen. Daarna strekte zij hare armen uit, als wilde zij hem omhelzen. u Bernice n riep lord Chetwynd, Ber nice spreek tot my Treurig schudde zy het hoofd en week langzaam naar de deur terng. Met een schellen kreet sprong hij van den divan op en snelde op haar toe. Doch de verschijning verdween in de aan grenzende kamer en de deur sloot zich achter haar. Chetwynd rukte ze open, maar er was niets meer te zien. Hij doorzocht de nabijge legen vertrekken, te srgeefs, geen spoor was er van de wonderlijke verschijning te zien. Zyn zoeken had juffrouw Monk gewekt; zij verscheen in haren rooden slaaprok, ge volgd door de oude Ragen aan de deur. Chetwynd sloeg geen acht op haar en zocht ijverig verder. Hij klopte aan Gilbert's slaapkamer, doch ontving geen antwoord. De deur was open en hij trad binnen. Licht en vuur brandden, maar Gilbert was er niet. Verwonderd over Monks afwezigheid om middernacht, keerde den markies naar den gang terug, waar Sylvia nog verbaasd stond te kyken. Wat is er gebeurd n vroeg zij, is Gil bert niet op zijne kamer n zijnen tyd en zijn geld heeft opgeofferd om eeDe bedreigende drukpersiDStelling te redden Wij beginnen ons met den toestand te bekommeren de rol van gefopten scbijnt ons te vermoeien en wij zijn be reid de eerste plaats, deze welke haar toekomt en welke zij altijd had moeten bekleeden, te geven aan de kieswerking, welke alleen dezen toestand kan veran deren. Voorzeker, wij zijn het niet die deze beweging in de openbare denkwijze zullen betreuren, integendeel doch wij meeuen dat de kieswerking zelve slechts onbe stendige uitslagen zal opleveren indien zij niet gesteund is op een noodzakelijker werk de ondersteuning en de uitbreiding der catholieke en onafhankelijke druk pers. De drukpers is, in onzen tijd, de groote opvoedster zij is het die langzamerhand de gedachten wijzigt't is zij die de denk wijze vormt en de denkwijze stelt de regeerders aan. Indien gij dus wilt goede afgevaardig den hebben, hebt goede dagbladen. Het woord van den Jood Crémieux blijft altijd waar Maakt u meester van de drukpers en gy zult al het overige hebbeu. Dat overige bestond, voor hem, uit de eer, het geld, de bescherming van het volk. Wij eischen zooveel niet, maar wij willen twee zaken rechten vrijheid. Wij zullen die slechts bekomen met, bij mid del onzer stemmen, van het bewind te verjagen dezen die ze ons weigeren en de drukpers zal de eerste en onmisbaarste beweegkracht zijn om ons zulke kieziDgen te geven. Zonder de drukpers zal alles wat wy bouwen op zand gebouwd zyn. Velen verstaan deze belangrijkheid der drukpers, doch weinigen beieveren zich om hetgeen zij zoo goed verstaan werk stellig te maken. Onze tegenstrevers zijn slimmer en wij kennen talrijke radikale of socialistische organen die, op het punt zijnde te rallen, weêr werden opgeholpen, dank aan eenen weldadigen goudregen, die dikwijls eenen joodschen reuk had. Vinden die begiftigers der drukpers navolgers onder de catholieken Zeer weinig, helaas I naar de feiten te oordeelen. Er gaan weinig maanden voor bij zonder dat wij met droefheid vernemen dat het een of ander catholiek of onaf hankelijk orgaan moet ophouden te ver schijnen, bij gebrek aan geldmiddelen, en alzoo zien wij ganache streken zonder verdediging overleveren aan die vreese- lijfee plaag welken men de slechte druk pers noemt. De slechte drukpers Zij doodt de zielen zij zaait ongeloof en onzedelijk heid. Door een noodlottig gevolg, dat de Heer toelaat, tast zij de grondvesten aan waarop de samenleving berust, want zij trekt reeds de verschrikkelijkste rampen x Neen. Ik verbeeldde mij iets gezien te hebben en ik kwam om my te overtuigen dat is alles. Goeden nacht I Was het was het weder het spook, Max Ja zei Chetwynd twijfelachtig. Ik meen haar weêr gezien te hebben goeden nacht Hij ging naar zijne kamer en sloot de deur achter zich, terwijl Sylvia en Ragen ter prooi waren aan de grootste ongerustheid. Lord Chetwynd wandelde den heelen nacht over zijne kamer, waakte, luisterde en wachtte. Maar het spook verscheen niet meer. XXVI EEN ZWARE STRIJD. Wij hebben reeds gezegd, dat Gilbert Monk, na zijne zuster in de zaal achtergelaten te hebben, naar buiten gesneld was, om Bernice te zoeken. Hij wist zeer goed, dat de lord door een toeval ontdekken kon, dat de verschij ning geen geest was, maar zijne werkelijke vrouw, Ook wist hij, dat zijn geluk afhing van de maatregelen, die hy deze nacht zou nemeu. Hy doorzocht het park tot in alle hoeken, maar hij vond haar nietna eenige uren rondgedwaald te hebben, kwam hij tot de overtuiging, dat zij hem op eenige menier ontsnapt moest wezen. over het land en zal die nog meer en meer er over trekkeD. Wat gedaan Welk redmiddel is er tegen zulken toestand aan te brengen Een dubbel besluit maken en volbren gen, zonder hetwelk het ons neoit zal ge lukken het land te redden. Het eerste, dat een strenge plicht voor alle ware catholieken is nooit eene inschrijving te nemen op een slecht dag blad, noch zulk een blad koopen of in 't openbaar lezen. Het tweede is, vóór alle ander werk, aan 't hoofd onzer uitgaven voor goede werken te schrijveneene geldelijke onder steuning, aan de drukpers. Zooals men ziet is het bovenstaande verschenen in een Fransch blad, hoofd zakelijk geschreven voor Frankrijk.Geluk- kielijk is de toestand der catholieke druk - pers hier zoo slecht Diet als bij onze zuiderburen, doch de onverschilligheid welke la Croix aanklaagt en betreurt, bestaat ook bier bij vele catholieken. Velen denken dat de catholieke drukpers van den hemelschen dauw leveu kan. Wij zouden dus, voor de Belgische catholieken, het laatste der bovenstaande besluiten een weinig wijzigen. Hier, zoo als is Frankrijk is 't aan alle ware catho lieken verboden op een slecht dagblad in te schrijven, er een nummer van te koo pen of, er iets in te lezen, dit niet in het openbaar te doen, alsof men er zyn be hagen in schepte. Docb, geldelijke ondersteuning, recht streeks aan een dagblad gezondeD, is hier noch noodig noch zelfs nuttig. Wat de catholieke drukpers hebben moet is dat de catholieken, na er zelf op ingeschreven te hebben of, iDdien het een volksblad geldt, het voorbeeld gegeven te hebben het te koopeD, het bij hunne vrienden aanbevelen, het hunne betaalde aankon digingen en hunne mededeelingen zenden. Abbonneeren, ad verteeren, korrespon- deeren, zooals de Duitschers zeggen, dat is alles wat de catholieke drukpers noodig heeft om, in ods land, de plaats te be kleeden welke haar rechtmatig toekomt en den invloed te hebben welke het land redden moet uit de klauweu van gods dienstvervolgers en vijanden der samen leving... En dat wordt al te veel heden- daag» uit 't oog verloren. Droevige tegenstelling. Te Lon den beeft verleden week de lord-mayor of burgemeester, met groote praal het Sint Jans- en Sinte Elisabetbsgasthuis inge huldigd. Dat gesticht zal bediend worden door catholieke nonnen. Bij deze gelegenheid wijst het Eogelsch blad, The Thablet, op het verschil van handelwijs tusschen Frankrijk, dat de nonnen uit zijne hospitalen heeft verdre ven en zich bereidt om ze uit zijn grond gebied te verbannen en Engeland die ze bij zich aanneemt. The Tablet voegt er op spottende wijze bij Fransche dag bladen, gelieft dat over te nemen Het was elf uur toen hij binnenkwam en naar zijne kamer ging. Niemand had hij ge zien in de breede gang, waarin de maan haar tooverachtig licht wierp. Hij luisterde aan de verschillende deuren, die naar Chetwynds vertrekken leidden, doch hoorde niets; hij was er dus zeker van, dat de lord op zijne slaapkamer was. Ook daar luisterde hij en onderscheidde hij duidelijk de ademhaling van den markies. Toch wachtte hij en luisterde. Wat de minuten traag voorbijslopen Ein delijk meende hij het geluid van lichte voet stappen te vernemen en het mischen van kleederen. Hij bracht zijn oor aan het sleutel gat en hoorde den gil van Chetwynd, die wakker werd en Bernice n riep. Liefst hadde Monk de deur ingetrapt. Hij was overtuigd, dat nu alles verloren was Bernice had zeker haren eed gebroken en zich aan Max kenbaar gemaakt. Wat bleef hem nog Anders over dan te vluchten Doch daar werd do deur der badkamer snel geopend en eene witte gedaante gleed als een schadaw door de gang. Dat was Bernice Monk snelde haar op zijne vilten schoenen onhoorbaar na. Zij hadden juist een zijgang ingeslagen, toen lord Chetwynd uit de badkamer kwam, doch de vluchtelingen waren reeds verdwe nen. Het vermeende spook vloog de donkere gang door, de trappen en kwam terecht in Hoe aardig een socialist toch redeneert I Hoe kluchtig hij de waarheid kan ver draaien, en het achterste voor keeren I Onze lezers weten waarschijnlijk welke droevige crisis in de weefuijverheid te Gent is uitgebroken. Onze goede vrienden van Het Volk hebben alles in 't werk gesteld om de diep beproefde werklieden in hunnen nood ter hulp te komeo. Een openbare inschrijvingslijst in Het Volk heeft bij de milddadige catholieken goed onthaal gevonden. Luistert nu hoe Vooruit, het orgaan der socialisten voortdurend redeneert Mgr Stillemans, biss. van Gent, gaf fr. 700 De graaf van Vlaanderen gaf n 1000 Mej. de Kerchove d'Exaerde gaf 50 De anti-socialistenbond gaf 200 Verscheidene prieBters gaven ieder 20 Anderen gaven n 10 De Seminaristen gaven 75 Enz., enz. Daartegenover staat Miljoenair Van der Velde (socialist) gaf nistti n Furnémont n n n Devos n n n n Defnisseaux n Picard Grondeigenaar Cambier Burger Anseele Amatus (socialist) met zyne villa n Groot-ondernemer Coppieters (soc.) Enz., enz. En daaruit besluit VooruitMgr Stillemans, de Graaf van Vlaanderen, Mej. de Kerchove d'Exaerde, de anti- socialistenbond, de priesters, de semina risten, enz. zijn deugnieten, dieven, uit buiters; maar Van der Velde, Furnémont, Devos, Defuisseaux, Picard, Cambier, Anseele, Amatus, Coppieters, enz., zijn de vrienden van den werkman, de helpers der noodlijdenden en de redders van het volk I Wevers, koopt daar brood meê. Non Boom In *1 de verslagen ±*uy mjuuiii. Qver de groeQe bet0Q- giDg te Boom is er hoegenaamd geen mel ding gemaakt van 't groen muziek van Deuderhautem. Nogthans op 4 Oogst, dag der betoo ging, zagen wij de groene muzikanten van Denderhautem, reeds van 61/» uren,alhier aankomen om zich naar Boom te begeven. Wat is er dan gebeurd 't Aalster- sche groeu muziekske is naar de knoppen ea om te toonen dat de groene volbsfop- perij hier te Aalst nog spring levendig is, heeft men de trompetters van Denderhau tem doen optreden als 't fanfaarkorps Tot heil des Volks vaD Aalst. Bij de groenen is 't al foppery foppery scheerdraad, fopperij inslag I eene kamer onder het dak in het oudste ge deelte van het gebouw. Monk was er bijna even ganw als zij en sloot de deur achter zich. De markiezin was in onmacht neergezon ken met de handen voor het gezicht, u Bernice n riep hy zachtkens. Met een kreet stond deze op en zag Monk verbaasd aan. Gilbert riep zij. Ik ik meende, dat het Max was n Neen ik ben het. Ik vernam van vrouw Crol, dat gij uit Mawr-Castle ontsnapt en hierheen gekomen waart. Gisteren avond kwam ik eerst bier aan. n Met Max? O, wat is hij veranderd, Gil bert Mijn arme man Wat ziet hij er treu rig uit, nn zoekt hij mij. Luister, komt hy daar niet Neen Bernice. Deze kamers zijn in jaren niet gebruikt hij zal u niet vinden. x Ik moet tot hem gaan 1 n riep Bernice. Nn dadelijk Ik wist, dat gij hier in het slot waart en ging op uwe kamen Gilbert, doch gij waart er niet. Ontsla my van mijnen oed. Ik moet naar mijnen man gaan. n u Luister, Bernice ik moet u eerst wat zeggen. n Geen woord. Hy zoekt my en ziet mij aan voor een geest. Ontsla mij van mynan eed, Gilbert en laat mij gaan, om Hemels wiln (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1