Dondeidag 11 November 1901 S centiemen per nummer 56,e Jaar 3623 Waarheid en leugen. DIS MOORDENAARS Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Eene stem uit Frankrijk. LANDBOUW. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onde* agteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week oor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor ze» ïaanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving ndigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- angen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. N. 31, d in alle Postkantoren des Lands Cuifjiie «mum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnisse op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. fleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden iod Bureele van dit blad. Aalst, 13 November 1901. Een wijsgeer beweert in een rood blad lat do toenemende karakterverslapping, jnzedelijkheid en misdadigheid niet te wijlen zijn aan mangel aan Godsdienst, :ooals v.ij h'.t door w .l.-p k< Jc La- ingen meer dan eens getoond hebben, naar dat h 't kwaad in de capitaiistische "chool met God of zonder God ligt. Zijn artikel te lang om op eeos beaDt- voord te worden, moet echter Dist vree- en zoek te geraken, daarvoor is het te ichoon. Schrijver zegt dat godsdienstige, zoowel ds ongodsdienstige scholen, wanneer zij kapitalistisch ziju, op maatschappelijke jngelijkheid, op ondeilingen broeder- stiijd, op de zelfzucht steunen. En inderdaad, iu beide scholen wordt r geleerd dat de ongelijkheid in deze Bereid te buis behoort, maar hier begaat lit roode blad eene jammerlijke fout, Banneer bij dit begiosel antisociaal heet. lelijkheid is re chtveeidigln id, schiijfc bij ater, en wij siemraen met hem iu, dat eder mensch alsmensch, gelijke rechten heeft, maar eeue gelijkheid, zooals de socialisten ze droomen, 't is te zeggen elijke toestanden voor allen, dat is een room, dat is eene dwaasheid. De godsdienstige school streeft zooveel mogelijk om de ongelijkheid der maat- sci appelijke toestanden te verzachten zij bestrijdt den onderlim/en broederstrijd en de zelf zucht en is gesteund op de lief dadigheid. Bemin God boven al, en uwen naaste als u zelveD. Ziedaar de leer der gods dienstige scholen. De egoïst integendeel ontmoet uoch perk noch paal in de scho len zonder God. Spionewc-bacbtige tbeo- riën, broze redeneeriDgeu zijn niet in staat den ons allen ingeboren zucht tot ons eigen ik te overheerscbeD. Ziedaar het verschil tusschen de scholen met of tonder God. Het is een feit, dat naastenliefde, zelf verloochening sl< chts in den Godsdienst geput wordt wie dat betwist heift geeu gezond oog om de huidige en de verh-iiene wereld in te staren, BewereD, dat de Kei k het meuschdom in de elleude gedompeld houdt is dom of boos immers, welke eeuwen zageD de gezonde weelde in ban- zehuis en beurs uitgestald en volksont- E ZOON naar het Engelsch. 46,u vervolg. Ja, dat zijt gij, be-de man en wijl het berouw alles vermag, zult gy bij God genade vinden. De grootste genade, het grootste geluk »ou zijn, dood te wezen, hernam de ongeluk kige man. Ik benijd Byres, den marskramer. Lady Austin begon te weeneu. Haar echt genoot, vortoornd over die tranen, gebood haar barsch de kamer te verlaten. Het lijdt geen twijfel of Austin had diep berouw over de misdaad, welke hij bedreven had, maar het was geen wuar, geen nederig berouw. Zijn hoogmoed was onophoudelijk in strijd in zijn binnenste en nog niet over- wonuon en dit was het wat hem zoo lastig en prikkelbaar maakte en zijn sterk gestel sloopte. Austin ontbood dun geneesheer voor zijne vermeende ziekte. De plxttelaudsdokter, die niets kon ontdekken, verklaarde dat het eene hartkwaal was. Hij was inderdaad niet ver misen overal werd nu het gerucht verspreid, t wikkeling in kunstgewrochten van steeD en kleureu pronken Wanneer de Gods dienst de maatschappij steeds naar zijn woord luisterend vond toen de Gods dienst °ene maatschappelijke deugd was. Vijanden sedert dien zijn opgestaan en hebben eene roekelooze baud aan de Kerk geslagen men heeft de Redster uit de school gebaunen, en du het akelig werk half gelukt is, ziet men de puiuen, en de monsterige misdaden steken alom het bet hoof l op, begeerig het maatschappe lijk lichaam ta hesprin?nn. Men beeft in ha'e plaats een steifilijk wezen geplaatst Wetenschap, en men doet die wetenschap eene rol spelen die de hare Diet is, eene ontzedelijkende rol, en de wetenschap, heeft mea eenen blinddoek vóór het oog gebonden, en toch, toch tast die geblind doekte schier dagelijks op hetgene, waar van zij dan getuigt dat is do Godsdienst. Wetenschap zoo veranderlijk als het schubbig kleed van het cameleon, dat morgen zijne ontdekkingen van heden zelf zal verbiijzelen, die Wetenschap, welke zich niet gelijkelijk aan elk kan meêdee- len wil men in de plaats der eeuwige onveranderlijke Kerk stellen 1 O dwaasheid O moedwil I De school der Wetenschap is tegenover de school der Kerk geplaatst, en de lofrede van het roode blad klinkt ons toe als het schorre zegegotoet van eene vertrappelde klaroen op een doodenveld. Het menschdom is wakker geschoten de bedriegelijke droom, die bet naar oen noodlottig strand stuurde, is gevallen bet ziet En door den mond van Richard Grand White, van Puybaraud, van Jules Simon, van M. Arts, vragen zij den Gods dienst, in stede der Wetenschap, in de school terug. Het menschdom begint in te zien, 'at de K;ik, w>. Ike z gt doe het goed en mijd het kwaad uit liefde tot God, den stempel eener echte en verhevene zedelijkheid draagt, terwijl de school der Wetensch. p met ie leus laat het kwaad zooniet st aft u de gerechtsdienaar geenszins aanspraak mag maken op de hoedanigheid vaD deugdzame zedeleer. De tijd nadert dat iederen erkent dat het getrouw naleven der kerkelijke leer de maatschappelijke zaak oplost, eD dat en kel deze leer in staat is de gelijkheid, de rtchtveerdigbeid, de liefde in de wereld te vestigen dat zij manneD vormt met een edel hart en dat het licht van viij onderzoek en Wetenschap die weldra zou pralen met eenen ouuitbluschbaren gloed boven het ontvoogde Meuschdom slechts een electrisch licht zou wezen, dat met eenen vingerdruk uitgedoofd wordt. dat lord Austin ziek was. Van alle kanten kwam men nu naar zijnen toestand vernemen en Austin was nu werkelijk een gevangeue in z\ju eigen huis geworden. Zijne paarden blevi-n iu de stallen, zijne honden in hunne hokken, en iedereen was van gevoelen, dat lord Austin aan eene ziekte leed, waarvan hij niet meer zou opkomen In het begin was dit zeer onaangenaam voor Austin en was hij zeer ongeduldig, maar langzamerhand werd bij er meer aan eewoon en gul zelfs de voorkeur aan zijn eenzaam en zittend leven. Boeken waren ziju voornaamste verzet, doch niets kon de stem des gewetens tot zwijgen brengen. Austin werd dagelijks somberder en meer en meer menscheDSchuw, en wilde eindelijk niemand meer by zich hebben dan zijne vrouw en zijuen knecht. Zoo was de toestand van zijne ouders, toen Jos op weg was naar hnnne woning. XX VI Jos was met zyn wagen op weg naar zijns vadors huis. Om de waarheid te zeggen, deed hij het geheel en al tegen de goesting. Nu hij echter bezit had genomen van de goede ren van Spikeman en van Mary had verno men dat hij nog 350 pond sterling meer bezat, had hij er eenen bepaalden afkeer van gekre gen. Het vertraagde zijne bewegingen, en het was hard werk als hy er zijnen kost niet mi-ê wilde verdienen. Meer dan eens kreeg hij het Neen, de Kerk is Diet de eeuwige bond- geDOOte van alle verdrukking, van alle uitbuiting, van alle ODrecht zij is de redding? Wee degenen, die baar verstoo- ten 1 Wanneer een stelsel begraven is, hoeft men er geen argumenten noch getuigenis sen meer t< gen in te brengen. Ik weersta DocbtaDS Diet aan het ver- lünopn crhrüft Hp corrpsnnn- dent van Het Handelsblad oitè te deeleü, wat een redelijk Frauschman denkt van de gevolgen, die de wet, welke al de jonge liedeD door de kazerne doet passeereD, voor zijn land heeft gehad. M. Jules Delafosse drukt zich, iu een onlangs verschenen werk, dat veel op- opscbudding heeft gemaakt en dat voor titel draagt Théorie de l'ordre, als volgt uit over den algemeenen dienstplicht Hij is èn een« oorzaak van militair en nationaal verval, èu een vreesehjk agent van maatschappelijke declasseering en algemeen bederf. Van die jongelingen, welke aan hunne familie outnomen worden, be bouwden de eenen het land, de anderen otfenden eenen stiel uit. De krijgsdienst legt er de hand op en drie jaarlang ('t is de duui tijd van den dienst in Fiaukrijk) ontwendt hij ze aan het werk, waarvan zij leven moesten. Tusschen de oefeningen door laat bij zich inwijden in de verstrooiingen der ste den, in de plezieren der kroegen, in de smerige zatlapperijen, in het vernederend alcoolism, in de krapuleuze uitspattin gen. - Hier onderbreek ik do aanhaling om te doeu opmerken hoe goed het tafereel, door d»-n Franschen schiijver geschetst, overeenkomt met de erge beschuldigin gen, door M. Coifs uitgebi&cut tegen den bederven deu invloed der kazerne. Men heeft met hevigheid den afgeveer- digde van Brussel tegengesproken. Maar dat men eens de pastoors onzer dorpen ondervrage, zij zullen u zeggen dat het schandaal en de geesel hunner parochie de jongelingen zijn die, kuisch naar de kazerne vertrokken, terug zijo gekeerd als libertijnen, vrijdenkers en maar al te dikwijls als socialisten. Dat men de rechterlijke statistieken raadplege en men zal verschrikt zijn te zien hoeveel misdadigers door de kazerne gepasseerd wareD. En zelfs de registers der openbare wel dadigheid zijn treurig welsprekend te dien opzichte talrijk inderdaad zijn de onge- lukkigen, die in de uiterste ellende ge- gedacht hetzelve in eene gracht te rijden of in den modder te laten steken maar dan bedacht hij. hoe het eene zekere bescherming was tegen onbescheiden vragen en ook tegen aanrandingen, want het was een teekeu van armoede en van eerlijken arbeid en zoo kruide Jos maar voort, ofschoon zonder eenig gevoel van genegenheid voor zyuen gezel. Wat al kasteelen bouwde hij in de lucht terwijl hij zoo over den weg ging De som, welke hem was nagelaten, scheen hem ont- zaglijk groot toe. Hij vormde allerlei plan nen, en, gelijk het meestal gaat, op het einde van deu dag was hy nog even besluitloos al6 in het begin. Nochtans bij was zeer gelukkig en verblyda zich reeds op voorhand. Eindelijk bevond Jos zich weêr in de her berg, waar hij en Mary den tijd hadden doorgebracht, vóór het meisje eene betrekking op het kasteel gevonden had. Hij schreef haar terstond een briefje om haar van zijne aan komst te verwittigen. Hij zou zelf den brief wel gebracht hebben, maar hij herinnerde zich de behandeling, welke hij daar ouder gaan had en vond eenen gewilligen bode iu den beeuhouwerskuecht, die juist naar het kasteol gaan moest. Deze berichtte hem bij zijne terugkomst, dat Mary nog denzelfden avond zou komen. Zij deed zoo en beiden be groeten elkander hartelijk als broeder en zuster, welke elkander sedert geruimeu lyd niet meer gez vallen zyn, omdat zij in het garnizoen» leven den lust hebben verloren voor bet uitoefenen van bun ambt en omdat zij zonder hulpmiddelen in de straten der steden geworpen zijn. Ik zou rreezen te lang te worden, moest ik bier nog de getuigenis inroepen van deu Franschen schrijver, booger aan- Slechts ééoe opmerking nog zal ik hem ontleenen zij heeft betrek op de weerde van den gedwongen soldaat, in vergelij king van Hen vriiwilüver. Ia Frankrijk beeft men beide kunnen beoordeelen, want zij hebben de oorlogs- proef onderstaan. M. Delafosse zegt bet ons. Daar waar het regelmatige leger mislukte, op Mada gascar bijvoorbeeld, heeft het vreemden legioen wonderen gedaan. De huurlingen (anders gezegd de n soldaten van beroep, de vrijwilligers) hebben overal weerstaan en gezege- a praald, en men mag zeggen dat zij in ons leger het meest militaire, het best op den oorlog voorbereidende korps vormen, hetwelk door geen ander in beroepsweerde wordt geëvenaard. 't Is een Franschman die aldus spreekt, iemand die liever de waarheid zegt, dan de chauvinistische vooroordeelen zijner landgenooten te vleien. Ik veroorlof mij het boek van M. Dela fosse aan te bevelen 't is eeu werk van overtuiging en oprechtheid, dat dieut ge lezen te worden door onze staatslieden, die nog zouden aarzelen tot grondslag onzer militaire instellingen den eerbied der vrijheid aan te nemen. Besmettelijke veeziekten gedurende de tweede helft van October. Snotziekte werd vastgesteld op één paard, te Schu- leu (prov. Limburg), dat op bevel der overheid werd afgemaakt. Mond- en klauwzeer deed zich weinig over, uitge nomen in Luxemburg in 11 gemeenten op 73 erven. Iu de provincie Antwerpen werd de ziekte geconstateerd op 1 erve in Brabant, op 5 erven in Wesi-Vlaan- deren op 1 erve in Oost-Vlaanderen op 3 in Henegouwen op 2 iu Luik op 3. De provinciën Limburg en Namen bleven verder van de ziekte geheel verschoond. Van koolziekte vergingen 47 runddiereu, waarvan 29 ten gevolge van bacteridiaan- sclie koolziekte en 18 ten gevolge van bacteriaansche koolziekte. Warmtegradeti der stallen. Te warme stallen zyn verslappend voor dé dieren en zij stellen deze gemakkelyk Wel, Jos, wat zijt ge gegroeid sprak Mary. Mijn beste jongen, ik ben zoo bly u weêr te zien. En gij, Mary, gij ziet er ook zoo goed uit. Zyt gij toch waarlijk zoo gelukkig in uwe betrekking als gij mij geschreven hebt Zeker ben ik gelukkig en volkomen te vreden. Maar vertel mij nu, Jos, wat zijt gij van plan te beginnen Gij hebt nu de mid delen om u ergens te vestigen. Ja, ik heb er al over gedachtmaar ik weet met wat te aoen. Gy moet maar eens goed rondzien en u niet al te veel haasten, En denk er aan Jos, als er zich eene goede gelegenheid aanbiedt, dan kunt gij over mijn geld beschikken even goed als over bet uwe. Maar, Mary, waarom zou ik uw geld nemen Omdat ik het toch niet noodig heb en het hier niet renteloos hoeft te blijven liggen. Bovendien, indien gij goede zaken maakt, zult gy in staat zijn mij intrest te betalen en dan win ik er evengoed aan als gij. Gij moet dit aan uwe «uster niet weigeren, mijn jon gen. Beste Mary, hoe gaarne zou ik bij u woneu. Dat kan niet. Gy zijt boven den Btand in welken ik op 't kasteel woon, aangenomen dat gij daarzoudt w illen komen. Dat wil ik nooit, zon ik het kan gebe- bloot aan verkoudheid. Te koude stallen zijn ook zeer nadeelig niet alleenlijk voor de gezondheid, daar zij leidiDg geven aan ongesteldheid voorkomende van bekoe ling, maar zij brengen eene verkwisting van voedsel te weeg in andere woorden gezegd, een grooter gedeelte van het rant soen is verbruikt door de dieren om de warmtegraad van het lichaam te behou den. Ook ia te koude stallen, mestende dieren minder goed en de melkkoeiëu gevcu minder melk. Ziehier voor onze huisdieren de meest auuoen.-ien8>vadialge stallen gedurende den Winter. Honderdeelige graden Vee op mesting 12 h 14 Oageschoren schapen 12 Geschore schapen op mesting 14 Pluimgedierte op mesting 14 Werkende paarden 15 k 16 Rij- en koetspaarden 18 a 20 Merries met zoogende venleDS 18 k 20 Melkkoeien 18 a 20 Schapen zonder wol 18 a 20 Zeugen met biggen 20 Pluimgedierte voor het eier- leggen en het fokken 18 20 Merken wij op dat deze gemelde warm tegraden Diets volstrekt hebben men moet enkel trachten ze in de stallen, zoo veel mogelijk, te bekomen Vaderlandsche betoogingen. HH. Hoegw, de Belgische Bisschoppen heiiben besloten, zegt de Courrier de Bruxelles, dat ter gelegenheid van bet naamfeest des Kooines dat den 15 dezer gevierd wordt, bet Te Deum, dat gezon gen wordtin de bijzouderste kerk van elke gemeente, zal gevolgd word' door de uitvoering >au de Brabangonnc, cp bet orgel, hetzij op hetharmouium of het orkest al volgens de speeltuigen waarover iedere berk beschikt. De Bisschoppen verlangen de deelne" miug der Kerk in de groote vaderlandsche feesten van het land meer tastbaar te maken. Ook is het waarschijnlijk dat deze eerste maatregel door andere zal gevolgd worden. By voorbeeld, in de geestelijke kringen is men, voor 't algemeen, guustig gestemd voor het deobeeld aan alle kerken van het land, hoe klein zij ook wezen, eene driekleurige vlag te bezorgen. Thans wapperen dc nationale kleuren, op de vaderlandsche feestdagen slechts op eenige groote kerken. Waarom zou dat niet op alle kerken gebeuren teren niet dat ik er nog kwaad om ben, maar ik ben gaarne onafhankelijk. Dat is natuurlijk. En wat dien echareslieperswagen aan gaat, ik kan hem niet meer zien. Spikeman is er goed bij gevaren maar dit zal bij mij nooit het geval zijn. Gy stemt dus niet overeen met uwen vorigeu gezel, dat de betrekking van ketel lapper die van heer het dichts nabijkomt, lachte Mary. Noen, zcaer niet en ik Hen iot..- mogelijk van dat ding af te komen ik heb hem gekruid tot hier toe, maar veel verder zal ik hem niet varen. Wist ik maar waar naar toe te gaan Ik heb hier iets in mijnen zak, wat mij herinnert aan het nieuwe, hetwelk ik eenigen tijd ua mijne terugkomst vernomen heb. Vooreerst echter moet ik u geven wat ik in den zak heb, en Mary haalde het zilveren poHood voor deu dag. hetwelk Emma PhilipB haar voor Jos had meegegeven. Daar, sprak zijgij weet reeds van wie het komt. Ja, en ik stel er hoogen prijs op, want eij was een lief en goed schepseltje zij ver troostte mij toen ik diep ongelukkig was. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1