Zondag 15 December 1901 5 centiemen per nummer 56,te Jaar 5632 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Leest en verspreidt «Den Denberbode.» BP' Alwie eeu abon nement neemt op DEN DENDERBODE voor het jaar 1902 en vooraf betaalt, zal hel blad van heden af tot Nieuwjaar GRATIS ontvangen. GEVAT HET SPOOK EZELARIJEN Hij is voor de waarheid. Onnoozelheid der onnoozelheden. SpotternijGATT De Zondagrust. DEND Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onde- agteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwü.antiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutst,raat. N. 31. en in alle Postkantoren des Lands. Cuique suiim. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisse op 3' bladzijde 50 centiemen Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord, Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen ticb te wenden ten BureeN van dit blad Aalst, 14 December 1901. Brave menschen, opgepastde roode, groene en ook eenigo blauwe oproerma-, kers gaan potten willen breken. Zij gaan gewéld gebruiken, schreef de eerlijke Klokke Roelanddie de gezwor- nen van Westvlaanderen als voyoux uitschold. Zij zien dat het volk hen niet volgt, dat ze dus op wettelijke wijze nooit de noodi- ge meerderheid bekomen zullen om de wetten te veranderen, en ze gaan doen wat dieven cd moordenaars doen, zij gaan nemenzegt M. De Backer. Ditmaal durft hij niet meer zeggen met gewéld lijk voor eenigc weken, want de oproerstokers worden vervolgd. Eu alhoe wel Plancquaert er met bidden en smee- ken is van afgekomen toch zou het gebeu ren kunnen dat de jury niet altijd toege vend is. Zij weten dat zij onder de toepassing van de wet vallen, dat ze dus met allo recht en reden zouden kunnen gestraft worden. Het schoonste bewijs daarvan vinden wij in Klokke Roeland van 7 December laatstleden. De socios willen door allerlei middelen gezel Smeets uit de klauwen van het gerecht trekken. Nu Plancquaert is vrijgesproken, zog gen zij, moet Smeets ook vrijgesproken worden. Is bij niet plichtig Dat is wat anders. Hoor eens Furné- rnout volgens de reeds aangeduide bron. Het achtbaar hoofd van 't Cabinet beriep zich op de vraag, hier vooruit gezet door den heer Smeets. Dat is een blijk van moed van zijnen 't wege. Maar wij hebben er hetzelfde belang niet bij ons te willen berooven van de medehulp van onzen coHega. Ab zij zouden beroofd zijn van hun nen collega Dus zou die collega veroordeeld wor den. M. Furnémont bekent dus dat M. Smeets plichtig is en zyue woorden onder de toepassing van de wet vallen. Als M. Smeets plichtig is, is het niet rechtveerdig dat hij gestraft worde Wie de wet overtreedt, moet gestraft worden en dat is recht zoo veel te meer dat iedereen bekennen moet dat de wet rechtveerdig is. Inderdaad. Wie zou durven bewe ren dat bet geene misdaad is, op zich zelf, anderen tot geweld, tot op roer, tot misdaden aan te zetten en op te bitsen Welke rechtveerdige mensch heeft er geen belang bij dat de vrede heersche, en dat iedereen vreedzaam en stil moge leven. Zij zijn niet rechtveerdig, zij die ge weid plegen. Zij moeten dus gestraft worden. De socios hébben zélf hunnen collega veroordeeld. Zij hebben gezegdhij is plichtig. Is er uit de woorden van Klokke Roe land iets anders af te leiden Chelv\jnd-Park. 50" volg. Kon ik maar iets anders beginnen, waar toe geene getuigschriften vereischt worden? Kunt gij goed naaien of kleereu maken? Niet D^.n staan uwe zaken slecht en ik weet niet, wfc er van u komen zal. Gij begrijpt, dat ik u niet langer kan houden, dan gij geld hebt. Zeker niet. n Ik kan geen mecsoh voor niemendal her bergen, dat doe ik niet. Ik zou gaarne werken, juffrouw n her vatte Beruice treurig, kan ik dan geen hand werk leeren «Wie zou het leergeld betalen Ik zie geen anderen uitweg, dan dat gij in dienst gaat. Zijt gij nooit op eeue vakschool ge weest Nooit juffrouw, antwoordde Bernice, ik heb geen tehuis en geen vrienden meer, daar mijne ouders dood zyn. O, de wereld is Knoop aan een. Wij lezen in Dender - galm in uov. 11. art. Overtuiging Men weze liberaal in zijne woorden als in zijne daden, het omgekeerde als men bij de japbende 't huis hoort. In ander woorden wil dat zeggen Zet een masher op en huichelt. Daad en woord zijn in tegenstrijd. Een weinig verder in hetzelfde artikel Ten slotte zeggen wij nadrukkelijk tot onze lezers weest altijd en overal op de bres voor de liberale zaakweest steeds kampioenen voor licht en vrijheid. Weest voorzichtig maar krachtdadig iu handel en wandel maar weipt verre van u het masker der valschheid en der huichelarij 1 Recht voor de vuist weze de leus Hier wordt de hu'chelarij veroordeeld die een weinig hooger is aangeprezen. Knoop dat een. Dat is echt geuzenwerk. Deu 18 Juli 1898 schreef de armtierige Wij zullen de dogmas niet aanranden. Eu in ieder daarop volgend nummer heeft hij de eeue of andere waarheid ge loochend. jEr is geen hemel (15 Juli 1900). Dus is God niet de Looner van het goed en de Straffer van het kwaad. Op deze wereld wordt alle goed niet beloond nocb alle kwaad gestraft. Het mirakel is onmogelijk want an ders zou er geen natuur wezen (15 Juli 1900). Nu als God is, is hij Almachtig eu kan hij mirakelen doen. De armtierige Dendergalm protesteert als wij hem als een goddelooze bestem pelen. hard met armen en ongelukkigenvoor mij schijnt er geen plaats meer te zijn Voor hulpeloozen is plaats in het armen huis n zei de huisvrouw bits. Uw geld zal spoedig op zijn en dan moet gij of wel naar het armenhuis gaan of naar uwe vrienden terugkeeren, indien gij er hebt. Overleg nu maar wat u te doen staat, De heele week stelde zij vergeefsche pogin gen in het werk, om eene betrekking te krij gen. Hare schoenen waren versleten en zij moest zich nieuwe koopen, hoe slecht zij ook het geld missen kon. Zij gebruikte alleen brood en thee en maakte geen vuur «f licht meer aan, ofschoon het vertrek koud en voch tig was. Zoo kwam de laatste dag der week. Vrouw Sharp was vast besloten Bernice geen uur langer in het huis te houden, dan zij betaald had, want zij had van haar dienstmeisje ge hoord, dat de beurs van juffrouw Gwyn bijna plat was. Derhalve ging zij naar de kamer van Bernice en beval haar to vertrekken. Ik kan niet gaan, zei deze met smee kenden blik. O juffrouw, laat mij toch blij ven, nog dezen nacht. Ik ken niemand in Londen en heb geen geld zie maar. Zij nam het eenige geldstuk, dat haar voor den hongerdood bewaren moest, uit hare beurs en legde het op hare vlakke hand. Dit is alles wat ik nog op de wereld be- Hy weet dat de leer van den Bijbel valsch is betreffende den oorsprong van den mensch maar hij kan dien oorsprong zelf niet verklaren. Hij heeft geloochend dat de mensch van den aap afstamt. Van waar komt hij Er zijn geen vijf en twintig wegen mogelijk. Van waar is het leven op de wereld ge komen vermits hij zoo luidruchtig heeft verklaard dat een mirakel onmogelijk is. Hij heeft den vrijen wil aaDgeDomen maar weet niets over de zelfstandigheid der ziel. Deukt hij dan dat een rein stoffelijk we zen vrij kan handelen En de wetenschap, de gansch natuurlijke wetenschap berust op het noodlottige der natuurverschijn selen. Een vrij rein stoffelijk wezen maakt de wetenschap onmogelijk. En hy roept luide de wetenschap alleen te vereeren. Knoop aan een wie kan. Verdraagzaam. Hij roemt op zijne ver draagzaamheid en hij heeft gewenscht de priesters aan de grenzen te kunnen zet ten. Zijne vrijheid van geweten bestaat in het invoeren van het verwereldlijkt god deloos onderwijs, in het verwijderen en verbaunen der catholieken uit al de be sturen. Hij is vrijzinnig en hij verwenscht de kloosters Zij hebben geen recht van be staan. Waarom Omdat de wet ze niet erkend. Maar hij vergeet dat de wet ook rechtveerdig moet zijn. Zou hij niet roepen en tieren zoo eens de geuzerij door de wet niet erkend wierd. Met zijn stelsel knoopt men op wie men wil. Men moet aan de wet ge hoorzamen. Den 22 Januari 1893 schreef hij Weest streng tegenover de gekruinden (sic) zoo gij wilt dat zij ootmoedig jegens u zijn. O vryziunige Dat beweert de armtierige. In Zwitser land kost het leger maar 25 millioen per jaar heeft hij gezegd. Dat is niet juist. Wij hebben van die bewering het on ware doen uitschijnen. In 1892 bedroeg de Zwitsersche oor- logsbegrooting 46 millioen. Dus 20 millioen meer. Dat is een merk baar verschil welke mag geweten worden. En tot hiertoe heeft hij zijne lezers niet ingelicht. Wat zou hij nu niet doen, streed hij niet voor de waarheid Mogen zijne lezers ook niet weten wat er van deu schrijver over 's menschen vrijen wil is geworden? Hij strijdt immers voor de waarheid. zit, zei zij, ik heb heden nog niets gegeton. Stuur mij niet weg, juffrouw, eer ik eene plaats heb ik weet niet, waar ik heen ga Ga daarheen, vanwaar gij gekomen zyt. Bernice verbleekte en begon te beven. Geen geld en gij draagt een horloge met ketting? Gij zult niet verhongeren, als zegt gij ook zoo vreeselijk onschuldig te zijn, spotte vrouw Sharp. Bernice beschouwde haar horloge, doch wist er de waarde niet van; zij begreep de bedoeling der vrouw. Wilt gy myn horloge nemen in plaats van geld, vroeg ze, terwijl een sprankje hoop haar gelaat verholderde. «Neen, ik zeg u, dat ik u voor geen geld meer in mijn huis wil hebben. Verstaat gij mij niet Wij zijn klaar, juffrouw Gwyu, indien dit uw naam is, waaraan ik nog twijfel; ik verzoek u onmiddelijk mijn huis te verlaten, anders laat ik u door de politie buiten zetten Deze bedreiging miste hare werking niet. Zonder een woord te zeggen, verliet Bernice de kamer on snelde de straat in. Voor vele huizen, waar kamers te huren waren, bleef ze staan, maar al haar vragen zoeken was vruchteloos. Zij slenterde voort; 't werd namiddag, avond, nacht. Toen zij tien uur hoorde slaan, verschrok zij, Men moet denken wat men zegt, schreef hij ook. Nu wat denkt Dendergalm over den vrijen wil Die schrijver is daarom aan de deur gezet wij weten dus niet wat het blad denkt. Vrijheid van wil eischt eene zelfstan dige zielverschillend van de stof. Van waar is die spiritueéle zélfstan dige ziel gekomen Toch niet van de stof. Want dan zou he gevolg de ziel volmaakter zijn dan de oorzaak, de stof. Dus is er in het volg iets dat geen oorzaak heeft. Een gevolg zonder oorzaak is de ver gruizing van wetenschap en verstand. Dus is de vrije ziel geschapen. De schepping is een mirakel 1 En Dendergalm heeft gezegd Een mirakel is onmogelijk. (15 Juli 1900). Armtierige voor de pin, met uwe waar heid I Twee tooneelën uit een echt comme- Wij knippen uit Kloklte Roeland het volgende A. Delporte (een socialist). Indien het Hof van Assisen van Brugge Plane quaert haddt veroordeeldwas het parket van zin een ander lid dezer vergadering, den heer De Backer, te vervolgen. Waarom zou M. De Backer vervolgd worden Wat heeft bij misdaan Hoe kan de vrijspraak van M. Planc quaert het parket het recht ontnemen M. De Backer to vervolgen? M. Planc quaert heeft nooit gezegd dat M. De Backer om zijn artikel, waarvoor hij ver volgd wierd, heeft ingegeven. M. De Backer is plichtig of hij is het niet. Is hij niet plichtig hoe kon de veroor- deeling van M. Plancquaert hem door het parket doen vervolgen Is hij plichtig hoe kan de vryspraak van M. Plancquaert maken dat hij M. De Backer niets heeft misdaan Zou het parket van Gent M. De Backer niet mogen vervolgen omdat de jury van Brugge M. Plancquaert vrijspreekt voor een feit waaraan M. De Backer niet heeft Dat is onbegrijpelijk. Zoover de impressario nu de held zelf in eigen persoon. M. De BackerDe heer Delporte zegde daareven dat ik op het punt ben geweest vervolgd te worden door het paiket. Inderdaad werd ik gisteren ver- wittigd door een telegram van een der advokaten van M. Plancquaert dat ik zou bedreigd zijn geworden met vervol- ging voor een art. van Klokke Roeland waarin ik den burgerstand aanrand- Zoo laatfluisterde zij. Waar zal ik heden nacht al apen n Zij keek om en zag, dat zij in een der vuile achterbuurten der stad verdwaald was, waar 't gemeen van alle natiën zijn schuilhoeken heeft. Ik kan niet verder gaan, zuehtte zij, ik moet wat rusten. Zij giiig op eene trap zitten en wierp haren sluier van het gezicht, waarop juist het licht eener gaslamp viel. Mannen giogen haar lachend en schertsend voorbij en spraken haar ruw aan, doch zij sloeg geen acht op hen. Daar kwam een man aanslenteren, die vol gens zijn uitzicht geen vreemdeling, maar een Engelschman was. Hij hield zich in de scha duw, als vreesde hij gekend te worden. Hij ging Bernice voorbij, maar iets in de kleeding en houding vau de arme verlatene scheen hem bekend te wezen; hij zag nog eens om en trad toen snel op haar toe, vatte haar bij een arm en riep met heesche stem Ha, eindelijk heb ik u gevonden juffrouw Gwynn Met een luiden kreet stond Bernice op liet afschuwelijk gezicht van den man joeg haar vrees aan. Zij maakte haar arm los en riep op fleren toon Gij vergist u; hoe durft gij mij aanra ken n Hij zou dus vervolgd worden om den burgerstand te hebben aangerand. Gekkernij. De socialisten hebben van in den be ginne af den burgerstand aangerand, en hevig zelfs, heviger als ooit M. De Backer het deed, en zij zijn niet vervolgd. Mag men den burgersstand niet aan- rauden Waar staat het geschreven, in welke wet is het dat de burgerij geheiligd is en dat zij niet mag aangevallen worden Hoe dikwijls wordt de burgerij niet ge lasterd als niemand persoonlijk is aange duid 1 Maar Klokke Roeland doet niets anders hc-t geheele. jaar door. Wat heeft dat blad al niet uitgekraamd tegen de Catholieken, zoogezegd bewaarders Wat al lasteringen heeft het niet uit den duim gezogen Ten bewijze alleenlijk de walgende ge schiedenis van het wijf De burgerstand, in H algemeen, is dus niet geheiligd hij mag aangerand wor den zoolaug als bijzondere personen uit deu stand niet worden gemikt en go- getroffen. Dat mag men niet en Klokke Roeland weet dat reeds door ondervinding. Maar dat is geen voorrecht voor de bur gerij. Niemand mag persoonlijk aange rand worden, den eenvoudigsten werkman niet zoowel als den rijk sten burger. Men mag, aan niemand, wie het ook zij schade berokkenen door laster of kwaad sprekerij. Onze wetgever heeft daar dus wat uit gekraamd Voor algemeen, niet persoon lijke aanvallen wordt men niet vervolgd. Dal is te begrijpen. Die algemeene aanvallen zijn gewoon lijk dwaasheden en die vallen terug op den rug van hen die ze uitwierpen. Daar ligt hunne verdiende straf. M. De Backer beeft dus in volle ka mers een gaai geschoten. Hij heeft zich den straalkrans van martelaar willen op het hoofd zetten omdat dit in 1894 het wijf zoowel is gelukt. M. De Backer dat gaat niet meer. Men laat zich geen tweemaal beet nemen. Ook uwe lompe vrienden uit Klokke Roeland zijn met dat lichtzinnig en roeke loos spol veel te vroeg begonnen. Aelst van lïteu December 1901 a Algemeen Stemrecht is de recht- veerdigheid, is vrede, vrede is vriend- schap en welvaart voor elk. Bittere spotternij Zie eens naar Fraukrijk. De klooster lingen worden er getroffen en verbannen terwijl het goddelooze grauw zich alle buitensporigheden mag voroorlooven. Is de verbanning der kloosters mis schien de rechtveerdigheid Vergeef mij, juffrouw, n zeiFlack, weder om in zijne rol als bediende hervallend waar waart gij zoo lang De heer Monk is wanhopig en vrouw Crol is bijna ziek van leed. Zij en ik wachtten hier in Londen om u te vinden. Onze woning is hier kort by, laat mij er u heen brengen. Neen, neen; ik ga daar niet heen Waar wilt gij dan heen gaan vroeg Flack eerbiedig, die zeer goed inzag, dat zij arm en verlaten was. Ik weet bet niet, zei Bernice, maar niet daarheen n De heer Monk is te Chetwynd-Park, zei Flack, wilt gij dan voor dezen nacht naar vronw Crol gaan? Indien gij soms geld noodig hebt, juffrouw, zal zij er n geven; gij behoeft den heer Monk niet te zien, indien gij niet wilt. Kom mee naar vrouw Crol, gij kunt er een goed avondeten hebben met brood en Zij kon niet op straat blijven, want zij afgemat en bad honger ook wist zij niet, dat Gilbert Monk en zijne handlangers bare vijan den waren. Ik zal naar vrouw Grol gaan, maar enkel voor dezen nacht. Morgen ga ik weer weg ga maar voort, ik volg u. Indien 'zij geweigerd had mee te gaan, zon Flack geweld hebben moeten gebruiken. Hij was echter blij, dat de zaak zoo goed afliep, Onze werklieden worden in Frankrijk door allerlei soorten van taksen en andere middelen geplaagd. Is dat misschien vriendschap Dagelijks breken in Frankrijk ontzag lijk groote werkstakingen los.Blo3d wordt er vergoten. Is dat vrede In Frankrijk heerschtZ. A. S. en noch tans wij zien er niet een van al die won deren. Hij liegt dus onbarmhertig. Waarom Om het volk op te hitsen en zijne garens te lokkea. Hij verlangt alleen gekozen te geraken. Dat alleen verlangt hij en denkt dat met Z. A. S. hij het zeker zijn zal. En waarom liegt hij tegen de sterren op. Straks zal hij zeggen dat Z. A. S. het middel is om van driftige menschen de belangenloosste engeltjes te makeu. Tot waar eigenbaat iemand brengen kan 1 De liberale zijn duivel en dul omdat het goüvernement eene wet gaat doen stemmen over de Zondagrust. Laat ons zien hoe het met die zaak gelegen is ia andere landen van Europa In Denemarken, volgens aene wetge ving van 1891, moeten de handels- en nijverheidsgestichten 's Zondags om 9 uren gesloteu zijn. In Noorwegen is de rust verplichtend, van 's Zaterdags 's avonds 6 uren tot 's Zondags 's avonds 10 uren. Iq Zweden wordt alle werk, niet nood zakelijk geoordeeld, gestraft, wanneer het geschiedt tusschen 6 uren 's morgens en 9 uren 's avonds. In Hongarië vangt 's Zondags, 's morgens om 6 uren de rustdag aan, die 24 uren moet duren, dit volgens eene wet van 1891. In Rusland is insgelijks den rusttijd van 24 urea voorgeschreven voor de Zon- en Feestdagen. InRumenië moetende nijverheids-en handelsgestichten gesloten blijven tot des België blyft niet lang meer achter om den gezegenden rustdag te handhaven, en waar hij geschonden is, te herstellen. Melk in poedervorm. Dr Eiken- berg heeft volgens Svenska Dagblad, dezer dagen, in de Zweedsche landbouw hogeschool eene voordracht gehouden over een, door hem uitgevonden toestel, waarmede melk in poedervorm gebracht kan worden, op zulk eeu wijze dat het poeder geheel in water oplosbaar wordt en de vloeistof dan, naar men verzekert, niet van de oorspronkelijke melk te onder scheiden is naar voedingswaarde, smaak en geur. en zoo Blenderde hij langzaam naar de van vrouw Crol, terwijl Bernioe volgde. HET ONDERZOEK BEGINT. Toen de markies met zijne gasten teChe. twynd-Park aankwam, voerde hij Tempest en en den politieagent naar de bibliotheek. Op verzoek van Bisset herhaalde hij de heele ge - schiedenis tot in de minste bijzonderheden. De agent verried door zijne opmerkingen een scherp verstand, zoodat Chetwynd achting en vertrouwen voor hem begon te gevoelen. Dus zal ik als uw gast doorgaan, lord, zei de agent, toen Chetwynd zjjn verhaal geëindigd had. Hoeveel personen in 't huis kennen mij in mijne hoedanigheid Juffrouw Monk en haar broeder, de heer Tempest en ik, antwoordde hij. Het heele dienstpersonneel kent noch uw naam, noch weet wat gij komt doen. Bekend is het dat ik een gast verwachtte. (Wordt voortgeaet). CHOCOLAT CACAO des PPTRAPPISTES d'AlGUEBELLE M. DEVALQUF 129. rut Raqie-. MliXEUE'

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1901 | | pagina 1