Zondag 14 September 1902 5 centiemen per nummer 36s,c Jaar 5709 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en t Anondissement van AJ t Oudi >rs opgepast Alles in eerlijkheid GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND. TAAL VRIJHEID OUDERS Reis naarNamea-Dinant. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere vreek onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan istweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zjjn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. ClIIQUE Bl'LM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen oj 3<>e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, i3 September 1902. Lieve ouders, tot u willen wij thans een ernstig woord richten. Wij willen met u handelen over de keus eener school want het oogenblik is gekomen dat gij er over uitspraak moet doen. Het einde der verlofdagen naaktde klassen gaan her opend worden. De keus eener school is een punt van uiterst belang want niet alleen de toe komst uwer kinderen hangt er van af maar ook uw eigen geluk staat op het spel. Welke school zult ge kiezen De keus is niet moeilijk want uwe plicht is u klaar en duidelijk aangewezen. Gij zult de christene school kiezen. Wij gaan u zeggen waarom. In de school moet men onderwijzen, 'tis te zeggen, leeren lezen, schrijven en rekenen; daarbij zekere kennissen opdoen om later met gemak, met hoop van goed slagen, den strijd van het leven en die strijd is hard tegenwoordig te kunnen aangaan. Hoe meer men geleerd is hoe meer men kans heeft later eene goede plaats in te nemen in de samenleving, hoe gelukkiger men zelf kan zijn en hoe beter men misschien zijn evennaaste zal kunnen behulpzaam zijn. Geleerd wordt er in de christene scho len zelfs beter dan in de onzijdige offi- cieele scholen. Vroeger hebben de uitsla gen in de prijskampen tusschen de lagere scholen het ten klaarste bewezen. Het officieel onderwijs wierd in die prijs kampen geklopt en deerlijk gehavend. In Frankrijk worden de vrije onder wijsgestichten vernietigd omdat de staats scholen het voor hen moesten onderdoen. De school moet onderwijzen doch zij moet meer. Zij moet ook opvoeden. Leeren is den geest verrijken, opvoeden is het hart vormen. Het kinderlijk hart WORDT SLECHTS GOED GEVORMD IN DE CHRISTENE SCHOLEN WAAR DE GODSDIENST DE EEREPLAATS BEKLEEDT. Wat leert de godsdienst Hij leert ons dat wij de deugd moeten lief hebben, de deugd welke ons aanzet onze plichten te vervullen jegens God, jegens onze ouders, jegens onzen even naaste, jegens ons zeiven. Een van Gods grootste geboden is de eerbied voor onze ouders waaraan eene bijzondere belooning is gehecht. Eert vader en moeder op dat gij lang moogt leven op aarde. De godsdienst leert ons ook ons zeiven overwinnen, onze driften naar het mee lokkende kwaad overmeesteren. Het is zoo gemakkelijk zijne neigingen in te volgen. Dat streelt onze eigenliefde, onze natuur. In de christene scholen leert men het kind dat men zich zeiven beteugelen moet, dat men zich zeiven overmeesteren moet, want dat is de schoonste zege door den mensch behaald. Kortom in de goede scholen, waar de Schepper van het Heelal, de Bron van alle gaven en de Stichter van alle goed wordt verheerlijkt, leert het kind de deugd lief hebben en het kwaad vluchten en haten. In die twee dingen ligt het geluk der menschen en de vrede en den voorspoed der samenleving. Wie aan die lessen ge trouw blijft wordt een goede christen en een deftige burger. Er bestaan nog andere scholen, wij bedoelen de officieele scholen, de onzij dige. Zij worden aangeprezen door de geuzen en ook door de socialisten. Welke vruchten brengen zij voort Eenige onverschilligen, het grootste deel zijn vijandig aan allen godsdienst. In die scholen wordt de opvoeding verwaarloosd en dit moet zoo zijn, daar de godsdienst en die is er uit geban nen de grootste hefboom is voor eene degelijke, goede opvoeding. In de onzijdige scholen nemen wij het woord aan, want metterdaad zijn die scholen onmogelijk, de Réforme en DeNDERGALM ZELF HEBBEN HET BEKEND wordt God en zijn gebod doodgezwegen, dikwijls zelfs bespottelijk gemaakt. Men onderwijst er eene menschenlijke zedeleer, op zeer brooze grondsteenen ge bouwd, WANT ZIJ MIST EENE ERNSTIGE BEKRACHTIGING. Waarom zou het kind zijne driften moeten beteugelen, zich intoomen, zich overmeesteren wat hem zooveel moeite kost, zooveel inspaning, zooveel lijden Waarom zou het zich opofferen om zijnen plicht te vervullen, als die plicht hem moeilijkheden baren moet Het geweten van den mensch is zoo zwak, zoo broos in zich zelf en met het de vreezeïGods en zijne eeuwigheid te ont nemen wordt dit brooze wezen nog veel zwakker en voorzeker niet in staat zijn driften te overwinnen. In de onzijdige scholen leert het kind de plicht niet liefhebben omdat die plicht een menschelijk werk is, waaraan hij misschien zich zal weten te onttrekken. Lieve ouders, een maal dat het jonge kroost zoo begint te redeneeren is het verloren; het bewandelt de wegen van het bederf. Voor het kind staat een ga pende afgrond en voor u een leven van lijden, smart en kwelling. ren van uwe kleinen die u zoo dierbaar zijn. Gij zult ze naar die scholen zenden waar zij den godsdienst leeren liefhebben want alsdan moogt gij verzekerd zijn dat zij u ook zullen beminnen, helpen en bijstaan en voor zich zelf eene toekomst voorbereiden van geluk en tevredenheid. zendt uwe kinderen NAAR DE Catholieke Scholen Wij lezen in 't Land van Aelst, van 3i Augustill. De vermaardste Jesuit van onzen tijd, n pater Van Tricht, was een demokraat. Pater Gilliodts zaliger was ook een demokraat want als de internationale hier opkwam over 25 3o jaren en als li er paters waren die preekten dat 't werk- volk moest tevreden zijn, pater G:l- liodts zegde Neen 1 neen 1 die arme sukkelaars moeten verbetering zoeken in hun droevig lot. Laat ons eens onderzoeken wat al venijn in die woorden steekt. Stappen wij voorbij hetgeen hij over de Internationale zegt. Hij is er totaal neven. Inderdaad de Internationale is gevallen in 1873 dus over 29 jaar. En zij is ever 25 jaar opgekomen. Dat kan gezet worden bij zijnen Dender in de Vogeezen en bij zijne geschiedenis van de fameuze koppel sigaren O kandidaat wetgever I Dat lijden zult gij u sparen n terzelf- dertijd uw geluk en de toekomst verzeke- Paters Van Tricht en Gilliodts waren demokraat. Daardoor wil de fijne opsteller van 't Land van Aalst aan zijne lezers laten hooren dat die paters de houding en het gedrag van M. Daens goedkeurden Verhaasten wij ons tc zeggen dat M Daens zijne paters heeft gekozen onder de dooden. 't Is uit berekening. Omdat hij wist alzoo geene klinkende protesten te zullen moeten opnemen. Gij ziet, lezers, die handelwijze is kiesch, deftig en eerlijk. Demokraat is een dobbelzinnig woord. De socialisten noemen zich ook demo kraat, de radikalen noemen zich demo kraat en onze groenen zijn ook demo kraat. Er is dus een verschil te maken. Er zijn menschen die demokraat rijn, 't is te zeggen, zorgen voor de werk lieden, dezes belangen ter herte nemen den maatschappelijken harden toestand verbeteren en het volk trachten te houden op den weg van plicht en deugd. Die demokraten luisteren naar de stem van den Paus, gehoor zamen aan hunne Bisschoppen en volgen de wenken van hunne Over- heid. Dat is de goede demokratie. Zij tracht het volk te verzedelijken, te veredelen, op te heffen uit de diepte van onwetend heid verslaafdheid aan zijne driften. Zij tracht den werkman een aangenamer leven te maken en op stoffelijk gebied en op zedelijk en intellectueel gebied. In plaats van de kleineren op te hitsen tegen hunne meesters predikt die demo kratie de gematigheid en soms ook de gelatenheid,omdat de strijd die te leveren is niet opwegen kan tegen de kleine voor deden die men er uittrekt. Zulke demokraten vormen de catho- lieken zonder verdere benaming. Zij volgen de wenken van den Paus en heb ben de goedkeuring van de Bisschoppen. Er is eene tweede demokratie. Het is d^e van M. Daens. Zij bestaat in het ophitsen van den weiman tegen den patroon, van den knecht tegen den meester. Zij verspreidt onder het volk onjuiste denkbeelden, valsche gedachten, dwaal begrippen alhoewel zij weet dat een dag komen zal dat het volk uit de ingezogen vatyche leerstelsels die gevolgen afleiden zal die er in zijn begrepen. Wee 11 die onder het volk dwaalbegrip pen verspreid want eens komt het tot een praktisch besluit en de menigte deinst niet voor de uitersten terug. Die demokratie, alhoewel zij zich chris ten noemt, scheurt zich af van het gros der geloovigen welke één enkel leger maar zou mogen uitmaken. Zij handelt ten voordeele der vijanden van ons geloof en van onzen godsdienst. Zij richt verwoestingen aan in de ran gen der catholieken haar slagveld heeft zij gekozen op het terrein dat gansch catholiek is gebleven. Hare schichten zijn gericht tegen de Geestelijkheid die haar afkeuren, tegen ons catholiek Ministerie, tegen de catholieke Partij. Zij tracht vol gelingen aan te winnen niet bij deonge- loovigen maar vindt hare slachtoffers bij de brave, eenvoudige christene menschen, welke zij met allerhande dwaze beloften heeft verleid en bedrogen. Dat is slechte demokratie. Zij is geen sociale handeling maar eenvoudige niets- uitrechtende beweging, ijdele agitatie waaruit de hoofden alleen het voordeel oogsten. Zulke demokraten vormen slechts vol gens het woord van een groot italiaansch blad, nauw in verband met het vatikaan, eene woelige bende. Genoemd blad ging zelfs zoover het volk te waarschuwen de demokratie niet te verwarren met de woelige bende van Daens. demokratie trekt de oi{fi|J33 polemist van Het Land immer voordeel. Het is genoeg dat een hooggeplaatst persoon dit woord goedkeurend uitspreekt of hij is gereed uit te roepen Priester Daens wordt goedgekeurd, de demo kraten worden aangemoedigd Hij weet nochtans heel goed dat door demokratie, de strekking van raied Daens niet wordt bedoeld dat integendeel de handelwijze van raied Daens in het Vati kaan streng wordt veroordeeld, dat zij door al de Bisschoppen en geestelijke Overheid der wereld wordt afgekeurd als noodlottig in strijd met de gods dienstige belangen van hehvolk. Het is dus een waar schandaal de namen van beide paters in te roepen na al de veroordeelingen door het daensisme opgeloopen. Die geestelijken hadden een te verheven gedacht van hunne plicht om anders te denken dan hunnen Over sten en iemand goed te keuren die tegen over zijne geestelijke Overheid zijnen plicht niet deed aan den welvoegelijken eerbied en zijn eed van gehoorzaamheid aan zijn Bisschop te kort komt Men wordt plichtig als men een opstan deling aanmoedigt, een rebel tegen zijne overheid goedkeurt Een laatste bewijs der eerlijke handel wijze van Het Land vinden wij in het feit dat hij de catholieke Partij immer bewaarders heet. Alle zijne schichten en pijlen gaan naar de rijke bewaarders, die hij van moord en bran 1 beschuldigt en wien hij alle misdaden, rampen en on gelukken welke op de wereld, in zon en sterren voorvallen ten laste legt. De rijke bewaarders zijn de schuld van alles Hij weet nochtans goed dat de catho lieke Partij, zoo zij gaarne bewaart wat goed is, vooruitstreeft naar alle maat schappelijke verbetering. Zie maar eens die verbazende werken De catholieken handelen maarzij schreeuwen niet zij zijn bewaarders M. Daens doet niets maar tiert en schreeuwt, hij is een voor uitstrevend man Doch het volk leert zijne vrienden kennen Olie komt boven 19* Vervolg. Toen de burgervader van Pierrefite den man, dien hij vier dagen geleden had doen gevangen nemen, vrij en vrank voor zich zag staan, kon hij eene beweging van verbazing en ontsteltenis niet onder drukken. Dat hij niet om hulp schreeuwde, kwam alleen, omdat zijne tong van schrik ver lamd was hij bleef met uitgestrekte ar men, uitpuilende oogen en half geopen- den mond onbeweeglijk staan. Met eene uitdrukking van bitteren spot vroeg Sorandal Wat scheelt u Ik... ik... stamelde Lordonneau, maar verder kwam hij niet. Mijne tegenwoordigheid verwondert u misschien, ging Sorandal voort, maar toch is die zeer natuurlijk. Geloof niet, dat ik uit de gevangenis ontvlucht ben, men heeft de deuren wijd voor mij geo pend, want ik ben er in gelukt mijne on schuld te bewijzen. Uwe onschuld? Ja, mijnheer de maire, de belache lijke en onbeschaamde aanklacht, die te gen mij gedaan is, heeft een kundig on derzoek niet kunnen doorstaan. Er is op de duidelijkste en onweêrlegbaarste wijze aangetoond, dat ik die misdaad met kan gepleegd hebben, maar ik acht het noode- loos u daarvan verdere ophelderingen te geven. Gij ziet het, mijnheer de maire van Pierrefite, ik ben weêr een vrij man en hij die het nu nog zou durven wagen één woord van die afschuwelijke lasterin gen te herhalen, hem zou ik.... Hij voltooide d«en zin door een drei- ^Lordonneau, die nog in geheel niet op zijn gemak was, stamelde eenige on verstaanbare woorden, waarop Sorandal hooghartig vroeg Wal belieft u O niets, antwoordde de maire vreesachtig, maar ik weet nog niet, waar aan ik de eer van uw bezoek te danken he^l Ik zal het u zeggen, antwoordde Sorandal, blijkbaar voldaan over de be deesde houding van Lordonneau. Om tegen verdere onaangenaamheden bevel- lild te zijn, eisch ik dal gij aan uwe on: dergeschikten bevelen zult geven, om mi, tegfn belcedigende nieuwsgierigheid of vifandige betoogingen van uwe boeren le be—hDat zal geschieden, zegde kordon- „eau, wanneer de justicie uwe onschuld hel' Ilfmeenu dat reeds gezegd te heb- T aat ons nu eens over ernstiger zaken spreken. Is aan het stoffelijk over- ïSvln mijnen ongelukkigen oom, den Van de dubbelzinnigheid van het woord baron d'Amfreville, de laatste eer bewe zen Ja, mijnheer. Daar er geen verte genwoordiger der familie aanwezig was, heb ik gezorgd voor eene begrafenis over eenkomstig den stand van den overledene. Die heeft gisteren plaatsgehad. En waar is de baron begraven Hier te Pierrefite, mijnheer, op ons klein, eenvoudig kerkhof, achter den heuvel. Men heeft het lijk voorloopig ter aarde besteld, in afwachting van de be slissingen, die de familie daaromtrent zal nemen. De familie ben ik, zegde Sorandal op hoogen toon. Wees gerust, ik zal voor wijlen mijnen oom een grafmonument laten oprichten, dat zijner weerdig is. Ik dank u intusschen voor uwe bemoeiingen, mijnheer de maire. Na dit gezegd te hebben, keerde hij zich om en ging heen, terwijl Lordon neau hem onthutst na zag. Toen hij den dorpel wcèr overschreed van het huis, dat de maire van Pierrefite bewoonde, zag Sorandal midden op de straat, recht tegenover dat huis, een man staan, dien hij herkende als den inspec teur Flick. Deze scheen daar op iets of op iemand te wachten, hij stond met de handen op den rug onverschillig rond te zien. Sorandal fronste de wenkbrauwen, hij sidderde even als bespeurde hij een nade rend gevaar. Hij was er evenwel de man niet naar 1VI.1VI]R11EII)8MCI1<»0L van Aalst. De Prijsdoeling der Nijverheidsschool is vastgesteld op Zondag. 21 Septemeber 1902, ten 11 ure, en zal plaats hebben op de Feestzaal van het Gesticht, Espla nade. waar tevens de werken van de leerlingen zullen ten toon gesteld zijn. De heropening der klassen is bepaald op Maandag, 6 October 1902. De in schrijvingen mogen van nu af genomen worden. De Bestuurder, H. VAN DER SCHEUREN. Jaarlijksche Uitstap van het SYNDIKAAT VAN AALST. Zondag 11. om 5 ure 20 waren al de reismakkers op weinige uitzonderingen 11a van geabonneerden ter spoorhall tegen woordig. Als altijd, onze wakkere Voorzitter was overal, zijn onderzoekend oog waakte op de minste bijzonderheid, eencn goeden dag, eenen handdruk aan elk nieuw bij komend reisgezel 0111 rechtsomkeer zijne tegenwoordigheid aan der maatschappij s belangen op eene andere plaats te be steden. Het vertreksein is gegeven om 5 uren 28 stoomde de dampspuwonden vuurwa gen onze statie uit, en leidde ons snelvlie gend door onze Vlaamsche oorden over Dender en Zcnnevalleien en dalen Brus- sehvaarts heen. In de Hoofdstad, ter Noordstatie ver voegde ons onze W. E. H. Aalmoezenier Pater Van Eynde, sinds weinige dagen, bij hooger bevel zijner Oversten ter resi dentie van Mechtden geroepen. Onder de menigvuldige blijken van ware vriend schap en genegenheid van de leden ver voegde hij tevreden en welgemoed zijne vriendenschaar. Nu moesten wij, voor Namen over stappen. Hier was het gedrang zóó druk dat het verkeer uiterst moeilijk was, doch 't wakend oog des Voorzitters had weeral zijn doel bereikt op weinige uitzonde ringen na, had elke man dapper eene wel geschikte plaats, en toen wij ter Luxem burgstatie, langs het ringspoor binncn- stoomen, zijn allen, tegen de toegestroo- mendc volksmassa gevrijwaard welke zich, even als wij, naar Namen begeeft, om de luisterlijke plechtigheden van het sluiten der XIV« vergadering der HH. Bisschoppen en Prelaten van gansch de wereld en de luisterrijke Processie van het H. Sacrament des Altaars bij te wonen. De zon heeft rond 7 uren, door schitte rende stralen, den nevel doorkloven, alles voorspelt ons hel beste weer, en een prachtige warme zomerdag. Langs kronkelende wegen, bergen en dalen, doorklieft het stoomende gevaarte bruisend en dampend het ruim; opvolgen- iijk ontwaren wij de ruiterij karzernen van Etterbeek, de zwitsersche schilder achtige landschappen van Terhulpen en Boschvoord de druivenkweek rijen en broeikassen van Hoeylaert, de dichtge sloten en hoogstammigo bosschen van Groenendaal en het Soniënwoud, om eindelijk in het rotsachtig gedeelte onz<r reis, langs Ottignies, Gtmbloers met zijne messenmakeiijen en 's lan Ishofbo uw. hoogeschool, eindelijk rond 8 ure, met weinige vertiagmg onze Waalscbe Provinciehoofdstad binnen te stoomen. Namen, met zijne 35 duizend inwooners vertoont zich hier ten volle prachtig uit- om het gevaar uit den weg te gaan, inte gendeel, hij ging het onverschrokken te gemoet. Hij liep regelrecht op den policieman af en sprak hem aan Zeg eens, mijnheer De inspecteur nam beleefd zijnen hoed af en vroeg onderdanig Mijnheer Als ik mij niet bedrieg, heb ik u in de kamer van den onderzoeksrechter gezien? Dat is zoo. Gij zijt ambtenaar van de geheime politie Om u te dienen. Is het dan op last van M. Curtelin dat gij mij bespiedt Flick zag hem onnoozel aan, doch ant woordde niet. Komaan, geene uitvluchten, mijn heer, wat ik u verzoeken mag, ging So randal dreigend voort. Ik herkende u op liet eerste gezicht, ik heb u gisteren en eergisteren in de kamer van den onder zoeksrechter opgemerkt en ik heb uw ge laat goed onthouden. Bovendien zegt gij mij, dat gij tot de politie behoort en daar om zou ik wel eens willen weten wat het tc beteekenen heeft, dat gij mij hierheen hebt nageloopen. Sta ik dan onder politie toezicht Zeg mij of gij ingevolge eene bepaalde lastgeving handelt en is dat niet het geval, maak u dan weg en neem u in acht, dat ik u niet meer ontmoet. Ik vrees dat gij u in mijne bedoelin gen eenigszins vergist, mijnheer, ant woordde Flick bescheiden. Uwe onschuld is onweêrlegbaar bewezen, de onder zoeksrechter heeft bevel gegeven u in vrij heid te stellen en het spreekt dus van zelf, dat gij niet onder politietoezicht staat. Het is waar dat ik u naar Pierrefite ben gevolgd, maar niet om u te bespieden, zeker niet, integendeel om de overheden kennis te geven, dat uwe onschuld aan den dag gekomen is, dat men 11 ten on rechte heeft verdacht en dat gij het recht hebt, vrij te gaan waar gij wilt. Men mocht anders eens denken dat gij ont vlucht waart en u opnieuw in hechtenis nemen, hetgeen voor u zeer onaangenaam zou zijn. Deze verklaring had zooveel schijn van waarheid en de toon waarop de inspec teur der geheime politie sprak, was zoo eerbiedig en onderdanig, dat Sorandal de achterdocht, die eerst bij hem gerezen was, allengs voelde verdwijnen. 't Is goed, zegde hij op zijnen hoog- hartigen toon, maar ik heb u nu gewaar schuwd en ik reken er op, dat ik u niet m.erzal ontmoeten. Flick boog diep, maar toen Sorandal zich verwijderde, zag hij hem 11a, krabde zich achter het oor en mompelde eenige woorden in zichzelven. Sorandal begaf zich met vasten stap naar het kerkhof, dat tegen de andere helling van den heuvel lag en waarvan hij, op den top gekomen, de witte kruisen reeds van verre zag tusschen het blader loos geboomte. Het kerkhof lag op de halve hoogte van den heuvel. Sorandal kwam aan het hekken, dat open stond. 1-Iij trad binnen. Uit het huisje, dat dicht bij den ingang stond, kwam een man met grijs hanr te voorschijn, die moeilijk ging op een paar ruwe holleblokken. Hij rookte uit een stompje pijp, dat hij onmiddelijk uit den mond nam, toen hij den welgekleedcn hem onbekenden heer zag. Zijt gij de opzichter van het kerk hof vroeg Sorandal. De grafmaker, ja, mijnheer, dat ben ik. De man zag er uit als een zestiger. Hij droeg een grijs linnen werkpak, een wijde kiel fladderde om zijne magere gestalte. Achter hem liep een forsche waakhond, die vertrouwelijk den kop tegen de bee- nen van zijnen baas duwde. Sorandal vroeg Kunt (jij mij niet zeggen waar het graf van mijnheer den baron d'Amfre ville is? Zeker, mijnheer, antwoordde de man, maar... Wat Zou ik eerst mogen vragen, wie mijnheer is Waarom? (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1902 | | pagina 1