om m !N Zondag 26 October 1902 5 centiemen per nummer 56slc Jaar 5721 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en t Arrondissement van Aalst Schelmerijen Vrijmetselarij. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. W Voor de slachtoffers van Martinique. Zondagrust. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CHIQUE 81XM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen 3d® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls to herhalen bekendmakingen b(j accoorc Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk togen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, 25 October 1902. Wij kunnen geen anderen naam geven aan de polemiek die van wege onze tegen strevers te Aalst wordt gevoerd. Wij zijn reeds de twintigste eeuw binnen en alhoewel die heeren zich gestadig beroe pen op hunnen tijd toch zijn zij, in hunne wijze van handelen tegen den catholieken vijand, nog diep in de i8e gebleven. In hunne aitikels breekt de eene onwaarheid de andere den nek, worden onnauwkeu righeden opeengestapeld die een recht zinnig gemoed doen walgen en met rede stelt men zich de vraag of die heeren polemitkers alle bewustzijn of alle eerlijk heid hebben verloren. E11 onder die ongerijmdheden, onder die waarheden a la Voltaire vinden wij beginletters, vinden wij namen Het is om er van te wanhopen Zou het volk dat zulken kost opgedischt krijgt, dan toch zulke dwalingen als waarheid aannemen, zulke valsche beschuldigingen zonder protest doorlezen Herinneren die lezers zich dan niet eens wat die hee- len vroeger schreven, vroeger voor hielden Zien zij de tegenstrijdigheid niet in de houding van vroeger en de handelwijzen van lieden, in de leeringen van weleer en de princiepen van thans Wij betreuren zulken toestand tn heb ben deernis met de ongelukkige slacht offers die totaal verblind alles aannemen wat tegen de catholieken geschreven wordt. meer, brult Plancquaert, de catholieke Godsdienst heeft hem verkracht, terwijl het protestantendom zijne aanklevers tot in de wolken verheft, bewijze Duitscli- land, Engeland en de Vereenigde Staten Wie zal thans nog durven staande hou den dat de schrijver van zulke gedachten nog een greintje geloof kan bewaard hebben Wie zegt dat de Godsdienst lot karak terloosheid en verval voert, zal die zulken godsdienst kunnen belijden Ware dit zells niet een teeken dat een Godsdienst welke zulke gevolgen heeft, zulke uit werkselen op den geest van een volk, op zijne ontwikkeling een valsche Godsdienst is. Kan een Godsdiens», als Juij de waak heid is, een volk lot verval voeren, tot verdwijning veroordeelen De waarheid is het léven van een volk, zijn geestelijk en zedelijk leven, de be schaving, de vooruitgang, alles, en, zelfs op stoffelijk gebied, de grooie hefboom tot vooruitgang cn voorspoed. Dat is de wil van Gods Voorzienigheid. Laat ons de reekè onderzoeken. Wij beginnen met den leeuw van... Somergem die te Brugge op het Hof van assisen zoo schoone bad en smeekte en beweerde dat de grond van zijn hert zoo zuiver was als de hemel Buigt en groet, die heer gaat spreken over.., karakter loosheid Een haas die redeneert over moed want zie, zijne houding te Brugge was nu toch die niet van den leeuw voor wien hij zich aanzag en in welke hij zijne beel tenis erkende Die leeuw zonder klauwen schrijft dus in Klokke Roeland over karakterloosheid en verval. De catholieken, beweert hij, zijn karak- terlooze menschen, menschen zonder hert otmoed, menschen gedoemd tot verval en verdwijning. Zie naar Spanje, roept hij uit, hoe diep heeft de catholieke godsdienst dit ongelukkig volk niet gebracht Spanje is al zijne bezittingen kwijt en is een roovershol geworden, al hoewel de kloost.rs er uit den grond opschieten België ook is op den weg van verval, verslapping, op den weg naar den af grond. Ons volk heeft geen karakter De beschuldigingen door den heer Plancquaert in Klokke Roeland vooruit gezet zijn, op zijn minste, een duizend keeren in de bladen van geuzen en zelfs van Socios, gezegd en herhaald en door gekende schrijvers van catholieke zijde weerlegd. Het is eenvoudig eene dwaasheid, die door geen enkelen schrijver zou mogen genaamteekend worden. Spanje thans vervallen, was ook eens groot,bij voorbeeld,onder Karei de vijfde? De Spanjaarden van toen waren ook een geloovig volk en toch zij waren groot en machtig Wij, Belgen, op economisch gebied bekleeder. eene schoone plaats, houden een benijdensweerdige ring. Wij zijn een geloovig volk sedert eeuwen Duitschland is sterk sedert de laatste jaren het is het protestantism toegedaan sedert eeuwen Wij kunnen hetzelfde zeggen van de Vereenigde Staten van Amerika. Die volkeren hebben eeuwen en eeuwen in de dwaling geleefd en toch zijn zij maar sedert eenige jaren er boven op ge komen M. de advokaat, laat mij toe u te zeggen dat de bloei van een land een uitvloei sel is van verschillige oorzaken van zeer verschillenden aard. Gij kent de geschie denis niet en ge redeneert nog slechter dan een schrijver van La Flandre libe rale waarmeè gij veel aangespannen zijt. Wij houden het met de liberale Matin van Antwerpen dat in de kwestie van vooruitgang, op stoffelijk gebied, wel te verstaan, de Godsdienst een zeer kleine faktor is. Wij zullen op die kwestie terug komen de dwaasheden van M. Planc quaert nopen er ons toe. «o» 25® Vervolg. Terwijl M. Plancquaert, den Gods dienst aanrandt en zijnen invloed op d- n toestand van een volk, zit M. Daens op de kap der catholieke bewaarders. Dat is zijn gewoon werk. Hij beschuldigt de catholieke pariij alle maatschappelijke verbetering tegen n- kanten 't Is gek Di liberale pers, de socialistische zelfs hebben hulde gebracht aan de catholieke regeering om haar maatschappelijk weik dat zij verrichte. De groenen hebben het nooit over hun gemoed kunnen krijgen de ingevoerde verbeteringen te erkennen Wat haat en nijd toch vermogen Zelfs een zeer welsprekend feit welke de uitmuntendheid van onze arbeidswet geving bewijst, is niet van aard geweest bij hen de dwaaste beschuldigingen van o nietsdoen en van fl TEGEN ZIJN te doen achteruit blijven. Een Fransche socialistische minister komt tot twee maal toe onze wetten afschrijven tn toch deugen de wetten niet en toch doen de catholieken niets Welke naam moet ge aan zulke handel wijze geven Hij vaart ook uit, de groene chef. tegen alcoolisme maar liet is maar om Ugen het Ministerie te kunnen donderen. Hij stelt de vraag En waarom wordt het alcoolisme niet KRACHTIGER bestreden a Waarom laat men alle dagen nog nieuwe herbergen en kroegen openen Het alcoolism krachtiger bestreden Ta, wanneer jajed Daens op zijne mee- tinger. zal durven zeggen i° dat hij alle druppeltjes wil verbieden 2° dat hij de wet stemmen zal waarbij de genever niet in de herbergen, maar bij dé apothekers tegen zeer hooge prijzen zal verkocht wor den 3° dat het druppeltje den weg is naar den afgrond, naar armoede, ellende en verval. Ja, wanneer jajed Daens zal rechtuit durven zeggen dat hij het monopool van den alcool zal stemmen, wanneer hij het initiatief zal nemen een wetsvoorstel in dien zin voor te dragen, ja, dan, dan zal er krachtig kunnen gestreden worden. Maar In 1898 vóór de kiezingen, als'tu be lieft, wij zeggen voor, wierden de lasten verhoogd met het gedacht het verbruik te verminderen. Hoe duurder iets kost hoe min het verbruikt wordt, dat is klaar. Welnu wat hebben de roode, blauwe en groene alcoolbestiijders gedaan Uit den grond rezen de koene, knappe verdedigers van den alcool, van het druppelken van den werkman op. Laffere veldtocht heb ik nooit ge zien en nooit heb ik meer verachting ge had voor die armzalige alcoolverdedigers 1 Ei, lieve jajud Daens, gij hebt, gij, toen ook gesproken van het druppelken van den werkman, dat niet belast mocht worden, van den demokratischen Cham pagne Uw collega, heerschap De Backer slaat aan het hoofd der beweging oin het ver gunningsrecht af le schaffen dat nogthans voor gevolg heeft gehad het getal kroegen te verminderen. Hij heeft daar eene ge makkelijke bron van populariteit ge vonden En gij wilt het getal herbergen wette lijk beperken Goed. Naar als gij rechtzinnig zijt zult gij een wetsontwerp in de Kamer neèr leggen; Daar wachten wij u, wel te verstaan als ge er zetelen zult iets wat sterk te betwijfelen schijnt te val len Allons .niEd Daens aan 't werk als ge er de gelegenheid toe hebt Wat is de vrijmetselarij Een geheim genootschap, eene maatschappij die zich met staatkunde en bandeloosheid en in zake Jan godsdienst het volstrekte nalu- ralisiaïs, of leer die alle bovennatuurlijke veropenbaring verwerpt, voorstaat eene godd^coze sekte die alle bestier en allen persoonlijken eigendom ontkent en de verdelging gezworen heeft der Kerk en des Christendoms. De vrijmetselaars zweren op de gruwe lijkste wijze nooit hunne geheimen uit te brengen aan hen die van hunne vereeni- ging geen deel maken ge verstaat dan waarom hun genootschap een geheim genootschap wordt genoemd. De vrijmetselarij is de slechtste inrich ting die ooit tegen Gods Kerk ontstond en eene lu-iligschendende namaking der catholieke Kerk. Gelijk deze eene onder geschiktheid heeft van verschillige overlie den, zoo heeft de vrijmetselarij een groot getal graden. De bijzonderste is de 18® grade de Rose Croix en die van Kadoschridder, de 3oe. De vrijmetselaars worden nog verdeeld in onwetenden cn onzienden deze hebben voor doel de H. Kerk te verdelgen gene. alhoewel zij misschien zoo 'n slecht inzicht niet heb ben, help m gelijk de andere aan het be strijden en vernietigen der Kerk. Het zijn deze laatsten die het grootste gedeelte uitmaken en der liberale en socia listische partij, die in twee groote klassen kunnen onderscheiden worden; de leiders en de geleiden (liet grootste getal.) Men zegi'e niet het liberalismus heeft hoegenaamd geene betrekking met de vrijmetselarij Het liberalismus bevat de bijzonderste grondbeginselen der vrijmet selarij, zooals het naturalismus en dezer gedachten over regeering, alhoewel het er al de mogelijke gevolgtrekkingen niet van afleidt. De vrijmetselarij is fier hft licht ge schonken te hebben aan het liberalismus cn het hoofd er van te zijn. Emiel Grisar zegde in 1845 in de loge van Antwerpen De vrijmetselarij is bloeiend... Wij zullen het liberalismus zijn, wij zullen zijn geest, zijne ziel, zijn leven wezen. Verhaegen, een der groote aanleiders der liberale partij, de grootste misschien wel, zei te Brussel in 1S48 Zoo de libe rale denkwijze zegepraalt in België, dan is het te danken aan de vrijmetselarij. 'k Weet wel aan hen die geleid woRDEN.de twet de klas der liberale partij, is dit alles onbekend. Zij zijn liberaal door hunne gemeenschap ine: anderen, door familiebetrekkingen of vrienden, door voordeel of vermakenze weten niet wat ze willen noch door wie zij geleid worden. Zij hebben niets tegen den Gods dienst zij eeibiedigen, beminnen hem zij betreuren "lat het liberalismus strek kingen heeft tegen den Godsdienst en stellen zich gerust met de gedachten dat de i*edenen der verdeeling tusschen catho lieken en liberalen slechts voortspruiten uit politieke denkwijze. Ah liberalen, gij die geleid wordt zonder te weten hoe en door wie, opent de oogen de vrijmetselarij die u leidt en -bestiert, tracht niets anders dan Kerk en Staat te overrompelen. Het bijzon derste doel, schreef men eens in eene geheime onderrichting, het laatste oog mei k dat wij willen treffen is dat van Voltaire en van de Fransche omwenteling; dat is te zeggen voor eeuwig cn altijd den catholieke Godsdienst cn zelfs het christen denkbeeld te vernietigen. Dat zeggen uwe leiders u niet ten tijde van kiezing of in andere omstandigheden maar zij verklaren het luide in hunne ge heime zittingen. Met dus het liberalis mus aan te hangen, dient ge de vrijmet selarij dat is de algeheele vernietiging der catho lieke werken. Kerken, seminaries, kloo sters, scholen, patronagies zijn vernield gewotden. Er is daar op geestelijk gebied onmeet- lijk veel goed tc doen en een overvloedige oogst van zielen in te zamelen ongeluk kig, uitgeput door hunne opofferingen ten voordeele der slachtoffers, Devind-n de Bisschop van Martinique en zijne priesters, bij gebrek aan hulpmiddelen, zich in de onmogelijkheid tot de zedelijke en godsdienstige heropbeuring der schjik- kelijke gedunde bevolking te werken zooals zij het zouden verlangen. In die beproeving richt Mgr de Cor- mont, Bisschop van Martinique tot de liefdadigheid der Belgische catholieken een oproep, dien Hunne Hoogweerdig- heden de Bisschoppen van België het zich tot plicht rekenen warm te ondersteunen. Op aanvraag der Bisschoppen heeft de «Bond der catholieke Dagbladschrijvers» besloten eene inschrijving met dat doel te openen. Wij zijn overtuigd dat de vrijge vigheid der catholieken ten volle zal be antwoorden aan den oproep die hun toe gegtuurd wordt. De inschrijving zal ópen blijven tot 10 November de lijsten zullen in al de catholieke dagbladen afgekondigd worr- den. Men kan de giften zenden aan het bureel van De Denderbode of aan M. Mallié, schrijver, 5a, Bergstraat, Brussel. Toen hij na verloop van ecnigen tijd ontwaakte, was het hem niet mogelijk te berekenen, hoelang hij geslapen had; toch wilde hij geerne weten hoe ver de reis onder deze ongunstige omstandighe den was gevorderd. Hij ging naar het dek. De mist was niet dunner geworden, in tegendeel. Niettemin was er eene kleine verande ring in den toestand gekomen, namelijk de boot lag nu geheel stil. De kapitein, die alle mogelijke voor zorgsmaatregelen wilde nemen om onge- lukkigen bij deze blindelingsche vaart te ontwijken, had het r.oodig geoordeeld te bevelen, dat men de machien geheel zou stoppen De boot lag op het water, waarin niet eens stroom ing genoeg was om haar te doen voortdrijven. Olivier was teruggekeerd naar de plaats waar hij eenige uren te voren had gestaan en leunde weèr tegen de verschansing. Als in een droom luisterde hij naar het heen- en weérlóopen der matrozen, wier zware zeeleerzen over het dek klosten en die elkaar van tijd tot tijd woorden toe- schreeuwden, die alleen door zeelieden worden begrepen. De klok bengelde eentonig voort en om de vijf minuten liet de koperen misthoorn, die op den voorsteven van de boot ge plaatst was, een doordringenden kreet hooreri-ieei aardig, heel aardig, mompelde Olivier, terwijl hij eene sigaar opstak op mijn woord, er zou hier stof in over- vloed zijn om eene brlangnjke schilder te maken van een zeeschip in den mist. Eensklaps sidderde hij Er was iemand nabij hem, zoo dichtbij dat hij 0"''a"^s den mist, nog de gestalte van het kind- sche meisje herkende. Ongetwijfeld was zij weêr aan het toe zicht van hare ouders ontsnapt cn was ZIJ „aar het dek gegaan in de onwillekeurige behoefte naar beweging, die zij voortdu rend gevoelde cn die het zoo moeilijk maakte, haar te bewaken. Zij «Ij»?*"* zeer goed te vermaken, want zl) lachte luidkeels en zegde met vroohjke stem Hm aardig, demist, heel aardig. Olivier gevoelde zich beklemd om het '"De aanblik van ditongelukkige wezen, aoo schoon en zoo geheel van hetw_r- stand beroofd, was hem ondraaglijk en dan dacht hij dat zij in oit ongunstige weêr wel kou kon vatten. Hei beste zou zeker zijn haar naar hare ouders terug te brengen, daarom sprak hij haar aan Mejufvrouw s Maar op hetzelfde oogenblik deed zich de misthoorn hooren. Het meisje stak aandachtig haar vinger in de lucht, als wilde zij hem een teeken geven dat hij moest luisteren en bootste daarop van hare rooskleurige lippen het geluid na. Oeh Olivier begon weêr Komaan, mejufvrouw, gij moet nu weêr naar beneden gaan, gij zoudt hier kou kunnen vatten. Wil ik u naar uwe moeder terugbrengen Hij werd nu zoo vermetel, dat hij cle mollige, poezelige hand van het meisje gieep. Zij scheen gewis niet begrepen te heb ben wat hij tot haar sprak, maar wel verre van terug te deinzen voor de aanra king 'der hand, die de hare greep, scheen dit eene aangename gewaarding in haar op te wekken en zonder iets te zeggen zag zij Olivier aan met een blik zoo zacht, zoo rein, dat hij er tot in het diepste van zijn hart door getroffen werd. Eensklaps deed zich evenwel een vree- selijke schok gevoelen, die de boot deed trillen, tot in dc masten en Oliver plotse ling van Gisèle wegrukte. Tegelijkertijd deed zich een luid ge kraak hooren, waarop een woest en ver ward geschreeuw klonk. Olivier werd neêrgeworpen, tegen het dek geslingerd en toen hij opgestaan was, De Bond der catholieke Dagbladschrij ver kondigt den volgenden oproep af, dien wij in de liefdadigheid onzer lezers aanbevelen De opvolgenlijkc rampen, die Marti nique getroff-n hebben t.n waarbij onge veer zestig duizend menschen omgekomen zijn, hebben in dat ongelukkig land on berekenbare verwoestingen aangericht. In gansch de wereld heeft de liefdadig heid zich aan't wcik gesteld en aanzien lijke sommen zijn spoedig kunnen verga derd worden om de slachtoffeis ter hulp te koinen. Doch nevens de persoonlijke beproe vingen, waarineê de officieeie comiteiten zich alleen b;zig houden, zijn cr nog andere, wel geschikt om ons te bewegen Van 's middags tot middernacht dienst doende Apotheker, op Zondag 20 Octo ber 1902, M. Meganck, Leopoldstraat. begreep hij in een oogwenk wat er ge beurd moest zijn. Een schip had onvoorzichtig zijn weg te midden van den mist voortgezet, de Wellington vtm ter zijde ingeloopen en dien ploiselingen en hevigen schok ver oorzaakt. Onmiddelijk had de andere boot hare machien achteruit laten werken en zich los gemaakt. Men kon op eenen afstand van slechls weinige meters in den mist onduidelijk het groot gevaarte en de roode en groene lichten onderscheiden. De passagiers, eensklaps uit hunnen slaap gewekt, snelden verschrikt toe en mengden zich onder de bemanning, die razend en tierend af en aan liep, terwijl de kapitein boven op de brug. getrouw aan zijnen post, door zijnen scheepsroeper zijne bevelen gaf. Zoodra hij weer op zijne beenen stond, wierp Olivier een zoekenden blik naar 't meisje om zich heen. Zij was er niet meer, toch kon zij niet gevlucht zijn. Geen twijfel was meer mogelijk, de vreeselijke schok had haar in zee doen vallen. Stemmen riepen Giséle Mijne dochter Olivier za^ angstig op hem toesnellen, den zwaarhjvigen man, met wien hij eenige uren geleden had staan praten OE HOI». Uit Den Werk man li van vrijdag 24 October 1902. Wij hooren inderdaad dat er in Engeland geklaagd wordt over ons Hop, dat t diffrente Hop niet droog genoeg is. Maar die rechten met Duitschland en li de wet gelijk in Beieren Bier verplich- tend met Hop en Mout. De hop wordt hier niet voldoende ge droogd men klaagt er over in Engeland, zoo bekent liet Machiel XIII. Toen wij het, vtrledenc jaar, deden be merken en de planters den raad gaven hunne hop goed te droogen dan riep die zelfde groene Machiel XIII dat wij hen lasterden en uitscholden als onbekwaam om hunne hop goed te verzorgen. En de wet van Beieren Wij her halen het Er bestaat in Beieren geene wet die verplicht alleen hop en mout te gebruiken bij het brouwen van bier. Groene Machiel XIII liegt cn bedriegt dus telkenmale dat hij het uitkraamt. Waarlijk wij begrijpen niet om welke rede hij die leugen gedurig blijft herhalen ten ware hij een spin in 't hoofd aan 't krawietclen heeft.... eene dame van zekeren leeftijd, die nog schoon was te noemen, hoewel zij grijze haren had. De man vroeg Hebt gij haar gezien Wij vonden haar niet bij ons. Zijne hijgende stem ging verloren te midden van het gewoel en lawijd, dat op het d<k heerschte. Ja, antwoordde Olivier, nog huiverend van schrik, zooeven was zij hier, bij mij. Hij kon niet verder spreken, slechts zijne bevende hand wees naar de zee. In dergelijk- hachelijke oogcnblikken is het menschelijk verstand soms begaafd met eene bewonderenswaardige scherpzinnig heid, eene enkele beweging doet dan dik wijls iets begrijpen, waarvoor onder ge wone omstandigheden geheele zinnen zouden noodig zijn. Mijn God, stamelde dc zwaarlijvige man. De moeder schreeuwde met de handen aan het hoofd Mijne dochter, mijne dochter, mijne Gisèle Olivier richtte zich hoog op en met vastberaden stem, die boven het rumoer uitklonk, riep hij Ik zal haar ridden Snel wierp hij zijn overjas uit en zijn cache nez af en vooraleer iemand eene beweging had kunnen doen om hem terug te houden, was hij over de verschansing gesprongen en had zich in zee geworpen. De moeder viel op de knieën met ge vouwen handen. Toen het eerste oogenblik van ontzet ting voorbij was, snelde de oud zeeman toe, wierp alles op zij wat hem in den weg kwam, bereikte den kapitein en stel de hem met eenige woorden op de hoogte van hetgeen er gaande was. De kapitein maakte eerst een afwerend gebaar. In de eerste plaats moest hij zijne boot redden. Overigens was er nu geene gelegenheid om ems sloep in zee te laten, maar de zwaarlijvige man drong er op aan, zijne oogen fonkelden van driftige opgewon denheid, hij schreeuwde, hij sprak en- gelsch cn fransch ondereen cn ging den kapitein bijna te lijf. Hij was ook zeeman geweest en wees den kapitein op zijnen plicht. Mijne dochter, brulde hij, ik zeg 11 dat het mijne dochter is. Een moedig man heeft zich opgeofferd om haar aan den dood te ontrukken. Gij moogt hen niet aan hun lot overlaten. De kapitein bromde een vloek tusschen de tanden, maar niettemin gaf hij het be vel dat de zwaarlijvige man van hem eischte. De matrozen lieten eene sloep in zee af. De vader van Giséle was haastig terug gekeerd naar de plaats waar het ongeluk was gebeurd. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1902 | | pagina 1