Zondag 14 December UMfê 3 centiemen per nummer. 36slt Jaar 5733 SCHILDERIJ VAN RUBENS Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Liberale en Socialistische VERVALSCHERS. DE Een groot man. D E Zondagrust. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zyn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in by C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CIIIQUE «LUH. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3de bladzijde 50 centiemen. Dikwyls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, i3 December ig02. De verledene week, te gelegenheid der beraadslaging over het wetsontwerp door M. Woeste voorgesteld tot beteugeling der ontuchtige gezangen en kreten in 't openbaar, is er.door de blauwe en roode minderheid opnieuw schandaal verwekt geworden. Socialist Demblon, te recht den natio- nalen zot geheeten, viel vooreerst M. Woeste op de onbeschoftste wijze aan in zijn intiem familieleven. Doch deze zoo onbeschofte aanval ont roerde onzen Woeste niet hij stond daar paal, onbewegelijk te staren naar dien verachtelijken ploert die zich niet schaamde tot zulke eerloosheden zijne toevlucht te nemen om den catholieken leider te versmaden, wiens politiek leven hevig wordt bestreden door zijne tegen strevers, maar aan wiens private levens wijze, aan wiens onbesproken eerlijkheid en onbaatzuchtigheid zijne hevigste vijan- den hulde brengen. Op Chipka en rondom Chipka huizen er ooi' zijner hevigste vijanden, en die, verre van hu -'e te brengen aan zijne onbtspro- kene lt£Lnswandel en onbaatzuchtigheid, hera Wekelijks, even als ploert Demblon, de schandaligste beleedigingen en ver smadingen naar't hoofd slingeren. Dat onze Woeste ook met medelij dende verachting op hen neêrstaart, laat geen twijfel, en deed hij het anders het zou de Aalstenaars niet bevredigen. Om een gedacht te geven van den snoodon haat die de groene ploerten van Chipka onzen Woeste toedragen, zij het genoeg de aandacht er op in te roepen, dat zij aan de razende aanvallen van den nationalen zot toejuichen en ze zelfs verontschuldigen. Immers in 't Land van Aelst van zondag 11. leest men Tegen Woeste ia al lea goed. De nationale zot Demblom hield voor lezing van uittreksels van het theologische werk van den H. Alphonsus de Ligouri handelende over de gevallen in de welke de biechtvader zondigt en de biechtelinge gehouden is binnen de maand het feit aan den Bisschop bekend te maken op straf van in den kerkban geslagen te worden. Onze nationale zot kloeg die uittrek sels aan als ontuchtig en zedeloos men kan niet meer. De catholieke Leden teekenden protest in de 8t. Martenskerk. Niet onlangs is het gedacht verwekt, dat sedert eenigen tijd nogmaals wordt vooruitgezet, door eene verkooping der schilderij van Rubens de geldmiddelen te bekomen tot voltrekking der St.-Mar- tenskerk. Sinds jaren reeds spieekt men van zulk eene gebeurlijkheid, zoodat de schrijvers der Geschiedenis van Aelst, in nota van hun werk uitgegeven in 1873, er gewag mochten van maken. Wanneer in gesprekken of verhandelingen soms de wensch wordt uitgedrukt onze zoo prach tig aangestokene Hoofdkerk eens voltrok ken te zien, blijft er eene blijde hoop dat misschien wel de veivreemding van dit heerlijk meesterstuk van den vermaarden schilder de uitvoering van dit ontzaglijk Weik zou kunnen bekostigen. Voorzeker zou de Atlstersche bevol king, hoe weinig zij ook de kunstwaarde van deze schilderij moge prijzen, niet zonder spijt zich haren schat zien ont nemen immers aan dit kunstgewrocht dat Aelst met fierheid mag vertoonen, ligt menige geschiedkundige herinnering ver bonden. Besteld door eene Volksconfrerie aan en de liberalen en socialisten snauw den hun toe Ge durft de catholieke theologie niet laten voorlezen in volle Kamer omdat gij voor hare onzedelijkheid blozen zoudt. Maar wie een greintje gezond verstand bezit, weet dat de priesier in de biecht optreedt als rechter over 't geweten en als heelmeester der ziel. En dus vergi zijne opvoeding dat hij, in dit ambt, kunne oordeelen over de meest netelige of ingewikkelde gevallen en de diepte peilen van de laagheid tot de welke h.;t verderf en de ondeugden den mensch kunnen doen verzinken. Te recht deed onze Woeste bemerken onder de algemeene toejuichingen der catholieke Leden Men heeft hier handleidingen van zedelijke godgeleerdheid van onzede- lijkheid beschuldigd. Die handleidin- gen zijn niet meer onzedelijk dat de boeken der geneeskunde die over i) schandelijke ziekten handelen. Ook de studieboeken voor rechtsgeleerden spre- ken over zaken die als onzedig kunnen n gehouden worden, bij voorbeeld, over verkrachting, aanslag tegen d open- bare zeden. Zij zijn geschreven voor personen welke door hunne bediening, door hun ambt geroepen zijn om ze i) te heelen of er over te pleiten en te von- nissen. Wat onzedelijk is zijn niet die boeken, die handleidingen zelf, maar de daad van den inhoud onder 't pu- bliek te brengen. Ziedaar wat onzedig is I In zitting van donderdag werd de na tionale zot door M. Renkin als vuige lasteraar en vervalscher afgestraft. Met bewijsstukken in de hand deed M. Renkin uitschijnen klaar en duidelijk dat Demblon zich van eene vervalschte ver taling van den protestant Grassman had bediend om de catholieke Kerk te bezwal ken. En die vervalscher Grassman heeft eenvoudig het werk vertaald van den Italiaanschen apostaat Chiniqui, in Ame rica van armoede gestorven, zelfs veracht door de vrijdenkers wier godshaat hij had gevleid. De nationale zot wierd letterlijk ver pletterd door M. Renkin. De teksten, nep hij luid, door M. i) Demblon aangehaald zijn volkomen n valsch. Ze zijn niet van den H. Al- phonsus die juist het tegenovergestelde n thesis verdedigt, ten opzichte der schul- dige biechtvaders. M. Engelbrecht, protestant en hoog leeraar aan de Universiteit van Weenen, oordeelende over het werk van Grass man aan 't welk de nationale hansworst Demblon zijne vervalschte citaten ont leend heeft, besluit: tot versiering van het altaar van den H. Rochus, getuigt dit voortreffelijk tafereel de bijzondere vrome gevoelens onzer voorouders. Niet één vreemdeling die de Stad bezoekt zonder het meesterstuk van den grooten schilder te gaan bezichtigen. Doch, hoe hoog ook mag gesc'iat wor den het bezit van eene zoo kostbare schil derij, het schijnt niet te kunnen op wegen tegen al de voordeelen die de Stad kan behalen uit de voltrekking harer Hoofdkerk, niet alleen voor wat de ge- wenschte afwerking van het middel- eeuwsch monument betreft, maar nog om den invloed dat de verwezenlijking van het ontwerp kan uitoefenen op de ver fraaiing en de uitbreiding der Stad zelve. Om hare noodzakelijkheid dringt onge twijfeld de vergr.wting der keik zich niet op het nut nogthans dat de Stad zou trekken uit de uitvoering van het pian dat de afbraak der huizen tusschen de Zout straat, de Markt en de Kerkstraat vooraf vereischt, is onbetwistbaar, wil men slechts overwegen welke bedrijvigheid in de bouwnijverheid er gedurende verschei dene jaren zou door teweeg gebracht worden in andere deelen van de Stad. Wie zal het afkeuren moest dit kosteloos middel de versiering der Stad bcwcik- stelligen Thans, over eenige wek' n verspreidden de nkuwsb.adtn het ger .cht dai^deK ik tab.iek, volgens de eene, of de Gemeente raad. volgens de andere, zinnens waren de schilderij te verkoopen voor de som vani,5oo,ooo franken. Wie du nieuws het meest verwonderde, waren de Leden Sl Atphonsus de Ligouri schreef zijn it boek ten behoeve der theologanten en 1 der jonge priesters, opdat zij zouden i) weten wat de catholieke Kerk als zonde beschouwt en wat niet. Negen citaten tusschen die in het werk van Grassman vooi komen zijn gotd, al de andere zijn valschelijk vertaald. De vuilste zinnen uit het werk van ,1 Grassman zijn geheel het tegendeel li van wat het origineel zegt. Het is blijkbaar dat Grassman slechts onvol- doende latijn kende. a Is valsch, bijvoorbeeld, de bewee- i> ring van Grassman dat een priester, i) die zich aan misslag schuldig maakt tegen eene biechtelinge, uit dien hoofde niet kan aangeklaagd worden. Dat komt niet voor in het weik van Ligouri, er bestaat integendeel eene pauselijke bul, n die als volstrekte plicht het aanklagen n van zulken priester voorschrijft. Het werk van Ligouri is een hoogst verheven werk, bezield door zuivere moraal en liefde tot de n waarheid. Mijne overtuiging van taal en letter- n kundige is dat de vertaling van Grass- man niet het werk is van een slechterik, n maar van eenen onwetenden en dat i) zij geene beteekenis heeft onder i) oogpunt van wetenschap. De afstraffing door M. Renkin den nationalen hansworst toegediend was raak, bij zooverre dat hij, bleek als een boekweikoek, slechts eenige woorden stamelen kon over zijne boeken die hij eerst raadplegen moest om te kunnen ant woorden. En dan zag men hem daar ten prooi aan 't gelach en der spottende kwinksla gen zijner eigene vrienden. Moeten wij er bijvoegen dat de libera len zich in die aanvallen tegen onzen Woeste en tegen de R. C. Kerk ver heugden en er blijkbaar vermaak in schepten. Zij eischten voor Demblom het recht van zijne vuige vervalschingen in 't openbaar te mogen lezen en dat ze ook in de annalen der Kamer moesten over gedrukt worden. Doch, M. Hymans, de liberale chef, die den tweezak uithing, beknibbelde in zekeren zin de handelwijze van den na tionalen zot, doch gezel Vandeiwelde, roode chef, snauwde hem toe Gij hebt het recht niet Demblon te beknibbelen 't is een uwer poli- tieke vrienden, die hem gevraagd i) heeft deze lezing te houden. En wie is de liberaal die de vuiligheid in handen van Demblon stopte De lekkere Buyl vertegenwoordiger van Oostende. Dus de lekkere Buyl die in zijne be schuldigingen en lasteringen legen de R. C. Kerk en tegen de Geestelijkheid niet zeer nauw ziet, vondt dat het te vuil was voor hem en gelaste er den nationa len hansworst meê. Liberale kliek, hoe diep zijt ge verzon ken Ja, diep verzonken moet de liberale kliek zijn daar men bestatigt dat hare gazetten de godslasterende leugens van Demblon met welbehagen overdrukken om ze meer en meer te verspreiden en het volk te bederven. Eene uitzondering nogthans, de libe rale gazet Le Matin van Antwerpen laakte en schandvlekte de vervalschingen van de lekkeren Buyl en Demblon. Ten slotte voegen wij hier nog bij dat de liberale bladen. Journal de Liége, Etoile Belge, Journal de Mons, de lasterende aanvallen afkeurden waarvan onze Woeste het voorwerp is geweest. Wij zijn het eens met eerst genoemd blad in zijn oordeel dat die woedende aanval len aan onzen Woeste de genegenheid van alle deftige lieden moeten doen ver werven Aalst gelukkig Aalst f! overgelukkig Aalst ge gaat weêr eentje meer tellen in de rei der groote mannen die in uw midden het levenslicht zagen.... De Aalstersche liberalen gaan een hun ner helden vieren, den genialen Gustaaf LEVEAU Welke de verdiensten zijn van dien nieuwen grooten genialen Aalstenaar zegt De Dendergalm ons niet. Men moet het dus maar raden Oogste hij wellicht verdiensten in op politiek gebied Welke verdiensten kan men nu toch, met den besten wil der wereld, toeeigenen aan politiekers van 4 ellen voor 'nen frank Als openbare redenaar gelijkt hij den kwakzalver op de foore die alle kwalen genezen kan behalve zijne eigene. En op maatschappelijk gebied, hoeveel verdiensten won hij door verzedelijking en beschaving der mcnschheid in 't alge- Ja, zoo, hier zullen wij het zeker vast hebben Ja, ja I wij zijn er Als kwakbaas verzedelijkt en beschaaft hij de menschheid door de geneverflesch, door den duivelsdrank die de gezinnen krenkt, tot armoede voert en vroegtijdig naar't graf sleept.... Drij duizend liters 's jaars ofte 60 duizend metsers hoeveel •••1 SuinfiiapazjaA hoeveel HuiAcqosaq is er daar niet in vervat Dit is dan ook voorwaar de eenigste verdiensten die men hem toeschrijven kan. Als men hem zijn portret aanbiedt, kan men hem voorstellen lijk Cambrinus om ringd met eene trophée van geneverfles- schen versierd met allerhande etiketten 't zal veel effekt maken op de snullen 1 Maar ?!?f.... 't is waar ook Zou men hem soms willen vieren om hem zoo wat te troosten over de ellendige figuur die hij, in de zaak Arys, voor de Rechtbank te Dendermonde maakte toen hij zoo vuil viel met den zoogezegden knieval die M. Arys voor hem zou gedaan hebben 't Is wel mogelijk ook en wie weet van beide Raden immers, noch in den Kerkraad, noch in den Gemeenteraad was de zaak te behandelen. Te dezer gelegenheid wordt de vraag opgeworpen aan wie de schilderij wel toebehooren mag. Terwijl sommigen spreken van natio nalen eigendom, van domeinengoed, waarover enkel het Staatsbestuur beschik ken mag, terwijl anderen den eigendom van de Stad Aelst inroepen, komt in Denderbode een lid van den Kerkraad het een en het ander betwisten en gelooft hij te hebben bewezen dat de schilderij de eigendom is van de Kerkfabriek. De vraag blijft nog Wie haalt er gelijk Eenieder zal g» n edeiijk toegeven dat. wanneer een recht van eigendom inge roepen wordt, het niet voldoende is eene bestuurlijke briefwisseling, hoe belangvol ook. uit het archief te halen, om uit de bewoordingen van brieven, zonder ach terdocht geschreven, bewijzen tot staving zijner stelling te trekken. Neen, voor waar, het briefje door den Meyer der Stad in 't jaar 1816 aan den Pastor-deken der St-Martenskerk gestuurd, is geen titel waaruit de herkenning van een recht kan spruiten. Hoe aanbelangend de stukken dan ook mochten wezen de wi lke de ieve- rige opzot ker, de E. H. J. R.. aan het publiek he. ft doen kennen, zij hebben 111 t bew z n dat ooit de Ke kfabn k i>e WE111GE EIGENAhES is geWcCSt of gC- woiden. Volgens eene tot heden ontegengespro- kene overlevering werd de schilderij be kostigd door het Sl Rochusbroederschap werkmanspensioenen. Zaterdag zijn de voorzitters van de Beschermcomiteiten der werkmanswo ningen te Brussel vergaderd geweest, onder het voorzitterschap van M. Fran- cotte, minister van arbeid. Het doel der samenkomst was de rechtspleging, in zake van het toekennen der hulpgelden van 65 fr., te vereenzelvigen. M. Francotte drukte de meening uit, dat het hulpgeld van 65 fr. niet mocht verleend worden aan de ongehuwden, die over eene inkomst van 310 fr. 's jaars be schikken en aan de huisgezinnen, be schikkende over 600 fr. Er moet ook rekening gehouden worden van het loon door de kinderen gewonnen. De herber giers moeten aanzien worden als heb bende voldoende inkomen. Voortaan zal het oordeel der Burge meesters en Schepenen niet meer ge vraagd worden. De Beschermcomiteiten zullen plaatselijke onderzoeken moeten doen. Dat alles werd beslist, na hevige beraadslagingen. Binnen eenige weken zal een konink lijk besluit verschijnen, de nieuwe rechts pleging bepalende. Grensscheiding.v|'0sI°® MBaron Leo Bethune over 't Ontwerp van wet tot wijziging van de grensschei ding der Stad Aalst met de Gemeente Hofstade. Tengevolge van liet rechtmaken van den Dender, bleven 9 hectaren 86 aren 70 centiaren land, met eene woning, ten westen van deze rivier liggen, zonder ge meenschap met de Stad Aalst, doch beslo ten in het grondgebied der Gemeente Hofstade. Ten gevolge van hetzelfde weik van openbaar nut, verkeeren 7 hectaren 87 aren 10 centiaren land der Gemeente Hofstade in dergelijken toe stand. ten oosten van den gekanaliseer- den Dender. Voor politie en bestuur, verwekt dit ernstige bezwaren, en daarom stelde de Stad Aalst de ruiling voor van beide inge sloten gedeelten. De Gemeente Hofstade nam ze aan. op voorwaarde dat deze wijziging van grond gebied zonder opleg zou geschieden. Uit de Memorie van toelichting blijkt dat de Stad Aalst verklaard heeft zich daarvoor te gedragen aan het oordeel der bestendige Deputatie, welker bevoegdheid wordt geregeld door artikelen i5i en i52 der gemeentewet. Overingens is de zaak van weinig belang, vermits er op het te ruilen grondgebied maar eene enkele woning staat. Het onderzoek gaf geene aanleiding tot ee.iig ernstig verzet. De Provincieraad, beraadslagende krach tens artikel 85 der provinciale wet, bracht een gunstig advies uit, en is van oordeel dat er geene vergoeding dient betaald. Al de geraadpleegde overheden verkla ren zich voor de nieuwe grensbepaling. Den 23" Augustus keurde de Senaat het ontwerp van wet eenparig goud. Uwe Commissie nam het insgelijk een parig aan. Zij heeft de eer u voor te stellen het te aanvaarden. De Voorzitter, L. DE SADELEER. De Verslaggever, B°" Léon BETHUNE. Van 's middags tot middernacht dienst doende Apotheker, op Zondag 14 Decem ber 1902, M. De Waele, Keikstraat. en door diens zorgen met het altaar in de S' Martenskerk geplaatst. De Fransche omwenteling, door een decreet van het jaar 1789, schafte al'e geestelijke inrich tingen af en sprak de verbeuring uit ten voordeelele van den Staat van alle kerken, alle goederen, meubelen, voorwerpen de welke toehoorden aan eenige godsdien stige instelling. Den 24 Auguti 1793, kwam eene andere wet beslissen dat alle nationale goederen noodig tot de uitvoe ring van eenen municipalen of gemeente dienst zouden overgaan tot den eigendom der Gemeenten van het Staatsdomein werden onder andere afgetrokken de ker ken waar de parochiale eeredienst moest uitgeoefend worden. Bride wetten werden in Belgie ver plichtend sinds het jaar IV en toen, kiachtens art. 75 der wet van t8 germinal jaar X, de kei ken en bidplaatsen tkr be schikking van de geestelijkheid tot uit voering van den eeredienst werden ge steld, was, naar de uitleggingen van den Staatsraad en de latere verklaringen van onze Gerechtshoven, niets veranderd aan het eigendomsrecht der gemeenten. Aldus i6 de wettige eigendom van het gibouwder St-Martenskerk niet toe te schiijven aan de Kerkfabiii k die er het bi h<er over heeft, maar aan de S'ad. zoo danig dat moest de Geestelijk'- Overheid eent-bi StifSing nemen waai bij de eere- üiensi er zou ophouden uitgeoefend te woiden, de Stad omniddelijk er de volle beschikking als eigenares zou over ver werven. Wat gezegd wordt van het ge bouw galdt ook voor al de meubelen dewelke aan het gebouw gehecht blijven, voor de kunstwerken dewelke er zijn ge plaatst en aanzien worden als er noodig tot den eeredienst. Zoolang het gebouw of het kunstwerk dat het gebouw versiert tot het doel beschikt blijven waar zij zijn toe bistemd. blijven zij, alhoewel de eigen dom der Gemeente, onvervreembaar en buiten alle verjaring. Bij den inval der Franschen in ons land deden de Commissarissen der Con ventie de merkwaardigste kunstvoorwer pen uit de kerken en kloosters wegnemen: de eenen, de voornaamsten, werden naar Parijs gezonden, en ook onze Rubens on derging dit lot; de anderen, de minderen, werd» n te Brussel of elders in openbare bewaarplaatsen vertoond. Wanneer in 1815 het Nederlandsche bestuur van Frankrijk de teruggaaf bekwam van de kunstwerken dewelke het kon bewijzen uit België te zijn geroofd, werd door den Municipalen Raad der Stad Aelst een verzoekschrift aan den Koning gezonden om vier schilderijen te bekomen d.c ge weten waren ten loon gesteld tc zijn in het Museum van den Louvre. Enkel de drie tafereelen van Rubens kwamen uit Frankrijk terug een vierde aan het Hos pitaal ontnomen, en voorstellende de H. Augusiinus vöóiO.L.Vrouw met de HH. Elizabeth, Rosa <n andere vrouwen, werd door het Fransch .Museum als het toe- hourende, achtergehouden. Den 6 October i8i5 verscheen een Koninklijk besluit luidende als volgt Art. 1De schilderijen welke zich ia de Kerken die alsnog voor den eere- Uit het boek der ondervinding. Het is beter te zingen onder een strooien dak, dan te weenen in een paleis. Het is beter met honger slapen te gaan, dan met schulden op te staan. Die op de gezondheid van anderen drinkt, verliest dikwijls zijne eigene ge zondheid. De jenever die stil is in de flesch, wordt zot in den man. Het brood dat zweet kost, smaakt het best. Niet die veel winnen, maar die veel sparen, worden rijk. Weldaden stil en rein gegeven, Zijn dooden die in 't graf nog leven; 't Zijn bloemen die den storm weerstaan, 't Zijn sterren die niet ondergaan Een haar op de tanden is dikwijls meer waard dan-duizcud op het hoofd. Hij, die er het allergrootste belang bij heeft zich achter hoek of heg te verschui len en zoo min mogelijk in 't openbaar te vrrtoonen, treedt gemeenlijk het zicht baarst vooruit op 't politiek tooneel en laat zich door de leeperikkenals hansworst vooruitsteken. NELEN. dienst gebruikt worden, of wel in als nog bestaande publieke gestichten bevonden, zullen ter plaatse alwaar dezelve bcvortn geweest zijn, worden teruggebracht en toevertrouwd aan de Opzigters dier ge bouwen, onder beding van in der zeiver onderhoud en bewaring te voorzien er zal door de plaatselijke autoriteiten een akte worden opgemaakt nopens de over- giften en den ontvangst der bedoelde schilderstukken, alsmede nopens den staat waarin dezelven zich bevinden. Het besluit van den Gouverneur van Oost-Vlaanderen afgeleverd den 2 Mei 1816, waai van het afschrift door Dender bode is kenbaar gemaakt, zonder uit drukkelijk het eigendomsrecht vast te stellen, duidt de plaats aan waar de terug- geschonkene schilderijen moeten blijven en van waar zij zonder oorlof van het Staatsbestuur niet zullen verwij ierd wor den. Is alleen deze voorbehouding door «li n Staat gemaakt bij de aflevering der kunstgewrochten, zonder dat er duidelijk is bedongen aan wie het eigendomsrecht toekomt, (t) dan blijft er slechts te be sluiten dat de schilderijen in de keik waar zij uitgehaald werden, zijn teruggeplaatst om er tot versiering en tot vervulling der godsdienstige verplichtingen mede te werken, en, door hunne bestemming eens g.worden met het gebouw, blijven zij, ugendom der Stad zoo als het gebouw, (1) Weinig meer dan ccn jaar na de aflevering ontving het Stadsbestuur den volgenden brief die de inzichten van het Middenbestuur genoeg verklaart

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1902 | | pagina 1