Donderdag 1 Januari 1903 5 centiemen per nummer ,%sle Jaar 3767 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst GODSDIENST. HUISGEZIN. EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Nieuwjaarwensch Een liberale profeet Maria Van Brabant Lessen van de Horlogie Zondagrust. DE DENDER Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prys ervan is tweemaal ter we$k voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maandenfr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N' 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUE SL'L'M. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. i-00 j Vonnissen op 3" bladzijde 50 centiemen. - Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota. rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den djjnsdag en vrijdag in den voormiddag. Vóór de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, 3i December 1902. Aan alle onze geëerde lezers VEEL HEIL EN ZEGEN gedurende 't nieuwe jaar igc3. Aan onze politieke vrienden en mede strijders wenschen wij dat zij zich met heldhaftigen moed zullen gedragen in den kiesstrijd van igo3. Men verlieze het niet uit het oog dat grootelijks de toe komst er zal van afhangen. Een der grootste helden van het macon^ niek liberalism, een der grootste profe ten en hoogpriesters van het vrije gedacht is onbetwistbaar Voltaire. Het is dan ook niet te verwonderen dat de maconnieke geuzen hem te zijner eere een standbeeld hebben opgericht op eene der openbare plaatsen van Parijs. Het is dan ook niet te verwonderen dat de maconnieke drukpers geregeld lofzan gen ter zijner verheerlijking aanheft om hem te loven over zijnen rusteloozen strijd tegen de R. C. Kerk en hare lee ring Het is dan ook niet te verwonderen dat zij zijne lessen naliven en vooral zijn leerstelsel in toepassing stellen Liegt en blijft liegen er zal altijd iets van overblijven. Niet alleen de maconnieke liberalen maar ook de socialisten, rooden en groe nen, passen dit leerstelsel toe. En wil men er zich van overtuigen men doorleze 't Land van Aelst, De Werk man, 't Recht, Klokke Roeland, enz. en men zal zich overtuigen kunnen dat de eene leugen de andere verdringt 't is eene aaneenschakeling van volksfopperij. Komen wij tot den liberalen profeet Voltaire terug-. Vooreerst Voltaire wat een duivel van goddeloosheid. Gedurig viel hij in zijne redevoeringen en schriften de R. C. Kerk er hare leering aan en noemde Haar de eerlooze. Geene gelegenheid liet hij ontsnappen om anderen aan te sporen om de R. C. Kerk, de eerlooze, te be vechten, te vervolgen, te verdelgen, te vernietigen. De christene waarheden van ons H. Geloof kraaide hg als fanatism en bijgeloof uit. Hierin volgen de liberalen en socialis ten hem voorzeker na immers welke an dere reden van bestaan kan men aan t maconniek liberalism toeeigenen dan Historiek-Dramatiek verhaal. 3* vervolg. Beatus, een groot geluk een man ge troffen heeft, die met een vrouw van wijze zinnen leeft doch er staat ook ge schreven De koppigheid van vrouwen doet zuchten en doet gruwen. Une femme de courroux qui gronde sans raison. Chassera son mari bien loin de sa maison. Een dak dat lekt en quaede wijvea. De goede mans uit 't huis verdrijven. Genoeg nu en laat ons voortgaan met t verhaal Philip de Stoute, Koning van Frank rijk, had waarlijk eene wijze, goede, ver duldige, zachtaardige vrouw gevonden: Maria van Brabant was opgebracht in rede, met tucht en met een diep gevoel barer plicht Maria van Brabant was overtuigd dat 't geluk niet bestaat in ieestenj of praalderij, maar in den vrede des huisgezins, en voor personen van hoogen stand in een gedurige bekom mernis om goed te doen. Zij beminde oprecht baren echtgenoot, «n uit liefde tot hem bestudeerde zij zijne zijne helsche vijandschap tegen God en zijne Kerk In Frankrijk zijn de maconnieke libe ralen meester en wat wij er zien gebeuren bewijst het.De godsdienstoorlog woedt er. Voltaire was een verachtelijke huiche laar ofte hypocriet. In het park van zijn kasteel te Femey, deed hij eene kerk op richten, waarop hij als opschrift deed plaat Sen Gode, door Voltaire opgericht.' Zelfs schreef hij den 14 Januari 1761 aan Mme d'Argental Ik ben 72 jaar oud, ik ga naar de Mis in mijne parochiekerk ik geef het goed voorbeeld aan mijn volk, ik bouw eene kerk, ik ga er te communie en zal i) er mij, drommels, de huichelaars ten spijte, doen begraven. Op in Februari echter van 't zelfde jaar, dus slechts enkele dagen later, schreef hij aan d Alembert om de Kerk krachtdadig te doen bestrijden 0 Slechts vijf of zes wijsgeeren, die te akkoord zijn, zijn er noodig om de colosse te doen vallen. Zou het mogelijk zijn dat vijf of zes ervaren mannen niet zouden lukken, na het voorbeeld ons gegeven door 12 schavuiten (de apostelen), die wel ge slaagd zijn Zijne verachting van den minderen man was spreekwoordelijk omdat zij geene pa len kende. Weinig bekommerde hij er zich om, zegde hij, dat zijne landlieden en hand werkers onderwezen waren of niet, want hij vond dat het volk wel mag geleid maar niet onderwezen worden, omdat het zulks niet weerd is in het volk, dat hij dwaas en barbaarsch heet, zag hij slechts ossen, wien een juk, een prik kelstok en hooi past. Voor het volk was de godsdienst, vol gens hem goed genoeg Wij hebben te doen, schreef hij, met eene macht schel men, die weinig nadenken met eene menigte brutale, dronken, diefachtige lieden. Leer hun, zoo gij wilt, dat er geene Hel en dat de ziel sterfelijk is. Wat mij aangaat, ik zal hun in 't oor - schreeuwen dat zij zullen verdoemd zijn zoo zij mij bestelen. Waarlijk zulk een man verdient door onze maconnieke liberalen als een afgod aanbeden te worden. Geachte lezers, moet ge met ons, in alle rechtzinnigheid, niet bekennen dat er on der de liberale en roode volgelingen van den profeet Voltaire talrijke lieden aange- troöen worden,die onder opzicht van god deloosheid, schijnheiligheid en verachting voor den minderen mensch, aan hem niets te benijden hebben krankheden en grilligheden, om deze met rede en zachtmoedigheid te overmeeste ren; zij heerschte door liefde op hem en had weldra het hart der kinderen gewon nen Lodewijk, het oudste der vier, de lieveling van den overleden heiligen Koning, Lodewijkske zegde zoo dikwijls: Och, mama, wat ben ik blij dat gij hier gekomen zijt het leven is hier gansch anders geworden we zijn nu toch zoo gelukkig 1 Ja, sprak het koningsdochterken, Blanka, mamatjege zult hier toch blijven; ge zult ons niet meer verlaten O neen, kinderen, sprak ze, weest jerustwe blijven te samen zoolang als iet God belieft. Koning Philip was verlost van zijne treurigheid en moedeloosheid het was dezelfde monark niet meer zijn oogen stonden levendig, zijn hoofd was recht een heldere glimlach blonk op zijn wezen; hij was de gelukkigste mensch der wereld, in zijn gelukkige familie, en 't was met verrukking en dankbaarheid dat hij dacht aan de Nederlanden en aan Brabant. Maar 't was La Brosse, de Staatsmi nister, nu tot het Baronschap verheven, die bitter pruimde, dewijl zijn hart zwom in bitsigen nijd en dat hij dag en nacht naar middels zocht om de heerschappij der jonge koningin af te breken. Welk verschil tegen vroegertiid Dan heerschtte hij in Frankrijk; zijn wil was een gebod; die tegen hem opstond Er zijn voorzeker weinig huizen, waar men dit aardig meubelstuk niet vindt, meubel van zoo groote beteekenis en toch zoo weinig van tel. Wij zeggen dat aardig meubel, omdat het alleen zich be weegt, alleen spreekt, als alles stil is in huis. Als alles zwijgt dan laat de horlogh zich nog hooren. Haar gang is geen vruchtelooze bewe ging, geen rusteloosheid zonder doel haar getik-tak is geen ijdele klank die nutteloos verloren gaat voor die hem hooren wil. De horlogie mengt haar bij de bezigheden van den dag en .bij de rust van den nacht. Zij herinnert aan eenieder den plicht die moet vervuld worden zij wijst u op den nutteloos vervlogen tijd. Onvermoei bare vermaanster, laat zij u niets vergeten: 's morgens roept zij tot den slaper dat het uur van opstaan is aangebroken; 's avonds zegt zij tot den vermoeiden werker uwe taak is volbracht, ga nu rusten en uwe krachten hernieuwen in een verkwikken- den slaap. Drie- of viermaal daags verwittigt zij ons dat wij voedsel moeten nemen dat wij moeten werken of rusten, uitgaan of inkomen. De horlogie is daar om den dag te verdeelen, de maanden en de jaren. Altijd komt haar zilveren toon met eene on verbreekbare regelmatigheid den mensch verwittigen, dat hij zijne krachten in evenwicht moet houden. Aardig meubel, zeggen we, getuige van al wat in het huisgezin omgaat. Zoo tee kent de horlogie met evenveel kalmte de geboorten, de ziekten, de sterfgevallen, de huwelijken, hetafscheid.de droefheden en de blijde gebeurtenissen aan. Dat het oog, 't welk ze beziet, strale van vreugde of met tranen gevuld were, het kan haar niet schelen immeis zij wijst voor ieder regelmatig het uur, hetzij men lacht of weent. Als het huisgezin in droefheid is, als het schreit over het verlies van een wel bemind wezen, zij slaatals een jong paar van de reis komt, nog dronken van geluk en zalige verwachting, haar eenzaam getik-tak laat zich hooren haar toon is altijd dezelfde niet treuriger voor 't een, niet blijder voor 't ander niet haastiger, niet trager. En hij. die op het ziekbed ligt, beziet ze en klaagt dat haar gang zoo vreeselijk traag is. De gelukkige mensch werpt haar een snellen blik en zegt de tijd vliegt De een noch de andere spreekt waar heid, want de horlogie heeft noch sneller noch trager gegaan het is de gang van den tijd, vast en kalm, nooit verande rende. Welke nuttige lessen ontvangen wij niet van de horlogie Hoe verre dragen hare verwittigingen, hoe verre klinkt hare stem Zij is niet alleenlijk gelast de uren van 's menschen sterfelijk leven te regelen, van ons te leiden door den doolhof van den tijd hare zending is verhevener, zij is de bode van het ander leven, de voor- afgaandelijke weêrgalm van het schallen der trompetten die de dooden zullen wek ken. De Kerk heeft liet alzoo goed verstaan, zij die de horlogie heeft doen plaatsen op het hoogste harer torens, van waar zij tot allen spreekt. Zij werpt in de lucht hare verwittigin gen altijd van belang, opdat de landbou wer op 't veld en de burger in de stad, de ambachtsman in zijn werk, de reiziger langs de baan, de zieke op zijn bed, zich zouden herinneren dat hun leven hier be neden maar een pelgrimstocht is, dat hunne uren geteld zijn en dat alle» wat bestaat, verloren gaat in die eindelooze eeuwigheid. In het Trapistenklooster te Westmalle, staan op eene horlogie die twee woorden te lezen Ultima latet, het laatste uur is ons onbekend Ware deze eenvoudige waarheid op onze dagen zoozeer niet vergeten, welke verandering zou men niet zien in het ge drag van 't grootste deel der menschen Die lessen van de horlogie, komen goed te pas, met het einde van 't jaar. riep «O, wat zou ik niet geven om eens neder te mogen knielen in eenen catho- lieken biechtstoel 1 d Toe, Demblon, steek daar uw pumsrOA nen keer in deze hadden er toch zeker geen belang bij, als volksvertegenwoor diger Renkin was een gebroken man hij kon ze zen den naar 't prison, naar de strafplaats. Elk vreesde en ontzag hem zijn afper singen maakten hem ontzaglijk rijk, en zoo werd hij gedurig aangedreven door zijne geldziekte. Nu veranderde heel de toestand: Maria van Brabant wilde in 't rijk van Frankrijk navolgen, wat een andere vrouw, tot de waardigheid van Moeder Gods verheven in het Rijk der Hemelen is zij wilde de vrouw en de moeder van barmhartigheid worden. Om een gedacht te geven van hare werkingen zekeren dag hoort zij door Amaury, den braven hofjonker, zoon van den Staatsminister La Brosse, zij hoort dat verscheidene veroordeelingen waren uitgesproken; te dien tijde, had men rech ters die niets zochten dan hunne verhoo ging Maria van Brabant haar hart was bewogen van medelijden ze ging dan tot koning Philippus in zijn sekretariaat, waar baron La Brosse aanwezig was. Mijn Koning, gij hebt mij juweelen en diamanten geschonken, maar ik kom u nog iets anders afsmeeken Wat begeert gij, mijne lieve vrien- dinne, vroeg de koning. En zij antwoordde Sire, ik begeer tranen af te droogen 1 bedrukte harten te vertroosten. Koninginne, mijn schatkist is voor u open; neem er uit zooveel ge wilt. Sire, van geld ben ik ruim voorzien; Slikt dat, Heeren. Vóór eenige dagen heeft socialist Demblon in de Kamer uitgekraamd dat de biecht eene zedeloosheid is. Willen wij daar eens drie teksten nevenplaatsen De biecht is het eenig, waarlijk doeltreffend geneesmiddel voor de zede lijke ziekten, dia den afzonderlijken menschen de maatschappij ondermijnen, de waarborg van al de deugden die het geluk der huisgezinnen en de veiligheid der staten uitmaken door de zedelijke macht die zij uitoefent op geest en wil, vult zij de onmacht der wetten aan. Wat al herstellingen en weergiften heeft zij niet bewerkt «De biecht is eene heilzame instel ling, de grootste band tegen de geheime misdaden. 0 Welnu, het eerste komt van den pro testant Fitz-Gérald, het tweede van J. J. Rousseau, het derde van Voltaire Is het dan te verwonderen dat de be kende schrijfster Mad. de Staël eens uit- Koolmijnen in de Kempen. De commissies van justicie en van nij verheid uit den Senaat hebben Zaterdag hunne beraadslaging voortgezet. M. Fran- cot te, minister van arbeid, woonde de zit ting bij. M. Harzé, eerebestuurder der mijnen, hield een nieuw vertoog over de kwesties met behulp van kaarten, opgemaakt door M. Habets, mijningenieur te Luik. MM. Finet en Hanrez hebben vervol gens hunne stelsels ontwikkeld en eene levendige bespreking ontstond hierop, waaraan deelnamenhertogd'Ursel, MM. De Landtsheere, Francotte, Wiener, Go- biet d'Alviella, Wiener, Devolder en Du- pont. Ten slotte verklaarde echter M. Fran cotte dat de regeering eer het drie maan den verder is een ontwerp tot wijziging der wet van 1810 op de mijnvergunnin- gen zal indienen. De commissie heeft alsdan, op voorstel van M. Dupont, besloten alle beslissingen over het ontwerp in bespreking uit te stellen en, in de eerste Senaatszitting, de voornemens der regeering bekend te ma- 't Is wel mogelijk dat ook de Senaat de bespreking over het wetsvoorstel Hanrez- Staatsuitbating der nieuwe koolmijnen zal verdagen tot na kennisneming van de regeeringsvoorstellen. maar ik kom u de genade vragen van verscheide veroordeelden er zijn vrou wen bij, moeders, geef ze terug aan hun kinderen; weiger mij dit toch niet de genade is de schoonste perel van de kroon der koningen. Koning Philip zag naar zijn sekretaris. Wat dunkt u, vroeg hij. Sire, mijn koninklijke meester, ant woordde de sluwaard, de arm der Justi cie mag niet wankelen, die te goed is wordt het slachtoffer zijner edelmoedig heid. Mijn Koning, zoo sprak Maria van Brabant, 't is de goedheid die d'herten wint. Men verzekert mij dat achter som mige akten der Justicie wraakzucht schuilt. Verleen ten minste eenige dagen uitstel. Baron, vroeg de Koning, wanneer moeten de vonnissen uitgevoerd worden Binnen 2 dagen. En zijn de stukken geteekend Uwe Majesteit is zoo goed geweest ze gisteren te teekenen. De stukken zijn nog hier Hm... ja, Sire; maar de veiligheid van uw rijk... Alles gaat instorten wan neer de... Geef die stukken hier, sprak de koning snabs weg, op eenen toon die den kanselier deed sidderen van woede. De perkamenten werden op tafel ge legd en Maria van Brabant doorliep ze ras met hare oogen. Van 's middags tot middernacht dienst doende Apotheker, op Donderdag i Januari igo3, M. Bonner, Bisschopstr. Vrijwilligerschap. De regeering heeft aan de gouverneurs der provinciën, voor uitdeeling aan de gemeentebesturen, eenige duizenden evemplaren gezonden eener brochuur, waarin de voorwaarden van aanvaarding der vrijwilligers worden uiteengezet, alsmeé de voordeelen die de jongste legerwet hen toekent. De gemeentebesturen zullen deze bro chuur overhandigen aan al de militianen, ingeschreven voor de nieuwe lichting. Marjanna Aubier.... tooverheks.,.. tot den brandstapel... Tooverheks, een arme vrouw die op de pijnbank gelegd is, om misdaden te bekennen die ze niet bedreven had.... Hakap, wildstrooper.... Zonder brood zijnde, had hij wild ge schoten op de koninklijke jacht. Daarom zou hij opgehangen worden!... Verders een jonge dochter: diep gevallen... Maria van Brabant had tranen in de oogen, La Brosse zag het en smeedde plannen van vervolging in zijn hoofd. Weihoe Een vreemdelinge uit dat boe renland van Brabant zal hem in Parijs komen zijne heerschappij ontnemen 1 Dat zal niet waar zijn 't Is een strijd tusschen mij en haar voor leven om leven I Koning Philip deed, op vraag van Maria van Brabant, de stukken onder zoeken hij bevond dat zijn handteeken veel te streng werd gegeven... Hij ver anderde al die vonnissen geen enkele strafuitvoering had plaats voor velen ging de poort van 't gevang aanstonds open, anderen kregen merkelijke ver mindering van straf. De beul mocht rus ten; maar de volkeren van Frankrijk juichten toe. Maria van Brabant maakte niet enkel het koninklijk huishouden gelukkig, maar ze werd gedankt en gezegend door ge heel Frankrijk. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1903 | | pagina 1