Donderdag 21 Mei 1903 3 centiemen per nummer 36sle Jaar 3806 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Maria Van Brabant GODSDIENST, HUISGEZIN. EIGENDOM VADERLAND. TAAL, VRIJHEID. Godsdienst-oorlog in Frankrijk. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor j de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zyn ten laste van den schuldenaar. Men schryft in by C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CtlQUE aiUM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3de bladzijde 50 centiemen. Dikwyls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlyk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, 20 Mei igo3. Het roode en blauwe canailje geeft op 't oogenblik lucht aan zijnen haatvollen godsdiensthaat. Alle commentaar schijnt ons overbodig daar de helsche schelmerij die wij laten volgen onze geachte lezers voldoende zullen inlichten. Alleenlijk verzoeken wij hen zich wel in 't geheugen te prenten dat ons, catho- lieke Belgen, 't zelfde lot zou beschoren zijn, moesten wij, even als de Franschen, onder de klauwen liggen van 't maconism 't welk onder de bevelen staat van den hellegeest. Laten wij vooreerst volgen de gebeurte nissen ter kerk van Aubervillers welke zij, zondag 11. uit hoofde van plaatsgebrek moesten ter zijde laten: HET GESPUIS TE PARIJS. De eerw. Pater Conbé, de geleerde jesuiet, thans wereldlijk priester, moest Dijnsdag morgen eene conferencie geven in de kerk van Aubervillers, nabij Parijs. Zoodra de conferencie aangekondigd was, riepen eenige ministerieele dagbladen en onder anderen l'Action, het dagblad van den apostaat Charbonnel, het gepeupel, apachen en ander galgenaas op tot eene betooging, die voor doel had, met ge weld, den predikant te beletten het woord te voeren. Een honderdtal anarchisten en socialisten hadden den oproep beant woord. Aan hun hoofd stonden Charbonnel en Téry, van de Petite République, die reeds over eenigen tijd schandaal verwekt hadden in de kerk van O. L. Vr. van Lorette te Parijs. De bende schuimers jouwde de geloo- vigen uit die zich naar de kerk begaven. Vervolgens drongen zij op hunne beurt in de kerk. De bende verdeelde zich in twee groe pen de eene groep vatte plaats op het einde der middenbeuk en stond onder de leiding van Chauvière, lid der Fransche Kamer, Téry, Charbonnel en anderen de tweede groep, met Renaudel aan 't hoofd, ging achter den predikstoel staan. Het eerste gedeelte van de plechtigheid liep rustig af, doch de verschijning van Pater Coubé op den predikstoel was het teeken der woelingen. Nauwelijks had hij in 't kort het onderwerp van zijn sermoon uitgelegd, of Téry kwam vooruit, den Historiek-Dramatiek verhaal. 23® vervolg. Adenez kan nog komen, zuchtte Blanka. Adenez maar hij is omgebracht, gedood, omdat hij een vreeselijk geheim kende en mij wilde verdedigen Hij is niet dood, sprak Blanka, er is eene stem in mijn hart die mij zegt dat hij nog leeft... Het kind is weg en wederom is het droef en donker in het gevang. Maria en Blanka weenen. Het is 10 ure voornoen. Daar komt de cipier met gewapende mannen. Maria van Brabant wordt uit haar ge vang gehaald. Ze wordt in eene kamer gebracht, om gekleed te worden voor den akeligen rouwstoet, een lang breed kleed van grof lijnwaad. Men wil haar helpen. Neen, zegt de ^ngin, neen Blanka, gij hebt mij gekleed voor mijne bruiloft, gij zult mij I nu ook kleeden voor mijne laatste reis op deze aarde. Hare lange blonde haren worden los- arm in de richting van den predikstoel uitgestrekt en riep Gij zijt wel de citoyen Coubé Hewel, gij hebt het recht niet hier te spreken. Gij zult het woord niet voeren Ik heb het recht te spreken, ant woordde met kloeke stem pater Coubé, en ik zal van dit recht gebruik maken Dan volgde er een onbeschrijfelijk rumoer. Téry deed teeken aan zijne ben den en dezen stormden naar den predik stoel toe onder het gehuil van A bas la Calotte Vive la SocialeVive Combes De bestormers poogden den predikstoel langs den trap te beklimmen, doch deze was bewaakt door een 3ojarig man, die zich, tijdens de tooneelen van wanorde en geweld, als een held gedragen heeft. Vier katholieke dagbladschrijversMM. Elie Bois, Henri de France, Prejol de Fréchencourt en Janne stonden hem bij en weerden zegevierend den aanval af. De geuzen poogden dan langs voor den predikstoel tc beklimmen daar zij er evenmin in gelukten, grepen zij stoelen, voetbankjes en alles wat hun onder de hand viel en wierpen er mede naar de hoofden van den predikant en eenige zijner vrienden, die hem omringden. M. Janne, van La Croix, werd aan het hoofd gekwetst. In de kerk werd er middelerwijl verwoed gevochten. De tweede bende die in de beuk stond, was op de geloovigen gevallen. Deze laatsten verdedigden zich hardnekkig. Eenige vrouwen vielen in bezwijming anderen, daarentegen, ver weerden zich moedig en sloegen met hare regenschermen bovenarms op het canailje. De woeling was algemeen ver scheidene personen werden gekwetst. Op dit oogenblik kwamen twee com missarissen, door een onderpastoor ont boden, in de kerk met politieagenten en gendarmen. Het grootste deel der hand langers van Combes werd buiten gedre ven. Talrijke personen wezen Tery aan als den opstoker en de oorzaak der vecht partij. Door een kring van politieagenten omringd, gaf hij zijnen naam en zijne hoedanigheid van dagbladschrijver op. Ik heb mijnen plicht als republikein gekweten, riep hij. Gij zijt alleen moedig tegen vrou wen, antwoordden honderde stemmen. Een der commissarissen verzocht pater Coubé den predikstoel te verlaten, ten einde nieuwe woelingen te voorkomen. Gij zijt hier door mijnen wil, zegde hem de E. H. pastoor Valadier, en ik verbied u beneden te komen Wees gerust, mijnheer de pastoor, antwoordde de pater, ik zal mijnen post niet verlaten gemaakt en hangen weldra over haar wit kleed. Dan wordt ze naar de kapel geleid, de oude pater Minderbroeder staat aan den autaar, om er het H. Offer op te dragen, de gedurige Herinnering en Vernieuwing der Dood van den God-Mensch. Christus op zijn kruis, Christus, waar achtig aanwezig in de Mis, op het altaar, de God-mensch spreekt tot de ziel der matelares van de rechtvaardigheid, ze wordt bovennatuurlijk getroost en ver sterkt, Maria en Blanka vereenigen zich met het Opperwezen door de H. Commu nie nu is de koningin bezield met eene zalige gerustheid en eenen bovennatuur lijken moed, zij staat op, men erkent haar niet meer, zij heeft haar leven opgeofferd en zal naar de dood gaan, gerust en tevreden. Een glas wijn wordt haar aangeboden. Ze wil niets dan een glas water. Nu wordt zij tusschen soldaten en wreede beulen, naar het plein gebracht, waar de tallooze menigte staat te wachten met gespannen nieuwsgierigheid naar het slot van dit bloedig drama. XVIII Bij den brandstapel. 2d« TAFEREEL. NIEMAND TREEDT OP Daar kwam nu Maria van Brabant op het groot plein, buiten Parijs, waar een De Commissaris smeekte den pastoor, pater Coubé den predikstoel te doen ver laten De weerdige priester, gewezen aalmoe zenier der Roquette.deed dan de volgende verklaring Pater Coubé zal zijn ser moon niet eindigen, want, ongelukkiglijk, heb ik heden middag een huwelijk in te zegenen en de hoogmis moet op dit uur geëindigd zijn. Doch ik wil dat hij op den predikstoel blijve als eene levende pro- tcstatie. Pater Coubé richtte zich dan tot den policiecommissaris en verhief krachtdadig de stem tegen de tooneelen van geweld en wanorde die gebeurd waren. Hij schand vlekte den aanslag tegen de vrijheid van het priesterlijk woord en de laffe geweld daden jegens vrouwen en jonge meisjes gepleegd. De commissaris luisterde stilzwijgend hij antwoordde vervolgens Ik smeek u, kom beneden, nu gij uwe protestatie gedaan hebt. Ik wacht het bevel van M. den pastoor af. De commissaris keerde zich dan tot den pastoor Welnu, mijnheer, wees zoo inschik kelijk om dit bevel te geven, 't Is een verzoek dat ik tot 11 richt. De E. H. Valadier verzocht dan den pater den predikstoel te verlaten, doch protesteerde op zijne beurt krachtdadig tegen de schending der vrijheid van het woord in zijne kerk. Pater Coubé, omringd door eenige vrienden, onder de bescherming van de polietiecommissarissen, verliet den pre dikstoel en begaf zich naar de sacristij. De geloovigen riepen Leve pater Coubé Leve de pastoor Leve de vrij heid De socialisten antwoorddenLeve de revolutie A bas la calotte. In de kerk werden door de politie een vijftiental aanhoudingen gedaan de op stellers van l'Action bevonden zich tus schen de aangehoudenen. De Mis werd voortgezet en met de grootste ingetogenheid door de geloovigen bijgewoond. Buiten woelde het gepeupel nog voort. De revolutionnairs huilden A bas la Calotte Vive la sociale Vive Combes en eischten de invrijheidstelling van de aangehoudenen. M. Chauvière,lid der Fransche Kamer, begaf zich naar het commissariaat. Door de tusschenkomst van dit personagie beïnvloed, deed de commissaris de aan gehoudenen loslaten. Zij werden door het straatschuim toegejuicht. De apachen trokken dan in stoet en onder het zingen der Internationale weg. zee van volk stond cn dc beul met zijne knechten aan den brandstapel. Reeds brandde 't vuur. De klokken gingen voort met luiden, droef en eentoonig, er ging een gemur mel op van verbazing en medelijken en de arme koningin trad voorop, bleek maar kalm, tusschen den ouden pater én de schoone Blanka van Leuven. Dacht zij aan de voorzegging van 't heilig Begijntje uit Nijvel Ik zie eene jonge vrouw naar den brandstapel geleid. Het is Maria van Brabant. De koningin beklimt de verhevenheid waarop ze moet plaats nemen, nabij den brandstapel, vlak voor de scheidsrechters van het tweegevecht dat gaat plaats hebben. Labrosse staat aan zijne tent trotsch en uitdagend. Nu staat hij daar zijn slacht offer aan te staren, gelijk een tijger die een weerloos schaap gaat verscheuren. Ha, zij heeft tegen hem durven op staan Zij zal zijne wraak gevoelen Nevens hem staat een ridder, met ijzer en staal bekleed, volgens de gewoonte van dien tijd een kloeke manskerel, sterk in de wapens, een soort van reus, hij ook ziet rond naar den ingang of er geen beweging is van iemands aankomst. Doch bij weet dat niemand zal komen Tijdens de woelingen in de kerk werd de E. H. Valadier licht aan den voet ge kwetst. Verscheidene geloovigen dragen bloedige sporen van de woeste brutaliteit der oproermakers en vrienden van den hatelijken Combes. Dit verhaal is welsprekend genoeg door zich zelf, en het is onnoodig er verdere beschouwingen bij te voegen. Het toont wat er van de vrijheid van den C odsdienst, ja, zelfs van de persoonlijke vrijheid ge wordt in een land, waar de vrijmetselarij meester is. Geachte lezers Charbonnel, die apostaat, voerde het roode, blauwe en groene Fransche canailje aan. Ge zult het u nog herinneren. Die apostaat Charbonnel verbleef hier eenigen tijd in België en werd, om zijne ondeu gende en lasterende conferencién, eruit verdreven. 't Is de zelfde Charbonnel die op een meeting te Doornijk Pilatus Daens, hij die de 3o zilverlingen van de francmacons opstreek, tot in den derden geuzen hemel verhief en aanspoorde om in zijne boos heid te blijven volherden. 't Is de zelfde Charbonnel wiens lof dan later in 't Land van Aelst werd gezongen... Asinus asinum fricat, de eene judas hola wij zijn mis... de eene ezel likt den andere. En nu gaan wij voort met de schanda lige gebeurtenissen in Frankrijk Een incident heeft plaats gehad in de kerk van Notre-Dame de Plaisance, waar eene groep godsdiensthaters de geloovi gen beleedigde, die ten kerke gingen. Een i2tal aanhoudingen hadden plaats. Later. Talrijke groepen vormden zich, om in de kerk binnen te dringen en vooral in den avond ging het er warm toe. Van af 7 uren was er eene grootte politiemacht rond de kerk om dc samen scholingen te verbieden. Ondanks alles waren talrijke socialisten en vrijdenkers, die in het knoopsgat het erkenningsteeken droegen, bijeengeko men. Eene eerste maal wilden zij binnen dringen, maar zij werden daarin verhin derd door de politie. Gedurende het sermoon bleven zij nu buiten de Carmagnole en de Interna tionale zingen. Eene non, die naar de kerk kwam, weid door het gespuis omringd en belee- digd. En een priester, die de arme zuster hulp bracht, werd door de moedige Car- MAGNOLE-brullers geslagen en moest ge heel beslijkt in de kerk vluchten. Labrosse heeft het hem verzekerd. Onder 't volk wordt de koningin be klaagd er zijn er die weenen ze wordt ook beschuldigd er zijn er die zeggen Indien ze niet plichtig ware, ze zou iemand hebben om haar te verdedigen, n Maar de boosheid en 't kwaad maken 't meest gerucht men neemt niet in aan dacht de duizenden en duizenden die zuchten en weenen maar als hier en daar gemompeld wordt zij is plichtig 't kwaad moet gestraft worden Die woor den worden opgemerkt. De ruiter van Labrosse, zekere Bastella, rijdt het strijdperk op en neer om te toonen dat hij daar is. De beul stelt zich in positie met zijne brandende toorts de rechters staan op in statige houding. Och welbeminde koningin, zucht Wees moedig, zegt Maria. Ziehier uw martelaarschap, zoo spreekt de oude pater. Ik weet het, ik aanvaard de dood... Gods wil geschiede. Op een teeken van den opperrechter, houdt het klokkengelui op een schette rend trompetgeschal brengt de menigte tot stilzwijgen, een wapenman treedt te voorschijn met eene stem als een donder roept hij af en kondigt aan Dat de edele ridder Bastella gereed staat om. in den naam van baron Labrosse, de koningin te beschuldigen van den erf prins vergiftigd te hebben, en dat hij Toen het sermoon was afgeloopen, zijn de vrouwen langs eene zijdeur uitgegaan, doch de mannen verlieten de kerk langs het voorportaal, in dichte gelederen en goed gewapend, M. Lépine, prefekt, van politie en ver scheidene commissarissen kwamen aan 't hoofd der catholieken de kerk uit, doch niet zoodra was men buiten de grillie, of de socialisten vielen aan. M. Lépine werd aan 't hoofd getroffen door eene flesch gelukkig werd de slag door zijnen hoed gebroken. De commis saris Bouvier kreeg een stokslag op den arm. Agenten werden omvergeworpen en onder de voeten getrappeld. In 't geheel werden 3o personen aange houden, alvorens de vechters uiteenge dreven waren. Al de aangehoudenen wer den later losgelaten. Eerst om 11 uren had de wijk haar ge woon aanzien terug. TE BELLEVILLE. Van een anderen kant is de Sl Jan- Baptistkerk van Belleville het tooneel ge weest eener hevige woeling in dewelke een lotal personen min of meer erg ge wond werden. Het was 3 uren, toen pater Orio, professor van het Catholiek Instituut, geseculariseerd priester, den preekstoel beklom voor het sermoon. Beneden aan den preekstoel stonden de vrijdenkers en daar rond de leden der Jeu nesse Catho- LIQUE. Nauwelijks had pater Orio gezegd Mijne broeders, mijne zusters of de vrijdenkers begonnen lawijd te maken en te schreeuwen Genoeg I De leden der Jeunesse catholiqub maakten zich gereed om de lawijd makers aan de deur te walsen en. oogenblikkelijk ontstond eene algemeene botsing. Stok ken en stoelen kwamen er bij. en de vrou wen hielpen een handje, tot eensklaps de politie binnen viel en de vechtenden kon scheiden. 5o vrijdenkers werden erg toegetakeld, buiten gedreven, terwijl intusschen in al de straten rond de kerk eene ontzaglijke volksmenigte bijeenliep. Om 4 uren kwamen twee lijken aan de kerk, wat de rust in de gemoederen bracht, zoodat, na de lijkdiensten, alles rustig afliep. De meeste gewonden zijn socia listen. 5 der vechters, waaronder 4 catholie ken en 1 socialist, werden aangehouden en naar 't politiebureel gevoerd. In de departementen werden door de vrijdenkers verschillige meetings gehou den om de scheiding van Kerk en Staat en de afschaffing der begrooting van eere diensten te vragen. iedereen uitdaagt de beschuldigde te komen verdedigen. Elk ziet op, ziet rond. Niemand, niemand verschijnt. De baron< steekt zijnen kop nog moer in d'hoogte. Schurk Hoe hooger geklommen, hoe dieper gevallen De baron triomfeerde. Maria was niet meer bekommerd met de aarde zij had in hare geboeide handen een kruisbeeld en aanstaarde aanhoudend het beeld van haren Verlosser. Zoo ging een half uur voorbij. Een tweede maal ging de wapenbode rond, met de sommatie Wie treedt op om de koningin te verdedigen Niemand Niemand Na zag de baron gretig naar den brand stapel, die bunkerke naar zijne prooi. De beul wrong de toorts in zijne han den na de derde sommatie moest Maria van Brabant aan den paal vastgehecht worden, en er de wreede schandige dood sterven. De koningin was als eene ziel in dood- stryd. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1903 | | pagina 1