Geldelijke toestand.
Maria Van Brabant
Donderdag
28 Mei 1903 3 centiemen per nummer 56°te Jaar 3808
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST. HUISGEZIN. EIGENDOM
VADERLAND. TAAL. VRIJHEID.
Streng- voorbeeld.
Papenheerschappij
Godsdienstoorlog
in Frankrijk.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont-
rangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schryft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31,
en in alle Postkantoren des Lands.
CLIQUE SLUM.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op
3de bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele va»
dit blad.
Aalst, 27 Mei igo3.
De Flandre libérale maakt hare goed-
geloovige lezers wijs dat. sedert de Catho-
lieken aan 't hoofd zijn, de belastingen
gedurig verhoogen. Ziehier hoe zij dat
poogt te bewijzen
Als wij maar alleen de onrecht
streeksche belastingen nagaan, zien wij
dat in 1884, elke inwoner aan den Staat
fr. 10,11 onrechtstreeksche belastingen
betaalde in 1903 zal hij fr. 17,78 beta
len,'t is te zeggen, fr 7,67 meer per hoofd.
Dat wil zeggen dat, in deze twintig jaren,
de onrechtstreeksche belastingen per
inwoner vermeerderd zijn met 76,75 ten
honderd.
Onze confrater de Bien public geeft
zich de moeite daarop te antwoorden, dat
de taks der rechtstreeksche belastingen,
van 1884 tot nu, volkomen dezelfde ge
bleven is, iets wat men gemakkelijk zien
kan met de lastenbrieven van 1884 met
die van igo3 te vergelijken. Wie dus 1111
meer betaalt dan in 1884 heeft ofwel zij
nen handel vermeerderd, of is in een
grooter huis gaan wonen, of heeft paarden
en rijtuigen aangekocht of iels dergelijks.
Wat de ONRECHTSTREEKSCHE BELASTIN-
gbn betreft, indien hunne opbrengst ver
meerderd is, 't is eenvoudig omdat het
'verbruik der waren, waarop zij slaan,
eene vermeerdering heeft ondergaan. Al-
zooisdeze vermeerdering van opbrengst
geenszins het gevolg van eene verhooging
van den taks der belastingen integendeel
gaat zij, in vele gevallen, gepaard met
ne vermindering van dien taks.
De aldus verkregene vermeerdering van
inkomsten geeft, natuurlijk, ook aanlei
ding tot eene evenredige vermeerdering
van uilgaven want, over hoemeer geld
middelen men beschikt, hoemeer men
voor 't openbaar nut kan uitgeven zonder
den geldelijken toestand in gevaar te
:engen.
Die grootere opbrengst der onrecht-
Ereeksche belastingen is dus een onte
gensprekelijk bewijs van den nationalen
voorspoed. Overigens, deze redeneering
is zoowel toepasselijk op het bestuur van
steden en gemeenten als op dat van den
Staat.
Onlangs deed het Vaderland verslag
over den geldelijken toestand der Stad
Gent. Het bladje deed, met zichtbaar ge
noegen, uitschijnen dat, alhoewel de uit
gaven der Stad, sedert eenige jaren, aan
gegroeid zijn, deze gedekt worden door
de meerdere opbrengst der gemeente
lijke belastingen
Historiek-Dramatiek verhaal.
24® vervolg.
Het sloeg 3 ure.
Het droef klokkengebrom had herno
men de wapenbode maakte zich tot den
derdenen laatsten oproep gereed, toen er
Mn den ingang uit de menigte een ge-
nicht kwam men duwde, men riep, men
schoof open een verward gemurmel van
verbazing, van vreugde, van schrik, kwam
mt het volk.
Daar verschijnt een ruiter, ccn ruiter
in volle wapenuitrusting en gansch in
i zwart.
Een der knapen van het tweegevecht
un zijn paard bij den toom en bracht
uet voor de scheidsrechters.
Hoort hoort toch eens
Hij roept met schetterende stem en
bevende van verontwaardiging, hij roept
«Al wie de eerde koningin durft aan
randen, hij liegt, ik daag hem uit en ik
dat Maria van Brabant de edelste en
de reinste is aller vrouwen.
Baron Labrosse verbleekte, terwijl
nastella hem vroeg
Wat is dat Daar u was mij nogtans
'erzekerd dat niemand zich zou hebben
Ongeboden.
Die toestand beschouwde het Vader
land als lot eer strekkende van het libe
raal Stadsbestuur van Gent. En dezelfde
toestand, voor geheel het land, zou
volgens de Flandre libérale het
slecht bestuur van 't Ministerie moeten
bewijzen.
Men moet bekennen dat de liberalen in
hunnen strijd tegen de Regeering, eene
kluchtige manier van redeneeren hebben.
De liberale Temps veroordeelt in de
strengste bewoordingen, het gedrag der
godsdiensthaters, die woelingen in de
kerken gaan veroorzaken. Het blad zegt
't Is de eerste maal dat men de oproer
makers de regeering ziet hulp brengen, in
zoover dat zij nog verder gaan dan de
officieele voorschriften en uitdrijvingen.
Het gouvernement ontbindt de kloos
tergemeenten, maakt jacht op klooster
lingen, verkoopt hunne eigendommen,
dringt in hun huis en behandelt hen als
parias. Ons dunkt dat het gouvernement
sterk genoeg is om het alleen gedaan te
krijgen.
Hier is er geen enkel liberaal die na
denkt dat het gepeupel, hetwelk meêloopt
met Combes en zich onderscheidt bij de
anti-catholieke betoogingen, onverander
lijk zingtde Carmagnole en de Inter
nationale
Geen enkel die al dit geweld, al die
miskenning van burgerrechten afkeurt
Het Belgische liberalisme droomt enkel
hier in ons land, met de hulp der zangers
van de Carmagnole, het schrikbewind
van Combes in te voeren. Zooniet zou
het de schandalen in Frankrijk afkeuren.
M. Charles Dupuy, die eens minister
van openbaar onderwijs en tweemaal
hoofd der regeering was en die dus voor
zeker niet kan verdacht worden van cle
ricalism, pleit openbaar de zaak der
vrijheid van onderwijs
a 't Valt te weten, schrijft hij, of,in een
land van vrijheid, men eene grondvrijheid
zal mogen schenden.
(i De vrijheid, concreet opgevat, is 't
geheel der vrijheden, waarvan de burger
gebruik kan maken.
Tusschen alle vrijheden is er een
enge band, eene orn zoo te zeggen orga
nieke solidariteit. Verbreekt of verminkt
men eene dezer vrijheden, dan is 't orga
nism zelf getroffen, de vrijheid in haar
geheel gewond of aangetast.
«Wanneer, in een land, ieder burger
eene school mag openen en ieder huis
vader voor zijne kinderen de school kiest
Ja, dat was mijn vast gedacht; maar
't is nu anders. Er valt niets te doen dan
u te verdedigen; anders worden wij beiden
gelijk twee honden opgehangen.
Bastella sidderde onder zijne wapens
Ge zweert mij, zoo ging hij voort, ge
zweert mij dat de koningin plichtig is.
Ik zweer het u.
Nu kwam de opper-rechter eenige stap
pen voorwaarts en deed de twee strijders
zweren dat zij eerlijk zouden strijden
zonder listen of tooverij.
De zwarte ridder zwoer met vaste stem,
maar de man van Labrosse zag er verle
gen en gejaagd uit.
De overste der wapenboden trad van
voor en sprak
u Dat de helm weggeschoven worde
Onnoodig antwoordde de zwarte rid
der, niet naar het wezen, maar naar het
hart zullen wij mikken.
Dan ging hij statig rond het strijdperk
en ter plaatse gekomen waar Maria van
Brabant stond
Mevrouw de koningin, riep hij, zich
neerbuigende en zijne lans latende dalen
tot teeken van eerbied, aanvaard Uwe
Majesteit mij als kampioen
Ja, sprak de koningin, mijne on
schuld geeft mij het recht in uwe dapper
heid betrouwen te hebben.
Indien 't zoo is, verleen mij uwe kleur.
Maria toonde hare handen Ik heb
niets dan boeien zegde zij.
Blanka van Leuven die nevens de ko-
die hij wil, dan bezit dit land de onder
wijsvrijheid.
De vader heeft dus het recht zijn kind
te doen opvoeden en onderwijzen, zooals
hij het verstaat en het bijgevolg, de on
derwijzers zijner keuze te geven.
li Zal men in het wettelijk onschend
baar huis des vaders dringen, indien deze
zelf het onderwijs geeft Met wat recht
dringt men dan binnen bij onderwijzers
door den vader gekozen, wanneer die on
derwijzers zich gedragen naar de wetten
en reglementen in zake
Ziedaar hoe een voornaam Fransch
liberaal spreekt.
In ons land spannen de liberalen liever
aan met de Jacobijnen en juichen het toe,
dat men met de vrijheid van eeredienst,
de vrijheid van denken, de vrijheid van
geweten, de vrijheid van onderwijs ook
de onschendbaarheid der woning op de
meest onbarmhartige wijze met de voeten
treedt.
Onzijdigheid De anti-catholieke
pers ontdekte dezer dagen een schandaal
zegt de XXe Siècle. Het gebeurde in een
gesticht te Middelkerke, dat al het moge
lijke doet, om de daa/ geherbergde kin
deren van het geloof te verwijderen.
Ziehier wat er gebeurde Een meisje
ontving, op bijzondere aanvraag der
ouders, de Heilige Olie. In eene zaal ont
moette de priester een lotal kinderen die
neêrknielden.
De administratie der Godshuizen, om
zich te rechtvaardigen, schrijft aan de
vrijdenkersgazetten, dat het op aandrin
gen eener meid was dat de kinderen neêr
knielden en dat deze meid aanstonds
buiten vloog. Hadde deze meid de kin
deren doen spotten bij het voorbijgaan
des priesters, voorzeker zou zij bevorde
ring gekregen hebben.
Hierdoor ziet men eens te meer wat de
liberalen door onzijdigheid verstaan.
Ditmaal is het onwederroeplijk vastge
steld ons land gaat gebukt onder 0 het
schandig juk van 't clerikalism. Deal-
machtige priesterheerschappij drukt lood
zwaar op de schouders van 't verpaatsche
Belgisch volk. La Gazette, het ver
draagzaam geuzenorgaan der hoofdstad,
heeft er de onloochenbare bewijzen van
ontdekt.
Hoor liever
Den 17 Mei laatst had in de kerk van
O. L. Vrouw te Gent de eerste communie
ningin stond, nam van haar kleed een
lint witte zijde en hechtte dit aan de lans
van den ruiter.
Ge kunt denken hoe de menigte ont
roerd was,
Blanka, sprak de koningin.
Koningin, het is God die hem ons
ter hulp zendt.
Die stem die stem
Ik heb ze nog gehoord.
Blanka, mij dunkt 't is eene stem
die uit het graf komt.
Intusschen waren de rechters in den
kamp aan het schikken en regelen van
het tweegevecht De afstand tusschen de
strijders, de gelijkheid van wind en zon
voor beiden, de voorwaarden.
Nu riep de maarschalk van 't kamp met
donderende stem
Dat de strijders vooruit treden
Ze zaten nu fixe te paard in hunne
sterke wapenrusting, den degen aan de
zij, de lange zware spies of lans in de
hand, gereed om tegen elkaar op te ruk
ken, als men in de verte een gerucht
hoorde, de menigte openschoof en een
derde ridder het strijdperk instormde.
XIX. BIJ DEN BRANDSTAPEL.
3de TAFEREEL.
Een derde Bode.
Daar staat Maria van Brabant nevens
den brandstapel.
plaats van de kinderen der krijgslieden.
Daar om 11 '/e uren een plechtige dienst
gedaan, en daarna het vormsel uitgereikt
werd, had de E. H. Almoezenier van het
garnizoen aan de korpsoversten de toela-
ting gevraagd voor de militairen, die deze
geestelijke plechtigheden zouden bijwo
nen, om hun eetmaal temogen nemen
om 12 u. 45 m.
Is het niet schromelijk, niet ongehoord!
Aan krijgslieden onder de wapens de toe
lating geven om hun eetmaal later dan
naar gewoonte te nemen, en dat om hen
in de gelegenheid te stellen eene gods
dienstplechtigheid bij te wonen Wat zal
er van de tucht in 't leger geworden En
is het niet bedroevend te zien, a hoe die
clerikale geestoveral weet in te drin
gen?
La Gazette is er zoodanig over ver
ontwaardigd, dat zij raaskalt als een
dronken wijf. Voor haar was het verzoek
van den Aalmoezenier om het uur van
het eetmaal te verschuiven eenvoudig,
een bevel, waaraan de korpsoversten niet
zouden durven weerstaan
En alzoo is het bewezen, door de
waakzame scherpzinnigheid van Ga-
zette dat de u afschuwelijke papen tot
zelfs in 't leger de wet stellen, en dat ons
arm landeken weldra niets anders meer
zijn zal dan een uitgestrekt Capucie-
nennest
Brrr... 't om er van te huiveren
KIESKRONIJK. Te Beauraing,
belangrijke gemeente bij Dinant, werden
in eene gedeeltelijke provinciale kiezing,
decatholieke candidaten met 1100 stem
men meerderheid gekozen.
De Etoile bekent dat de catholieken
eene schitterende overwinning behaalden.
De uitdrijving der Eudisten van Ker-
lois had plaats in den nacht van vrijdag
tot zaterdag en gaf aanleiding tot eene
grootsche betooging, aan dewelke 10,000
man deelnamen.
Ten 4 uren 's morgends was het kloos
ter omsingeld door een bataljon van het
iÖ2e voetvolk en door 6 brigaden gendar
merie.
Een groot aantal vrienden van de Pa
ters bevonden zich met deze in het
klooster.
Haar wezen heldert op.
Zij bidt.de oude pater slaat zijne oogen
smeekend ten hemel.
Op 't oogenblik dat de eerste ridder
den strijd gaat aanvangen, komt er we
derom beweging onder het volk; gelijk
in de zee, bewegen de waters bij het
naderen van een groot schip.
Een tweede ridder verschijnt, met helm
en harnas, blinkend als zilver.
Hij rijdt tot den eerste ridder, legt
zijne hand op diens schouder en zegt
Ik vraag mijn recht 1 Ik moet strij
den voor de koningin.
Zijne prachtige uitrusting en zijne fiere
houding rukten de menigte tot bewonde
ring.
Koningin, zoo zegde Blanka van
Leuven, koningin, ziedaar den aartsengel
van welke pater Pacificus u sprak...'t Is
hij, 't is hij.
Wie vroeg de koningin.
De ridder door u verwacht... Mijn
hart liegt niet; ik heb den eerste herkend,
en deze...
Wie mag 't zijn? vraagt de koningin.
Doch er was geen tijd van antwoorden:
De eerste ridder vraagt iets aan den
tweede men hoort het niet doch heel
zeker zegt hij
Ik, ik wil de eer hebben den strijd
aan te gaan voor de koningin, Maria van
Brabant. Ik ken hare onschuld; ik heb
't recht en de plicht voor haar te strijden.
Daarop gaf de ridder tot antwoord
Men heeft niet minder dan vier uren
moeten werken om de 120 deuren van
het klooster open te breken en gedurende
al dien tijd jouwde het volk den commis
saris van Hennebont uit, die met het vuile
werk was gelast.
Toen de 11 Paters buiten werden ge
bracht door de gendarmen heeft de me
nigte de troepen overrompeld en de gees
telijken uit de handen der gendarmen ge
haald.
Herhaalde botsingen hadden plaats, in
dewelke verscheidene manifeesters werden
gewond en andere aangehouden.
Bloedige botsingen te Parijs.
Talrijke gewonden.
't Is zaterdag avond woelig geweest te
Parijs.
M. Marc Laugnier had eene catholieke
voordracht ingericht in de zaal der Mille
Colonnes.
Eene groep van 800 socialisten en vrij
denkers is de Catholieken komen over
vallen na den afloop der voordracht.
Er stonden slechts een paar politieagen
ten, waarvan er een door de woel makers
half dood werd geslagen hij werd naar
het gasthuis gevoerd.
Ook een politiecommissaris werd zwaar
gewond aan het hoofd, terwijl een mani-
festeerder met gebroken arm werd opge
nomen.
Revolverschoten werden langs beide
zijden gelost, De socialisten zongen de
Carmagnole, de catholieken der Marseil
laise.
Eindelijk kon een sterke politiemacht
de orde herstellen.
Het gevecht duurde een uur. Niet min
der dan 14 man werden gewond.
Volgens de nadere inlichtingen zijn in
de woeling van zaterdagavond niet min
der dan 7 politieagenten zwaar gewond.
Een hunner werd letterlijk den kop inge
slagen.
De socialisten hadden de ijzeren gril-
lies rond de boomen op den boulevard
uitgetrokken en sloegen met deze wapens,
alsmede met looden stokken.
Tusschen de andere gewonden is M. de
Sailly, advocaat bij het beroepshof.
Graaf d'Echegoyen, oud-officier der
ruiterij, aangehouden om revolverschoten
te hebben gelost, zegde dat hij zijn revol
ver had gebruikt, omdat hij geen goesting
had zich te laten dood slaan.
Ik was zinnens mij aan niemand
bekend te maken maar vermits gij de
eenige ridder van geheel Frankrijk zijt,
die het hart hebt deze onschuldige vrouw
te verdedigen, zoo wil ik voor u eene
uitzondering maken.
Dit gezegd hebbende, hief hij voor een
oogenblik het ijzeren vensterken van
zijnen helm weg.
Dit wezen ziende, deinsde de eerste
ridder achteruit in een gevoel van eerbied
en bewondering.
Heer, riep hij, 't is Gods wil, ja, aan
u is de voorkeur.
In onbeschrijfelijke ontroering stond
de menigte daar.
Na twee uren gewacht te hebben in
koorlsigen angst, daagden nu in eens
twee strijders op, om de arme Maria van
Brabant te verdedigen.
Het was een soort van wonder.
De menigte juichte toe.
Nu trad de maarschalk van het kamp
een tweede maal voor al 't volk van
het strijdperk en riep met donderende
stem
De strijd neemt aanvang I Dat de
strijd eerlijk weze Ridders, zweert dat
gij geen tooverij of geen valsche listen
zult gebruiken.
Wij zweren het
Voorwaarts dan
Wordt voortgezet.