Donderdag 24 September JVH)3 5 centiemen per nummer 3(>sle Jaar 3841.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad on 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST. HUISGEZIN. EIGENDOM
VADERLAND. TAAL. VRIJHEID
GEMEEN TEKIEZING
van 18 October 1903.
Kandidaten van den Katholieken Kiesbond.
HM. Arys Hector, koopman, uittredend lid.
Bethune baron Leo, Schepen, id.
De Bisschop Lodewijk, landbouwer.
De Coninck August, meestergast, uittr. lid.
De Hert Felix, Schepen, id.
De Koninck Frans, kleermaker, id.
Duwez Judocus, landbouwer, id.
Gheeraerdts Michel-Leo,Burgemeester, id.
Meert Lodewijk, Schepen, id.
Van de Velde Alexander, meestergast, id.
Candidaten voor de kiezing van
Zondag 25 October 1903.
WERKBAZEN.
MM. Van Ghxseghem Joseph,)
J 0 uittredende leden
Borreman Leo, 1
WERKLIEDEN.
MM. Vernaeve Alfons, uittredend lid.
Eylenbosch Gustaal', schrijnwerker.
Een godslasteraar
verheerlijkt.
voor de catho
lieke candidaten
Weg met de
kloosterlingen
Liberale candidaten. -
Werk der Soldatenmis
te Antwerpen, Hopland, 47-
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzonden G frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zyn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. Nf 31.
en in alle Postkantoren des Lands.
CUIQUE 8UUIH.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Vonnissen op
3de bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen b(j accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureel© van
dit blad.
AALST, 23 September 1903.
Zondag i3 September jl. werd te
Tréguier het standbeeld ingehuldigd van
den godverloochenaar Renan.
Het was in die stad, in 't catholieke
Bretagne gelegen, dat Renan het levens
licht zag,
Het was ook in die stad dat de latere
godverloochenaar zijne priesterlijke stu
diën voleindigde.
Maar weldra schenen hem, lijk bij
allen die van den duivel des hoogmoeds
ajn bezeten, de waarheden .van H. C.
Geloof onverdragelijk en tegenstrijdig met
de moderne wetenschap.
Hij verliet dan het seminarie en ging
ach vestigen te Parijs in dit centrum van
losbandigheid en zedeloosheid.
Weldra deed zijn hoogmoed hem naar
roem en glorie verzuchten en die besloot
hij te winnen als moest hij zelfs apostaat
worden.
Even als Judas naderde hij Jesus om
hem door eene eerbetuiging aan de ver
achting der menschen prijs te geven.
Apostaat Renan schreef het leven van
2' H. Jesus in 't welk hij Hem al de
hoedanigheden toekent, doch Hem de
voornaamste weigert zijne Goddelijk
heid.
Met een buitengewoon talent begaafd,
gebruikte hij het om zijne lezers de over
tuiging in te pompen dat Jesus de Zoon
Gods niet was. En om aan zijne recht
schapenheid te doen gelooven en te too-
nen dat het tegen wil en dank is dat hij
hun geloof in de Goddelijkheid van Jesus
krenkt, zwaait hij Hem den grootsten
of toe.
Renan handelde lijk Judas die zijn
Goddelijken Meester door een kus ver
raadde.
Moeten wij het zeggen dat het werk
van Renan werd geloofd en geprezen
door al de vijanden van God, Kerk en
Godsdienst en bijzonderlijk door de
francma9ons, de liberalen en de socia
listen
Het leven van Jesus werd dan ook door
Z. H. Leo XIII en de hoogere kerkelijke
Overheden uitdrukkelijk veroordeeld op
straf van doodzonde voor wie het lezen
Aan zulk een man, waren de gods
diensthaters die heden in Frankrijk het
bewind voeren eene huldebetoon schul
dig. Immers men moest den afvallige
verheerlijken die al zijn talent had te
pande gesteld om onzen Goddelijken
Zaligmaker te beleedigen en te lasteren
op de afschuwelijkste wijze die men be
denken kan, 'I is te zeggen, door de schijn
heiligste eerbetuigingen.
M. Combes, thans eerste minister,
vroeger seminarist en nu afvallig, was ze
delijk verplicht zijn collega in afvalligheid
door een standbeeld te verheerlijken.
De plechtige inhuldiging van dit stand
beeld van Renan had op 13 September
11, te Tréguier, zijne geboortestad plaats.
Door de redevoeringen die aldaar wer
den uitgesproken, hebben de Fransche
catholiekcn andermaal vernomen dat er
voortaan voor hen noch recht noch vrij
heid zal bestaan.
De oprichting van dit standbeeld in
't hartje van Bretagne, te midden van de
catholiekste bevolking van Frankrijk, is
eene bloedige beleediging. Doch dit
scheen aan de godsdiensthaters niet vol
doende en het beeld van den godverloo
chenaar moest nevens de hoofdkerk van
Tréguier pralen, als wilden zijne ver-
heerlijkers God uitdagen welke in dit
heiligdom rust.
De geloofsverzaker Combes, de ver
volger der Zusters van liefde, kwam per
soonlijk te Tréguier om, in naam van
't ministerie, eene openbare hulde aan den
plichtvergeten apostaat te brengen.
In zijn redevoering heeft de eerste
minister Combes bijzonderlijk den vijand
van God, Kerk en R. C. Godsdienst be
zongen. Asinus asinum fricat, de eene
apostaat lekte den andere.
Hij slaakte een nieuwen oorlogskreet
tegen de catholieken die hem door de
maconnieke logiën was opgelegd.
Apostaat Combes bewees dat al die
verklaringen van onzijdigheid en ver
draagzaamheid der maconnieke liberalen
en radikalen maar oogenverblinding zijn
om des te gemakkelijker hun doel te be
reiken. Doch nu dat ze denken het hand
boven 't water te hebben, dat ze zich vol
komen meester wanen, hebben ze hun
masker van onzijdigheid en onverdraag-
heid afgeworpen en roepen ze luid dat ze
niet rusten zullen zoo lang de H. Kerk
door O. H. Jesus-Christns gesticht niet
zal verdelgd wezen.
Maar zij vergeten het Gij zijt Petrus,
op u zal Ik mijne Kerk bouwen en de
poorten der hel zullen tegen u niets
vermogen...
MEDEBURGERS,
CATHOLIEKEN
Wat wij in Frankrijk zien gebeuren zij
ons eene les.
Willen wij hier in België den zelfden
toestand verwekken dan hoeven wij maar
voorde liberalen te stemmen.
Maar, neen, wij willen hier dien toe
stand niet wij willen getrouw blijven
aan 't H. Geloof onzer voorvaderen en
altijd stemmen als een man
Onze zusters van liefde, die zoo dikwijls
door de geuzenpers op de schandelijkste
wijze worden aangevallen, hebben weer
eens getoond waarvoor Nonnekens goed
zijn.
De stad Marseille heeft de groote eer
tusschen hare muren eenen der dweep-
zuchtigste godsdienstvervolgers te herber
gen van geheel Frankrijk en 't omlig
gende.
't Is M. Dautresme, algemeene secreta
ris der prefektuur.
De hospitalen van de goede stad Mar
seille waren natuurlijk verwereldlijkt.
Wat zou dat immers beteekenen in onze
verlichte XXe eeuw, moesten er nog
nederige heldinnen uit hun klooster ko
men om de walgelijkste en besmettelijkste
ziekten te trotsen
Maar.... de gevreesde pestziekte is uit
gebroken te Marseille. De algemeene se
cretaris meende slechts een oogknip te
moeten geven om de wereldlijke zieken
diensters met geheele emmers naasten
liefde en toewijding te doen krijgen.
Mis, vriend lezer, de wereldlijke zie
kendiensters weigerden de pestlijders te
verzorgen en muisden er uit.
De dweepzuchtige godsdiensthater was
radeloos. Eindelijk moest de man, be
schaamd, bij de Zusters van den Heiligen
Augustinus gaan aankloppen, om te vra
gen of er geen middel ware eenige Zus-
terkens als ziekendiensters te bekomen.
Met de grootste eenvoudigheid, en
alsof zij de natuurlijkste zaak der wereld
deden, trokken de Zusterkens de zalen der
pestlijders binnen, om de verlatene zieken
te verzorgen.
En sedert eenige dagen verblijven de
nederige nonnekens in gedurige aanraking
met de geschuwde pestzieken zalfs is
reeds ééne door de vreeselijke ziekte aan
getast.
Wij willen er bij voegen dat de Zusters
van den H. Augustinus, door toedoen
van M. Dautresme, uit het hospitaal ge
bannen waren.
Ziedaar waarvoor die gehate en ver
volgde kloosterzusters goed zijn.
Ter overweging aangeboden aan zekere
partijgangers van verwereldlijking en
nonnenhaters onzer stad.
De Dendergalm alias 't armtierig libe
raal orgaantje van 6 ellen voor 'nen frank,
zegt dat wij slecht zijn ingelicht aan
gaande de namen der liberale candidaten.
Geen enkel der 6 heeren die wij noemen
den MM. Van Steenwinckel, Van Trap
pen, Leveau, De Windt, Van Brante-
ghem en Van den Opdenbosch is dus
candidaat anders kunnen wij niet slecht
ingelicht zijn.
li De kiezers, gaat 't orgaantje voort,
mogen gerust zijn, Nooit ZULLEN
de liberalen eene lijst candidaten voor-
stellen wier verdiensten vergeleken
zullen moeten worden met die mannen
als Arys. d
Die mannen als Arys Ah ge denkt
ons hiermeê den bek te snoeren
Als ge in polemiek wil treden over de
zaak-Arys dan zult ge gewis aan Doove-
mansdeur niet kloppen.
Indien de scribenten van Den Dender
galm geen kerels waren schaamteloos tot
in de ziel, diep gedaald beneden het peil
der menschelijke waarde, ze zouden van
die zaak nimmer durven gewagen.
De zaak-Arys, de schandaligste onder
de schandaligste kuiperijen door zekere
liberale haantjes-vooruit gesmeed, om
door den roof der eer en goede faam van
een eerlijken burger de gansche catho
lieke partij bij 't volk in verachting te
doen vallen.
Die helsche kuiperij heeft eene eindop
lossing gekregen die tot eeuwige schande
strekt van de liberale lasteraars die ze ge
smeed hebben.
En die schande kleeft ook aan de gan
sche liberale partij. Zekere heeren be
grijpen het zoo goed dat ze alle liberale
candidatuur weigeren. Het walgt hun
zeker aan te spannen met eer- en plicht-
vergetene lasteraars en door hen aanbe
volen te worden.
Nooit ZULLEN de liberalen eene
lijst candidaten voorstellen die niet mo-
gen vergeleken worden aan de catho-
lieke candidaten zeggen de liberale
kribbelaars...
Maai om iets aan iets anders te kunnen
vergelijken, moet dit iets anders wezen
lijk bestaan. Nu in zake van liberale can
didaten staan wij voor eene O zoo groot
als den toren der nieuwe kerk te Mijlbeek.
Dit NOOIT ZULLEN b verraadt
dit soms niet dat de liberale candidaten
van igo3 verre van reeds in de wieg te
liggen nog moeten geboren worden
Nog slechts een tiental dagen scheiden
ons van den dag op den welken de can
didaten voor de kiezing van 18 October
moeten voorgesteld worden (Zaterdag
3 October) en er is nog geen schijn van
liberale candidaten...
Maar patiëntie... Zondag aanstaande
zal het armtierig liberaal orgaantje onge
twijfeld de lijst afkondigen der onbewuste
slachtoffers die tot eene meesterlijke afko
king veroordeeld zijn
De >cr®en®n gaan dus ten strijde.
Groene Pie kondigt aan dat er 4 lijsten
zullen zijn, dus dat alle partijen voor
eigene rekening gaan opkomen.
De groenen zijn reeds op gang voor
't onderteekenen der voorstellingsakte en
naar wij vernemen heeft zekere Stock
mans, de baas uit 't Lam zwert, reeds
geteekend.
Wederom nadert met rasse
schreden, de dag waarop hon
derden jongelingen den huise-
lijken haard zullen verlaten,
om verre van het waakzame
oog der ouders, in onze groote
garnizoensteden gedurende 2
of 3 jaar in het leger te dienen.
Antwerpen vooral, zal daarvan het leeu
wenaandeel binnen zijne omheiningen
krijgen.
Wat al zielsgevaar de jonge recruten in
onze groote handelstad loopen, is onge
looflijk en wij kunnen vooral de christene
ouders, niet genoeg aanzetten hunae zo
nen, welke voor die stad bestemd zijn,
bijtijds den goeden weg te wijzen. Die
weg ligt uitsluitend en alleen, in het
trouw bijwonen der Soldatenmis en het
regelmatig bezoeken van eenen der Sol-
datenkringen.
De Soldatenmis geschiedt alleZonda
gen hetkwaart voor 10 ure, bij de Paters
Redemptoristen, in het Hopland, nabij
het Arsenaal. Men geve de jongens eene
aanbeveling mede van den Eerw. Heer
Pastoor hunner parochie, en zij zullen
liefderijk, als kinderen van den huize,
met open armen ontvangen worden.
Men zal hen daar bijstaan met raad en
daad en eiken Zondag, zal het zielver-
sterkend woord des Priesters, hun de leer
van deugd en plicht doen herinneren,
hunne harten opbeuren, hun moed in
storten om braaf te blijven, en eens zoo
onbesmet, zoo godsdienstig als bij hun
heengaan weêr bij vader en moeder te
keeren. Duizenden en duizenden zijn in
de Soldatenkerk van het Hopland ge
weest, en duizenden danken ook aan het
trouw bijwonen der Mis aldaar, het be
houd van hunnen godsdienst en hunne
goede zeden. Op die allen, op die duizen
den, doen wij een dringend beroep, opdat
zij uit dankbaarheid voor wat zij door
het militaire werk genoten, hunne kame
raden zouden aanzetten, hen naar het
Hopland op te volgen. Dankbaarheid legt
het lnin als plicht op, en niemand zal ons
die kleine moeite durven weigeren. Doch
vooral, rekenen wij op de geestelijkheid
en op de christene ouders.
Willen zij de jonge recruten zien terug
komen zooals zij ze hebben zien heengaan,
onbesproken van gedrag, trouw aan Kerk
en Priesters, dat zij hen wijzen naar onze
Soldatenmis in het Hopland, nievers
elders, want wij, die daarvan tien jaar
ondervinding hebben, weten maar al ta
wel dat, in algemeenen regel, de soldaat
die in Antwerpen niet naar de Soldaten
mis gaat, volstrekt naar geene Mis nog
omziet.Overigens, hoe meer Soldaten er
bijeenkomen voor de Mis, hoe meer er
zich aangetrokken gevoelen.
Daar, door het zien der anderen, ver
dwijnt het menschelijk opzicht, en wordt
de jonge Soldaat, in korte maanden een
man die rondweg zijne godsdienstige over
tuiging durft toonen, trots den spotlach
van verdwaalden en andersdenkenden.
Nog enkele weken scheiden ons van
het binnenroepingsuur. Dat allen die
kunnen, het hunne bijdragen, en op dien
korten tijd zulke propaganda maken, dat
bijna de algeheelheid der nieuwe lichting,
in October in het Hopland aanwezig zij.
Onze dank, Gods zegening en ook de
dank van ons duurbaar Vaderland, weze
hun gewijd, die onzen oproep beantwoor
den en betrachten.
De diepte der zee. De laatste pei
lingen in de Indische, Atlantische- en
Stille-Oceanen gedaan geven diepten op
van 3,35o 3,700 en 3,900 meiers. In den
Noorder Atlantischen Oceaan is het peil
lood zelfs tot 6000 meters gedaald. Doch
de diepste plaats tot heden gekend, be
vindt zich eveneens in den Atlantischen
Oceaan, tusschen het eiland Trista d'A-
cumba en de monding van de Rio della
Plata. Men heeft op die plaats eene diepte
van 14 duizend metersdrie maal de
hoogte van den Witten-Berg gevonden