Zondag 24 Januari 1904
5 centiemen per nummer.
56"e Jaar 5606.
Godhalers
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST, HUISGEZIN. EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Verraderswerk!
OM ZES MILLIOEN
Socialistische
dagorde.
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag- en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 l'rank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zyn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31,
en in alle Postkantoren des Lands.
C UI QUE 8UUM.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Yonniuea ep
3d* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij aocoerd.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Yoor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.
AALST, a5 JANUARI 1904.
De groenen houden er aan tegenwoor
dig te toonen wat zij wezenlijk zijn en
welke strt kkingen de hunne zijn gewor
den zij, de christen stellen zich be
paald aan als vermomde liberalen.
Eerst en vooral waarom die laffe
houding want lafheid verwekt walg en
afkeer.
Waarom
Onze helden weten dat zich christen
uitgeven het eenige middel is om in ons
Arrondissement aanhangers te vinden.
Toonden zij zich in hunne naakte wezen
lijkheid, dat is liberaal, het grootste
deel hunner aanhangers zouden hooest
waarschijnelijk hun oen rug keeren. Wij
weten zeer goed dat aanhangers van Mijn
heer Judas Daens tot de catholieke pariij
zijn teruggekeerd, omdat zij vastgesteld
hadden dat zekere aanvoerders der groe
ne Daensisterij of Roelandism niets an
ders deden dan uitvallen op de Priesters
en op den Godsdienst.
Dat is een feit.
Geeft de heer Judas Daens gevolg aan
het bevel dat hem is opgelegd het pries
terkleed dat hij \n onnoembare me ering-
zalen door allerhande onzinmgen praat
ging besmeuren, af te leggen
O neen, hij weet dat met den dag dat
hij zijn soutaan zou uitdoen, het gedaan
is met zijnen invloed en op zijn politiek
leven ten kruis mag geplant worden
waarop Ik. 1. I*. tot in der eeuwig
heid mag gebeiteld zijn.
Hunne houding wordt dus beheerscht
door hun belang het is uit politieke be
rekening dat zij zich nog Christen noe
men, dat zij nog dien schijn aanm men.
Zij zijn Christen met den naam, Geus
met de daad.
Wat doen de heeren groene huiche
laars
Wij hebben voldoende de schanddaad
van hun verraad in de laatste kiezingen
hier te Aalst doen uitschijnen.
De heer Daens, die vroeger schreef
Voor de liberalen kiezen is ons
hert opeten en ona geweten bezwa
ren.
En.
0 Zij die de slechte partijén (libera
len en socialisten) helpen aanwinnen
en sterk worden, bedrijven eene groo-
te, zware misdaad, r
heeft zijne eigene partij verraden, heeft
de rol van Judas, van verrader weerdig
voor zich geacht en heeft uit al zijne
macht voor de geuztrij gewerkt. Indien
hij rechtzinnig Christen was dan
heeft hij zich veroordeeld in gezien
zijne woorden van weleer.
Doch neen het was voor de sukke
laars zijner partij dat hij zijne judasserij
heeft willen wettigen.
87* V E R V O L C
Het vertrouwen in u heeft al miji e
vrees verdreven.
Zij zwegen een oogenblik.
Toen vroeg Olivier op angstig gejaag-
den toon
Dus gij wilt het, gij wilt dat ik u
naar uwe ouders zal terugbrengen
Ja, vriend, het moet, men zal 't huis
mijne afwezigheid reeds hebben opge
merkt. Mijne moeder gelooft misschien
dat ik docd ben. Zij weent, het is mij,
alsof ik hare stem hoor, die in wanhoop
om mij roept. O I Olivier, wij zijn reeds
te lang hier gebleven.
Uwe moeder... zegde Olivier op
somberen toon.
Wat?
Niets, maar wanneer zij u toch
wilde opofferen, wanneer zij u aan dien
ellendeling wilde overleveren.
Mijne moeder
Zij heeft misschien beweegredens,
die wij niet kennen.
Olivier, wanneer zij omtrent onze
liefde in het vertrouwen zal zijn genomen,
wanneer zij weet, hoe wij elkaar bemin
nen, vriend, dan zal zij ons zegenen en,
maak er mij geen verwijt yan, ik heb be-
Te Ninove drijft men de schanddaad
nog verder. De zoogezegde Roelanders
hebben geholpen een liberaal tot schepen
te benoemen. Zij dragen de volle ver
antwoordelijkheid dier daad want het is
dank aan hunne stemmen dat de geuzen
hebben gezegepraald.
Zij htbben het mogelijke gedaan om
de vijanden van den Goddienst invloed
en macht te geven die zij als een wapen
gebruiken kunnen in het nadeel der ge-
loovige menschen, in 't nadeel van den
Goddienst 1
Zij hbbn, volgens de uitdrukking
van den heer Daens, eene grove en zware
misdaad bedreven.
Kunnen zij zich nog Christen heeten
zij die zich alzoo solidair verklaren met
de werken die een liberale Schepen kan
verrichten
Zij hebben den eersten den heiligste
hunntr plichten miskend en veracht. Zij
motten zorgen dat de rechten van den
Godsdienst niet gekrenkt worden en zij
geven macht en invloed, volmacht aan
eenen openlijken vijand van het christen
Geloof.
Doch neen, wij dyalen hun geloof is
louter t.chijn, htinne overtuiging is ellen
dige huichel. Wie Christin is, kan geen
vijanden van God en Keik steunen, kan
hem geen invloed en macht geven die bij
uitsluitend ten voordeele van zijne vrien
den zal doen ge-lden
De ongelukkig' n Zij denken niet na.
De menschtlijke hoogmoed w- ike hen tot
val bracht, maakt ook alien inkeer onmo-
g. lijk. Zij htbben den moed niet de
waai h id in 't gelaat te zien en den lach
te trotsen van hen wier nederige dienst
knechten zij zoolang zijn geweest. Zijn
ongelijk b. kennen eischt veel edelmoe
digheid en eene verhevene ziel, om op
zijne stanpen terug te kt-eien, om aan den
spot zijm r vrienden te weerstaan, daar
voor is' taaie wilskracht noodig, die wij
in de«s geval evenmin als bij de heer
Judas Darns niet verhopen durven.
Doch geht el is met het verleden niet
afgebroken. Binnen in hun hert wodt
de worm der wroeging, daarbinnen steekt
en pijnigt de angel van het berouw, want
zij hebben om de schande der verraderij
te vei bloemen, hunne toevlucht genomen
tot twee advokaten die hun proces voor
het publiek hebben gepleten.
Wij twijfelen geen oogenblik aan de
uitspraak van het vonnis in Mei aan
staande. Het geloovige volk, zijne vroe
gere partijgenooten, zal donderend aan
den verantwoordelijken man toeroepen
Geen maskers! Wij h.bben aati uwe
werken uwe ziel erkend. Het verraders
werk is uit, het uur der boete is gesla
gen
Klok en Land htbben ons bedrogen.
Wij hebben u gekozen weleer om zelf
standig te zijn om het christene vaandel
fier in de hoogte te zw aien en gij zijt
deemoedig den knecht,den dienaar der
geuzerij geworden De geuzen aanzien
u maar als goed om op de catholieken te
hoefte aan haren zegen, om mij gelukkig
te gevoelen, zonder dien zi gen zou er
altijd iets aan mijn geluk ontbreken.
Olivier wierp een biik op haar gelaat
en ldS daarop een zoo vast besluit, dat hij
wel inzag, dat alle woorden verder nutte
loos zouden zijn.
Hij boog het hoofd.
Het zij zoo, sprak hij op somberen
toon, het zal gebeuren zooals gij het
wenscht. ik htb tiet recht niet u tegen
uwen wil bij mij te houden.
Olivier zegde zij op zacht verwij
tenden toon.
Hij greep hare handen en zag haar
strak in de oogen.
Vergeef mij Gisèle, hernam hij, ik
heb 11 zoo lief, dat ik s ddtr bij de ge
dachte dat men u dwingen zou, aan een
ander toe te behooren en ik kan dien
angst maar niet van mij verwijderen.
Men zal mij niet aan een ander ver
binden, hernam zij vastberaden. Ik be
hoor u toe, Olivier, bij leven en sterven.
Zij bleven een oogenblik zwijgend te
genover elkaar staan, hand in hand, oog
in oog.
En thans, Olivier, hrrnam Gisèle,
breng mij naar mijne moeder.
X. Terugkeer op het kasteel.
Sorandal liad begrepen, toen hij Jac
ques Fromentel verliet, dat het nutteloos
schreeuwen en gij hebt in dat judaswerk
geholpen Gij deed er uw best voor.
Gij hebt dat werk verricht dat overal
de geuzenpers zou schandvlekken moest
ooit een liberaal de hand leenen aan de
zegepraal van een catholiek, aan de ver
heffing van een vijand. Zij zouden
schreeuwen dat hooren en zien zou ver
gaan 1 En met rede.
Gij ook hebt uwe partij verraden, doch
zoo de catholieke bladen geen gerucht
maken, wij, uwe kiezers van weleer, ver
achten uwe handelwijze en de kreet zal
opstijgen Geen verraders Geen ver
kochten aan de geuzen
D Landelijke Raad der socialistische
partij heeft de volgende dagoroe gestemd
De Landelijke Raad.
In algemeene vergadering bijeengeko
men.
Alhoewel oordeelend dat het wensche-
lijk zou wezen, dat de verschillige oppo
sitiepartijen liberalen, progressisten,
christen democraten, socialisten, hunne
overeenstemming te kennen gaven over
de noodzaki lijkheid van dringende her
vormingen, als algemeen stemrecht, leer
plicht en vermindering van krijgslasten
Is VAN OORDEEL DAT HET KJESPROGRAM
der Arbeiderspartij nirt kan beperkt
worden tot deze rnkele politieke her
vormingen
Zet integendeel de plaatselijke federa
ties aan, om, naar aanleiding der kies
woeling, de klas-eischen van het prole
tariaat te doen gelden en om de arbeiders
te doen beseffen, dat hunne algeheele ont-
voedinsr van de militaire clericale- en
kapitalistische verdrukking enkel moge
lijk is door de zegepraal üer sociaal-demo
cratie.
Onbetwistbaar staan we voor een "dag
orde zonder doekjes onze Belgische
roode visscht rs naar een ministers-porte-
folie en de kruisbrave liberalen die het
cartel reeds verwezenlijkt zagen zijn van
de brug in 't waterken gevallen.
De Landelijke Raad der roodjes heeft dus
vast besloten dat de roode partij vooral
en bovenal de partij van den klassenstrijd
moet blijven, die met den zelfden haat
behept is tegen het capitalism, den Gods
dienst en het militarism.
Gezel Bertrand die, in Le Peupie
gedurig zijne; vischlijn aan 't bt-reideR was
op een weinig beduidend programma, is
zelfs verplicht geweest het dagorde van
den Landelijken Raad te stemmen.
Overigens gezel Vandcrvelde had op
zijne beurt in Le Peuple de stem
ming van den Landeiijken Raad voor
speld, schrijvende
Ja, storm geloopen tegen de clericalen,
stoim geloopen met alle mannen van goe
den wil, die met ons algemeen stemrecht,
leerplicht, en legerhervorming eischen.
zou zijn, althans voor het oogenblik, het
onderzoek nog verder voort te zetten.
Hij was regelrecht naar Pierrcfite te
ruggekeerd.
Daar zag hij dat zijne aanwijzingen
woordelijk waren opgevolgd.
Het kasteel zag er weer uit zooals altijd
en niets getuigde nog van de gebeurtenis
sen, die daar in den afgeloopen nacht
hadden plaats gehad.
De ladder was weggenomen en weer
op hare plaats geborgen.
Het venster der kamer van Gisèle was
gesloten.
Dc bedienden"waren allen aan hunne
dagi lijksche bezigheden, hoewel zij nu en
dan wel eene fluisterend over het voorge
vallene spraken, want hunne nieuwsgie
righeid was in de hoogste mate opge
wekt.
De maire Lordonneau was, op uitdruk
kelijk verzoek van Dorgeur, naar Pierre-
fite teruggekeerd, met de belofte, geen
woord te zullen reppen van het treurige
voorval, zooals hij het noemde, dat kort
voor eenen feestdag droefheid en ontstel
tenis over het gezin bracht.
Toen Sorandal het hikken van het
kasteel binnentrad, weid hij aangespro
ken door zijne twee vrienden Riberpny
en Galabrun, die hem tegemoet kwamen.
Wel, vioeg de eersie met zijne lij
merige stem, hebt gij de bruid meêgc-
braebt, mijn waarde
Maar laat ons niet vergeten dat, willen
wij aanhangers vinden, willen wij aan
de proletairen, die nog in de rangen der
BOURGEOis-partijen zijn verzeild, hun
eigen besef verschaffen, het socialism
zijn ideaal in al zijn grootschheid,
zijne eischen in al hunne scherpheid
moet vooropstellen.
L'Etoile belge, dit dagorde bespre
kende.bestatigt dat de rooden eens te meer
hunne politiek van klassenstrijd vooruit
stellen... En, gaat het liberale orgaan
voort, het ware eene misdaad met hen
nog cartels te sluiten, die gansch ten voor
deele der catholieken zouden uitdraaien.
Immers zelfs zonder cartel zal dit dag
orde, 't welk eene oorlogsverklaring is der
socialisten, de vreesachtige of vlottende
kiezers voor de catholieke candidatcn
doen stemmen en de liberalen zullen het
schaap zijn.
Wat bekentenis l'Etoile bekent zon
der omwegen dat de catholieke partij die
eenige dam is die men opwerpen kan,
tegen 't roode gevaar van overstrooming.
Onze Aalstersche roode winkelpolitie-
kers gaven, vóór de stemming van 't hoo-
g< r bedoeld dagorde, molle pootjes aan
de liberalen en of ze hunne voorstellen
zullen herhalen zal de tijd ons leeren.
Godhaters zijn degenen die de onschuld
belagen en d- zwakken verdrukken, zegt
de Dendergalm. Wij hebben hem daar
op aanstonds gegrepen. Wij hebben reeds
getoond dat de g uzm van Aalsten na
melijk de a'mtierige zelf, de eerste zonde
op hun geweten hebben. Hij heeft
inderdaad een onschuldige veroordeeld
en zijn hoofd gevraagd en toen zijn on
schuld bleek, deze aan zijne lezers ver
zwegen.
De zaak Flamidien van Rijsel zet he
brandmerk der schande op het voorhoofd!
van Dendergalm. Belager, ellendige be
lager der onschuld, roepen wij hem toe
gij zijt een goddelooze volgens uwe
eigene bepaling zelf. Stellen wij hier nog
maals vast dat hij niet bek» nren durft dat
hij van het bestaan van God of van eene
onsterfelijke ziel is overtuigd. Hij durft
NIET I
Gaan wij over tot het tweede punt
de verdrukking der armen en der zwak
ken.
Hier bestaan feiten met de vleet.
Wij behoeven slechtsde wraakroepende
afstellingen te hcrinnereti door de geu-
zenbesturen van Edingen en Mechelen
tijdens hun laatste bestuur gedaan.
De bedienden dier steden wierden ge
broodroofd omdat zij verdacht waren
catholiek te zijn en hunne christene
plichten te volbrengen. Van de jaren
dienst, van de droeve omstandigheden
wierd geen aanmerking genomen. Hier
buiten,klonk het van de geuzerij en arme
Hoe is 't, voegde Galabrun er met
een spottend lachje bij, gaat gij nu trou
wen, ja of neen
Sorandal antwoordde niet, maar zijn
gelaat gaf hun duidelijk te kennen, dat
hij niet gestemd was om gekheid te ma
ken.
Hij keerde hun den rug toe, trad het
kasteel binnen en begaf zich naar den
salon, waar Dorgeur en zijne vrouw bij
elkaar zaten.
De ongelukkige Mev. Dorgeur, nog
geheel onder den indruk, dien de vlucht
van hare dochter op haar had gemaakt,
door smart gebogen en in de vrees voor
de grootste onheilen, zag er beklagens-
weerdig uit.
Dorgeur kwam Sorandal tegemoet en
vroeg
Welnu
Sorandal antwoordde
Niets.
Niets
Dat wil zeggen, ik heb het spoor
van Gisèle en haren ontvoerder niet kun
nen vinden.
Mev. Dorgeur die bij zijn binnentreden
het hoofd opgel even had, liet het moe-
di-loos weêr op de borst terugzinken en
zuchtte.
Dorgeur sloeg de handen in elkaar en
riep
God mijn God 1
Maar ik weet iets, hernam Sorandal.
huisvaders met verscheidene kinderen
verloren hunne broodwinning En vele,
vele brave bedienden moesten die bru
tale, schandige taal hooren.
Een hunner, een politieagent van
Mechelen, schreef aan de Volkskamer
Ik ben het 47s slachtoffer der
n Mechelsche politiek, en in den brief
i» gericht tot den heer minister van Bin-
nenlandsche zaken heb ik de eer gehad
n hem uit te leggen in welke omstandig-
hi den ik brutaal ben weggezonden na
i) 18 jaar trouwe en goede diensten
in de politie en dat niettegenstaande de
n getuigenis der 8 achtingswaardige bur
o gers welke over mijn goed gedrag ge-
tuigden.
De martelaarslijst van de slachtoffers
der geuzerij is te lang.
Hunne schandalige houding stootte
zoozeer tegen de borst van ieder welden
kend man dat dt catholieke Kamers
eene wet maakten op de afstelling der
gemeentebedienden
Vergelijkt, lieve lezers
Reeds dikwijls heeft Dinderbode onge
hoorde en wreede verdrukkingen van
arme menschen van wege geuzenbesturen
aangeklaagd.
In November 1901 lazen wij in de dag
bladen het volgende
De gemeenteraad van Bergen heeft
i) besloten dat de arme kinderen die
naar de catholieke scholen gaan niet
mogen genieten van de winterhulp
1» van hel Bureel van Weldadigheid.
Hoe edel van wege de ridders der
vrijheid van geweten Het geld dat allen
toebehoort, komt alleen goiideloozen te
stade. De catholieken mogen niets heb
ben.-Voor hen koude en ontbeeringen
honger
Ziehier hoe weleer het Journal de
Gand die schanddaad beoordeelde. Dit
geuzen blad juichtte ze toe, het was een
plicht zoo barbaarsch te handelen
Wij keuren volkomen het onttrekken
x goed van alle hulp aan lieden die
hunne kinderen niet naar de gemeente-
1» scholen zenden en wij achten het voor
n de Weldadigheidabesturen EEN
PLICHT aldus te handelen.
Overal, bijna overal, er zijn enkele,
rare uitzonderingen oh zij zijn zoo
zelden dat men er niet van gewagen kan
worden de kinderen der catholieke
scholen gesloten buiten de gunsten die
zekere gemeentebesturen aan de kleine
toestaan om reden van gezondheid. Is
het zoo niet te Vcrviers, te Gent, te Ant
werpen, te S' Joost ten-Noode, te S'Jans
Molenbeek, te S' Gilles, te Uccle en
overal
Ziehier ten slotte nog een wraakroe
pend ft it van hatelijken geuzendwang
het tooneel speelt te Antwerpen in een
Weldadigheidsbureel. Wij geven het
woord aan den Antw» rpschen briefwis
selaar van het Journal de Bruxelles
Een arme werkman, die sedert
verscheidene weken zonder werk
Ik weet, en zoo zeker dat er geen twijfel
meer mogelijk is, dat de onvoerder nie
mand anders is, dan die jonge kerel, de
schilder, dien gij zoo ten onrechte hebt
vertrouwd en in uw huis toegelaten, Oli
vier Fromentel.
Dorgeur maaKte eene ongeloovige be
weging.
Sorandal liet hem den tijd niet tot
spreken
Ik weet het 1 riep hij driftig uit, ik
ben tot de overtuiging gekomen door een
gesprek, dat ik met zijnen broeder Jac
ques heb gehad en ik weet ook dat het
aan dezen laatsten onbekend is, waar zijn
broeder zich verbergt, want het spreekt
van zelf, dat Olivier niet in zijn huis is
teruggekeerd.
Bij het hooren van den naam Jacques
had Mevrouw Dorgeur gesidderd.
Haar blik ontmoette dien van Sorandal
en zij schrikte van de woede en den haat,
die zij las in de oogen van den man, die
haar geluk en haar leven in zijne hand
had.
Hier niets nieuws vroeg Sorandal
verder. Ik heb gezien dat men alles weêr
in orde heeft g< bracht, dat is goed. Hebt
gij Victoire ondervraagd
Ja, antwoordde Dorgeur, zij weet
niets. Het schijnt dat zij de gewoonte
hééft alle avonden wijn te drinken, dat
heeft zij mij bekend. Gisterenavond, toen
zij wéér gedronken had, werd zij door een
0 was, had zich genoodzaakt gezien,
11 stuk voor stuk, al zijne meubelen te
11 verkoopen.om aan zijne zieke vrouw
n en zijne kinderen voedsel te be-
11 zorgen.
Door de ellende achtervolgd, be-
sloot hij er toe onderstand te gaan
11 vragen aan het Bureel van welda-
n digheid. Daar weigerde men hem
vlakaf alle hulp, omdat zijne beide
1» kinderen naar de catholieke scholen
li gingen.
Zoolang zegde men hem
uwe kinderen naar de catholieke
u school zullen gaan, zult gij niets
li bekomen zend ze naar de liberale
scholen, wij zullen voor u zorgen
1 en gij zult krijgen wat ge noodig
hebt. j
Wij staken. De reeks is lang genoeg.
Wij hebben dus de bepaling van Den
dergalm zelve genomen en wij hebben
bevonden dat de geuzen goddelooze
kerels zijn tot de wreedste, onmensche-
lijkste daden in staat.
Dat is fataal zoo, dat is noodlottig en
ligt in de natuur der dingen.
Ontneemt aan den mensch het gods
dienstig gevoel en slechts het dier, het
driftige, woelige dier blijft over. Er zijn
den goddelooze zoo bitter weinig
reden om dit of dat gevoel te volgen
bij voorkeur van een ander. Hij laat
zich medeslepen door zijne driften die
hij ik weet niet om welke r<*den hij
het zou, niet intoomen moet. Hij moet,
denkt iiij, (hij is er totaal neven) geen
rekening geven over zijne daden er is
voor hem geen verdienste zich te bedwin
gen, te overheerschen, het goede te doen!
Waarom zou hij zich dan slachtofferen,
zich geweld aandoen
Zijnen plicht doen is niet altijd aange
naam, is soms hard, is dikwijls pijnlijk.
Waarom zoo hij, de goddelooze, dat
lijden, die smert verdragen, als hij dien
beker afkan keeren
Ontneemt aan den mensch den Gods
dienst en de hoogmoed, de rampzalige
hoogmoed neemt stormenderhand de
plaats in.
De hoogmoed 1 En welk edel gevoel
kan in een hoogmoedig hert no£ plaats
vinden. De hoogmoedige verbrijzelt wat
hem weêrstaat, kentgcen recht,heeft geen
medelijden. Vandaar de wreedheid in de
martelingen die de armen te verduren
hebben van wege de geuzen-armbesturen I
De armen doen niet wat die goddeloozen
willen, de hoogmoedigen gaan die armen
verdrukken, zij kennen geen medelijden.
Hun hart is van steen.
Homo lurus homini 1 Zonder de Gods
dienst wordt de monsch een wolf, een
wreed dier voor zijnen evenmensch. In
algemeene regel is het zoo.
Dat is fataal, omdat de reden der toe
gevendheid, der menschlievendheid is
verdwenen. Wij zullen die noodlottige
gevolgen in een volgend artikel nog beter
doen uitschijnen.
onoverwinnelijken slaaplust overvallen en
is zij machteloos op de canapé neérgeval-
len. Dat is alles wat zij weet.
Hebt gij geen vermoeden wie een
slaapmiddel in haren wijn kan gemengd
hebben
Neen.
Dat moet toch iemand gedaan heb
ben, Het kan niet anders of Olivier Fro
mentel moet hier in het kasteel een helper
hebben.
Dorgeur haalde de schouders op.
-— Dat is waar ook, hernam Sorandal,
alsof hem plotseling iets inviel, weet gij
niet waar Tony is
Tony
Ja, de knecht dien gij uitsluitend
voor mij in dienst genomen hebt.
Hebt gij hem niet meêgenomen naar
Parijs
Ik, neen Maar waarom vraagt gij
dit?
Omdat ik hem zooeven wilde laten
roepen, maar men kon hem niet vinden,
ik dacht dus...
Ah, dat is misschien een spoor,
mompelde Sorandal, ik heb dien kerel
altijd gewantrouwd.
Maar hij vond het maar beter, niet te
zeggen, waarom hij Tony altijd gewan
trouwd had.
(Wordt vervolgd).