Zondag 20 Maart 1004 5 centiemen per nummer. 56s,e Jaar 5022. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Lage aanvallen. GODSDIENST. HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. OM ZES MILLI0EN Alleenhandel. VERRADERIJEN Politieke Catechismus DE HOFBOEKEN DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. Nr 31. en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUI3 SlIl'M. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Vonnissen op 3ae bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. AALST, 19 MAART 1904. De kloosterlingen genieten de bijzon dere eer het mikpunt te zijn der aanvallen van de goddeloozen van alle kleur. Aan hen immeis hebben wij te danken dat de godsdienstzin zoo levendig onder onze bevolking is bewaard gebleven. Zij oefe nen op den geest en het geloof van ons volk den gelukkigsten invloed uit. Daarom is het dat zij met zooveel woe de, met zulke hardnekkigheid worden bevochten. Om de kloosterlingen hatelijk te maken zijn voor onze vijanden alle middelen gced, alle wapens eerlijk Zoo hebben de goddeloozen het hunner weer- dig gevonden een ongelukkig verdwaalde in hun net te trekken. Deze zelf heeft be kend dat in den kiesstrijd over twee jaren, vele liberalen hem schreven. Wij zullen voor u stemmen, M. de Abbé, Maar zult gij het misbruik der kloosters beteuge len En die zonderlinge apostel dien zijne volgelingen eens met den goddelij- ken zaligmaker dorsten vergelijken, ant woordde ja 1 Die overeenkomst met de geuzen legt ons de herhaalde en lage aanvallen der groene en triestige krawatten op de kloos ters uit. Die instellingen die een invleei- sel zijn van den catholieken godsdiensii- gen geest worden door niemand met zoo veel hardntkkigheid aangevallen dan door die heeren welke zich uitgeven als zijnde geroepen het geloof onder het volk te doen herbloeiên Ziehier wat wij lezen in Het Land van Aelst van Zondag 28 Februari Ze zeggen dat Lede zoo buitenge- b woon jaAV vaart met dat rijk vreemd Fransch Pensionnaat 1 1 Een Klooster moet goed doen, in alles, of 't is 'ne b rooster en een Pijnbank voor den Gods- dienst. Hoe komt het dat in Frankrijk n de Veivolging tegen de Kloosters zoo d weinig gerucht maakt Behalve in 2 of s 3 Departementen, de Kloosters zijn weg, en men zwijgt ervan.... Hoe komt i dat Omdat veel Kloosters de Geld- i ziekte hadden omdat ze Commercie deden, Hotel hielden voor rijke Non- kels en Tanten, en hun fortuin inslik- tenomdat in veel Kloosters een fransch r souken in zessen gebeten werd, als n 't Werkvolk en de Winkelier moesten 8 betaald worden omdat met het geld de 1» Weelde en de Hoogmoed in veel Kloos- b ters gekomen waren de Parochiale Geestelijkheid telde voor niets meer, 8 is 't waar of niet elk mag antwoor- b den. Die schrijver heeft voorzeker de dag* bladen niet gelezen want dan zou hij weten dat de uitdrijving der klooster lingen met hatelijke tooneelen is ver gezeld gegaan. Overal heeft het volk zijne verontweerdiging laten hooren over de rechtsverkrachting waarvan oude paters en arme zusters het slachtoffer zijn ge weest. Doch de waarheid bestaat voor den 94* Vervolg. Jacques begon langzaam en voorzich tig het verband los te maken. Doktor Monguyon, die bij deze opera tie slechts helper was, hield het hoofd van Dominique vast en sloeg de bewe gingen van Jacques met belangstelling gade. Dominique scheen niet het minste be sef te hebban van hetgeen men aan hem deed. Zelfs scheen de behandeling hem geene pijn te veroorzaken, hoewel Jacques de wonde geopend had en het bloed langs het hoofd vloeide. Doktor Monguyon was doodsbleek en de hovenier stond met angstigen blik naar alles om te zien. Jacques had een instrument in de won de gestoken, dat het tot onder de hersen pan doordiong. Ik heb bet, duisterde hij doktor Monguyon toe, alles gaat goed. Geef mij een tang. Doktor Monguyon nam een fijn tange heer Judas niet. Zij heeft geene rechten, zij wordt stelselmatig miskend. Hij moet immers den koop uitvoeren die hij pu bliek heeft afgekondigd De ongelukkige Wat de onmetelijke rijkdommen be treft, dat is eene tweede schandige leugen. N11 dat de verdichtsels van het milliard der kloosters als rook ie verdwenen durft de heer Judas nog gewag maken van de onschatbare fortuinen der kloosters. Er is een tijd geweest dat ook in Frankrijk die rijkdommen wierden vermeld, doch he den durft niemand er nog van spreken. Wat niemand meer durft, dat doet de heer Judas, de uitvoerder van alle propere werken Dit gezegd zijnde, onderzoeken wij de kwestie van het recht. De afgevallen pater en gestrafte Daens, om zijn opstand tegen zijne wettige over heid te verontschuldigen, beroept zich op ZIJNE RECHTEN ALS BURGER. Hij Stelt zich candidaat, wordt gekozen, omdat hij zijne rechten als Belg heeft behouden. En de kloosterlingen, heer Judas Zijn zij geene burgers Hebben zij het recht niet dat iedere burger heeft Als het we reldlijken geldt zal de heer Judas er geen graatjes in vinden dat Pier en Jan samen wonen, samen handel drijven, samen koo- pen en verkoopen. Waarom mogen de kloosterlingen dit niet even als gelijk wie ook Hebben zij als mensch en burger dezelfde rechten niet als de lieer Judas Daens Wie, welke onbescheide heeft zich met de 3o zilver lingen te bemoeien die de heer Judas ont vangt voor zijn geleverd werk, en met het gebruik dat hij van zijnen rijkdom maakt Even zoo is het gesteld met de klooster lingen. Zij gehoorzamen aan de wetten en maken gebruik van hun recht als bur ger. Dat zij samen wonen, zich vereeni gen, samen arbeiden, welke onbeschei- dene, heer Judas, heeft daar iets in te zien. Maar zij bezitten veel geld, roept de heer Judas. Dat geld is het hunne zij hebben het volgens de wet. Gij moet zelf bekennen, heer J udas, dat de kloosters door onze wetgeving niet erkend zijn. Dus kan het klooster als klooster niets bezitten en kan er ook van doode hand geen spraak zijn. Uw doode hand in dus een spook dat alleen in uwe zieke inbeelding bestaat en waaimeê een ellendige polemist alleen kan schermen. De heer Judas en zijn weerdige con frater beweren dat zij voor de vrijheid zijn, dat zij gaarne iedereen laten doen wat hun lust. Welnu, dan zullen zij aan den kloos terling hetzelfde recht toekennen als aan een ander dan zullen zij bekennen dat zij samen mogen wonen, samen mogen bidden, samen hunne goede werken doen. Het recht, de vrijheid mogen de groe ne helden niet vergeten en van het recht en van de viijheid mogen ook de klooster tje en gaf dit aan Jacques, die nu het an dere instrument uit de wonde haalde en dit tangetje er voor in de plaats stak. Eenige keeren waschte doktor Mon guyon het bloed af, dat langs het hoofd van den patient vloeide. Het komt, mompelde Jacques. Hij trok het tangetje terug en vertoonde aan doktor Monguyon een kleinen splin ter been, die er tusschen was geklemd. Hier is het, zegde hij zegevierend, dat stuksken been heeft zich in de hersen pan losgemaakt en is in de hersens ge drongen. Dit is de oorzaak dat Domini que niet denken, niet spreken, zich niets herinneren kon. De oude man had onder de operatie het bewustzijn verloren. Doktor Monguyon haastte zich een nieuw verband tc leggen. Toen beieverden de beide geneeshee- ren zich, de levensgeesten weer in den zieke op te wekken. XVI. GERECHTIGHEID. Terwijl Jacques en doktor Monguyon hiermee bezig waren, werd er aan het lingen niet uilgesloten worden of wij tre den het rijk binnen dtr hatelijkste dwin gelandij. De heer Judas Daens zou er geen stap voor achteruit gaan, omdat rechtsver krachting zijn haat zou voldoen, zijn wraakzucht zou koelen Die brave, goede ziel, die Combes schijnheilig in zijn beulenwerk voorspre ken wil Dat is weerdig van een Judas Buiten de socialisten, zoo beweren zij maar zij dolen, zijn er geene ware vrien den voor de werklieden. Op die uitslui tingstrompet spelen de groene chismos ook heel gaarne zij apen in alles en zij moeten het de socialisten na. Woorden zijn geen oorden, zegt het spreekwoord, en dat moet men op het zeggen der socialisten toepassen. Zeggen is gemakkelijk, maar doen, zie dat is een ander kwestie. Wij hebben hier voor ons liggen Programma en standregels der Belgi sche Werkliedenpartij d en wij lezen op bladzijde 5 in hun economisch program ma 0 Afschaffing der spaarkassen en VAN DE MAATSCHAPPIJEN VAN ONDERLINGEN BIJSTAND IN DE WERKHUIZEN 8 Daaraan kunnen wij geen kop krygen. Wij kunnen niet begrijpen hoe die geijkte ridders, die gepatenteerde vrienden van de weiklieden niet willen,noch van spaar en ziekenkassen in de werkhuizen. Die kassen dragen natuurlijk bij om den toestand van ons werkvolk te verbe teren. Zijn zij, de socialisten, tegen het spa ren Wij hebben hen eens het sparen zien aanbevelen, maar het was helaas om.... revolvers te koopen Waarom mogen de ziekenkassen in de werkhuizen den haat der socios opgeloo- pen hebben Het is heel natuurlijk dat de patroon aan die kassen die in den schoot zijner werkhuizen zijn opgericht, toelagen schenke. Hij zal, en dat is natuurlijk, aan die kassen bijdragen zelfs indien hij aan andere geenszins zou denken. Die toelagen laten toe de voordeelen te vermeerderen welke die kassen aan de werklieden moeten aanbrengen. Hier is ook een terrein gevonden voor een samen komen tusschen patroon en werklieden. Zij kunnen elkander van naderbij leeren kennen en dat kan oneindig veel goeds teweeg brengen op maatschappelijk ge bied. Het zou in zulke werkhuizen niet ge makkelijk meer gaan om den klassenstrijd op te stoken en aan te voeren. Daarom willen de socialisten er niet van. Zij handelen niet uit liefde voorden werkman, niet om zijnen toestand te ver beteren, maar om hem op te hitsen tegen zijnen patroon, om hem tot vijand te maken van zijnen baas. Hij moet socialist worden, socialist stemmen om eenige hardschreeuwers toe te laten een fijn en aangenaam leventje te leiden Is dat het werk van ware vrienden. Immer duurt de politiek van a de bloe- huis van den hovenier gebelddeze snelde naar beneden en kwam terstond terug. Mijnheer, fluisterde hij Jacques toe, daar zijn drie heeren, die naar u vragen. Ik heb hen niet durven laten boven ko men. Zij zeggen dat zij van de justitie zijn en dat zij u onmiddellijk spreken moeten. 't Is goed, zegde Jacques, zonder een oog van den zieke af te wenden. Laat hen een oogenblik wachten. Hij en doktor Monguyon gingen vol iever met hun werk voort. Alsof de banden, die het verstand van Dominique gekluisterd hielden eensklaps verbroken waren, week de wezenlooze uitdrukking van zijn gelaat. Een stroom bloed kleurde zijne wan gen, hij sloeg de oogen op en daarin was een heldere glans waar te nemen, zijn mond, die reeds zoo lang gesloten was geweest, ging eensklaps open en duidelijk klonk van zijne lippen Moordenaar 1 Jacques en doktor Monguyon slaakten een zegevierenden kreet. Geluktjubelde de eerste. De oude dorpsgeneesheer drukte hem vol geestdrift de hand. Bravo, collega I riep hij uit, gij hebt dende wonde 8 in de roode kliek voort. Tot die rampzalige politiek behoort wel het afschaffen der spaar- en ziekenkassen die in sommige werkhuizen worden op gericht. Geen verzoening tusschen kapitaal en arbeid, maar altijd de rampzalige strijd En de kerels die zulke dingen eischen, durven zich aan de werklieden vertoonen! Aan hunnen toekomststaat valt er niet te denken. Wij zijn daar nog duizend jaren af, zoo wijd dat niet een socialist er nog een woordeken durft over reppen I Het lijkt nog op een vertelsel uit de Duizend EN EEN NACHT 8 En om zulk eene schim, zouden de werklieden moeten verzaken aan zekere, tastbare voordeelen die de spaar- en ziekenkassen schenken 1 En de socialisten zijn het, die beweren de uitsluitende, de ware vrienden der werklieden te zijn Moesten zij nu niet eens de uitsluitende, ware vrienden der werklieden niet zijn, wat zouden zij dan al niet eischen De werklieden moeten daaruit leeren dat de socialisten ze willen bedrit gen, dat die kerels die zoo hoog met hunne broe derlijke liefde 8 oploopen, inderdaad niets anders willen dan klassenstrijd en dat zij alle verbetering voor den werkman verwerpen van het oogenblik dat die als gevolg hebben moet kapitaal en arbeid te verzoenen. Het is een onloochenbaar feit dat in 1900 M. De Backer gekozen is geweest dank aan de stemmen der liberalen en dat de demokraten, om dien dienst te beloo- nen, op de Senateurslijst voor den geus hebben gedopt. De schande van dit akkoord, van dit bedekt monsterverbond moet hen op het hoofd vallen. Thans is M. De Backer razend kwaad omdat hij zijn zetelken waaraan hij, lijk de duivel aan een arm zielken, houdt in gevaar ziet. Voor de eerste maal durven de schismos iets legen de liberalen schrij ven doch dat alles is met zooveel toege vingen nog gedaan dat de heeren geuzen het niet kwaad kunnen opnemen. Alleen lijk worden zij bedreigd en wil men hen dwingen nog eens de judasserij van 1900 te herbeginnen. In die bedreiging ligt terzelfdertijd eene bekentenis en dat is de reden waarom wij het schrijven van Klokke Roeland op merken. t Zien zij dan niet, vloekt, knarsetandt 8 onze smousjasser, dat zij in sommige d plaatsen hunne senateurszetels in gevaar brengen 8 Er zijn dus liberale senateurs gekozen geraakt door de hulp van demokraten 1 Deze hebben dus hunne plichten als christen mensch verraden om hevige vijanden van God en Godsdienst te doen zegevieren Zoo onder andere, hebben wij de groe nen zien handelen in ons Arrondissement waar zij om een zetelken in de Volkska mer hunne ziel aan de blauwen hebben verschacherd. een meesterstuk volbracht. Dank u. Jacques wendde zich vervolgens tot den hovenier. Spoedig, laat die heeren terstond boven komen. Een oogenblik later traden die heeren binnen, de onderzoeksrechter, zijn griffier en Flick. De inspecteur droeg nu weer gewone kleeren hij had zijn livrei afgelegd en eveneens zijne rossige pruik alleen het gladgeschoren gelaat herinnerde nog aan den kamerdienaar Tony. De onderzoeksrechter, die onderweg door Flick volledig was ingelicht, wierp Jacques een vragenden blik toe. Gelukt 1 juichte de marine doktor, uitstekend gelukt, mijnheer. Hij heeft het geheugen teruggekregen. En mag ik hem ondervragen vroeg de rechter. Dat zal niet noodig zijn, luister slechts naar hetgeen hij spreken zal, her nam Jacques Dominique uitte een kreet van schrik en riep weer Moordenaar 1 Op een wenk van den rechter had de griffier zich aan de tafel gezethij nam Thans roept Klokke Roeland, de gazet van M. De Backer aan de geuzen. Voor mij stemmen, of ge brengt uwen senateurs- zetel in gevaar 1 Eens te meer is het dus bewezen dat de groenen op gelijken voet moeten gesteld worden met de geuzen en de socialisten, dat zij aan hetzelfde werk medeplichtig worden. Kiezer, gij die uw geloof bewaard hebt, kunt voor geen Judas kiezen die zich vlak weg tot de vijanden van den catholieken Godsdienst wendt. van EERSTE LES Over het Blauwsel. I. Ilopboeren van Mijlbeke, Baerde- degem, Meldert, Erembodegerr., Moorsel, Denderleeuw, Okegem, Meerbeke, enz. binnen weinige dagen zal men u komen uwe stem afbedelen voor de liberalen en wat zult gij doen Gij zult antwoorden Ik ben geen lafaard ik bemin de hop, en ik staan hare belangen voor. Eenparig zult gij dus antwoorden Geene enkele stem van eenen enkelen hopboer bekomen ooit de liberalen. II. Waarom zult gij zoo antwoorden Wel doodeenvoudig, omdat de liberalen in 't algemeen en in 't bijzonder de aarts vijanden zijn der inkomrechten op de Duitsche en de vreemde hop. III. Is dat toch waar, en hos kunt gij het bewijzen Omdat alle liberalen altijd vijandig zijn geweest en nog zijn aan alle inko mende rechten op de vreemde landbouw- produktcn. Hunne gazet De Dbndbrgalm raast van niets anders. IV. Kunt gij ook bewijzen dat de libe rale candidaten in 't bijzonder vijandig zijn aan de inkomrechten op de vreemde hop Zeker. De 20 candidaat en ie plaatsver vanger der liberale lijst is M. Odilon Van derSchueren, brouwer te Aelst. Die Heer heeft verleden zomer, te Aalst in de Koophandelsrechtbank eene vergadering bijeengeroepen van al de brouwers van 't Arrondissement, om te protesteren tegen de inkomrechten op de Duitsche Hop. V. Is het mogelijk En wat gebeurde erop die vergadering De catholieke Senators en Volksverte genwoordigers van Aalst waren uitgenoo- digd op die vergadering. Men hoopte ze te verschrikken en ze doen af te zien van de wedtreisching der inkomrechten op de vreemde hop. Doch zij verdedigden met vuur de inkomrech ten zij deden uitschijnen dat deze waar lijk noodig waren om de hopteelt te redden en dat zij geen nadeel aan de brouwerij konnen berokkenen, in tegen deel, en de meeste brouwers overtuigd door die kloeke taal gaf onze hopboeren een groot blad papier uit zijne brieven- tasch en hield zich gereed, alles getrouw op te schrijven. Dominique deed eene beweging als wilde hij vluchten, in eene kamer, die hem eveneens vreemd was. De kracht om op te staan ontbrak hem evenwel en hij zonk als machteloos in zijnen stoel terug. Op een wenk van Jacques kwam de hovenier naar voren, Dominique I riep hij. Waar ben ik vroeg de oude man, terwijl hij een verwilderden blik om zich heen wierp. Hij tastte naar zijn hoofd en mom pelde Het is toch waar, ik heb het niet ge droomd, ik bloed. Hij had werktuigelijk de hand aan het gelaat geslagen en voelde het bloed, dat aan zijne wangen kleefde. Eensklaps riep hij M. de baron, die arme M. de ba ron. Helaas, zegde doktor Monguyon, niet bij machte zijne ontroering langer te onderdrukken. M. de barou d'Amfrevills is dood. Dood, stamelde Dominique op wanho- gelijk tot spijt van de inrichters der vergadering. VI. En hoe eindigde die vergadering Vooraleer die vergadering uiteenging nam een vreemdeling, afgevaardigde van den Bond der brouwers, het woord, en besloot dat het best ware de hopteelt te vervangen door planterijen van aard beziën, ajuintjes, komkommertjes en an dere kleine groenten voor de markt van Brussel. VII. T is schromelijk. En wat zegden de toehoorders van dit dwaas voorstel Zij vonden het belachelijk en gaven onze catholieke Volksvertegenwoordigers volle gelijk van voor het Boerenrecht te strijden. VIII. Wat heeft de liberale candidaat Van der Schueren nog gedaan tegen het heilig Boerenrecht Hij heeft den 4 April 1903 eene hate lijke petitie geteekend tegen de inkom rechten op de hop. Die petitie is gestuurd tot de Kamer en het Senaat, en het is op de bladzijde 9 dezer petitie dat het hand- teeken Van der Schueren, Aalst s voor komt. IX. Wat zegt die petitie Zij zegt namelijk dat de hopplanters geen het minste begrip hebben van de waarde noch van het gebruik der Belgi sche hopsoorten n dat onze hopsoorten (i aan fijnheid ontbreken, en zij aan het bier eenen smaak geven die niet delicaat is 8 dat zij a dezelve antiseptische waarde niet bezitten als de Duitsche hop, in andere woorden, dat zij min wel de bieren behouden d. X. En dan besluit die petitie tegen do inkomende rechten op de Duitsche hop Natuurlijk zoo. XI. Wel zou dan den hopboer geen lafaard zijn, van voor die voorstaandera der Duitsche hop, en die tegenstrevers der Belgische hop te stemmen Ja zeker, het ware eene lafhertigheid, het ware een soort van landverraad. XII. Zijn er lafaards of landverraders onder onze Vlaamsche hopboeren Ik denk het niet, zij zijn allen deftige landbouwers die willen wat is recht. XIII. En willende wat is recht, zullen zij weten te winnen wat zij willen Ja, duizendmaal ja. XIV. En daarom wat zullen zij doen Geen enkele stem aan de liberalen geven en indien er liberale haantjes-vooruit of geusche fleemers in 't hopkwartier ver schijnen, hun beleefd't gat van den tim merman wijzen. XV. Zoodat het blauwsel geen goei remedie en is voor de kwijnenden hop teelt Neen, 't potvolblommen Laat ons met dit blauw mengelmoes gerust. Wij willen van geen blauwe hopvijanden, van geene blauwe boerenverdrukkers 1 XVI. En wat gedaan dan met die libe rale lijst van candidaten Dat zij naar Duitschland gaan, en zich van de duitschers laten kiezen. Aan de boeren van 't Land van Aalst zullen zij geen appelen voor citroenen verkoopen I pigentoon, dood. Ik heb hem niet kun nen verdedigen, ik heb hem niet kunnen redden. Neen, zegde Jacques, na met den onderzoksrechter een veelbeteekenenden blik gewisseld te hebben, maar gij kunt hem wreken. Hem wreken. Ja. Hoe dan 1 Gij kent den moordenaar, gij hebt hem gezien Of ik hem gezien heb 1 riep Domi nique met eene uitdrukking van haat. Zijn naam Zijn naam Weet gij dien nog niet Wel het is den neef van M. den baron... Sorandal Ha ik wist het welriep Jacques zegevierend uit. Mijn hemel, ik heb het ook altijd gedacht, zegde hovenier, die zich de ver klaringen van het kleine dienstmeisje her innerde. Groote God, stammelde doktor Mon guyon vol ontzetting. Dominique had zich in zijnen stoel op geheven en herhaalde - Sorandal. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1904 | | pagina 1