't
Zondag 8 Mei !*.H)4
3 centiemen per nummer.
36ste Jaar 5f>36.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST. HUISGEZIN. EIGENDOM
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Arrondissement van Aelsl.
KAMERKIEZING
op ZONDAG 29 MEI 1904.
Candidaten der Catholieke Vereeniging.
EFFECTIEVE CANDIDATEN
4. M. Pieraert Paul 9 Geneesheer, Gee- j
Aan onze
geachte lezers
Men moet
s m e d e u
terwijl het
ijzer heel
M":
De strijd van Morgen
Kiezers opgepast
I. Geen Socialisten.
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
Itening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank; met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. i-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. Nr 31.
en in alle Postkantoren des Lands.
CIJIQL'K BlIUM.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op
34e bladzijde 50 centiemen. Dikwyls te herhalen bekendmakingen by accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vryd*g
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.
AALST, 7 MEI 1904.
1. M. Woeste Karei, Stoolsminisler, Elecne,
2. M. De Sadeleer Lodewijk, Advocaat, i _s
ïlaeltei-l. f t?
5. M. de Belhune Bon Leo, schepen, Aeist. 1
raerdebergen. j
5. M. Moyersoeu Romaan, prov.Raadaiid, Aeut.
PLAATSVERVANGERS
1.M.Paul Pieraert, voornoemd.
2. M. Komaan Moyersoen, voornoemd.
3. M. Van der Linden Arthur, ua der besten-
dige Deputatie te Goeflerdinfje.
4. M. Van der Taelen Emiel, Burgemeester
van Idegem.
Nog drij weken scheiden ons van den
29 Mei, den dag der Kamerkiezingen.
Na heden zal De Dknderbode nog drie
maal in groot formaat verschijnen, name
lijk, op Zondagen 15 en 22 Mei en op
Donderdag 26 Mei, als 't zijn kan.
Wij zeggen tot onze catholieke vrien
den, en vooral tot onze propagandisten,
liet zal van onzen moed, van onze kracht
dadigheid in dezen strijd, van onze
onverpoosde werkdadigheid gedurende
deze 3 laatste weken afhangen indien wij
den vijfden zetel, den zetel voor M.
Moyersoen, willen veroveren.
Wij, Catholieken, staan er zoo naar dan
de liberalen en groene daensisten om den
vijfden zetel te winnen. De roode socia
listen laten wij ter zijde.
De drukpers moet het hare bijbrengen
om de volledige catholieken zegepraal,
in ons Arrondissement te bewerken.
Tot dit einde gaan wij een werk vam
propaganda meêdeelen verdeeld in 4 ka-
pitels en getiteld
Geen Socialisten
Geen Liberulen!
Geen Daensisten
En tot bekrooning De W/are
Vrienden. Voor wie st-em-
men wij V
Wij roepen er de bijzondere aandacht
op in van al dezen die de rust en vrede
willen bewaren onder alle opzich'.en, het
behoud onzer nationale instellingen ver
zekeren, den bloei en vooruitgang van
handel en nijverheid, in een woord, het
algemeen welzijn betrachten.
Uit vrees dat wij over de noodige plaats
niet zouden beschikken, zullen wij dus,
van heden af tot na de Kiezing, de ait, on
diging van ons mengelwerk suken. Dan
ook hervatten wij Iwein van Aalst.^
o F
Geluk en vrede of twist en tweedracht.
Wat wilt ge
KIEZERS
In Mei gaat gij een uwer edelste voor
rechten uitoefenen.
Gij gaat kiezen 1
Uwe keus is van het grootste belang
want van hem hangt de vrede en de voor
spoed af van het land en het welzijn en de
rust van eenieder in 't bijzonder.
Twintig jaren zijn de catholieken aan
't roer. Het algemeen welzijn hebben zij
betracht, ieders recht gehandhaafd, ieders
vrijheid geëerbiedigd.
Voor hen alleen kunnen de ordelievende
menschen kiezen.
Ieder moet zijn plicht doenieder moet
het zijne bijdragen om die mannen te
doen zegepralen die zoolang ons geluk
hebben verzekerd, aan het land voorspoed
en rijkdom hebben geschonken.
Niet eene enkele stem mag verloren
gaan, want van ééne stem kan de zege
praal voor een onzer mannen afhangen.
Herinnert u een noodlottig voorbeeld
van weleer.
De rampzalige wet van 1879 die aan
het land zooveel geld heeft gekost en zoo
veel tranen heeft doen vloeien, die overal
twist en tweedracht heeft gezaaid, is in
't Si-naat gestemd geraakt met éene stem
meerderheid die van den ziekclijken heer
Boyaval senator van Brugge. Die heer
was zelf met éene stem meerderheid ge
kozen
Is dat feit welsprekend genoeg
Wie zijne stem aan vijanden geeft
draagt eene zwitte verantwoordelijkheid.
Hij heeft zijn aandeel in het kwaad dat
die afgeveerdigde k'an bedrijven. Hij is
de schuin van de droevige gevolgen eener
slechte politiek, vermi.'shij liet zijne heeft
bijgebracht om ze moge tijk te maken.
Hoort over dn punt eer1 geleerde Kerk
voogd, MgrFreppel, Bisscuop van Angeis
in zijne vastenbulle voor 18S9.
u De kiezer is verantwoordelijk voor
het werk en de stem van den gekozene
en heeft zijn deel in dezes werken cn
daden door het mandaat dat zij hem toe
vertrouwt. Het is klaar dat een christen
zonder zijn gew-ten te besmeuren zijne
stem niet kan geven aan iemand die
schikt den Godsdienst te bekampen of die
zich door vijandelijke daden tegenover de
H. Kerk heeft doen kennen.
In deze kiezing staan niet alleen de
belangen van den Godsdienst op het spel,
maar tevens ook de orde in de samenle
ving, de rust en de vrede voor het land,
hel welzijn en de voorspoed voor ons
volk. De woorden die Mgr. Freppel richtte
tot de geloovigen, zeggen wij tot alle
vredelievende burgers Gij kunt zon
der uw geweten te besmeuren en zon
der wroeging en spijt te gevoelen
niets anders dan catholiek kiezen
Dit schriftje gaat u dat in zijne bijzon
derheden toonen het gaat u uwe vijan
den doen kennen en de noodlottige
gevolgen van hunne rampzalige politiek
het zal ook een woordje zeggen over uwe
vrienden, de catholieken, en over hunne
heilzame en voordeelige werking.
Wij moeten ons, het is jammer, bepalen.
De Godsdienst.
De socialisten zijn godhaters van de
ergste soort. Zij willen den Godsdienst
uitroeien.de kerken vernielen.de priesters
verjagen, de vrijheid der geloovigen af
schaffen.
Behoeven wij zulks te bewijzen door
aanhalingen uit hunne werken, vlug
schriften en dagbladen
Wij hebben hier slechts de moeilijkheid
van den keus, want in ieder socialistisch
werk, in ieder socialistische gazet wordt
de Godsdienst aangevallen, misprezen en
bespot. Op elke bladzijde, in elk nummer
straalt de godsdiensthaat op de meest
ergerlijke wijze door.
Rijgen wij er eenige aan elkander.
Vooruit 14 Juli 1891.
Wij zijn materialisten en bekennen
ootmoedig god (met eene kleine letter a.
u. b. niet te begrijpen en er ook niet
aan te gelooven. Wij k"nnen de natuur
en volgen hare voorschriften.
De materialist loochent het bestaan van
God en van de menschelijke ziel. Voor
hem is er geen ander leven dan het tegen
woordige geen hemel, niets
Wie zoo denkt moet noodzakelijk den
Godsdienst bevechten. Het volgende van
Vooruit 17 November i8g3, is dus vol
komen logisch
Een socialist die beweert niet tegen
den Godsdienst te zijn, verloochent zijn
programma en strijd met zijn vaandel
in den zak
Verloochent zijn programmal Het pro
gramma der partij is dus godsdiensthaat
en terecht mocht Bebel in den Duitschen
Rijksdag uitroepen Op het godsdien
stig terrein is socialism de godsver
loochening.
Vroeger reeds had Liebknecht de ge
kende Duitsche leider in De Volkstaat
nr 38 1874 deze ijselijke woorden ge
schreven
Wij moeten vloeken, God lasteren:
op die wijze zullen wij met den Gods
dienst gedaan krijgen, a
Dichter bij ons in Lb Pbuple van 7
Mei igo3 staat te lezen
Wij hebben tot plicht aan allen
te toonen dat de geest van de Kerk
niet met den geest van het socialism
is saam te brengen.
Wat wil men meer
Godsdienst en socialism staan tegenover
elkander als water en vuur. Gij zult u
misschien afvragen om welke reden de
socialisten den Godsdienst met zulke
hevigheid bekampen. Een hunner hoofd
mannen heeft het gezegd 1 Hij is de
grootste hinderpaal voor de verwe
zenlijking der socialistische grondbe
ginselen. i)
En Le Peupl» van 7 Augusti 1891
voegt erbij Ja, men moet het herhalen;
het is een der grootste plichten van het
socialism dit eeuwenoude monster, het
christianism, neer te vellen.
DE KERK.
Vooruit 10 Juli i8g3.
De christenen of geloovigen van gelijk
Welke soort mogen niet meer bestaan. De
kerken, de kloosters, de kapellen mo ten
afgebroken, vernietigd of veranderd wor
den in gestichten van nuttigen of verma
kelijkcii aard als schouwburgen, baden,
voorraadzolders enz.
Vandaar het wetsontwerp door Jules
Guesde, een Franschen socialist, in de
Kamers neergelegd
De zoogezegde goederen der doode
hand, roerende en onroerende, toebehoo-
rende aan de geestelijke genootschappen,
zullen nationalen eigendom verklaard
worden.
Het is aan eiken wetgever, in gemeen
schap of wel verboden eene bijzondere
kapel op te richten, zijne werklieden of
werksters in eene godsdienstige maat
schappij in te-lijven of aan welkdanige
oefening te onderwerpen.
Verboden kapellen op te richten en
christelijk onderwijs te geven 1 O die rid
ders der vrijheid 1
DE PRIESTERS.
Vooruit 14 April 1902.
Wij haten de priesters. Wij bekampen
hen als gevaarlijke beesten. Wij zweren
dat zij zich moeten beteren of dat hun
ondergang zeker is.
Reeds vroeger den 2 September 1900
had dit blad gezegd Weldra dienen al
de kerken van arm Vlaanderen tot voor
raadschuren, schouwburgen of vergader
plaatsen van een vrij en gelukkig
Volk dat zich ontmaakt heeft van het
handvol luiaards die brasten op zijn
zweet.
Die lieve Vooruit bedoelt de priesters!
Weet ge welk de eerste en bijzonderste
wensch was van Lb Peuple, uitgedrukt
den 7 Januari 1889 Al de priesters en
de kloosterlingen van den eersten tot
den laatsten te zien ophangen
Vooruit weet nog een ander middel.
Hoort die brave ziel in Januari i8g5
brallen
Het is een dichtstuk getiteld u De
Kartonnen Beschaver en gericht tot
Z. M. den Koning.
SIRE,
Als ik in uw plaats moest wezen,
'K zond dan ook het papengebroed
Met gebedekens, poppentrezen,
St Antonius en Heilig Bloed,
Met kwispels, vaan
En Tikkenhaan
En Mie van Lourdes water
En vetbroers samen naar Afrik
Want 't is die luie, zwarte kliek
Die hier het meest
Naar lijf en geest
Het volk verstompelt en verbeest.
Welke ijselijke taal
Een uitzondering zal er gemaakt. Het
is voor M. Daens. Hoor wat complimen
tje hem Vandervelde toestuurt in volle
Kamers
11 M. Daens, gij zijt een braaf man
Gij hebt voor ons de bres in Vlaanderen
geopend dank aan u zullen, socialisten,
weldra de meesters zijn van Vlaanderen
en van 't land Wij bedanken u uit ter
herte voor uwe krachtige medehulp
Wij staken. Het is duidelijk dat het
lieve laffe huichelarij is wat gezel Mortel-
mans op het socialistisch Congres van
Brussel den 26 December i8g3 zegde
De godsdienstige gedachten moeten
niet openlijk bevochten worden, bij
zonder niet in de kleine steden en op
den buiten. Men moet zich wachten er
een brutale strijd tegen den Godsdienst te
voeren.
Het is ook uitgemaakt dat de socialisten
Vrijdenkers zijn, allen, en dat velen der
hoofdmannen bij de loge, bij de Vrijmet
selarij zijn ingelijfd. Haat bezielt hen,
haat tegen den Godsdienst, haat tegen de
Kerk, haat tegen Priesters en Geloovigen.
Gelooft niet, lezers van den buiten, dat
zij u in hun hert dragen. Wij zullen u dat
straks bewijzen.
SOCIALISM
is de algemeene inpalming.
In het socialism is deSTAAT alleen eige
naar de Staat alleen zal alles bezitten.
De burgers en de werklieden zullen
uitgeschud worden en dat zonder een
centiem vergoeding.
Zonder een centiem vergoeding. De
hoofdmannen zeggen het duidelijk.
Hoort Vooruit van 21 October 1892.
2in bladzijde, i»u en 2de kolon
Wij zullen de capitalisten onteigenen
zonder schadevergoeding, al noemt gij
dit stelen.
Algemeene onteigening, zonder scha
deloosstelling, dat is ons middel EN
HET EENIGSTE. Gij noemt dit
stelen.
Wat gij stelen noemt is voor ons een
voudig terugname I Laat u door het
woord capitalist niet beet nemen. Ziehier
wat het beteekent 0 Het eenig doeltref
fend middel bestaat in de Onteigening
der bezitters.(Vooruit 5 Februari 1892.)
Aan de onteigening zal niets ontsnap
pen want, heeft Vandervelde gezegd, het
collectivism zal dan slechts integraal zijn
wanneer alle voortbrengstmiddel aan den
Staat toebehoort
Op welke wijze zij te werk zullen gaan,
moet ons Jules Guesde zeggen. In eene
voordracht gehouden in het huis der
socialisten heeft hij dit uiteengezet
De onteigening met vergoeding,
zegde hij, is eene hersenschim. Hoe spij
tig men het ook moge achten, hoe pijnlijk
het ook moge vallen voor vredelievende
gemoederen er blijft ons niets anders over
dan de terugname met geweld... dan
om de zaak met haren naam te noemen
DE OMWENTELING.
Het geldt hier niet alleen de onteige
ning van de mijnbezitters, van de ver
voermaatschappijen, van de eigenaars van
roerende goederen maar ook de grond
bezitters zullen door de omwenteling en
het geweld onteigend moeten worden, en
ZULKS ZONDER DE MINSTE
SCHADELOOSSTELLING, a
Zij verbergen echter die theotie ten
tijde der kiezingen. Dan wordt het pro
gramma zorgvuldig weggedoken en van
de onteigening, de algemeene uitschud
ding wordt geen woord gerept dan zijn
de vraatgierige wolven,zachte lammekens
die slechts ieders welzijn wenschen.
Loutere huichel. Het is eene stemmen-
vangerij door de socialisten op groote
schaal gepleegd. Dat walgt soms hier en
daar een propagandist en zoo h-.bben wij
te Leuven er een zien van doorloopen.
Wij moeten, schreef hij, tot de boe
ren gaan als wolven in een schapen
vel en loensche middelen gebruiken
om zoodra mogelijk in de Kamer te
geraken.
Aan vette postjes geraken dat is dus
het ideaal, dat is hun doelwit. Daartoe
zijn alle middelen goed
Doch gij. Kiezers opgepast Herinnert
u het spreekwoord Als de vos de passie
preekt, boeren wacht uw ganzen.
WERKLIEDEN.
Op hunne genegenheid voor de werk
lieden zullen zij roemen, als zij tot u
komen, met hunne liefde voor de zwakken,
voor de armen, voor de verdrukten zul
len zij pronken
Doch dat alles zijn woorden.
Belooven kost niets en dat doet opper
best de eerste beste tandentrekker.
Maar feitelijk wat doen zij voor de
werklieden, voor de landbouwers
Zij zijn tegen alles wat een weinig wel
stand moet brengen op den buiten. Alle
inkomrecht wordt door hen hardnekkig
bestreden. Ter gelegenheid der inkom-
rechten op de havt-r, op vreemde hop
schermden zij met hongersnood Zij wil
len niet weten dat als de boeren niets
winnen zij ook niets kunnen laten verdie
nen I
Dat speelt in hunne kaart om van u
oproerlingen te maken. Zij willen daartoe
de wonde openhouden lijk Bebel op het
internationaal Congres van Brussel heeft
gezegd en lijk Alfred Deftiisseaux het te
Parijs ging herhalen.
Die wraakroepende houding moet ge
schandvlekt worden lijk het behoort.
Leest en smaakt de volgende aanhalingen
Bebel
Wij, Duitsche socialisten, willen van
geene werkmanswetgeving weten
Wat wij willen dat is de wonde open
houden op het lichaam der tegenwoordige
samenleving.
Wat wij willen dat is die burgers
samenleving van de aarde doen verdwij
nen.
0 Wat wij willen dat is: Zoo vroeg mo
gelijk het laatste uur dezer samenleving
doen slaan en ze vervangen door de
socialistische maatschappij.
Daarom hechten wij geen belang aan
redmiddels te zoeken tegen de kwalen der
werkende klassen.
Von Volmars
11 Het socialism vraagt geene her
vormingen, maar eenvoudig de organi
sche inrichting der samenleving in socia-
listischen zin.
Lebedour, afgevaardigde van Berlin in
den Rijksdag
De taak van het socialism is de groote
bazars, de grootnij verheid te ondersteunen
in den strijd tegen de kleine nering
doeners.
De groep van Mechelen
a Waar blijft het ideaal als men prak
tisch de tegenwoordige maatschappij gaat
oplappen in plaats van aftebreken.
Vredelievende oplossingen zijn een ge
vaar.
Vooruit 28 Juni 1902
Met de werklieden te verzekeren tegen
werkeloosheid, schorsing van arbeid enz.
brengt men in hen eene zekere ver
zoening met de tegenwoordige samen
leving en doodt tnen aldus alle REVO-
LUTIONNAIRE instinkt bij de massa.t
Zoo denken vele Duitsche socialisten.
Singer
Indien wij gemakkelijke en besten
dige woningen verschaffen aan de werk»
manshuisgezinnen, maken wij deze onver
schiliig aan onze strekkingen en onze
politiek de werkman die goed gehuis
vest is, is voor den klassenstrijd
verloren I
Lafarque
a Men moet de ellende op het platte
land doen voortduren, om het buitenvolk
tot het socialism te lokken.
Gezel Schippel op het Congres van
Breslau in i8g5.
Wij willen ons volgaarne om het lot
der buitenlieden bekommeren, doch wij
moeten hen verwittigen dat, zoo zij zich
onder de roode vlag scharen, zij geene
toekomst hebben als eigenaars, hoe
klein de eigendom ook zij. Geen kopje
vee, geen hofsteedje, geen voet grond
mogen zij in eigendom behouden en dan
eerst zullen wij hen kunnen gebruiken, s
Besluit van 't socialistisch congres vtn
Borgworm (Waremme)
De werkliedenpartij mag in haar
programma geen maatregelen opne
men die dienstig kunnen zijn tot het
bestendigen, herstellen of uitbreiden
van den stukeigendom.
Wij behoeven niet verder aan te drin
gen alhoewel het gemakkelijk is de reeks
der uittreksels te verlengen.
Kleine neringdoeners, voor u geen
bescherming
Landbouwers, voor u, geen verbete
ring I
Werklieden, voor u geene hervormin
gen, geene verandering in de bestaande
wetgeving I
I>«» socialisten willen
slechts klassenstrijd
Zij will-n de eene mensch tegen den
anderen opjagen, zij willen haat, twist
en tweedracht, zij willen armoede en
ellende om van u omwentelaars te maken,
oproerlingen door wrok en woede ver
voerd, om u, met de brandende toorts in
de hand te werpen op uwe werktuigen en
fabrieken, op de kasteelen en de woningen
van uwe eigenaars
BUITEN LIEDEN.
Niet medelijden met uwen toestand,
niet de zucht u te helpen dreef ze tot u,
maar zij komen voor de belangen van
hunne partij, in den kiezingstijd.
Hoort hoe die mannen u beoordeelen
als het geen keus is.
Een der grootste Duitsche dagbladen
schrijft
a Wat het buitenvolk betreft, alle
moeite otn het in onze wetten te krijgen
is te vergeefs. Er zijn geene gemeener
arbeidschenners dan de buitenlieden.
Het is ook totaal verkeerd gehandeld die
lieden te beklagen, lijk het dikwijls door
onkundigen gebeurt. Het beste is ze te
aanschouwen voor wat ze wezenlijk zijn
Onze bitterste vijanden.
Vooruit van 3 december 190a.
Onwetend, zelfzuchtig ras, begeerig
naar winst en onmeedoogend voor het
ongeluk, verhard in zijne vooroordeelen,
weerbarstig aan alle nieuwigheden, zelfs
aan degene die de verbetering van zijn
lot voor doel hebben, heeft slechts gene
genheid voor zijn veld en voor zijn geld,
is meer gehecht aan zijn vee dan aan zijne
familie. In den grond van zijn hart draagt
het rechtzinniger en langer tijd den rouw
voor een dooden os dan voor zijn ouden
vader, en het vindt dat het geluk der
insnschheid te duur zou betaald zijn, in
dien het hem tijdelijk eenige opcentiemen
moest kosten.
Kan men u, Kiezers van den buiten
kloediger beleedigen