Zondag 15 Mei 1904
3 centiemen per nummer.
S6s,e Jaar 5058.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Arrondissement van Aelsl.
KAMERKIEZING
op ZONDAG 29 MEI 1904,
Candidaten der Catholieke Vereeniging.
5.
1.
2.
3.
EFFECTIE FE CANDIDA TEN
De strijd van Morgen
Kiezers opgepast
II. Geen liberalen.
Onze Godsdienst
Tegen de Kerk.
Hoe zal men ze*
behandelen
Sociale hervormingen.
Landbouwers
III. Geeu DaensUlen
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schryft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. Nr 31.
en in alle Postkantoren des Lands.
CIIIQUK HI;LH.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op
3de bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij acceord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele
dit blad.
AALST, 14 MEI 1904.
M, WOGStC Karei, ^inaiaminieter, EUene,
M. De Sadeleer Lodcwijk, Advocaat.
Hneltert.
M. de Dethune Bon Leo, schepen, Acist.
M. Pieraert Paul, Geneesheer, Gee-
raerdabergen.
M. Moyersoen Romaun, prov. Raadaiid, Aei«t.
PLAATSVERVANGERS
M. Paul Pieraert, voornoemd.
AL Romaan Aïoyersoen, voornoemd.
M. Van der Linden Arthur, Lid der benen.
dige Deputatie te Goeffei-dinge.
AL Van der laelen Ennel, Burgemeester
van Idegom.
OF
Geluk en vrede of twist en tweedracht-
Wat wilt ge
Wie het noodlottig tijdperk van 1879
tot 1884 heeft beleefd, weet tot welke ha
telijkheden, tot welke ongehoorde dwin
gelandij de liberalen zijn in staat. Doch
wat alsdan is gebeurd zal onbeduidend
zijn in vergelijking van hetgeen gedaan
zal werden, komen zij, tot het ongeluk van
het land, nogmaals terug aan het bewind.
Reeds van in 1888 heeft wijlen M. Bara
ons verwittigd Ik heb nooit getracht
gematig te zijn, riep hij uit en hebben wij
nogmaals de Regeering in handen, dan
zullen wij krachtdadig liberaal zijn.
Die woorden heeft de zoogezegde ma
tige doctrinair, M. Hymans, over eenigen
tijd nog herhaald en ze als zijn regeerings-
programma voorgesteld.
En als nu de zachte mannen zoo spre
ken, wat moet ge dan van de hevigen
en zij zijn meerderheid onder de geuzen
verwachten
Even als de socialisten voeren de libe
ralen een hardnekkigen en onverbiddelij
ken strijd tegen den Godsdienst.
Dat is zelfs de reden van hun bestaan
dat is bun wezen, hunne ziel. Lil>eralism
is oorlog tegen den Godsdienst en anders
□iets.
Al de liberale leiders zijn goddeloozen
zij behooren tot de vrijmetselarij, niet
eene uitgezonderd.
Al de dagbladen der geuzen bevechten
den Godsdienst, bespotten zijne leerstel
sels, lasteren de Priesters. Godsdiensthaat
is scheerdraad en inslag van al hunne
artikels.
In alle hunne boeken en brochuren
trachten zij den Godsdienst te vernielen,
het Geloof te ondermijnen in het her tvan
ons volk.
Zij loochenen Gods bestaan
Zij loochenen dat de menscb eene ziel
beeft, onstoffelijk en onsterfelijk
Zij loochenen dat er een ander leven is,
dat de hemel bestaat
Zij loochenen, met één woord, al de
punten van onzen Godsdienst van wien zij
slechts met minachting, spot en misprijzen
spreken. De liberalen zijn vrijdenkers;
het liberalism volgens het woord
van het liberale Journal de Gand,
de vrijdenkerij of het is niets.
Een uiterste strijd, schreef den 23
Maart 1873, een ernstig blad nochtans,
La Discussion, istusschen het liberalism
en het Ultramontanism (leest catho
lieke Kerk) aangegaan. Tusschen hen is
alle verstandhouding en overeenkomst
onmogelijk omdat zij slechts zouden kun
nen plaatsgrijpen door de opoffering van
essentieele princiepen. De oorlog alleen
is logisch tusschen hen. Wanneer dus de
catholieken ons hun gewoon verwijt toe
sturen Gij wilt de vernietiging van
den Godsdienst zeggen wij hun
krachtdadig Ja, wij willen de vernieti
ging van uwen Godsdienst, en wij zullen
al degenen steunen die hem ondermijnen
oud-catholieken, protestanten, vrijden
kers, omdat de redding der menschheid
afhangt van het bepaald ineenstorten van
een verouderde vorm van eeredienst.
Wij zouden door aanhalingen zonder
einde, getrokken uit de bladen van Brus
sel, Gent en elders dit punt kunnen be
wijzen doch blijven wij in ons Arrondis
sement.
Het zijn de mannen, de geuzen van
Aalst die wij bekampen, de edele ridders
der oprechtheid en openhertigheid die
overal rondbazuinen dat zij den Godsdienst
eerbiedigen.
Het zijn huichelaars
Indien de Geuzen te Aalst winnen zul
len zij te Brussel liberaal stemmen, de
vrijmetselaars hunne confraters steunen
en helpen uit alle hunne macht niettegen
staande hunne huidige verdraagzame ver
klaringen. Zij zullen in de Kamers mee
doen met de geuzen van Gent, Brussel en
elders.
Wat baten dan die schoone woorden
als de daden er niet opvolgen. Te Aalst
spelen zij den verdraagzame te Brussel
zullen zij werken als razende geuzen,
misschien heviger nog dan de anderen om
hunne lafheid in de kiezingen te doen
vergeten of ten minste vergeven.
Zij durven niet zeggen wat zij denken,
niet alleen over godsdienstige kwestien
maar zelfs over vragen van wijsgeerigen
aard. Zij durven zelfs niet verklaren dat
zij geen materialisten zijn Zij durven
niet bekennen, thans ten minste niet,
dat ze den Godsdienst als redelijk en
nuttig aanzien, als hebbende een heilza-
men invloed op de beschaving uitge.
oefend.
En van zulke mannen gaat ge verdraag
zaamheid, eerbied voor den Godsdienst
verwachten
'T is te naïef
Zij keuren den godsdienstoorlog goed
in Frankrijk. Zij juichen Combes toe in
zijn beulenwerk lijk zij vroeger <ie kerk
vervolging in Duitscliland, Zwitserland
en elders met genoegen hadden aange
zien. Zij verlangen niets zoo zeer dan
ook hier de banier van den godsdienst
oorlog te mogen ontrollen
En die mannen zouden niet tegen den
Godsdienst zijn 1
De huichelaars I
Doch Dendergalm heeft gesproken,
dikwijls gesproken en dat blad is hun
orgaan. De heer Daens, die vroeger,
gewis niet de judas van heden, had
gelijk hem een ware hellegalm 11 de
a de kajevan van de vuilste Vrijdenkerij
te heeten.
Wij gaan de kaarten eens openleggen
en zijn geweten onderzoeken- Zijne ge
dachten zullen de overtuiging verraden
der Aalstersche geuzen want, schreef
hij den 1 December 1901 u Dendergalm
is het orgaan van al de liberalen zon
der onderscheid, de verdediger van al
de liberale grondbeginsels en van het
liberaal programma, de voorstaander
van het verplicht onderwijs. 1
Dendergalm gelooft niet, want we
tenschap en geloof zijn niet overeen te
brengen (3i Maart 1901).
Heeft God soms zijne wraak niet uit
gewerkt op ODschuldigen, wat eene on
vergeeflijke onrechlveerdigheid zou zijn
Brr wat wreedaard I schreef hij den
3° Augusti 1891 eene walgende, afgrijse
lijke godslastering uitbrakende.
Geen mirakels. Het boven natuur
lijke bestaat niet en KAN NIET BE
STAAN of er zou geen natuur meer
wezen (i5 Juli 1900).
a Niets van al wat gebeurt is bovenna
tuurlijk. hoe wonderbaar het ook zij
(29 September 1901).
Wie het bestaan van God aanneemt
kan dat niet schrijven in die woorden
ligt het loochenen van Gods bestaan op
gesloten. Inderdaad God is Almachtig en
bijgevolg kunnen er mirakelen gebebeu-
steunt op de Godheid van den Zaligmaker.
Dendergalm loochent dat puntvoor
hem is Jesus slechts een mensch.
Jesus was een zachtaardig man.
De geschiedenis bevat weinige figu
ren zoo rein en edelmoedig, Geen wonder
dan ook datjesus veel volgelingen vond
en zijn discipelen hem aanbaden als was
hij werkelijk een goddelijk wezen.
Geen hemelDe clerikalen goochelen
met den eeuwigen hemel en hel waarvan
zij niets weten en waarover zij niet be
schikken.» (i5 Juli 1900.) «Ik spot met de
luilekkerlandssprookjes van de dompers.
(10 NovemDer 1901). Wij gelooven aan
geen bovennatuurlijke dingen (23 Juni
1901).
De Pau3 heeft de Kerk aan de groo-
ten geprostitueerd de Kerk is de mach
tigste hinderpaal tegen de ontvoogding
der volkeren, de Kerk verstompt de gees
ten en onderdrukt de gewetens.
Dat is loutere dwaasheid en getuigt van
eene verregaande onwetendheid of van
eene moedwillige slechtheid, weerdig van
een perfexten geus.
Het is immers het Christendom dat de
gedachten van gelijkheid immers in de
wereld bracht, dat de rechten van vrouw
en kind deed erkennen, dat aan de slaver
nij een einde heeft gesteld en de mensch
vrij heeft gemaakt van de almacht van
den Staat.
Dat is de waarheid, doch zij past niet
voor een geuzenhert opgevuld met haat
tegen God, Godsdienst tn Kerk.
On/,e Driestere»
mogen zich aan niet veel eerbied en recht-
veerdigheid van wege onze geuzen ver
wachten voor wie het bestuur van Com
bes het ideaal der regeeringen is. Zien
wij hoe men ze afschildert en men zal
daaruit besluiten hoe de geuzen ze zullen
behandelen.
Wat zijn pastoors tn priesters vraagt
Het Verbond van Geeraardsbergen en
in zijn nummer van 25 Juli 1897 geeft
hij het volgend antwoord. Men vergeve
het ons dat wij al die hatelijkheden en
lasteringen neêrschrijven. Doch dat die
aanhaling de oogen opene 1
Pastoors en priesters zijn huiche
laars die schermen met den Godsdienst,
zwarte tikkenhanen die alom't volk ver
beesten, verstompen, verslaven Duivel-
jagers die corlog voeren tegen de Rede
Dompers die de menschen ophouden
met dolzinnigen twist
Verdedigers van licht- en bijgeloo-
vigheid
Leeraars van beestige, fanatieke en
gevaarlijke leerstelsels
Mannen met ijdele denkbeelden,
dwaalbegrippen en hersenschimmen
u Lichtdoovers met fabelachtige ge
drochten
a Zielenzalvers met spooken
Vijanden van gezonde en gezellige
deugden van onderwijs, waarheid, recht
en vrede
Ontzinde menschenplagers die de
stem der overtuiging smooren
Predikanten die hun moordend gift
naar anderen spuwen
t Lijkschenders, hyena's die grafstee
nen lichten
Smullers van ossen- cn menschen-
vleesch.
O die verdraagzame en menschlie-
vende geuzen 1
Zoeken wij niet ver Dendergaln zal
het ons zeggen Wij ock wij gelooven
dat het beter is dit volksken (paters en
priesters) aan de deur van het land te
zetten (i3 September 1891).
Pergameni, een geus van 't zuiverste
water, hoogleeraar aan de vrijmetselaars
universiteit van Brussel, kent nog een
ander middel Boet, gevang, verban
ning, schreef hij in de Revue de Bklgi-
que van i5 October 1875, zijn wettelijke
middelen waarom ze niet tegen de ca
tholieken toepassen.
De priesters buiten de wet roepen en
tieren de geuzen en Deneergalm is in
zijn schik. Zachtjens aan, domperkens,
roept hij ons toe, zachtjens aan, schreeuwt
u geen bult, dat staat te leelijk 1 PERGA
MENI IS ER ZOO ZEER NIET
NEVEN
Pergameni is er zoo zeer niet neven
En de geuzen van Aalst zijn voor de
vrijheid Zij keuren alle geweld af.
(13-1-1901) Wat zouden zij dan niet
doen, moesten zij, bijgeval, het geweld
niet afkeuren. Gewis zouden zij de guil-
lotien oprichten die zoovele ongelijk
heden heeft geeffend (Dendergalm
28 Mei 1893) Hl
Die afdoende aanhalingen zullen hun
niet beletten te roepen Wij zijn voor
de vrijheid 1
Zij hebber, over de vrijheid zonderlinge
gedachten. Hunne vrijheid is niet eerbied
voor ieders recht het is de catholie
ken overal buiten Laten wij de heeren
geuzen van Aalst zelf het woord
De vrijheid van geweten, het is te
zeggen, de verwereldlijking van alle
openbare diensten en voornamelijk van
het onderwijs en van de weldadigheid
met het onmisbaar toevoegsel van het
verplicht onderwijs 1 (Dendergalm 17-
7-1892).
Dus
hunne vrijheid is de Zusters buiten de
hospitalen,
hunne vrijheid is de priesters, het kruis
beeld buiten de school,
hunne vrijheid is de dwang door catho
lieke kinderen naar de goddelooze, de
verwereldlijkte school waar van God
noch zijn gebod zal worden gesproken.
Men had evengoed kunnen zeggen
Vrijheid is catholieken opknoopen I
De liberalen zijn weerbarstig aan alle
sociale hervorming,al geeft de heir Judas
Daens zich alle moeite om hun eene
demokratische tint te geven.
Al de arbeids- en maatschappelijke
wetten van onze catholieke Regeering
heeft de geuzerij met hand en tand tegen
gewerkt. Alles heeft zij bestreden; altijd
stokken in 't wiel gestoken. Beletten dat
iets voor den werkman gedaan werd was
haar doel
Welke sociale wet is door M. Bara bij
voorbeeld, om slech.s den leider te noe
men in de Kamer gestemd Tegen welke
heeft hij niet gedonderd en den banvloek
uitgesproken
Het was Dendergalm niet, die den
afgeveerdigde van Doornijk heeft afge
keurd.
Het orgaan der Aalstersche helden
schreef den 19 Juni 1898 Elke nieuwe
wet schijnt gemaakt om het volk te tergen;
elke wet door de clerikalen gemaakt is
een vloek tegen het gezond verstand,
een monument van stommiteiten en
ezelarijen.
Onze geuzen zullen ze dus afschaffen
AFSCHAFFEN:
de wet op de betaling der daghuren
op vrouwen- en kindera 1 beid
op het toezicht van den arbeid
op de werkhuisreglementen
op de beroepsgenootschappen
op de maatschappijen van onderlmgen
bijstand
op de werkmanswoningen
op het pensioen der oude werklieden
op de arbeidsongevallen
Nog drij bewijzen
Het liberale e Journal de Bruges
schreef den 12 April 1900 over de wet
nopens de pensioenen
Het ministerie had beter gedaan de
belastingen met 12 milüoen te verminde
ren dan dit geld te besteden aan de
pensioenen der oude werklieden
Zelfs een liberale afgeveerdigde van
Leuven, M. Baudouin, burgemeester van
Thienen heeft die schoon menschlïevende
wet durven afkeuren. Zij is, heeft hij
gezegd, een kluchtspel zoo kostelijk
voor de schatkist als wanhopend voor
de toekomst.
Geen werkerspensioenen dus Dat is
zegt de Matin geuzenblad van Antwer
pen, Staatssocialism.
In een omzendbrief door de liberale
drukkersbazen aan hunne confraters ge
zonden voor de kiezing van den Weik
en Nijveraads raad kan men lezen
Het is ons te doen om door het stem
men voor de liberale lijst een kaakslag te
geven aan het ministerie en aan het
ministerieel geknoei in zake van wet
ten op den arbeid en werk.
Tegen do Zondagsrust
Dendergalm 7 April 1901
Zondagrust I 't Zou belachelijk zijn,
indien het niet dom ware.
Wij bevelen aan de aandacht der werk
lieden nog de twee volgende aanhalingen.
Laat, schrijft de heer J. Van Drunen
de Revue de Belgique van 1898 (t. 1
bladzijd: 349), zonder dijken of afsluitsels
de menschheid haren loop volgen want
gij kunt slechts hare onvatbaarheid vast
stellen.
0 Dat is de zekere les die de voorbeelden
van een lang verleden en al degenen die
er over hebben nagedacht geven.
Dus, met een woord, geene bescher
ming voor de werklieden I
Uit Le Peuplb van 29 Augusti 1902.
Dat de werklieden zich het verleden
herinneren 1 Hebben de burgers, vrijden
kers of vrijmetselaars, al de groote of
kleine frakti-s der burgerij die zich van
het anticlerikalism eene specialiteit heb
ben gemaakt, ooit iets opgericht voor
het rechtstreeksch profijt van de wer
kende klas
De liberalen dragen voorzeker onze
landbouwers in hun hert niet.
Niets hebben zij voor hen gedaan I Ja
wel toch iets, maar het was geen goed.
Tijdens het laatste vrijmetselaarsmi-
nisterie hebben zij aan vele boeren hun
stemrecht ontnomen I
Zij hebben de naar Oostakker bedeva
rende buitenlieden te Gent wreedaardig
afgeslagen en een hunner organen riep
zegevierend des anderendaags uitWie
beévaren gaat is maar goed om afge
rost te worden I (Journal de Gand.)
De manifestanten te Brussel die van
hun recht gebruik maakten hebben zij laf
aangevallen.
Zij hebben immer en altijd de land
bouwers een vleet scheldwoorden naar
't hoofd geworpen, de bloedigste beleedi-
gingen in 't aangezicht geslingerd. Gij
waart racaille, ploegen die in God
gelooven, pijpekoppen, «teen-
ezels, enz.
Hoort, lezers, hoe de Flandee libé
rale u beoordeeld
«De boer welke zich onder verstande
lijk oogpunt in zulken ondergeschikten
staat bevindt (tegenover den stedeling;
is onbekwaam om de uitgestrektheid te
beseffen van het clerikaal gevaar...
't Valt in 't oog, en strekt de Geeste
lijkheid van den buiten niet tot eer dat
deze er nog niet in gelukt is die verou
derd# breinen zedelijk te verbeteren,
die breinen bezwaard door tradition-
neele bcestigheden
De liberalen van Aalst hebben meer
dan eens in scheldwoorden tegen de land
bouwers aan hunne kwade luim lucht ge
geven Dien verachterden buiten, schuld
van hunne nederlaag I
Op wetgevend gebied hebben zij het
onmogelijke beproefd om de Rsgeering
te beletten iets te doen voor onze land
bouwers. Wat hebben zij gedonderd tegen
zekere inkomrechten die onze boeren in
staat moesten stellen tegen vreemde pro-
dukten te concurreeren Wat hebben zij
getierd tegen de toelagen door ons catho-
liek ministerie aan landbouwinrichtingen
geschonken I
Hooit onder andere de liberale Gazette
van Brussel uitvaren tegen de toelagen
voor afgemaakt ziek vee.
De toelagen waarvan sprake, zijn
door de kracht van de dingen ware pre-
miên van verwaarloozing der stallen en
de verspreiding der besmettelyke ziekten
geworden I (La Gazette 6 Juni 1901).
Landbouwers dat is eene bloedige be-
letdiging Gij zijt in staat zegt men de
ziekte moedwillig te verspreiden om de
hulpgelden der Regeering te genieten I
Gij zult daaruit ook het besluit trekken
dat met den val der catholieken het uit
zal zijn met de toelagen van allen aaid
die u thans zoo mild geschonken worden.
Gij zult dus voor de liberalen niet
kiezen
omdat gij geen kerkvervolging wilt
omdat gij geen goddelooze school wilt
waar men uwe kinderen heen zal sleuren;
Geen schooloorlog
omdat gij geen rechtsverkrachtingen
en schendigen van vrijheid kunt lijden
omdat de partijdigheid, het fanatism
en de wrok der geuzen u walgen
omdat gij uwe stoffelijke belangen be
mint en aan de verbeteringen houdt door
door de catholieken in 't voordeel van den
landbouw tot stand gebracht
Neen, geen liberalen I het zijn uwe
vijanden
Aardige tistcn I Zij heeten zich christen
en verrichten geuzenwerk.
Meer dan ooit moet de leuze zijn 1
Geen daensisten I
Hunne politiek is even noodlottig als
die hunner bondgenooten die wij zoo
even hebben afgeschilderd.
Daens en zijn staf zijn de handlangers
der geuzen en vrijmetselaars, de vrienden
der socialisten.
Ziet rond om u, gij bijzonder vrien
den van den buiten, wie riepVivsn
paster Daens
Wie verklaarde zich ten voordeele ran
den ongelukkige die de catholieke ptrlij
verscheurt
Al de liberalen wierden christene demo-
kraten,zelfs de grootste goddelooze kerels
waren onbeschaamd genoeg om te zeg
gen dat zij CHRISTENEN I TAN DE PARTIJ
Daens waren geworden, en priester
Daens liep lachend en met een van vreug
de blinkend gezicht in hun deftig gezel
schap rond I
Wie gaf meetingea voor Daens