Jesabel.
Schijnheiligheid en verraad
Judaswerk.
Veroordeeld.
Groene socialisten.
Valsche belovers.
WERKLIEDEN.
LAMDBOUWERS
V olksbedriegers
M. De Backer
Hopkwestie in 't Senaat.
Sint Martenskerkte Aalst
En wat wierd er op die meetingen ge
zegd Geen woord tegen de geuzen, geen
woord tegen de socialisten, maar boven
arms gedonderd tegen de catholieke Par
tij, tegen de Regeering tegen M. Woeste
en zijne collega's
Dat was hun christelijk werk 1
Het laatste Nieuws, een vrijmetse
laars bladje van Brussel kon niet nalaten
een zonderling feit en zonderling is
het voorwaar vast te stellen
f Priester Daens is geen man die men
dagelijks ontmoet. Wij hebben hem, in
eene herberg, te midden van pot en pint,
gezeten tusschen liberalen en socialisten,
hooren uitvallen op M. Woeste, den
warmsten verdediger der priesters.
Wij vragen het u in gemoede Kan
iemand, kan bijzonder een priester den
ken dat hij op goeden weg is, als de
vijanden hem toejuichen, hem goed
keuren, hem aanzetten voort te gaan
De houding uwer tegenstrevers moet
de maatstaf zijn waarop gij de deugdelijk
heid uwer handeling meet. Gij handelt
voorzeker verkeerd als zij u toejuichen,
want dat is een bewijs dat gij werkt in
hun voordeel. De geuzen zullen gewis
geen Bravo Pastoor Daens i> roepen,
als dezes werking voor hen slechte gevol
gen heeft.
Priester Daens moest voor hen een
Luther worden die een aantal ongelukki-
gen in zijnen val zou meeslepen en van de
Kerk afscheuren.
En de schijn gaf hun gelijk. Zij hadden
gezien dat in de partij der christene demo»
kralen er niet achteruit gegaan wierd voor
de walgendste, voor de oneerlijkste mid
delen.
Herinnert u den 9 December 1894 den
rampzaligen dag dat de vuile historie van
't wijf in de wereld wierd gezonden.
Het wijfl de Jesabel die de catholieken
hadden uitgekocht om dien fameuzen held
tot val te brengen
Over die schandaad hebben zij nooit
meer een woord durven reppen. Is dat
niet het sprekendst bewijs dat die onge
hoorde beschuldiging valsch was, valsch
van 't begin tot 't einde.
Had ze een schijn van waarheid gehad,
zij zou niet doodgezwegen geweest zijn
noch door de daensisten noch door de
geuzen die ze gewis hadden uitgebuit I
De hoop der liberalen en der socialisten
was dus gegrond. Teenemaal zijn zij niet
teleurgesteld geweest. De judaspenningen
die de heer Daens van zekere vrijmetse
laarsloge heeft ontvangen zijn niet gansch
verloren. De noodlottige politiek der
daensisterij bestaat slechts in !t verscheu
ren der catholieken tot 't groot voordeel
der goddelooze partijen.
Bedekte en onbedekte verbonden zijn
gesloten geworden met die partijen welke
de heer Daens vroeger zoo dikwijls had
afgebroken en waarvan hij gezegd had
Liberalismus is eene vrijdenkerij gewor
den... 't Liberalism kan niets dan slecht
valk kweeken. (Land 5 October 1890),
met die mannen wier huichelarij hij vroe
ger aan de schandpaal der verachting had
gespijkerd En gij, liberale candidaten
van Aalst die weeral zult afkomen in
uw manifest De Godsdienst komt hier
b niet tusschen I
b Gij handelt, niet eerlijk I
i) Gij weet dat de kerkhaterij de grond
b is en 't bestaan uwer partij
9 Ge weet dat gij zoudet meehelpen
aan 't helsche werk onzer eeuw, aan
b het werk dat de grondzuilen der
b Samenleving doorknaagt.
Aan den oorlog tegen de Kerk en
b tegen de Christelijke Zeden 1
Hij dreef de onbeschaamdheid noch
verder hij liep saam met het godhatend
socialism tegen de afgevaardigden der
catholieke partij
Doch deze laatste moesten welhaast
ondervinden dat de taak van Judas is en
immer blijven zal verraden I
Gedurende 1901 en 1902 hadden de
Daensisten openlijk den burgeroorlog
aangegredikt, zij waren zoo hevig als de
razendste socialisten
Doch zie, de woeling begintde socia
listen nemen het ernstig op, werpen met
bommen dynamiet, gebruiken de revol
vers, het bloed vloeit en alhoewel de heer
Daens gezegd had dateenige menschen-
levens niet te betreuren waren, kreeg
de held schrik, begon te vreezen voor
moeders zoontje en... liet zijne vrienden
in den steek. En als toppunt gaf hun den
stamp van den ezelhij keurde het ge
weld af
In 1899 voor de gemeentekiezingen
openlijk verbond met geus en socio De
naam van priester Daens prijkt tusschen
die var. godhaters Reeds vroeger, van
af i8g5 was dergelijke schanddaad ge
pleegd teNinove waar 2 Roelanders op
de lijst stonden van het cartel
En ziehier nog een bewijs van schijn
heiligheid. Toen het geruch. van dit
schandelijk verbond van Ninove zich
verspreidde deelde de heer Daens het
mede er bijvoegende Indien het
bevestigd wordt, zullen wij het af
keuren. Hij vreesde dat de daensisten
nog niet genoeg waren ontvoogd om zulke
schande te verduren.
Het nieuws wierd bevestigd, hij wist
het ten anderen zeer goed, de droeve
held, de heer Daens.... zweeg
In de kiezing van 1902 werkt de vrome
christene voor de godhatende partijen,
voor geus of socialist naar wilkeur 1
In 1903 te Aalst verraadt de heer Daens
zijne eigene partij hij doet het moge
lijke om voor de geuzen te doen stem
men.
Hij zingt een zegelied om hunnen
triomf Hij tracht in dat lawijd zijne ziel
te bedwelmen, de stem, de wroeging van
zijn geweten te smooren. Dat geweten
moest hem toeroepen wat hij vroeger had
gezegd en geschreven
a Zij die de slechte partij liberalen
on socialisten helpen aanwinnen be
drijven eene groote, zware misdaad
En
Voor geen liberalen gekozen 1 Dat
ware ons hert opeten en ons geweten
bezwaren
Meer dan eens heeft de groene kliek
die groote, zware misdaad bedreven
Zelfs in Nederland is zij haar noodlottig
werk gaan verrichten. In Aalst zong hij
voor de geuzen, in Nederland voor de
socialisten wij zijn fier, schreef De
Volkseeuw, meégeholpen te hebben
aan den triomf van den socialist van
Kol tegen den bewaarder Aalberse
Er is ongelukkiglijk nog meer.
Te Ninove zitten in den Gemeenteraad
5 catholieken, 4 liberalen, 2 daensisten.
Wat doen zij
Zij stemmen met de geuzen Zij helpen
een liberaal schepen kiezen 'T is dank
aan dat schandig verraad dat de liberaal,
de vijand van ons Geloof, van onzen Gods
dienst, van onze christene beschaving
triomfeerde.
Is het niet klaar en duidelijk dat het
daensism hier en elders en overal aan de
geuzerij is verkocht en dat die fameuze
demokraten oprechte en ware geuzen zijn
geworden
Tusschen geus en daensist is een gelij
kenis en een verschil
Gelijkenis hunne werking is even
noodlottig aan de catholieken Godsdienst,
aan de belangen van ons volk en van ons
land.
Verschil de daensisten durven hun
geuzerij niet openlijk vertoonen zij
huichelen en bedriegen
Niet alleen in ons Arrondissement, maar
in het gansche catholieke gedeelte van
ons land verrichten zij hun judaswerk, te
Gent, te Kortrijk en elders, altijd en
overal ten voordeele der goddelooze par
tijen, bijzonder van de socialisten.
Hoort ze juichen Le Petit Bleu van
Brussel schrijft
<1 Zijns ondanks wellicht heeft priester
Daens hun eene nieuwe overtuiging inge
prent, die allengskens de eerste godsdien
stige overtuiging heeft gedood. Dat zaad
van opstand welk hij in de zielen heeft
g'zaaid, heeft ze voor altijd vrijgemaakt
van de blinde gehoorzaamheid door de
Kerk vereischt.
Die vastelling is ongelukkiglijk juist.
Vele daensisten reeds van over jaren zeg
den en herhaalden Catholiek, libe
raal of socialist is maar een uithang
bordWie zoo een taal voert heeft zijne
godsdienstige overtuiging verloren.
Reeds in 1894 zegde Vandervelde
Het Daensism is de bres langs waar
het socialism in Vlaanderen zal binnen
dringen.
Den 24 April 1899 zien wij Anseele
de juistheid van Vandervelde's woorden
bevestigen
a Wij zijn goede propheten geweest,
riep de Gentsche tribun zegevierend uit,
toen wij bij de opkomst der christene
democraten zegden Laat ze maar doen,
jongens, 't is koren op onzen molen.
Ook is het met de tranen in de oogen
dat Vooruit het uitsterven meêde elt van
het centenbladje De Volkseeuw der
daensisten in December 1900.
Het is immers klaar als de dag dat met
het volk immer op te hitsen, de rijke
menschen als schurftige schapen, hard-
vochtigen, wreedaards, nutteloozen enz.
voor te stellen men het ontkiemen van
socialistische gedachten voorbereidt.
De feiten en aanhalingen bewijzen af
doende dat de verwaandheid der daensis
ten een hinderpaal te zijn tegen den
stroom der socialistische macht, totaal
valsch is. Zij zouden het socialism afdij-
ken en tegenhouden was hun zaagsken
Gaat gij iemand tegen houden met met
hem meê te loopen Gaat gij iemands
gedachten bevechten met dezelfde taal te
voeren als hij
't Is te kinderachtig.
De plicht van een christen mensch is
IN ALLES aan zijne Geestelijkheid te
gehoorzamen, niet alleen in geestelijke
kwestiën, maar ook in andere,in politieke
omdat zij beter de zaken en de men
schen kennende, zij het best weet
welke onze ware belangen zijn. Wie
naar de geestelijke Overheid luistert, loopt
niet verloren en zal altijd wel varen. Men
moet naar hunne stem luisteren 't is ons
geluk.
De geestelijke Overheid heeft klinkend
en herhaaldelijk de werking der daensis
ten veroordeeld.
Z. H. Mgr Stillemans heeft het meer
dan eens, verscheidene malen veroor
deeld
De Bisschoppen van België hebben
het veroordeeld
Bisschoppen van Nederland en elders
hebben het veroordeeld
De Paus heeft het veroordeeld, zoowel
Z. H. Leo XIII als Z. H. PiusX
Al de priesters veroordeelen het
Wie kan voor zulke mannen nog stem
men
Een beetje geschiedenis. Toen het be
kend was dat de Daensisten gingen
opkomen tegen de catholieken, spraken
vele invloedrijke mannen van overeen
komen. Het was in 1894.
Daens antwoordde Wij willen wel;
maar hoe dat uitleggen Het volk zou
zijne leiders niet volgen
De zaken verergerden. Daens wierd
verloochend door zijne collegas, door de
priesters. Men sprak van afkeuring van
wege de Overheid. Hij zou zich onder
werpen, beloofde M. Daens als de Bis
schop sprak
Mgr Stillemans smeekt, vermaant, ver
oordeelt. Daens zou zich weder onder
werpen als de veroordeeling officieel was
en openbaar.
De veroordeeling volgt klaar, duide
lijk, officieel.
Geen gehoorzaamheid Daens beroept
zich op Rome. In volle Kamers dorst hij
zeggen Als Rome heeft gesproken
dan zal ik mij onderwerpen.
Hij wordt te Rome veroordeeld. Doch
geen onderwerping. Hij beroept zich op
zijne rechten als burger Rome kan de
groene bemokratie niet veroordeelen.
Zij is scheut vrij
Die weg is afgelegd op 10 jaren Is de
man die zoo handelt, rechtzinnig Is de
partij eerlijk wier leider zoo schijnheilig
te werk gaat
In den persoon van priester Daens is
de groene democratie veroordeeld om het
even wie candidaat is. Wat de leider is, is
de partij en bijgevolg kunt gij evenmin
MDe Backer als priester Daens betrou
wen.
Boeken zouden te schrijven zijn over
de schelmerijen der Daensisten. Doch, hoe
jammer wij moeten ons beperken.
Sch-tsen wij door eenige uittreksels den
geest onzer daensisten en men zal begrij
pen welk gevaar onze samenleving dreigt
moesten zulke dwalingen tot ons volk
doordringen.
Wat denken die mannen over den
eigendom
Hoort 't Land van Aelst van 4 Augusti
Daarom is de beweeglijke schaal der
daghuren, een gevaarlijk stelsel in
Belgie.
Zulke taal is wraakroepend en is ev;n
bloedige hoon in 't aangezicht geslingerd
van onzs werklieden.
Het is zooveel als hun zeggenvoor
11 kan niets gedaan wor
den «ij verteert wat gij
wint.
Ehwel, werklieden, wij vragen het u
in gemoede kunt gij de partij steunen
van den man die u zulken smaad naar
't hoofd werpt
M. Daens schildert ons volk af alsof het
in ellende verging.
Dat is om de menschen op te hitsen
om ze tot den klassenstrijd aan te vuren.
Doch de comediant vergeet soms zijnen
rol en dan schrijft hij wel eens de waar
heid of toch breekt ze niet ongenadig den
nek.
Hoort de Werkman van 4 April 1902.
u Maar hoe is 't in Bidgle,
mot 't werkvolk
Ha, in Helmie ïs't eerste
i) klas goed, elk komt daar
goed aan xïjnen boter*
liam. n
f
1901.
Belgie, 85 jaar zonder oorlog, met
braaf en werkzaam volk, is in dusda-
b nigen toestand gekomen door de opeen-
stapeling van fortuinen dat die groote
eigendom diefstal geworden is en
dat een algemeene volksopstand
wettig wordt en onvermijdelijk als de
krachtige volkswetten er niet komen.
De socialist Proudhon leert Eigen
dom is diefstal, M. Daens maakt een
klein onderscheid en zegt nog de
groote eigendom
Dat verschil zal niet lang bestaan.
Want zie, zelfs Priester Daens schijnt het
niet meer aan te nemen. Hebben wij hem
inderdaad op eene meeting te Meenen in
Juni 1899 niet hooren uitroepen
Mijne leering komt in alles overeen
met die der socialisten, een puntje
uitgenomen te weten, dat wij den
9 Godsdienst eerbiedigen.
Hij heeft dus, de groote held, de ge
dachten der socialisten aangenomen no
pens den eigendom. Hij zal dus met de
roode communards zeggen. Eigendom
is diefstal.
Oh veel moeite heeft de weg om daar
te komen niet gekost.
Eigendomsrecht is geen natuurrecht,
leert M. De Backer, geen recht dat voort
vloeit uit de menschelijke natuurneen,
schreef hij in Klokke Roeland den 3o
«Juni 1901, het eigendomsrecht wordt
9 enkel door 't natuurrecht bekrachtigd
9 als de alleen mogelijke ordening
9 der samenleving.
Onze daensisten zeggen dikwijls, en
hebben minstens duizendmaal herhaald
de Encycliek Rerum Novarum is ons
vaandel Ehwel de Paus veroordeelt die
mannen uitdrukkelijk de Paus leert dat
het eigendomsrecht een recht is dat voort
vloeit uit 's menschen natuur.
Is het dus geen valschheid als de
demokraten uitbazuinen dar zij de Ency
cliek in allesvolgen.dat deze hun grond
wet is en hun vaandel En als zij zoo
een onrecht durven plegen tegenover het
Opperhoofd der Keik, zijn zij dan niet
tot alle deugnieterijen in staat
Waartoe zulke leerstelsels voeren, moet
ons het volgende uittreksel doen kennen
van M. den advokaat Raphaël Simor.s,
een groene ook, thans rechter in Hene
gouwen benoemd door die haatdragende
catholieken
Zij broodrooven op zonderlinge wijze
a Ik zou willen komen, zegt M. Simons,
door de samentrekking van den arbeid
om het hedendaagsch capitalistisch
regiem te vervangen door een nieuw
9 economisch stelsel, gesteund op de
b gezamentlijke uitbating van het
n kapitaal.
Dat is socialism van het zuiverste
water. Dat is de onvermijdelijke uitkomst
van de daensisterij.
In die aanhaling
er nog gesproken v<
WETTEN.
Zonderling, die
n M. Daens wordt
.1 Krachtige Volks-
groone chefs zitten
reeds zoolang in de Volkskamer en nog
hebben zij geen krachtige volkswetten
voorgesteld die de samenleving van al
hare kwalen moet genezen.
Wij zijn thans nog altijd aan't afviagen
welke die krachtige volkswetten zijn.
Het blijft immer een raadsel.
Dat die heeren zich toch niet inbeelden
dat onze maatschappelijke wetgeving niet
op de hoogte is van die der andere landen.
Zij zouden door die betwisting het blijk
geven van hunne verregaande onwetend
heid of hunne onvergeeflijke slechtheid
met het licht der zon te durven loochenen.
Nochtans wij mogen ons aan alles ver
wachten van wege die heeren.
Hebben wij inderdaad niet kunnen
vaststellen dat M. Daens, lid der Volks
kamer, gedurig bezig, lijk M.Pie 't zegde,
met de pensioenkwestie, het wetsvoorstel
der socialisten niet kende neergelegd ter
wijl hij zetelde
Hebben wij ook niet gezien dat hij aan
zijne lezers opdischte dat in zake van
arbeidsongevallen het in Duitschland de
Staat was die de werklieden verzekerde.
Hij had nooit de Duitsche wet gezien.
Wat jaied Daens denkt over de werk
lieden
11 Wat men ook doen mo-
ge, men zul «Jen aard der
wei*klie«Jen niet verande-
ren. De VVerkmun ver-
teert wat lti| wint zoo is
9 liet altijd geweest In liet
verleden en zoo zal liet
11 altijd zijn in de toekomst.
De groenen hangen thans den vriend
uit van den landbouwer.
Dat is loutere judasserij.
Tijdens de bespreking van de wet op de
beroepgenootschappen stelde de heer
Helleputte voor aan de landbouwcomi-
cen, aan de boerenbonden bijvoorbeeld,
het recht te geven handel te drijven en
wat deed aajed Daens, de geijkte vriend
der landbouwers, onze monopolist van
genegenheid voor hen.
Hij was er tegen
Vele aanhalingen zouden wij nog kun
nen geven, vele feiten aanstippen welke
zouden bewijzen dat schier in alle kwestiën
de daensisten in tegenstrijdigheid vallen.
Telkenmale zouden wij tot den uitslag
komen dat wij elders dan in eene ernstige
overtuiging den sleutel hunner houding
hoeven te zoeken. Wij zullen zeggen dat
zij armzalige politiekers zijn, draaiers van
eerste klas, die den vinger in den mond
steken om te weten, van waar de wind
komt om naar die richting te handelen.
Voor hen is maar een enkel punt van
belang dat is In «Je Kamers te
geraken en er lilïjveu.
Geen genegenheid voor het volk voert
her. tot de arbeiders alleen zelfbelang en
eigen grootheid.
Welnu zulke mannen kunnen het volk
niet dienen, want eenmaal in den kaas
vergeten zij de eenvoudige sukkelaars die
in hunne tandentrekkers beloften vertrou
wen hadden gesteld.
Kiezers dat kunt gij niet willen. Gij
kunt niet kiezen voor kerels die altijd
spreken van krachtige volkswetten en die
er nog enkele, zelfs met het minste brokje
hebben voorgesteld
Die huichelaars nemen hunne eigene
woorden zelfs niet ernstig op.
Schoone beloften hebben zij gedaan wij
bekennen het gaarne. Zij wisten zulke
schoone, vleiende, meêslepende woorden
te spreken. Zij konden in verlokkende
kleuren een hemel op aarde voorspellen,
dat van begeerte het water in den mond
kwam.
Zij gingen den landbouw opbeuren
Zij gingen den werkman helpen.
Zij gingen de kleine burgerij redden.
Iedereen moest gelukkig zijn Geen
ellende geen armoede meer Weelde en
overvloed overal.... als zij gekozen wier-
den, inaar dat was de conditie
De fijnaards dan waren zij ten minste
welmaar de anderen
zetelt reeds 4 jaren ter Kamers. M.
Daens is er op zijn 6de. En wat al hebben
zij tot stand gebracht
Dat de Daensisten, dat M. De Backer
nu toch maar eens de lijst opmake der
wetten die dank aan zijne werking zijn
gestemd Dat hij ons eens zegge welke
wetsontwerpen hij heeft voorgesteld ten
voordeele der boeren, der werklieden,
der kleine burgerij
Wat onze twee smousjassers gedaan
hebben kunnen wij neèrschrijven met
eene groote O.
Zij hebben niets gedaan Zij hebben
integendeel de Regeering in haar maat
schappelijk werk gedwarsboomd.
Toen ons catholiek Bestuur voorstelde
eene vergoeding van 25 A 3o fr. aan de
soldaten te schenken waarvan de helft
aan de ouders zou te goede komen, waren
de democraten er tegen. Priester Daens
hun woordvoerder en leider maakte op
positie 3o fr. was veel te veel. 10 fr,
was meer dan genoeg. Zij konden te
huis zooveel niet verdienen
Is dat hunne volksliefde Gij zult be
kennen dat zij zonderling is zulke volks
liefde en een zak vol steenen is eene
goede vrucht
geschreven. En noch priester Daens,
noch MDe Backer stelt iets voor in
dien zin.
Dat is het verschil tusschen beloven en
doen.
Het drankmisbruik is de groote oorzaak
der volksellende. Het ruïneert ons volk
stoffelijk en ondermijnt het zedelijk. De
Regeering wil het bekampen. De demo
craten zijn er teger.. En toch door de
lompste der tegenstrijdigheden schrijft de
aanvoerder, de groote chef, in Volkseeuw
19 October 1902. Waarom toch laat
men alle dagen nog nieuwe herber
gen en geneverkroegen openen
Kortom, wat hebben zij gedaan ten
voordeele der landbouwers
Niets
Wat hebben zij gedaan ten voordeele
der werklieden
Niets I Niets
Wat hebben zij gedaan ten voordeele
der kleine neringdoeners
Altijd niets
De landbouw moest bloeien zij gingen
hen helpen en... zij verroerden niet.
Het was doenlijk, gemakkelijk zelfs
want Plancquaert had hun dat aangeduid
op eene meeting te Munte, den 14 Fe
bruari 1897. Ziehier wat Het Land er
oververteld den 21 Februari 1891.
Een geslagen uur handelde hij over
0 de volksvrijheid, over den Landbouw
hoe de boer thans zoo ongelukkig
tot een deftig en vrij bestaan kan
komen. Zonder iemand te hinderen
door de wetten die Engeland aan
Ierland heeft geschonken 9
Priester Daens was in de Kamer en hij
stelde die wetten niet voor. M. De Backer
kwam daarna en hij ook heeft niets ge
daan. Waarom heeft men die Engelsche
wetten niet voorgedragen
De werkman moest goed aan zijn brood
komen, hier in het land en niet in den
vreemde. Zij gingen er voor zorgen en...
zij deden niets.
De neringdoeners moesten ook leven
zij gingen den toestand verbeteren en....
het bleef bij beloften.
Zij hebben niets gedaan en zullen ook
niets doen, want in hunne meening is het
boter aan de galg.
Niets gedaan,
Veel beloofd,
de werklieden beleedigd 1 Ziedaar het
bilan der groene democraten in drij
woorden
Geen kwakzalvers zult ge met ons uit
roepen.
Stemt du» voor «Je Catho
lieke Candidaten
Zij zijn voor de Zondagrust en zie, zij
loopen samen met de geuzen zij helpen
de geuzen kiezen die de verbitterdste
vijanden zijn van die goede en mensch-
lievende hervorming
Zij gaan gewis aardig te werk om iets
tot stand te brengen.
Zij willen den landbouw helpen, hem
voordeel bij brengen en zie als de heer
Helleputte voorstelt het recht van handel
te drijven aan de landbouwgenootschap-
pen te schenken stemt hun leider er
tegen 1
De pensioenen aan 1 fr. per dag en op
60 jarigen ouderdom moeten al de cri
sissen wegnemen, heeft Land van Aelst
M. Steurs liberale senateur is gelijk alle
liberalen van Aalst en elders een aarts
vijand van ons hop. Wij hebben gemeld
hoe hij er tegen gesproken had in 't Se
naat.
Ziehier het krachtig antwoord der Hee
ren cath. Senateurs van Aalst, Van
Vreckem en de Kerchove, in zitting van
3 Mei 11.
De heer Van Vreckem. Lust tot
afbreken is eene vrij algemeene kwaal in
België. Wij zijn niet zacht jegens onze
landgenoten, zooals onze uitstekende col
lega, de heer Picard, het nog dezer dagen
deed uitschijnen. Politieke mannen zijn
er niet vrij van. Beweerde de heer Steurs
ook al niet dat de hoppeteelers van Aalst
wars zijn van allen vooruitgang
Het achtbaar lid is een gezaghebbend
man onder de Belgische brouwers en
woorden als die welke hij uitsprak, wor
den in de vakbladen voor brouwerij hier
en in den vreemde overgedrukt, tot groot
nadeel voor onze hoppeteelers.
Nu, waarheid is het dat sedert een tien
tal jaren in 't Land van Aalst veel voor
uitgang werd gemaakt wat hoppeteelt
betreft.
De heer heer Steurs. Ja, maar nog
niet genoeg.
De heer Van Vreckem. In een der
verslagen van de commissie voor hoppe
teelt, leest men, dat in 't Land van Aalst
beste hoppe gevonden wordt.
De brouwers die zulke hoppe wenschen
te koopen, weten wel tot wie zij zich moe
ten wenden. Overigens wordt Aalstersche
hoppe dit jaar 5o frank meer per 100 kilo
gram verkocht dan de Poperingsche. On
gelukkig, zien de brouwers over het alge
meen er tegen op, den prijs tc betalen
voor de beste Aalstersche hoppe.
Op dit gebied kon er wel iets gedaan
worden tot opleiding der brouwers.
Op tien zijn er negen die geen kennis
van hoppe hebben Zoo onze ho. pe op
vreemde markten soms onderschat wordt,
mogen wij niet uit het oog verliezen, dat
de teelers zelf hunne voortbrengselen daar
niet ter markt brengen. Aalstersche hop
pe, die aldaar te koop gesteld wordt, heeft
vaak zulke verandering ondergaan, dat
onze boeren ze zelve niet meer herkennen
De heer Steurs. Waar blijft ge dan
met de merkloodjes der Stad Aalst, die de
echtheid van den oorsprong waarborgen
De heer Van Vreckem. Met het
merk van Aalst hebt gij hoppe die aldaar
geoogst werd, doch alle hoppe voert dit
merk op verre na niet.
De heer Steurs. Gij vergist u Er
bestaat een stadsmerk dat niet mag weg
genomen worden.
De heer Van Vreckem. Waarover
zouden de boeren dit jaar klagen, zegt de
heer Steurs Zij trokken 6,000 frank per
hectare, dus 4,500 frank winst. Dat ware
toch een goudstroom
De heer Steurs. Ik had het niet
over dit jaar het is integendeel slecht.
Ik zei er zijn jaren...
De heer Van Vreckem. Met een
gemiddeld cijfer te nemen komen wij
dichter bij 600 frank dan bij 6,000 frank.
De heer Steurs maakte eene gemakkelijke
berekening, regel van drieën geheeten
doch zijne cijfers zijn onjuist. Dit jaar
bedroeg de opbrengst 400 kilogram per
hectare in stede van i,5oo kilogram de
gemiddeld prijs was niet 400 frank per
100 kilogram doch ten hoogste 280 frank.
Zooveel blijkt uit het verslag der com
missie van Regeeringswege. Ik maak daar
tevens uit op, dat de gemiddelde op
brengst der zeven laatste jaren 1,600
frank per hectare bedroeg .Zoo blijven wij
nog al ver van 6,000 frank. Als bewijs
daarvoor geldt trouwens vermindering
van teelt.
In 1880 waren 4,i85 hectare in België
tot hoppeveld aangelegd. Thans zijn er
nog slechts 2.200 hectaren. In de ge
meente waar ik woon is er vermindering
tot dezelfde verhouding Vroegei 62 hec
taren, thans nög 3i hec. 60 a.
Voor landbouwers als voor brouwers
ware het geraadzaam rechtstreeks met el
kander te handelen, in plaats van door
tusschenpersonen. Anderzijds past het
niet de deur hier wagmwijd open te
zetten voor uitlandsche hoppe, waar
overal in den vreemde onze hoppe de
deur gesloten vindt.
Niet om de mindere hoedanigheid on
zer hoppe ontviel ons de Engelsche markt,
maar tengevolge van mededinging uit
Californië en Australië.
De heer De Mot, al is hij vrijhandel
toegedaan, bekende toch, dat een licht
inkomrecht op sommige uitlandsche voort
brengselen weieens passen kan.
In de Fransche kamer deed de heer
Mèline uitschijnen, dat wanneer voort
brengselen uit nieuwe landen ter wereld
markt worden aangevoerd, de landbouw
binnenslands dient verdedigd door middel
van tolrechten.
Tot onze landbouwers zeg ik Brengt
betere hoppe voort En tot de brouwers
Leert beter denken over onze hoppe en
betaalt naar waarde (Van verschillende
zijde Zeer goed
Baron de Kerchove d'Exaerde.
Ik sluit mij kortweg aan bij de bedenkin
gen van M. Van Vreckem ten antwoord
op de redevoering van den heer Steurs
over hoppekweekers. Ik teeken driedubbel
verzet aan tegen de driedubbele beschul
diging door den heer Steurs uitgebracht.
Hij beschuldigt de hoppekweekers van
wege brouwers is de beschuldiging niet
nieuw, dat zij vooruitgang vijandig
zijn.
Welnu, feiten bewijzen het tegendeel.
Wel worden sommige hoppesoorten wat
verwaarloosd en wordt meer voor op
brengst dan voor hoedanigheid gezorgd.
Maar wie heeft daar schuld aan Niet
de kweekers, maar de opkoopers, die op
treden tusschen voortbrengers en verbrui
kers.
De heer Steurs cijfert uit wat hoppe
teelt opbrengt. Heet hij die eene bloei
ende nijverheid Ik denk het niet. Dat
hoppevelden steeds als uitgestrektheid
afnemen, bewijst genoegzaam, dat de
teelt geene ruime winsten afwerpt.
De heer Steurs. Of dat een deel
der wereldmarkt te niet ging.
Baron de Kerchove d'Exaerde.
Een andere aantijging van den heer
Steurs betreft de eischen der voortbren
gers, welke eischen hij ongegrond acht.
Wellicht bedoelt hij, dat de voortbrengers
onrechte om beschermde rechten
vragen.
Daarover later, bij beraadslaging over
handelsverdragen. Laten wij hopen, dat
ons achtbaar medelid dan andere redenen
opgeeft en er zich niet bij bepaalt afkeu
ring en minachting uit te spreken over
eene gansche reeks landbouwers.
De heer Raepsaet. Daar ik deze
bespreking niet wil verlengen, zal ik, als
senator voor Aalst, waar hoppe gekweekt,
en van Oudenaerde, waar voortreffelijk
bier gebrouwd wordt, mij enkel aanslui
ten bij de aanmerkingen door de heeren
Van Vreckem en de Kerchove d'Exaerde
in 't midden gebracht.
Op eersten Sinxendag zal plaats hebben
de plechtige Wijding der nieuwen Stan
daard van het Derde-Orde van den H.
Franciscus.
Om 9 uren Pontificale Hoogmis door
Mgr Van Ronslé, Bisschop van den Congo.
Om 3 1/2 uren af haling van den Stan
daard aan de Arme Clarc-n en optocht
naar Sl Martenskerk langs de Pontstraat,
Klapstraal. Nazarethstraat, Zoutstraat en
Kerkstraat.
Om 4 uren Wijding des Standaards en
Pontificaal Lof door Mgr Van Ronslé
waaronder sermoen.
De plechtigheid zal voorafgegaan zijn
van eene drijdaagsche oefening in de vol
gende orde Woensdag, Donderdag, Vrij
dag om 5 1/2 uren 's morgens en om 8
uren 's avonds sermoen door den Eerw.
Pater Robert, capucien van het klooster
van Bergen.
Leopoldsorde. MM. Woeste en Ba
ron Leo de Bethune komen door Z. M.
den Koning bevorderd te worden de eerste
tot groot lint en de tweede tot officier.
Onze beste gelukwenschen.
Ziekte van M. De Baciier.
Het Land van Aelst koudigt de riekte aan
van M. De Backer, uittredende Volksverte
genwoordiger der democraten. Bijzondere
berichten melden ons ook dat M. De Backer
ziek ii.
Wij hebben dikwijls en hardnekkig M. De
Bucker bestreden, eu zullen hem nog als poli
tiek man blijven bekampen omdat wij denken
dat zijne partij noodlottig is voor het geluk
van 't Vaderland.
Nochtans, is het met spijt dat wij verne
men dat die huisvader van een talrijk kroost
thans geteisterd schijnt door eene ziekte,
waarschijnlijk veroorzaakt door zijne zelfop
offering voor het in puinvallend kraam van
de afgescheiden democratie.
Mocht M. De Backer eindelijk zijn ongelijk
bekennen eu afzien van zijnen kampstrijd
voor eene verlorene zaak en een streven even
gevaarlyk voor Godsdienst en Vaderland.