Zondag 50 October 1004
56s,e Jaar 5085.
5 centiemen per nummer.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 'I Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Allerheiligen - Allerzielen
Vrijheid van denken.
DEMATST
met den Witten Baard.
ZondagTust.
Zondagrust.
Het hoesten der paarden.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzouden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31,
en in alle Postkantoren des Lands.
CDIQDE 8UIM.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Vonnissen op
3de bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen. uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele var
dit blad.
AALST, 29 OCTOBER 1904.
Door de trotsche kerkgewelven,
Mengt de plechtige orgeltoon
Zich bij 't büjde Gaudeamus
Hemel lief, wat klinkt dat schoon
't Is het feest der zegepralen
Dat nu juichend wordt gevierd,
En het hert van eiken Christen
Met de reinste vreugden siert.
Voor de helden die hier streden
In den lang vervlogen tijd,
En nu eeuwig zegevieren
Voor den overwonnen strijd.
Liefde-, dank- en zegetonen
Galmen nu uit ieders mond,
't Is al vrede, 't is al vreugde,
Dat de blijde dag verkondt.
Doch... nauw is de gloriezonnc
Langs de westc-rkim voorbij,
Of de sombre klokketonen
Wekken ons tot medelij
Uit hun kille stalen monden
Klaagt een toch zoo treurig lied
11 Liefste vrienden dezer aarde,
Ach 1 vergeet uw' broedren niet,
Die hier op den doodenakker
U alreeds zijn voorgegaan
Hoort, hoe ze uit hun kille grafsteê
Smeeken hen toch bij te staan
Ach wij lijden toch zoo bitter,
Brengt ons toch uw medelij
Denkt, dat de aarde is onbestendig
Heden ik, en morgen... gij
Wij hebben gewezen op de gevolgen
van het stelsel dat de moderne vrijheden,
namelijk de vrijheid van denken, als
natuurlijke vrijheden beschouwd, nazich
slepen. Die gevolgen zijn een goede toets
steen om de waarheid van het princiep
vast testellen en te proeven.
Wat waarheid is in zich, kan slechts
goede en ware gevolgtrekkingen bevatten;
uit de waarheid, wordt slechts de waar
heid afgeleid. En valsch grondbeginsel
bevat een mengelmoes van goede dingen
en van valschheden.
Zoohaast men dus in de afleidingen op
onjuiste begrippen komt, moet men, op
logieke wijze, besluiten dat het princiep
in zich niet waar is, hoe zeer het ook den
schijn van de waarheid aanneme.
Als wij nu die begrippen toepassen op
het leerstelsel der geuzen volgens hetwelk
de vrijheid van denken een natuurlijk
recht is, dan vinden wij aanstonds het
valsche gevolg waarheid en leugen
hebben gelijk recht, staan op dezelfde
lijn.
a3e VERVOLG.
Doch Gertruda bleef opmerkelijk kalm,
alleen erd zij nog iets bleeker dan te
voren en haar gelaat nam eene uitdruk
king van ontsteltenis aan, terwijl hare
bedaardheid en tegenwoordigheid van
geest haar niet verlieten.
Zij zag Jaak Ford smeckend aan en
zegde
Wij moeten terstond den dokter la
ter. roepen. Wilt gij zoo goed zijn er den
knecht heen te zenden
Ford snelde naar de belkoord en trok
hevig.
Jordan, de opzichter, trad binnen.
Mijnheer de graaf is plotseling onge
steld geworden, zegde Jaak. Zend onmid-
delijk den knecht naar dokter Bardon en
laat hem in het terugkomen ever, op La-
ne-House aanrijden om aan mijne moe
der, Mevrouw Ford, te zeggen dat ik niet
't huis kom eten.
Gertruda zag hem dankbaar aan.
Ik durfde er u niet om verzoi ken te
blijven, uit vrees uwe moeder ongerust te
makenzegde zij.
Zij zal wel begrijpen, dat ik u met
En nochtans dat kan niet, want tegen
over de waarheid is het menschelijke ver
stand niet meer vrijhet moet de waarheid
betrachten.
Niemand zal nu toch het tegenoverge
stelde durven beweren. Dendergalm,
wiens vermetelheid zoo groot is, durft
het niet uitdrukkelijk. Wij voegen erbij,
uitdrukkelijk, want in den grond gaal hij
voor de ongerijmdheid niet terug.
Hij schrijft 16—10—04
ii De vrijheid van denken is geen na-
luurlijk recht, verklaart Denderbode.
Dat is wel de klerikale leering... En
11 met de klerikale partij houdt Dender
bode staan, dat wie de vrijheid van
denken aanneemt waarheid en leugen
op dezelfde lijn stelt. Ziedaar de kleri-
n kale geest in al zijne naaktheid.
t Wat is waarheid, wat is leugen
Voor zooveel uit zulk een antwoord is
op te maken, schijnt Dendergalm te wil
len beweren dat de vrijheid van denken
een natuurlijk recht is, dat is een recht
dat wij hebben als verstandelijk wezen,
voortvloeiende uit onze natuur. In ander
woorden, op zich zelve is de vrijheid
van denken eene waarheid
Iedereen heeft dus het recht te denken
wat hij wil. Begrijpt wel het woordeken
RECHT het is geene toegevendheid,
geen verdraagzaamheid, neen het is een
recht.
Kan dat een recht zijn als er, objectief
gesproken, in de wezenlijkheid dingen
zijn die waar zijn en die valsch wezen
Wie zal tegenover het ware nog spre
ken mogen van denken lijk men wil
als een recht Men moet het ware
aannemen en aan het menschelijk ver
sland het recht ontkennen anders te
denken. Men kan aan de in kwestie zijnde
personen DE TOELATING geven
men kan zich toegevend toonen en bij zich
zclven zeggenals hij studeert zal hij zien
dat hij dwaalten dan verders Gods water
over Gods akker laten vallen. Maar alsdan
is er geen spraak meer VAN RECHT,
maar enkel en alleen van wederzijdsche
verdraagzaamheid. En dat verandert de
zaak heel en ganscb.
Wie zoo oordeelt, denkt lijk de Catho-
lieken.
Wanneer heeft men het recht iets aan
te nemen? Als het waarheid is, natuurlijk.
Neemt gij de leugen aan, gij maakt geen
gebruik van uw recht, maar misbruik
van uwe macht.
Het objectief verschil tusschen waarheid
en leugen maakt dat men het recht niet
heeft de leugen aan te kleven. Het voor
werp van hetverstand is de waarheid.
Niettegenstaande dit, neemt gij, Den
dergalm. toch de waarheid aan het prin
ciep de vrijheid van denken is een
natuurlijk recht dan is er in wezenlijk
heid geen objectief verschil tusschen
waarheid en leugen- Gij stelt beiden op
dezelfde lijn, gij geeft aan beiden het
zelfde recht. Dat leert de gezonde rede
en het is dwaas te wawelen van klerikale
Wij hebben hier de kwestie in gansch
hare wijsgerige naaktheid behandeld.
Laat ons tharis tot de werkelijkheid af
dalen.
Er zijn in de wereld zoovele gedach
ten, zooveel dingen en opvattingen,zaken
en bepalingen die eikander tegenspreken.
De brutale macht kan de geestelijke
wereld niet beheerschen. Niemand mag
er dus aan denken macht en kracht te
'gebruiken 0111 gedachten 0111 te keeren en
denkbeelden op te dringen.
Het gevolg daaruit is dat wij moeten
verdraagzaam zijn, elkander lijden, dat
wij andersdenkenden niet moeten keeren
maar bekeeren.
Tegen deze stelling van verduld- en lijd
zaamheid kocit een geus op, een hoog
leeraar van Brussel, in zijn artikel van
de Revue de Belgique van i5 October
1875 en dat artikel valt bijzonder in den
smaak van ons geuzenorgaan... doch laat
ons er over heenstappen.
De Catholieke Kerk, zooveel aangeval
len, leert ons dat we verdraagzaam moe
ten zijn, dat het Geloof niet MAG opge
drongen worden en dat leerde reeds de
H. Augustinus als hij zegde C.etera
- POTEST HOMO FACERE NOLENS, CREDERE
I) NONNISX VOLENS.
Al het andere kan de mensch
i) tegen zijnen dank; gelooven echter
i) slechts met zijnen wil.
Feitelijk is dus de vrijheid van denken
voor onze samenleving eene noodzake
lijkheid voortvloeiende uit de menigvul
digheid der zienswijzen. Toch da trom is
dat GEEN RECHT van ons verstand,
maar eene lijdzaamheid der menschelijke
inrichting het is het middel om in vrede
te leven.
Wij, Catholieken, die de vrijheid van
denken slechts als een gevolg aanzien en
nie t als een princiep, die ze aanveerden
als eene daadzaak en niet als een recht,
wij hebben die vrijheden lief. Wij heb
ben onze Grondwet lief die ze ons afkon
digt en die ze ons waarborgt. Wij zullen
die Grondwet immer liefhebben en die
moderne vrijheden beoefenen en in 01 is
hart dragen.
Mochten onze vijanden die ons altijd
als geestdrijvers uitmaken, wat min op-
loopen met de vrijheid van denken als
een recht en in hun gedrag wat meer ver
draagzaamheid toonen, het en zou, in
België de Godsdienst niet zijn, die de
kleur aan de politieke partijen geeft. Doch
zoo gaat het immer beroemen zich de
geuzen op de vrijheid van denken en toch
trachten zij op alle mogelijke wijzen hun
ne tegenstrevers er van te berooven.
Als ge een geus hoort over de vrijheid,
gedenke de spreuk de vos preekt de
passie want zijne woorden vloeken met
zijne daden
Van 's middags tot middernacht dienst
doende Apotheker, Zondag 3o October
1904, M. Renneboog, Nieuwstraat.
kan alleen laten, ik ben een weinig bekend
met ziekenzorg en kan u mogelijk van
dienst zijn. Het is niet geraadzaam hem
nu den trap op te dragen kunt gij met
in eene kamer op deze verdieping een
bed laten opmaken
Er staat een bed op de studeerkamer
van Reginald, zegde Gertruda. Hij wil
dat daar altijd een bed gereed zij, voor
het geval hij laat opblijft om te werken,
dan behceft hij in den nacht niet door de
gangen van het kasteel naar zijne slaap
kamer te gaan. Soms in maanden gebruikt
hij het niet, maar toch is het altijd opge
sp'hetzelfde oogenblik trad Mevr.
Tordan binnen om hare diensten aan te
bieden de gravin ging naar de stu
deerkamer van haren echtgenoot om te
zien of daar alles in orde was en Mevr.
Tordan, die Jaak Ford van zijne kinds
heid af kende, veroorloofde zich open
hartig met hem over het gebeurde te
S1'ükIk"heb zoo iets reeds lang voorzien.
M. Ford, zegde zij, mijnheer de grant
heelt zich eenvoudig overwerkt. Sedert
hij uit Londen is teruggekeerd, gaat hij
eiken avond, lang na twaalf uren, naar
bed en ten vijf ure is het altijd weèr op
dat kan geen mensch uithouden.
Hij zal het nog zoo druk niet heb
ben met de toebereidselen voor zijne reis.
WAT WERELD. Wanneer er op
eene buitenkermis, onder den invloed van
bier en jenever, messen getrokken en ge
sneden en gekeifd wordt, schrijven de
lib'.r-l.: Iladen dat gewoonlijk op de
rekening van de clericale buitenzeden.»
Maar, ziehier nu, ter gelegenheid der
talrijke moorden, in de laatste dagen ge
pleegd, eenige staaltjes van liberale
stadsche zeden.
1. Te Brussel. Zelfmoord van den
portier der Hoogeschool.
2. Drama der onafhankelijke zedeleer
eene vrouw de keel afgesneden en poging
tot zelfmoord van den moordenaar.
3. Eene ontuchtige vrouw de keel afge
sneden.
4. Te Oostende. Op eenige dagen
tijd, vier moordpogingen in het Leopolds-
park.
5. Te Charleroi werden twee personen
aangehouden die te Barbaise, Fransche
Ardennen, eenen man vermoorden, welke
te Montignies, bij Charleroi trouwde met
eene gescheiden vrouw van 40 jaar en
verliefd raakte op de i8jarigc i.ochter
zijner vrouw, waarom de vrouw hem deed
vermoorden, mits den prijs van i3,ooo fr.
door de twee aangehoudenen.
6. Te Gent. Werpt een kereltje
vitriool naar een meisje.
7. Op de rol van het assisenhof van
Oost-Vlaanderen staan vijf ziken (een
moord en vier moordpogingen). Drie dezer
moordpogingen werden in Gent gepleegd.
8. Een kerel uit de Zakkebrandstraat
bracht een hevigen messteek toe aan eene
vrouw, met welke hij huist.
9. Te Leuven. Een man de keel
afgesneden door den vriend zijner vrouw.
10. Te Marchienne. Twee personen
vermoord.
11. Te Lessen. Moordaanslag en
zelfmoord.
12. Te Kortrijk. Een man doodge
schoten in een herberg.
13. TeVerviers.Een persoon schiet
zijn 5jarig kind dood en pleegt vervolgens
zelfmoord.
14. Te Oostende. Zekere Roose
wordt op straat vermoord.
15. Te Sint-Joost-ten-Noode. Een
spoorwegbediende werpt vitriool naar het
meisje dat hem zijn afscheid g<eft en treft
mede de moeder, de broer en de zuster
van het slachtoffer.
Wij zouden er nog kunnen bijvoegen
De hoogeren Handels- en Nijverheids-
raad heeft woensdag zitting gehouden on
der het voorzitterschap van M. Strauss.
M< n moest geen profeet zijn, om den
truc der ondercommissie te voorzien, die
gelast werd met het onderzoek der nijve-
raars in het land.
Het is nu duidelijker dan ooit, dat de
liberale en Manchesteriaansche meerder
heid van den Nijverheidsraad geen ande
ren droom heeft, dan de kwestie op de
Ik geloof niet dat hem daar de
schoen wringt.
M. Jaak. Hij ziet er veel te opgewonden
uit om te kunnen slapen. Ik hoop dat de
dokter er in zal gelukken hem te genezen,
want het gaat in den laatsten tijd niet
goed met hem.
Mevrouw de gravin vertelde mij dat
er op zijne studeerkamer altijd een bed
gereed s aat.
Ja, dat is ook zoo, M. Ford, be
halve de graaf komt daar niemand ooit
over den dorpel. Ik weet niet of hij er iets
tegen heeft, maar het is voor het eerst
dat er iemand, behalve hij, op die kamer
komt.
Jaak herinnerde zich nu ook dat de
graaf altijd zijne bezoeken in de biblio
theek ontving en nooit iemand in zijne
kamer liet komen.
Ik geloof dat ik hem met behulp van
uwen man wel kan dragen, hernam hij.
Wij zullen hem te bed brengen voor dat
de dokter komt. Dat is zooveel gewonnen.
Toen dokt r Bardon een uur later op
liet kasteel kwam, bracht Ford hem t( r-
stoml na-r de studeerkamer, waar de
giaaf te bed lag.
De dokter onderzocht zijnen patient
zorgvuldig, maar hij wende geene pogin
gen aan om hem tot het bewustzijn terug
te doen keeren.
Hij fluisterde Ford toe, hem naar de
lange baan te schuiven, stokken' in de
wielen van het wetgevend werk ie steken,
waarvan de regeoring cn de rechterzijde
de verwczenlijKing besloten hebben voor
de kiezing van 1906.
De Hoogtre Raad oordeelt dat men in
Februari aan de Kamers het verslag der
onderzoekers en bijzondere commissie zal
kunnen overhandigen.
Dat ziet er goed uit.
Indien nu de catholieke nijveraars een
weinig goedig wil toonen en antwoorden
op de vragenlijst van de bijzond- re com
missie, zal liet zeker niet het zelfde zijn
met de liberale nijveraars.
En, wanneer m il van Februari spreekt
is het heel wel mogelijk dat het Februari
1906 wordt...
Het hoesten
is een meer of
minder ziekelijk
verschijnsel
waaraan niet al
tijd die opmerk
zaamheid wordt
geschonken,wel
ke noodïg is om
slechte gevolgen te voorkomen. Ofschoon
niet elke hoest een dreigend gevaar aan
biedt, is toch de aanleiding aanwezig en
bij het eerste optreden ervan, is het noo-
dig het paard nauwk- urig te onderzoeken,
ten einde zoo mogelijk, de ziekte in dc
kiem tegen te gaan.
Plotseling hoesten kan veroorzaakt
worden door voeder of water, dat in de
luchtpijp gekomen is en duurt zoo lang,
tot de op de verkeerde plaats ingedrongen
stof weer uitgestooten is, wat in de ge
wone toestanden zeer spoedig plaats heeft,
als door uitwendigen druk geene vererge
ring ontstaat. Eene andcie oorzaak van
het hoesten is stoffig voeder.
Als een paard met goeden eetlust zijn
voeder gebruikt e/i daaibij diep adem
haalt, wat gewoonlijk het geval is, dan
komt met de lucht ook de fijne slof in de
ademhaHngswerktuigen. Daar prikkelt het
de slijmklieren wat hoesten veroorzaken
moet. En heeft dat wat te lang plaats, dan
blijven de gevolgen niet uit. Het over
matig voederen van hooi, verootzaakl den
zoogenaamden hooihoest die als het
begin der dempigheid beschouwd moet
worden.
Wanneer een paard licht hoest, en er
geen neusvloed bij heeft, mag men aan
nemen dat de hoest zal ophouden als de
aanleiding er toe opgeheven is het ge
bruik van geneesmiddelen is alsdan on-
noodig.
Te weinig aandacht in 't algemeen
schenkt men aan den warmtegraad van
het drinkwater. Toch is juist het geven
van te koud drinken bij vele paarden de-
oorzaak van een kvradon hoest en andere
onaangename gevallen, vooral van koliek.
Als het paard bij lage luchtgesteldheid
ergens lang moet blijven staan wachten,
bibliotheek te volgen, terwijl de huis
houdster bij den zieke bleef.
Bij de bibliotheek ontmoetten zij de
gravin.
Ik ben dadelijk weêr tot uwen dienst,
mevrouw, zegde de dokter beleefd, maar
ik wenschte eerst een paar vragen onder
vier oogen aan M. Ford te doen.
Gertruda verwijderde zich cn de beide
heeren traden de bibliotheek binnen en
sloten de deur achter hen toe.
De dokter aarzelde evenwel zoolang
met zijne vragen, dat Jaak ongerust weid.
Wat is er gebeurd, dokter vroeg
hij. Wees zoo goed en kom er maar rond
voor uit. Chatterly en ik zijn niet zulke
vrienden, dat gij hoeft te vreezen mij ver
driet te doen.
Neen, dat weet ik, maar gij hebt
toch eerbied voor den naam dien gij
draagt, zegde de dokter ernstig. Zeg mij
eens openhartig, M. Ford, vermoedt gij
niet wat den graaf deert
Ik geloof dat het de voorbode is
van eene zenuwziekte, die zijne hersens
heeft aangetast. Hij snelde als een waan
zinnige het salon binnen, waar ik met
zijne vrouw zat te praten en viel aan nare
voeten neder, terwijl hij schreeuwde dat
hij den geest van haren broeder in het
bosch had gezien. Dat doet toch niet
iemand, die goed bij het hoofd is.
En de gravin, heeft zij in den laat
sten tijd niets zonderlings aan den graaf
bemerkt
Ja, zij vroeg mij dezen middag nog
of er ooit gevallen van waanzin in de fa
milie waren voorgekomen. D>; handel
wijze van haren man kwam haar zonder
ling voor.
Waanzin, ja, dat is een gewone
dekmantel, maar het is niets anders dan
dronkenschap.
Ford sprong veischrikt van zijnen stoel
op.
Wat riep hij uit.
Dronkenschap, herhaalde de dokter,
kort en goed dronkenschap.
Maar, dokter, dat moet eene ver
gissing van u zijn, de graaf is dc matigste
man der wereld.
Over het algemeen, ja. Gij zijt tien
jaren jonger dan uw neef, M. Ford, uwe
herinneringen, strekken niet zoover als
de mijne.
Maar om 's hemels wil, spreek toch
duidelijker.
Ik kan u slechts zooveel zeggen,
dat de neiging tot dronkenschap, uwen
neef zoo goed als aangeboren moet zijn.
Hoe ingetogen hij tot op zekt re hoogte
ook zijn mag, heeft hij toch tijden dat hij
sterker drinkt dan dc ergste dronkaard.
Hij geeft zich niet dikwijls aan zulke uit
spattingen over soms verloopen er jaren
dat hij zich geene enkele maal te buiten
zoodat het begint te rillen, mag de eige
naar van geluk spreken, als h-:t dier er
met een eenvoudig hoesten van afkomt,
Een te warme stal is even gevaarlijk
als een die te koud is, omdat de ademha
lingsorganen van 't dier, bij 't komen uit
den stal in de koude buitenlucht, te sterk
aangedaan worden waardoor niet alleen
hoesten ontstaat, maar ook longziekte
volgen kan.
Staatsmelkerijschool voor jongelin
gen te Borsbeke bij Aalst. Wij v r-
neraen dat de m- Ik rijschool v -r jo ge
lingen te Borsbeke den 4rtt November,
dus toekomende weck begint.
Er zijn nog eenige plaatsen beschikbaa
De boerenzoons kunnen in den winte
gemakkelijk te huis gemist worden. Het
is dus eene allerbeste gelegenheid om op
voordeelige wijze (de lessen zijn kosteloos)
hunne geleerdneid te onderhouden en
nieuwe kennissen voor hun bedrijf op te
doèn. Anderen ook kennen met In t di
ploma dat na 4 maanden goede studiën
afgeleverd wordt, eene winstgevende
plaats verwerven.
Voor inschrijvingen en inlichtingen,
zich te wenden tot juffer D :!cu im sterks,
der melkerijschool, te Borsbeke (Burst).
Gelijk in Frankrijk. In de Fran
sche Kamer heeft M. Paul D -schanel,
alhoewel republikein en liberaal, eene
redevoering uitgesproken tegen d-- afbreuk
der diplomatische betrekkingen niet den
Paus.
Te dier gelegenheid heeft hij den ver
volgingsgeest doen uitschijnen, die de
regeering en hare handlangers bezielt,
zeggende
Om in goede gunst te staan is een amb
tenaar thans verplicht zich van het ver
vullen zijner godsdienstplichten te
onthouden.
Dat wil zeggen dat een ambtenaar die
des Zondags naar de kerk gaat, dien men
van tijd tot tijd eens aan den biechtstoel
of aan dc communiebank ziet, daardoor
in ongenade valt, op geene bevordering
meer moet rekenen en aangeduid is om,
onder het eerste voorwendsel dat men kan
te baat nemen, van zijn ambt afgezet te
worden.
Dat regiem, door de Combisten in
Frankrijk tot stand gebracht, zoeken
hunne liberale en socialistische bewonde
raars ook in België in te voeren. Daartoe
rekenen zij en niet ten onrechte op
den steun der zoogenaamde christene
democraten de grootc kampioenen der
gewetensvrijheid
De Belgische ambtenaars, onderwijzers
en gemeentebeambten die willen vrij zijn
hunnen godsdienst uit te oefenen zooals
de vrijdenkers vrij zijn dat niet te doen,
weten nu wat hun zou te wachten staan
moesten de blauwen en rooden gehol
pen door de groenen eens in België
zegepralen.
gaat, en de omstandigheid dat hij veel
sterken drank kan verdragen, zonder dat
men iets aan hem kan bespeuren, maakt
het hem gemakkelijk* zijne kwaal te ver-
b- rgen. Zijn vader was ook aan o- noo 1-
lottige drankzucht onderhevig hij n- It
mij dikwijls over zijn- n jongsteu zoon
geraadpleegd, de laatste maal nog, toen
hij door den plotselingen dood van zijnen
ouderen broeder, erfgenaam was g-,wor
den. Hij had toen zelfs eenen aanval van
DELIRIUM TREMENS, cn wel zoo erg dat ik
voor zijn leven vreesde.
En sedert zijn huwelijk
Heeft hij slechts twee aanvallen ge
had, zoover ik weet. De eerste na den
dood van zijn zoomje. de tweede nu.
Maar wat doen riep Ford uit. De
gravin zou zich eindeloos ongelukkig ge
voelen, wanneer zij er iets van vernemen
moest.
De oude Jordan en zijne vrouw we
ten het ook.
Jaak beet zich op de lippen hij voelde
zich diep gekrenkt in zijnen trois dat de
bedienden, al waren h l zulke oude, be
proefde bedienden als het echtpaar Jor
dan, van die schande wisten.
Gij denkt <ius dat zij wi-1 ir. «t
zullen zijn hem te verplegen vioeg
Ford.
(Wordt voortgezet).