Donderdag 16 Februari 11103 5 centiemen per nummer 56"® Jaar1 3716 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Wat zij doen zullen. HET GEHEIM Nog een die de waarheid vondt Vrijheid en bidden. Roode Schijnheiligheid. VET VEE DE DENDERBODE Tit blad verschynt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kaning van den volgenden dag. De pr(js ervan is tweemaal ter week voor 'e Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes «taandenfr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschryving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zyn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUE aiIDM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Vonniwen ep 3de bladzijde 50 centiemen. Dikwyls te herhalen bekendmakingen bij aceoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrydag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele va dit blad. AALST, i5 FEBRUARI igo5 Er op nudcnken. 6de Vervolg Liberalen,socialisten en groenen vallen op de plaatsvervanging lijk de duivel op Geeraard. Zij is voor hen een monster afgrijselijk om aan te zien voor onze gelijkheids-samenleving en zwanger, ik weet niet, van al welke kwalen. Zij moet weg kost wat kost j Waarom De liberalen en de socialisten zien in hare afschaffing een middel om de Kerk te plagen, een middel om hunnen haat bot te vieren tegen de priesters. In hun ge dacht staat afschaffing van de plaatsver vanging gelijk met verdwijning van het voorrecht der priesters in het leger niet ingelijfd te worden. Geen plaatsvervan ging, maar ook geen vrijstelling van dienst, is het grondgedacht van hun stelsel. Het gebeurt ook al dat een student in wijsbegeerte of van het seminarie in het lot valt. Welnu, die zal zijn soutaan uit spelen en soldaat worden Zoo willen het de liberalen, zoo willen het He socia listen, zoo willen het de heeren Daen- sisten, noodlottig niet waar, vermits er niet te kiezen valt. Daf onze tegenstrevers niet roepen of schreeuwenwij geven hun gedacht weer; de gevolgde politiek in Frankrijk bewijst dat klaar en duidelijk en die politiek juichen onze armtierige vrijheidliefheb- beis bij alle gelegenheid toe. Daarbij, zij willen den persoonlijken dienstplicht, omdat zij voor de gelijk heid zijndus zullen zij alle ongelijkheid afschaffen. Het een vloeit uit het andere. De catholieken aanzien de zaak heel anders, van uit een ander oogpunt. Sol daat zijn is het vaderland dienen. Men kan zijn vaderland dienen op verschillige wijzen de eene slachtoffert zijnen tijd, de tweede zijn geld, een derde, zijn talent enz. Waarom is er een verschil te maken De gelijkheid waarvan men spreekt is de uiting misschien van een grove on deugd de nijd, de afgunat. De afschaffing van de plaatsvervanging kan voor het arbeidende volk nadeelige gevolgen hebben. Het is aan zekere jon gens de gelegenheid ontr.emen eene ronde som, x6oo fr. te verdienen. 1111 o 4.5* Vervolg. Het is geen schoonheid I mompelde Brusel. Ik heb er nooit aan getwijfeld, dat gij mij de waarheid verteld hebt, Power 1 maar nu ben ik er heilig van overtuigd. Alle heiligen uit den almanak I wat voor een jonge kerel zal zich aan zoo'n uitge droogd karkas wagen Maar ziet eens even, viel hij zichzelven in de rede, daar staat zij op den dorpel zij belt aan. De detective had goed gezien. De armoedig gekleede vrouw scheen, na eenige aarzeling, moed genoeg te hebben gevat om aan de bel der rijke woning te trekken. De deur werd door een brutalen knecht in een grijslinnen huisjas geopend. Er had eene korte woordenwisseling plaats, waarbij de arme vrouw eenige vragen scheen te doen, die blijkbaar zoo barsch mogelijk beantwoord werden. Een trek van bittere, hopelooze teleur stelling lag op het gelaat d<_r vrouw, toen zij zich omwendde om den weg terug te gaan, dien zij gekomen was. Gij moet haar onmiddellijk volgen en uitvinden, waar zij woont zegde Po- Is dat dan zoo te misprijzen, gij, kwa- vuurstokers, rondventers van ongezonde gelijkheid Een jongeling bijvoorbeeld, van goed gedrag, leerzaam wil zijn weg maken. Hij wil soldaat worden. Goed, zegt gij, Vrijwilliger zonder premie. Volgens u is de premie dus een kwaad Gij wilt dien jongen beletten die 1600 fr. te winnen Dat is niet proper, en weinig volksge zind. Wij kunnen zulke boosheden niet lijden. Volgens ons is de plaatsvervanging een middel om geld verdienen, zoo eerlijk, veel eerlijker zelfs als vele andere wijzen. Dat is het standpunt waarop men zich plaatsen moet, als men niet, lijk volksmen ners de, zaken wil oordeelen. De plaatsvervanging afschaffen zou ze berooven van een voordeel dat in zekere omstandigheden is te misprijzen. Al het gepraal met gelijkheid en andere groote termen zijn ij dele woorden die geen cent in de beurs aanbrengen. Met eerlijkheid aan zijn brood komen is beter dan met gelijkheid verhongeren. Er zijn eenvoudige middelen om feite lijk de plaatsvervanging af te schaffen. De introebelwatervisschers beweren dat het volk de plaatvervanging niet wil. Welnu dat zij het zoover brengen, dat er geene plaatsvervangers meer gevonden worden, dat zij iedereen overtuigen de premie van 1600 fr. te versmaden Dat is eenvoudig. Een tweede middel om het zoogezegd kwaad te verminderen, is de heeren liberalen en socialisten te overtuigen van de afschuwelijkheid zich te doen vervan gen. Doch wet gebeurt er Zij trappen eenvoudig hunne woorden hunne beloften, hunne principenen met den voet. Die heeren die het hardst schreeuwen zijn de eerste om hun dier baar zoontje vrij te koopen van den dienst. Een hevigere schreeuwer heeft men nooit gezien dan E. Van Beveren den socialistischen leider van Gent. Zijn zoon valt in 't lot en wat doet hij Hij koopt een plaatsvervanger Ziet, dat is het verschil tusschen zeggen en doen. Misschien hebben wij welhaast een ander welsprekend voorbeeld. De zoon van M. Braun, Burgemeester van Gent, is in 't lot gevallen. Hijisook een fameuze schreeuwer. Zal zijn zoon dienen Wij zullen zien. Dat teekent de tegenstrevers van de Catholieken af. BESLUIT. De plaatsvervanging is voor onze jongens een zeer eerlijk middel om een rond sommeken geld te verdienen, waarmeê zij een handel, een zaak enz. kunnen beginnen of ondernemen. het niet doen, zij zou mij kunnen herken nen en dan was alles verloren Of ik wil riep de detective uit, verheugd dat hij aan den slag kon gaan. Wel na tuurlijk 1 Laat alles maar aan mij over, morgen weet ik alles maar waar vind ik u Power noemde het adres van de wo ning, die hij voor zich had uitgekozen. Ik blijf 11 wachten voegde hij er bij. En nu als gij mij helpen wilt maak dat gij weg komt. Gij zult haar uit het oog verliezen Wie?... Ik? antwoordde de detec tive, min of meer beleedigd door die on derstelling. Gij weet niet kerel I hoe wij dat hier in Londen aanleggen. Dat is dagelijks brood voor ons Nu, nu, houdt u maar kalm ik ga alwaar ook nog een vraag en die is van belang hoe heet die bekoorlijke verovering, die gij daar ginds in Woolchester gemaakt hebt Haar man heette Stanley dat is alles wat ik weet, antwoordde Power ge jaagd. En nu, maak dat gij weg komt I XX. Wij hebben reeds gelegenheid gehad om op te merken, dat Tom Brusel b kend stond als een der scherpzinnigste en han digste detectives, die het Londensche korps bezat. Hij had inderdaad niet geheel en al ongelijk gehad toen hij het Power een weinig kwalijk nam, dat deze zijne han- dighelff"MJfPÜÜ,,vWühp!rftt1ff"dtr~flnnoedig j Er leeft in Frankrijk tegenwoordig een man die, toen hij nog ongeloovig was, door de liberalen werd voorgesteld als een buitengewoon man. Nu, dat is hij een man van verstand, een man van studie, een man van kennis, en een man die eene pen heeft, 't Is Mijnheer Brunetière, de Bestuurder der Revue desDeux-Mondes. Die man heeft met oprecht gemoed de waarheid gezocht, en hij heeft ze gevon den en hij durft het bekend maken. Natuurlijk dat gaat den liberalen niet, en M. Brunetière die vroeger une som- mité was, is bijna un imbecile geworden. Nog eens een bewijs van de oprechtheid der liberale convicties. Dezer dagen heeft e en opsteller van een protestansch blad, Le Temps van Parijs den heer Brunetière ondervraagd over zijne bekeering tot de Catholieke Kerk. Het antwoord van een Franschen schrij ver mag wel geboekt worden Reeds toen ik nog maar 25 jaar oud was, bestudeerde ik kwesties van kerke lijke geschiedenis, en godsdienstige kwesties... Ik heb lang gezocht of er tocli geen mogelijkheid was van eene morale laIqub, eene zedeleer buiten de Ktrk, te vinden. Eerst vond ik dat het moeilijk was, toen dat het meer gewaagd dan moeilijk was, en eindelijk dat het onmo gelijk was. Zoo kwam ik tot godsdienstige gedachten terug... Later bevond ik dat er nog iets was moeielijker dan al de rest, namenlijk godsdienst preeken zonder zelve dien godsdienst te beoefenen. Toen h'rnam ik de studie van vele kwesties die ik daargelaten had, bij voor beeld den oorsprong van het Christen dom en ria vele studies kwam ik tot het besluit van Pascal die, hij ook, de waar heid in de Kerk had gevonden Indien die waarheid zelf, maar waarschijnlijk ware, dan moest men ze nog volgens ver stand, zeden en maatschappelijke orde als waarheid beschouwen... Zoo ben ik naar Rome gegaan, s Brunetière is nog een bewijs te meer gekleede vrouw uit te vinden, in twijfel scheen te trekken. Zeer zeker behoort dat onbewust vol gen en in het oog houden van een persoon (de engelsche detectives noemen het niet oneigenaardig iemand beschaduwen), tot de dagelijksche bezigheden van een poli- ciebeambte, die op onderzoek uit is eene bezigheid, waarin hij zeker niet veel moeilijks zal zien, hoewel de oningewijde of liever de ongeoefende ze slechts hoeft te probeeren om er al den last en de tal- looze bezwaren van te ondervinden. Hoe dit zij, Tom Brusel was een eerste meester in het vak hij kende de honder- de kunstgrepen, die er somtijds noodig zijn, iemand voortdurend in het oog te houden, zonder hem een oogenblik te laten bemerken, dat hij in het oog gehou- ien wordt niet alleen, maar ook zonder de aandacht der voorbijgangers door eene vreemde houding tot zich te trekken, in een woord, voortdurend dikwijls uren langs naar een voorwerp te kijken, zonder te doen bespeuren, dat men naar iets ter wereld ziet. Van al de kunstgrepen, die den ge- oefenden detective voor deze kleimg heid i) ten dienste staan, behoefde Brusel er nu geen enkele in praktijk te brengen. De vrouw had niet alleen in het minst geen vermoeden, dat zij gevolgd werd, maar de teleurstelling, die zij door het antwoord van Sint-Alba's brutalen huis knecht, ondervonden scheen te hebben, was blijkbaar zoo groot en onverwachts, van deze waarheid dat al wie met recht schapen hert waarheid zoekt, ze noodza keiijker wijze zal vinden in de Catholieke Kerk. Een liberaal Fransch knoeibladje drukt zöo Le parti libéral ne sera jamais illo- gique... Ik zal maar vertalen De libe rale partij zal altijd volgens de logica handelen. Zij wil de vrijheid van denken, de vrijheid van schrijven, van onderwij zen, van... God te bidden ieder volgens zijn geloof of volgens zijne zienswijze. Zij wil nog wel andere vrijheden, maar daar zullen wij nu niet van spreken. Dus: de liberale partij wil de vrijheid van God te bidden ieder volgens zijn geloof»; waarom vallen de liberalen dan de catho lieken aan die bidden volgens hun eigen geloof Waarom, bijvoorbeeld, de plech tigheden tn de gebeden aangerand van tijdens de feesten der Onbevlekte Ontvan genis Waarom dan ieder catholiek die naar de kerk gaat, uitgejouwd voor kwe zelaars en de rest Farceurs! Vrijheid van te bidden ieder volgens zijn geloof Ja, vrijheid van niet te bidden dat is de eenigste die gij verdraagt en die 't ongeluk heeft, zooals gij 't heet. van te bidden zooals 't behoort die wordt... vervolgd door de partij van de liberale vrijheidsvrienden. Maar wat mag dat wel zijn bidden volgens zijne zienswijze Iemand die nog een greintje verstand heeft begrijpt toch dat God bidden beteekent bidden volgens de verlangens van God, zooals God het begeert dat er gebeden wordt. 't Wordt toch een boeltje als een libe raal blad zich bemoeit met zaken waar het geen verstand van heeft, bijvoorbeeld: met vrijheid en met bidden 1 Ik verbeeld mij een gebed volgens liberale zienswijze n aldus God, indien gij bestaat, maak eens dat die vervloekte pastoors malkander verwurgen opdat zij de menschen niet meer zouden wijs maken dat de liberale den al niet moeten hebben. Want gij weet, dat, volgens onze zienswijze, de liberalen alleen voor alles goeJ zijn, ook om u te vervangen als gij bestaat. Nog iets, opperwezen, als gij mij hoort, cijfer die vervloekte hel eens weg opdat de vrijheid van doen onbeperkte vrijheids princiepen van de vrije liberale partij. Amen. Zoo iets van dien aard moet een libe raal gebed zijn volgens liberale ziens wijze. dat zij somber voor zich uitstarende, schier in gedachten voort bleef loopen. Zij liep zoo langzaam, dat Brusel haar spoedig had ingehaald. Hij bespeurde nu, dai zij niet slechts armoedig gekleed, maar bovendien niet minder ellendig geschoeid was het waren niet meer dan een paar leeren lappen, die haar aan de voeten hin gen, die haar gang eerder belemmerden dan bevorderden. Dood arm, misschien wel half ver hongerd dacht de detective. Ik wil er wat onder verwedden, dat zij niets in haar zak heeft dan een stuk of wat berg- briefjes. Wat drommel kwam zij bij onzen rijken singeur doen Geld vragen natuur lijk. Maar geld, waarvoor En waarom bij hem Loop maar door, schat I ver volgde hij in zijne alleenspraak, toen hij bemerkte, dat de arme vrouw haar gang zoo mogelijk nog vertraagd had. Anders haast u niet ik heb den tijd. Ik zal mij op deze manier niet in het zweet loo pen, dat is zeker 1 De arme vrouw had de stille, deftige buurt verlaten en de drukke Oxfordstraat ingeslagen. De taak van Brusel werd nog gemakkelijker hij behoefde haar slechts goed 111 het oog te houden en zijn afstand te bewaren. Er was in deze drukte geen vrees meer, Jat zij haar vervolger zou bemeiken. Zij zag geen enkele keer om, maar scheen zich hier alleen een weinig meer te haasten om de menigte der goed- gekleede voorbijgangers te ontvlieden en de lompen die zij droeg, in een armer De socialisten van Gent hebben de ver- ledene week nog eens te meèr bewezen dat het hen veel meer te doen is om de vrijdenkerij voor te staan dan om de werklieden stoffelijke voordeelen te be zorgen. Een tachtigjarige ouderling Fr. Cha- mouin, was sedert den 22 Januari in het gasthuis. Hij had den priester ontvangen en had g.-biecht en gecommuniceerd. Het blad Vooruit protested de daar tegen, inbrengende dat de ouderling bij zijne intrede in het gasthuis, zich had doen opschrijven als vrijdenker. Ziehier nu wat geloovenswaardige mak kers, in de zaal van den zieken ouderling verklaren gezien te hebben Twee zonen van den ouderling, hevi ge haantjes vooruit der socialisten, zijn met den bestuurder hun ouden vader ko men bezoeken, en sedert dien werd het den priester verboden nog den ouderling te bezoeken, die dan werd opgeschreven als vrijdenker. Twee makkers van den ouderling, Van den Cruys en Van Havermack lieten Cha- mouin lezen, hoe zijne zaak in Vooruit verdraaid wierd en hij verklaarde: 0 Dat hij zich niét als vrijdenker heeft doen aan- teekenen dat hij vrijwillig den priester gevraagd, zich gebiecht en gecommuni ceerd had, heel goed wist wat hij deed en nog verlangde den priester weer te zien. Zoo deden dc socialisten tijdens de voorlaatste week, nog twee vrouwen, Warie en Pattijn, in het gasthuis gestor ven, burgerlijk begraven alhoewel zij op vrijwillige aanvraag werden bediend met de H.H. Sacramenten der stervenden. En Vooruit schreef, dat zij gestorven waren als vrijdenksters En zulke mannen durven van vrijheid spreken STAD AALST. De groote Prijskamp voor (Paaschmarkt,) zal plaats hebben op Zaterdag i5 April igo5. Talrijke premiën zullen als gewoonlijk uitgeloofd worden. Kortelings zullen de plakbrieven ver schijnen. wijk te verbergen. Zoo had zij weldra het Leicesterplein bereikt, in welks nabijheid zich het Soho- plein bevindt, een buurt in Londen, die bijna uitsluitend door vreemdelingen uit alle natiën der wereld, bewoond wordt. Ha wonen wij hier ging Brusel bij zichzelven voort.In het Fransche kwar tier misschien Maar de detective had zich ditmaal mis rekend. Zonder rechts of links te zien of zich ergens op te houden, liep de vrouw de heele vreemden-wijk door en bevond zich haar stap zooveel zij kon versnellende, spoedig daar buiten en in een geheel an der gedeelte der reuzenstad. Waar drommel, brengt zij mij heen? dacht Brusel. 't is nogal geen onaardige afstand. Als zij gewoon is, dagelijks die wandeling naar de Fieldstraat te doen, verwondert het mij volstrekt niet, dat hare schoenen zoo versleten zijn De detective begon ongeduldig te wor den. Gelukkig voor hem, zou zijn geduld niet langer op de proef gesteld worden. Na een doolhof van kleine straten, die in deze armoedige buurt elkander zoo me nigvuldig kruisen, te zijn doorgeloopen, slo g de vrouw eindelijk een smalle, nau we stiaat in, die er zoo mogelijk nog vui ler en ellendiger uitzag dan al de andere. Het was de Georgcstraat, waarin zij biyk- baar thuis behoorde. Brusel hield het er althans voor en hij had zich dezen keer werkelijk niet vergist. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1905 | | pagina 1