Zondag 3 September 56ste Jaar 3392 i] S eentiemen per nummer. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van da Stad en t Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN. EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Hoe zij te werk zullen gaan DE Zwarte Bedelaar. De Daensen en Luther. De getuigenis van een tegenstrever. Zondagrust. DE DENDERBODE Pit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgendon dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 'b jaars, fr. 3-26 voor zes maanden fr. 1-76 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CHIQUE ®UUM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3«* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen by acccord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele v«n dit blad. AALST, 2 SEPTEMBER ioo5 Toekomende jaar komen def geuzen aan 't roer, zeggen zy maar 't is de eerste maal niet dat zij liegen. Het zal dus goed zijn eens te zien wat zij zoo al in hun schild voeren, wat zij zullen verrichten, welke nieuwigheden invoe ren. Iets waarover zy meest schrijven en die hun dus het nauwst aan 't kerte ligt, is de hernieuwing van den ramp zaligen schooloorlog onzaliger memo rie. Hij zal opgeluisterd worden met allerhande plagerijen, vermeerderd en herzien, welke wy van 1879 tot 1884 hebben gekend. In 1879 hebben zij de onzydige school ingevoerd, 't is te zeggen, eene school waar God en zijn gebod moesten dood gezwegen worden, daar waar de onder wijzer christen was gebleven, doch waar er met den godsdienst zou gespot worden, waar de onderwijzer zoogezegd ontvoogd was. In den grond een godde loos onderwijs in twee graden. Diezelfde hervorming zullen de Jaco- bijnen een tweede maal beproeven. Op nieuw zal de onzijdige school ingevoerd worden. Al de openbare onderwijsge stichten zullen stipt onzijdig zijn. Zoo beweren de geuzen, doch er zitten in ons staatsonderwijs zooveel Gustaaf Hervès dat het onderricht opeengansch anderen leest zal geschoeid worden het zal goddeloos zijn, volkomen god deloos en daarbij eene sociaal republi- keinsche tint hebben. De goddelooze .onderwijzers zullen vrijen toom aan hunnen godsdiensthaat mogen geven. Dat zal zelfs een reden zijn tot warme aanbeveling, een goede nota tot ver hooging. Godsdiensthaat, anticlerikale razernij zal de plaats houden van be voegdheid, van bekwaamheid Wij maken hier nopens de onderwijs kwestie geene veronderstellingen. Zie hier wat de,Chronique van Zaterdag 26 Oogst aan hare lezers opdischte. Nochtans veronderstellend dat de liberalen eens de catholieken in de Wetstraat vervangen, zullen er waar- schijnelijk eenige veranderingen plaatsgrijpen in de politiek van het land. Wij zullen voortgaan te verdruk ken met aan de Wetgeving te vragen eene wet te stemmen welke de vrijheid van onderwijs zou inkrimpen om bette verbeteren. Iedere Belg zal eene school mo- s gen openen maar de leeraars en de onderwijzers zullen een bewys van bekwaamheid moeten hebben De grondwet roept de vrijheid van onderwijs uit. Wat zullen de Jacobijnen doen Ieder Belg zal eene school mogen ope nen, zegt de Chronique, maar onder wijzen niet, tenzij hij gediplomeerd is. Het gebouw mag hij hebben, maar de leerlingen slechts als eene voorwaarde is vervuld. Gij ziet hoe de geuzen de vrijheid lief hebben En zij zijn niet beschaamd te durven zeggen dat hunne partij de partij is van de vrijheid Kolossaal bedrog Zij is de partij van den godsdiensthaat, de partij van de goddeloosheid, van het ongeloof In de bewering van de Chronique steekt er meer venijn in dan men wel denken zou. Waar zou men dat bewijs van be kwaamheid verkrijgen welke de geu zen vereischen om zelf in eene vrije school altijd volgens de Chronique, a. u. b. (dit blad bekommert zich niet om de grondwet) te onderwijzen De vrije Normaalscholen neemt de Chronique niet aan alleen dus de Nor maalscholen van den Staat zullen diplo mas mogen afleveren. Al de onderwijzers zullen dus in eene onzijdige school gevormd worden. Zij zullen allen goddeloos zijn en hun on derwijs zal ook met goddeloosheid door spekt worden. Zulke onderwijzer, zulk onderwijs Het is waar, voor zooveel het 't vrij onderwijs betreft, is de grondwet tegen het stelsel van de Chronique. Doch vooral de openbare scholen, voor al de gemeentescholen zou het kunnen toege past worden. Bijgevolg zouden al de onderwijzers van al de gemeentescholen van het land in eene normaalschool -van den Staat hunne opleiding moeten genoten heb ben. Dat is de vrijheid van de geuzen. Het ware nochtans zoo schoon en rechtveerdig aan ieder huisvader de school te geven welke hij verkiest. Nu zijn er slechts scholen open bare, niet waar voor de geuzen en de socialisten de catholieken hebben er geene. Willen zij scholen hebben volgens hun herten ziel, zij moeten die een tweede maal uit eigen zak betalen. Hoe zonderling het toch gaat in de wereld De geuzen zijn te gierig om hunne goddelooze scholen met eigen geld te onderhouden. Doch die gierige mannen hebben het zoowel weten aan boord te leggen dat zij scholen hebben die hen passen met het geld van ieder een betaald, ter uitsluiting van de catho- Fieken die de meerderheid vormen in het land Waarom toch hebben de catholieken zooveel recht niet als de geuzen Waarom moeten de Jacobynen voor rechten genieten Waarom moeten zij meer geteld worden als anderen Aan die onrechtveerdigheid zou een einde moeten komen. Aan iedereen evenveel rechtHoort gij dat, geuzen ae vervolg. Gij hebt een doodsvijand, Xavier, waarschuwde hij, een machtigen, geduch- ten vijand, die u nimmer zal vergeven. Vraag mij niet naar zijn naam, ik zou u dien niet kunnen noemen Een doodsvijand herhaalde de jonkman een vijand, die mij niet zal vergeven Hoe ik mij ook bezin, ik kon mij niet herinneren ooit iemand be- leedigd te hebben. Gij wilt mij voor de aardigheid vrees aanjagen, Carral Het berouwde den mulat ongetwijfeld reeds zoo gesproken te hebben, want hij hernam dadelijk, een opgeruimden toon aanslaande Ik ben te ver gegaan, mijn waarde, veel te ver Gij hebt u welhaast moeten verbeelden, dat het voor het minste een bloedverwant gold... Neen er is iemand op de wereld, die u niet gaarne lijden mag, ziedaar alles. En die iemand is.... t^,,Waarlijk, ik mag het u zeggen. Maar komt er dat ook op aan Komaan, een weinig hulp kan soms veel goed uit werken wilt gij mijne diensten aan nemen GROENE PIE PILATUS ver heerlijken Luther, en zingen zijn lof. In Het Land van Aelst van zondag 27 Oogst en in De Werkman van gister Vrijdag 1 September leest men Luther was als deftige klooster- ling Augustijner opgekomen tegen grove misbruiken welke in de christenheid bestonden. De Daensen verheerlijken dus Luther de monsterachtigste apostaat die ooit de wereld bewandelde. Zij zingen den lof van een monster van ondeugden dat de geleerdeDuitschë protestanten zei ven niet meer verdedi gen durven. Luthér leert immers Weest zondaar en zondigt maar krachtdadig door, maar dat uw geloot grooter weze dan uwe zonden. Wij hebben het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. De zonde kan het rijk van 't Lam in ons niet ver- nietigen, al moesten wij honderd maaf daags hoereeren en moorden De vrijheid een verdichtsel het is de noodzakelijkheid die ons hande- len doet De mensch kan niet anders dan zondigen ik heb het bewezen Gegroet Satan Het is de waar- hcid Luther maakte dus misbruik van Gods bermhertigheid en van 't lijden van O. H. Jesus-Christus om den Aller hoogste te beleedigen, om met meer vrijheid en verwaandheid onzen Godde- lijken Verlosser te lasteren. Is zulke helsche leering in 't brein van Luther ontstaan of is zij 'hem inge blazen door een nog monsterachtiger wezen, wiens onderrichtingen hij na leefde, gelijk hij het meer dan eens in zijne schriften getuigt En die rampzalige apostaat, is vol gens de Daensen, een deftig klooster ling Waar zijt ge gevaren Zijne helsche leeringen bracht Lutber persoonlijk in uitvoering. Gansch zijn leven was hij bezeten door den duivel der hooveerdij en van daar zijn diepen afval. Sedert zijn apostaatschap hield hij nimmer op van vloeken van zijn 45" jaar tot den dag zijner dood, leefde hij in hoererij meteen walgelijk schepsel, In eene zaak van zulk een kieschen aard, hernam Xavier aarzelende, zie ik niet in... Waarin ik u van dienst zou kunnen wezen viel Carral hem in de rede, ik eigenlijk gezegd ook nog niet. Maar, ge lijk gij weet, ben ik in het hotel de Rum- bruye nog al goed gezien. Als ik er sinds eenigen tijd niet meer kom, ligt... Carral hield even op, en voleindigde daarop met een zekere verlegenheid. De schuld daarvan geheel aan mijne wispelturigheid, maar ik voorzie het oogenblik, dat ik verplicht zal zijn er weer heen te gaan. Als men nu werkelijk den wensch koestert iemand nuttig te zijn, vindt men altijd een of andere ge legenheid... Xavier greep de hand van zijn kame raad en drukte die hartelijk. Gij zijt ccn goede vriend, Carral, zeide hij, ik dank u en neem uw aanbod aan maar om iemand van dienst te zijn, gelijk gij het bedoelt, moet men hem dooi en door kennen en gij kent mij nog niet. Wel zeker, wel zeker riep Carral, zijn snijdenden toon vreder aannemende ik ken uwe geschiedenis van het begin tot het einde, of liever gezegd, ik raad die. Het is die van eene menigte roman helden. Wil ik ze u verhalen Uwe ouders zijn u onbekend een mannelijke of een vrouwelijke bloedverwant, of bij gebreke daarvan, of een of andere ban kier, of wel notaris, doet u elke maand zijne heiligste plichten en kloosterge loften in den wind slagende. Dagelijks moest men hem dronken lijk een Polak naar zijn bed slepen. Lutber schreef een boek om alle priesters en kloosterlingen op te wek ken zijn voorbeeld na te leven en be weerde dat het toegelaten was menig vuldige vrouwen te hebben. En dat zwijn, was volgens Groene Pie een deftig kloosterling die tegen grove misbruiken opkwam. Na als verworpeling geleefd te heb ben, is Luther als verworpeling gestor ven. Dr Jansen, de roemrijkste histori cus misschien onzer tijden, beeft met bescheiden in de hand, bewezen dat het zwijn Luther, door de Daensen verheer lijkt, als een ander Judas zich met een strop heeft verhangen, na den avond en een deel van den nacht in hrassorij en hoererij overgebracht te hebben. En dit is onbetwistbaar bewezen door Dr Jansen.... Lutber streek ook den Judas penning op waarmeê de Vrijmetselaars hem ondersteunden. Hooger zeggen wij De Daensen ver heerlijken dus Luther en inderdaad dat is zoo. Niet alleen Groene Pie maar ook Pilatus zong den lof van Luther. Op eene meeting te Hal zegde Pilatus. In vroegere tijden wierd het volk insgelijks verdrukt, en wel bijzon- der lijk door de edelen groote mis- bruiken bestonden alsdan onder de geestelijkheid en zelfs in de kloosters, maar tóen ook stond een man daar- tegen op, een geleerde monnik, een vernuftige geest uit de 16e eeuw met name Luther. Luther, de apostaat, de verworpeling die zich lijk Judas verhing, dus een geleerde monnik, een vernuftige geest, die tegen de misbruiken opkwam Hf!... Waarlijk, Daensen,. waar zijt ge gevaren om aldus schipbreuk te lijden en te verzinken in de liberale afgron den Wij hebben medelijden met u Ten slotte, doen wij bemerken dat de Daensen met de liberalen 't accoord zijn zij ook verheerlijken en zingen den lof van Luther en noemen hem voorbeeldige monnik Met welke hardnekkigheid ook de liberalen de beste inzichten der catho lieken miskennen hoe schaamteloos zij ook stelselmatig al het doen en laten der catholieke Regeering beknibbelen en afkeuren, toch gebeurt het hun soms, dat zij zich door de overweldigende bewijskracht der feilen laten overrom pelen, en prijzen tegen wil en tegen dank. geregeld eene zekere som gelds toe komen... Neen, zoo is het niet, onderbrak hem Xavier. Niet? dan is het toch iets dergelijks. Volstrekt niet, Carral, het is iets veel pijnlijker hernam Xavier langzaam, mijmï afkomst is mij inderdaad onbe kend, ik ken geen enkelen bloedverwant I Terwijl ik het collegie bezocht, betaalde men mijn kostgeld met bankpapier in een briefsinds ik het collegie verlaten heb ontvang ik elke maand 5oo franks. Wat heb ik gezegd Wie geeft mij die 500 franks Wat komt er dat op aan Zal men ze mij altijd geven Dat is van meer gewicht, maar het is toch wel te veronderstellen. Door wiens tusschenkomst ontvangt gij de 5oo fr., Xavier Dat weet ik niet. Oho dat is toch al zeer geheimzin nig Gjj moet toch iemand zien als u het geld gebracht wordt. Ik zie niemand, Dat is zonderling. En zeer vernederend ook, Carral O geloof mij op mijn woord, als ik niet de slaaf was van een ijdeje hoop, zou ik die gift weigeren, want zij heeft veel van eene aalmoes ik zou met de wereld af breken, waar ik in een zekeren zin eene onberechtigde plaats inneem, ik zou arbeiden om te leven, ik... Aldus kondigde de medewerker van een Brusselsch geuzenblad, in een Parijzer vrijdenkersorgaan, onlangs eene studie af over de catholieke partij, waarin hij, zijns ondanks, hulde bren gen moest aan dezer werking. Der geuzenpartij spaart hij anderzijds de waarheid niet. Hij verwijt haal bare vroegere heerschzucht, die tot dwingelandij ontaard was haal verzet tegen alle maatschappelijke her vormingswetten, haren onbehendigen klassengeest. Daarentegen looft hij de richting; aan het streven der catholieke partiJ gegeven de volkomen verknochtheid der catholieken aan de grondweten eindelijk hunne talrijke en bloeiende maatschappelijke werken. Hij schrijft onder andere «Ja, 't strekt der catholieke partij en hare behendigheid tot eer, dat zij, op 't geschikte oogenblik, zich hoeft weten te bekommeren om het lijden van den werkman, dat door het indivi dualism der liberalen, maar altijd voort wordt over 't hoofd gezien... Nooit heeft het geringe volk der steden en van den buiten bij de liberalen de vaderlijke en bestendige ondersteuning genoten, dio het van wege de catholieke kringen heeft ontvangen. Vervolgens maakt de liberale schrij ver een overzicht van de werken en instellingen door de catholieke partij tot stand gebracht tot verbetering van 's werkmans lot. en besluit als volgt Ziedaar de machtige reserve, de innerlijke kracht der catholieke partij; ziedaar waar zij de kern vindt harer kiezers. Wat vermogen op hen, dio door zulke banden aan eene partij gebonden zijn, de redevoeringen over de welda den van het onderwijs over de tegen strijdigheid tusschen geloofsleer en wetenschap, en over de gevaren van een clerikaal bestuur Welnu, daarin bestaat heel de pole miek der linkerzij en harer drukpers!» Ziedaar de getuigenis van een libe raal, die de waarheid ziet, en ze verkla ren durft. De keus dei- scholen. De tijd komt aan, ouders, om de keus van eene school te doen. Daarom is het goed eens na te denken waar uwe kin deren heen te sturen. Het bijzonderste dat de ouders moeten in 't zicht houden is de opvoeding die de kinderen in eene school ontvangen. De kinderen moeten er goede grond beginselen of princiepen krijgen, die er goede mannen van maken, mannen van zeden, mannen van plicht, goede bur gers. Het is alleen de godsdienst die het kind oprecht goede grondbeginselen kan inprenten. Kom, kom mallepraat 1 viel Carral hem in «le rede, men vindt zoo gemakke lijk geen arbeid, die goed betaald wordt Luister eens, als gij een - aal een be roemd advokaat zult zijn, met tien of vijf tien jaar, bij voorbeelddan zal het tijd zijn om dat geschenk van de hand te wijzen, ga voor het oogenblik voort met het aan te nemen... Maar nog eens, hoe krijgt gij het Ik durf het niet te zeggen gij zoudt mij niet gelooven. Zeg maar gerust. Welnu 1 iedere maand, tusschen den in en den 5", vind ik een zorgvuldig toegelakt pakje, dat 25 gouden Louis bevat. Waar vindt gij dat Hier op de plaats waar wij staan, op dit balkon. Dat is inderdaaJ zonderling mom pelde Carral. En hebt gij niet gepoogd te ontdekken wie de bi enger was Ik zou op de wacht hebben gaan staan. Dat heb ik gedaan. Menigmaal heb ik den gebeelen nacht achter mijne gor dijnen verscholen doorgebracht. Ik wacht te, ik gluurde... En hebt gij nooit iets gezien Nooit. Carral krabde zich nadenkend het voorhoofd. Hel is nog altijd een raadsel voor mij, wie de schenker is maar het is een man, die dat goud op het balkon werpt. I Daar ben ik zeker van,,. Vanwaar hebt gij die zekerheid Op zekeren nacht, het kan zoo wat een jaar geleden zijn, had ik tot het grau wen van den dageraad cp den uitkijk gestaan. Tege.n vier uren hoorde ik een zacht gerucht op mijn balkon... ik spring te voorschijn en zag eene gedaante hard loopende om den hoek der kerk verdwij nen 't was een man. In de duisternis kan men zich ge makkelijk vei gissen. Zoo redeneerde ik ook bij mij zei ven. Destijds was men aan het herstellen van de straat. Het plaveisel verdween onder eene dikke laag zand, welke een in dien nacht gevallen regenbui geheel door weekt had. Ik haastte mij eene kaars aan tc steken en naar beneden te gaan onder mijn raam waren slechts de indrukken van twee voeten zichtbaar. De voeten waren die van een man, die groote schoe nen met een driedubbele rij spijkers droeg. Schoenen van een Auvergnaat riep Carral uit. Men zond u een commis- sionnair. Denkt gij dat Dat is zonneklaar. Xavier stond een oogenblik nadenkend voor zich te zien. Antv/oord mij oprecht, Carral, zeide hij eensklaps vindt gij dat ik er uitzie als een mulat Carral ontroerde en' keek den jongman «•dreigend aan. Deze vraag scheen hem De godsdienst leert stellig dat het goede zal beloond en het kwade gestraft worden. Hij schrijft ons plichten voor, die niets dan den mensch veredelen en beschaven en er eenen mensch van maken die lioven de anderen staat. Gelooft de mensch niet aan God, dan zal hij zich weinig bekreunen om het goede te doen en zal hij dit nog enkel doen voor liet oog der menschen en niet in het hijzonder leven. Daarom is het van het grootate ge wicht datde kinderen aan God gelooven en godsdienstig wezen, omdat zij an ders later ongelukkig worden en het ongeluk hunner ouders uitmaken. In de onzijdige school is het onder wijs ongodsdienstig. Geen cathechismus wordt er onderwezen, vóór de klassen wordt er niet gebeden al wat op God betrekking heeft wordt zorgvuldig van kant gelaten of zelfs bespot. Zoo dal de studenten, zelfs die bij hen eene christelijke opvoedig genoten heb ben, tenminste onverschillig aan den godsdienst wordën, als zij geene gods diensthaters worden. De meesters zelfs gaan naar kerk noch kluis. En de studenten hebben er voor gezellen ongodsdienstige en godliatende kinderen. En wat helpt liet dat de ouders ton hunnent dien verderfelijken invloed tegengaan Niets. Het voorbeeld en de leeringen hunner meesters wer ken te zeer op hunne jeugdige zielen. De slechte voorbeelden en de spotter nijen hunner gezellen trekken hen van het goede af. En zat er soms nog wat godsdienst in liet kind. liet menschelijk opzicht zal heter weldra uit verdrijven. Daaruit ziet gij genoég, ouders, dat de onzijdige school eigenlijk eene door en door ongodsdienstige school is. Ziet maar naar de vruchten van der gelijk onderwijs beziel maar de gods diensthaters die er worden gekweekt. Aan de vruchten kent men immers den boom. Iloevele ouders hebben er geene bit" tere tranen gestort, omdat zij dezen, hunnen voornaamsten plicht, deze waar lieid niet vroeger begrepen hebben. Maar dan was het te laat Weet wel, ouders, dat gij niet alleen te zorgen hebt voor het tijdelijk, maar ook voor het eeuwig geluk uwer kin deren. Denkt daar wel aan, en zendt uwe lievelingen naar scholen waar zij, met een degelijk onderwijs, bovenal eene christelijk© opvoeding genieten. Van 's middags tot middernacht eenige dienstdoende Apotheker, op Zondag 3 September 1905, M. De Waele, Kerk straat. eene zijdelingsche beleediging toe. Maar de zachte openhartige uitdrukking van Xavier's gelaat stelde hem spoedig gerust. Hij onderdrukte zijne ontroering zoó goed mogelijk en antwoordde Van mulaten heb ik in het geheel geen verstand, maar eenieder vormt zich een denkbeeld van de zaken, die hij niet kent en gij zijt geheel en al het tegenover gestelde van het denkbeeld, dat ik mij van een kleurling vorm. Xavier loosde een diepen zucht van verlichting. Iedereen zegt mij hetzelfde, prevel de hij en toch... Waarom hebt gij die vraag tot mij gericht vroeg Carral. Om niets... Er komen soms zulke pijnigende gedachten bij mij op. Maar deze is al te dwaas en ik wil ze u dus niet mededeelen. Komaan opgebiecht, mijn waarde, zeg mij alles Neen... als ik het geraden had, zou ik mij al te rampzalig gevoelen... Xavier zou er misschien meer van ge zegd hebben; maar juist op dat oogenblik draaide een rijtuig met twee vurige paar den bespannen den hoek van de rue Saint-Germain-des-prés om en hield on der de ramen van het hotel stil. De avond was nog niet geheel gevallen; maar de voorwerpen vertoonden zich reeds in een twijfclachtigen half donker. (Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1905 | | pagina 1