Di'iiiierdag Ij September l'.Ht.'i 3 centiemen per imiumei SO"* Jaar 3593 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 'I Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Er is een God HET GEHEIM Voor de eendracht. //V EN ANDER. DE DENDER BODE. I it blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De pry's ervan is -• tweemaal ter week voor de Stad B frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zyn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, en in alle Postkantoren des Lands. Korte Zoutstraat. Nr 31, CUIQIJE 8UIJM. Per drukregel. Gewone 16 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3«® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen by accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. AALST, i3 SEPTEMBER igo5 De goddelooze drukpers beweert het tegenovergestelde.Zij loochent een Opper wezen. Ook uit het zoogezegd onzijdig onderwijs, dat gegeven wordt in de libe rale scholen, is stelselmatig de naam Gods gebannen God wordt doodge zwegen in die scholen, alsof Hij niet be- stonde daar wordt dus, onrechtstreeks, het zaad der godloochening met volle grepen uitgestrooid, en dat dit onkruid tiert en woekert onder 't opkomende ge slacht, zouden de parketten het beste kunnen getuigen. Er is geen God zoo wordt er dus voorgehouden in duizend verschillige druksels er is geen God 1 wordt er geleerd, dag in dag-uit, in de liberale scholen, die wij, met ons zuurgewonnen gdd moeten in stand houden. Zoc, er zou geen God wezen Met Mgr de Ségur vragen wij aan hen, welke dezen onzin, deze leugen verkondigen - Zijt gij daar wel zeker van En wie heeft dan den hemel, de aarde, de zon, de sterren, den mensch, gansch het heelal geschapen Is dit alles vanzelf ontstaan Wat zoudt gij zeggen als iemand, in een huis toonende, u bevestigde dat dit huis zon der iemands tusschenkomst gebouwd werd P Wat zoudt gij zeggen als hij be weerde dat zooiets mogelijk ware Dat hij u voor den aap houdt, nietwaar ofwel dat hij zot is en ge zoudt over schot van gelijk hebben. Indien een huis zijn eigen niet op bouwen kan, dan zullen nog minder de millioenen wonderbare schepselen, waar van het heelal krioelt, uit zichzelf kunnen ontstaan, en onder die wonderbare schep selen rangschikken wij eerst en vooral ons lichaam, het meest volmaakte. En nochtans, hebt gij ooit uwe ziel gezien, gehoord, betast Gij ziet dus hoe belachelijk het is uit te kramen Er is geen God, vermits ik Hem niet zie. God is een enkele gekst, 't is te zeg gen, een wezen dat niet kan vallen onder de zinnen van ons lichaam, maar eokel waargenomen wordt door de vermogens der ziel. Ook onze ziel is een enkele geest God heeft ze gemaakt naar zijn eigen beeld. Zoo. er is geen God Wie heeft u dat wijsgemaakt Een onnoozelaar mis schien, die den goeden Go.l niet ge zien heeft, en die daaruit afleidt dat Hij niet bestaat. Maar bestaan dan feitelijk enkel de wezens die ge kunt zien, hooren, voelen, rieken Uw denkvermogen, 't is te zeggen, uwe ziel die denkt, bestaat die niet Zij be staat zoo wel, en gij zijt er zoo innig van overtuigd, dat geen enkele redeneering ter wereld u het tegenovergesteld zou kunnen inplanten. wil o 74® Vervolg. En nu zijn kameraad N. 25731 is een nieuweling. Hoewel men het zich haast niet meer kan voorstellen, was zijn gelaat eenmaal schoon en bloeiend; de gebukte, kruipende gestalte was nog slechts voor weinige jaren die van een forsch en krach tig jongeling, de troost en hoop zijner verwanten en vrienden. Maar de verlei ding is tot hem gekomen onder allerlei gedaanten, waaraan zijne zwakheid geen weerstand wist te bieden. Uitspanning, spel, losbandigheid van allerlei soort, hebben hem van het een tot het ander gevoerd en eindelijk hier gebracht voor vele, vele jaren I Voor jaren van droeve bittere boetedoening en knagend zelf verwijt Wie telt de eindelooze uren van wroe ging, die voor dezen voorbijgaan Wie peilt de smart, die hem verscheurt, bij het ledigen van den bitteren drinkbeker, dien zijn vernederende omgeving, zoo geheel verschillend van aanleg en ge woonten, hem dagelijks te drinken geeft God dank Voor hem bestaat nog eene toekomst, waaraan hij denken kan, waar- Van hij droomen mag Laat ons hopen, Op het einde der achttiende eeuw, op 't einde der jaren 1700, zoo verhaalt Mgr de Ségur. toen de goddeloosheid volop den schepter zwaaide, zat een ontwikkeld man aan tafel met eenige zoogezegde wijsgeeren.die over God spraken en diens bestaan loochenden. Wat hem aanging, hij liet ze maar praten. De pendule sloeg bet uur toen men hem zijne meening vroeg. Hij verge noegde zich met zijnen vinger het uur werk aan te wijzen zeggende «Wat mijn gedacht is PWel hoe meer ik er aan denk, hoe minder ik gelooven kan dat dit uur werk gaat, zonder dat een horlogiemaker het uurwerk verveerdigd heeft. Wat antwoordden de anderen De ge- gchiedenis meldt het niet, spijtig genoeg. Niet zelden ook wordt het pittig ant woord aangehaald, dat zekere jonge vrouw eens gaf aan een berucht kopstuk der Volairiaansche School. Vruchteloos had hij gepoogd deze vrouw tot godloo chening over te halen. Geraakt door dien tegenstand, zegde hij half bitsig Nooit hadde ik gepeinsd, dat ik, in dezen kring van verlichte lieden, de eenige kon zijn die niet in God gelooft. Verschooning, mijnheer, wedervoer de vrouw des huizes, gij zijt de eenige niet mijne peerden, mijn patrijshond en mijn kat genieten ook die eer maar die arme dieren zijn niet zoo bekrompen er zich op te beroemen, n Weet gij, achtbare lezers, wat in plat Vlaamsch de domme spreuk er is geen God 1 beteeken t LuistertIk heb iets op mijnen lever, en 't gedacht dat daar boven Iemand is om mij te straffen, jaagt me grooten angst aan. s Ja, dat is de juiste omschrijving van die leugen. Vrife Catholieke school van den H. LJvinus, op do Herlshage. De opening is bepaald op Maandag 2 October aavist. om 9 uren. dat de edele menschenvrienden, die zoo vele pogingen aanwenden om hunne nog niet geheel verloren medeschepselen uit dezen poel van jammer en ellende te red den, ook hem bereiken mogen, en hem, zij het dan ook in een ander land, de gelegenheid verschaffen een nieuw leven te beginnen en zijne verloren eigenwaarde terug te winnen. De beide beschreven soorten maken echter slechts een ^eer klein onderdeel uit van de velen, die men er vindt* Dart- moor is eene wereld op zich zelf. De be schaafde, geletterde man, naast den ongelukkige, die nooit onderwijs ontving; de edelman, die eene reeks van adellijke voorouders zou kunnen opnoemen, naast den inbreker, die zijn eigen vader niet gekend heeftduizend tegenstrijdigheden leven en werken hier te zamen. Niet voor allen is de straf even zwaar. Er zijn er velen, die met het uitstekende voedings- en verzorgingsstelsel zeer tevreden zijn. De cel is net en zindelijk, zij is des zomers frisch, des winters goed verwarmd, 's Morgens krijgt ieder zijn warme koffie met anderhalf pond goed doorbakken, voedzaam en smakelijk brood het eten bestaat uit eene flinke portie vleesch met groenten en aardappelen, nu en dan ook uit visch of soep. Al de spijzen zijn van de beste hoedanigheid, vooraf gekeurd en goed gereed gemaakt. Behalve dat er geen sterke drank te krijgen is, heeft menig veroordeelde het heel wat beter, De Patrie van Brugge drukt haar spijt uit, dat het geschil welk in de rangen der catholieken ontstaan is causa de haven en militaire werken van rond Antwer pen, nog steeds voortduurt. Eene overeenkomst isnogthans noodig; want onze tegenstrevers rekenen er reeds op, om, bij de bijeenkomst der Kamers, eene ministeriele crisis te doen ontstaan, die op eene ontbinding kan uitloopen. Het Brugsch catholiek blad drukt den vurigen wensch uit, dat eene overeen komst spoedig zou betracht worden, die gesteund is op wederzijdsche toenade ring, om een aanveerdbaar ontwerp te maken. AIzoo moet het zijn. 't Is het gedacht welk reeds meermaals werd uitgedrukt. Vele catholieke gazetten hebben doen zien, en dit was hunne zending, dat de Antwerpsche ontwerpen bij de kiezers feilen tegenstand ontmoeten, vooral in Vlaanderen. Zulks was eene dringend noodige vermaning voor de militaristen. Het is nu aan de catholieke Vertegen woordigers, en ook aan het Gouverne ment zelf, van op redelijke wijze rekening met deze gevoelens te houden. Bij dezen nu, moet de netelige kwestie op vriendelijken voet besproken worden, opdat de overeenkomst er weze eer de Kamers weêr vergaêren. Stelselmatige weêrstand aan de Regee ring bestaat er niet maar meest alle catholieke Vertegenwoordigers voelen wat voor hun is plicht en verantwoorde lijkheid jegers hunne kiezers. Deze Vertegenwoordigers weten trou> wens, of wat zij de kiezers uitdrukkelijk beloofd hebben, of wat de algemeene en herhaaldelijk uitgedrukte begeerte van die kiezers is, en zij vinden het plicht matig en rechtschapen, van die begeerte rekening te houden. De Regeering niet weerstreven, zeggen sommigen, 't Is al goed en wel maar wat is de Regeering, als zij niet steunen kan op dezen in wiens handen zij is op de kiezers Het catholiek Bestuur is nu ruim twin tig jaar aan 't roer gebleven, en dit is kunnen gebeuren omdat dit Bestuur, in gevoelens en strevingen, in overeenkomst was met de groote meerderheid van 't land. Moest het ongeluk gebeuren dat deze overeenkomst ophoude, en 't is met de catholieke Regeering gedaan. Het land hield de catholieken aan 't be stuur, omdat deze zijne godsdienstige gevoelens eerbiedigden, de overeengeko men programma naleefden, den volke weldeden, voor den minderen man zorg den, elks vrijheid eerbiedigden en den vooruitgang betrachtten. De kiezers waren aan de Regeeiing getrouw. De Regeering, van haren kant, moet den wensch van de kiezers betrachten. Men heeft ook al. met de werken en forten van Antwerpen, de vaderlands liefde in het spel gebracht. Deze komt hier volstrekt niet te pas. Men kan gemakkelijk een beste vader lander zijn, en de zeewerken van Antwer pen overtollig noemen, daar de Schelde- stad zelve zulke werken niet vroeg. Vak mannen zijn benauwd van de groote doorsneê. Men kan zijn vaderland uit alle macht verkleefd wezen, en in de nieuwe omhei ning forten veeleer een gevaar zien en een lokaas voor den vreemde, als een ver weer voor 't eigen land. En hier weêrom, zijn verscheidene vakmannen de forten niet genegen. Men moet, hier ter kwestie, den gezon den zin te rade gaan, den waren toestand van België inzien, en in de redelijkheid blijven. Grootmacht mogen wij niet spelen dat zou ons kunnen slechts be komen. Wij vernoemden de redelijkheid. Alzoo heeft Antwerpen nooit de millioe nen gemist die het noodig had, om den bloti te bereiken, tot welken het nu geko men is. dan hij het ooit in zijne vrije dagen ge had heeft. Het gewis der vrijheid is ongetwijfeld eene straf, die niet licht te dragen is, maar men moet niet vergeten, dat ook de opzichters, cipiers en sluiters, lieden die dan toch niets misdaan hebben, min of meer in deze straf deelen. Wij maken deze opmerking alleen om er onze lezers op te wijzen dat, hoezeer men ook dikwerf medelijden met een der gevangenen moge hebben, het feit toch niet te loochenen valt, dat de menschen, welke daar als beambten onder die omgeving met zoo veel toewyding en stipte nauwgezetheid hunnen plicht vervullen onze achting, ja, onze bewondering ten volle waardig zijn Men schatte den dienst, dien zij daar, tegen betrekkelijk veel te geringe belooning waarnemen, vooral niet te licht. Dagelijks in eene omgeving van men schen te verkeeren, die voor het grootste deel tot het schuim der maatschappij behooren, waarvan onze gebeele aard en aanleg vreemd is, menschen, die een ver leden achter zich hebben, waarvan een eerlijk gemoed gruwt, die hun eigen platte taal, hunne gemeene, vuile gewoon ten in de gevangenis meebrengen, gelijk zij ze overal met zich omdragen zulke wezens aan stipte orde en tucht te gewen nen, hen steeds, zelfs onder hun brutaal ste uitdagingen, met de slrikste onpartij digheid en rechtvaardigheid te behandelen en zoo noodig te straffen, ziedaar eene Die millioenen zullen nog niet gewei gerd worden zelfs zullen zij schier een parig worden toegestaan. Dat men ze bovendien maar dadelijk vrage, om ook dadelijk de werken der uitbreiding van de haven te beginnen maar dat deze vraag redelijk weze, gelijk Antwerpen het zelf verlangde. Dat men ze vrage gelijk de heeren Beernaert, Helleputte en anderen het zoo wel en zoo klaar hebben Zoo dan, met den redelijken wille van 't land en het verlangen van de kiezers rekening gehouden toegenaderd, onder handeld de zake besproken met vrijpos tigheid, ja; maar met den vurigen wensch van, op een redelijk en aanveerdbaar ontwerp, tot overeenkomst te geraken. Dat is de ware catholieke wensch alzoo eischen het de belangen van het land dat is getrouwigheid aan het catholieke programma daarin zijn gele gen het behoud der catholieke Regeering en het heil van 't vaderland. En dat deze overeenkomst er weze, geheel en gansch, nog vóórdat de Kamers weêr vergaderen, opdat de regeering kunne steunnen op alle catholieke Vertegen woordigers, en deze Vertegenwoordigers alsdan, in 1906, eenige maanden later, op alle rechtschapene en catholieke kiezers EERETEEKEN. De heer D. Schepens, tresorier der Kerkfabriek van St-Lievens-Essche komt vereerd te wor- met de burgerlijke Medalie van eerste klas. Onze beste gelukwenschen Voor de kwestie van de forten, ehwel, dat men hetzelfde doe. Moet 'Antwerpen versterkt zijn, dat het versterkt worde maar dat men er de grootste vesting van Europa niet wille van maken, met een twijfelachtig nut en een onzektr doel. Men kent zeker nog wel de schrome lijke misrekening bij het maken der Maas forten, en wij zullen eens de vraag stellen, wat men nu met die forten zou kunnen aanvangen Ten anderen, zoo'11 reusachtige omheining gelijk de regeering voorstelt, maar zij bediedt, binnen korte jaren, eene merkelijke en overtollige verzwaring der militaire lasten. taak, waartegen ongetwijfeld velen onzer zouden opzien en die toch dagelijks, zonder eenige hoop op belooning of erkentenis, door zoovelen der gevangenis beambten getrouwelijk wordt vervuld. Van uitspanning in de weinige vrije uren, die te hunner beschikking staan, is in Dartmoor geen sprake. De omliggende dorpen zijn allen te ver verwijderd, om er gedurende de korte rusturen verademing of uitspanning te zoeken. In de gevange nis zelf, of althans binnen de muren der vesting, bevindt zich een lokaal, hetwelk het best bij eene militaire kantien zou zijn te vergelijken, en het is daar, dat de meesten der ongetrouwde wachters hun vrijen tijd doorbrengen. Zij kunnen er kaart-, biljart- en andere spelen vinden maar het schijnt alsof de sombere naar geestigheid, de eigenaardige gevangenis- lucht zelfs tot hier doordringt iedereen is op den uitkijk of hij soms voor een of ander geval plotseling ter hulp zal wor den geroepen, eene soort van onbestemde onrust deelt zich aan allen mede, de uren kruipen even langzaam voorbij als men ze in dienst doorbracht en van echte vroo- lijkheid, van eigenlijk gezegde ontspan ning is ook hier weder geen spoor te vinden. Ziedaar eene korte schels, eene slechts zeer onvolkomen beschrijving van de inrichtingen omgeving, waarheen Robert Power zich bereidwillig had begeven. De deken der gauwdieven. De deken der gauwdieven is ongetwijfeld de Italiaan Giovanni Passi, die thans door de policie van Berne opgezocht wordt en wiens signalement aan de vreemde policiën is gezonden geworden. Giovanni Passi is 65 jaar oud en begon zijn weinig eerlijk stieltje op i5jarigen ouderdom. Hij zal dus eerstdaags zijn gouden jubelfeest mogen vieren. Sedert eene halve eeuw kennen al de policie- mannen van Europa hem als een der behendigste schelmen. Hij grimmeert zich als niet en werkt met eene zeld zame kunst. De talrijke goede slagen welke Passi gedaan heeft in alle groote steden van Europa zijn niet meer te tellen. Alles wat hij poogde gelukte hem en zelden werd hij dcor de policie verontrust. Eenige jaren geleden reeds had de be ruchte schelm een fortuintje verzameld en ging zich uit de zaken terugtrek ken, toen hij kennis maakte met een lief vrouwtje dat in korten tijd geheel zijne fortuin opat. Passi maakte van den nood eene deugd en ging wederom aan den arbeid. Hij heeft te Berne een brieventasch met 20.000 roebels gestolen en het is voor dit laatste feit dat zijne persoonsbe schrijving aan de policie van Europa is medegedeeld geworden. Het valt echter zeer te betwijfelen of Passi zich zal laten binnenpalmen. Het was een sombere dag, in het begin van November, toen hij zich met den brief van M. Norfolk bij den gouverneur der gevangenis kwam aanmelden Deze laatste ontving hem met groote hartelijkheid, hoewel met die eigenaardige kortheid, welke oud-militairen eigen is. Hij stelde Robert dadelijk aan den hoofd opzichter voor, een Ier, die hem met de gewone levendigheid, zijn landaard eigen, welkom heette en niet weinig met hem werd ingenomen, toen hij de reden van Power's komst vernam. Ferm gedaan, oude jongen riep hij uit, met Robert naar de gevangenis gaan de, terwijl deze hem onderweg de ver schillende omstandigheden nog eens duidélijk uitlegde. Dat was een uitste kende gedachte van u I Kom maar meê 1 Wij zullen gauw een modelwachter van u gemaakt hebben I... En wat nu uw werk betreft, geloof mij, ik zal het u niet moei lijk maken, maar alleen denk aan de ver ordeningen I Vergeet niet, dat gij hier als opzichter komt ik mag niets door de vin gers zien, ik kan het ook niet ik zou genoodzaakt zijn u straf op te leggen, en dit zou mij spijten De hoofd-opzichter meende wat hij zegde. Zijn goedaardig gezicht gaf Power echter tegelijkertijd de verzekering, dat hij in hem geen lastigen overste zou heb ben, maar dat de man integendeel al het mogelijke zou doen om zijne moeielijke taak te vellichten. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1905 | | pagina 1