Donderdag 12 October 1903 3 centiemen per nummer. 3(>ste Jaar 3405 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. Zilveren Jubelfeest GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. DER VRIJE CATHOLIEKE SCHOLEN 1 879 1 905. Achtbare Inwoners van Aalst Tegen onzede lijke lezingen. Werken van Antwerpen EEN EN ANDER. DE DENDERBODE l it blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere "week onder dagtee kening van den volgendon dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschryving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zyn ten laste van den schuldenaar. Mm schrijft in by C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUE BUIJM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Vonnissen op 34* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij acccord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heereti Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele v,n dit blad. AALST, ii OCTOBER 1905 Wij zijn gelukkig te vernemen welk groot belang gij stelt in de PRACHTIGE JUBELFEEST, welke op Zondag, i5 October aanstaande, alhier gaat ge vierd worden. Daarom, Achtbare Inwoners van Aalst, verhaasten wij ons UEd. mededeeling te geven van een aanmoedigenden brief, welke wij van hooger hand dezer dagen ontvingen BRAVO! BRAVISSIMO!! Aalst wil en zal niet ten achteren blijven DAT IS WEL Op veel plaatsen beeft reeds het kanon gebulderd en hebben reeds de vlaggen gewapperd om het Vijf-en-twintigjarig Jubelfeest der Catholieke Scholen te vieren. In Aalst ook bereidt gij zulke Feest. BRAVO niets is meer hel vieren weerd. Overdrevene voorzichtigaards zullen misschien wel zeggen het Jubelfeest van de stichting der Vrije Catholieke Scholen vieren, is den schoolstrijd van 1879 weer voor het geheugen roepen, dat is de oude koeien uit den gracht halen en twist en twee dracht zaaien. Waarom in den vergeethoek niet gelaten, hetgeen sedert lang daarin begraven ligt De schoolstrijd is vergeten 1 Ja, door ons, Catholieken, ja, voor het tegenwoordig geslacht is bij vergeten. Vergeten hebben zoovele Catholieken wat zij dan moeten lijden en strijden hebben voor hun geloof en om de ziel der kleinen en der armen te bewaren. Vergeten hebben zoovele Gemeentebesturen welke nuttelooze uitgaven dan van hen afgeperst wierden, om scholen ZONDER kinderen te bouwen en te onderhou den, en om Onderwijzers uit te betalen, die niets anders te doen hadden dan in hun schoollokaal konijnen te kweeken en, voor 't overige, Pastoor en Burgemeester te bewaken en aan te klagen. Vergeten hebben misschien zoovele lastenbetalenden wat al profijt de Catholieke Scholen aan de Gemeentekassen gedaan hebben Voor Aalst hebt gij terecht over eenige weken een jaarlijksch voordeel berekend van ten minste 25 duizend frank, 't geen op 25 jaar meer dan een half millioen uitmaakt. Vergbten misschien, is de edelmoedigheid van zoovele rijken, de heldhaftig heid van zoovele arme huisgezinnen die liever stierven van 'longer, dan hunne kinde ren aan goddelooze scholen toe te vertrouwen, vergeten de ijver der Geestelijkheid, vergeten het onverpoosde streven van jong en oud. Vergeten misschien de moedige benden van den Schoolpenning, vergeten al de zelfopoffering van zoovele Onderwijzers en Onderwijzeressen, die alles slacht offerden aan den plicht. En is dat alles vergeten, of liever is dat alles te weinig gekend en gewaardeerd door het huidige geslacht, dat er de rijke vruchten van plukt, waarom zou men het niet mogen weder voor de oogen schilderen Waarom zou men dat roemrijk tijdstip onzer catholieke geschiedenis, die roemrijke bladzijde uit Vlaanderens Memorieboek, met mogen openspreiden Des te meer, omdat hebben wij misschien te veel den noodlottigen schoolstrijd vergeten onze tegenstrevers, onze vijanden, 't is te zeggen, de vuige en vuile Framassons en hunne goddelooze aanhangers daarvan niets vergeten hebben. Leest hunne dagbladen, leest hun kiesprogramma, hoort hunne redevoeringen, hoort voornamelijk en leest wat er in al hun schoolcongressen gezegd en besproken wordt. Moesten ze, voor 't ongeluk van 't Land, ooit nog aan t roer komen, hun eerste werk ware den schoolstrijd herbeginnen, en nog erger dan vroeger.... En wij, wij zouden alles vergeten I... Neen Catholieken, het is ons plicht onze helden hulde te brengen, het is ons plicht hét erfdeel, dat onze dappere vaderen veroverd hebben, te bewaren. En daarom, den heldenmoed gevierd het voorbeeld onzer voorgangers nage- voled 1 Wij zijn en blijven de snijdende Kerk. Dat mogen de jongeren voornamelijk niet vergeten. Zij hebben nog geenen strijd gekend. Zij leven in eene langdurige vrede dat zij oppassen voor de slaapziekte Dat zij oppassen om, in plaats van de strijdende Kerk, later niet de slapende Kerk te worden Daarom is het Jubelfeest nuttig, ja noodig. Op het voetstuk van de Germama, het beeld der Duitsche zegepraal in 1870, schreef men deze heuglijke woorden Tot gedachtenis der gesneuvelden, tot herinnering voor de levenden, en tot navol ging VOOR DE TOEKOMENDE GESLACHTEN. Dat zal dat wil ook uw jubelfeest zijn eene gedachtenis der overledenen, eene zoete herinnering voor de overblijvenden en een voorbeeld voor de jongeren. HET UITVOEREND COMITEIT. Als men ziet, welke voortbrengselen tegenwoordig door de Pers verspreid worden, dan moet men erkennen, dat er geen ondeugd is, zoo ellendig en verder felijk, of zij wordt nog schoon voorge steld, ja verdedigd en aanbevolen in boe ken en vlugschriften. Waar moet het heen met eene maat schappij, waarin zulks straffeloos wordt toegelaten, zoodat zelfs de jeugd vergif tigd wordt op een leeftijd, dat zij den naam van liet kwaad niet moest kennen. Gelukkig, dat er althans, ook onder de ongeloovigen, tegenkanting komt dat men begrijpt, dat het niet langer zoo kan blijven gaan. Dit werd erkend onder andere op een te Luik gehouden Congres, waar de let terkundige critikus van de Revue Bleue verzekerde, dat de pers verkankerd is en bezoedeld door het mercantilisme, met andere woorden, dat men voor niets terugschrikt, als het slechts geld opbrengt. Daarna kwam M. Jules Gauthier, cabi- netSGVerste van den minister van onder wijs in Frankrijk, verklaren, dat hij zich met het gesprokene van den juistge- noemden critikus kon vercenigen en, dat hij eene algemeene aaneensluiting tot het weren van onzedelijke lezingen noodza kelijk achtte. Het moet toch wel ver gekomen zijn, als uit zulken mond zulk vonnis klinkt. Maar de groote moeilijkheid ligt hierin, dat men de zedelijkheid los gemaakt heeft van den godsdienst, zoodat de be grippen omtrent zedelijkheid moedwillig zijn verward. Zoolang de godsdienst, waarop de ze delijkheid steunt, niet in eere is hersteld, zal men te vergeefs strijden tegen de on mogelijkheid, hoewel dankbaar alle bruik bare middelen ook door de geloovigen zullen aanvaard worden, die mochten worden aangeboden. Het ergste is, dat zoodra men met wet ten voor den dag komt tot bestrijding van de onzedelijkheid zooals in Duitsch- land en bij ons de zoogenaamde vrij zinnigen er zich terstond tegen verklaren, omdat men dan aan de vrijheid der druk pers raakt. Wij willen ook geene belemmering van de vrijheid, maar wel van de bandeloos- heid. En wij achten een schrijver, die de onzedelijkheid openlijk predikt, gevaar lijker, dan wie zich eenmaal aan de open bare zedelijkheid vergrijpt. Toch gaat de laatste voor eenige jaren de gevangenis in en laat men den eerste niet slechts ongehinderd los loopen, maar dikwijls worden hem nog eereposten en ridder kruisen aangeboden. Dat is eene handelwijze, die het volk niet kan hegrijpen, en waartegen niet ge noeg kan opgekomen worden. Het erfdeel van Bebel. D.) hoofdman der Duitsche socialisten, Bebel. heeft 400 duizend mark gedeeld, een half miljoectje, zooals, we reeds hebben ge meld. De Peuplb, de tolk onzer Belgische socios, meldde daarop dat Bebel alles gegeven had aan de Duitsche socialisten. Dat was wel, he Ongelukkiglijk, 't is een beetje over dreven. Ziehier Bebel heeft 31,000 mark erfenisrechten betaald hij heeft 132,000 mark geplaatst ten voordeele van de zuster van den over ledene(blijven die 132,000 mark de zijne hij geeft 45,000 mark aan de socialisten en hij houdt 5iOO dui zend mark voor liein. In zulke voorwaarden zou elkeen kun nen edelmoedig zijn. Zitting der Catholieke Grondwettelijke Vereeniging van Gent. Wij ontleenen het volgende verslag aan het Fondsenblad Vrijdag namiddag hield de Catholieke Grondwettelijke Vereeniging van Gent hare driemaandelijksche vergadering. Aan het bureel namen plaats MM. Th. Leger, senator, voorzitter Alf. Cla'eys Boüüaert, senator, en Herman de la Faille d'Huysse, senator, onder-voor- zitters en M. G. Lefévre de ten Hove, secretaris. Onder de aanwezige afgevaardigden, die talrijk opgekomen waren, bemerkten wij nog M.M. A. Vercruysse-Bracq, E. de Kerkhove d'Ousselgem, graaf A. 't Kint de Rocdenbeke en Fiéve-Grenier, senators, en M.M.V. Begerem, G. Coo- reman, J. Maenhout, J Van Cleemputte en Arth. Verliaegen, volksvertegenwoor digers. Na de lezing van het verslag der voor gaande zitting vroeg M. GROVERMAN te willen bijvoegen dat de dagorde van verwerping, nopens de werken van Ant werpen met algemeene stemmen werd genomen. Dat werd toegestaan. Vervolgens vroeg M. GROVERMAN of M. minister de Smet de Naeyer een antwoord heeft gegeven op de dagorde hem gestuurd. Hij zou het betreurenswaardig vinden indien hij geen antwoord hadde gegeven. In dat geval is het noodig de dagorde te hernieuwen. M. LEGER, voorzitter, zegt dat de dagorde aan den heer kabinetsoverste is gezonden per express, deze heeft tot hiertoe nog geen antwoord gezonden. Het is echter niet noodig die dagorde te hernieuwen zij blijft bestaan niets is er van afgedaan. M. VERSTRAETEN begeert dat het wel vastgesteld worde dat er niets van afgedaan is en dat ze blijft zooals ze is. M. Ferninand DE CLERCQ, is ver wonderd en vindt het eene droeve zaak en eene grove fout, dat M. de minister niet antwoordde aan ons, de werkers, die dag en nacht slaven om hem te doen kiezen. (Toej.) M. E. VAN HOOREBEKE meent dat M. de minister onrechtstreeks heeft geantwoord. Het is te betreuren dat hij gemeend heeft niet rechtstreeks te moeten antwoor den. Indien het ontwerp gestemd wordt, dan zullen wij niets te vertellen hebben aan de kiezers in den kiesstrijd. Van nu af baten de tegenstrevers den toestand uit. Ik meen echter niet dat wij dat in eene dagorde moeten herhalen. M. baron HERMAN DELLA FAIL LE D'HUYSSE. Men mag niet vergeten dat enkel gevraagd werd de dagorde den minister ter kennis te brengen men heeft antwoord gevraagd en men vraagt geen antwoord aan eenen minister. Men moet hem den tijd geven na te denken. De minister spreekt aan de Kamer en doet haar zijne zienswijze kennen. Het zou te betreuren zij 1 de zi.ken ver der te drijven. (Bijtreding.) De zitting werd daarop geheven. Werken van Antwerpen De Bien public drukt de meening uit, dat het hoog tijd is een terrein van over eenkomst te zoeken, opdat de werken die Antwerpen noodig heeft, de bijtreding van geheel het land zouden kunnen ver werven. Hij acht liet bekomen van zulke overeenkomst niet zoo moeilijk, als er van verschillige kanten maar goeden wil wordt betoond. Daarentegen vindt de Ami de l'Ordre dat iedereens waardigheid kan gevrijwaard blijven, door de samenstelling eener on derzoekscommissie er is geen schande in gelegen te bekennen, dal de bevolking het ontwerp niet genegen is. Daarop zegt de Courrier de Bruxel- les dat de regeering zulk voorstel niet kan bijtreden zonder hare eigene dood te leekenen. Dat voorstel is gericht tegen ditgene, dat al de ministers onderteekend hebben, en beteekent dus eene weigering van vertrouwen. Het voorstel van verdaging zal door he.:l de linkerzij gestemd worden. Is het dat wat de voorstellers beoogen Het Journal de Bruxelles betoogt eveneens, dat het benoemen eener onder zoekscommissie voor de regeering een kaakslag zou wezen, onder welken zij geen 24 uren langer zou blijven bestaan. (Handelsblad). Van de H. Maagd en den Duivel. De H. Pastoor van Ars was eens bezig met den duivel uit eenen bezetene te drijven De duivel riep tot den HPriester Gij zijt een diet I Hoe ben ik een dief, zegde hem de pastoor ik heb niet veel, en hetgeen ik heb geet ik aan den arme. Ja, maar, antwoordde de helsche geest, o versta ik het niet gij zijt een zielen- dief gij hebt er mij al ten minste zestig duizend ontstolen door de biecht te hoo- ren. Ah konde ik u maar in mijne netten krijgen. Ik zoude daarin wel lukken, in dien gij de H. Maagd Maria zooveel niet bemindet. Gij ziet, beste lezers, de duivel zelve heeft de macht van Maria erkend. Eert dan goed die beste Moeder alle dagen van uw leven, en de hemel is voor u. Lii»ei*ale betnogers. Het is te Thielt alleen niet, dat de liberale betoogers zich op eene tergende en crapu- leuze wijze hebben gedregen. Hoort wat het Nieuwsblad van IJ per en over schrijft De liberale snotneuzen, die zondag laatst naar Thielt gegaan zijn om te ma- nifesteeren, zijn 's avonds weêrgekeerd van de statie al huilen gelijk de wilden. 't Was voornamelijk bij het huis van M. Fraeys, bij het bureel van 't Nieuws blad en in de S' Jacobsstraat, bij M. den Burgemeester, dat zij zulk helsch lawijt mieken. En daartusschen zongen zij ge durig Ave Maria, gemengd met godslas teringen en veiwenschingen. De IJpersche bevolking is ten uiter ste verontweerdigd over dit ongehoord schandaal. De IJperlingen hadden altijd eene bijzondere godvruchtigheid voor hunne hemelsche Moeder. Ten bewijze daarvan, de talrijke titels onder welke de H. Maagd daar ter stede vereerd wordt in Sint-Martens, in Sint- Jacobs, in Sint-Pieters, in Sint-Niklaas, in de Paterskerk, in andere kapellen en gestichten. En 't is in onze Mariastad dat godde looze kerels en onverstandige snotneuzen de hemelsche Koningin komen beschim pen I En dit gebeurt weinig maanden na de prachtige feesten gevierd door gansch de treffelijke bevolking, te gelegenheid van den jubilé der Onbevlekte Ontvange nis. Schande, dubbele schande De ajjftiajjaij betoogers, bij hunne t' huiskomst te IJ per, zijn er leelijk op de politie gebotst. Nu zondag 11., heeft er, in ai de kerken ▼an IJ per, eene openbare eereboete plaats gehad, om den smaad te herstellen, in den avond van 24 September de Koningin des hemels aangedaan, Tentoonstelling te Gent. Men weet dat het denkbeeld van eene tentoon stelling in 1908 in Gent te houden, weer besproken geweest is. Het middenbestuur van den Handels- en Nijverheidsbond van Gent, heeft in hare zitting van verleden Dinsdag, 3° dezer, eene dagorde gestemd waarbij dit denkbeeld warm toegejuicht wordt, en al de handelsmaatschappijen der stad uitge- noodigd worden, eene drukke propagande te maken om dit denkbeeld te ondersteu nen. Brussel, Antwerpen, Luik hadden op beurt hunne tentoonstellingen, het is slechts recht dat Gent, de eerste manufac- turenstad en de tweede haven van ons land, op hare beurt geroepen worde, om de gastvrijheid te geven aan eene tentoon stelling, vooral na de beslissende proef van de provinciale tentoonstelling van 1889. Honderdjarigen. Zondag 8 Octo ber, zijn er in Belgiü niet minder dan drie honderdjarigen gevierd. Deze waren M. Bernard Verstraeten, te Wetteren vrouw Maria-Theresia Vleminckx te Duf fel en vrouw Maria-Anna Devlcsaver, te Tourinne-St-Lambert. De twe>- eerstgenoi-mdon zijn Vlamin gen en de laaisie moet ook van Viaam- schen oorsprong zijn, zooals blijkt uit haren naam Deviesaver die zonder twijfel, eene vervalsching is van den Vlaamschen naam De Vleeschhauwer,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1905 | | pagina 1