Zondag 22 October 1905
5 centiemen per nummer.
56* Jaar 3786
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
Zwarte Bedelaar.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Hoe de catholieke
Duitschers ingericht zijn.
D E
Razende Onniachtigen.
De Vrijheid, hoe de
liberalen ze verstaan.
Zondagrust.
Ditjes en (latjes.
DE DENDERBODE
Pit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgendon dag. De prys ervan is tweemaal ter week voor
de Stad B frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschryving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schryft in by C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N' 31,
en in alle Postkantoren des Lands.
CHIQUE MJIIM.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op
3de bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen by acccord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemds landen zich te wenden ten bureele v. n
dit blad.
AALST, 2i OCTOBER igo5
De laatste algemeene catholiekendag
te Straatsburg beeft nog eens te meer
de aandacht getrokken op al de gods
dienstige en sociale werken waarmee
de catholieken in Duitschland zich be
zighouden.
Kort samengevat kan men die werken
in drie reeksen verdeelen werken 1°
voor de arbeiders 2° voor de burger
lijke partijen 3° voor de ontwikkelde
klassen.
De werken voor de arbeiders bestaan
uit drie klassen A. werken voorde
leerlingen Lehrlinoverein. In deze
vereenigingen worden de jongens, die
de lagere school verlaten hebben, opge
nomen en behoedt men ze voor degroote
gevaren van hunne jeugdige jaren.
Men leert hun daar den catechismus.
Men geeft hun herhalingscursussen om,
wat zij op de lagere school geleerd heb
ben, niet te vergeten. Alle zes of acht
weken gaan ze ter heilige Tafel. Op
't oogenblik bestaan er in Duitschland
ongeveer 850 van deze vereenigingen,
met ongeveer 180,000 leden.
B. Werken voor de gezellen Gezel-
lenvereeniging, door Adolf Kolping in
-1849 te Keulen geslicht. Deze heeft ten
doel de jongelieden tegen de sociale
gevaren te beschermen. Zij bezit afdee-
lingen met eigen gebouwen in alle
belangrijke steden, waar hare leden
gratis kunnen logeeren.
De vereeniging helpt hare leden aan
eene betrekking en ondersteunt ze in
hunne behoeften door verschillende zeer
goed ingerichte kassen. Een wijze wet
schrijft voor, dat elke gezel, alvorens
in zijn ambacht meester te worden, een
examen moet doen. De gezellenver-
eeniging bereidt de gezellen tot dit
examen voor en leent hun de middelen
om zich te vestigen.
G. De werken voor arbeiders, die
geen gezellen zijn, vooral voor arbei
ders van fabriek-mijnen,enz. arbei
dersverenigingen. Deze zijn de belang
rijkste onder al de werken voor de
arbeiders want deze verschaffen na de
Volksvereeniging de grootste rijen van
catholieke kiezers. De Arbeidersver-
eenigingen»hebben, zooals al de andere
vereenigingen, hun apologetische en
sociale cursussen, hun kassen en feesten.
De leden der burgers zijn eveneens
in drie afdeelingen georganiseerd.
A. Organisatie der jongelieden jon-
gelingsvereenigingen, die er zich op
toeleggen hunne leden in den handel
eene betrekking te bezorgen.
B. De Wind thorst-vereeniging vormt
hare leden voor het politieke leven, om
er later de leiders van de catholieken
van te maken in de voorsteden en de
stadswijken, mannen van vertrouwen
ten tijde der verkiezingen.
C. Casino's burgersvereenigingen,
gezelschappen van catholieke burgers.
Het doel dezer casino's is de eenheid
onder de catholieken van iedere stad te
verzekeren. Men heeft ze niet zonder
eenige ironie de loges genoemd van
catholieke vrijmetselaars
Voor de ontwikkelde kringen bestaan
er verschillende werken. De voornaam
ste zijn A. de catholieke studenten-
vereenigingen, opgericht aan alle uni
versiteiten.
Men weet, dat de liberale studenten
(liberaal is synoniem met anticlericaal)
hun sedert eenige maanden, een oorlog
aandoen op leven en dood. Maar de
regeering verdedigt hen en juist door
en in den strijd worden ze sterker.
Uit deze studentenvereenigingen ko
men de meeste leiders voort der catho
lieke partij. Vele studenten der theolo
gie maken er deel van uit. De vereeni
gingen geven aan de Duitsche catholie
ken hunne rechters, advokaten, officie
ren, geneesheeren, ambtenaren.
B. De Gorres-Verein is een ver
eeniging van geleerde catholieken.
Onder hare leden telt ze professoren
van de lyceums, universiteiten, schrij
vers, enz. Ilaar doel is de catholieke
wetenschap te bevorderen, aan te moe
digen, en ze aan de eischen des tijds te
doen beantwoorden.
Alvorens te eindigen, laten we hier
de volgende bemerkingen volgen i°
Elk der acht klassen, hierboven opge
noemd. is ingericht overgeheel Duitsch
land. Elke klas heeft hare centralisatie,
die de eenheid van inzichten en inrich
ting waarborgt.
2° Aan 't hoofd van elk werk of van
elke filiaal, succursaal of onderafdee-
ling staat een priester, die er de ziel
van is. Eene uitzondering is natuurlijk
gemaakt voor de derde categorie de
werken voor de studenten en de geleer
den. Dóar zoekt men overal het leeken-
element naar den voorgrond te schui
ven.
3° De werken voor de jongelieden
lcerlingen-enjongelingsvereenigingen,
zijn op zeer vele plaatsen terzeifdertijd
jongelingscongregatiën. Maar over
't algemeen dragen de werken der
Duitsche catholieken geen godsdienstig
karakter. Ze zijn catholiek en eischen
van hunne leden de getrouwe naleving
van hunne godsdienstige plichten.
Elk werk, behalve die welke voor de
jeugd zijn opgericht, heeft zijne feesten,
dikwijls met dans. Men zoekt daardoor
de jonge catholieke meisjes, ook in
vereenigingen en congregaties inge
richt, in de fatsoenlijke gelegenheid te
stellen met catholieke jongelingen ken
nis te maken, om zoodoende zooveel
mogelijk de gemengde huwelijken te
voorkomen, die zulk een groot ongeluk
voor de Duitsche Kerk zijn.
9* vervolg.
Zij had tot zich zelve gezegd, dat in
dien zij met behendigheid de persoonlijke
pogingen van Alfred ter hulp kwam, er
niets gemakkelijker zou zijn dan het jonge
meisje een teeder gevoel in te boezemen
voor zulk een volmaakt jonkman.
Bij ongeluk beantwoordde de uitkomst
geenszins aan hare verwachting Helena
bleef even koel voor den soon als voor de
moeder.
Welke ontzaglijke moeite Alfred zich
ook gaf zich zooveel mogelijk in al den
luister van zijne fraaiste excentrieke toi
letten aan haar te vertoonen, verwaar
digde Helena hem ternauwernood met
een blik of sloeg zelfs in het geheel geen
acht op hem.
Op zich zelve beschouwd was dit zeer
verklaarbaar en volstrekt niet te verwon
deren. Meisjes, met gezond verstand en
geest begaafd, hebben een natuurlijken
afkeer voor de levende ingeregen, opge
vulde ledepoppen, om zoo te zeggen in
hun omhulsel geperst, gelijk mijnheer
£lfred Lefebvre des Vallées er een was.
Maar mevrouw de markiezin, die noch
tans eene vrouw van smaak was, werd
blind zoodra het haar grooten lummel
van een zoon gold.
Om inijn Alfred te minachten, zeide
zij bij zich zelve, moet die kleine zottin
betooverd zijn geworden
Bij ongeluk kende zij dengene, die zich
aan die betoovering had schuldig ge
maakt het was Xavier.
Xavier, een schamele student, die twee
maanden lang hetzelfde kostuum droeg
Xavier .een bedeesde, onnoozele jongen,
dien mijnheer des Vallés over het hoofd
zag en in alle opzichten verre overtrof
dat was niet alleen spijtig, maar zelfs
vernederend Dat i iep om wraak en me
vrouw de markiezin begon in het geheim
de vijandelijkheden gelijk de wilde stam
men in Amerika, zonder voorafgaande
oorlogsverklaring. Carral, haar willooze
handlanger, werd als verspieder op het
vijandelijk grondgebied gezonden. Hij
ontving bevel, zich bij Xavier in te drin
gen, hem eene Parijsche opvoeding a te
geven, dat is te zeggen, lusteloosheid in
de studie en teugellooze zucht naar ver
maken in hem op te wekken, kortom, hem
alles te leeren liefhebben wat een jonk»
man reddeloos ten verderve moet voeren.
Carral, was een voor zulk eene taak uiterst
geschikt leermeester hij had zijne diplo
ma s.
Mevrouw de Rumbrye ging hierin met
een duivelachtige sluwheid te werk zij
4° De Volks-Verein de catholieke
volksvereeniging omvat alle catholie
ken, die tot geen der bovengenoemde
werken behooren en het meerendeel
der leden dier zelfde werken. Ze houdt
zich voor alles bezig met de sociale
vraagstukken en strijdt met de revolu-
tionnaire strooming onder de socialis
ten.
5° Het einddoel van al do catholieke
werken in Duitschland zijn de verkie
zingen Men wil van de Duitsche
catholieken goede kiezers maken, floor
ze allereerst te vormen tot goede catho
lieken, practikeerende catholieken,
OVERTUIGD van de WAARHEID van
HUN GODSDIENST.
Zóó zou het ook moeten zijn hier te
Het Vlaamsch Heelal, van Borger-
hout, geeft van de zoogenaamde chris-
tene demokraten de volgende schets,
waarvan de gelijkenis door niemand
kan betwist worden
Naarmate de kiezingen naderen,
't is echter nog een heel tijdje, wor
den sommige politiekers door razernij
aangedaan, zoodanig zijn zij overtuigd
van hunne onmacht.
Razende onmachtigen is hier het ech
te woord
Wij hebben reeds dikwijls beslatigd
dat de socialisten, op 't woord betrapt,
niets beters kunnen dan hunne tegen
strevers leugenachtig te heeten.
't Is een gemakkelijk middel, vooral
voor eene partij, die op de onwetendheid
of op de dweepzucht der menigte re
kent, om zich uit den slag te trekken en
haar ongelijk niet te moeten hekennen.
Wie evenwel nog razender te werk
gaan dat zijn de zoogezegde christen
demokraten, heilige menschen die op
weg zijn om apostels van 't Heil leger te
worden.
Zij schelden iedereen uit voor fari-
zeër, schijnheiligaard, huichelaar, en
al wat men tegen hen aanhaalt, is inge
geven door kwade trouw.
De Bien Public kreeg aldus deze
week eene karrevracht verwijtingen
naar het hoofd, van eene dier heilige
demokraten, die niet kunnen lijden dat
men hen beoordeelt, maar die zeiven
andere menschen beoordeelen in den
meer smadelijken zin.
Wie hen beoordeelt, is een farizeër
wanneer zij echter andere menschen be
oordeelen en beleedigen, dan zijn zij
heiligen....
't Scheelt maar weinig of zij stellen
zich gelijk met Christus, dien zij gedu
rig inroepen om hunne fa ri zeers taal te
verschoonen.
Zoo deden zij het ook met den Paus,
maar deze heeft onlangs een stuksken
van hunne tong geknipt, zoodat dit hen
wilde dat Xavier zich zeiven, door zijn
gedrag, de ongenade van den markies de
Rumbrye op den hals zou halen, en dien
tengevolge uit hun kring, waartoe hij met
rechtens behoorde, doch toegelaten werd,
verwijderd zou worden.
Had nu mevrouw de markiezin, gelijk
wij gezien hebben, dit plan, na eenige
overweging, voor een ander opgegeven,
dan moest dit andere zeker meer kans lot
welslagen aanbieden.
IV.
Eene geschiedenis bij het dessert.
Zoodra mevrouw de markiezin Je zaal
binnengetreden was, wierp zij een vor-
schenden blik om zich heen, zonder den
kleinsten hoek over te slaan.
Carral was niet aanwezig Eene wolk
verduisterde het voorhoofd van mevrouw
de Rumbrye.
Die dwaas zal beproeven zijne ke
tenen te verbreken dacht zij.
De heer de Rumbrye, die met Xavier
in een vensternis stond te klappen, ging
op zijne vrouw toe en groette haar,
Wij maakten ons ongerust, mevrouw
zeide hij fluisterend.
In deze woorden lag eene vraag opge
sloten. Alvorens te antwoorden groette de
Creoolsche met een van bare innemendste
glimlachjes Xavier. die den markies niet
verlaten had.
wel zal beletten zich nog achter hem te
verschuilen.
Overtuigd van hunne onmacht en van
hun slecht werk, trachten zij te doen
gelooven dat deze of gene deel maakt
of deel heeft gemaakt van hunne zooge
zegde partij, alhoewel daar geen woord
van waar is.
En toch zijn zij heilige menschen,
terwijl alwie niet in bewondering staat
voor hun verraad tegenover de catho
lieke partij, een farizeër is, een man vol
kwade tróuw, onwaardig de nestels
hunner schoenen te ontbinden...
Al treft men tusschen lien meesten
deels gelukzoekers aan, zonder overtui
ging of godsdienst, zonder eergevoel of
deftigheid, zonder eenige liefde voor
noodlijdenden, toch meenen zij alleen
de kruim der samenleving te zijn, ter
wijl zij alle andere menschen als vijan
den van 't volk voorstellen, volk waar
voor zij zeiven niets doen en liet enkel
uithuiten om hunne heb- en eerzucht te
voldoen.
Al de nulliteiten van andere partijen
die-in die partijen niets kunnen worden,
alle niet betrouwbare mannen, die in
die partijen van geenen tel zijn en er
geschuwd worden, al die rapsodie vormt
een nieuw Heilleger, zoodat liet daar
aan geene vieze apostels mangelt...
Tusschen hen treil men geen enkelen
farizeër aan, geen enkelen die te kwa
der trouw is, zelfs geen enkelen mein-
eedige 't zijn altemaal heilige men
schen, wont cij solvon .-lOffgfon hol...
Hun grootste heiligheid bestaat in het
eischen van gelijkheid, terwijl zij zel-
ven van ongelijkheid loven in
't eischen van voordeelen voor 't volk,
terwijl zij zeiven die voord eelen binnen
palmen en meer andore deugdzame da
den, die hen hemelhoog verheffen boven'
het vulgüM pecus ofgemeene volk, bo
ven allerhande oprechte weldoeners van
't volk, die toch maar farizeërs kunnen
zijn, en boven alle overtuigde lieden,
die immer en altijd eene les van dezelfde
partij aankleefden.
Wie in de heiligheid der volksbedrie
gers niet wil gelooven, is dus niet alleen
een farizeër, maar zelfs een man vol
kwade trouw, hijzonder wanneer hij die
mannen met hunnen neus in hunne
eigene vuiligheid steekt.
Dan gaan zij te werk als ontsnapten
uit het een of ander pandemonium, als
duiveltjes in een wijwatervat.
Och arme
Hildebrand
Ziedaar Pilatus, Groene Pie, Leeuw-
ke Plancquaert en het gansche rom
melzoo der groene volksfopperij naar
't leven geschilderd.
Meer dan eens deden wij liet ook,
maar men geloofde ons niet te Gent en
wierp ons den steen. Maar zie ze
kenden daar de groene vogels zoo goed
niet dan wij men werd bedrogen door
een schijnheilig geschuifel onder bege
leiding van zekere heeren
Gij zijt wel goed, mijnheer, ant
woordde zij vervolgens. Gij doet er mij
aan denken,, dat ik mijn dank moet be
tuigen aan onze lieve Helena, die mij on
getwijfeld tijdens mijne onvrijwillige al-
wezigheid vervangen heeft.
Mijne doctiter heeft de honneurs
van haar eigen huis waargenomen, me
vrouw, gij zijt haar geen dank schuldig.
Ik hoop toch, dat gij niet ongesteld ge
weest zijt
De markiezin voelde den steek, maar
liet er op haar aangezicht niets van blij
ken. Met de grootste kalmte antwoordde
"i
Ik ben te laat begonnen aan mijn
toilet, omdat ik heden avond mijne armen
bezocht en mij bij ben wat lang opgehou
den heb.
De heer de Rumbrye boog opnieuw en
ruimde het veld voor Alfred Lefebvre des
Vallées, die zijne moeder kwam begroe
ten.
Middelerwijl was Xavier, Helena voor
den contradans gaan afhalen.
Hebt gij mijnheer de Carral niet ge
zien, Alfred v roeg de markiezin.
Op mijn woord van eer, mevrouw,
antwoordde Alfred, met dien geslepen
tongval, welke destijds te Parijs in de
mode begon te komen, ik sla hoegenaamd
geen acht op dien mijnheer de Carral, ge
lijk gij wel denken kunt. Hoe vindt gij
mijn vest Zeer smaakvol niet waar
Wel zeker
Hoe dikwerf hebben wij de liberale
gazetten van allen kaliber niet hooren
uitroepen dat wij, Belgen onder de
heerschappij van 't Catholieke Ministerie
gebukt gaan dat de vrijheid verworgt.
De liberalen alleen zijn de voorstaan
ders der vrijheid en zij alleen kunnen
ons de ware vrijheid brengen die wij
hedendaags missen.
Doch zoodra eene vlaag van rechtzin
nigheid hun beheerscht dan beken
nen zij openhartig dat de Belgen zich
nooit op meer vrijheid, op meer vooruit
gang hebben mogen roemen, dan op de
zen welke zij, sedert 21 jaren, onafge
broken genoten hebben.
Indien er partijen de vrijheid in Bel
gië willen worgen dau zijn het wel de
liberale en socialistische.
En inderdaad eene der vrijheden
waaraan wij ook zeer houden is de vrij
heid van onderwijs. Die vrijheid willen
de blauwen en rooden door bestuurlijke
maatregelen worgen.
Hoe zullen zij het aan boord leggen t
L' Opinion libérale van Namen,
zegt het ons in zijn n. van 4 October 11.
De komst van een nieuw ministerie
zal een einde stellen aan hel maken
van diploma's verleend aan honderde
clerikale onderwijzeressen en onder-
wijzers, hedendaags belast met de kin-
n deren der gemeentescholen te ver-
rdirisstftluken. de tremeenteoudei-^U-
zers ontbrekende. Het is onmogelijk
dat het anders zij, het getal der Staats-
normaalscholen, maar dertien meer
zijnde, terwijl dil der normaalscholen
door geestelijken bestierd (écoles nor-
males congréganistes) een en veertig
beloopt.
Een en veertig diplomafabrieken
welke de Staat met eene schuldige
welwillendheie aanneemt
Het is tyd dat de liberale partij, ge-
steund door de hecle oppositie, hare
politieke overlevering vervolgende,
aan het onderwijs ter hulp kunne ko-
men, de gesloten normaalscholen ope-
ne en eischen van de onderwijzers en
onderwijzeressen de vereischte hoeda-
u nigheden om aan anderen te onder-
wijzen, hoedanigheden welke ontbre-
ken aan de opvoeders gekomen uit de
normaalscholen door geestelijken be-
stierd.
Dus door de afschaffing der vrije
catholieke normaalscholen zal men tot
de afschaffing der vrije catholieke scho
len geraken.... en dan zal, volgens de
liberalen en socialisten, de vrijheid in
België herboren worden maar zeggen
wij liever geworgd worden
Van 's middags tot middernacht eenige
dienstdoende Apotheker, op Zondag 22
October 1905, M. Meirsschaut, Korte
Zoutstraat.
Het is niet van Staub, mevrouw,
dat verklaar ik op mijn woord van eer.
Dat verwondert u Staub, is te alge
meen gezocht tegenwoordig. Het is een
geringe kleermaker, dien ik vorm, zonder
er iemand iets van te zeggen. Hij zal het
ver brengen, dat verzeker ik u, op mijn
woord van iter.
Ik wil het wel gelooven, antwoordde
de markiezin verstoord.
Op mijn woord van eer, Rij luistert
niet naar mij riep Alfred lachende uit
dat is verwonderlijk
Alfred hernam mevrouw de Rum
brye, ik zou gaarne mijnheer de Carral
spreken. Doe mij het genoegen hem, zoo
dra gij hem ziet, raar mij toe te zenden.
Staub heeft zijn tijd gehad, dat is
zonneklaar, merkte de heer Lefebvre des
Vallées aan, hij behoort tot de oude ge
schiedenis.
Langzaam slenterde hij vervolgens door
de salons om Carral te zoeken maar
nergens vond hij hem.
Ik weet niet wat mama verzint om
mij dien kerel te laten zoeken, dacht hij.
Ik ga een bouillotte spelen.
De contredans werd intusschen voort
gezet. Helena en Xavier stonden stilzwij
gend naast elkander. Eerst bij de tweede
figuur zeide Helena
Gij waart ons in langen tijd niet
meer komen bezoeken papa betuigde
daarvoor herhaaldelijk zijne bevreemding
en verlangde er naar u te zien.
WIJ ROEPEN de bijzondere aan
dacht in van onze geachte lezers op het
artikel Razende Onmachtigen in
't welk Pilatus, Groene Pik, Leecwke
Plancquaert en liet gansche rommel
zoo der groene volksfoppery naar
't leven worden afgeschilderd.
SEDERT do uitvinding der rij
wielen, motocycles en aulotnobielen,
zijn de voetgangers fel Ie beklagen.
Terwijl zij hunne mededingers zien
voorbysnorren met eene snelheid van
ten minste 15en soms wel van 20 kilo
meters pt»r uur, moeten zij, terwijl zij
zich afbeulen 0111 hunne 5 kilometers
per uur af te leggen, nog gedurig op
hunne hoede zijn om binst die lastige
oefening, niet doodgereden of ten min
ste armen of beenen gebroken te wor
den.
Welnu, aan dien ondergeschikten
toestand gaat eeneindo komen.Het blad
Basler Naciï richten. verschijnende te
Bazel in Zwitserland, meldt dat een
ingenieur van die stad eene wonderlijke
uitvinding heeAgedaan, namelijk die
van... automobielen of zeifbewegende
laarzen
Die laarzen zijn voorzien van kleine
motors, in den vorm van schaatzen.
Met dergelijke laarzen geschoeid legt
men gemakkelijk zijne vier4meters per
second, zijne veertien kilometers per
uur af.
/.uo zullen do laarzen van zeven mij
len op den duur nog eene wezenlijkheid
worden.
Maar als zulk een automobiel voet
ganger in botsing komt met een auto
mobiel rijtuig of met eenen motocycle,
wat zal er dan van den man nog over
blijven
Brr
Te Weenen werd er, over 14
dagen, een Congres gehouden ora de
ongevallen op liet werk te bespreken.
Een Belg, M. Dubois, algemeen Be
stuurder van ons Arbeidstoezicht, vond
er de yelegenheid om onze Belgische
wet op de vergoeding bij ongevallen op
het werk te doen kennen.
Al de afgevaardigden van andere
landen zelfs de socialist Millerand, oud
Fransche Minister, waren het eens 0111
onze Belgische wetgeving op maatschap
pelijk gebied te verheffen en Ie loven.
België heeft de beste en de volle
digste wetgeving voor het werk
En dan durven de socialisten nog
roepen dal het catholiek Landsbestuur
NIET GENOEG gedaan heelt voor de
werklieden
IN FRANKRIJK werd de verlo-
dene week eene kloosterzuster, om hare
zelfopoffering, gedecoreerd en 's ande
rendaags hel land uitgejaagd. Men
noemt dat verstandig handelen in
Frankrijk, en onze liberalen benijden
tegenwoordig dat Fransch verstand
Schroomvallig gelijk bijna alle ingeto
gen jongelingen zocht Xavier een ant
woord op die vriendelijke bemerking,
doch vond er geen.
Bij de derde figuur hernam Helena
Heeft hij u ni-1 geschreven
Neen, antwoordde Xavier.
Dus zijt gij uit u zelvcn gekomen
Neen, antwoordde Xavier wederom:
niet geheel en al ten minste iemand
heeft mij gezegd
Hij bleef plotseling steken, dewijl zijn
volzin in de onmogelijke bekentenis uit
riep dat hij gekomen was, dewijl de
zwarte bedelaar van Saint-Germains-des-
Pré6 onder zijn raam tot hem gezegd had.
Haai vadea wacht u.
Hoe kon hij dat zeggen en waartoe
diende het I
De laatste figuur acheidde hen een
oogenblik, toen zij weder bij elkander
kwamen, fluisterde Helena hem haastig
toe
Er is iemand die u verfoeit 1
Mij riep Xavier verrast uit.
Spreek zachter, wat ik u bidden
mag.
Er lag angst in den toon van Helena's
stem, Xavier zweeg dadelijk.
Nu nog schoonei hernam zij eenig-
zins wrevelig, nu spreekt gij in het ge
heel niet.
En daar Xavier haar geheel bedrem
meld aanzag, liet zij er op volgen
(Wordt voortgezet)