a
Zondag 14 Januari 1906
5 centiemen per nummer
57ste Jaar 5810
Zwarte Bedelaar.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
De vrijheid en gelijkheid
in Frankrijk.
D E
De wereldlijke
Gasthuizen.
Ditjes en datjes.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
keoing van den volgendon dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad B frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont-
cangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutslraat, N' 31,
en in alle Postkantoren des Lands.
CHIQUE SUl'M.
Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op
3da bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnadag en vrijdwr
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemds landen zich te wenden ten bureel*
dit blad.
AALST, 13 JANUARI 1906.
De wel tot scheiding van Kerk en Staat
komt in Frankrijk gestemd te worden.
Dit is eenvoudig de godsdienstoorlog
en de verkrachting der vrijheid waarover
de republikeinen zich zoo luid roemen.
De Jacobijnen der jaren 1790 hebben
de goederen van kerken en kloosters inge
palmd, om met te zeggen geroofd, en later
de plechtige verbintenis aangegaan, tot
onderhoud van hare diensten en ceremo
niën, en tot, schadevergoeding aan hare
bedienaars een jaarlijkschen intrest te
betalen.
Die verbintenis van den Staat is een
voudig eene erkende schuld en de
nieuwe wet schaft ze radikaal af.
De Fransche republikeinen handelen
hier lijk ïemaud die weigert zijn schulden
te betalen. Die handelwijze noemt men
de wereld door oneerlijkheid.
Doch voor de vrijmetselaars die Frank
rijk uitbuiten bestaai er geene eerlijkheid
meer, wanneer het den Godsdienst en zijne
Bedienaars betreft;[ze zien ze over 't hoofd;
voor hen is er geene andere kwestie dan
het geldschotelken van den Staat maar
aan te vullen om te kunnen lekken buik
sta bij.
v-
Op al de openbare gebouwen in Frank
rijk prijken de woorden Vrijheid en
Gelijkheid. Woorden zijn het slechts,
want vrijheid en'gelijkheid worden door
de vrijmetselaars schandelijk miskend en
verkracht.
De Fransche Catholieken worden als
een overwonnen volk behandeld, zij zijn
veroordeeld om miskend, vervolgd en
vertreden te worden als politieke verwor
pelingen, als ware parias.
Voortaan moet voor het uitoefenen der
godsdienstigs ceremoniën door kerkelijke
vereenigingen gezorgd worden, 't is te
zeggen, weike voor ds betaling van
pastoor, koster, bedienden en verdere
noodwendigheden sullen te zorgen heb
ben.
Die wet van helsche vervolging bepaalt
dat de kassiers dezer vereenigingen zelfs
voor de geringste dwaling zullen veroor
deeld worden tot eene boete van aoo fr.
Nergens bestaat er eene wet waarin
men zulke bepaling aantreft ten opzichte
van kassiers van vrije stichtingen.
En dat heet men vrijheid in Frankrijk
onder de heerschappij van hen die zich
als apostels der vrijheid voorstellen I...
De vergaderingen voor 't gebed en de
godsdienstige oeleningen worden aan
schouwd als openbare bijeenkomsten net
als deze van anarchisten. Al de lasten op
de openbare vergaderingen drukkende
21* vervolg.
Mijnbeer, bracht hij nochtans met
moeite uit, men richt dergelijke vragen
slechts tot misdadigers.
Is dat uw antwoord vroeg de ma
gistraat koel.
In 's Hemelsnaam, mijnheer, vor
der geen ander 1 nep Xavier uit. Er zijn
zaken, die, als zij verhaald worden, ver
dichtselen zijn er zijn feiten, die zoo
zonderling....
De justicie kan alles uitvorschen,
mijnheer, merkte de magistraat met zelf
bewustzijn aan.
Zal het haar gelukken, wat mij niet
mogelijk geweest is Ik durf u de
waarheid niet zeggen.
De substituut keek op zijne horloge.
Ik heb met veel ujd, zeide hij, en
ik spreek met u in uw belang. Gij zijt
jong.
Luister dan I riep Xevier uit, en
God gtve, dat ge mij geloovet.
Hij verhaalde in koite woorden de ge
heimzinnige manier waarop men hem
elke maand de termijn van zijn jaargeld
worden er op toegepast geene enkele
der vrijheden die aan andere openbare
vergaderingen zijn toegestaan, wordt er
aan verleend.
Een redenaar of schrijver die in woord
of schrift te verre ging en aldus misdeed
wordt voor het Assisenhof verzonden
waar zijn vergrijp door eene Jury van
vrije burgers woidt geoordeeld en de
Priester, integendeel, in 't zelfde geval,
wordt voor de boetstraffelijke Rechtbank
verzonden om door de aanhangers der
vrijmetselarij tot twee of een jaar gevang
en 3ooo tot 5ooo boete veroordeeld te
worden.
Catechismusles geven op de zelfde
uren als de schooluren, wordt met ge
vang en boete gestraft.
Alle Franschman die zijne burgerlijke
rechten geniet, kan verkozen worden als
gemeenteraadslid, de priester alleen niet.
De Steden en Gemeenten mogen vrije
huisvesting verleenen, zelfs aan galeiboe
ven, alleen aan den priester niet.
Alle openbare besturen mogen toelagen
verleenen aan allerhande kampstrijden,
danspartijen, feeslelijkheden en onderne
mingen van allen aard, alleen aan gods
dienstige werken en feestelijkheden mag
men het niet.
De rijke mensch mag op het graf zijner
naastbestaanden al oprichten wat hij wil
al ware het 4 arduinen kruisen daar hij
een eeuwigdui enden grondafstand heeft
gekocht de arme man die geen grond-
afstand heeft kunnen koopen, mag op
't graf van zijn ouders, van man, vrouw
of kind nog geen eenvoudig houten kruiske
plaatsen.
Is het hatelijk ,genoeg
Voor de lycea of middelbare scholen
waar de welstellende burgers hunne kin-
ders heen zenden, wordt het godsdienstig
onderwijs door de wet geregeld; integen
deel is alle godsdienstig onderricht ver
boden in lagere scholen waar de kinders
der armen gaan.
Dus, niet alleen is die helsche wet eene
verkrachting der vrijheid voor de R.
Cattiolieken maar tevens ook eene ver
drukking der mindere standen, der arme
lieden.
Ziedaar, Medeburgers, het stelsel u ge
deeltelijk onder uwe oogen gebracht dat
de liberalen en socialisten hier zullen in
voeren indien zij meester worden van
•s landsbestuur.
LTndbpendange belge voorzegde
het ons op 26 Januari igo5, toen ze
schreef
In het Doomijksche waar men dicht
bij Frankrijk is, heeft men meer den
invloed gevoeld van de anticlericale
politiek, die de Franschen met zulke
goede uitslagen vervolgenen M. Crom-
bez (een papenvreter) gevoelde een der
eersten, dat het daar de weg was, die tot
de zegepraal leiden kon.
De gansche liberale partij is tot
die strijdwijze overgekomen, die de
goede is... en de grondsteen van de
liberale eendracht.
Wij denken dat het klaar en duidelijk
genoeg is de godsdienst- en schooloorlog
zal woeden zoo de liberalen en socialis
ten hier meester worden van 's landsbe
stuur
En bemerkt wel dat de groene volks-
foppers. Pilatus Daens, Hospes Fon
teyne en Groene Pie aan 't hoofd, zonder
verpoozen werken om de zegepraal der
Brlgische godverlccchenaars en gods
dienstvervolgers te verzekeren.
Medeburgers, ge zijt verwittigd
Doctor Mare Blatin, oud-geneesheer in
de Hospitalen Clermont-Ferrand, Lari-
boisière, Hótel-Dieu en Tenon, komt een
belangrijk werk uit te geven met op-
schrift Wat de Ziekenverpleegsters in
Engeland zijn wat zij in Frankrijk zou
den moeten zijn
Uit eenige uittreksels van zijn werk zal
men zich een gedacht kunnen vormen
van den erbarmelijken staat, zoo op stof
felijk als zedeiijk gebied, waarin de Hos
pitalen van Parijs verkeeren waaruit de
kloosterzusters verjaagd zijn I
In alle Hospitalen van Parijs, schrijft
D' Blatin, is het een algemeen geklaag
over het onvoldoende voedsel, over het
hard en slecht vleesch, dat nog met zoo
veel gierigheid rondgedeeld wordt en
over de slecht gereedgemaakte groenten.
De bestuurders, tot wier beschikking men
ontoereikende sommen stelt voor de zie
kenverpleging, zoeken daarenboven nog
uit te sparen om goed gezien te zijn. De
geneesheeren zelfs kunnen geen rund-
vleesch genoeg vinden voor de tering
lijders.
b In Lariboisière, zijn er zalen voor
dertig bedden, die tot veertig en zestig
zieken bevatten. In Tenon, in Beaujon,
heerscht dezelfde wanorde.
Het personeel aangeduid voor dertig
zieken, is overlast van werk. Soms voegt
men et eene hulp-verpleegster bij, die
men dan maar tusschen de keukenmeiden
neemt, en die niets van 't verplegen ken
nen. Gij ziet van hier hoe deze hen kan
behulpzaam zijn.
Laat ons nu, met Dr Blatin, eens na
gaan hoede voorschriften dtr gezondheid
onderhouden zijn in de Parijsche Hos
pitalen, die nochtans Liberalen en Socia
listen, nog als voorbeeldige gestichten
durven aantoonen
Men moet waarlijk erkennen, gaat
de Dr voort, dat de regels voor de ont
smetting slecht onderhouden worden te
Parijs, uitgenomen in eenige enkele
diensten, lijk die van professor Terrieu,
waar de overste zoo heeft moeten wroeten
om zijn personeel te onderrichten, dat hij
toch zekeren uitslag bekomen heeft.
gebracht werd.
Een ongeloovige glimlach teekende
zich om den mond van den ernsttgen ma
gistraat, naarmate de jonkman met zijn
verhaal vorderde.
Het is niet geheel en al onmogelijk
sprak hij eindelijk maar het klinkt toeti
haast zoo.
Het is de waarheid, dat zweer ik u 1
Zou iemand voor de waarheid van
dat feit kunnen getuigen
Ik heb het slechts aan een mijner
vrienden medegedeeld.
En die heet
J uan de Carral.
Het is een buitenlandschen naam
merkte de substituut aan. Wat is zijn be
roep
Xavier aarzelde een oogenblik.
Hij gevoelde dat al zijne antwoorden
den stempel der misleiding droegen.
Ik weet het niet, mijnheer, sprak hij
eindelijk ik heb het hem nooit gevraagd.
Zoo hernam de magistraat, een
enkele man bezit uw betrouwen, en dien
man kent gij niet genoegzaam om te we
ten.... Dat is moeielijk te gelooven,
mijnheer.
Hij schoof zijn stoel terug en stond op.
Mijnheer, sprak hij koel maar niet
barsen, alles wat gij mij daar gezegd hebt
is misschien waar, niettemin geloof ik u
niet.
Mijnheer.
tm— Laat mij uitspreken. Gij ontvangt
Het personneel moetgal het grof werk
doei: ook zien de banden er dan lief uit
om de wonden te wasschen. Een mijner
confraters in den snijdienst, was in de
verpleging der wonden geholpen door
eene virpleegster die het grof werk in de
zaal dted, de wonden \erpleegde, en
daarna de verbanden voor de wonden ge
reed maakte. Een harer ziiken had eene
besmettelijke kwaalen drij dagen nadien
waren drij andere besmet, hetgeen toch
niet te verwonderen was. n
De reinigheid der zalen laat dikwijls
tamelijk veel te wenschen. Er heerschen
geuren dat men zich in 1870 zou wanen.
De berries staan tusschen de bedden op-
eengetast. En nergens vindt men er bloe
men om de plaatsen een vroolijker uit
zicht te geven.
De bewakers kweeken er katten; die
onbewust zijn dat zij de besmetting voort
zetten de zieken streelen ze, en zoo
zetten dezede besmetting voort.
Ineen woord, hoe zijn de zieken in do
hospitalen van Parijs verzorgd Uiter-
mate slecht, antwoordt de schrijver. En
waaraan dit te wijten 't Is omdat het
personneel gcenc enkele kennis heeft van
zijne zedelijke plichten.
Hoort nog deze droevige bijzonder
heden
Het hatelijk drinkgeld is er heer en
meester. Die niet betaalt, heeft niets.
LaatV nog, heb ik mij kunnen overtuigen
dat drij vrouwen op het punt waren de
afdeeling uitgejaagd te worden, omdat zij
mets aan de verpleegster gaven, en den
moed hadden gehad, te klagen over hunne
slechte verzorging. Men moest den toon
gehoord hebben waarop de bewaakster
haar verslag over de drij ongelukkigen
maakte
Ik heb eene afdeeling gezien wa.ir ie
verpleegsters door de zieken kleederen
deden maken. Aan elke zieke gaven zij
een verschillig stuk, en zoo zij het geluk
hadden op eene naaister van beroep te
vallen, dan lieten ze deze niet meer
rusten.
Op de bezoekdagen, is het wreed om
zien hoe de ongelukkige bloedverwanten
bloemen en taarten aan de oppassers
brengen.
In onze hospitalen is het besef van
eerbaarheid bij deze vrouwen bijna onbe
kend. (Hier verhaalt ons Dr Blatin,
waarlijk wraakroepende bijzonderheden,
die iedereen die het aanbelangt in zijnen
boek op bl. 56, 58 en 59 kan lezen).
Hij gaat dan verder
Niets wordt er aan boord gelegd om
de zieken in hunne pijnlijke oogenblikken
te verzachten. Eens dat de operatie beslist
is, zegt men het droogweg aan den onge
lukkige. met deze aanmoedigende woor
den Zoo gij u niet laat opereeren dan
berst ge. De zieken sterven alleen, en
zonder iemand aan hunne zijde 1
Deze verpleegsters hebben wat anders
te doen dan zoete woorden en troost, die
alle maanden vijf-honderd franks, dit
geeft gij ten mintse voor. De som is niet
gering, maar met vijf-honderd franks,
mijnheer, kan men er geen dertig a veei-
tig duizend in eén zet op de tafel der rou
lette wagen..,,
Heb ik dat dan gedaan riep Xa
vier, voor wien het gebeurde van de laat
ste twee uren een droom was.
Er bestaat vermoeden voor mij, dat
gij mij misleidt. Daar nu de overtreding,
waarvan gij u schuldig gemaakt hebt,
aan de justicie bet recht geeft, en zelfs
den plicht oplegt uw leven uit te vorschen
zie ik mij genoodzaakt uwe voorlopige
aanhouding te handhaven.
Op dat oogenblik draaide de deur van
het kabinet zacht op hare hengsels en
vertoonde zich het zwarte gelaat van den
bedelaar, door zijne haren en zijn baard
als met een sneeuwwitte lijst omzet, in de
opening. Noch de substituut, noch Xa
vier werden hem gewaar.
De jonkman had het hoofd op de borst
laten zinken deze laatste slag verplet
terde hem.
Mijnheer, prevelde hij, wees barm
hartig 1 Ik ben onschuldig het was de
eerste maal..-
Het is altijd hetzelfde liedje, viel de
magistraat hem in de rede. Gij zult
straks met inachtneming van al de forma
liteiten verhoord worden.
Maar, mijnheer wanneer zal die
zonderlinge gevanschap een einde nemen.
Tot hoelang?..,
Tot zoolang de justicie uwe midde
len van bestaan kent of wel tot een der
goeder faam bekend persoon zich aan
meldt voor u borg tc spreken.
De naam van den heer de Rumbrye
zweefde den jonkman op de lippen
maar hij schaamde zich en wilde zijn ge
heim niet prijsgeven aan een man die vol
gens de wereld zoo hoog boven hem
stond en door wien hij tot dusverre bijna
als een gelijke behandeld werd. Het was
Heiena's vader.
Hij zou buitendien niet eens den tijd
gehad hebben oin dien naam uit te spre
ken.
Want nauwelijks had de substituut van
den prokureur des konings den mond ge
sloten of de zwarte bedelaar duwde de
deur geheel open, trad binnen en naderde
de magistraat.
Hoe heeft men u hier tot mij laten
doordringen Wie zijt gij Wat wilt gij
vroeg de substituut verbaasd.
De neger beantwoordde de drie vragen
in hare volgorde.
Mijne bloote voeten maken geen ge
rucht, seide hij niemand heeft mij ge
zien ik ben de zwarte bedelaar ik wil
dat kind redden.
Xavier zag hem met een twijfelenden
en verwonderden blik aan.
Ik heb alles gehoord, hernam de
zwarte, zich tot den magistraat wendende
Gij vraagt welke zijne middelen van be
niemand hen geleerd heeft, aan de zieken
te zeggen
Dr Blatin spreekt dan nog van de toe-
la ling die de verpleegsters krijgen van te
trouwen a hetwelk nog de kopbrekerijen
van het huiselijk leven komt voegen bij
de veelvuldige zaken die hen van hunnen
plicht aftrekken. Hij oordeelt streng den
rol van de bestierders die mannen zijn
als de andere, en die meer genegenheid
toonen voorde bevallige gezichtjes Hij
eindigt met op spottenden toon te ver
klaren dat hij niet instaai voor den stel
regel der studenten, die in deze hospitalen
helpen, en die beweren dat deze verpleeg
sters liet beste kunnen dienst doen, die
het lichtste gedrag hebben.
Wij hoeven niets te voegen bij ideze
beoordeeling over de wereldlijke Gast
huizen die zonder haat, zonder politiek
of godsdienstig inzicht, neergeschreven
werd, door een geneesheer van onloo
chenbare oprechtheid.
Is het dan niet pijnlijk voor ieder recht
geaard mensch te zien hoe de godsdienst
haters, hoe de Fransche, Liberalen en
Socialisten, het geluk van de arme zieken
die in de Gasthuizen verzorgd worden,
opofferen om hunnen haat tegen God, en
zijne dienaressen de nederige gasthuis-
zusters, te voldoen I
En aan wie is de schuld van al dit
lijden voor de ongelukkige zieken Aan
het Liberaal en Socialistisch Stadsbe
stuur, dat de liefderijke kloosterzusters
uit de gasthuizen verjaagt
Maar wij Belgen, Aalstenaars, wij zul
len zorgen dat zulke mannen r.ooit het
bestuur van het land en onzer Stad in
handen krijgen, hier in ons gelukkig
België I
Scholen zonder God. In
eene middelbare school der provincie
Antwerpen heeft de leeraar, als Vlaamsch
diktaai, onder ander de volgende volzin
nen doen schrijven.
Op het laatste avondmaal zegde de
Zaligmaker a3n de apostelen Bemint el
kander zooals ik u bïinind heb 't is
daaraan dat elkeen zal erkennen dat gij
mijne discipelen zijt.
Vergadert geene aardsche schatten,
vergankelijke en bederfelijke goederen,
welke de dieven u kunnen ontrooven
maar vergadert schatten voor den hemel
deze zijn voor de dieven beveiligd.
De liberale Etoilb protesteert daarte
gen. Zij vindt het ongehoord dat er in
eene ofhcieele school de minste volzin ge
schreven wordt, die aan den Godsdienst
herinnert Alles zou moeten goddeloos
zijn.
En zeggen dat i' Etoile den naam
heeft van gematigd liberaal te zijn Daar
aan kan men oordeelen wat de liberalen,
staan zijn Ik ga het u zeggen gij wilt
dat een fatsoenlijk man voor hem borg
blijve, hier ben ik
Zoo sprekende richtte hij zich in volle
lengte op en kruiste zijne armen over de
borst.
Er lag op zijn eerlijk gelaat eene waardi
ge fierheid vermengd met eenvoudigheid.
De substituut, die eerst moeite gehad
had een glimlach te onderdrukken, zag
hem aan en nam weder plaats.
Spreek, zeide hij ik luister.
IX
GOEDE MEESTER VAN MIJ.
De zwarte bedelaar dacht even na en
begon volgender wijze
Het kind heeft u niet bedrogen
hij ontvangt elke maand vijf en twintig
louis. Ik werp ze op zijn balcon.
Gij riep Xavier uit gij kent dus
mijne ouders.
Daarover zullen wij nader spreken
als wij eens met elkander alleen zijn, ant
woordde de zwarte wiens slem eene tee-
dere. bijna droevige uitdrukking aannam.
Zich daarop weder tot den magistraat
wendende, vervolgde hij.
Ik ben het die hem elke maand de
vijf en twintig louis geef
Op wiens last
Van niemand. Ik betaal ze zelf,
De substituut maakte een ongeloovig
gebaar. De neger bleef hem onafge
wend aanzien.
moesten zij ooit terug aan het bewind
komen, van de scholen zouden maken
scholen zonder God en schoolmeesters
zonder geloof, dat was en blijft, op on
derwijsgebied, hel programma der libera
le partij.
M. DE W A E L Zeg eens,
Denderbode, wanneer trekken MM. De
Wael en Verbestel or van onder Men
zegge wat men wil, volgens de wet, zete
len zij zonder recht in onzen Stedelijken
Raad. Ik hoop toch wel dat M. De Wael
er niet zal van doortrekken zonder aan
den heer Burgemeester zijn geheim te
doen kennen om jaarlijks 3o duizend frank
voor de siadakas te doen winnen.... Tot
hiertoe zweeg hij er over en 't ware niet
wel gedaan van te vertrekken zonder 't ge
heim te veropenbaren.... Toe dan M. De
Wael de tijd wordt kort... Ge kunt nog
gebreveteerd en zelfs gedecoreerd wor
den... M. Verbestel, nu hij in de siroop
ligt, kan maar brokken maken,jj stelsel
Belleken De Laber. X.
Nog geene honderdjarige.
Bij nader onderzoek is gebleken dat
vrouw Joanna De Sadeleer weduwe
van Philip Vanden Brempt, op 6 Mei
aanst. haar honderdste jaar niet zal berei
ken. Zij is geboren te Aalst, en niet te
Lede, op 6 Mei 1807 cn dus zal zij op 6
Mei aanst. slechts 99 jaren oud zijn. Ons
oudje is nog kloek en gezond genoeg om toe
te laten te verhopen dat wij haar eeuw
feest zullen kunnen vieren. Dus tot toe
komend jaar als 't God belieft.
MILITARISM. TE ONTHOU
DEN. In zitting van vrijdag 1 Decem
ber 11. heeft M. Huysmans door M. Hy-
mans ondersteund en onder toejuichin
gen zijner vrienden, de gedachten der li
berale in militaire zaken over 't algemeen-
doen kennen,
Ik ben slechts partijganger van da
herinrichting der verdediging van Ant-
i) werpen voor zoo veel het leger zelf zal
11 heringericht worden en dat het effectief
li voldoende zal gemaakt worden.
Dat de regeering een ontwerp
neerlegge waarbij de persoonlijke
dienstplicht wordt ingevoerd en wij
zullen met haar medegaan.
Goed begrepen en het kiezerskorps
weet nu waaraan zich onder dat opzicht
ie houden.
DE OPENBARE VERLICH
TING in onze stad van Aalst laat onder
verscheidene opzichten veel te wenschen.
De stadslanteernen worden te laat aanste
ken en te vroeg uitgedraaid. Doch iets
wat iedereen kan bestatigen, 't is dat de
glazen der straatlanteernen vuil, zeer
vuil zijn.
Vtoeger jaren zag men de lanteernaan-
stekers in den loop van den dag de gla
zen der lanteernen kuisschen en nu he
den moet dat goed gebruik verdwenen
zijn immers anders zou men toch die
verduistering der glazen niet kunnen be
statigen als ze dagelijks zouden gekuischt
worden.
Wij roepen er de aandacht op in van
wien tiet behoort.
Ik betaal ze zelf. Ik houd sinds zeer
lang de hand op. Men kent mij. Nie
mand komt voorbij den zwarten bedelaar
zonder zijne beurs te openen. De knaap
zelf heeft mij menigmaal eene almoes ge
geven want hij heeft een gevoelig hart...
Als ik wilde, zou ik in staat zijn hem
het dubbele te geven.
Maar waarom geeft gij hem dat.
Waarom riep de zwarte bedelaar
uit, wiens trekken eene groote en naieve
veibazing uitdrukten gij vraagt mij
waarom ik hem dat geef Ik geef het hem
gelijk ik hem alles zou geven. Het is
voor hem, voor hem alleen, dat ik de
hand naar de voorbijgangers uitgestrekt
heb.,., het is voor hem, dat ik bedelaar
geworden ben I
Xavier was zoo bleek als een doode.
Ademloos luisterde hij naar elk woord,
dat over de lippen van den bedelaar
kwam. Een folterende gedachte vervulde
hem dat kon men zien.
De suostituut begon blijkbaar belang
te stellen in den zwarten bedelaar. Zijn
gelaat, dat gestreng wilde blijven, drukte
eene eenigztns bewogen nieuwsgierigheid
uit.
Ik geloof u goede man, sprak hij,
en dat zegt veel. Het is eene zonderlinge
geschiedenis, ziedaar alles maar voor
zulk eene zeldzame en volkomens toewij
ding moet wel een zeer machtige drijf
veer bestaan,
Wordt voortgezet.