a Zondag 14 Januari 1906 5 centiemen per nummer 57ste Jaar 5810 Zwarte Bedelaar. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. De vrijheid en gelijkheid in Frankrijk. D E De wereldlijke Gasthuizen. Ditjes en datjes. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- keoing van den volgendon dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad B frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont- cangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutslraat, N' 31, en in alle Postkantoren des Lands. CHIQUE SUl'M. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3da bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnadag en vrijdwr in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemds landen zich te wenden ten bureel* dit blad. AALST, 13 JANUARI 1906. De wel tot scheiding van Kerk en Staat komt in Frankrijk gestemd te worden. Dit is eenvoudig de godsdienstoorlog en de verkrachting der vrijheid waarover de republikeinen zich zoo luid roemen. De Jacobijnen der jaren 1790 hebben de goederen van kerken en kloosters inge palmd, om met te zeggen geroofd, en later de plechtige verbintenis aangegaan, tot onderhoud van hare diensten en ceremo niën, en tot, schadevergoeding aan hare bedienaars een jaarlijkschen intrest te betalen. Die verbintenis van den Staat is een voudig eene erkende schuld en de nieuwe wet schaft ze radikaal af. De Fransche republikeinen handelen hier lijk ïemaud die weigert zijn schulden te betalen. Die handelwijze noemt men de wereld door oneerlijkheid. Doch voor de vrijmetselaars die Frank rijk uitbuiten bestaai er geene eerlijkheid meer, wanneer het den Godsdienst en zijne Bedienaars betreft;[ze zien ze over 't hoofd; voor hen is er geene andere kwestie dan het geldschotelken van den Staat maar aan te vullen om te kunnen lekken buik sta bij. v- Op al de openbare gebouwen in Frank rijk prijken de woorden Vrijheid en Gelijkheid. Woorden zijn het slechts, want vrijheid en'gelijkheid worden door de vrijmetselaars schandelijk miskend en verkracht. De Fransche Catholieken worden als een overwonnen volk behandeld, zij zijn veroordeeld om miskend, vervolgd en vertreden te worden als politieke verwor pelingen, als ware parias. Voortaan moet voor het uitoefenen der godsdienstigs ceremoniën door kerkelijke vereenigingen gezorgd worden, 't is te zeggen, weike voor ds betaling van pastoor, koster, bedienden en verdere noodwendigheden sullen te zorgen heb ben. Die wet van helsche vervolging bepaalt dat de kassiers dezer vereenigingen zelfs voor de geringste dwaling zullen veroor deeld worden tot eene boete van aoo fr. Nergens bestaat er eene wet waarin men zulke bepaling aantreft ten opzichte van kassiers van vrije stichtingen. En dat heet men vrijheid in Frankrijk onder de heerschappij van hen die zich als apostels der vrijheid voorstellen I... De vergaderingen voor 't gebed en de godsdienstige oeleningen worden aan schouwd als openbare bijeenkomsten net als deze van anarchisten. Al de lasten op de openbare vergaderingen drukkende 21* vervolg. Mijnbeer, bracht hij nochtans met moeite uit, men richt dergelijke vragen slechts tot misdadigers. Is dat uw antwoord vroeg de ma gistraat koel. In 's Hemelsnaam, mijnheer, vor der geen ander 1 nep Xavier uit. Er zijn zaken, die, als zij verhaald worden, ver dichtselen zijn er zijn feiten, die zoo zonderling.... De justicie kan alles uitvorschen, mijnheer, merkte de magistraat met zelf bewustzijn aan. Zal het haar gelukken, wat mij niet mogelijk geweest is Ik durf u de waarheid niet zeggen. De substituut keek op zijne horloge. Ik heb met veel ujd, zeide hij, en ik spreek met u in uw belang. Gij zijt jong. Luister dan I riep Xevier uit, en God gtve, dat ge mij geloovet. Hij verhaalde in koite woorden de ge heimzinnige manier waarop men hem elke maand de termijn van zijn jaargeld worden er op toegepast geene enkele der vrijheden die aan andere openbare vergaderingen zijn toegestaan, wordt er aan verleend. Een redenaar of schrijver die in woord of schrift te verre ging en aldus misdeed wordt voor het Assisenhof verzonden waar zijn vergrijp door eene Jury van vrije burgers woidt geoordeeld en de Priester, integendeel, in 't zelfde geval, wordt voor de boetstraffelijke Rechtbank verzonden om door de aanhangers der vrijmetselarij tot twee of een jaar gevang en 3ooo tot 5ooo boete veroordeeld te worden. Catechismusles geven op de zelfde uren als de schooluren, wordt met ge vang en boete gestraft. Alle Franschman die zijne burgerlijke rechten geniet, kan verkozen worden als gemeenteraadslid, de priester alleen niet. De Steden en Gemeenten mogen vrije huisvesting verleenen, zelfs aan galeiboe ven, alleen aan den priester niet. Alle openbare besturen mogen toelagen verleenen aan allerhande kampstrijden, danspartijen, feeslelijkheden en onderne mingen van allen aard, alleen aan gods dienstige werken en feestelijkheden mag men het niet. De rijke mensch mag op het graf zijner naastbestaanden al oprichten wat hij wil al ware het 4 arduinen kruisen daar hij een eeuwigdui enden grondafstand heeft gekocht de arme man die geen grond- afstand heeft kunnen koopen, mag op 't graf van zijn ouders, van man, vrouw of kind nog geen eenvoudig houten kruiske plaatsen. Is het hatelijk ,genoeg Voor de lycea of middelbare scholen waar de welstellende burgers hunne kin- ders heen zenden, wordt het godsdienstig onderwijs door de wet geregeld; integen deel is alle godsdienstig onderricht ver boden in lagere scholen waar de kinders der armen gaan. Dus, niet alleen is die helsche wet eene verkrachting der vrijheid voor de R. Cattiolieken maar tevens ook eene ver drukking der mindere standen, der arme lieden. Ziedaar, Medeburgers, het stelsel u ge deeltelijk onder uwe oogen gebracht dat de liberalen en socialisten hier zullen in voeren indien zij meester worden van •s landsbestuur. LTndbpendange belge voorzegde het ons op 26 Januari igo5, toen ze schreef In het Doomijksche waar men dicht bij Frankrijk is, heeft men meer den invloed gevoeld van de anticlericale politiek, die de Franschen met zulke goede uitslagen vervolgenen M. Crom- bez (een papenvreter) gevoelde een der eersten, dat het daar de weg was, die tot de zegepraal leiden kon. De gansche liberale partij is tot die strijdwijze overgekomen, die de goede is... en de grondsteen van de liberale eendracht. Wij denken dat het klaar en duidelijk genoeg is de godsdienst- en schooloorlog zal woeden zoo de liberalen en socialis ten hier meester worden van 's landsbe stuur En bemerkt wel dat de groene volks- foppers. Pilatus Daens, Hospes Fon teyne en Groene Pie aan 't hoofd, zonder verpoozen werken om de zegepraal der Brlgische godverlccchenaars en gods dienstvervolgers te verzekeren. Medeburgers, ge zijt verwittigd Doctor Mare Blatin, oud-geneesheer in de Hospitalen Clermont-Ferrand, Lari- boisière, Hótel-Dieu en Tenon, komt een belangrijk werk uit te geven met op- schrift Wat de Ziekenverpleegsters in Engeland zijn wat zij in Frankrijk zou den moeten zijn Uit eenige uittreksels van zijn werk zal men zich een gedacht kunnen vormen van den erbarmelijken staat, zoo op stof felijk als zedeiijk gebied, waarin de Hos pitalen van Parijs verkeeren waaruit de kloosterzusters verjaagd zijn I In alle Hospitalen van Parijs, schrijft D' Blatin, is het een algemeen geklaag over het onvoldoende voedsel, over het hard en slecht vleesch, dat nog met zoo veel gierigheid rondgedeeld wordt en over de slecht gereedgemaakte groenten. De bestuurders, tot wier beschikking men ontoereikende sommen stelt voor de zie kenverpleging, zoeken daarenboven nog uit te sparen om goed gezien te zijn. De geneesheeren zelfs kunnen geen rund- vleesch genoeg vinden voor de tering lijders. b In Lariboisière, zijn er zalen voor dertig bedden, die tot veertig en zestig zieken bevatten. In Tenon, in Beaujon, heerscht dezelfde wanorde. Het personeel aangeduid voor dertig zieken, is overlast van werk. Soms voegt men et eene hulp-verpleegster bij, die men dan maar tusschen de keukenmeiden neemt, en die niets van 't verplegen ken nen. Gij ziet van hier hoe deze hen kan behulpzaam zijn. Laat ons nu, met Dr Blatin, eens na gaan hoede voorschriften dtr gezondheid onderhouden zijn in de Parijsche Hos pitalen, die nochtans Liberalen en Socia listen, nog als voorbeeldige gestichten durven aantoonen Men moet waarlijk erkennen, gaat de Dr voort, dat de regels voor de ont smetting slecht onderhouden worden te Parijs, uitgenomen in eenige enkele diensten, lijk die van professor Terrieu, waar de overste zoo heeft moeten wroeten om zijn personeel te onderrichten, dat hij toch zekeren uitslag bekomen heeft. gebracht werd. Een ongeloovige glimlach teekende zich om den mond van den ernsttgen ma gistraat, naarmate de jonkman met zijn verhaal vorderde. Het is niet geheel en al onmogelijk sprak hij eindelijk maar het klinkt toeti haast zoo. Het is de waarheid, dat zweer ik u 1 Zou iemand voor de waarheid van dat feit kunnen getuigen Ik heb het slechts aan een mijner vrienden medegedeeld. En die heet J uan de Carral. Het is een buitenlandschen naam merkte de substituut aan. Wat is zijn be roep Xavier aarzelde een oogenblik. Hij gevoelde dat al zijne antwoorden den stempel der misleiding droegen. Ik weet het niet, mijnheer, sprak hij eindelijk ik heb het hem nooit gevraagd. Zoo hernam de magistraat, een enkele man bezit uw betrouwen, en dien man kent gij niet genoegzaam om te we ten.... Dat is moeielijk te gelooven, mijnheer. Hij schoof zijn stoel terug en stond op. Mijnheer, sprak hij koel maar niet barsen, alles wat gij mij daar gezegd hebt is misschien waar, niettemin geloof ik u niet. Mijnheer. tm— Laat mij uitspreken. Gij ontvangt Het personneel moetgal het grof werk doei: ook zien de banden er dan lief uit om de wonden te wasschen. Een mijner confraters in den snijdienst, was in de verpleging der wonden geholpen door eene virpleegster die het grof werk in de zaal dted, de wonden \erpleegde, en daarna de verbanden voor de wonden ge reed maakte. Een harer ziiken had eene besmettelijke kwaalen drij dagen nadien waren drij andere besmet, hetgeen toch niet te verwonderen was. n De reinigheid der zalen laat dikwijls tamelijk veel te wenschen. Er heerschen geuren dat men zich in 1870 zou wanen. De berries staan tusschen de bedden op- eengetast. En nergens vindt men er bloe men om de plaatsen een vroolijker uit zicht te geven. De bewakers kweeken er katten; die onbewust zijn dat zij de besmetting voort zetten de zieken streelen ze, en zoo zetten dezede besmetting voort. Ineen woord, hoe zijn de zieken in do hospitalen van Parijs verzorgd Uiter- mate slecht, antwoordt de schrijver. En waaraan dit te wijten 't Is omdat het personneel gcenc enkele kennis heeft van zijne zedelijke plichten. Hoort nog deze droevige bijzonder heden Het hatelijk drinkgeld is er heer en meester. Die niet betaalt, heeft niets. LaatV nog, heb ik mij kunnen overtuigen dat drij vrouwen op het punt waren de afdeeling uitgejaagd te worden, omdat zij mets aan de verpleegster gaven, en den moed hadden gehad, te klagen over hunne slechte verzorging. Men moest den toon gehoord hebben waarop de bewaakster haar verslag over de drij ongelukkigen maakte Ik heb eene afdeeling gezien wa.ir ie verpleegsters door de zieken kleederen deden maken. Aan elke zieke gaven zij een verschillig stuk, en zoo zij het geluk hadden op eene naaister van beroep te vallen, dan lieten ze deze niet meer rusten. Op de bezoekdagen, is het wreed om zien hoe de ongelukkige bloedverwanten bloemen en taarten aan de oppassers brengen. In onze hospitalen is het besef van eerbaarheid bij deze vrouwen bijna onbe kend. (Hier verhaalt ons Dr Blatin, waarlijk wraakroepende bijzonderheden, die iedereen die het aanbelangt in zijnen boek op bl. 56, 58 en 59 kan lezen). Hij gaat dan verder Niets wordt er aan boord gelegd om de zieken in hunne pijnlijke oogenblikken te verzachten. Eens dat de operatie beslist is, zegt men het droogweg aan den onge lukkige. met deze aanmoedigende woor den Zoo gij u niet laat opereeren dan berst ge. De zieken sterven alleen, en zonder iemand aan hunne zijde 1 Deze verpleegsters hebben wat anders te doen dan zoete woorden en troost, die alle maanden vijf-honderd franks, dit geeft gij ten mintse voor. De som is niet gering, maar met vijf-honderd franks, mijnheer, kan men er geen dertig a veei- tig duizend in eén zet op de tafel der rou lette wagen..,, Heb ik dat dan gedaan riep Xa vier, voor wien het gebeurde van de laat ste twee uren een droom was. Er bestaat vermoeden voor mij, dat gij mij misleidt. Daar nu de overtreding, waarvan gij u schuldig gemaakt hebt, aan de justicie bet recht geeft, en zelfs den plicht oplegt uw leven uit te vorschen zie ik mij genoodzaakt uwe voorlopige aanhouding te handhaven. Op dat oogenblik draaide de deur van het kabinet zacht op hare hengsels en vertoonde zich het zwarte gelaat van den bedelaar, door zijne haren en zijn baard als met een sneeuwwitte lijst omzet, in de opening. Noch de substituut, noch Xa vier werden hem gewaar. De jonkman had het hoofd op de borst laten zinken deze laatste slag verplet terde hem. Mijnheer, prevelde hij, wees barm hartig 1 Ik ben onschuldig het was de eerste maal..- Het is altijd hetzelfde liedje, viel de magistraat hem in de rede. Gij zult straks met inachtneming van al de forma liteiten verhoord worden. Maar, mijnheer wanneer zal die zonderlinge gevanschap een einde nemen. Tot hoelang?.., Tot zoolang de justicie uwe midde len van bestaan kent of wel tot een der goeder faam bekend persoon zich aan meldt voor u borg tc spreken. De naam van den heer de Rumbrye zweefde den jonkman op de lippen maar hij schaamde zich en wilde zijn ge heim niet prijsgeven aan een man die vol gens de wereld zoo hoog boven hem stond en door wien hij tot dusverre bijna als een gelijke behandeld werd. Het was Heiena's vader. Hij zou buitendien niet eens den tijd gehad hebben oin dien naam uit te spre ken. Want nauwelijks had de substituut van den prokureur des konings den mond ge sloten of de zwarte bedelaar duwde de deur geheel open, trad binnen en naderde de magistraat. Hoe heeft men u hier tot mij laten doordringen Wie zijt gij Wat wilt gij vroeg de substituut verbaasd. De neger beantwoordde de drie vragen in hare volgorde. Mijne bloote voeten maken geen ge rucht, seide hij niemand heeft mij ge zien ik ben de zwarte bedelaar ik wil dat kind redden. Xavier zag hem met een twijfelenden en verwonderden blik aan. Ik heb alles gehoord, hernam de zwarte, zich tot den magistraat wendende Gij vraagt welke zijne middelen van be niemand hen geleerd heeft, aan de zieken te zeggen Dr Blatin spreekt dan nog van de toe- la ling die de verpleegsters krijgen van te trouwen a hetwelk nog de kopbrekerijen van het huiselijk leven komt voegen bij de veelvuldige zaken die hen van hunnen plicht aftrekken. Hij oordeelt streng den rol van de bestierders die mannen zijn als de andere, en die meer genegenheid toonen voorde bevallige gezichtjes Hij eindigt met op spottenden toon te ver klaren dat hij niet instaai voor den stel regel der studenten, die in deze hospitalen helpen, en die beweren dat deze verpleeg sters liet beste kunnen dienst doen, die het lichtste gedrag hebben. Wij hoeven niets te voegen bij ideze beoordeeling over de wereldlijke Gast huizen die zonder haat, zonder politiek of godsdienstig inzicht, neergeschreven werd, door een geneesheer van onloo chenbare oprechtheid. Is het dan niet pijnlijk voor ieder recht geaard mensch te zien hoe de godsdienst haters, hoe de Fransche, Liberalen en Socialisten, het geluk van de arme zieken die in de Gasthuizen verzorgd worden, opofferen om hunnen haat tegen God, en zijne dienaressen de nederige gasthuis- zusters, te voldoen I En aan wie is de schuld van al dit lijden voor de ongelukkige zieken Aan het Liberaal en Socialistisch Stadsbe stuur, dat de liefderijke kloosterzusters uit de gasthuizen verjaagt Maar wij Belgen, Aalstenaars, wij zul len zorgen dat zulke mannen r.ooit het bestuur van het land en onzer Stad in handen krijgen, hier in ons gelukkig België I Scholen zonder God. In eene middelbare school der provincie Antwerpen heeft de leeraar, als Vlaamsch diktaai, onder ander de volgende volzin nen doen schrijven. Op het laatste avondmaal zegde de Zaligmaker a3n de apostelen Bemint el kander zooals ik u bïinind heb 't is daaraan dat elkeen zal erkennen dat gij mijne discipelen zijt. Vergadert geene aardsche schatten, vergankelijke en bederfelijke goederen, welke de dieven u kunnen ontrooven maar vergadert schatten voor den hemel deze zijn voor de dieven beveiligd. De liberale Etoilb protesteert daarte gen. Zij vindt het ongehoord dat er in eene ofhcieele school de minste volzin ge schreven wordt, die aan den Godsdienst herinnert Alles zou moeten goddeloos zijn. En zeggen dat i' Etoile den naam heeft van gematigd liberaal te zijn Daar aan kan men oordeelen wat de liberalen, staan zijn Ik ga het u zeggen gij wilt dat een fatsoenlijk man voor hem borg blijve, hier ben ik Zoo sprekende richtte hij zich in volle lengte op en kruiste zijne armen over de borst. Er lag op zijn eerlijk gelaat eene waardi ge fierheid vermengd met eenvoudigheid. De substituut, die eerst moeite gehad had een glimlach te onderdrukken, zag hem aan en nam weder plaats. Spreek, zeide hij ik luister. IX GOEDE MEESTER VAN MIJ. De zwarte bedelaar dacht even na en begon volgender wijze Het kind heeft u niet bedrogen hij ontvangt elke maand vijf en twintig louis. Ik werp ze op zijn balcon. Gij riep Xavier uit gij kent dus mijne ouders. Daarover zullen wij nader spreken als wij eens met elkander alleen zijn, ant woordde de zwarte wiens slem eene tee- dere. bijna droevige uitdrukking aannam. Zich daarop weder tot den magistraat wendende, vervolgde hij. Ik ben het die hem elke maand de vijf en twintig louis geef Op wiens last Van niemand. Ik betaal ze zelf, De substituut maakte een ongeloovig gebaar. De neger bleef hem onafge wend aanzien. moesten zij ooit terug aan het bewind komen, van de scholen zouden maken scholen zonder God en schoolmeesters zonder geloof, dat was en blijft, op on derwijsgebied, hel programma der libera le partij. M. DE W A E L Zeg eens, Denderbode, wanneer trekken MM. De Wael en Verbestel or van onder Men zegge wat men wil, volgens de wet, zete len zij zonder recht in onzen Stedelijken Raad. Ik hoop toch wel dat M. De Wael er niet zal van doortrekken zonder aan den heer Burgemeester zijn geheim te doen kennen om jaarlijks 3o duizend frank voor de siadakas te doen winnen.... Tot hiertoe zweeg hij er over en 't ware niet wel gedaan van te vertrekken zonder 't ge heim te veropenbaren.... Toe dan M. De Wael de tijd wordt kort... Ge kunt nog gebreveteerd en zelfs gedecoreerd wor den... M. Verbestel, nu hij in de siroop ligt, kan maar brokken maken,jj stelsel Belleken De Laber. X. Nog geene honderdjarige. Bij nader onderzoek is gebleken dat vrouw Joanna De Sadeleer weduwe van Philip Vanden Brempt, op 6 Mei aanst. haar honderdste jaar niet zal berei ken. Zij is geboren te Aalst, en niet te Lede, op 6 Mei 1807 cn dus zal zij op 6 Mei aanst. slechts 99 jaren oud zijn. Ons oudje is nog kloek en gezond genoeg om toe te laten te verhopen dat wij haar eeuw feest zullen kunnen vieren. Dus tot toe komend jaar als 't God belieft. MILITARISM. TE ONTHOU DEN. In zitting van vrijdag 1 Decem ber 11. heeft M. Huysmans door M. Hy- mans ondersteund en onder toejuichin gen zijner vrienden, de gedachten der li berale in militaire zaken over 't algemeen- doen kennen, Ik ben slechts partijganger van da herinrichting der verdediging van Ant- i) werpen voor zoo veel het leger zelf zal 11 heringericht worden en dat het effectief li voldoende zal gemaakt worden. Dat de regeering een ontwerp neerlegge waarbij de persoonlijke dienstplicht wordt ingevoerd en wij zullen met haar medegaan. Goed begrepen en het kiezerskorps weet nu waaraan zich onder dat opzicht ie houden. DE OPENBARE VERLICH TING in onze stad van Aalst laat onder verscheidene opzichten veel te wenschen. De stadslanteernen worden te laat aanste ken en te vroeg uitgedraaid. Doch iets wat iedereen kan bestatigen, 't is dat de glazen der straatlanteernen vuil, zeer vuil zijn. Vtoeger jaren zag men de lanteernaan- stekers in den loop van den dag de gla zen der lanteernen kuisschen en nu he den moet dat goed gebruik verdwenen zijn immers anders zou men toch die verduistering der glazen niet kunnen be statigen als ze dagelijks zouden gekuischt worden. Wij roepen er de aandacht op in van wien tiet behoort. Ik betaal ze zelf. Ik houd sinds zeer lang de hand op. Men kent mij. Nie mand komt voorbij den zwarten bedelaar zonder zijne beurs te openen. De knaap zelf heeft mij menigmaal eene almoes ge geven want hij heeft een gevoelig hart... Als ik wilde, zou ik in staat zijn hem het dubbele te geven. Maar waarom geeft gij hem dat. Waarom riep de zwarte bedelaar uit, wiens trekken eene groote en naieve veibazing uitdrukten gij vraagt mij waarom ik hem dat geef Ik geef het hem gelijk ik hem alles zou geven. Het is voor hem, voor hem alleen, dat ik de hand naar de voorbijgangers uitgestrekt heb.,., het is voor hem, dat ik bedelaar geworden ben I Xavier was zoo bleek als een doode. Ademloos luisterde hij naar elk woord, dat over de lippen van den bedelaar kwam. Een folterende gedachte vervulde hem dat kon men zien. De suostituut begon blijkbaar belang te stellen in den zwarten bedelaar. Zijn gelaat, dat gestreng wilde blijven, drukte eene eenigztns bewogen nieuwsgierigheid uit. Ik geloof u goede man, sprak hij, en dat zegt veel. Het is eene zonderlinge geschiedenis, ziedaar alles maar voor zulk eene zeldzame en volkomens toewij ding moet wel een zeer machtige drijf veer bestaan, Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1906 | | pagina 1