Donderdag I Maart 1906 5 centiemen per nummer. 578,e Jaar 5823 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. ELEONORA. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Schikkingen voor de Vasten. De Paus heeft gesproken. DE DENDERBODE Pit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgendon dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 6 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-76 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zyn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N' 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUE ■HUM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen 3d* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen by acccord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijde in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen sich te wenden ten bureel# dit blad. AALST, 28 FEBRUARI 1906. Ingevolge de bijzondere macht welke Wij van den Heiligen Stoel ontvangen hebben, vergunnen Wij gedurende de aanstaande Vasten, de volgende dispen- satiën of toelatingen I. Het is toegelaten boter en zuivel te gebruiken alle dagen van de Vasten. II. Het is toegelaten eieren te eten alle dagen, uitgenomen op Asch Woensdag en Góeden-Vrijdag. Degenen die ver plicht zijn te vasten, mogen buiten de Zondagen, maar eenmaal daags eieren eten, te weten op den voornaamsten maaltijd, en niet op de collatie en zulks moeten zij ook onderhouden op de andere vastendagen van het jaar. Op al de dagen van de Vasten is het toegelaten eieren te gebruiken tot het bereiden van andere spijzen. III Wij staan het gebruik van vleesch toe op den Zondag, Maandag, Dijnsdag, Donderdag en Zaterdag van iedere week, uitgenomen cp den Zaterdag van Qua tertemper (10 Maart) en den Zaterdag der Goede Week. Degenen die verplicht zijn te vasten, mogen, buiten de Zondagen, maar eenmaal daags vleesch eten, te we ten, op den voornaamsten maaltijd, en niet op de collatie en dit geldt ook voor vleeschsoep en jeugd. IV. Het is verboden, zelfs aan dege nen die mogen vleesch eten, vleesch en viich te eten op één en dezelfden maal tijd, niet alleen alle dagen van de veer- tigdaagsche Vasten, de Zondagen inbe grepen maar ook alle andere vastendagen van het jaar. V. Men is verplicht drijmaal te lezen den Vaderons en den Weesgegroet en eens de akten van Geloof, Hoop, Liefde en Berouw iederbn dag dat men van bo vengemelde dispensatie van vleesch te eten, eebruik zal maken. Men zal zich nochtans van deze ver plichting kunnen ontslaan, met eene aal moes, ieder volgens zijne middelen en 4* vervolg. Daar de grieksche ritus dit streng ver biedt, liet geen enkel speeltuig zich hoo- ren. Het orgel, die groote harmonievolle stem der calholieke plechtigheden, is uit de grieksche tempels gebannen. Een zangkoor van goed geoefende man nen- en kinderstemmen poogde wel die leemte aan te vullen, doch hoe schoon ook uitgevoerd, toch deed die zang op Irma niet meer indruk dan een concert in een feestzaal. Om meer luister aan dit huwelijk te geven, had de schismatieke bisschop zelf de ceremonie willen verrichten, bijge staan door twee priesters en twee diakens. Hij hield eene koude toespraak, waarin hij door groote, holle woorden het ge brek aan gevoel poogde aan te vullen, van dat gevoel vooral, dat hij den overtui genden apostel der waarheid warmte in de woorden legt, en gevoel voor de waar heid, die hij verkondigt. Gedurende heel den tijd dier plechtig heden bleef Irma geknield, onder haren sluier weenend en de woorden der Na volging van Christus overwegend, die zij wel dikwijls gelezen, maar nooit over wogen had gelijk in dit oogenblik. Geene liefde, waarover God den band godvruchtigheid, in den offerblok van de Vasten te storten. Deze aalmoes, die ver plichtend is voor allen die de voorge- schrevene gebeden niet onderhouden, zal tot goede werken besteed worden, volgens Ons advies en de gebruiken van dit Bis dom. VI. Aan de militairen van allen graad, aan hunne huisvrouwen, kinderen en dienstboden, alsook aan de andere perso nen die dadelijk in militairen dienst zijn, staan Wij het gebruik van vleesch toe op alle dagen van het jaar, uitgenomen op Goeden Vrijdag. Met de militairen stellen Wij gelijk de gendarmen, de douaniers, de commissa rissen en bedienden van politie die in werkelijken dienst zijn, de bedienden welke in dienst zijn op de treinen van den ijzeren weg en op de tram;, alsmede de in dienst zijnde postboden en bedien den der accijnsen. VII. Wij mcenen aan de geloovigen van Ons Bisdom wederom te moeten her inneren, dat de vastendagen, buiten de veertigdaagsche Vasten zijn de Woens dagen, Vrijdagen en Zaterdagen van Qua tertemper de Vigiliedagen voor Sinksen, voor de plechtigheid van de HH. Petrus en Paulus, voor Onze-Lieve-Vrouw He melvaart, Allerheiligen en Kerstmis en dan nog, dat het al de Vrijdagen van het jaar verboden is vleesch te eten, behalve de Vrijdagen, waarop Kerstmis en de Besnijdenis zou vallen. VIII. Ingezien de tijdsomstandigheden, en ingevolge de bijzondere macht, Ons verleend door Zijne Heiligheid den Paus van Rome, laten Wij toe aan al Onze diocesanen, dit jaar, vleesch te eten, zelfs meermalen daags, op Sint-Marcusdag en op de Ktuisdagen. Om dezelfde beweegredenen en inge volge dezelfde macht vergunnen Wij ins gelijks aan al Onze diocesanen, tot aan de Vasten van toekomende jaar, vleesch te eten, zelfs metrmalen daags, op al de Zaterdagen van het jaar die geene vasten dagen zijn. Ten einde te voldoen aan het verlangen van den H. Vader, moeten Wij de geloo vigen die van deze toelating zouden ge bruik maken, aanwakkeren, om daarvoor andere goede werken te doen, en bijzon derlijk het gebod van het vasten en van het vleeschderven stiptelijk te onderhou den. IX. Wij laten toe, gebruik te maken van afgesmolten vet in plaats van boter alle dagen van het jaar. Deze Herderlijke Brief en schikkingen voor de Vasten zullen van den predik stoel afgelezen worden in de kerken, niet sluit, kan sterk noch duurzaam zijn. Michael stond naast haar, ernstig en ingetogen, alles daar omheen overheer- schend met zijne hooge gestalte en zich wellicht afvragend wat haar dan toch wel zoo zeer kon ontroeren. Voor dit altaar, voor 't welk bij eens zijne geloofsbelijdenis had gedaan, nam hij het besluit, zijne gezellin al het moge lijk geluk te verschaffen, terwijl de jonge vrouw van haren kant God vurig smeekte, aan hunne liefde dien goddelijken band te verleenen, dewelke er aan ontbrak haar de kracht te schenken, die zoo vurig beminde ziel. met dewelke zij de nauwste vereeniging sloot, tot Hem terug te voe ren. Dit vurig gebed, gedaar. met een op recht geloof, verhelderde wear hare ziel en, toen de graaf haar eenige minuten later den arm aanbood, werd zijn blik van harentwege beantwoord met eenen blik vol vertrouwen en liefde. Te Sint-Petersburg, even als te Parijs en in alle grootte steden, zijn de leegloo- pers altijd verlekkerd op iets nieuws. Ook had eene gepakte volksmenigte in de na bijheid van den tempel plaats genomen, om de jonggetrouwden van nabij te zien. Toen het portel achter hen gesloten werd. ontsnapte een zucht aan beider borst. Eindelijk is die lieve Irma voor al tijd de mijne murmelde de graaf ont- openbare kapellen, geestelijke gemeenten en colleges van Ons Bisdom. Zij zullen daar gedurende geheel de Vasten, volgens gewoonte, te lezen hangen. Gegeven te Gent, onder Onze liand- teekening, Onzen zegel en de tegentee- kening van Onzen Secretaris, den 20 Februari 1906. t ANTONIUS, Bisschop van Gent. Op bevel van Zijne Hoogweerdigheid den Bisschop. A. De Meester, Cen. Secret. Plaats f des zegels. Sedert de stemming der wet op de scheiding van Kerk en Staat in Frankrijk, houden de Fransche catholieken het oog op Rome gericht, van waar het licht moet komen in die netelige zaak. Thans heeft Z. H. Pius X gesproken, doch nog niet om aan de catholieken eene gedragslijn voor te schrijven. De H. Vader bepaalt zich, vooralsuu, bij het aanteekenen van een krachtig verzet tegen de scheiding. De Paus heeft tot de Aartsbisschoppen, Bisschoppen, Geestelijkheid en geloovigen van Frankrijk, eene encykliek gericht, waarin hij zijne angstige bezorgdheid uitdrukt, veroorzaakt door de uitvaardi ging der wet die de eeuwenoude banden tusschen Frankrijk en den H. Stoel ver breekt en de catholieke Kerk in eenen toestand plaatst onwaardig van haar en ten hoogste betreurenswaardig. Deze gebeurtenis, zoo noodlottig voor de burgerlijke samenleving als voor den godsdienst kan echter niemand verwon deren, ingezien de anti-catholieke rich ting, der Fransche politiek in de laatste jaren. De wet op de echtscheiding, de verwereldlijking de gasthuizen en der «cholen, der verplichtende krijgsdienst voor de geestelijken, de wet op de kloo sters, de afschaffing der openbare gebe den bij den aanvang van den wetgeven- den zittijd en bij de opening der recht banken, de afschaffing der rouwteekens op de vaartuigen op Goeden Vrijdag, de wegruiming der Kruisbeelden uit de rechtbanken, de scholen, enz. waren, volgens de bekentenis der voorstaanders van die wetten zeiven, de voorloopers van de officieele en volledige scheiding van Kerk en Staat. De H. Stoel heeft geene moeite ge spaard om die ramp te voorkomen.Doch, al zijne pogingen zijn vruchteloos geble ven. Het geweld der vijanden van den godsdienst heeft gezegepraald. Daarom acht de Paus het zich ten plicht zijne roerd, terwijl een lange blik op het ge liefde wezen, die woorden vergezelde. Irma glimlachte met eene uitdrukking van geluk. Het is zoo zoet, zoo goed, zich al- zoo bemind te gevoelen. Alle uitdrukking van de ontroering die hare ziel tijdens de plechtigheid neêrdruk- te, was nu verdwenen Michaël was zoo goed, zoo edelmoedig 1... In de Sleeping car, die hen verre van de groote stad wegvoerde, drukte de jon ge gravin zich dicht tegen den echtge noot aan en glimlachte met die dwaze teederheid, dewelke slechts zulke kinder lijke ziel en oprechte liefde op de lippen kunnen brengen. Verder drukte eene jonge moeder met teederheid hare schoone groote kinderen echte Russen tegen de borst, als wilde zij hen, met de moedermelk ook de grenzelooze toewijding, de slaafsche on derwerping ingeven, die allen verschul digd zijn aan den keizer aller Russen. Weldra verdwenen de torens van Ives uit het gezicht der reizigers. En op de steppen, waar de magere plantengroei het leven moest geven aan nog magerder kudden, volgden eindelooze bosschen be plant mei misvormde boomen. Dan weer doorsneed men eindelooze vlakten, in dewelke niets dan kegelvor mige burgen zich tegen den horizon af- teekenden, om de afstanden te bereke nen. Niets anders vertoonde bier die een- stem te doen hooren aan de Geestelijkheid en aan het volk van Frankrijk, welke Hij vuriger dan ooit bemint. Verder verklaart de Paus volkomen valsch de bewering als zou de scheiding van Kerk en Staat noodzakelijk zijn. Deze bewering, werpt de orde overhoop, in de wereld wijselijk gevestigd door God, die de overeenkomst wilde tusschen de burgerlijke en de godsdienstige samen leving, welke noodzakelijk gemeenzame werkkringen hebben. De encykliek herinnert aan verschei dene plaatsen der encykliek Imuortale Dei, waarin de betrekkingen tusschen Kerk en Staat worden uiteengezet. Zij herinnert ook aan de toespraak van Leo XIII tot de Fransche bedevaarders, waarin hij zegde dat de afbraak der eeuwenoude betrekkingen tusschen Frank rijk en den H. Stoel aan de natie zelve een deel van hare zedelijke macht en haren hoogen invloed in de wereld zou ontnemen. Die banden, voegt de Paus erbij, zouden des te onverbreekbaarder moeten zijn, daar zij door de traktaten zijn bekrachtigd. Het concordaat was, evenals alle trac- taten tweezijdig en verplichtte de beide partijen. Het ken dus door eene van beiden alleen niet verbroken worden. De H. Stoel heeft altijd getrouw zijne ver- binteniasen nageleefd. De Staat, door die plechtige overeenkomat te verbreken heeft den H. Stoel eene beleediging toege bracht en de maatschappelijke orde, die op den eerbied der tractaten berust, doen wankelen. De beleediging jegens den H. Stoel wordt nog vermeerderd door den vorm der afbreuk, wnarvan aan den H. Stoel geene regelmatige kennis, zelfs geen een voudig bericht werd gegeven. De tekst zelve der wet op de scheiding geeft den Paus gelegenheid tot nog krachtiger verzet. De samenstelling der zoogezegde eeredienst-vereenigingen is strijdig met den innigen aard der Kerk zelve, daar het geestelijk gezag alleen mag berusten in het beirarchisch korps der herders. Welnu, de eeredienst-veree nigingen zelve zijn geheel afhankelijk van de burgerlijke macht, daar zij onder het oppergezag staan van den Staatsraad. De H. Vader stelt verder vast dat de scheidingswet het recht van eigendom der Kerk schendt, door de kerkelijke goe deren staatseigendom te verklaren. De afschaffing van de begrooting der eere diensten is eene onrechtvaardigheid daar de jaarwedde der Fransche geestelijkheid niets anders is dan eene gedeeltelijke ver goeding, van wege den Staat, die zich tijdens de eerste omwenteling, de goede ren der Kerk heeft toegeëigend. zaamheid, dat eenen belangstellenden blik kon uitlokken. Eindelijk zag men in de verte de koe pels van het Kremlin, schitterend in de zon, zich spiegelend in de Moskowa, die in sierlijke bochten het landschap door slingerde en den afgematten blik een ver kwikkend rustpunt aanbood. Het was Moskow, dat men na een ver- moeienden tocht, met geluk begroette. Dit was de eerste halt op den weg, dien de graaf en de gravin Wladiroff zich had den voorgeschreven. Michaël, fier over zijn vaderland, wil de zijne jonge gezellin Moskow toonen met liet Kremlin, zijn wonder, 't wonder van Rusland. Een kreet van verbazing en bewonde ring ontsnapte hare borst, toen Irma het Roode Plein zag, op welks ééne zijde men de Sint Basiliuskerk met hare bol vormige torens ziet oprijzen, terwijl aan de andere zijde zich het met twee torens bekroonde paleis verheft, dat men tot museum heeft ingericht. Met een glimlach van wettigen hoog moed beantwoordde Michaël de bewon dering der jonge vrouw. Dit is slechts het voorspel van den schoonen droom, dien wij zullen doorle ven, liefste, zegde hij op teederen toon. Voor vandaag is het te laat, maar morgen zal ik u het Kremlin in al zijne bijzonder heden laten bewonderen en al wat u hier eenig belang kon inboezemen. Ten slotte belooft da Paus ten gepaste tijde de practischc onderrichtingen te ge ven voor de gedragslijn welke de Bis schoppen en de Geestelijkheid zullen te volgen hebben. Intusschen moet de Gees^ telijkheid werken om den Godsdienst te verlevendigen, het christen onderwijs te verspreiden en uitdrukkelijk de rechten en vrijheden der Kerk eischen, doch zon der iemand te krenken, altijd de liefde in acht nemende en de beleedigingen beant woordende met weldaden. Zich rechtstreeks tot de Fransche ca tholieken wendende herinnert de Paus aan zijne genegenheid voor Frankrijk. Hij wijst hun op het doel dat de godde- looze sekten betrachten den Godsdienst in Frankrijk uit te roeiën en raadt hen, aan zich te vereenigen voor de verdedi ging van hun geloof en hunnen Gods dienst. De geloovigen zullen moeten han delen volgens de voorschriften der chris telijke wet, nauw vereenigd blijven met de Priesters, de Bisschoppen en den Paus en vertrouwen hebben in God. De Paus belooft God en de H. Maagd voor hen te bidden en verleent aan de Bisschoppen, aan geheel de Geestelijk heid en aan de geloovigen den Apostoli- schen zegen. Heb lief uw taal. Aan de vergruizers der Nederlandsche taal zij het volgende Zuid-Afrikaansche gedicht opgedragen in de Worcester Advertiser s Heb lief uw taal, oud Hollandsch taal Wie haar ook minacht, laak en «maal Ze ia 't erfdeel van het nageslacht Zn was der vsdren kracht en macht, Wie ook die taal verfoeien moog, O, heb se lief en houd haar hoog Heb lief uw taal, oud Hollands, Hollands taal I Heb lief uw taal, uw soete taal, Zoek nooit haar kracht in woordenpraal. Het wiegelied, op reinen toon, Dat moeder zoDg, wat klonk het Bchoon. En toch haar zachte taal, haar lied, Klonk Hollandsch O, vergeet dat niet. Heb lief uw taal, uw zoete, zoete taal Heb lief uw taal, uw schoone taal, Zij vinde altoos een goed onthaal. Wanneer gjj zingt, wanneer gij spreekt, Wanneer gy bidt, of als ge smeekt, Gebruik dan toch den woordenschat, Die sy zoo duizendvoud bevat. Heb lief uw taal, uw goede taal, Misbruik die schat geen enk'le maal, Stort er in uit wat of uw hart Gevoelt of lijdt by vreugd en smart Uw innigst heil, uw grievendst wee, Vertolk en alles, alles mee, Heb lief uw taal, uw goede, goede taal 1 En op een bevel van Michaël wendde de koetsier den teugel en voerde de reizi gers naar het park Petrawski, waar reedz de elegante menigte der vreemdelingen en lieden der hooge wereld zich bewoog. Overal hoorde Michaël met genoegen en fierheid, hoe de wandelaars zijne schoone jonge vrouw bewonderden, ter wijl Irma met gretigheid luisterde naar de begeesterenda uitleggingen, die de graaf haar gaf over al het schoons dat zij, in het voorbijrijden, te zien kreeg. Het was alsof een geheel leven van be koorlijkheden zich hier voor hare blikken wilde ontrollen. Na eene maand verblijf in Ukranië waar het voorvaderlijk kasteel van Wla diroff gelegen was, moesten ze eene schoone reis doen, door Duitschland, Italië en Frankrijk. En de jonge gravin smaakte reeds op voorhand dedingen, die zij enkel uit de boeken kende, en waarvan de beeltenissen reeds voor haren geest oprezen. Daags na hunne aankomst te Moskow was een Zondag. De diep godvruchtige ziel der jonge vrouw beelde van hoop en haar blik schit terde van geluk, toen Michaël ziende dat zij zich bereidde om naar de Sint-Lode- wijkskerk de mis te gaan hooren, het voornemen uitdrukte haar te vergezellen. De graaf verrastte dien blik in haar oog. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1906 | | pagina 1