Donderdag 14 Juni 1906 3 eentie n per nummer o78te Jaar 5853 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. ELEONORA. GODSDIENST, HUISGEZIN. EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. VRIJDENKERIJ. Twee Maten. De Godsvrueht lot den H. Geest, Eene gewichtige letter EEN LA ANDER. Pit blad verschijnt den "Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is -• tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-76 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schryft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat. Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CLIQUE 8UUM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00 Vonnissen «p 3"® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij acccord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heereu Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. AALST, i3 JUNI 1906. Zondag 3 Juni 11., hielden de vrijden kers of godverloochenaars congres te Brussel. Natuurlijk onze roodjes voerden er weer eens den hoogen toon. Een der redenaars drukte zich, volgens een verslag van een rood orgaan, volgen- derwijze uit Wij vragen de onzijdigheid der offi. i cieele school, 't is te zeggen,de afschaf- jfing der godsdienstige dogmas doch, i er zijn nog andère dogmas, welke men i uit de officieele school moet verbannen als men ze onzijdig wil hebben. Deze zijn het dogma van den eigen- dom, het dogma van het vaderland, dat i duizenden mannen op de slagvelden i doet sterven, om een vaderland te ver- i dedigen waar zij niet te eten hebben, i (Levendige toejuichingen). Men moet geene hervormingen vra- i gen, men moet ze nemen HINS. Bij middel van burger- oorlog bij middel van bloedvergieten BARTHELEMY. Of bij middel eener bom, gelijk te Madrid Die vragen werden niet rechtstreeks beantwoord.'t Was dan ook niet noodig, immers als men iets veroveren wil of moet, hoe het gedaan zonder het met geweld aan te vallen Nu bovenstaande regels toonen ons het pad aan dat de vrijdenkerij is inge slagen. Eerst den Godsdienst vernietigen den roomaamsten grondzuil waarop de sa- samenleving gevestigd is. En dan onmiddelijk daarna zal het de beurt zijn aan eigendom, vaderland, ko ningdom, familieleven, enz. Wat zij, vrijdenkers van 't onzijdig on derwijs verwachten, hebben andere spre kers onder de toejuichingen der aanwezi gen gezegd. Een dezer sprekers zegde Het verplichtend onderwijs zal goede i uitslagen geven, als het onderwijs gege- ven wordt verre van elk geloofspunt, i (Toejuichingen). Men moet wil hebben. Men moet i tegen den stroom opvaren die de ge- slachten van elkander scheidt. Deze zijn gescheiden door het militarism en het Catholicism. De gemeenteschool moet ze bij elkander brengen. Het volledig onderwijs ook kan on- middelijk toegepast worden. Er moet geen gezag zijn in de school, noch namens den godsdienst, noch na- mens den Staat. (Toej.) i6* vervolg. Omdat gij niet weet wat het is. Zou het niet onzinnig zijn, het eeu wige goed te offeren voor de geringe, de nietige gevoelens van het leven Indien dan het fortuin en de eerbe tuigingen u onverschillig zijn, zeg, Irma heb dan medelijden met hem, wien gij dierbaarder zijt, dan alles wat in de we reld is Zoo gij weigert, dan kan het volgend uur reeds het begin zijn van eene lange en pijnlijke scheiding, o, eene scheiding zoolang, dat ik het tijdverloop er niet van durf raden. Ik bezweer u in naam onzer liefde, in i nam van ons kind wiens toekomst gij door uwe hardnekkig heid zult verbrijzelen, laat u overtuigen heb medelijden met uwe dochter en met mij heb medelijden met u zeiven De geheele droeve waarheid drong nu de ziel der jonge gravin binnen. Weinig bekommerde zij zich om de verbanning en de ontberingen, die er het gevolg van zouden zijn... maar haar teeder minnend hart scheurde, bij de ge dachte aan eene scheiding van Michaël. Zij leed verschrikkelijk. Welk doel de roode vrijdenkers berei ken willen met het verplichtend onder wijs, straalt er los door. Maar ze willen het trapsgewijze berei ken. Eerste trap Verplichtend onderwijs met vrije keus der school Tweede trap Verplichtend onderwijs zoo gezegd onzijdig maar ingericht vol gens de roode leerstelsels. Zoo denken zij tot de verwezenlijking van hun programma te getaken noch God, noch meester, noch vaderland, noch koningdom, noch eigendom en eene sa menleving gelijk bij de dieren... Met die mannen is het dat de liberalen, de groenen, Pilatus Daens, Groene Pie, Leeuwke Plancquaert, smid Lambrecht, enz., een verbond sloten om hen het meesterschap te verzekeren. Nog eene bemerking ten slotte Onze roodjes beweren gedurig dat ze zich met geen godsdienstzaken bemoeien, dat een volmaakte cöristene of catholick zoowel een goede socialist kan zijn als de vrijdenker... Maar waarom komen de socialisten dan vooruit om zich van de beweging der vrijdenkerij meester tema ken r Waarom werkt ge dan, roodjes, om uwe godverloochening te verspreiden, om aanhangers te winnen Weet ge wat ge zegt Eenvoudige ellendige schijnheilige hansworsten Wanneer een priester zijn gedacht over de politiek durft zeggen, dan huilen blauwe cn roode zeeverblaadjes a Poli tieke pastoors juist alsof de priester niet zooveel recht bezat als eender welke burger. Maar wanneer verdwaalde priesters in ons land hebben wij er twee hun kleed bemorsen, en samenspannen met liberalen en socialisten, o dan zullen deze zich wel wachten, een enkel af keurend woord over hun gedrag te schrij ven. Dan worden het integendeel boe zemvrienden zij nemen artikels over, uit hunne gazetten zij gaan met hen kiesverbonden aan en wat al meer. Dan zijn het geene politieke pastoors, die in hunne kerk moeten blijven dan zijn het heldhaftige strijders, kloeke man nen, overtuigde kerels Een priester die zijnen plicht volbrengt die krijgt van hen niets dan een hoop lasteringen en verwijten, doch de ver dwaalden worden op eenen eeretroon ge plaatst. Van waar dit verschil Doch, het moet tot eer onzer heldin gezegd worden, geen oogenblik dacht zij er aan. zich aan dit lijden te ontrekken haar moed faalde niet. Inwendig zond zij eenen hulpkreet tot God, om sterkte in deze worsteling. En God, altijd hulpvaardig voor hen, die hem aanroepen, weigerde die sterkte niet. Nooit Michaël, zal ik mijnen God of mijn geloof verloochenen, liever stierf ik duizendmaal antwoordde zij met kracht. Ha, zoo het is zoo, dat gij uwen eed gestand doet. Gij verlaat mij voor mijn vertrouwen en mijne liefde laat gij mij alleen, echtgenoot zonder vrouw en vader zonder kind, riep de graaf met bitterheid, terwijl hij zijn gelaat met bei de handen bedekte. De jonge vrouw viel op de knieën. En de handen van haren echtgenoot in de hare vattend, bedekte zij die met hare kussen en tranen. Michaëlo gij weent, riep zij te midden van haar snikken uit. Vergeef mij, dat ik u zoo doe lijden Ik beween mijn verloren geluk.... Kan er voor mij een grooter lijden zijn dan aan uwe liefde te twijfelen O 1 Michaël laat die twijfel nooit in uwe ziel binnendringen, murmelde de de gravin met teederbeid. En zich met vervoering aan zijne borst werpend, ging zij vurig smeekend voort. Is het omdat die verdoolden buiten de politiek blijven ?Maar neen, want zij zijn er alleen op uit, door de politiek hun doel te bereiken Van waar dan Omdat dc plichlvergeten priester in hunne kaart speelt om den Godsdienst te belasteren, en de goede priester integen deel op de bres springt ter verdediging van God, Kerk en Paus Gij ziet dus, lezer, hce do liberalen met twee maten en gewichten werken, wanneer zij den priester beoordeelen. Voor hen is ten goede natuurlijk slecht en een slechte natuurlijk goud. Nu, indien zij de lotte vruchten die van den boom der Kerk vallen, lusten, dan mogen zij ze gerust hebben. Wij be twisten ze hun niet I Leo XIII, van roemrijke gedachtenis, richtte den 9 Mei 1897 een zijner schoon ste encyclieken aan de catholieke wereld, om de godsvrucht van den H. Geest in alle harten te doen herleven. Misschien zijn er ook nog heden ten dage zoo schreef de groote Paus christenen, die wanneer men hun zou vragen, wat eertijds de Apostel vroeg, of zij den H. Geest ontvangen hadden, ook zouden antwoor den Wij weten het niet eens dat er een H. Geest bestaat. Is dit niet het geval bij allen hoevelen toch kennen nauwelijks den H. Geest Zij roepen hem wel aan in hunne gebeden, doch hun geloof is in dikke nevelen gehuld. Ja, voor velen, zelfs voor vrome zielen, is de godsvrucht tot den H. Geest iets nieuws. En toch is het waar dat onze Voorvaderen meer godsvrucht toonden dan wij, tot den 3n persoon der H. Drievuldigheid, Koningen stichten militaire orden ter eere van den H. Geest hel volk richtte menigvuldige broederschappen op, die hem werden gewijd, collegien,hoogescho- len, hospitalen, zelfs de straten der stad droegen Zijnen Naam Maar in die tijden was het geloof nog levendig, de. zeden waren rein, en het geluk heerschte in het huisgezin. Zoete vreugde, liefde, vrede en geduld zijn im mers volgens den H. Paulus, de vruchten van den H. Geest. Doch de wereld keert den Gec-st Gods den rug toe, om den booznn gerst te vol gen, en van daar dat overal haat, geweld, hoogmoed en lage driften heerschen. Keeren wij terug tot die zoete, hartver heffende godsvrucht, die de heldentijden der kruistochten schiep. Kom Michaël, laat ons dit oord van slavernij en vervolging verlaten, waar wij niet vrij zijn onzen God te kunnen dienen... Mijn vaderland staat voor ons open en op zijnen grond zullen wij vrij cn onafhankelijk, nog gelukkig kunnen leven. De graaf stiet haar terug, zijn gelaat had weer die sombere uitdrukking gekre gen, die zij zoowel kende. Gij vergeet, tot wien gij spreekt, zegde hij barsch. De keizer is voor eiken waren Rus zijne familie, zijn vaderland en zijn God En nu Irma, is het onnoodig, dat tooneel nog langer te doen duren. Gij blijft, naar ik zie, zoo ongevoelig aan mijne smart als aan mijne liefde... Ik doe dus eene laatste vraag stemt gij, ja of neen toe in hetgeen ik u vraag Wat moet ik antwoorden aan Hare Majesteit, die zich gewaardigt, u, door mijnen mond te smceken Zeg haar, Michaël, dat ik noch mijnen God noch mijn geloof mag ver loochenen, antwoordde zij met vaste stem plots al hare krachtdadigheid terug bekomen hebbende De graaf verwijderde zich langzaam en zich aan de deur omkecrcnde, her haalde hij Eene laatste maal, Irma is 't be sluit onwrikbaar Onwrikbaar, Michaël, ik wil leven en sterven, getrouw aan mijnen God, I Geen letter van ons alphabet speelt zulk een groote rol in de wereld zegt men als de lette G geen letter zou dus min goed kunnen gemist worden, en men wil deze bewering staven met de volgen de beschouwing De G is het beginsel van alle gekheid zonder haar zou er zelfs geen beGin zijn. Zonder G bestond er geen Grond onder enze voeten en zou niemand onzer ooit een Grootvader of eene Grootmoeder gehad hebben. De zekerheid der maatschappij berust grootendt els op de letter G. Zonder haar zouden er noch Gerechtshoven, noch Ge vangenissen, noch Gendarmen, noch Garnizoenen, noch Galeien, noch Gijze ling bestaan. Maar er zouden ook min werktuigen ter vernieling zijn geen Ge schut, geen Geweeren, geen Granaten. De oorloG zelfs, die Geesels des mensch- doms, zou niet bekend wezen cn er zou- nimmer onschuldige slachtoffers onder de Guillotine gevallen zijn. De letter G speelt de hoofdrol bij des menschen Geboorte, zoowel als bij zijn Graf. Bestond de letter G niet, dan zou de mcnsch drie zinnen missen, namelijk het Gezicht, het Gehoor, het Gevoel. De G is het begin van den Godsdienst, God, en staat aan het boofd der Geeste lijkheid, gelijk zij ook aan het hoofd staat der Geheele wereld. Wat werd er zonder de G van het Geloof, en hoe wonderlijk zou het er zonder haar wel met de Gerech tigheid uitzien De G. is een bestanddeel onzer Gezond heid en met haar vangt ons Geluk aan Maar zonder haar zouden wij het geluk niet kennen en zouden er geen Gauw dieven, Geestdrijvers en Gekken op de wereld zijn, noch ook Gelukzoekende Grijpvogels, die alles doen ten gerieve hunner Geldbuidels zonder zich te be kommeren om 't lot en 't welzijn hunner medemenschen. Zonder de Gzou het Goud oud worden en zou er geen Geld op de wereld wezen om welks bezit thans zooveel kwaad be dreven en om welks Gemis zooveel ge leden wordt. Kleine burgerij.De nationale com missie der kleine burgerij, heeft Dijnsdag 12 Juni, om 10 uren 's morgens, in de maimeren zaal van het Paltis der Aca demiën, eene algemecne en openbare zitting gehouden, ten einde de bespeking over de vakvereenigingen voor te zetten. VII. Eens dikke, ijzige sneeuwvlaag over dekte de ijzeren spoorbaan, en belette de sleeping-kar met de gewone snelheid vooruit te komen. Droevig was het gezicht over 't land schap. Langshenen die eindelooze stepp n teekenden etnige kale boomen hunne ge raamten af tegen den roodkleurigen he mel, die 111 de verte samensmolt met den eindeloozen sneeuwhorizon, over den welken de uitgehongerde kraaien in groote vluchten rondzweefden, en zoo het eenige leven uitmaakten, dat nog in dit doodenveld zichtbaar was. Zelfs de arme landbouwershutten wa ren onder het dikke sneeuwkleed half be graven, en vertoonden slechts hare aan wezigheid door hoogten, die hier en daar zichtbaar waren. Koel, somber zat graaf Michaël aan de zijde zijner jonge echlgenoote, wier ge laat reeds den glans van het martelaar schap scheen te vertoonen. Doch haar zwak gestel betaalde, on danks haren moed, reeds zijnen tol aan de natuur en, hoewel geen traan hare wimpers bevochtigde, toch zegde hare hijgende borst, haar lijdend gelaat en de blauwachtige krans om hare oogen, wel ke verwoestingen de smart reeds in dit arm hart had aangericht. Onderlinge bijstand. Het sedert lang in vorming zijnde Nationaal Ver bond der Cathcliek Mutualiteiten is ein delijk tot stand gekomen en de Monitbur kondigt de wettelijke erkenning er van af. Hebben het Eere voorzitterschap aan vaard MM. graaf de Merode, Voorzitter van den Senaat Schollaert, Voorzitter der Kamer Beernaert en Woeste, Staats ministers Simonis, Ondervoorzitter van den Senaat graaf t'Kint de Roodenbeek, Senatcur Cooreman,Volksvertegenwoor diger baron du Sart de Boniand, Gou verneur van Ilenegauw H. Francotte, Leeraar aan de hoogeschool van Luik. In de laatste zitting is het bureel samen gesteld uit Voorzitter, M. de Pierpont (Rivière) Ondervoorzitters, M.M. de Ghellinck d'Elseghem.Afgeveërdigde van Audenaarde en A. Legrand, Secretaris der sociale werken te Luik Secretaris schatbewaarder, de eerw. heer Truyts, Pas'oor van Macheltn (Brabant). Elke provincie is verder in den beheerraad ver tegenwoordigd. Een Vlaamsch Congres zal den 29 Juli te Brussel worden gehouden en ook zal het verhond vertegenwoordigd zijn op het algemeen congres te Milaan. De Afgevaardigden zullen tot Rome gaan en den Paus verzoeken, de vlag van het verbond te zegenen. Die gaat er grof aan Een genees heer uit Luxemburg schrijft aan een Brusselsch blad, dat er eene wet zou moeten gemaakt worden, luidende als volgt Zal gestraft worden met vijf jaren op sluiting, elke geleider van eene automo biel of motocycle die, iemand gekwetst hebbende of die, rechtstreeks of onrecht streeks een ongeval veroorzaakt hebben de, zich zal verwijderd hebben zonder zijn adres af te geven en zonder aan de slachtoffers van het ongeval de noodige verpleging bezorgd te hebben. Zullen ge straft worden met een jaar opsluiting de personen, die den in gebreke zijnden geleider vergezelden. Die straffen zegt de geneesheer schijnen alleen bij machte te zijn de groote oneerlijkheid der chauffeurs te voorkomen indien zij hoofdzakelijk ge straft werden, omdat zij zich ten spoe digste uit de voeten hebben gemaakt, zou den zij niet meer durven vluchten. De wettenmakers zouden wel doen, dunkt ons, dat voorstel van den Luxem- burgschen geneesheer eens te overwegen, en nog beter, het ten uitvoer te brengen. (Fondsenblad.) Gedurende heel het eerste gedeelte der reis had Eleonora, onbezorgd, gelijk men is op haren ouderdom, 6chier geheel al leen het woord gevoerd, of door haar gesnap nu en dan de ouders een antwoord ontlokt. Zij had gesprongen van blijdschap, bij het vernemen dat er spraak was, St.- Petersburg te verlaten om naar het kas teel Wladiroff te vertrekken. E11 zonder 't lijden harer moeder, de stomme droef heid baars vaders te zien, of op te mer ken, gaf zij herhaaldelijk hare tevreden heid te kennen over de reis eerstens om dat Frida er niet mee naartoe ging, in de tweede plaats, omdat zij dichter bij Louis was, en vooral, omdat hare lieve moeder haar nu niet meer verlaten zou. Eindelijk overwonnen door de ver moeidheid en eentonigheid der reis, viel het kleine meisje in de armen der moeder in slaap. En met dien slaap begon een lang, ijskoel stilzwijgen, dat nauwlijks onderbroken werd door de woorden, die de kleine Eleonora in haren slaap glim lachend fluisterde. Onvrijwillig riep de jonge gravin de zelfde reis voor haren geest, voor eenige jaren gedaan, toen Michaël fier om haar zijn vaderland te toonen, haar na hun huwelijk al die landen had doorgeleid. Welk verschil I... Toen was het enkel hoop en leven. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1906 | | pagina 1