Zondag 9 December 1906 3 centiemen per nummer .17"" Jaar 5905 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. Waar gaan wij heen GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. zonderlinge verdwijning Ouderdomspensioenen. Ditjes en datjes. DE DENDERBODE. rn blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- de, TOlgeDd,m da«' D° mi* ervan iatweemaai ter week voor tad 5 frankmet den Post versonden 6 frank 's jaara, fr. 3-26 voor aes maan en; fr. 1-76 voor drjj maanden, voorop^te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. - De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen lijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N' 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQUE «IJUM. Per drukregel. Gewone 16 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3*' bladzijde 60 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen by accoord. Niet opgenomen bandschriften worden niet teruggestuurd. Hoeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiên uit vreemds landen zich te wenden ten bureele van dit blad. AALST. 8 DECEMBER rgo6. De dagbladen bespreken een hoofd ig?! van het blad LE MEDEGIN FRANCAIS van 4 November 1906 geteekend Dr Ach. Edom. Bedoeld hoofdartikel verkondigt eene leering die waarlijk zoo akelig als af schuwelijk is. Moord, zelfmoord, kindermoord wor den door Dr Edom aangepredikt. Hy verhaalt 't geval van esn echtpaar dat zich zelfmoorde omdat de man vindt dat hij uitteert en hij roemt die twee zelfmoordersals moedige helden. Tot voorbeeld herinnert hij de Spar tanen die alle hunne zwakke, zieke of misvormde kinderen van kant hielpen. De ongeneesbaren en zy die aange daan zyn van doodelijke besmettelijke ziekten, moet men uit den weg ruimen. Dit ware, zegt hij, het eenige middel om de tering uit te roeien die hij als ongeneesbaar aanschouwt en tegen wel ke kwaal men te vergeefs geneesmid delen zoekt. Ziedaar de leering der materialisten Weg met den eerbied van 't menschen- leven Dood aan alle zwakke, zieke en misvormde binders Dood aan de uit- teerders, aan de ongeneesbaren, aan wie aangedaan is van eene-besmettelijke ziekte Volgens die materialistische leering bestaat de ware moed niet meer in hel trouw volbrengen zijner plichten, in de gelatenheid in zijn lot i. a. w., in het verduldig verdragen der kruisen die ons worden overgezonden, in het moedig strijden tegen de weêrwaardigheden van dit leven neen.de roemrijkste moed. bestaat in de zelfmoord De zelfmoordenaars zijn de ware moedige helden. Ter catholieke Hoogescholen houdt men den leerlingen der laculteit van geneeskunde voor dat ze nooit dooden mogen, in geen geval, zelfs dan nog niet wanneer men'de onbetwistbare ze kerheid heeft dat de dood eene weldaad wezen zou voor den lijder of zieke. Eerbied voor 't menschelyk leven tot het uiterste God alleen beschikt er over. Zoo leeren het de catholieke geleer den, terwyl integendeel de materialisten of liberalen maar zonder omzien den mensch naar 't graf zenden. Het christendom heeft de eeuwen door, talrijke hospitalen, ouderlingen huizen en weeshuizen en meer andere gestichten van weldadigheid doen stich ten. 384 Vervolg. De goede vrouw knikte en nam dade lijk hare werkmand op. Gelukkig is er een venster, zoodat ik zien kan, hoorde ik haar prevelen ik kan mijnen tijd niet verspillen, zelfs met geen daden van me delijden. Niettegenstaande deze voorzorgsmaat regelen, verkeerde ik gedurende mijne af wezigheid in voortdurenden angst eene afwezigheid, die ik nog genoodzaakt was te verlengen, omdat ik met alleen den su perintendent alhs moest meêdeelen, maar ook Grijce moest opsporen om hem te ver zoeken mij bij de aanstaande aanhouding behulpzaam te willen zijn. Ik vond hem in zijn eigen huis en vol geestdrift voor de zaak. Wel, zegde hij, nadat ik hem mijne ontdekkingen had meègedeeld, het lot schijnt ugunstig te zijn. Sedert ik het huis van M. Blake verliet, heb ik geen enkel lichtstraaltje in deze zaak kunnen ontdek ken. A propos, ik sprak hem dezen mor- gend nog, en als alles goed afloopt zal hij zich ongetwijfeld jegens ons zeer dank baar betoonen. Dat is uitstekend, zegde ik, dank- Milhoenen en nog millioenen onge- lukkigen zijn er ingetreden en vonden er troost, werden er genezen en her boren voor de samenleving of hebben er troostvol en gelaten het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. En voor al die menschelijke ellenden hebben do materialisten geen ander ge neesmiddel dan de zelfmoord. Volgens de materialisten dus zal het waar geluk slechts op aarde kunnen heorschcn wanneer al de ongelukkigen, al wie lijdt zal vermoord zijn of zicli zal gozelfmoord hebben. Dan zullen de menschen moeten ter keuring gaan lijk de paarden en ruud- dieren om zoo een ras van reuzen en renzinnen te vormen. De materialisten bazuinen overal uil dat Geloof en wetenschap onmogelijk kunnen samengaan, maar zie de ge- loovige Doctor Pasteur vindt het genees middel tegen de razernij, terwyl de materialist DrAcb. Edom, ondanks do wetenschap, plechtig verklaart dat de tering ongeneesbaar is en dat men vruchteloos tot hiertoe een geneesmid del tegen die vreeselyke ziekte heeft gezocht. Gedurig slingeren de liberalen ons, catholieken, naar 't hoofd Ge zijt maar achteruitkruipers Achteruitkruipers Wel dit zijn de liberalen, de materialisten... En inder daad, ze geven ons als een voorbeeld om na te leven, de afschuwelijke zeden der Spartanen, een volk dat over 3000 jaar leefde. Dat is vooruitgang bij den materialist D'' Edom... Te dwaas om er langer bij stil te blijven.... en ten uiterste twee is meer dan ge noeg lijk in Frankrijk En men houde dit alles niet als eene bloote veronderstelling op niets ge grond immers de feiten zijn te klaar en te duidelijk die ons onwederlegbaar bewijzen dat in sommige materialis tische middens de geneeskundige moord wordt aangeraden en zelfs reeds tre pleegd. Zien wij niet dat zekere tijdschriften en dagbladen, onder den dekmantel der wetenschap, openlijk den geneeskun digen moord aanprediken Die afschruwelijke practijk is een doodsgevaar voor 't mensch dom, dat hoeft bevochten te worden in naam der christene zeden Waar zouden wij heen gaan, moesten de materialistische geueeslieeren do voorschriften van Dr Edom bijtreden en in practijk stellen Moest een materialist oordeelen dat ge met eene ongeneesbare kwaal zijt behept, goed, een wit poedertje en... ge zijl naar 't pierenland... En die genees heer- moordenaar zou de openbare ach ting blijven genieten, en hij zelf zou zich als een groote menschenvriend aan schouwen. Een kindje, de lieveliDg van vader en moeder, is zwak, het kan geen reus worden, maar de materialistische ge neesheer weet er raad voor hij zal de lieveling van alle lijden verlossen en naar de Engelenschaar zenden. En gij, ouderling, ge zijt afgesloofd, ge dient de samenleving nog alleen lot last, gauw een kleiD fleschje en ge zijl bij Hendrik... Daarmeé is de samen leving van u ontslagen, ze moet u nim mer voeden en koesteren. Ook go waart toch lot niets meer goed. Veel kinderen en talrijk huisgezin is veelal een groote last voor vele ouders... Dat tegen gewerktmaar hoe i... Do materialisten zullen u zeggen dat Mai lbus leert, dat het eene dwaasheid is een te groot gezin te hebben. Een kind Terechlwijzing Wij hebben in verscheidene dagbladen gelezen dat di genen die in 1844 geboren zijn, MOETEN 18 fr. stenen TEN LAATSTE in 1906, 1907, 1908 en 1909, en dat degenen die in 1845 gtboren zijn, dezelfde sterling MOETEN doen IN TEN HOOGSTE VIJF JAREN, te we ten in 1906, 1907, 1908, ïgog c-n iqio DAT IS ONNAUWKEURIG. Het is voldoende dat de personen, ge boren in 1844 en 1845, storten IN DRIE JAREN, naar hunnen ktuze. Onnoodig te zeggen dat het gemakkelijker n bijge- volg beter is de stortingen te doen in vier of vijfjaren dan in drie, maar dat is niet verplichtend. Immers, luidens den stelligen tekst van artikel 9 der wet van to Mei 1900, zullen de personen, geboren in 1843, 44 en 40, wanneer zij den ouderdom van 65 jaar bereiken, de jaarlijksche toelage van 65 fr. niet kunnen ontvangen indien zij nii t, gedurende een tijdperk van ten minste DRIE jaar, in de Algemejne Lijfrentkas stortingen hebben gedaan tot een bedrag van ten minste 3 frank s jaars, in 't geheel 18 fr. uitmakende. baarheid is juist wat wij noodig hebben. Misschien is het niet meer dan onze plicht hem te doen weten dat zijne vrouw veilig en onder mijne oogen is toch zou ik hem in geen geval willen zeggen, hoe dicht zij in zijne nabijheid is, vóór dat het oogen- blik daar is, waarop wij hem noodig heb ben anders hebben wij ook nog te reke nen met al de ontstuimigheden van een liefhebbend man, beneven de gevolgen daarvan. Maar drommels, het zou mis schien het beste zijn dat gij van Mevrouw Daniels een Fransch briefje wist te krijgen waarin zij als hare overtuiging uitspreekt, dat M. Blake zijne tchtgenoote thans wer kelijk lief heeft. Anders zal deze jonge vrouw geen vertrouwen in ons stellen en niet begrijpen hoezeer het in haar belang is dat onze bevelen worden gehoorzaamd. Laat het briefje ongeteekend zijn en zon der adres, voor het geval dat het in ver keerde handen komt en als de huishoud ster geen fransch verstaat, laat een ander haar dan helpenmaar het moet bepaald door Mev. Daniëls zelf geschreven wor den. Grijce scheen het met mij eens te zijn dat uit een verstandige voorzorgsmaatre gel was en beloofde dat hij mij op een be paald uur zulk eeu briefje zoo zenden hierna zette ik hem uiteen hoe, volgens mijn plan, de gevangneming zou plaats hebben, en tot mijne groote voldoening droeg dit zijne volkomen goedkeuring A EEN ERNSTIG WOORD. - Een Fransche publicist, roept zijne landge- nooten toe Slnal op uwe borat De vrijmetselaars willen geene pro- cessiën meer. - Vele catnolieko huis vaders hebben die afgeschaft, met. er niet tegenwoordig bij te zijn. De kruisbeelden zijn uit de scholen weggenomen. Sinds lang hebt gij die doen verdwijnen uit uwe huizen en zalen. Men werpt de standbeelden der hei ligen omver. Hoe lang hebt gij de levens der heiligen uit uwe boekerijen doen verdwijnen De catechismus moet uit de scholen weg had hij bij den aanvang dezer zaak met een paar opmerkingen mijne eigen liefde als detective gekwetst, thans voelde ik mij door zijn onverdeelden lof weer ge heel in mijne eer hersteld. Als alles geschiedt zooals het door u is geregeld, dan zullen wij een succes hebben, waaraan wij ons leven lang met groot genoegen zullen denken, zegde hij maar gij moet u altijd voorbereiden op eene onverwachte stoornis. Het is mij nog nooit gebeurd dat eene zaak zoo afliep, als ik mij had voorgesteld. Wij willen hopen dat het lot ons de zen morgend gunstig zal zijn. Het is mij eene onverdragelijke gedachte, dat ons plan nog zou kunnen mislukken. Maar het zal gelukken. Ik heb de vaste overtuiging dat gij er alle eer van zult hebben. Met deze bemoedigende woorden keer de ik naar huis terug ik vond daar mijne huisbazin nog op de haar aangewezen plaats, zij was bezig met het stoppen van hare drie en-twintigste kous. Ik heb de kousen van een twaalftal mannen en drie jongens te stoppen, zeg de zij, en voor de jongens is het nog het ergst. Zie nu toch eens even hier, en zij toonde mij een van de meest gehavende. Ik betuigde haar mijne deelneming en vroeg of zij ook eenig geluid of verdacht geraas had gehoord. O neen, alles is in orde, zegde zij, verdwijnen. Sinds hoelang hebben de huisvaders verwaarloosd dezen aan hun 11e kinderen voor te houden Men maakt ons onredelijke en onza lige wetten. Wie heelt onze wetge vers naar de Kamers gezonden zijn het soms niet onbezonnen catholieken, die met de vrijmetse aars en liberalen on verdaciit samenspannen Dagbladen, van alle soort en kleur, verpesten onze huizen. Door wie worden deze soms betaald en gelezen Het heiligmaken van den Zondag verdwynt. Zien wij niet catholieken die de Zondagrust verdraaien in ijdele betoogingen n pleziertochten 0 Eilaas hoevele catholieken bij naam, zullen by liet intreden der eeuwig heid voor hunnen rechter vol deficit staan Landgenooten, catholieken Vlamin gen. ziedaar de oorzaken der godsdienst vervolgingen die onze Fransche catho lieke broeders teisteren... Laat ons de voorvaderlijke zeden en gewoonten in eere houden willen wij niet dat het zelfde lot ons beschoren worde Onderzoek of de melk zui- z-r is. Eene naald goed afgevreven, zoodat er geene onreine of vette stoffen aan kleven, dompelt men in de molk en neemt men er loodrecht weder uit. Als dc melk zuiver en onvervalscht is, zal een druppel aan de punt der naald han gen is dit niet het geval, dan is hot honderd tegen een, dat de melk ver- valscht, d. i. mot water verdund is GnNkweslie. Wij hebben met de meeste aandacht de ver slagen gelezen der zittingen van onzen stedelijke Raad in de welke do kwestie der openbare gasverlichting besproken "rerd. Maar nergens hebben wy 't bewijs aangetroffen van de bewering onzer li berale controleurs, namelijk, dat de zelf- uitbating of regie aan de stadskas eene zuivere wiDst van honderd duizend frank zou verzekeren. Wij vinden alleenlijk 't bewijs dat het eene 0 mogelijkheid is ontegenspreke lijk bewezen door de heeren verslagge vers Moyersoen Borreman en Schepen de Bethune. De woordvoerders der minderheid lazen kunne redevoeringen af en daar, volgens gebruik, in alle beraadslagende vergaderingen, de geschrevene redevoe ringen door de snelschrijv rs niet wor den overgeschreven, komen de redevoe ring, of liever, de factums der bedoelde woord voeders dus in 't verslag niet voor. Waarom deelden zij hunne geschre vene redevoeringen niet meê Mys terie Maar ze zullen die redevoeringen afzonderlijk laten afkondigen... Onver anderd Dal is eene andere kwestie, 't ls toch zek. r niet verboden de dwaasheden te verbeteren die men uitkraamde Wij zullen dus onze nieuwsgierigheid wat laten varen en de redevoeringen der controleurs afwachten die ons 't bewijs moeten brengen van die IOO duizend frank zuivere winst. NIET TE DUUR. Een cijfe raar heeft uitgerekend de hoeveel inwo ners van de verschillende landen in Europa moeten opbrengen voor de sa- menst Hing der lmrgerlijko lijst van het staatshoofd. En hij is tot de volgende uitkomst ge raakt De koning van Engeland kost aan zijne onderdanen 2 centiemen. De voorzitter der Fransche Republiek kost wat meer 9centiemen. In Duitschland kost de keizer aan zyn volk 34 centiemen per kop in Rusland. 35 c ntiemen in Italië komt de koning op 44 centiemen keizer Frans-Jozef in Oostenrijk-Hon- garië kost 45 centiemen aan de twee volkeren en de Grieken en de Belgen betalen per hoofd een half franksken 's jaars voor hunnen koning. IN HUNNEN ROL. - Wan neer de roode winkelpolitiekers bewe ren dat ons Bureel van Weldadigheid het lev. ren van brood zou dienen aan te besteden, dan spreken zc voor hunne eigene kapel en blijven zjj in hunnen rol. De mindere bakkers, de kleine win keliers staan hen in den weg ze moe ten verdwijnen, zo moeten dood ol' an ders draait de bazar der Saskaai niet waar alles te verkrijgen is. niets uitge zonderd, in mondbehoeften en kleeren Een liberale kennis zegde ons Ge zijt alleen niet velen van ons hebben Staafken gewikt en gewogen on te licht bevonden golijk gy TER HERIN NERING.- Mor gen Zondag 9 December tellen wij de twaalfste verjaring van de ongehoorde poli tieke schelmerij van't wijf, van Jesabel, en aan de welke Pila tus Daena zijne verkiezing als- sedert uw vertrek heb ik zelfs niet het minste gefluister gehoord. Ik sireek haar even onder de kin, iets wat slecht te vereenigen was met mijn be jaard voorkomenen waggelende houding, en stropende naar mijne kamer. XVII. DE AANHOUDING. Den volgenden morgend, precits op het bepaalde uur, kwam het briefje, dat Grijce mij beloofd had. Mijne huisbazin, die in dtzen tijd van spanning een be paalden aanleg, zoo geen voorliefde voor intrigues aan den dag legde, stelde het mij met een geheimzinnig knipoogje ter hand. Het was niet toegelakt, dus zag ik het in, doch verstond er nieis van ik twijfelde er echter niet aan dat het in or de zou zijn en stak het bij mij, tot toeval of list mij de gelegenheid zou verschaffen Mcv. Blake te spreken. Er ging een uur voorbij de deuren hunner kamers bleven gesloten nog een half uur en geen geluid werd gehoord, dan nu en dan eenig ge mompel tusschen vader en zoon, een kort bevel aan de dochter of van tijd tot tijd eenvloek. Eindeiijk kon ik mijn ongeduld niet langer bedwingen. Ik stond op en nam en stout besluit. Als de berg niet bij Mahomed kwam wilde Mahomed naar den berg gaan Met den brief in de hand liep ik vastberaden naar de deur met het onheilspellend roode kruis, en klopte aan. Nijdig Zou het waar zijn dat werk lieden zijn buitengekegeld omdat ze maar de hei ft, brood meer nemen dwaling is nooit kalm aan de waarheid alleen is de vurigheid zonder bitterheid gegeven Groot na tuurwonder dat niet genoegzaam wordt opgemerkt Er is geen ijver huiten de waarheid er zal er nooit geen zijn, er kan er geen zijn In al de afgescheidene gemeenzaamheden neemt men den haat tegen ons, als ijver maar de ijver is liefde, bij zoover dat hij zou ophouden van ijver te zij indien hij kon haten alzoo is de haat in liefde gemasker l. Jos. df. Maistre. IEMAND DIE TOUPET HEEFT is onbetwistbaar ons Stasfken Van d-»r Balken. Inderdaad met stukken inde hand, bewijst M. L. Gecroms ter laatste zitting des Gemeenteraads dat hij, Staafken, in dwaling verkeert aan gaande de leveringen door vreemdelin gen aan 't Bestuur der Nijverheid school gedaan en wat zien wij Ons Staafken blijft niettegenstaande in zijne dwaling volherden. Waarlijk men moot toupet hebben.... Ons Staafken zegde dat hij weet dat hij, in den stedelijken Raad, vooreen leugenaar doorgaat... maar kan't mis sen als men hardnekkig de waarheid op bewijsstukken gestaafd blijft mis kennen en loochenen.... Een hevig vloeken daarbinnen, gevolgd dooreen plotseling geschuifsel van voeten toen de twee mannen uit eene naar het scheen liggende houding opsprongen, waarschuwde mij dat ik brutaal, zoo niet zeer vijandig zoo worden bejegend; cn bij den aanvang van zulk een hoogst ge vaarlijk avontuur, moest ik mij telf zoo veel mogelijk moed inspreken een man van kleine gestalte zooals ik, kon zich te genover die twee zwaar gebouwde en ru we kerels zeker niet bijzonder veilig ach ten. Ik wachtte, schijnbaar kalm en on verschillig, toen ik den lichten tred hoor de naderen van haar, die steeds bereid scheen te zijn aan al de bevelen van die verharde booswichten te gehoorzamen. Och, mejuffrouw, zegde ik, toen dc deur open ging en ik haar in het bleek en ernstig gelaat zag, vergeef mij maar ik ben een oud man ik ontving vandaag eenen brief, en mijn oogen zijn door mijn werk zoo verzwakt, dat ik hem niet kan lezen. Hij is van iemand van wien ik zeer veel houd zoudt gij nu zoo vriendelijk willen zijn, mij den brief voor te lezen en mij uit den nood te helpen 1 Een achterdochtig gemompel achter haar was voor haar een waarschuwing de deur wijd open te zetten. Wel zeker, zegde zij, en nu nam zij den brief in de hand. Eerst wil ik hem zien, zegde eene barsche stem achter haar en dc jorfgste dan grootelijks' te danken heeft gehad Op 9 December, dag der balloteering tusschen MM. Woeste en Van Wam- beke van den catholieken kant en Daeus en De Backer van den blauwen, rooden en groenen kant, werd er (reeds van den dag te voren, des Zaterdags) een laster schrift. bij duizenden en duizenden over al verspreid de catholieken beschuldi gende van een slecht wijf te hebben omgekocht om Priester Daens.dle ware martelaar, even als St-Antonius te be koren en zoo in 't. verderf to storten. En aan de stembureelen deelde men kaarten uit waarop te lezen stond Gedenkt den martelaar priester Da ons. Wij vragen het, is er wel ooit ergens zulke lasterlijke, schandalige politieke schurkerij gepleegd Nu, Pilatus Daons en Groene Pie zouden dus willen dat wij, catholieken, hen eerbied betoonen. Eerbied neen Verachting, ja, moet al eerlijk gemoed gevoelen voor mannen die tot zulke politieke schelmerij hunne toovlucht nemen Nog meer Mannen die zulke schelmerij op 't geweten hebben, moeten eerst in den spiegel kijken oer zij hunne tegenstrevers van bedriegerij beschul digen HET kenmerk der socialisten is dikwijls de ruwe rechtzinnigheid. In hun dagblad Vooruit stond dezer dagen te lezen Wij zijn revolutionnairs wij zeggen het en meenen het... Nu, Rusland toont ons wat revolu tionnairs zijnbommenwerpers, dieven, plunderaars, brandstichters, moorde naars. Van de moorden, diefstallen, brand stichtingen en andere gruwelen, door onnoemlijke bandieten in Rusland ge pleegd, zegt hetzelfde socialistisch blad Rusland is ontwaakt, en zijne ontwa king is grootsch, indrukwekkend, mach tig en glansrijk. Zoodat onze socialisten nu de verwe zenlijking zien van hun droombeeld in 't plunderen van treinen, openbare bu- reelen n bijzondere woningen, met do bijhoorige moorden op den hoop toe - 't Is goed om weten der schoenmakers kwam naar ons toe en rukte haar het papier uit de hand. Gij zijt te kwaaddenkend, fluisterde zij, en zag hem met dien doordringenden en vastberaden blik aan, dien ik door den man, die haar liefhad, zoo welsprekend bad hooren beschrijven. Er staat niets in dien brief, dat ons betreftgeef hem mij terug. Zwijg, klonk het ruw, terwijl hij het toegevouwen papier opende en den inhoud las of trachtte te lezen. Duivels I het is fransch, vervolgde bij een oogenblik later. Zie eens, en na stak hij 't zijnen vadertoej die op eenigen afstand ons met een kwaad- aardigen blik stond aan te zien. Natuurlijk is het fransch, riep het meisje. Zoudt gij dien ouden man in hst engelsch willen schrijven Zijne vrienden zijn Franschen even als hij zelf en schrij ven in hunne eigen taal. Lees hem mij eerst in het fransch voor, jufvrouw, zegde ik. Het is mijn brief en ik zou geerne willen weten, wat mijn vriend mij te zeggen heeft. Calmez vous, mon amie, il vous aime, et il vous cherche. Dans quatre heures 1» vous serez heureuse. A Hons, du coura- ge, et surtot soyez maltre de vous mê. me. 1 (Wees gerust, beste vriendin, hij heeft u lief en zoekt u. Binnen vier uren zult gij gelukkig zijn. Houd moed en blijft vooral kalm.) (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1906 | | pagina 1