Donderdag 21 Februari 1907 5 eentiemen per nummer 578le Jaar 5924 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN. EIGENDOM VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. KOLOSSALE FAILLIET kenmerken van koudsrazernij. Romeinsche cijfers. Werken en Huishouden. EEN EN Ai\DEH. Stichtend „7 ?tóatsmiiii«tcr DE DENDERBODE Tit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgendon dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet den Post vertonden 6 frank 's ja ars, fr. 3-25 voor zes maandenfr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont- vaigen zyn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nf 81, en in alle Postkantoren des Lsnds. CHIQUE SUVJM. Per drukregel. Gewone 16 centiemenReklamen fr. i-00 Vonnissen op 3** bladzijde 60 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen by acccord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Hoeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlyk tegen den dynsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureeie vu dit blad. Aalst, SiO Februari 1907. "Wie, wat Het geldt hier de schipbreuk eencr internationale compagnie, die hare ver takkingen uitbreidt over Europa en Amerika die in elk land duizende ver tegenwoordigers telt en wier bijzon derste fabrikatie was, benevens het zak ken vullen van leiders en bestuurders, oorlog te voeren tegen Godsdienst, Eigendom en Vaderland. Gy raadt het 't Is de failliet van 't socialism, 't Is in Duitschland en Engeland, waar de werklieden het meest en het sterkst vereeingd zijn, meer dan 1 millioen in ieder land dat het socialism, de zoo gezegde tolk van den werkersstand, eene duchtige schudding bekomen beeft. In Duitsclil&nd was het nu of nooit, ter gelegenheid der algemeene verkie zingen, bet oogenblik oer socialistische grondbeginselen over vaderland en va derlandsliefde te doen zegevieren bet was om zoo te zeggen op dat terrein dat de kiesstryd gevoerd werd. De kolossale klopping der socialis ten, zoo onvoorzien als verpletterend, levert ons bet bewijs op dat vaderland en vaderlandsliefde voor een volk eene noodzakelijkheid zijn en dat een leer stelsel dat daartegen op wil, zooals het socialism, op voorband veroordeeld is. Do verkiezingen van Duitschland mo gen wij aanzien als de lailliel van het socialism in zake van vaderland en va derlandsliefde. .En Engeland Dat land, de wereld door gekend om zijne machtige werklieden-organisatie, ,om de beradenheid van zijnen volks geest, trok de aandacht op zich van eenieder die zich den werkerstoestand ter harte nam. Onze socialisten wisten op alle tonen uit te bazuinen dat de toekomst van bet socialism in de Engelsche werklieden partij lag. 't Was echter met de grootste aan dacht dat men in do laatste jaren 't een en 't audel* onrustbarend verschijnsel aan te stippen bad. Tijdens de Engelsche kiezingen van verleden jaar hadden de socialisten alles ingespannen om zich meester te maken der Engelsche vakvereenigingen. In sommige gedeeltelijke vergaderingen bad men zich min of meer gunstig ver klaard aan de socialistische llieoriëu in zake van eigendom Alle eigendom aan den Staat en aan anders niemand. De Engelsche werklieden hebben ein delijk klaar gezien in den toestand een gevoel van eigen waarde is in hun ont staan. a Altijd werken voor dien onzicht- baren persoon dien men Staat noemt, en op denzelfden voet gesteld worden met de luiaards en ongewiliigen dat staat tegen het gezond verstand op. En 't is dat dat de afgevaardigden van meer dan 1 miljoen werklieden be vestigd hebben te Belfast, in eene alge meene vergadering, met de socialistische stelsels voor goed af te keureu. Diealkeuring van het Engelsch werk volk mag men aanzien als de veroor deeling van het socialistische stelsel aangaande den eigendom. Een werkman die naarstig is en zijn beste doet, wil op het einde der week een welverdiend loon ontvangen die het zyne is. En waarover hy in volle vrij heid mag beschikken, zonder het aan Mijnheer den Staat te moeten afslaan. Wij herhalen het 't Is de failliet van het socialism De failliet voor de vijanden vau het vaderland, geteekend door het Duilsehe volk. De failliet voor de vyanden van eigen dom en familieleven,geteekend door het Engelsch volk. 'tIs ook de failliet voorde vijanden van den Godsdienst, hel derde punt van het socialism 't is reeds lang dat deze failliet verklaard en bevestigd is. Het is genoeg eenige socialistische meetingen by te wonen om to zien welk verne derend uitwerksel de goddelooze ver klaringen der rood» redenaars teweeg brengen. Men moet blind zyn om niet te zien dat liet volk, niet alleen van den buiten, maar ook van do groote steden, niet verdragen kan dat men. in eene rede voering, lucht heeft aan zyne goddeloos hoid. Hiervan zou ik menige staaltjes kunnen aanhalen. In failliet is het socialism, veroor deeld amen. Een Vlaming. Het Dev. Dagbl. haalt aan, wal Dr. Wirtz, bestuurder der veeartsenij school te Utrecht, indertijd over de kenmerken van houdsrazernij heeft meegedeeld. Geheel ten onrechte stelt men zich voor, dat een razende hond bijzonder woest en wild is. Juist bet tegeudeol is het geval. Een dier, door razerny aan getast, wekt in den aanvang, en by vele bonden gedurende het hoeie ziektever loop, meer meelijden dau vrees. Het is een hond, waarvan men kan zeggen dat hij 't overal zoekt, maai- 't nergens vin den kan. Hel beest is ongeduldig, zoekt het nu hier dan daar, is angstig en ge jaagd, kruipt ergens ouder, maar komt spoedig weer vuor den dagwoeli in zijn nest, en geeft allerly teekeuen van angst en onrust. Die loestaud duurt urenlang, en kau vooral bij honden, die niet kwaad zyn, oen dag, soms wel twee dagen en langer aauhouden. Men bemoeit zich allichi met zulk een dier, te meer, omdat het niet alleen niet kwaadaardig is, maar zelfs uog meer aanhankelijkheid toont dan anders. De gejaagdheid gaat eindelijk over iu nog sterker verschijnselen. Laat men hot dier aan zichzelve over, dau dommelt het in, laat het hoofd zakken, zijne knieën knikken maar op eens richt het zich weer op, luistert scherp m eene bepaalde richting, waar mets te hooi en valt, hapt naar een vlieg, die er niet is kortom, er openharen zich hallucina tion, die weer verdwijnen, als de haas het dier aanspreekt, liet beest wordt dan schijnbaar weereen volkomen uur- rnale boud, zoo lang namelijk zijne aan dacht aldus wordt gaaudo gehouden. In- tusscheu neemt het dier zijn gewone voedsel niet meer, maar drinkt nog altijd, en dal stelt juist de mensclieu gerust, of maakt beu niet aandachtig op bet gevaar. Immers, een hond, die razend is, beeft watervrees. Zoo meent men maar zoo is bet niet. Evenmin als zich hy den ra- zenden houd onmiddellijk de hebzucht vertoont, eveuzoo heeft het dier niet alleen geen vrees voor water, maar zeüs dorst het drinkt veel, en komt liet lyd- slip in do ziekte, dat liet doorslikken moeilijk wordt, dan tracht het zijn dorst zelfs te lesschen door dun kop in 't water te steken, en er in te happen. Het likt ook veelal aan koude voorwerpen. Niet zelden gebeurt liet, dat do razen de hond, die iu dit tydperk der ziekte veel aanhankelijkheid voor meester en bekenden toont, ook veel neiging heeft, om aan hunne handen en aangezicht te lekken. Dit likken is al zeer gevaarlyk omdat nu reeds de kwaal vau het dier, iu open wondjes gerakende, allicht de scbromelijkste gevolgen zou hebben. Het dier begint nu aan allerlei voorwerpen te krabbelen, te knagen, te rukken en te trekken, en de deeleu van kleedeu, pantollëls, enz., worUen doorgeslikt, zoolang liet slikken nog lameiyk gaat Alleen den menscii zal hy dau nog niets doen. Maar nu komt de hond allengs in het tijdperk, dat liet gebeuren kan, als iemand hem onverhoeds wat ruw aanspreekt, vooral als 't een vreemde is, dat hy plotseling, geheel onverwacht' een een uitval en eene poging doet om te bijten. Het meest wordt hy daartoe opgewekt door het zien van andere hon den, te meer naarmate hij strijdlustig van aard is. Is nu het eerste tijdperk voorbij, dan treedt eerst de razernij iu, maai' niet onafgebroken alleen bij vlagen, die plotseling opkomen en weer bedaren. Onze lezers zullen misschien niol zon der belang eenige gegevens lezen over den oorsprong der Romeinsche cijfers. Hoe komt 't dat C 100 beteekent en dat bet getal duizend vertegenwoordigd is door der woorden centum en mille, zal uien mij tegenwerpen. Het zij zoo De aanmerking is zeer logisch, en noch tans is zij niet aanneembaar, aangezien hel de eenige vast te stellen sporen zijn die de Lalijnsche taal aan de Romein sche cijfers nagelalen heeft. Inderdaad, hoe zou men het kunnen uitleggen, van dit punt uitgaande, dat D met oOO, L met 50, X met IU en V met 5 overeenstemt'l Er moet dus elders gezocht woruen. Gaan wij in de menschelijke geschie denis achteruit tol liet tijuslip, wanneer, om een jaargetal op te teekeuen, onze voorouders zich bedienden van inker vingen in liuul wij zullen het overi gens zeer natuurlijk vinden dat zij hun ne toevlucht namen tot de eenvoudigste samenschikkingeu om de eenheden, dio tien- honderd- en duizendtallen uit te drukken. De eeuheid is vertegenwoordigd door 1, twee eenheden door 11 en zoo vervol gens. De tientallen zyn gelijk aan twee inkervingen, kruisgewijze over elkaar X de honderdtallen door een teeken, aldus gesneden 1 de duizendtallen door vier insnijdingen, alzoo geplaatst Wanneer later de schoonschrijfkunst enkele letters meer is komen alronden en aan anderen meer duidelijkheid is komen verschaliën, is 1 verandert iu en 1X1 in M. Dat schijnt de eenvoudigste uitleg te zijn vau den oorsprong der cijfers, uit gedrukt door letters. Ten andere, gaan wij melde afleiding voort en dan zullen Mij bemerken dat die verklaring uog meer geslaafd wordt. Indien wij de hierboven gemelde tee- kens verdeelen, geraken wij lot den volgenden uitslagX in twee geeft V voor 5, de verminking van 1 iaat L staan voor 50, 1X1 in twee genomen is 1 voor 500. liet volstaat dat laatste teeken een weinig af te ronden om de letter D te verkrijgen. Alhoewel de Arabische cijfers zicli om hunne kort- boudigheid om zoo te zeggen opdringen openbaart onze voorliefue voor de Ro meinsche cijfers zich toch bij iedere gelegenheid. Rij het minste leest ziet men tijdschriften en spreuken ophangen waar de teekeus, die hel jaartal voor stellen, in vette lijnen getrokken zijn. En bijvoorbeeld 1907 schijnt wel niet zoo goed te betamen bij een stren gen stijl als MDCCCGVII. D. Alle jonge meisjes moesten een am bacht of beroep loeren. Eene vrouw die aau een gerogelden arbeid gewoon is, die waakzaam is en vooruitziende, is honderdmaal beter voorbereid om een goede echtgonoote en eene goede moe der te worden, dan zy die bare jeugd te midden van genoegens en ydelen op schik heeft doorgebracht. Zeer dikwijls worden alle offers aan de kunsten en aan de uiterlijke vorming gewijd, en zulks op eene wijze, welke geheel verkeerd werkt op de verbeel ding, en in dewelke voorde vrouw zoo veel teleurstelling en lijden liggen op gesloten. Men offert aau het schoone en vooral aan het zinnelijk schoone, het geen bijdraagt aan de ontwikkeling van overdreven opschik bij de vrouw, uit hare natuur reeds zoo zeer tot de ij del heid genegen. Men moet aau het jonge meisje zijn toekomstig beroep leeren, dat bestaat niet alleen in een middag maal te bestellen, in de onderdanen le besturen, over liet stoffelijk welzijn en de gezondheid van allen te waken, maar ook nog in het onderrichten en in hel opvoeden, hetgeen zij hijgevolg ook moet kennen. Men vraagt zich inderdaad af, zegt Jules Simon, waarom wy zooveel geld besteden en ons zooveel moeite doen om onze jongens voor het ^geld-wiunen af te richten, als wy zoo lichtveerdig te werk gaan wanneer het er op aankomt, de dochters de zoo moeielijkc kunst van uitgeven en sparen aau te leeren. Men moet met blindheid geslagen zijn, de liuwelyksgift van een meisje iu goud stukken te berekenen, en haar niet te heiekeuen in talenten, iu gezondheid, in verhevenheid van geest en van ka rakter. u Wijl de rijke jonge dochter, echt- genoote en moeder geworden, heiast is met verbetereu, met weigeren, met sparen, iets wat alle vrouwen hatelijk maakt, moet zij zich beminnelijk M eten te maken in haar huis, en hoe dat i Door de lichtzinnigheid en de koppigheid te vermijden door juiste bevelen te ge ven door slecnts op te leggen wat kan uitgevoerd worden door met goedheid opmerkingen te maken zegt ï'éuélon. De geschiedschrijver van Karei de Groote, Eginhard, verhaalt dat de keizer zyne dochters verplichtte zich met hau- deuarbeid bezig te houden u opdat zij zelve in staat zijnde hare kleederen te maken, aan den lediggang zouden ont snappen, en zoo de fortuin haar den rug toekeerde, zij door '1 werk barer han den haar bestaan zouden kunnen ver zekeren. De oude romeinen beschouwden het ais den grootsten lol wanneer men van eene adelijke dame kon zeggen zy bleef in huis om te spinnen en een Toscaansch spreekM'oord zegtWerk alsof ge daarvan moest leven bid alsof ge vandaag moest sterven. Het slaat dus onbetwistbaar vast, dat de keuuis van den hierboven besproken handenarbeid niet alleen voor de doch ters der armen, maar ook voor dio der burger en rijkere klasse, zeer voordeelig en meer dan eens uoodzakelijk is. Men weet immers nooit hoe het rad der for tuin kan draaien. Velen Maren over eenige jaren zeer rijk en zijn vandaag door eene droevige en onvoorziene wen ding der fortuin arm en misschien zelfs bedelarm geworden. Anderen baden vandaag iu rijkdom en weelde, en God weet, binnen eenige maanden ligt alles omver en wat dan aangevangen, als de echtgeuoote en moeder zeer ervaren is in de kunst der mode en mets van huis arbeid kent Nooit zal 'l een man leed m-orden eene vrouw te hebben, die iu den huiselijken arbeid geene vreemde is, ter wijl er velen verdrietig zyn en scheel kykeu, omdat hunne Lieve wederhelft noch de kennis, noch fcde hoedanigheden bezit, welke zy met recht bij andere vrouwpersonen be- M-onderen en benyden. 'l U «8 er op Het laatste vuil Nieuws verhaalt het geweldig loo- neel dat aan 't hullet der Volkskamer zou hebben plaats gehad tussclien den reporter van het catholiek dagblad c Le Journal de Bruxelles en Groene Pie. De reporter verM'eet aan Groene Pie een brief te hebben geschreven M'aarin bet verhaal van zyn mlervieuM met Pries ter Daeus gelogenstraft wordt. De repor ter verweet Groene Pie eeu feilen leu genaar te zijn en Groene Pie Schoot in zijn vet en bedreigde de reporter met kaakslagen ouder uilroepingen van lafaard en eerlooze kerel Groene l'ie vechtersbaas Ui Neen zeker toch want een knipje op zyn carbonkel ware genoeg om hem gat over holle te doen tuimelen. Nu, 't is zoo verre oiet gekomen, want de Voorzitter der Volks kamer en de syndic der drukperstribuun kwamen er tusscben en hebben den reporter den raad .gegeven zijne woor den iu te trekken. En de reporter beeft krak geweigerd.... en hij heel'L ge- lyk... Maar wie is de logenaar De reporter van Le Journal de Bruxelles interviewde den Z. E. Heer Kanunnik Roelandts, Pastoor-Deken, en schreef zyne verklaringen over. Nu 't is met aan te nemen dat de Z. E. Deken aan den reporter vodden heeft wijs ge maakt. *t Is te dom. De reporter liet zyn interview met den Z. E.Deken afkondigen en het moet getrouw zyn weergegeven want er werd geen protest tegen aangeteekeud. De reporter interviewde Priester Daens, schreef zyne verklaring over en liet ze afkondigen. Niets doet veronder stellen dat ze niet getrouw zijn weèrge- geven. En Groene pie roept dat al wat het «Journal de Bruxelles* meedeelde valscb en leugenachtig is... Wie heeft er gelogen en wie liegt lyk een groene duivel V Die kw;estie zullen wy Zondag aanst. trachten óp le lossen. Loten van Brussel 1905. De be zitters van niet geheel volbetaalde obliga tion moeten opletten immers, de niet volgestorte obligation van Brussel 1905, en waarvan zij de verwisseling zouden ver zuimd hebben, zullen van af 1 Maart, ver kocht worden op mico en perikel van de houders. Woeste, onze uitste kende catholieke leider, stelde onlangs in een klaar daglicht welke de ramp zalige gevolgen zyn van den oorlog sedert eenige jaren in Frankryk aan den Godsdienst verklaard. Men oordeele Op 2 miljoen inwoners zyn er tegen woordig te Parys nog omtrent 100,000 die bunnen Pasclien houden. Op vyf commuuiecauleu telt men óéuen mans persoon. In I860 telde men te Parys alle jaren ongeveer 2000 burgerlyke begravingen tegenwoordig 17,000, of ongeveer het derde der overledenen. in 1884 werden er voor geheel Frank ryk 1057 echtscheidingen uitgesproken. Iu 1902 klom het getal tol 8481. Parijs scheukt jaarlijks het leven aan 18,000 onwettige geboorten, en de be waarscholen der hooldstad alleen tellen 30,000 verlaten kinderen. De slechtste romans worden getrokken op 150,000 exemplaren. De feiten, ver volgd als misdaden en schelmstukken, beliepen voor geheel het land, tot 107,UüO. In 1902 klom het getal tot 700,000. De strafbaarheid by de kin deren groeit aan op verschrikkelyke wijze. De jaarlijksche vermeerdering is van 1800 tot 2000. 7000 personsn zelfmoordden zich in 1884 9000 in 1902 M'aarvan 2000 vrouwspersonen. Voor de kinderen klimt bet getal van 110 tot" 400 op 10 jaar lijds. De kinderen inbegrepen, sterven alle jaren in Frankrijk 100,000 meuschen van honger en gebrek. De openbare liefdadigheid van Parijs moet alle jaren voorzien in het onder houd van 50,000 kiuderen zij onder steunt 400,000 armen ten huize en 150,000 iu de hospitalen en andere ge stichten. Men telt te Parijs 8U00 meuschen zon der dak, die den nacht doorbrengen onder ue bruggen, in de steengroeven 01 iu de nachtverblijven. Van 1887 tot 1891, dus op 4 jaar lijds, vermeerderde het getal der noodlijdenden met 17 per honderd. Eindelijk telt Parijs 25,0000 ontuch tige vrouM'en.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1907 | | pagina 1