Donderdag 2 Mei 1907 5 centiemen per nummer, 578te Jaar 3944 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Verstompt Vlaanderen. Eert Vader en Moeder. De Meimaand. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post vertonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in by O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 81, en in alle Postkantoren des Lands. CHIQUE SUUM. Per drukregel. Gewone 16 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, 1 Mei 1907. Wanneer in Vlaanderen, in den loop van eenige opvolgende weken, twee of drie misdaden gepleegd worden, dan hoort men de groene Jeremias van Somergem en zijne sleepdragers van Chipka, eindelooze klaagtoonen uiten onder ecnen vloed van hecte tranen over de diepe onwetendheid van liet Vlaam- sche volk en dit vooral op den buiten. 't Is de onwetendheid, gepaard aan dwingelandij, schreeuwen zij, die het volk tot die misdaden leiden. Bijna altijd laten zij die groene Jere miaden dan eene vergelijking volgen tusschen het catholieke Vlaanderen en het vooruitstrevend Walenland. Nu, de groeneJeremiassen dragende Vlamingen natuurlijk in hun hart niet. Immers zij hebben hun menigmaal reeds in de kiezingen getoond dat ze zich door hunne groene logens, lasteringen, valsche beloften, enz. niet hadden laten foppen. En omdat zij zich niet lieten foppen zyn zij lieden die in domheid en slaver nij leven, lieden die door de dwingelandy der Geestelijkheid en kasteelheeren in toom worden gehouden. Waarlijk de Vlamingen worden door de groene Jeremiassen, zeggen wij lie ver, lasteraars en belagers dit past beter, voorgesteld als de schande van het beschaafde Europa,terwijl de Walen worden geprezen als toonbeelden van beschaving, geleerdheid en zedelijk heid... Maar zijn onze Waalsche broeders, landgenooten dan meer beschaafd, meer geleerd, zedelijker dan wy, Vlamingen? Worden er min misdaden in 'tWalen- land bestatigd dan in Vlaanderen Volstrekt niet maar wat uitschijnt,, 't is dat de misdadigers in 't Walenland meer doordoortrapt en wreeder zijn... Men oord eel e naar 't volgende door Le Petit Bleu, een liberaal orgaan, in zijn nr van Donderdag 18 April jl. Het parket van Charleroi houdt zich thans bezig met eene gansehe reeks bloedige tooneelen, welke in de laatste vier-en twintig uren heb ben plaats gehad. Te Montignies-sur Sambre heeft een jongeling van 22 jaren, die aan zijnen 4e vervolg. Zij waren toch zoo christelijke en zoo verstandige menschen. Als meester voerde Gebhard toch zoo'n strenge regeering in huis, en vrouw Gertrud was toch een zoo verstandige vrouw en toch was het waar, in de opvoeding van hun engeltje waren beiden de Onverstandigste ouders mogelijk en stekeblind. Wee hem, die hun een be merking zou durven maken over dit punt. Hoe kalm de moeder anders was, dan schoot zij vreeselijk uit den haak en werd zoo hard vochtig, zoo onbillijk, zoo boosaardig zelfs, dat men haar niet meer terugkende. De nijd alleen deed zoo spreken. Men gunde haar het schoone kind niet, zoo heette het dan en niet zelden spuwde ze dan vuur en vlam. Voor echtgenooten, die in latere jaren nog met een kind gezegend worden, is de opvoeding een dubbel zware taak. God mag ze wel geheel bijzonder helpen met zijne genade. De kracht ontbreekt hun, en het gaat hun als de grootouders die gewoonlijk hun kleinkinderen behoorlijk vertroetelen. Hier was het ook zoo. Men kon het kind niets weigeren. Wat men hem aan de oogen afzag, werd hem toegestaan. Zijn fouten zag men niet. Met eene ongelooflijke behendigheid en welsprekendheid wist men patroon zynen dienst had opgezegd en die de onmiddellijke betaling eischte van een dagloon dat, als waarborg, op de veertien dagen was afgehouden, op de weigering van den patroon, aan dezen laatste eenen dolksteek toebracht, waardoor hij aan den nek werd ge kwetst. De dader is kunnen ontvluch ten. Te Gilly werd een jongeling van 25 jaren, die in een koffiehuis zijn mes had getrokken, door al de bezoekers aangevallen. Hij vluchtte weg, doch zijne aanvallers achtervolgden hem. Zij hebben hem ingehaald, met de voe ten gestampt en talrijke slagen met een ijzeren knods (casse tête) toegebracht. Men vond hem zieltogend in het veld liggen en hij heeft nog slechts eenige uren televen. De daders zijn gekend en zullen weldra aangehouden worden. Te Ressaix heeft een mijnwerker, die van slecht gedrag is, vier revolver- scholen gelost op eenen logistgezel. De toestand van het slachtoffer is hopeloos.» Ziedaar drij bloedige dramas in 24 uren tyds bestatigd in het rechterlijk Arrondissement Charleroi alleen. Moeten wij hieruit nu besluiten dat het Walenland een waar moordenaars- hol is geworden, dat het een oord is waaruit alle beschaving en zedelijkheid is verdwenen Neen, wij willen doen uitschijnen dat het samentreffen van verscheidene mis daden in eene korte tijdruimte niet van aard is om een volk te mogen voor stellen als in slavernij gedompeld, als zedeloos, als barbaarsch. Ten slotte wat wij ook willen doen uitschijnen vt is dat de groene Jere miassen liegen, belagen en lasteren, wanneer zij het Vlaamsche land voor stellen als een oord waar de misdadig heid een volkseigenschap is geworden door de dwingelandy der Priesters en kasteelheeren. De winter is uitgevrozen, en de koude, grauwe ellende is voorbij. De schepping herleeft groen wordt liet aardrijk, de oogst is aan 't groeien, de bloemen bloeien de vogelen kweelen 't is do zoete, blijde Mei. De heidenen voelden reeds die mach tige, onzichtbare kracht der Natuur, zeggen de godloochenaars van den Schepper, zeggen wy, doch zy hadden 't geluk niet den waren God te kennen en zy, de onbeschaafden geloofden ook dat Moeder-Natuur, of in hunne taal ze tegen anderen te verdedigen. Geheel onpassende manieren vond men aardig en lachte er mee brutale wijzen van spreken, grove woorden duidde men als geestig en slim, en niet zelden werd den verwenden knaap met stralend gezicht een kus gege ven, terwijl hij een flink pak slaag moest gehad hebben. Maar het is genoeg. Zij komen toch duizendmalen voor en wij zouden gemak kelijk geheele boeken kunnen vol schrijven van die ellendige zwakheden der ouders en dan waren ze allen nog niet beschreven. Heel verstandige menschen, die het hoofd op de ware plaats hebben staan, zooals men zegt, zijn in dezelfde fouten gevallen. V. DE EERSTE SLAG. Gustaaf was tien jaar oud. Eensdaags kwam oom, de peetoom, oom Gustaaf, van zijn landelijke woning naar de stad op bezoek. Hij had vroeger ook in de stad gewoond, had gezwoegd, en veel geld verdiend. Er is een tijd van werken, maar ook een tijd van rusten, dacht hij, verkocht wat hij zijn eigen noemde, en kocht een landelijke woning op een paar uren afstand, in de bergen reeds. Niet te groot, maar ook niet te klein, ruim genoeg voor hem en zijne vrienden. Heerlijk gelegen op de helling van een berg. Machtige groene edeldennen dekten het tegen noord- en oostenwinden, in statige rijen, met zware piramidale kronen en takken. Tuinen omgaven het van alle zijden en vruchtboomen droegen er om Maia, hun dezen gezegenden tyd aan bracht, en zij vereerden Maia als eene godheid. De Romeinen zeiden. Maia, wat zooveel wilde zeggen als Vrouwe hij uitmuntendheid vandaar ook de naam van Vrouwmaand. De Vrouwe was om hare blijde jonsten, zelve jonste of winste, waaruit de benamingen dier maand van Wunnimanoth, later Won- nemaand, Woensle- of Jonstemaand in 't. oud Vlaamsch, ten tijde van Karei de Groote, en wat wij nu Blijmaand zouden heelen. De heidenen vierden de Maia, en de vrouwen waren daarbij de voornaam- sten. Zy planten een groenen tak, of meiboom, in veld of bosch, verlichten dien 's nachts met fakkels en dansten rond den Mei. Sint-Eligius (7® eeuw) kwam tegen dit heidensch feest op, doch het gebruik was nog in vollen zwang, onder andere te Ieperen in 1509. Dit was hot Meifeest dat daar gevierd werd doch 't was met eene hulde aan jong gehuw den, of anderszins, waarbij getrakteerd werd met hier, wyn, wittebrood, kaas, of eene oostersche hamme en waar bij muziek maken, dansen en zingen niet ophielden. Dien aard heeft het tot heden op vele plaatsen behouden. Jonge lieden, en ook behoeftigen, gaan op Meiavond met een groenen taken onder het zingen van Meiliedekens, waarin er van groeien en bloeien, van liefde en trouw, van voor spoed en genoegens gesproken wordt, bij de welhebbende en bevriende gebu ren, die dan eene gift doen van lekker- goed, eieren, zelfs geld. enz. In West-Vlaanderen overal, in Oost- Vlaanderen op enkele plaatsen, is de Mei, of Meitak, het zinnebeeld van fees ten. De metsers steken hem op de huizen, die voltooid zyn de kerkbedienden ste ken hem door het klokgat van den toren als het kermis is wordt een pastoor of burgemeester ingehaald, de Mei moet er bij zijn. Dat is geen gebruik van gisteren de Joden droegen den Mei (palmtak), jubel den en zongen Hosannah bij de intrede van den Zaligmaker in Jerusalem. Wij noemen de Meimaand ook nog de Bloeimaand, of schooner nog de Maria maand, ter gedachtenis en vereering der tallooze weldaden waarmede de Moeder Gods hare kinderen zegent. In 1484 werd de Meimis gezongen ter eere van O. L. Vrouw in de Sint-Salva- torskerk te Brugge, voor welke plech tigheid het hoogkoor met groen be strooid en de lessenaars met schoone strijd, zooals de vogelen er zongen en de bloemen er geurden. Dat was zijn lust. Bloemen en vogelen, akkers en weilanden, dat was zijn leven een waar liefhebber der natuur. Uren kon hij zitten en staren over zijne kleine bezitting heen, zijn klein para dijs. Hij kende elke plant, eiken boom, elke bloem. Zij hadden voor hem, een geschie denis zij waren zijne vrienden, hij onder hield zich met hen als begrepen ze zijne woorden. Hij verpleegde ze met bezorgde liefde. Niets was hem aangenamer, dan met een paar vrienden de pastoor van het dorp, daar aan den voet van het dal, was zijn liefste gast op de kleine terras te zitten bij een glas onversneden moezel en een duitsche pijp, wanneer 's avonds de zon onderging en alles vol bloemengeur en vogelzang wa6 en de appelboomen hun rozige bloemvlokken strooiden over het pad, ofwel op het einde van den tuin, waar een kunstmatig geleide appelboom, als een kapelletje op een hoogte, elk jaar beladen was met blozende, heerlijke gouden vruch ten. Eens uit de stad, had hij een hekel aan de stad gekregen. De menschen zitten daar op elkander als haringen in een tonnetje en maken elkander het leven lastig, alsof zij niets anders te doen hadden. Maar met dat alles had hij een klaren blik in men schen en zakenDie blik was nog scherper geworden, en velen vroegen hem om raad. Het was op :s Heeren Hemelvaartsdag, 's avond 8 tegen zeven uren. Er werd geklopt aan de woning van meitakken besteken werden, (wat 32 schellingen parisis kostte.) Talrijk zyn de bevoorrechte plaatsen, in België en elders, waar de Moeders Gods verschenen is, en waar Zij bijzon dere gunsten aan het menschdom heeft geschonken en die plaatsen worden met de Meimaand bijzonder vereerd en be zocht. Alle bidplaatsen zijn in do Meimaand versierd met groen, bloemen en was licht rond het O. L. Vrouwenbeeld. Het O L. Vrouwenautaar der kerk is in den regel prachtig opgetooid, doch ook de armtierige kapellekens aan hoo rnen, pilaren, of muren hangende, wor den niet vergeten, en daar, na een las- tigen dag van zwoegen, wordt er bij het vallen van den avond luidop, door al de geburen, een rozenkrans gebeden, tot algemeen welzijn. Op den zoelen Mei-avond is die een voudige plechtigheid aandoenlijk en ver sterkt het hart en de zeden onzer Vlaam sche bevolking. Dit schoon gebruik steekt wonderschoon af tegen de poging der socialisten, die trachten het werk volk van bet geloof af te leiden, waar zooveel zegen, zooveel troost in te vin den is. De Paardenboonen. De paardenboonen geven gewoonlyk eene goede opbrengst, vooral wanneer de landbouwer by de bemesting oordeel kundig te werk gaat. Met voldoening bestatigen wij dat de teelt dezer plant langzamerhand meer uitbreiding neemt; zulks is ook niet zonder reden, wanneer men wel inziet dat de paardenboonen een gezond en volledig voedsel vormen, en een groot gehalte bezitten aan eiwit achtige stoffen. Meer dan eens hebben wij ondervonden dat de melkkoeien, die dagelijks 1/4 tot 1/2 kgr. paardenboo- nenmeel ontvangen, melk geven die meer vet bevat, en dat ook de boter een zeer fijnen smaak heeft. Wij denken dus wel te doen met den landbouwer de noodige inlichtingen te geven om bij de teelt dezer voederplant te gelukken Eene gemiddelde opbrengst van 3000 kgr. boonen en 4500 kgr. stroo per hec tare ontneemt aan den grond 126 kgr. potasch. 49 kgr. fosfoorzuur en 195 kgr. stikstof. Uit deze cyfers blijkt dat die plant veel potasch inhoudt. Dit element zal bijgevolg in voldoende hoeveelheid dienen aangewend te wor den. De paardenboonen behooren tot de familie der vlinderbloemigen en bezit- meester Gebhard. De ijzeren klopper viel zwaar op de deur en het dreunde lang door in den langen gang. Oom Gustaaf trad binnen. God ten groet, sprak hij lachend. Hoe gaat het Hebt gij u goed gehouden Hij reikte zuster en zwager de hand. Maar.hij had de bedroefde gezichten an de anders zoo opgeruimde echtgenoo ten opgemerkt en zocht te vergeefs naar zijn petekind. Waar is de jongen vroeg hij, Zijn zwager zuchtte diep, vatte den goe den oom Gustaaf bij de hand, zag hem weemoedig aan en sprak Ach, beste zwager, ik verwacht niets goeds van hem. De knaap heeft slechte manieren. Gelijk had gij, ons voor hem te waarschuwen. Hij is eerBt tien jaar oud en reeds zoo boos aardig, zoo verkeerd in spreken en doen, wanneer hij niet zijn zin kan krijgen. Heden en toen barstten beide ouders uit in snikken en weenen, dat het een steen had kunnen bewegen heden..,, sloeg hij zijne moeder. O mijn God, dat ik dat moest beleven En waarom deed hij dat vroeg oom Gustaaf. O Omdat men zijn wil niet wilde doen. Hij wilde meer zakgeld en de moeder wei gerde het hem. Toen zette het eerst woor den af en daarna kwam het andere, o, laat het mij toch geen tweemaal zeggen, het is te erg. Thans zit hij boven in de donkere kamer, kwaad en verkeerd. Alaoo, dat is het, dat is gebeurd l ten dusvolgens het vermogen de vrije stikstof der luchtte vestigen aangezien zy dus den grond aan dit voedend be standdeel verryken, is het nutteloos so- danitraat of zwavelzuren ammoniak toe te dienen. De schoonste opbrengsten worden verkregen door eene bemesting van potasch- en fosfoorzuurhoudende meststoffen. Het gebruik van stalmest is ook niet aan te prijzen om de een voudige reden dat hij weinig fosfoor zuur en potasch bevat, en bijgevolg de vorming van het zaad te wenschen laat. Men zal er voor zorgen de potasch- en fosfoorzuurbevattende meststoffen zoo gouw mogelijk met den ploeg vóór het planter, in te werken. Dat de landbouwer dus niet vergete per hectare 300 tot 500 kgr. kaïniet of 100 tot 150 kgr. chloorpotasch te ge bruiken en 200 tot 300 kgr. ijzerslak- ken. Met dergelijke bemesting bekomt men schoone en winstgevende opbrengsten. J. Aidit. MAGAZIJN van BEHANGPAPIEREN en allerhande MEUBILEERING Karei. VAN I>E PUTTE, Aalst, 29, Korte Zoutstraat, 29, nevens 't Bureel van De Denderbode. Spoedige bediening. Matige prijzen. Made in Belgium. Men weet dat de Merchandise Marcks act de verplich ting oplegt alle waren te bestempelen die, in Engeland, ingevoerd worden. De bedoeling van deze wet is geweest niet alleen de binnenlandsche mededin gers, maar ook de verbruikers te be schermen. Welnu het stempelen heeft deze dub bele bedeeling geenszins doen bereiken. De stempeling met den naam van liet land van herkomst, heeft slechts ge diend 0111 reclaam te maken voor allerlei artikelen uit den vreemde ingevoerd, zonder de binnenlandsche mededingers en verbruikers te baten. Integendeel. Thans is een regeeringsvoorstel by het Parlement aanhangig om het land van herkomst niet langer by de stempeling te noemen en de van buiten in Engeland aangevoerde artikelen voortaan enkel te stempelen buitenlands gemaaktzon der het land van herkomst aan te geven. Deze nieuwe wetgeving zal waar schijnlijk binnen kort haar beslag kry- gaf de zwager met ernstig gelaat ten ant woord. u Alzoo is het reeds zoo ver Ik zal u vandaag geen verwijtingen doen, het ia toch al erg genoeg. Maar ik moet er u toch aan herinneren, dat ik het u honderdmaal vooruit gezegd heb. Maar gij sloegt al mijn woorden in de wind. Weet gij nog hoe gij altijd over de verkeerdheden van den jongen lachtet, als ik u metal den ernBt der wereld de waarheid heb gezegd Herinnert gij u nog dien avond van het vorig jaar, toen Gustaaf naar het theater wilde en als de kleine booze dwingeland voor u stond, en het geld van u verlangde, alsof hij zeggen wilde .- onnoozele ouders, mijn wil stelt hier de wet, de uwe niet Hoe heb ik u toen berispt en uwe dwaze toegevendheid veroordeeld. Maar, jawel, ik kon naar huis reizen, zonder van u beiden afscheid genomen te hebben, want gij waart beiden boos op mij, maaktet een vreeselijk lang gezicht, en waarom omdat ik u onverstandige onders had genoemd en Gustaaf, uw afgod, een ondeugenden niets waardige bengel En al ben ik nu ook de peetoom, en al meende ik het nu ook zoo goed, ik kon aftrekken, men zag mij niet eens meer aan. En nu zijn wij zoo ver. Hoort eens wat ik u zeggen ga al is het wat laat, het is nog niet te laat. Slaat er op los. De jongen moet slaag hebben. Hij moet geducht ken nis maken met den stok breekt zijn hoofd af en zijn stem klonk profetisch of gij zult het eens bitter berouwen (Wordt vc?fy£Mot.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1907 | | pagina 1