Zondag 29 September 1907 5 centiemen per nummer. 62ite Jaar 5986 Liberale Schijnheiligheid. Nog de Gaskwestie Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. - St ad van A e1s t Catholieke Antisocialistische dj KIEZERSBOND. De Democraten. Mr Eugeen Claus en De Volksgazet. DITJES en DATJES. DE DENDERBODE. Pit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- ening van den volgenden dag. De prys ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verronden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont jagen rijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CHIQUE 8UUM. Per drukregel. Gewone 15 centiemenReklamen fr. 1-00Vonnissen op 3*' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dinsdag en vrijdag in dan voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen ziah te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, 28 8epteml>. 190T. Candidaten voor de Kiezing 1 SO October 1SHIÏ. Bauwens Isidoor, Geneesheer, De Clercq Leo, Geneesheer, De Gheest Victor, Notaris, De Somer Jan, Meester-Schrijnwerker De Wolf Desideer, Nij veraar, Eeman Achilles, Nijveraar, Geeroms Leo, Fabriekbestuurder, Moyersoen Komaan, Advocaat, V an Ghyseghem PolydoorN veraar Geen de minste verandering op godsdienstig gebied. Vrijheid voor ledereen. Ziedaar het 17e punt van 't politiek, programma onzer Aalstersche geuzen. Medeburgers herinnert het u hoe dikwerf reeds hebben wij de liberalen en socialisten hunne valschheid, hunne schijnheiligheid verweten Ja, hoe dikwerf hebben wij er op ge wezen dat, in kiezingstijd, de liberale duivel altijd eremijt wordt V Ten tijde van kiezing halen de libera len hun masker van schijnheiligheid uit hun arsenaal van volksbedrog. Neen, ze durven zich dan niet vertoo- nen gelyk ze wezenlijk zyn. Ja, dan vertoonen zij zich goedo christen te zyn, gelijk Groen Piezegt, en beweren oat ze den Godsdienst zou zeer zyu toegedaan dan den besten onder de catüolieken. Wat is hun doel l Benige lieden om den tuin le leiden door die schijnheilige verklaringen. Immers hoevele telt men er niet die niet willen aannemen dat de liberalen de hardnekkigste vijanden zyu van den K. G. Godsuieusl. Nu, dit zijn meest allen lieden die oogeu hebben en niet zien, ooren hebben en met hooren willen. Nogthans er is gelegenheid genoeg om te zien en te hooren dat de liberalen godshaters, vrijdenkers en vyanden van den Godsdienst zyn. Talrijke bewijzen zouden wij hen kunnen onder oogen leggon, doch wij zullen ons bij de volgende bepalen om aan te tooneu, gelijk Le Journal de Oand bet zegde, dat liet liberalism niets anders is dan vrijdenkerij. t La Ré/orme een ultra liberaal orgaan was waarschijnelijk in Septem ber 1900, dus over 7 jaren, de schijnhei ligheid moede en deed ons eens Ue roe ping van 't liberalism uiteen. Zij stelde dry vragen, te weten 1. Waarom bestaat het liberalism 2. Wat heelt het te doen 3. Welke is zijne zending En zonder er doekskens om te winden, was het antwoord Aan het liberalism komt de n zending toe het christene geloof in het hert van den mensch uit te n roeien. n Men moet beginnen met het n godsdienstig gevoel te ondermij- q nen... De reden van bestaan van n het liberalism is de oorlog aan n den Godsdienst. n Het ie 't godsdienstig gevoel en »cie gousuibüsuge geest, die men n reentstrecks zuumoetbn aaman- den schreef t'Jndépendance Eu u La Chronique a rukte ai de schijn heilige volksbedriegers bel masker af toenize schreef fa*" De. verklaring van L'Indépen- n.dance t zal piet wachtwoord wor- B den van hét liberalism Dit zelfde liberaal orgaan La Chro nique schreef op 11 Maart 1904 Liberaal zijn is in vijandschap leven met het geloof, het is op- n houden deel te maken van de ge- meenschap der geloovigen. En verder En tusschen de geloovigen te blijven, moet men zijne politiek verduiken of tot schijnheiligheid zijne toevlucht nemen. En dit laatste doen de liberale candi daten wanneer zij in hun programma schrijven Geen de minste verandering op godsdienstig gebied. V r ij h e i d voor iedereen. Vreesden wij niet dat het ons te verre leiden zou, dan zouden wij zulke aanha lingen lijk de bovenstaande bij de vleet kunnen meêdeelen. MAAR laat ons eens zien wat De Dendergaim tot in 1906, het orgaan onzer Aalstersche liberalen in zake van godverloocliening en van vijandschap tegen den Godsdienst uitbraakte. Zy die aan 't hoofd van De Dendergaim, stonden waren eenvoudig godverlooche naars en 't. zijn de zelfde mannen die nu heden aan 't hoofd der Volksgazet staan. Dendergaim gelooft niet, wantwe tenscliap en geloof zyn niet overeen te brengen. $1 Maart 1901). Heeft God soms zijne wraak niet uitgewerkt op onschuldigen wat eene onvergeeflijke onrechtveerdigheid zou n zyni) Brr. wat wreedaard schreef hy den 30 Oogst 1891, eene walgelijke afgrijselijke godslastering uitbrakende. Geen mirakels. Het bovenna- tuurlijke bestaat niet en kan niet besiaan of er zou geen natuur meer wezen. (15 Juli 1900). a Niets van al wat gebeurt is boven- naluurlyk, hoe wonderbaar het ook zij. (29 Sept. 1901.) Wie het bestaan van God aanneemt kan dat niet scbry ven in die woorden ligt de godverloocheuiug opgesloten. Inderdaad God is almachtig en bygevolg kunnen er mirakels gebeuren. Onze Godsdienst steunt op de God- beid van onzen Zaligmaker. Dendergaim loochent dat puntvoor hem is Jesus slechts een mensch. Jesus was een rechtaardig man. De geschiedenis bevat weinige figu- reu zoo rein en edelmoedig. Geen wonder dan ook dat Jesus voel volge- liugen vond en zijne discipelen hem u aanbaden als was hij werkeüjK. een goddelijk wezen. (29 Septem- b her 1901). Staken wy hier en vragen wy ver ontschuldiging over de helsche godslas teringen die, door Dendergaim in naam en voor rekening onzer Aalstersche libe ralen, zyn uitgebraakt geworden. Groene Pie die gewis dan nog den Judas van lieden niet was geworden, slingerde de liberalen naar 't hoold dat hun orgaan - De Dendergaim een ware heilegalm, de kajevan van de vuilste vrijdenkerij was. En de liberalen zouden tegen den Godsdienst niet zijn in ons volgend Zondag nr zullen wij hierop terugkomen en aantoouen wat de liberalen denken over den Hemel, over den Paus en over onze Priesters en Kloosterlingen. Medeburgers gij die nog christene gevoelens in uw hart bewaard hebt, leest en overweegt en dan vraagt u af of go in geweten uwe stem geven moogt aan ellendige liberale schynhei- ligaards.... Uw geweten zal u NEEN toeroe pen en gebieden u vertrouwen te stellen in de Catnolieke candidaten 1 Thans bestaan er nog in onze Stad van Aalst, twee afdeelingen van de vroegere clnïsleuu uemocrateu, namelijk 1° Dezen die waarlyk of oprecht chris ten zijn gebleveu en nu overtuigd zijn, gelijk Priester Daeus op zyu sterfbed bekende, dat ze een gevaarlijke en slecble weg waren ingeslagen, tot inkeer zyu gekomen en voor geen geld van de wereld voor de liberale candidaten zou den willen stemmen. Ja, mannen die voor geen geld van de wereld willen zien dat er aan het bestuur onzer Stad een rommelzoo van vrijdenkers, godsdiensthaters, pries tervervolgers en bespotters zou plaats nemen. Dit zijn de vrije christene democraten 2° Van den anderen kant de verkochte verslaafde democraten die niets meer hebben van christen en die nu samen spannen uit haat, nijd en wrok met liberalen en socialisten om de catholie- ken te bevechten en in hunne plaats goddeloozen op't Stadhuis te brengen. Alle christelijke gevoelens zijn uit het hart dezer democraten verbannen en indien zij zich nog christene democraten noemen is hetenkel uitschijnheiligheid. Pie 1 Pie wat verantwoordelijhoid voor God, gij diedeze misleide menschon op het dwaalspoor houdt, ondanks de raadgevingen van uwen stervenden broe der die gij op koppige en laakbare wijze blijft miskennen Aan die misleide lieden willen wij her inneren wat Groene Pie die hen nu voor de liberalen en socialisten wil doen stemmen in Het Land van Aelsl van 5 October 1890 schreef Achtbare Kiezers, Wij vragen u, in gemoede Indien de naam van BEWARENDE b Gezindheid moet toegepast worden, is het niet hedendaags Wat moet er bewaard worden in b 'thert der Kinderen, der Jonk heden, n der Werklieden, der Overheden, teu- zy de Godsdienst, de Zeden, het Orde, de Eerbied voor 't gezag. Achtbare Kiezers, zoudtgij een kind willen zien opbrengen buiten alle b Geloof, zelfs in uen haat van Gods- b dienst en GeloofWat zou dat kind b worden Een monster, niet waar Welnu het is onbetwistbaar dat de n liedeudaagsche liberale Party g'heel de Samenleving wil opbrengen in ongeloovigheid, ja, in haat tegen den Dienst van God O, wij weten het wel't Is kiezing de liberale gazetten en de liberale Candidaten zullen een masker opzet- i ten 't is voor Stadszaken, zullen ze b zeggen de Godsdienst komt daar niet tusschen ze laten elk vry in zijn overtuiging.... b De Socialisten riepen dat hier ook uit, op de Danszaal der Hoogstraat in hun Meeting. Elk is vrij En wat is de liberale Partij hedendaagsch, dan een Bevech- ting van alle Geloof 1... Wat zijnde b liberale gazetten, dan een groote blas- b lemie Niet langer als zondag laatst, ge weet achtbare Kiezers, b T Congres van Antwerpen voor 'l Al- b ierheiligsle, voor d'Aanbidding en de Vereermg, voor d'Eerste Communie b en de Berechting, weet ge wat de Gazet der liberalen van Aalst daarover durft schrijven Er is daar niets verteld dan FLAUW EN PRAAT! b... Indien de Katholieken hier niet b ieverig en edelmoedig waren, de ker- b ken moesten niet gesloten worden gelyk in de jaren 90, ze zouden geslo- ten zyn by gebrek aan Geloovigen. Het Liberalismus is Vrijdenkerij gewordenNamate een Stad libe- raai is, zal zij zinkeu in 't Zedebederf. Namate een Werkvolk liberaal is, zal b 't Socialismus in d'herteu bloeien en b gloeienVooruit schrijft het uil- b drukkelijk De Kerk staat in onzen b weg, roept Vooruit, daarom willen b wij de Kerk verpletteren en daarna b den Adel en de Burgerij. Men vreest grouwzame en bloedige omwenteliu- ii gen de Stad die meest slecht Volk b heelt, zal meest te lyden hebben En 't Liberalismus kan niets doen dan a slecht Volk kweekeu.... Geen Liberalismus Blijven en zijn b gelyk ons voorouders Vrije manliaf- b lige deftige Vlamingen.... De Steden b worden gedurig van Volk voorzien b door den Builen, daarom ook,gewaakt en gewerkt voor Macht en Eendracht b in de Katholieke Partij, voor sterke b en goode Kieziugen O Voor geen liberalen gekozen dat b ware ons hert opeten en ons geweten b bezwaren Leefde Priester Daeus nog, hij zou ten volle goedkeuren wat zijnen verdwaal- nen broeder in 1890 sehreef Wie had er nu toch niet gedacht dat onbetwistbaar de Gaskwestie het stok paardje wezen zou waarmee de liberale controleurs onze catholieke Meerderheid uil den zadel zouden trachten te lichten Neen, niets daarvan, want nauwelijks raakt men ter loops in Volksgazet eens deze zoo belangrijke kwestie aan. Wellicht hebben de liberale contro leurs begrepen dat hun voorstel van liet bestaande gasfabriek aan te koopen eene onnoemlijke dwaasheid is. Nu zoo sul zijn ze toch nog niet om niet te begrijpen dat er over zwygen allerbest is, willen zij zich niet verder belachelijk maken in de oogen van do Aalstenaars, zelfs van hunne politieke vrienden, die de zaak buiten allen partygeest over wegen. Wij hebben in ons vorig Zondagnum mer bewezen dat bad men het voorstel onzer liberale controleurs aangenomen de onkosten om de openbare verlichting lot in de Volkswijken bij middel der gas te verzekeren tot een millioon frank zouden beloopen. Maar waar zouden de liberale contro leurs die groote som gaan zoeken In de Stadskas toch niet, want, volgens hunne bewering, huist heerschap krot er in. Eene leening van een millioen mini mum zou zich opdringen. Ja, eene leening van een millioen aan gegaan in de voordeelige voorwaarden der laatste Stadsleening, namelyk tegen 3,84 ten honderd intrest en aflos in 66 jaren, zou dus jaarlijks eene som van 38 duizend 400 frank vereischen. Nu dit millioen zou niet kunnen ge leend worden na de voltrekking der werken, maar ten minste drij jaren er vóór en dus voor dat de nieuwe gasin- richtiugen zouden kunnen in exploitatie gebracht of er eenig voordeel zou kun nen uit getrokken worden. Waar zouden de liberale controleurs die 38 duizend 400 frank, drij achtereen volgende jaren gaan zoeken Ook al in de stadskas niet en om de zelfde reden als hierhooger. Drij maal 38,400 fr. maakt 115 duizend 200 frank, die ook zou moeten geleend worden en aldus zou de Stadsschuld met een millioen, honderd vijftien dui zend, twee honderd fr. (1,115,200) vermeerderd worden. En T gevolg daarvan Nieuwe belastingen en dat groote... zonder dat er ouil voor de Stad, door de regie, eenig voordeel kan verhoopt worden. Ondanks al onze uitdagingen zijn wy er tot hiertoe niet ingelukt de hoogst bekwame en doorluchtige liberale con troleurs te bewegen het ontegenspreke lijk bewijs te leveren dat er, door do regie, voor de Stadskas eene winst, eene jaarlijksche zuivere winst van honderd duizend frank zou op te strijken zijn. Maar praten zijn geen oorden, niet waar, liberale helden der firma Vijf Ezels C° Wanneer de liberale controleurs be weren dat de regie der gasverlichting 100 duizend frank winst zou opleveren dan zetten zij een cijfer vooruit letterlijk uit de lucht gegrepen. Neen, zo weten er zooveel van als den haan van den toren onzer Sl-Josephskerk die pas ter wereld komt te verschijnen. Het verledene en het heden zyn daar om ons in te lichten. De eerste ondernemer der openbare verlichting door de gas, de heer Jacobs, bekwam 35 centiemen den cubieken meter voor 't verbruik door bijzonderen en de Stad betaalde hem voor de verlich ting der straten 2 1/2 centiemen per uur en por bek. Te dien tyde waren de prijzen der houillekolen, van andere grondstoffen, en der daghureu de helft min dan heden; er was dan geene spraak van petrole, electriciteit, acetylene voor de verlich ting en drijfkracht en ondanks die ailer- voordeeligste voorwaarden, zou deze ondernemer, na dertig jaren uitbating, volgens liet uit de lucht gegrepen cijfer der socio-liberalen,eene overgroote for tuin hebben moeten nalaten. Maar of het wel 't geval was Nu dat weet Jan en Alleman Wat de winsten betreft door de hui dige maatschappij, willen wy eens on derzoeken langs waar de winsten en verliezen zich by 't eindigen van 't con tract, in 1912, zullen vertoonen. De laatste balans deze van 30 Juni 1907, luidt Geslicht enz. in rekening gebracht voor fr. 617,949,21 Actiën bij privilegie als dan nog bestaande 89 aan de nominale waar de van 500 fr. 't zij fr. 44,500 900 gewone actiën van 500 fr. 't zy fr. 450,000 Te zamen fr. 495,500 _De aflos gedaan in 1906 beliep tot 27,500 fr.- In Mei 1902 zou de aflossing van het gansche capitaal dienen gedaan te zijn. Wie eenig begrip heeft van de hier hoven aangehaalde cijfers, zal kunnen oordeelen in welke toestand de likwida- tie van de bestaande maatschappij zal gebeuren en hoeverre men zou staan van de duizenden en nog duizenden fr. winst die de regie jaarlijks aan de Stadskas zou opleveren. Zulke dwaze beweringen kunnen maar ontluiken in eene bekrompene hersen pan of bij ellendige volksbedriegers Wij golooven onze achtbare lezers voldoende le hebben ingelicht om in kennis van zaken te oordeelen dat al 't beslag der liberale contrólcurs in deze zaak eenvoudig windmakerij is ge weest.... En zulke windmakers kunnen we best op ons Stadhuis missen Idem op 14 Juli 1907 Altijd dien onnoozelen Jcen Claus, als president, dat is geen sectie Idem 1 September 1907 Jeen is ne zwijger, Jeen is ne knikker, Jeen moet den hol op.... Ziet daar de judasserij die de spioen uit de Mouchards-garde van de Volks gazet i zonder ophouden ging zeeveren in '1 statie-kwartier met Leepe Maf en andere Knollen die wekelijks sedert negen maanden de liberale gazet vol zwadderenen nu zouden ze dur ven vergiftigen zeem aan Mr Eugeen Clauszijnen baard strijken?!?!?Foei, Foei, weg met uwe spioenen en verraders Ge zijt gewogen en te licht bevonden lol nieuw gnsgesticht. De verkoop van twee hectaren, 30 aren grond voor de daarstelling van het nieuw gasgesticht is donderdag lest ge daan. Deze grond is gelegen nabij de Den- dervaart, omtrent de herberg Auj- Champs élgséesbeter gekend onderden naam van Den Ambulant. De nieuwe maatschappij gaat zeer korteling aldaar de noodige gebouwen laten oprichten. Naar wij vernemen zal het nieuw gasgesticht derwijze worden ingericht dat de Gemeenten Ilofstade, Gijsegera, Audegem en de Stad Dendermonde zul len kunnen bediend worden. Men spreekt ook van Sint-Nicolaas, Zele, Hamme, Elverecle en Temsche. Een spioen uit de Mouchards-garde van de Volksgazet die onder het masker van eenen Sis van Schaarbeek de Catholieke» van deze wijk wekelijks gaat verklikken, heeft het volgende ge- zeever over Mr Claus naar het Statie kwartier geweest overbrieven. Mr Claus zal daaruit de genegenheid der liberalen voor zijnen persoon kunnen naar waar de schatten. In de Volksgazet van 30 December 1906: ii ...Daartegen opkomen kan Claus niet, al ware hij honderdmaal gemeen teraadslid, die man is ne knikker, hij durft niet spreken, hij ligt onder den hiel der groote chefs Idem op 3 Februari 1907 En zeg gen dat do stad door zulke poesjenellen bestuurd wordt en dat noch M. Moyer soen, noch Jeen Claus daar iets aan te zeggen hebben, want z'en durven legen hun eigen schepencol legio niet opko men.... Idem op 5 Mei 1906 Als de bokken zulke propaganda maken en de men- schen zullen bevoordeeligen zooals Jeen Claus, zal 't wel zijn, vraag hot maar aan Natje van Neefkens Idem op 12 Mei 1907 't Is geweien toch ook dat Jeen hier geen vrienden telt, misschien zal Tistjen Kassei wel voor hem stemmen, maar dat is alles. Jeen is geen volksvriend Idem op 30 Juli 1907 Het heeft za terdag weerom gemeenteraad geweest. Ik ben zeker dat onze conscillée Claus ook iceeral gezweet zal hebben van zwij gen, nen heelen hoop van die bokken die daar zilton en zijn maar goed om hun tien /Tanken presentiegeld op te rapen.... Idem op 7 Juli 1907 Allemaal dat konkeifoesen is zeer wel maar ne poli tieke hajevang of ne chef gelijk Jeen Claus, of zijn slepdragers zouden niet altijd met de prijzen moeten weggaan. Ter overpeinzing gegeven aan zekere liberale-socialistische Candi daten. Vele personen worden er gevonden die als zij met geleende schouders ge- b klommen zijn, teenemaal vergeten de hulp en den dienst dergenen die hen tot ladder gediend hebben. Diogene die niet erkent dn weldaad of die ze a loochent, begaat cono misdaad, eene boosheid, ja zelfs eene grove ezelach- b tigheid. Niets en is er dat de men- schcn behagel ijker maakt als de erkentenisse der weldaden en het be- wijs van eene dankbare ziele de b ondankbaarheid is met reden gedoemd. b Schuwt dan ondankbaarheid met [als eene booze slaDge, Of voel meer als een hond, van dulheid [heel verwoed, b Die hier van gewond, blijft eeuwig in [dees prange, b Dat hy van God en mensch gehaalet [leven moet. (Uit emi oud zmnenwerk.) Met bussen. De Antwerpsche dokwerkers Petrus Cl. en Jan M. gin gen zonder toelating met bussen rond tot onderstand hunner stakende mak kers. Zy werde» gevat aan de Midden statie en door de Rechtbank veroordeeld krachtens art. 1 en 2 van polilicregle- menl tot 5 fr. boete. Wat zeggen de roodc leeperikken daarvan Indien al de bedroefden in God geloofden, niet met een wereldsch ge loof, maar met hot geloof van den Cate chismus, zou men zooveel zelfsmoorden niet zien. Eug. de Guérin. Wio is do logenmtr GroenePie schrijft in Dk Werk^ah, b van Vrijdag II., 27 September De gazelten die schrijven dat Pries- ter Daens plechtige herroepingen ge- daan heeft, die gazetten liegen tegen de welbekende waarheid. M. Jules Delaforterie, schoonzoon van Groene Pie verklaart en bevestigt openbaarlijk voor al wie het hooren wil, 't volgende Eenige dagen voor zijne dood 't was den Vrijdag 7 Juni om ii uren 's voormiddags heeft Priester Daens, in tegenwoordigheid van 3 getuigen, tot zijn broeder Picier Daens, mijn schoonvader, in alle helderheid van geest en met diepe overtuiging de vol- gende woorden gericht b Piet er, ga naar Gent bij onzen Dig it schop en vraag hem vergiffenis voor ons. Plet er ga tol dc catholieke partij terug b in dewelke tcij geboren zijn, want ge zijt b op den slechten weg. Aanhoor mijn» b woorden want 't zijn de woorden van een b stervenden broeder, b Wie is er nu de logenaar Groene Pie of zijn schoonzoon, M. Jules Delaforte rie Niemand zal aarzelen dadolijk te ant woorden Groene Pie, de eeuwige volksfopper en gepatenteerde logenaar! «loet waarlyk Groene krawat zijn tot in 't merg der been deren, men moet eene verachtelijke groene ziel bezitten, om lasteringen, be- leediglnge» en logens te smeden die ganscli uit de lucht zyn gegrepen, die nooit bestaan hebben of nooit zijn voor gevallen... En om eenen schijn van waarheid te geven haalt men personen uil het graf, aldus verzekerd zijnde van niet gelogenstraft tc worden.Maai- einde lijk is die groene krawat, lijk eene domme horzel in de kaars gevlogeo en heeft zyn vlerkjes verzesgd,..

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1907 | | pagina 1