Pondei dag 7 November 1907 5 centiemen per nummer. 62"e Jaar 3997 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. KOSTBARE VERZAMELING. tal van John Cann door Grant Allen. DOMPERS EEN EN ANDEli. DE DENDERBODE M Mad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- eomg van den voigenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor e Stad 6 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 8-25 voor zes Baanden fr. 1-76 voor dry maanden, voorop te betalen. - De inschrijving ildigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont- Mgen Zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in by O. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstra.t, N' 31. in alle Postkantoren des Lands. Per drukregel. Oewoue 16 centiemenRektamen fr. 1-00Vonnissen op 3" bladzijde 60 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen by accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Hoeren Nota rissen moeten bunne inzendingen doen, uiterlyk tegen den dynsdag en vrydag in dan voormiddag. Voor de advertentiën oit vreemds landen rich te wenden ten bureele van dit blad. 't Is soms hoel aardig te lezen wat ïle goddelooze schrijvers, in een oogen- ik van oprechtheid, over den gods- ienst zegden of schreven. Die bekenle- issen zijn kostbaar het zijn, om zoo zeggen, de kreten van hun geweten, zich van tyd tot tyd laat hooren als en krachtdadig verzet tegen al de leu- ens en 't verraad waarvan het getuige as. Gedurende de weinige stonden dat i slechte driflen hun verstand niet be weiden, hebben zij waarheden ge- breven, waardoor zij de goddelijkheid in ons Geloof volmondig hebben er- De aanvallers, de afbrekers van n Godsdienst treden hier dus op als ne verdedigers. Een zwaar boekdeel Diet genoeg zijn om al die bekente- len aan te halen. Wij zullen er van d tot tijd eenige aan onze lezers van dienenLaten wij nu het woord aan nige schrijvers die altijd hevige vyan- in van ons Geloof waren Bayle (18e eeuw) schrijftDe god loosheid is slechts een aaneenschake- ig van buitensporigheden en belache- fce tegenstrijdigheden. J. J. Rousseau, een vader van 't so fisme, zegtGij zult nooit twijfelen l bestaan van God als gy altijd zóó dat gij zijn bestaan zoudt wen- Ik geloof, hekent de zelfde, dat God J genoegzaam aan de menschen ver- enbaard heeft door zyne werken en in harten indien er gevonden wor- die hem niet kennen, 't is dat zij met willen kenncd. oltaire schrijftVoor eenige moei- laeden, welke men gemakkelijk kan eggen met het bestaan van God aan lemen, ontmoet men niets dan tegen- digheid als men van het tegenover- elde gedacht is. ictor Hugo, die op zijn sterfbed de der H. Kerk weigerde, schreef it bestaan van God loochenen is eene Hindheid en eene uitzinnigheid. 'oudhon, een voorlooper der huidige rentelaars, zegde Het is zoo as en belachelyk het stelsel der we- aan enkele natuurwetten toe te Uven. zonder rekening te houden don inrichter, als de zegepraal van eogo te danken aan eenige bevelen krijgskunst, zonder rekening te houden van Napoleon. Welk is de goddelooze, vraagt hij elders, die bij het sterfbed zyner moeder niet uitrien Mijn God Alfred de Musset, de verdwaalde dich ter, zegde eens Het geloof aan God ïs my ingeboren. >-»0 Gij, roept hy uit, die nooit iemand heeft kunnen be grijpen, en die niemand kan loochenen zonder liegen, almachtige God die mij het leven schonk, en het mij morgen kunt ontnemen De gansche wereld verheerlykt U en voor een dropje regen zegenen U duizende negers. Voor het verhevenste verstand is het voorzeker de grootste roem uw bestaan te bewijzen en uwen naam te verheerlijken Zoo schreef hij die zoo dikwijls zijne pen met tergende godslasteringen be zoedelde. Zulke getuigen moet men ge- looven wat ze schreven of bekenden toont genoegzaam hoe weinig geloof men moet hechten aan hunne verwoede aanvallen tegen de Kerk, want, zegt Voltaire zelve, de ongeloovigen zijn niets anders dan vervalschers die niets anders dan leugens schreven tegen den Godsdienst. O E 8« vervolg. n'ge minuten duurde het, alvorens .zoo groot was zijne blijde ontroering, ukken durfde aanraken. In de overmaat vreugde, onder de opwelling van zijne lachtige aandoeningen, dacht hij eigen- Net aan goud en zilver. Het 'was de verwezenlijkt, die hij voor zich "iet den opgestapelden Mammon daar 'grond. Ethel zou hij nu de zijne mo lmen, en daarbij rijkdom en eer Djk man en een aanzienlijk man zou 'zen, zijn gansch leven lang noe prees hij nu in zijn hart het wijze 'geslaagde bedrog, waardoor hij Ethel '«gehaald hem die nietige drie hon end af te staan, die hij voor ziine reis amafca had noodig gehad Hoe loof- zijn eigen moed, vernuftigheid en «adenheid en onuitsprekelijk geduld ,moe8t .hiJ nu lachen om die dwaze gezetheid, die hem van zijnen meester zet zou hebben willen terughouden Se9laagd, omdat hij verdiend had te Anderen zouden zijn teruggedeinsd kosten en de waaghalzerij van eene Jamaïca» zouden op het Kerkhof t Royal reeds de onderneming als Gedurig zitten de liberalen te kappen en te kerven op onzen catholiekeu Gods dienst Dat onze Godsdienst geluk en vrede in de samenleving brengtdat hy de mensch hier op aarde gelukkig maakt., ja, dat moeten ze toch nu eens beken nen Maar... hoe hem nu bekampen Ehwel, hun stokpaardje is de Gods dienst is de vijandin der Wetenschap De Priesters zijn stomme onderdanen van een stommen Paus Sa ze willen niet weten dat het aan den catholieken Godsdienst te danken is dat thans de Wetenschap zóó ver ge vorderd is ze weten wel maar wil len het niet weten dat de Godsdienst met tucht en werkzaamheid den men schen op te leggen, van hen werkers, zwoegers, zoekers gemaakt heeft De geschiedenis is daar om het te be- wyzen. Marquette, jesuiet, deed in 1673, be langrijke ontdekkingen in Amerika. De Vereenigde-Staten, in 1895, brachten openbare hulde aan dien priester Pater Albanel ontdekte de zee Hud son in Noord-Amerika. Pater Secchi was een der grootste sterrekundigen in Italië. Pater Colin is stichter van het obser- hopeloos hebben opgegeven, zouden gehui verd hebben voor het openen en het plun deren van John Cann's graf in het holle van den nacht op den doodenakker te Spa nish Town, of zouden ten slotte niet hebben kunnen besluiten om tot zulk een buiten- sporigen prijs het stukje grond te Bovey Trancyaan te koopen. Maar hij, Cecil Mit- ford, had de krachtdadigheid en de stoutheid gehad om dit alles te doen, en zie nu had hij zijn welverdiend loon ontvangen. Een tijd lar.g zat hij in diep nadenken op den rand van den door hem gegraven kuil, droomerig zich verlustigend in de dof sche merendegoudstukken, en innerlijk zijn eigen moed en doorzicht en ontembarevolharding bewonderend. Wat een vermetele kerel was hij toch geweest, een weerdige nazaat van die stoute Devoniaansche avonturenjagers en vrijbuiters uit de roemzuchtige dagen van koningin Elisabeth En zulk een kerel zooals hij, Cecil Mit- ford zich getoond had, zulk een kerel zou men hebben willen veroordeelen om levens lang pennelikker te blijven in een bureel van een departement, op een gering loon van 180 pond 's jaars. Na een poos echter, begon eene meer alledaagsche en stoffelijke begeerigheid zijne heldhaftige stemming te verdringen en langzaam zette hij zich tot de prozaïsche taak van de rijen dubloemen na te tellen. Hij lelde zorgvuldig de bovenste laag en nu eerst toen hij deze begon te verwijderen, om haar in zijne zakken te bergen, bespeur- vatorium te Tananarive en lid der Aca demie van Wetenschappen. De vermaarde scheikundige Bacon was een Franciscaan. Mouton, die het groote nut van den meter deed kennen, was kapelaan te Lyon. De priesters Delambre en Michaen brachten het metriek stelsel in zwang. j6 kJ00s';erliDg Saxany ontdekte reeds in de XIVa eeuw het grondstelsel voor den luchtballon. De Academiën van Wetenschappen, van Letterkunde, van Schoone kunsten vereerden niet minder dan 21 priesters met de hoogste onderscheidingen, ortder andere priester Hue (1899) en broeder Héribaird (1899). Priester Boéce vond den orgel en de artesiaansche putten uit. Kloosterling Alciun, de astronomisa- tie rangschikking der planeten. De verrekijker werd uitgevonden door Pater Bacon. De Jesuiet Glavius bracht orde aan den Juliaanschen dagwyzer. Priester Yirgilius was de eerste die slaande hield dat de aarde rond is. Het zink werd ontdekt door Pater Albrecht. Het stoommachien en het uurwerk door kloosterling Gerbert. De brillen door den dominicaan Spina. Het ouderwijs voor doofstommen door dom Ponce. Het onderwys voor blinden door Pa tor Laca. Het kanonpoeder door Pater Schwartz enz., enz., enz. En wat al geleerden hebben onze priesters niet gevormd Bijna al de groote geleerden zijn by onze priesters ter schole gegaan En dan durven die liberale heeren nog roepen De priesters zyn de dom pers van alle wetenschap Leve onze priesters Leve onze catho- lieke scholen Melis Dolm. Wat is het huwelijk P In de laatste catechismusles voor het H. Vorm sel stelde een Iersch Priester deze vraag aan een meisje. Het kind was in haar catechismus goed beslagen gewoonlijk kwamen do antwoorden als van een leien dakje. De tegenwoordigheid echter van den Bis schop bracht de kinderen in groote ver warring. In plaats nu van te zeggenHet de hij, tot zijne niet geringe verwondering, dat de laag daaronder niet uit goudstukken, maar slechts uit zilveren Mexicaansche pistolen bestond. Hij wreef zich de oogen en zag nogmaals; doch de zaak was aan geen twijfel onderhe vig. Er was slechts eene laag geel goud bovenop, en daaronder was alles dof gesla gen zilver. Zonderling dat John Cann geldstukken van zoo geringe weerde, zoo boven in de kist geborgen had. Het overige van het goud moest dan zeker weer de vol gende lagen vormen. Hij lichte nu ook de zilverlaag op, en was het mogelijk daar onderzag hij geen goud, ook geen zilver meer, maar een houten bo dem I Hoe nu Wat moest dit beteekenen Had John Cann, uit overmaat van zorg, eene eiken plank gelegd tusschen elke laag goud en zilver Maar waarom was dan die plank zoo vast en zoo dik In een oogwenk had Cecil al de munt stukken weggeruimd en den bodem van de kist blootgelegd. Eenige slagen met de bijl maakten in het rond de aarde los, en toen schrikkelijke, ijselijke teleurlstelling, o on uitsprekelijke, hartbrekende onthulling toen kwam de gansche kist voor den dag. Zij was met het deksel en bodem en al, slechts eene handtbreedtedik.Zij was eigen lijk in het geheel geene kist te noemen, maar slechts eene soort van schuif, zooals men wel tot het wegleggen van vorken en messen gebruikt 1 huwelyk is een Sacrament, enz., ant woordde het meisje Het huwelyk is een toestand van vreeselijke straffen, welke degenen, die het niet aangaan, tot boeting van zonde schulden, te verduren hebben, om zich zoo voor een betere wereld voor te be reiden. Het kind sprak zoo vlug, en zoo zeker, dat de pastoor haar niet kon onderbre ken. Eerst toen zij geheel het antwoord had gegeven, zeide hy Neen, neen, kind, dat is niet het huwelyk, maar het vagevuur. De Bisschop duisterde den pastoor met zachte stem in Laat de kleine maar spreken. Wie weet, of ze geen gelijk heeft De uitvinder van de naaimachien. In Frankryk gaat men een stand beeld oprichten aanBarthélemy Thimon- nier, die doorgaat voor den uitvinder der naaimachien. Thimonnier was een eenvoudige kleermaker te Amplepuis in Zuid-Frankrijk, die zich na zijnen dagelij kschen arbeid toelegde op het uitvinden eener naaimachien. Hy ge lukte daarin en in 1829 stond zijne eerste machien klaar. Dank aan de medewerking van eenen ingenieur, verbeterde hy de uitvinding en kwam naar Parijs om er de zaak in het groot aan te vatten. Er werden tach tig machienen gemaakt en de twee ven- nooten ondernamen hiermede de levering der militaire kleedingstukken. De Parijzer kleermakers, zich in hunne broodwinning bedreigd wanend door de invoering dezer machienen, ver wekten eenen opstand en tijdens een opstootje werden de machienen vernield en de uitvinders half doodgeslagen. Thimonnier keerde naar zijn dorp terug eu vervaardigde eene nog betere machien die te Parys tenIoodgesteld, eeue gouden medalie bekwam. Weinigen echter, begrepen het nut der nieuwe uitvinding, en de uitvinder was genoodzaakt naar Londen te gaan. Zyne machien werd er zeer bewonderd," misschien wel afgekeken om er een namaaksel van te vervaardigen, doch geene voorstellen tot uitbating van het brevet werden gedaan. Thimonnier keerde ontmoedigd naar huis en stierf weldra in de grootste ellende. Howe en Singer, die zyne uitvinding te baat namen, werden op weinige jaren millionnair. Wat verschillende volken zooals eten. Het menschelijk gestel kan zeer veel verdragen do zonderlingste, Twee, drie seconden lang weigerde Cecil Mitford nog zijne oogen te gelooven. Maar toen, met eene ijselijke duidelijkheid, ver moedde hij de vreeselijke waarheid. Hij had inderdaad den schat van John Cann gevonden den schat der plompe, nuchtere werkelijkheid. Maar John Cann's schat van zijne gloeiende verbeelding, de schat, dien hij zich van kindsbeen af 'had gedroomd, de schat der altoos overdrijvende volkslegenden, de schat voor welken hij alles had gewaagd en opgeofferd had, om hem weer te vinden en te winnen, die schat be stond niet,had nooit bestaan en kon niet bestaan Het was alles eene ijdele, wreede vreeselijke hersenschim geweest De af schuwelijke verzinsels, die hij rondgestrooid had, zouden thans worden uitgekleed Ethel zou geruïneerd zijn tante Emily zou geruïneerd zijn En zij beiden zouden hem kennen, niet slechts als een dwaas, een droomer, een najager van zinsbegoo chelingen, maar ook als een dobbelaar, een oplichter en een leugenaar. In zijne zwarte wanhoop sprong hij nog maals in den ondiepen kuil en begon ten tweede male die vervloekte muntstukken na te tellen. De gansche ellendige som, heel de onmetelijke schat van John Cann| zou ongeveer 220 pond in Engelsch geld uitmaken. Cecil Mitford rukte zich de haren uit. Twee-honderd-twintig pond 1 En hij had minstens op zooveel duizenden gere kend I ja weerzinwekkende dingen, worden door sommige volken by voorkeur ver orberd. Zoo eten de Kalmukken in Achter- Azië muizen, roofvogels, vossen, wolven en otters, dieren dus, waarvan wij den rouk al niet kunnen uitstaan, en op merkelijk is het hoe zy het vleesch van bonden, katten en wezels versmaden. De Jakoel, die het vleesch van den aasgier met graagte nuttigt, zal dat van kikvorschen en varkens niet aanraken. In Tonkin eet men leeuwen en tijgers en de bewoners der Basji-eilanden zijn verzot op een geitenmaag en wat daarin zit. De negers gebruiken het vleesch van olifanten, struisvogels, krokodillen en cylpaarden als voedsel Boschjesman- nen eten mieren en houtwormen. De oevers der Orenoco in Zuid-Ameri ka worden door Indische volkstammen bewoond, die klei, gedrenkt met schild- paddenvet, met graagte verorberen. De Eskimo's en de bewoners van Kaïnsjatka moeten, daar zy in een koude luchtstreek woDen, veel vet gebruiken. Zij drinken 't liefst walvischtraan als soep en beschouwen vetkaarsen als een der uitgezochte lekkernijen. De Syriërs, Arabieren en Egyptenaren eten gaarne sprinhanen. De Pürygiërs der Oudheid aten sommige soorten van wormen en nog heden heerscht dit ge bruik by enkele stammen der Indianen van Amerika. De oude Grieken gebruikten met voorliefde de pooten van den leeuw en den kameel, terwyl op de tafels der oude Romeinen groote schotels met nachtegaalstongen prykten. Vele negerstammen in Afrika eten slaugen. Nog eet men in sommige streken van Duitschland slakken en een soort van salade, aangemaakt met olie en azijn, ajuinen en meikevers. Eene volkstemming. Een En gelsch tijdschrift heeft een referendum gehouden over de vraag Welke hoe- danigheden waardeert ge 't meest in de vrouw Er zijn maar eveD 17,300 antwoorden ingekomen. Sommige lezers waren het meest voor schoonheid, andere voor bescheidenheid, nog andere voor stil zwijgendheid. Maar men mag aanne men dat in deze zaken het droombeeld der mannen niet gelegen is, want van de 17.300 waren er 16,000, die als beste hoedanigheid in de vrouw noemden dat ze goed koken kan. De vrouwen moeten dat maar eens goed onthouden Maar nu begreep hij alles. Zijne eigen wilde verbeelding had den in het nauw ge- jaagden en vogelvrij verklaarden zeeroover verheven tot een soort van idealen mis dadiger millionair had den plompen, ver volgden John Cann der werkelijkheid, die voor des konings gerechtigheid gevlucht was naar eenen achterhoek in West-Indië, dooreengehaspeld met de door bloed en goud wadende zeeschuimers, van zooveel tref fende romantische verhalen. Ja, de gansche nuchtere waarheid trad hem nu ineens voor de oogen. Hij zag den ouden, vereenzaamden zee schuimer als een vrek zijnen schralen geld buidel aan zijn hart drukken hij zag hem de zee er meê oversteken, om hem te Bo vey heimelijk te verbergen in een gat in den grond hij zag hem er over redetwisten met zijne boersche bloedverwanten in En geland, zooals arme lieden wel over de nietigste geldsommen plegen te doen hij zag hem ten slotte den adem uitblazen met het geheim van dien belachelijken schat in de snuifdoos, die hij tusschen zijne verstij vende kneukels geklemd en twee eeuwen lang in zijne doodkist nog vastgehouden had. Het was hem alles nu duidelijk gruwelijk, onmiskenbaar en onherstelbaar duidelijk. De John Cann, dien hij in het luchtruim zijner verbeelding zoo gretig had nagejaagd, was in den damp versmolten voor nu en voor immer I (Werdt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1907 | | pagina 1