Zondag 3 October 1909 5 centiemen per nummer 648'6 Jaar 4194 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. De Priester en de Politiek. Legerhervorming. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. CLAUDE MICHON MESTSTOFFEN. DITJES en DATJES. NDERBODE Dit nlad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont vangen rijn ten laste van den schuldenaar. Men Schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N' 31 en in alle Postkantoren des Lands. CUIQKJB IUUM. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op 3d* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den djjnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen rich te wenden ten bureele van dit blad. Aelet,» Oct. 1909. Van tijd tot tijd vallen de liberale schrijvelaars geweldig uit tegen de Kath. Geestelijkheid. Dan hoort men ze op alle toonen schreeuwen De Driester» 7.i)i) politieker». Wel ja, de Priesters zijn politiekers... maar... ja, maar in welke hoedanig heid, in welken zin Laat ons dat eens onderzoekon. Wat verlangen de Priesters, wat eischen zij Zij verlangen en eischen dat er aan 't hoofd der regeering bekwame en rechtveerdige mannen staan, welke tot algemeene welvaart des volks besturen Zij vragen en eischen dat zij welke ons besturen geene vijanden van den Godsdienst zijn Zij vragen en eischen dat de Gods dienst, de christelijke leering als de grondzuil der samenleving erkend wordo Zij vragen en eischen dat men hen de vrijheid late om den godsdienstigen invloed te gebruiken tot het welzijn der samenleving en tot het heil der zielen Zij vragen en eischen dit alles en is dat buitensporig Vooral is 't tegen de Priesters op den buiten dat de liberale schry velaars tem- Maar wat vragen de Priesters op den buiten Zij vragen dat de godsdienstige belan gen niet zouden verwaarloosd worden Zy vragen dat de onderwijzer goed den Godsdienst zou onderwijzen en aan zijne leerlingen en aan de ouders het voorbeeld van een kristelijk leven geven Zij vragen dat zij welke met de hand having der orde zijn gelast met kracht dadigheid zouden optreden om alle wanorde te beteugelen en de misdadigers te doen straffen. Is dat buitensporig?... Voorwaar, neen, want het strekt tot orde en vrede, tot 't welzijn van al de parochianen. De liberale scribenten klagen ook aan dat de Priesters het lezen verbieden van dag- en weekbladen die vijandig zyn aan den Godsdienst en zijne Minis ters. Aardige aanklacht voorwaar Is de Priester dan niet in geweten Episode uit de Fransche (Revolutie 24e vervolg. Hij zelf bemerkte hier niet veel van, want hy leefde byna voortdurend in een halven roes en zoo hy al eens nuchter was, voelde hy zich zoo ziek, dat hij zich haastte door vernieuwd drinken andere gedachten te krygen. Het was dus te voorzien, dat Claude zich in korter of langer tyd ten gronde zou richten. Niemand bekommerde zich om hem. Burger Léon vond het niet de moeite weerd, hem eens ernstig op zyn slecht gedrag te wijzen, en Aimée begreep zynen toestand niet. Vroeger bijna slaafsch onderworpen aan zyn adellijken meester, nu door de revo lutie met eene vryheid en eene onafhan kelijkheid begiftigd, waarvan hij geen ge bruik wist te maken, was Claude Miclion eigenlijk een trouw afbeeldsel van het ge- heele volk voor het uiterlijk had het Fransche volk zich losgerukt uit de heer schappij van den adel, doch nu wist het niet wat het met zijne vrijheid zou doen en viel, zooals Claude Michon, van het eene uiterste in het andere. Het ging er beden weer luidruchtig toe verplicht, nlle gevaar vau verderf van de geloovigen te verdrijven En zou er dan geen gevaar voor 't Geloof en de Zeden bestaan in het lezen van goddelooze, aan den Godsdienst vyandige schriften en nieuwsbladen Men zou, volgens de liberale scriben ten, zoo maar vrijlijk dag aan dag de verhevenste Mysteriën van onzen H. Godsdienst moeten laten bespotten, onze Priesters en Kloosterlingen laten laste ren en beleedigen Men zou, volgens de liberale scriben ten, de verspreiding van die schandalige verhalen, van diezedelooze mengelwer ken, niet mogen tegenwerken van aard om de laagste menschelijke driften aan te vuren... De liberale scribenten keuren ook af dat de Priesters zich aan 't hoofd stellen van spaargilden, maatschappijen van onderlingen bijstand, veebonden, enz. Waarom zouden de Priesters nu ook niet zoo wel voor het stoffelijk welzijn en als voor 't geestelijke mogen zorgen 't Is aan de liberalen niet verboden ook te zorgen voor de stoffelijke belan gen hunner vrienden op den buiten. waarom doen ze het niet Maar wat bekommeren zij zich met die pijpenkoppen, met die ploegen die in God gelooven, met die barbajen En in de kiezingen drukken de Pries ters m.:>t al hunnen invloed op 't gewe ten der kiezers om voor de katholieke candidaten te stemmen... Zou het dan de opperste plicht niet zijn der Priesters, het geweten der kie zers te verlichten, sedert dat de blauwen eo rooden den standaard van den oorlog tegen den Godsdienst hebben opge heven Zij die tegen de Priesters den oorlog voeren, die al het goede dat in de paro chiën wordt tot stand gebracht, die oneenigheden stoken en het zedenbederf begunstigen, verlangen dat men hen vrij spel zou laten te tijde van kiezing... Nu, dit eischt de held van Chipka ook. Als de Priesters ton tyde van kiezing in 't strijdperk treden, dan bevindt hij zich op 't terrein van wettige verdedi ging. Is het zijne plicht te zorgen dat er mannen gekozen worden van wien men verzekerd is dat onze godsdienstige rechten en vrijheden niet zullen in gevaar worden gebracht of verbeurd verklaard, iets wat zeer te vreezen is moesten de liberalen en socialisten, geholpen door de groene socialisten aan 't bestuur des lands komen. En nu ten slotte eene vraag Uit welk recht eischen onze driekleu rige tegenstrevers dat de Priesters zich met den kiesstrijd niet zouden bekom meren in de Roods Lamp. In het hoekige, onzin delijke lokaal zaten aan de kleine tafeltjes, dicht opeengepakt, zwetsende, drinkende sansculotten naast krijschende vrouwen, echte hellevegen, die byna allen dronken waren. Op het plein voor het huis verdrongen zich luid sprekende groepen verloopen ke rels, spitsboeven en dergelijken, waaraan Parijs in die dagen schrikbarend rijk was. In gewone welgeordende tijden houden die lieden zich schuil nu echter vertoonden zij zich overal met hunne roode vrijheids muts brutaal op het hoofd gedrukt. Men sprak natuurlijk over politiek. Men had de gevangenneming van Danton en zyne verwanten voorzien en besprak nu de gebeurtenis, zooals het al of niet aanwe zige verstand het ingaf. Hy was een vriend van het volk, schreeuwde een lange piekenier, met een normandisch accent, men kan zeggen wat men wil. Hy is onschuldig. Men heeft Danton niet geoordeeld, men heeft hem vermoord. Bah, sprak eene vrouw, die naast hem zat te breien, dood is dood. Geoordeeld of vermoord, dat is hetzelfde. Men moet de moordenaars ter ver- antwoordiging roepen, meende een ander. Zorg maar, dat gij uw hoofd by tijds onder de bijl uithaalt, in plaats van hier over zaken te babbelen, die gy niet be grijpt, mengde zich een derde in het ge sprek. Zijn de Priosters dan geen Belgische burgers Waarborgt de wet hunne burgerrech ten dan niet Waarom zouden dePriesters dan geen belang mogen stellen, gelijk andere kie zers in den keus onzer mandatarissen Uwe pretentiën zijn te dom of dwaas, fijne liberale scribenten Heerschap Rens, onze geniale liberale Volksvertegenwoordiger, zegt ons dat hij, nooit zijn vaandel in den zak heeft geborgen, dat hij, wat het leger be- treft, zich vlakaf verklaard heeft tegen de plaatsvervanging en ook tegen het alleman soldaat en hij door het in acht nemen der beginselen van recht- veerdigheid en gelijkheid, beduidde en nog beduid de eerlijke toepassing" o van het stelsel zoo merkweerdig en openhartig uiteengezet door den katholieken minister M. Hellebaut en door hem samengevat in deze woor- denAfschaffing der plaatsvervanging, vermindering van den diensttijd, geen vermeerdering van het contingent. geene vermeerdering van lasten. Heerschap Rens is dus voorstaauder van 't stelsel van legerhorvormiüg door Minister Hellebaut, in zitting van 24 November 1908, vooruitgezet. Heerschap Rens zegt verder dat wy Minister Hellebaut niet begrijpen. Maar zou hy hem wel begrijpen Wij gelooven het niet. Het stelsel dat hy aankleeft is samen gevat in deze woorden Afschaffing der plaatsvervanging, vermindering van den diensttijd, geen vermeerdeeing van het contingent, geene vermeerdering van lasten. Maar laat ons eens nagaan hoe Minis ter Hellebaut dit stelsel, in zitting van 24 November 1908, heeft vooruitgezet. Onder ander zegde hy Dus moeten wy streven naar ver- mindering van diensttijd met ver- meerdering van het contingent die er mede gepaard gaat. Dus Minister Hellebaut bekent uit drukkelijk dat ergeeno verkorting van den diensttijd mogelijk is zonder ver meerdering van het contingent. En volgens heerschap Rens is er in 't stelsel van den Minister van oorlog geene vermeerdering van het contin gent. Wie is het die Minister Hellebaut niet begrijpt En verder verklaart de Minister van oorlog het nog uitdrukkelijker wat zijn stelsel beoogt Dergelijk stelsel, rechtveerdiger en redematiger, zou door 't land goed bejegend worden. Langzamerhand werd de strijd heviger. Voor afwisseling ranselde men elkaar eens flink af, en begon dan weer van voor af aan. Claude Micbon zat tusschen zijne vrien den en ledigde het eene glas na het andere. Hy voelde zich heden byzonder ellendig. Op het oogenblik, dat het in de Roode Lamp weer hevig toeging on men op het punt stond, elkaar in het haar te vliegen, trad kapitein Bourdon binnen, begeleid door eeno nationale garde. Stilte schreeuwde hy de strijders toe, stilte, burgers Gaat ge nu vechten om een man, die braste van bet zweet van het volk, die zich door de aristocraten geld liet geven voor zijne zwendelpartijen Danton heeft den dood verdiend, en ge moet het Comité du Salut public dankbaar zyn, dat u van zulk een monster bevrijd heeft. Leve het Comité du Salut public burgers Heidaar I Wyn en glazen Leve Robespierre, leve de Republiek Dat was eene redeneering, waaraan noch de lange Normandier, noch de breiende vrouw, noch iemand anders in de Roode Lamp weerstand bood. Ongeveer een dozijn goed gewapende nationale garden, gevulde glazen wie kon daaraan weerstaan Allen brulden dan ook Leve Robe spierre, leve het Comité Danton was vergeten. Geef my, zeg ik, ging George Bour don .yoort, die naar eyn gloeiend gezicht te oordeelen dien dag reeds meermalen Het zou voordeelig zij in burgerlijk opzicht, geen bezwaren opleveren in militairen zin en een beginsel verwe- zenlyken dat, volgens mij, de grond- slag moet zijn van de legerinrichting in een land als het onze in oorlogs- tijd het volk zooveel inspanning laten verwezenlijken als mogelijk is in vredestijd zoo weinig opoffering als het wezen kan Deze formuul leidt tot algemeen gemaakten dienstplicht Wat beteekent dat anders dan het alleman soldaat. Aardig?... Heerschap Rens is tegen het alleman soldaat en hij staat het stelsel van Minister Hellebaut voor dat tot algemeen gemaakten dienstplicht leidt, tot het alleman soldaat I Begrijpt wie kan En nu Vermindering van dienst tijd. Op 65,000 jongelingen rijp voorden dienst i. a. w. die jaarlijks moeten loten zouden slechts 35,000 of i) 51 ten honderd ingelijfd worden, dit cijfer is op weinig na hetzelfde als in andere landen. Dit getal zal ons toela- ten al de noodige vrijstellingen te ver- gen. Als men 't jaarlijks contingent op 13,300 manschappen behoudt dan zullen er, met afschaffing dor loting, van 35,000 bekwaam tot den dienst 21,700 moeten vrijgesteld worden. Ec. die 21,700 vrijstellingen zullen onbetwistbaar aanleiding geven lot konkelfoeserij, bevoordeelingen en schreeuwende ongerechtigheden. En dat staat Heerschap Rens voor Aangenomen dat men er een derde zou vrijstellen dan zouden er jaarlijks meer dan 23 duizend militianen naar de kazerne gesleurd worden om de ver mindering van diensttijd, voor eenige tijd, te kannen toestaan. Voor eenige tijd, ja, want weldra zou men de militaristen hooren schreeu wen dat de tijd te kort is om goede soldaten te vormen. Zekere generaals, kolonels, majors, kapiteins, enz. hebben het reeds laten hooren. En de bliekskens zouden ge bakken zijn. En dit alles zou volgens Heerschap Rens, geene vermeerdering van lasten veroorzaken. Denkt Heerschap Rens dan toch dat het kiezerskorps van 't Arrondissement van Aalst, uit eene bende domkoppen is samengesteld De Hoppeoogst. Volgens Engel- sehe schatting zal de hoppeoogst in Engeland slechts 130,000 kilogr. bedra gen. De tijdingen van de markten van Europa zijn over het algemeen onguus- tig, en men vreest dat de Europeesche hoppeoogst niet boven den helft zal gaan van dien van verleden jaar. Robespierre on de Republiek had laten leven, echten emigranten wijn. Hier is goud, echt emigranten goud geef ik er voor. Toe maar jongens, toe maar, leve de Provence 1 Dat gaf een gejubel en een vreugde. Alleen Claude Michon staarde den kapitein zwijgend aan, alsof hij een geest zag. Hij voelde do oude wond, die Aimée toenmaals verbonden had opnieuw branden, en hy bracht de hand naar zyn gordel, waarin hij een lang dolkmes droeg. Toen zag hy George Bourdon de schoone klinkende goudstukken op de tafel wer pen. Hoe kwam de officier aan goud Claude Michon wist zeer goed, dat de soldij in assignaten uitbetaald werd, en dat het goud als het ware uit het verkeer wegge blazen was. Het was duidelijk. George Bourdon had dien rampzaligen nacht in de Provence het goud weggenomenen Claude Michon had een sabolkap gekregen meer niet. Zacht wat, manneken, zacht wat, mompolde Claude Michon. De nacht was reeds ver gevorderd, toen Bourdon de Roode Lamp verliet. Heen en weer zwaaiend brulde hy met zyne ruwe stem de Marseillaise. Toen hy over de Seine-brug ging, sprong plotseling van achter het gedenkteeken Henri IV een donkere gestalte op hem af. Op hetzelfde oogenblik voelde George Bourdon het koude lemmer van een mes in zyn rug dringen. Krachtige armen hieven De oogst is geschoren en de tijd nadert alweêr dat men zal moeten donken aan den toekomenden zaaitijd. Wie zegt zaaitijd zegt ook zaaigraan en meststoffen. 't Is voor den aankoop van meststoffen dat wij een woordje willen zeggen. Eersten vooral willen wij aan de landbouwers herinneren dat er eene wet op de vervalsching der meststoffen bo- staat, iets wat nog vele landbouwers niet goed schijnen te weten, ten minste ze maken zich die wet niet ten nutte. Er was een tijd dat de landbouwers schandelijk bedrogen werden in de meststoffen door schaamtelooze kerels de naam van handelaars verdienen ze niet, want ze waren eenvoudig be driegers die onder ronkende bena mingen aan de menschen zoogezegde meststoffen verkochten welke soms niets anders bevatten dan zand, gemalen stee- nen of assche. Wat wonder mag heeten, is dat vele landbouwers die vreemde ratten op bun woord geloofden en komptant betaal den. Enkel als het oogst was, ondervond de lichtgeloovige landbouwer aan zijnen slechten oogst dat hij was beetgenomen. Maar 't was dan te laat. Op het aandringen der landbouwers groep in ..de Kamer is dan _eene wet gemaakt, welke den landbouwer in staat stelt zich tegen bedrog te vrijwa ren. Dio wet, bepaalt immers dat de han delaar in m^ststofien aan den kooper eene factuur moet afleveren, op welke is aangeduid hoeveel per cent voedende stoffen de geleverde meststoffen bevatten We weten het, er zyn weinig land bouwers die eene factuur vragen van hunne leveraars we weten het niet om wal reilen zij daar niet achterloopen zooals ze zeggen toch is het zeker dat zij door die verzuimenis alle recht en mogelijkheid op eene schadevergoeding verliezen Die voorzorg is niet zoo noodig als men koopt bij de handelaars der streek deze toch koopen zeiven hunne mest stoffen met waarborg op de faktuur, en de landbouwer kan zich op hunne eer lijkheid betrouwen. Doch het gebeurt nog dat er van die vreemde kerels met stalen en schitto- rende katalogeu het land afloown. Van die, welke men niet kent en die men niet weet waar zij wonen, moet men eene faktuur met waarborg eischen, als men ei- dan toch van koopen wil, wat men best niet zal doen. Daarbij moet men in de vereischte voorwaarden staleu nemen en doen ont leden om te zieu of de hoedanigheid inderdaad overeenkomt mot die welke op de faktuur is aangegeven. Voor landbouwers, die niet al te ge leerd zijn en van zulke zaken geeno hem in de hoogte. Men wilde hem blijk baar over de brugleuning in de Seine werpen. Hy schreeuwde luidkeels om hulp en weerde zich met de kracht der wan hoop. Eene schorre stem, ^ie sterk naar bran dewijn rook, fluisterde hem in het oor dat is de wraak voor den sabelkap in het kasteel de la Tour des Meaux. Ge zyt te heet, manneken, march het water in. Koel u wet af Het was het werk van eenige seconden. Het lichaam van George Bourdon viol mot een doffe plons in het water. Claude hoorde nog eenige hevige bewegingen, toen werd alles stil, en Claudo Michon vervolgde zijnen weg. Hij was een moordenaar. Nu ja, waarom niet Werden niet duizenden in dezen tijd in Frankrijk vermoord Claude Michon ging naar huis. Hy be dacht, dat men hem nu ook wol eens een hoofd kleiner kon maken, als zoovele an deren. Waarom zou men niet Dan was het voorbij, en Claude Michon voelde zich lichamelijk en geestelijk zoo ellendig, dat hem het leven op het oogenblik weinig be lang inboezemde. In de rue du Casque gekomen, zag hy door eene spleet nog licht in de slotma- kerij van burger Boyer. Nieuwsgierig wat daar aan de hand was, trad hy nader en zag door do luiken, die maar slecht sloten. In de werkplaats zat Aimée en weende, dat de tranen over hare wangen ondervinding hebben, is hot altijd af te raden aan onbekenden to koopen. In vele plaatsen koopen de landbou wers samen hunne meststoffen. Dat is aan te bevelen. De meest bekwamen zorgen er voor dat de meststoffen van de vereischte hoedanigheid zijn daar men alzoo eene groote hoeveelheid ineens koopt, kan men ze ook bekomen aan eenen voor deel i geren prijs Het gebeurt zelfs dat de koopersde te leveren meststoffen in aanbesteding leg gen en laten leveren door dengenen die de beste voorwaarden aanbiedt. Die samenkoop is aan te prijzen. Wat wij nu aan de landbouwers nog eens willen zeggen is, dat de wet hun het middel geeh zich tegen bedrog te vrywaron zij hoeven dus de wet te benuttigen. Betalen maar. Meermaals reeds hebben wy erop gewezen dat de vereenigdo geuzen, indien zij aan het hoofd moesten komen, de belastingen grootelijks zouden moeten vermeerde ren, om alles uit te voeren wat zij in hun programma schrijven. Sommigen hebben wellicht gemeend dat zulks enkel polimiek was. Welnu, hetgeen wij schreven wordt heel en gansch bevestigd door het Offi cieel orgaan der Vrijdenkers dat schrijft: Eet zou aan de liberalen onmogelijk zijn te besturen zonder nieuwe en over groot e geldmiddelen te scheppendie waarschijnlijk de belastingbetalers wei nig zouden bevallen. Als reden geeft het blad op data de inlevoeren hervormingen die op het programma der vereenigde geuzen voorkomen belangrijke uitgaven zullen na zich slepen 't Is dus juist hetgeen wy gezegd en herhaald hebben. De kiezers weten dus uit zekere bron dat de belastingen zullen verhoogd wor den indien zij de verbondene liberalen en socialisten aan het hoofd zouden brengen. Een Vlaamsche Pastoor, nota ris benoemd in Amerika. Op 31 Augustus laatstleden werd Vader Steur, de pastoor der Vlaamsche parochie te Mishawaka, Indiana, notaris benoemd door Gouverneur Marshall van Indiana. Een paar dagen te voren was de priester verschenen voor Rechter Funk van het Circuit Court te South Bend. Hy maakte er de aanvraag en passeerde er het exaam door den Staat van ludiana voorgeschreven. Het doel van den priester is zijne laud- genooten last, tijdveriet en kosten te sparen. Geene week gaat er immers voorby, zonder dat zij bij hem gaan met alle soorten van offlcieele stukken en papieren die moeten vóór eenen notaris geteekend worden. Ou noodig te zeggen dat Vader Steur kosteloos die diensten bewijst aan zyne Vlamiugeu. rolden, Naast haar zat burgeres Laurac, die snel en druk met haai' sprak. Wat hadden die vrouwen zoo laat in don nacht nog met elkaar te beraadslagen dacht Claude Michon. En waarom moest burgeres Aimée zoo bitter weenen Claude hield den adem in, en luisterde gespannen toe, om te vernemen wat er te doen was. Tien Bourdons hadden voor hem niet zooveel weerde als de tranen van Aimée. Aimée Als een lichtstraal verhelderde zij zijn droevig ongelukkig bestaan zij alleen deed zyn hart menschelyk sneller kloppen Ge moet het doen, Aimée hoordo hy burgeres Laurac zeggen, het is het eenige zekere middel, om uwen vader het leven to sparen. Hoort ge, Aimée, het eenige Nu Danton dood is, kan men hem iederen dag voor de revolutionnairo recht bank sleepen. Ga daarom naar burger Ro bespierre. Men zegt algemeen, dat hy niet onrechtveerdig is hy zal dus ook u en uwen vader recht doen geschieden. En riu, ween niet moer, lief. Het lot der vrouwen is nu eenmaal in deze wereld, lyden en altyd lyden. Ons ceuig wapen is ons smeeken, en wanneer mannen elkaar naar het leven staan, blijft ons alleen over, de bede om vrede en rust, om barmhartigheid en liefde. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1909 | | pagina 1