m
Ég
w
Zondag 10 October 1909
5 centiemen per nummer
648le Jaar 4196
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en Arrondissement van Aalst.
.GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
1
pfe. J
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Geldverspilling
godsdienststri j d
CLAUDE MICHON
De Graangewassen.
Zondagrust.
DITJES en DATJES.
DE DENDERBODE
Dit j)lad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere*week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschryving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont-
vimgen zyn ten laste van den schuldenaar.
Men Schrijft in by C. Van de Putte-GooMens, Korte Zoutstraat, N* 31
en in alle Postkantoren des Lands.
S-
t'. J®
CUIQUE >UUH.
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op
3"" bladzijde 50 centiemen. Dikwijlsjte herhalen bekendmakingen by accoord.
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Nota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.
Aels», O Oct. 1909.
Het eigenlijk liberaal program.
en
Het officieel orgaan der vrijdenkerij
gaf onlangs te kennen dat het voor de
liberalen onmogelijk zoude zijn te
regeeren zonder zich nieuvoe en over
groots hulpmiddelen aan te schaffen
Onder de talrijke bewijsredenen dezer
gebeurlijke bloedlating, steunde boven
gemeld orgaan zich voornamelijk op
deze dat de uit te voeren hervormin
gen, welke op het program der anti
klerikalen staan, ontzaggelijke uitgaven
zouden veroorzaken
Doch, wachten wij dien millioenen-
dans en de verwezenlijking van die
hervormingen af en duiden wij eens
heden aan welke plichten de anti
klerikalen afgevaardigden zouden te
vervullen hébben, moest de liberale
partij opnieuw het Staatsbestuur in han
den nemen.
1° 't Is, zoo zegt het blad, uit pure
kiesveinzerij als zekere anti-klerikalen
verklaren dat de godsdienst eene bijzon
dere zaak is.
Wanneer met het oog op de kiezing,
de aDti-klerikalen zeggen dat de gods
dienst eene bijzondere zaak is, dan heb
ben zy eene nevenbedoeling.
De vrijdenker houdt bij hoog en bij
laag staande dat hij, in politiek, blijft
den verklaarden vijand der Kerk en dat
hij deze een oorlog op leven en dood zal
aandoen.
Het schijnt ons dus gevoeglijk, zegt
het blad, den politieken strijd togen
de overheersching der Kerk slechts toe
te vertrouwen aan mannen, die met
deze gausch afgebroken hebben.
De anti-klerikale afgevaardigden,wel
ken post zij ook zouden mogen beklee-
den, moeten vrjjenkers zyn/
2° De verwereldlijking, dat is te
zeggen de outchristening der openbare
school betaald met ons aller geld
en de strijd, bij middel van hetzelfde
geld, tegen het vrije onderwijs moeten
hardnekkig voortgezet worden, ten
einde de kiesmacht der anti klerikale
partij te ontwikkelen.
De vrijdenkers moeten, overigens,wel
overtuigd wezen dat het godsdienstig
onderwijs een hinderpaal is voor de
verspreiding van hunne princiepen en
dat dit ouderwijs aan de vrijdenkerij
op kleigebied een zeer groot nadeel be
rokkent...
De anti-klerikale partijen erkennen
heden dat het zuiver wetenschappelijk
onderwys tot hunne kiesmacht bijdraagt.
Zij moeten dus waken opdat de afge
vaardigden werkelijk deelnemen aan de
verdediging der wereldlijke school. Een
anti-klerikaal afgevaardigde kan zijne
kinderen niet naar de godsdienstige
Episode uit de Fransche (Revolutie
2öe vervolg.
Aha, dacht Claude Michon, het gaat
om den graaf Zacht wat. Daarin hebben
wij ook nog wat mee te praten. En al geeft
burger Léon my ook die vijf duizend frank
niet, zoo heb ik hierin toch wat te zeggen.
Juist daarom zelfs.
Zoo sprekende ging hij verder en kwam
■poedig in de woning aan, waar hij zich te
bed begaf en insliep. Doch nog in zyne
droomen zag hy de gebeurtenissen van
dezen nacht, hy zag weer de Roode Lamp,
weer was hij met Bourdon op de Seine-
brug, maar het duidelijkst van alles zag hy
het betraande gezichtje van Aimée door de
luiken der werkplaats van burger Boyer.
XV.
Saint-Just, de vertrouwde van Robe
spierre, was eene openhartige, niet ach
terdochtige soldatennatuur. Geslingerd in
de woelige beroering van het schrikbe
wind had hij van Robespierre zijn afgod
gemaakt. Wat Robespierre zegde was juist;
wat hy dacht was goed, meende Saint-
Just.
In den laataten tijd echter scheen hem,
scholen zenden. Hy moet zich verzetten
tegen de aanneming van vrije scholen.
Gij hebt goed verstaan lezer u Ou Ja-
geen enkel voorwendsel mag een katho
liek in offlcieele scholen onderwys
geven men zal slechts onderwijzers
aannemen, die hunno opvoeding genoten
hebben in vrijdenkers-normaalscholen
of die ernstige waarborgen aanbieden
van auti-klerikalism. Zij zullen altijd
de voorkeur genieten boven de ver
dachten al waren deze laatste ook in
't bezit der schoonste diploma's.
Doch, gaan wij voort met de aanha
lingen van gemeld blad
De anti-klerikale afgevaardigde moet
uit de offlcieele scholen alle sporen van
godsdienst doen verdwijnen, alle zinne
beeldige figuren van den catechismus
afschaffc-o, in 't kort aan die scholen een
volstrekt wereldlijk karakter zoeken te
geven.
3° De afgevaardigden in de Kamers
moeten stemmen tegen de begrooting
der eerediensten... tegen hot behouden
van het gezantschap bij het Vatikaan en
tegen het behoud van de militaire vrij
stellingen der priesters...
4° De gemeenteraadsleden moeten
stemmen tegen de begrootiugen der
kerkfabrieken. Stemmen tegen de reke
ningen dier fabrieken, welke eene ver
meerdering van lasten voor gevolg
hebben en in tegenovergesteld geval
zich onthouden.
De bestendige afgevaardigden moe
ten de gemeenten ondersteunen, welke
zouden weigeren deze lasten op hen te
nemen. -
5° De hospitalen en gasthuizen moeten
verwereldlijkt worden. L)at moet ook ge
beuren met zekere gemeentelij ko wees
huizen... Edz. enz.
Alzoo luiden de geboden van den vrij
denker dat ligt op den bodem van zijn
hart dat is zijn program.
Gij zult zien dat geen enkel afgevaar
digde der linkerzij zal tegenspartelen,
dat geen enkele anti-klerikale gazet zal
protesteeren, ten ware het misschien
voor den schijn.
Wij kunnen ons aldus aan den hard
nek kigsten strijd verwachten tegen den
Godsdienst bij middel der geldmiddelen
van den Staat en aan de vervolgiug der
godsdienstige vereenigiugen. Dat zal
duur, zeer duur kosten, dat wordt niet
geloochond, maar wat geeft dat. Voor
alles moet de katholieke Godsdienst in
den kuil versmacht worden. Met zulk
program en den algemeenen dienst
plicht, welke algemeen door alle anti
klerikalen geëischt wordt, zullen de
openbare geldmiddelen weder het tekort
bereiken gelijk in den tijd van M.
Graux.
De kiezers zijn gewaarschuwd Door
voor de liberale partij te stemmen, lokt
men den godsdienstigen oorlog uit,
werkt men mede aan den ondergang
van het land," verlaagt men België
tot den rang van het tegenwoordige
Frankrijk.
alsof Robespierre niet meer zoo zeker was,
dat zyne maatregelen toegejuicht werden
door dc grooto menigte. De Volksgunst
had hem op een voetstuk geplaatst, doch
langzamerhand begon dit te wankelen.
Er vloeide te veel bloed, Robespierre
was onverzettelijk, waar het gold de zoo
genaamde gelijkheid te verkrijgen. De
eene terechtstelling volgde op de andere.
Het revolutieplein was gedrenkt met bloed.
Het aantal ongelukkigen, die onverzorgd
achterbleven, werd immer grooter en men
begon te begrijpen, dat een schrikbewind
geenszins liet middel was, eene gelukkige
toekomst te verkrijgen, eene ware repu
bliek met zuivere toestanden, integendeel,
men had nu te doen met onbarmhartigen,
die wreed en gevoelloos het arme volk gce-
selden, dat aan hunnen willekeur was
overgegeven.
Gy hebt uw doel bereikt, Robes
pierre, sprak St-Just hem toe, gij staat on
het toppunt van uwe macht. Binnen de
grenzen van Frankrijk durft niemand u
trotseeren. Van de drie helden der Revo
lutie. Danton, Marat, Robespierre, zijt gij
alleen nog over, als erfgenaam niet alleen
van hunnen roem, maar ook van hunne
macht. Maak dus nu een einde aan al die
wreedheden, zooals gy beloofd hebt, en
zooals het volk immer dringender begint
te eischen.
Zoo antwoordde Robespierre hard
en bits. Hoeveel heeft men u geboden, om
zoo tegen my te spreken
De leelt der wintergranen gebeurt op
groote schaal in België, en, volgens de
jaarlijksche landbouwstatistiek, over
treffen onze opbrengsten die der andere
landen.
Zulks is, zonder eenigen twyfel, toe
te schrijven aan de oordeelkundige
kweek wijze en de goede zorgen onzer
Landbouwers.
Dit wil evenwel niet zeggen dat er
geene verbeteringen meer dienen inge
voerd te worden. Volstrekt niet; wij
zijn de meening toegedaan, dat er op
gebied van bemesting nog veel te ver
anderen valt. De doelmatige bemestings-
wijzo laat nog veel te wenschen, en
wierddeze met verstand toegepast, voor
zeker zouden de opbrengsten nog ver-
hoogen. Dat toonen ons telkenjare de
menigvuldige practische proeven die
worden aangelegd.
De samenstelling der verschillende
graansoorten toont dat zij veel stikstof
en fosfoorzuur tot hunne volledige ont
wikkeling noodig hebben. Dusvolgens
dient men hiervan hij de bemesting
rekening te houden.
In talrijke proeven, door ons onder
nomen, hebben wij bevonden dat de
echte opgeloste Peru-Guano van het
vermaard huis te Antwerpen, ons de
hoogste opbrengsten en de meeste zui
vere winst heeft gegeven. Deze guano
bevat per 100 kgr. 7 kgr. stikstof, 10
kgr. in water oplosbaar fosfoorzuur en
2 kgr. potasch.
Er is dus voldoende stikstof voorhan
den voor de volledige ontwikkeling der
planten, en het hoog fosfoorzuurgehalte
werkt allervoordeeligst op de vorming
van het graan en de stevigheid der hal
men ten andere, dit element is in alle
gronden te weinig aanwezig, en ons
stalmest zelf is er zeer weinig van voor
zien. Wy kunnen dus onze landbouwers
niet genoeg aanzetten, deze natuurlijke
meststof regelmatig en zoo vroeg mo
gelijk te gebruiken. Vóór het omploegen
van den grond raden wij aan 300 tot
400 kgr. echte opgeloste Peru-Guano uit
te strooien en diep onder te werken.
Vele landbouwers hebben nog de ge
woonte, deze vetten als dekmest aa/i te
wenden. Dat is eene misslag Men mag
niet vergeten dat de Guano eene orga
nieke meststof is, die dan ook slechts bij
goede inwerking de beste uitwerksels
en de hoogste opbrengsten verzekert.
Wij kunnen onze lezers niet genoeg
aanbevelen dezen raad te volgen wy
hebben de vaste overtuiging dat huune
moeite met goeden uitslag zal bekroond
worden, doch men verliezc niet uit het
oog dat wy het uitsluitelijk gebruik van
echte opgeloste Peru Guano aanpryzen.
Proever.
Van's middags tot middernacht, eenige
dienstdoende Apotheker, op Zondag 10
October 1909, M. De Waele, Kerkstr.
Men hoeft mij niets geboden, Robes
pierre, en het wantrouwen, dat gij mij
met die woorden betoont, beleedigt mij
ook niet. De machtigen der wereld hebben
dikwyls reden tot wantrouwen.
Ik beken het, St-Just, hoe meer men
de menschen leert kennen, hoe meer men
ze wantrouwt. Ik wil geerne gelooven, dat
gij mij trouw zult blijven. Ik vertrouw op
uwe eerlijkheid en op uw doorzicht, zoo gij
ten minste niet tegen my spreekt als zoo
even.
Niet zoo tegen u spreken Ik meen
het zoo goed met u.
Het is mogelijk, dat gy gelooft, dat
gij het goed met mij meent, doch domheid,
St-Just, heeft met verraad dit gemeens dat
beide schade aanrichten. De domheid is
als het ware verraad in een zachten vorm.
En wat gy my zegt is eene domheid.
Meent ge waarlyk, dat ik rnyne macht be
houden kan, wanneer ik de roede weg
werp, waarmeê ik tot nu toe de menigte
getuchtigd heb... 1 Ik wenschte dat liet
mogelijk was. Zoowaar ik leef, St-Just,
het is mijn vurige wensch. Ge weet, dat ik
geen eend kan zien slachten, zonder by na
in onmacht te vallen. Ge zinspeelt op het
afschaffen der revolutionnaire rechtbank
Weet ge wel, dat ik dan niet alleen alles,
wat tot nu toe verworven is, in gevaar
breng, maai- ook alle terechtstellingen, die
plaats gehad hebben, tot nuttelooze moor
den stempel Er is geen uitweg. Wy moe
ten volhouden tot aan het einde 1 Het oude
Aan de Jonkmans en Jonge
Dochters die verlangen te trouwen.
Een raad van den bekenden Pastoor
Forschver op eene vergadering te Stut-
gart in Duitschland uitgesproken.
o Zyt gij van plan een huwelijk aan te
gaan, dan dient gij u eerst tot den goe
den God te wenden, en met Hem alles in
orde te brengen. Daarna ernstig uw
keuze gedaan, want het geldt voor
altijd Wil iemand Gapucien worden,
dan moet hij eerst hot noviciaat door
maken, en bemerkt hij, dat hij niet op
zijne plaats is, dan hangt hij zijn pij aan
den kapstok en zegtBonjour heeren,
ik heb de eer u to groeten is daar
entegen iemand getrouwd, dan volgt
geen proefjaar meer dan mag hij niet
zyn hoed nemen en zeggenAdieu, ik
ga er van door Neen dan geldt het
spreekwoord gij zijt eenmaal inge
scheept, nu moet ge varen. Hot is daar
om van belang, dat men een goeden
raad vraagt hij den pastoor of den biecht
vader. In den tegenwoordigen tijd is dit
het laatste, waar men aan denkt dik
wijls vergeet men het geheel en al.
Hebt gij echter den raad van uw pastoor
ingewonnen, en den zegen uwer ouders
ontvangen, treed dan gerust voor het
altaar ont don zogen der Kerk to vra
gen. Hebben daarentegen hertstocht
of geldzucht a bruid eu bruidegom by
elkaar gebracht, wat baat dan de inze
gening des priesters Dan is het ergste
te vreezen.
Ik ben verre van de paters en de
pastoors geerne te zien, maar ik moet in
der waarheid getuigen, dat de Zendelin
gen de eenigste zyn, die in Congo wer
ken eu beschaven. Men ziet ze, nevens
de negeis hun land bewerken, de kinders
onderwijzen, hun een ambacht leeren,
en dat met eene belangloosheid, welke
al de Europeanen hebben kunnen be
wonderen. Neen de Zendelingen maken
geen misbruik van de negers. Zonder
hen zou de beschaving geenen stap ge
daan hebben in Congo.
Een vrijmetselaar
in het Carillon van Oostende.
In dit oogenblik wordt de zalig
verklaring onderzocht, van Bernadette
Soubirous, de nederige bergbewoonster
van Lourdes, waar O. L. Vrouw aan
verscheen, verscheidene malen, ter
plaatse waar nu de H. Maagd vereerd
wordt, en waar de machtige bron, die
nog altoos met wonderbare kracht vloeit,
toen ontstond.
Wy lezen thans in La Croix d van
Nevers
Het geestelijk tribunaal, dat de zaak
van Bernadette Soubirous (in 't kloos-
ter Zuster Marie-Bernard) onderzoekt,
•.heeft haar graf doen openen dat zich
bevindt in het Klooster der Zusters
van Liefde, Sint-Gildardstraat te Ne-
n vers, waaria haar lichaam werd neer-
gelegd in 1879, na het overlydeu der
eerw. Zuster.
Frankrijk moet verwoest worden, opdat er
plaats zy voor het nieuwe.
En wanneer meent gij het einde te
bereiken
Binnenkort. Nog slechts eene kleine
tijdsruimte scheidt ons van den eeuwigen
vrede der nieuwe republiek.
En intusschen
Intu8schen moeten nog eenigen vallen.
Saint-Just trad verschrikt eenige stap
pen terug.
Nog eenigen En altijd nog eenigen.
Weet gij wel, Robespierre, dat gij reeds
voor den aanslag op de Girondijnen gezegd
hebt, dat eenige hoofden vallen moesten.
Die eenigen zyn reeds tot duizenden aange
groeid en nu spreekt gy weer van eenigen.
Om een land te redden moet men
voor geen offer terugdeinzen.
Ook is de zaak niet zoo ernstig als gy
meent. Maar zeg zelf, St-Just, of ik de
republiek als gevestigd beschouwen kan,
zoolang de vleiende, kruipende Tallien met
zyne vrouw om mij heen draaien, om my
op een gegeven oogenblik eenen dolk in
het hart te stcoten
Wie heeft hen van dit plan beschul
digd, vroeg St-Just haastig.
O, dat komt er niet op aan. Ik weet
alles. Al kon zich burgeres Amarantbe door
zulke verklaringen ook niet redden, ik weet
waaraan ik my te houden heb. Dan nog
Duval, Legendre, Bourdon, vooral de sluwe
Badier, Lecointre, Rovère, Cambom, Mous-
tier....
Het lichaam werd teruggevonden
volkomen gaaf, en in volmaakten staat
a van bewaring. Na dat het in een
nieuwe zerk was gelegd, word het
terug iu het graf geplaatst, dat op-
nieuw werd toegezegeld.
De prijs van Rome voor de
toonkunst. Dinsdag heeft de jury,
gelast met het beoordeelen van den prijs
kamp van Rome voor de toonkunst,
uitspraak gedaan over de werken der
verschillende mededingers. Deze waren
nog ten getalle van zes MM. Robert
Herherigs, van GentLeon Jongen, van
Luik Alfred Maliy, van Brussel; Guil-
laume, van Luik Meulemaus, van
Mechëlen en Van Hoof, van Antwer
pen. Het onderwerp der hun opgelegde
kantale was De legende van Sint-
Huibiecht.
De ie prijs aan M. Herberigs.
Dinsdag, na de uitvoering van de
werken der verschillende mededingers
in het paleis der Akademiën to Brussel,
heeft de jury met algemeene stemmen
den eersten prijs met grooto onderschei
ding toegekend aan M. Robert Her
berigs den tweeden prijs aan M. Jongen;
eene eervolle melding aan MM. Van
Hoof en Maliy.
De uitspraak van den jury werd al
gemeen goedgekeurd door de talrijke
genoodigden, welke de uitvoering had
den bijgewoond. Do aanwezige Gente
naars brachten hunnen bekroonden
stadsgenoot eene geestdriftige ovatie.
Reclame. In zake van handel,
is de reclame dikwyls eene bron van
rijkdom. Vele zijn er die do reclame
niet genoeg op prijs stellen. Veel schrif
ten zijn er uitsluitend aan de reclame
gewijd. De Correspondent, een groot
Fransch tijdschrift, behelsde over kort
eenen zeer geleerden artikel wegens
reclame.
De handelaars en njjveraars moeten
hunne waren aan den mao brengen
het publiek moet hunne waren leeren
op prys stellen; men moet weten dat
zij bestaan men moot hun adres,
o hunne hoedanigheden kennen, hun
bedrijf.
Zaken gaan maar vooruit met re
clame. Reclame moet er zijn in de
vitrien. De fabriekmerken van zekere
huizen trekken aan. De reclame is zoo
oud als de straatde handelaars hebben
altijd trachten reclame te maken en
geld te winnen.
De reclame heeft mot don tijd toege
nomen. De Amerikanen geven het voor
beeld. Men besteedt daar onzeggelijk
veel geld aan reclame. Het meeste deel
der huizen van nieuwigheden in Ame
rika, in Engeland en in Frankrijk,
geven wel twee miljoen 's jaars voor
reclame. Het moet wel zijn dat reclame
maken geene kwalijke zaak is. Carnegie
zei eens Om te gelukken, is het niet
kwalijk gerucht te maken
Hoe zou er iemand weten dat ge iets
goeds hebt, zei Vanderbilt, indien gy het
Houd op, houd op. Dat is verschrik
kelijk
Zy zijn vyanden der republiek. Zij
moeten sterven
En dan
Dan vieren wij liet feest der broeder
lijkheid, het feest der ware republiek.
Robespierre riep St-Just met luide
stem, uwe ware republiek is een droom
beeld, dat gij nooit bereiken zult.
Nooit vroeg Robespierre scherp.
Rustig en gelaten ging hij echter voort
Toch wel, gy zult het zien
Op hetzelfde oogenblik trad Leonore Du-
play de kamer binnen.
Burger Robespierre, sprak zij, eene
jonge dame, die zich burgeres Aimée
noemt, wenscht u te spreken.
Ik ken burgeres Aimée niet, en ben
sedert den dood van Marat voor onbeken
den, vooral voor onbekende jonge meisjes,
niet te spreken, zeg haar dit, antwoordde
Robespierre.
Zij verzoekt dringend...
Dat wil ik wel gelooven velen wen
schen dringend met mij te spreken. De
verzoekschriften en dreigbrieven wordon
steeds talrijker in den laatsten tyd. Zeg aan
burgeres Aimée, dat ik haar niet ontvan
gen kan. Zoo zy u een verzoekschrift wil
overhandigen, kunt gij het aannemen.
Ik ken burgeres Aimée, viel St-Just
hem in de rede, gy kunt haar gerust ont
vangen.
Zoo sprak Robespierre achterdoch-
niet laat kennen. Al de menschen van
zaken zeggen hetzelfde. Er is geen groot
handelshuis in de Veroenigde Staten, dat
geen vijf ten honderd van zijne winsten
verteert in reclame.
De annonce is zoor wenschelijk. Zij is
een goed middel van informatie, een
vlug en gemakkelijk middel; alle dagen
kan dat middel aangewend worden, en
op de meest verscheidene manieren. De
annonce is de minst kostelijke en de
beste ruchtbaarheid. Een dagblad gaat
in veel handen, ligt ook iu herbergen,
waar veel personen het nemen en lezen.
Een gewoon lezor van gazetten kykt
naar de annoncen ook. De aankondiging
doet do zaken marcheeren. Een huis dat
veel reclame maakt, is een huis dat
goede zaken doet. Om de zaken te ver
beteren, moet men reclame maken. Een
zaakman zei eensMoest ik 5 frank
hebben om zaken te doen, ik zou er 4
d aan reclame besteden.
Vergadering der Middenafdee-
ling. Militair ontwerp. Dijnsdag
morgend en Dijnsdag namiddag is de
Middenafdeeling bijeengekomen onder
het voorzitterschap van M.G. Cooreman
om lezing te hooren van het verslag
van M. Melot.
Al de leden waren aanwezig.
In zijn verslag somt M. Melot de
wenschen op der Middenafdeeling. Die
wenschen zijn
1) Aanneming der voorstellen betref
fende de vrijwilligerschap en uitdruk
king van den wensch al te doen wat
mogelijk om het vrijwilligerschap te
bevorderen en uit te breiden.
2) De afdeoling neemt het stelsel aan
van eenen zoon per familie in vervan
ging der loting,
3) De afdeeling legt op het wettig
vaststellen van het jaarlijksch kontin-
gent.
4) De afdeeling verwerpt in haar ge
heel en krachtdadig de plaatsvervan
ging, als zijnde verouderd en onrecht
vaardig.
5) De afdeeling meent dat al die pun
ten van aard zijn eene merkelijko ver
betering te brengen in het huidig aan
wervingsstelsel van ons leger.
De afdeeling heeft besloten al die
punten over te maken aan do Kamer en
haar te verzoeken die te stemmen. Dat
besluit werd gestemd door 4 stemmen
tegen 2 en 1 onthouding.
STAD AALST.
Maatschappij
«De Bokkenrijders
Het Bestuur heeft, in zijne
Vergadering van 5 October
laatst, vastgesteld de 43*
Verjaring te vieren op
Maandag 25 October 1909.
Om 10 uren, Solemnele Zielmis ter Sint-
Martiuuskerk, voor al de afgestorvene
Leden van den Katholieken Rydcrsbond.
Om 7 uren 's avonds, Avondmaal, al den
Leden des Rijdersbonds aangeboden.
Na liet Avondmaal, Luistterrijk Concert.
tig, kent gij haar Dan is zij zeker de oor
zaak van uwo huidige menschlievendheid
Ik begrijp u niet. Burgeres Aimée
is een even schoone als beschaafde jonge
dame, die gij zoo goed kent als ik, zoo gij
ten minste oogen in uw hoofd hebt, daar wy
haar samen bij Danton aangetroffen heb
ben.
En na dien tijd niet meer.
Neen.
Nu, dan moet ik voorzichtig zijn. Het
blijft zoo, Léonore, ik kan haar niet ont
vangen.
Daar sprong de deur open en op den
drempel stond Aimée met hoogroode wan
gen. Hare zachte oogen waren gevuld met
tranen eu blikten vleiend naar de beide
mar.nen. Zij had do handen krampachtig
ineengeslagen en tegen het kloppende hart
gedrukt.
Burger Robespierre, burger St-Just,
gerechtigheid riep zy met smeekende
stem, nergens kan ik u spreken dan hier,
wys mij dan niet van uwe deur. Gij zyt
mijne eenige redding, rnyne eenige toe
vlucht.
Zy deed eenige wankelende schreden
naar Robespierre en liet zich moedig op
eene knie vallen... een waar beeld van
hulpeloosheid.
Robespierre week schuw achteruit.
Burgeres, sprak hij scherp gy hebt
bij toeval geen dolk bij u om mij dien aan
stonds in de borst te stooten
(Wordt voortgezet)