dirka hopmarkten Zondag 28 Augustus 1910 5 centiemen per nummer 64-* .laar -1288 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement van Aalst Kleine Burgerij. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Zeden schandalen Zondagrust. Spaansche Oproerlingen van 1576 te Aalst ST. Amandsberg. DE B2NDERB0DE Uit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- aening van den volgenden dag. - De prijs ervan is tweemaal ter week voor .Ie Stad 5 Irank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschryvmg eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont nomen zijn ten laste van den schuldenaar. Men Schrijft in bij C. Van de Putte-Gooasem, Korte Zoutstraat, N 31 en in allo Postkantoren idea Lands. Per drukregel Qewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonmasen op -P-WadriitoW centiemen. - Dikwijls te herbalen bekendmakingen l.g accoord. Niet opgenomen handschriften worden met teruggestuurd. Hecren Note rissen mtm^en hunne inzendingen doen, mterlijk tegen den dgnsdag en vrgdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen aich te wenden ten bureel, va dit blad. Aalst.27 Augustus ÏOIO. van Aelst- Oproep tot de Planters en Kooplieden Het College van Burgemeester en Sche penen der Stad Aelst brengt tennis, dat er 5 Prijskampen worden uiige- schreven voor de Landbouwers welke van hun eigen gewas de beste Hop op de merkt zullen brongeo. De Prijskampen zullen plaats hebben 1. Op Zaterdag 17 Sept. 1910, ten iO nren. 5. idem 24 id. idem idem 30 idem 1 October idem 4. idem 8 idem idem 5' idem 15 idem idem Er zullen prijzen verleend worden van 5 10 15 en 20 fr. in evenredigheid der hoeveelheid op de Merkt te koop gestel- Ö,In üet beoordeelen dor hop zal de Jury rekening houden van 1. de rpkheid m luDuline (geelstof) en geur (reuk) punten 2. de fraaie kleur 6 punten 3 de verzorgde pluk 10 punten 4 d. wnze waarop z« gedroogd ls15 Punl6°' Iedereen weet dat de groene belde rükste is in lupuline en dat de Carnau1 voel armer is dan de andere soorlen. De hou der landbouwers die hun gewe. drogen bij middel van hot ijzeren toestel dat de Hopcomroieaie koaleloos t0^'"' tan de planters welke hunnen eest wp zingen volgens hare inlichtingen heeft altgd eeneu fijnen geur en eena fraaie kleur. fin den fiinen geur der hop heeft grooten invloed 1» het Plu^en ®erjJ£J rijp is 2. hot te laat inoogsten 3. hel drogen op eoneo lioogen warmtegraad 4. het verkeerd behandelen op don eest. De hop moet zuiver geplukt zijn, mo- denig dat zij noch lange eteleu, noch bieders betat. Men kan da hop bederven door het drosten i. als zij te weinig gedroogdis of .o v.el gebroken 2. als dn bellen gaat, die aan de Hop naren fijnen geur ontneemt3. als men de Hop te dik op de droogtaf.l legt eo eon groot vuur maakt, zoodat do onderste aag hellen verzengt, terwijl de bovenste laag n»nr.wlflOf1it7 7W06t I 4. SlS BOOU 16 V I 0«g solfer brandt vooral terwijl de Hop zweet Rook en zwaveldampen lossen zich op in het vocht, kleven aan de schubben en bederven den geur de bel len verliezen bunnen glans, de lupuline wordt bniin, de looistof en de hars ver- uezen een deel hunner kostbare eigen- SC o'maan den Prijskamp deel te nemen moe™meu ten minste lOOkilogr. Hop op de Merkt brengen, welke in één of ver scheidene zakken mag bevat zijn 300 kilogr. zullen tweo loten, 500 kilogr. drie loten uitmaken waarmede men naar de prijzen kan dingen. De mededin ger moet dit gewicht door een bulletijn der hoppewaag bewijzen. De hop mag op voorhand niet verkocht zijdzij moet op de Merkt te koop gesteld worden. Ten einde te vermijden dat dezelfde hop op verschillige dagen aan den prijskamp zou deelnemen, moet den mededinger het bewijs brengen dat zijne hop ver kocht en geleverd is. Den 8 October zal de groote regionale prijskamp plaats hebben, waaraan alleen de leden der Vakvereenigingen mogen deel nemen, er kunnen 1000 franks pre mies toegekend worden. Elke variëteit Groene BelleWitte Rank, en Carnau zal een afzonderlijken prijskamp uitmaken. De loten moeten zich vóór 8 uren op de Hopmerkt bevinden. Er zal een gouden eermetaal verleend worden aan den koopman die op vjjf prijskampen meest hop gekocht heelt, waaraan een eersten, tweedon of derden prijs is toegekend. Wij denken de planters te mogen aan raden, hunne Hop van rijke geurige hoe danigheid, zooals de Groene en Friesehe niet te vermengen, met deze die arm is in hoedanigheid, zooals vorige jaren zullen de Brouwers de beste bij voorkeur koopen, zelfs aan een hoogerer. prys. Van heden af kan mon verdere inlich tingen bekomen bij de Leden dor Hop- commissie. MM. M.-L. Gheeraerdts, Voorzitter, Baron Lodewijk de Bèlhune, F.Cumont, Dés. De Wolf, C. Eeman-Gallebaut. Ridder L Schellekens, Od. Van der Schueren, L. Van Overstraeten, J Key niers, Schrijver. Gedaan te Aalst, den i2 Augusti 1910. De Secretarie, Oscar REYNTENS De Burgemeester, M.-L. GHEERAERDTS. Ziehier wat eens de Chroniqice schreef Gezegd werd er die liberaal is moet vrijdenker zijn. Dat is de waarheid. Zijl ge geen vrydenker keer dan stilletjes terug tot den schoot uwer moeder de kerk. Wilt ge liberaal zijn handelt dan als vrijdenker. De echte liberaal is dus vrijdenker. Als gevolg daarvan kent het libera lisme aan eiken mensch het absoluut recht toe naar eigen keuze in alles zijno opvattingen en zijnen godsdienst te kie zen en deze openlijk te belijden en tc verspreiden. Indien een liberaal nu denkt dat hij aan de driften lossen teugel geven mag en dat hij vrij is de beest uit do hangen, dan hebben de liberale princiepen daar volstrekt niets legen De liberale leer kuischheid. Wat leeren wij katholieken nopens de zuiverheid Sla den catechismus open en go zult vinden Het zesde gebod van God ver biedt alle onkuischo werken, oogslagen - woorden enz. Het negende gebod van God verbiedt de begeerte to hebben van onkuischheid te doen of wetens en willens behagen te nemen in onknische gedachten. De katholieke leer verbiedt due alle on- kuischheid. Wat leeren de liberalen over de zuiver heid veroorlooft dus de on- Even als alle katholieken geene heili gen zijn evenzoo zijn alle liberalen gee ne onkuischaards. Dat komt omdat vele liberalen maar liberaal zijn mot den naam 6D van het liberalisme maar juist gonoeg weten om zich te laten misleiden door eene bedrie- relijko leuze. Het goede dat nog in hen fiijft voortbestaan, danken zij onwetens aan het katholicisme. Wanneer nu een kristen, hij zij leek, kloosterling of priester valt, zijn wij katholieken de eerste om dien man te veroordeelen. Hij heeft de kristene leer niet onderhouden en zijnen plicht met voeten getreden. Wanneer een liberaal in zonden tegen de zuiverheid valt, dan kunnen de libe ralen de zelfde taal niet voeren. Die libe raal heeft slechts de liberale vrijheids- nrinciepen toegepast, en geen enkel liberaal heeft het recht hem den steen toe te werpen. Een overtuigd liberaal, wanneer hij soms een kristen vallen ziet, moet in ziinen geest de gedachten voelen rijzen ziedaar een katholiek die zijne princie pen niet onderhoudten dat strekt de katholieke leer tot eere terwyl dezelfde liberaal, wanneer bij hier en daar par tijgenoten deugzaam ziet blijven, zich niet kan wedorhouden met spijt te den ken ziedaar zoovelo lieden die onze princiepen niet toepassen es dit strekt de liberale leer met tot eer, inte gendeel. (Gazel van Diest). Van 'smiddags tot middernacht, eenige dienstdoende Apotheker, op Zondag 28 Oogst 1910, M. Bonner, Bisschopstraat. Onze lezers weten dat de Minister van Openbaar Onderwijs geweigerd heeft de provinciale Normaalscholen van Henegouwen aan te nemen. Lawijd dat er gemaakt werd in het liberaal kamp over die weigering Het klonk overal slachtoffers zyn do Henegouwers van klerikale vervolging. En om het te bewijzen beweerden alle liberale bladen dat die scholen, zoo wel als de officieele scholen, onzijdig zyn. Lekkere onzijdigheid voorwaar Laten wij eens opklimmen tot de stichting dier scholen. M. Balsacq ver klaarde in den provincialen Raad dat die scholen gesticht werden tegen do offleieelo normaalscholen die mot anti klerikaal genoeg zijn Dit zegde hij reeds in 1904. Het jaar daarop voegde hij er bijDe officieele scholen houden op do lijst der vakken die er onderwe zen worden het onderwijs van den Gods dienst; wij willen daar niet meer van hooren». En dat zelfde jaar klonk het woord van M. Labenno Onze pro vinciale normaalscholen moeten propa ganda maken voor de leer en Vrijden kerij Onzijdig zijn is: zich niets aantrekken van iets waar blijft de onzijdigheid bij zulke verklaringen Is het niet dui delijk uitgesproken door die heoren dat normaalscholen in kwostie tegen het godsdienstig onderwijs tegen den Gods dienst zijn ingericht Het zijn strijdscholen tegen al do gedachten der katholieken, der geloovi- gen Wilt gij eenige onwoêrlegbare bewij zen daarvan Men gebruikt in die scholen een werk van Boucher en een ander van Havot. Daarin wordt geleerd dat de religie oen onnuttig overblijfsel is van oude zielsleer dat de ziel een product is zooals de suiker die uit.de.suikerbaal wordt getrokken, en dat Gods Voorzie nigheid eene onbegrijpelijke monstru ositeit is Zelfs het bestaan van God wordt daarin aangerand en er wordt bijgevoegd dat de mensch van den aap verschilt alleen door de hoeveelheid van hersenen. Lekkere onzijdigheid, niet waar? Diezelfde M. Payot leert in zyn hand boek van zedeleer dat de Vier Uitersten fantasie zijn en hemel en hel, uitvin dingen. Een werk dat byzonder wordt aange prezen in die scholen is de Lettres per- sanes, en deze leeren onder andere dat de Paus een soort toveraar is die de ge- loovigen bedriegtdat do Bisschoppen huichelaars zijn die de wetten der Kerk op hunne manier uitleggen dat de biechtvaders walgelijke personages zijn (de vilains personnages) en de klooster lingen schobbejakken. Dat heet onzijdigheid, niet waar? En een katholieke minister zou zulke onzijdige pil moeten sliken Zelfs een liberale minister zou het niet kun nen. En nochtans, lezers alle liberale ga zetten schermen voor die onzijdigheid. Wat bewijst dit? Dat het liberalismus geen gedacht meer heeft van onzijdigheid dat by het liberalismus onzijdigheid moet betee- kenen oorlog voeren tegen den Gods dienst in 't algemeen, en tegen den katholieken Godsdienst in 't bijzonder. Blinden, en vrijwillige blinden zijn het die dit niet willen begrypen. nyverheid, welke bijna alle bedrijven op groolen voet uitbaat. Indien men dus het behoud der klein® burgorij wenscht, dan is het noodig ze te beschermen. Die kwestie bekommert onze staat huishoudkundigen, doch tot hiertoe hebben de studiën tot weinig praktisch De Kleine Burgerij, schrijft onze Confrater. De Oaset van Lier maakt een belangrijk deel uit van de maat schappij Zij bevat de ambachtslieden, die zei ven werken met humie kinderen of oen kloiu getal knechten de kleine ny ve raars en de klein handelaars. Men mag zeggen, dat zij het kloekste deel der samenleving uitmaakt op het wolk de maatschappij zich het meest kan betrouwen. De meoste kleino burgers zijn gespro ten uit den werkersstand het zijn lieden die zich door werkzaamheid, spaarzaamheid, beleid en geest van vooruitzicht, eenen trap hooger op de maatschappelijke ladder hebben weten te verheffen. Het zijn lieden die zichzelven hebben weten te bedwingen die zich vele ge noegens hebben ontzegd om in do toe komst oen beteren toestand tc geraoet te gaan, dan deze welken zij in hunne jeugd gekend hebben. Uit de kloino hurgerij, evenals uit den landbouw, spruiten de meeste nuttige menschen voor den vooruitgang prie sters, advokaten, goneesheeron. inge nieurs wetgevers, en zeer dikwijls de grootste geleerden. De voorbeelden lig gen mot dozijnen aan de hand. De kleine burgerij is dus de maat- schappelijken stand by uitmuntendheid. Hot is zeker dat de kleine burgerij in den huidigen tijd bet bard te verduren heeftzij wordt bekampt door de samen- werkingen terecht door de werklie den in hun eigen voordcel gesticht en van den anderen kant door de groot- OF DE DOOR Pexru. VA» 21* vervolg. aonio- cevoel van deemoed Nimmer had de ™estaard Jf bSertigheid verricht de toegegeven, nooit eene daa1 t l em vrjj gevoelloos smart van zijnen evenmensch het «dTO&omen geluk en voorspoed van een ander zo :h ^elvaart te vernietigen, en lielde to vergruizen, Moei en loetrad, dacht luj Terwijl hij stapswijze naarzgn hoc en op welke an den jongeling van Zier'Lze k Hedennacht wilde hij ,w hem best Tan nut Kon ziju dcn ging hij den SgS'nlet WdCTOl in huis voedsel toedienen Morgeni ^n, den zjjn en mocht hjj Jeroom hem nog inniger verkteM g ïa(lor hem, met veel hoop op welslagen, Waar warcI1 mlJ„e zotten. De boei stampvoe"e 0or te ontbinden on in de gedachten, van dien ouden k ®onder slag 0f stoot in deklem straat te werpen, toen ik he _«nn keer... Ik moet en zal had!... Nu, gedane zaken hebh g zonder den se"geau^ hem wel terugkrijgen.Alles kenl mij„e taal met en kan ik niets aanvangen de s'8nr°alve is hel aan Jeroom om ik versta niets van de k?™' desll00ds, liet mes op do keel, vader en dochter te 0Te.r^.alk"^eluk ai te dwingen. Wee, wee- hunne toestemming tot het h kjnd mijnen wil tegenwerken, biialdien de torenwachter en z jn Kin"Woed koel ik mijne bedreigingen t™tseereu In jk het Wakend miinen haat, in DirkaloltoWM" Eerst dan zou men liefdevuur, dat mijne HKi de Testing moest te tuut du eletto aan t werk zien I en te zwaard iedereen, Tan den eerstgeboren tot den oudsten in jaren, schoot er het leren bij m ganwh den omtreksUk ik in lichterlaaie, legde ik, eene onafzienbare woestenij gelijk, ,aaAllén"gskens herkregen zijne gdtttttetrekk» hunne gewone plooi en richtte hij het woord tot zijnen metgozel Skf.Uzir Je^rVÊene kaime nacht,zal mij geheel opbeuren, mij toelaten, bij het dagen, de he^3Ongetwijfeld hebt gij een ruim aandeel in den buit - Antwoord°m^ainu^n^'in gemoede, in volle rechtzinnig heid, Reygerman... Ik ken geen kromme sprongen. - Wat zegt ge van onzen arbeid ZlEn'noffs'dit maar het voorspel. Ge weet, eene sterke afdeeling is vandaag op verkenning geweest- 7 5 wa"tje" ginder zal gehouden worden, valt licht te raden Ónze mannen hebben er een handje van om er 'nstige nachtfeestjes op na te houden en zullen deswege slecL's 0 f hun nest binnenstroomen... Ik zegde u aysvao, da^di^alla dfeL^r^ma^lnen'wmAetsloeTertrouwen, en'bovendien niemand hoort i^of^ bespied t^on aani,elang - Twee stukken geschut zyn op weg naai hier. Spreekt gij ernstig De zuivere waarheid. - Wie stuurt ous die - De hoofdman gluurde in hoek en kant. Rancho d'Avilla, fluisterde hij. (1) Hoe wettigt hij die dubbelzinnigheid tegenover den Raad van Staten ende daer-en-tusschen S&nctius d'Avilla/ al-hoe-wel hy selve gestoorl washeeft hen nochtan»/ op tlat tylw#tJ vcld-»lucken overvallen en soudon worden/ noodtsaeckelyk bu3kru>dt toegheeonden. ®trada, 8* b., bl. 331. Hij is slim en doorslepen, mijn beste I Wie waagt, wmt 1 Sancho verrechtvaardigt zijn doen en laten,™°''8ev d d n eerste dat Aalst, met oorlot van zich te wapenen, onderaen schijn' van eigen behoud, meor oproer veroorzaakt eigenlijk bestaat (1) 7 Ten' tweede ^dïïds',schrijft hij, omdat de Staatsraajj. "ied meer vrij is, daar hij tot de uitgave van een zoo manifest wordt gedwongen en het zijn plicht is, het krgg des konings te beschermen. (2) 7 Hmronymusll^Roda 'heeft, op het kasteel van An'jverpen bü d'Avilla, de wijk genomen, hij is hem met alleen een verknoeiden bondgenoot, maar drijft de waagliaIzerij den koning van Spanje aan te zetten om den Raad van Staten te ontbinden vóór de komst van Don Juan. 7 wlflemlfan^rsu^eTop'dit"oogenblik m U.ddelburg^e.iand handelt evenzoo. Een aantal edelen ter zij, volgt hg de welke de Nederlanden teisteren daar «ar ge.erkt wordt om rust en peis tc herstellen, steekt luj stokken in t wiel hij schrijft brieven op brieven om het volk tegen ons op ruien en spreekt zol zeemzoet over Volksrecht Vrijheid en Godsdienst, dat men hem op liet eerste woord geloosen zo - Wat voert die gelukzoeker in t schild - Begrijpt gij het niet De Zwijger werkt met handen en voeten ons ons hier weg te krijgen hg tracht ph'hpU,de hier toch in de harten niet gedragen wordt, deze««w^ten te ontfutselen om zelf den troon der Nederlanden te best, gem Of Willem van Nassau zal lukken, wijze de tgd uit. Althans eene dubbele les ligt voor ons in dezen toestand van zaken besloten Wij bestatigen dat elkeen voor zijne nering werkt, we zijn hier goed en gaan niet gemakkelyk heen. Ik stem volkomen met uwe meening in. Wetsontwerpen zijn neêrgelegd om in to gaan tegen de slechte betalers - laat ons hopen dat er eene wet zal uit ge geven worden. Dat men betaald worde na gewerkt of geleverd te hebben, is van allereerste belang. Maar er is iets anders. In België bestaat de wet op de werk manswoningen, welker uitslagen bo- stendig geroemd worden. Zeer schoon is het ook dat een werk man eigenaaar kunne worden van zyn huis. Maar om van de wet te kunnen ge nieten, moet men werkman zijn, en mag geenekleineburgerzelfs geen meester knecht zijn. Waarom niet Eigenaar zijn van het huis dat men bewoont in hetwolke men zijn bedrijf uitoefent, is voor een kleinen burger van zeer groot gewicht. Als men eigenaar is, men moet niet vreezen dat men op zekeren morgen den deurwaarder zal krijgen, en dat in de plaats een ander zal komen die het zelfde bedrijf uitoefent. Voor sommige neringen is de ligging van het huis van het grootste belang voor de kalandizie. Moet men verhuizen de nering is gedeeld of ten deel kapot. Indien men zijn eigen huis bewoont men doet zulke veranderingen als men t geradig vind, iets wat men met kan, of niet zoo gemakkelijk, in een gehuurd huis. Waarom nu zou de wet niet tot de kleine burgerij kunnen uitgebreid wor den Wy zien het nu in - daarbij is er reods meermalen spraak van geweest. De Spaarkas verstrekt het geld voor den aankoop van werkmanshuizen, en indien zij daar niet veel aan wint, zij verliest or toch niet aan ook. Ware het niet hetzelfde voor haar, of ze geld verstrekt aan een kleinen burger of aan eenen werkman? Maar zal men zeggen, de Staatskas trekt minder op den verkoop van een werkmansbuis, en moest zij den afslag verder uitstrekken, zij zou er by verlie zen. We denken het niet. integendeel. Nu koopen weinige kleine burgers hun eigen huis mot meer gemak zou den er meer zijn, en de Staat zou meer rechten ontvangen dan nu. Die kwestie is van belang dat onzo wetgevers er aan denken (1) Strada. (2) Th. Sevens. VmOHR NADRt'K. (Wordt voortgezet). Tentoonstelling van Meer en moer wordt deze tentoonstelling bezocht. Bijzonderlijk verleden Zondag verdrong zich, van 's morgens af, eene massa volk in de drie groote zalen en in de prachtige hovingen. Om li uron werd eene «choone voordracht gegeven door den lieer Moercroans, die de burgers de noodzake lijkheid on liet nut aantoonde van de sa menwerking en eendracht. Daarna had in do groote feestzaal een prachtig Concert plaats. Ook Donderdag, zoowel als Maan dag v, as er eene groote toeloop van volk. voor het bijwonen van do schoone familie feesten en aantrekkelijkheden voor kinde ren. Zondag 28 Oogst, om li uren, openbare kostelooze voordracht voor de bozoekors van il V: tot 1 uur. Groot Concert m de feestzaal van de tentoontoonstellmg *s na middags van 4 tot 6 «ren, concert door do zoo gunstig gekende fanfaron Sint- Cecilia van Deynze Bestuurder heer Mestdach. 's Avonds electrische verlichting. Maandag en Donderdag na vier uur, groote feoBten voor de kinderen. Tombola, muziek, opsteigingen van vermakelijke luchtballen, verlichting. Ingang 0,25 fr. Voor kinderen 0,15 fr. Maandag namiddag 29 Oogst, 0.10 fr. voor iedereen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1910 | | pagina 1