i^r.'rvr:^/031 zrz™
-t srs&is utG! g°~- z~-
D 1RKA
Zondag 4 December 1910
5 centiemen per nummer
Jaar 4310
onafhankelijk volksgezind orgaan
van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
Eerste Communie.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
^b'lTC^eodenWr;d-
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Twee bondegenooten.
De Boterhandel.
Spaansche Oproerlingen van 1576 te Aalst
DITJES en DATJES.
file
aiudigt met 31 December "J?" Toorop .te betalen. De 'inschrijving
Timgen Z 5?ï^ ZZZZ d° P"
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen ir. 1-00 Vonnmen or
3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen b(j accoord
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren ota
rissen moeten liunne insendingen doen, uiterlijk tegen den dnnsdag arriidan
in den voormiddag.
Voor de advertentiën alt vreemde landen sich te wenden ten bureele van
dit blad.
Alwie een abonnement
neemt op De Deivderbode
voor liet jattr 191 Iont
vangt het bind van heden
nt tot Nieuwjaar koste
loos.
De bevolbrief van HH. DD. HH. de
Belgische Bisschoppen is verschenen.
Hij besluit mei praktische onderrich
tingen voor de toepassing van het
Pauze!ijk dekreet over de Eerste Com
munie.
Daaruit volgt dat de kinderen, die tot
de jaren van verstand gekomen zijn,
verplicht zijn tot de jaarlijksche Paasch-
communie, indien zij, buiten deD staat
van gratie ook aan de volgende ver-
eischten voldoen.
1. Eene voldoende onderwijzing.
Het kind moet weten en verstaan,
zegt de bevelbrief, zoo goed mogelijk
dat het van God geschapen is dat
God, Schepper en Opperste Meester van
alle dingen, oen eDkele God is dat
er drie Goddelijke Personen zijn, do
Vader, de Zoon en de H. Goestdat
do tweede persoon van de H. Drievul
digheid, God do Zoon, voor ons Mensch
geworden is, voor ons geleden heeft en
gestorven is op liet Kruis voor onze
Zaligheid eindelijk, dat de mensch
die, met do gratie van Jesus-Chrisl.us,
het Goede doet met de wet van God te
onderhouden, door God zal beloond
worden in het Paradijsterwijl de
mensch die het kwade doet met aan de
wet van God ongehoorzaam te zijn, en
die sterft in staat van doodzonde, zal
beroofd zijn van het aanschijn van God
en eeuwig zal gestraft worden in de
Hel.
Het is daarbü noodig en genoeg, dat
het kind wete en versta, volgens zijne
bekwaamheid, dat Onze Heer Jesus
Christus wezenlijk tegenwoordig is in
het H. Sakrament des Altaars, met Ziel
en Lichaam, met zijne Godhi-id zooals
Hij glorievol in den Hemel is dat Hij
zich tot voedsel onzer zielen heeft wil
len maken en dat het de Priester is, die
aan het Altaar, als hy de H. Mis op
draagt en do woorden der konsekratie
uitspreekt, het brood enden wijn ver
anderd in het Lichaam en Bloed van
Christus.
2. De devotie.
Het is noodig dat het kind, de Liefde
kennende welke onze Goddelijke Zalig
maker hem toedraagt, en de begeerte
die hy heeft zich met hem te vereeni
gen in de H. Communie, op zyne beurt
begeere tot Jesus te naderen en Dezen
zyne liefde en vereering te betuigen.
De devotie, aldus verstaan, is hetgeen
de Roomsche Ritueel noemt het ver
langen naar het H. Sacrament.
De ouders zijn gelast in de eerste
plaats, te oordeelen of de vereischten
bestaan welke het kind toelaten ter
H. Tafel te gaan, ten persoonlijken titel.
Dij afwezigheid van ouders zijn deze die
ze vervangen in het werk der godsdien
stige opvoeding van hun kind, de pries
terdie hemden katechismus aanleert,
do waarlijk kristene onderwijzers en
onderwijzeressen met die taak belast.
3. - ln de tweede plaats de biecht
vader.
De offleieële erkenning van dat
recht der ouders legt hun den weder-
kcerigen plicht op, van de eerste kinds
heid de godsdienstige opvoeding en het
godsdienstig onderwijs hunner kinderen
ter harle te nemen en hun de kristelijke
gewoouteu, welke hunnen ouderdom
passen, in te prenten.
De ouders moeten te gelijkertijd met
den priester en den onderwijzer, hunne
kinderen voorbereiden zoodat zij deze
ter H. Tafel kunnen leiden zoodra zy
de vereischte voorwaarden vervullen
om te kommuniceeren.
Hel kind dat tot de persoonlijke com
munie toegelaten is, wordt door den
pastoor der parochie in een daartoe
bestemd boek opgeschreven
Ziehier nog eenige onderrichtingen
betrekkelijk de private of de afzonder
lijke communie.
4. Niets kan de kinderen beter
voorbereiden lot de menigvuldige en
zelfs dagelijksche communie, dan de
gewoonlijke oefening der biecht.
Ook, zetten wij de geestelijkheid aan,
alle kinderen die tot de jaren van ver
stand gekomen zyn, gewoon te maken
dikwijls te biechten te gaan.
Wij verzoeken haar te hunner inten
tie ten minsteallo twee maanden
eene biecht in te voeren.
5. De parochiale geestelijkheid eD
de oversten der opvoedingsgestichten
zullen elk jaar verschillige gezamen
lijke communies mo>-teii inrichten. Men
zal er nint alleen de kinderen op uitnoo-
digen, die te dier gelegenheid hunne
Eerste Communie doen, doch ook dege
nen die reeds vroeger, met toestemming
hunner ouders of van hunnen biecht
vader, in het bijzonder tot de H. Tafel
genaderd zijn.
6. De pastoors en de priesters met
de zielen belast, zi|U verplicht te waken
dat d« kinderen, in staat te communi-
ceeren, indien zij in stervensgevaar
verkeeren, berecht worden.
In geval van overlijden, zullen de
kinderen begraven worden op dezelfde
wijze als de volwassenen.
Ziehier, eindelijk, de onderrichtingen,
betrekkelyk de plechtige communie
1. - De parochiale geestelijkheid zal
elk jaar, op het tijdstip waarop de Eerste
Communie plaats had, eene plechtige
algemeene communie inrichten. Alleen
de parochiale geestelijkheid is gemach
tigd die commuuio in de parochiekerken
in te richten.
.2. Dj oversten van opvoedingsge
stichten van jongens en meisjes zullen
Insgelijks elk jaar, ter intentie hunner
leergangen, eene plechtige communie
inrichten.
3. De plechtigheid zal voorafgegaan
worden van eene geesteliike afzonde
ring. Op den dag der plechtigheid zullen
de kinderen in het openbaar do beloften
des Doopsels hernieuwen en zullen zij
zich toewijden aan de Heilige Maagd.
4. Het dekreet Quam Singulari
Christus amore vereischt van het kind
voor zijne bijzondere Eerste Communie
enkel een beknopt kristelijk onderricht.
Doch de Kristene Gjdsdieost en de
Kerk leggen aan alle menschen de
strenge verplichting op, de Kristelijke
Leering ia haar gezamenlijke to kennen,
zoo wel mogelyk.
Hot kind dat tot de H. Communie
toegelaten is geweest, heeft nopens Onze
Heer Jesus-Christus. die Zichzelven aan
hem heeft geschonken in de H. Com
munie, eene nieuwe verplichting van
erkentenis en liefde aangegaan, boter
zijne Goddeli jke onderrichtingen te ken
nen en te beoefenen.
Ook herinnert het Pauzelijk Dekreet,
dringend, aan al degenen op wien de
verantwoordelijkheid der opvoeding
van de kindsheid weegt, dat het voor
hen een zeer strenge plicht is, de kin
deren, die reeds gecommuniceerd heb
ben in het bijzonder, de openbare kate-
chismuslessen te doen bijwonen.
Bijgevolg zullen de pastoors tot de
plechtige communie, enkel die kinderen
kunnen toelaten, die gedurende ten
minste twee jaren den parochialen
katechismus (kapel of leering) zullen
bijgewoond hebben.
Elke Bisschop zal voor zyn diocees,
d'-ii ouderdom vaststellen op welken de
kindereu deze katechismuslessen zullen
bijwonen.
De geestelijkheid zal voor do kinde
ren, die tot de jaren van verstand geko
men zijn en nog niet gecommuniceerd
hebben, bijzondere katechismuslessen
inrichten
Fe dien einde zal zij, alle twee maan
den, ter gelegenheid van de algemeene
biecht der jonge kinderen, gedurende
drie dagen katechismus geven hande
lende over de bijzonderste grondregels
dor kerkelijke leering en over het Heilig
Sacrament des Altaars.
Bij deze gelegenheid zullen de ouders,
de katechismusleeraar en den biecht
vader gemakkelijker kunnen oordeelen
welke de kinderen zijn die bekwaam zijn
tot de bijzondere communie.
LIBERALEN.
M. Hymans, het kopstuk der liberalen
van België, sprak onlangs voor de libe
rale hoogstudenten van Gent in dezen
zin, over de samenwerking der twee
linkerzijden
Ik denk dat het akkoord mogelijk zou
zyn onder twee voorwaarden.
De eerste is dat de liberale partij
duidelijk wete hoeverre zy mag en wil
gaan en besloten zij niet verder te gaan.
De tweede dat de socialistische partij
hiervan rekening houde, dat enkel een
wyze tactiek, een helder begrip van het
Belgisch temperament en der hoogere
noodwendigheden van een wezenlijk
nationale politiek naar het welslagen
kunnen leiden.
De natie wil hervormingen maar xij
is sterk gehecht aan hare fondemcnttele
instellingen en elke politiek die xe in ge
vaar mocht brengen, zou de openbare
afkeuring inloopen.
De katholieke partij ligt op hinder
laag. Zij hunkert er naar om als eeuige
waarborg der orde en van het vorsten
huis ten aanzien dos lands op te treden.
Reeds baatte zy toomloos kortelings ge
beurd feiten uit, die ik betreur en die een
pijnlijken indruk teweeg brachten.
SOCIALISTEN.
Antwoord van Le Peuple orgaan
der socialistische linkerzijde
.Verondersteld zijnde dat de Wer
kerspartij het goed oordeele do voor
waarden van M. Hymaus te onderzoe
ken, zou men deze zonder omwegen
moeten uiteenzetten en ons zeggen waarin
hetwijzer worden der socialistische
party dient te bestaan, die men vóór
alles en uit haren aard als eene klasse
partij erkent.
Wijzer worden, in 't gedacht van M.
Hymans, zou die term soms zinverwant
zyn van verlmrgering
Nooit zal de Werkerspartij van dat
brood eten Desgevallend moet men ons
aannemen en dulden zooals we zijn en
daar is geen keus bij gemoeid.
Ten andere, als M. Hymans het zich
veroorlooftkortelings gebeurde feiten
te betreuren, vergeet hij dan niet dat we
republikeinen zijn, dat we op dat gebied
niets te verloochenen hebbenen zou hij
ons het eene fout durven aanrekenen
van luidop rechtvaardig geëischt te heb
ben met de ontbinding en het A. S. te
hebben gevraagd, terwijl zijne groep
on hij zelf den moed niet hadden op dat
plechtig uur die eischen der Belgische
democratie te doen hooren
De roodjes zijn republikeinen Zij
willen Bebert, gelijk een rood orgaan
dezer dagen Z. M. den Koning noemde,
van den troon verjagen en uit land
verbannen...
Maar ze zullen in alle geval zonder
den weêrd niet rokeneo
De opstootjes welke over eenige
weken op een aantal botermarkten heb
ben plaats gehad ziju zoo goed als ver
geten
Er zijn nog wel landbouwors die naar
de markten niet meer gaan waar de
woelingen plaats hadden, maar alles zal
na korten tyd weêr op zijn oude plooien
komen.
Nu doen zich de boerinnen vergezel
len door hunnen man, zoon, broeder,
enz., maar de vrees zal ook wel over'
gaan.
Niettemin zullen de opstootjes voel
kwaad gedaan hebben aan onze boter
markten, zelfs aan deze waar geone woe
lingen hebben plaats gehad.
Dergelijke voorvallen kunnen zich
nog voordoen dat vooruitzicht zal de
kloine landbouwers meer en meer- aan
zetten om naar de raelkery te gaan
en bijgevolg is eene uitbreiding der
melkerijen te voorzien.
Grootere landbouwers zullen meer en
meer afroomers voor eigen rekening
aankoopen. Er zijn nu afroomers in het
bereik van ieders beurs, en de melk door
deze afroomers bewerkt geeft even lek
kere boter als de melkeryen.
Het gebruik van eenen afroomer door
den landbouwer geeft aan dezen nog dit
voordeel, dat de landbouwer al het
voordeel heeft van den goeden oppas,
de goede voeding van zijn melkvee, ter
wijl in de melkerij een deel ervan,
al zy het maar zeer klein voor hem
verloren gaat en de algemeenheid ten
bate komt.
Ook moet de landbouwer voor het
wegbrengen dor melk niet meer zorgen
als hy te huis eenen afroomer bezit.
De landbouwer, die dan melkerijboter
van eerste klas bezit, gaat niet meer
naar de markt, hij «levertzyne boter,
t is te zeggen, hy heeft regelmatige
afnemers, die hem volgens de markt
den hoogsten prys betalen.
Nu komt op de markt nog enkel boter
op de oude manier voortgebracht.
Er zijn landbouwers on vooral boe
rinnon die van de nieuwe mauier van
OF-DE
DOOR
Petrus VAN NUFFEL.
35e vervolg.
In de straat hompelde eene karonder het venster zweeg
het gerucht der krakende speeken en ronkte mannenspraak.
van Navarese schoof de zware damasten gordijn weg, terwijl
hij mommelde
Bezoek
Tegelijk werd zacht tegen de deur van het vertrek getikt
en bood zich, na het gemelijk Binnen, een soldaat aan.
Vanwaar komt ge vroeg de hoofdman, zonder van
standplaats te veranderen.
Regelrecht uit de Affligemsche abdij.
Daar bonktet gij, veronderstel ik, meermaals aan
Ja wel, edoch, zonder bevredigenden uitslag. -
Zijt ge aan geld geraakt
De krijger liet pronkend de lip hangen.
Twee Papen sloegen wij er als gijzelaars in de boeien.
Verstandig gehandeld. Waar zijn die?-
Go ziet van hier hun heerlijk gespan staan
Haal dit gebroed er uit en stel het mij voor
Toen de boodschapdoener heengegaan was, zette zien ae
keurling onder den schouwmantel in eenen armstoel en gelastte
een Waalschen huurling, desbevoegd, met de ondervraging.
Achtereen drumden de krijgslieden binnen en werden twee
priesters, de armen op den rug gekneveld, in de Kamer
geduwd. De uitheemscho boeleersters kwamen bij het geaoen
toegesneld en de mishandelde geestelijken ziende, verlichtte eene
geinster van tijgerachtige voldoeniDg der Zuiderlingen wezens.
Zg mengden zich in het troepje en sleepten de gevangenen,
kernen niet houden maar hun getal
neemt gedurig af, daar de voordeelen der
afroomers meer on meerbekend worden.
Er zijn ook boerinnen die er aan hou
den, alle weken of alle veertien dagen
naar de markt te gaan.
Dat is zoo eene oude gewoonte, een
uitstapje, dat gelegenheid geeft tot het
ontmoeten van vrienden en keunissen.
Maar die oude gewoonte valt meer en
meer, en ze zou voorzeker nog sneller
vervallen iudien het moest blyken dat
onze botermarkten niet veilig meer zou
den zyn.
Reeds heeft men vele kleine markten
zion verdwijnen, tengevolge van het
grooter gemak van verkeer door de
tramlynen.
Dat is merkelyk schade voor de
neringdoeners der gemeenten waar die
markten vroeger plaats hadden.
Do bevoegde overheden der ateden en
gemeenten, waar nog markten bestaan,
hebben er dus belang by dat hunne
markten bloeiend blijven, tot voordeel
hunner ingezetenen.
Daar waar de boter wegblyft, is het
spoedig met de markt gedaan. De onder
vinding bewyst dat.
Indien de boter nu in sommige plaat
sen aan hoogere prijzen stoud, wat het
geval was op hetzelfde tijdstip van de
laatst verloopen jaren, dan is het omdat
de vraag groot was, in vergelijking met
het aanbod.
Sedert twee, drie jaren is het graan
aan hoogen prijs, dat maakt dat de land
bouwers, die hun vee vooral met graan
moeten voeden om het goede, boterrjjke
melk te doen voortbrengen, het uitbrei
den van hunnen veestapel hebben inge
houden, om hunne dieren te vetten, daar
de vette beesten aan hoogen prys zyn.
De hooge prys der boter is dus zeer
natuurlijk, en het is te vreezen, voor
ons en voor alle menschen die er moeten
koopen, dat ze voor het einde van den
winter niet zal afslaan.
En voor de boeren is het ook spijtig
want als de boter duur is, 't is dat ze er
weioig te verkoopen hebben. Ze zijn ook
beter met meer boter aan lageren prys.
schaterlachende, voort. Intusschen overhandigde de aanvoerder
der bent den eletlo een beursje goudstukken, hetgenc Jan
gretig nawoog en daarna wegstak. Voorts gebood hij de
indringers, op vier wachten na, te vertrekken.
Kornuit, vraag dien kaalkop naar zijnen naam.
Nader trok men de monniken voor hunne rechters.
Hoe heet gij
Jaspar Smets, antwoordde de gemartelde met zwakke
gebrokeue stem.
Uw beroep
Proost van het Benediktijnerklooster te Hekelgem. -
En hij daar, wees de Castiliaan de femêlachtige
huichelaar, die ons zóo schaamteloos in de oogen staart -
De tweede pater hield werkelijk den blik vry en vrank op
Zijne beulen gericht en sprak klaar en vast, aleer do taalman
hem het woord toestuurde
Livinus De Muldcre, superior van Affiigem.
Gezamen staat gy hier beschuldigd, geld en kostbaarheden
achter te houden, ten nadeele van 's konings keurbenden en
welvaart zijner Staten. Waarom gij hierheen werd gevoerd
Ten einde eene keus te doen tusschen den kerker of de
teruggaaf van het ontstolene.
van Navarese blies den woordvoerder iets in het oor waarna
de spreker voortvaarde
In zyne gedoogzaamheid is de bevelvoerder bereid u
onmiddellijk de vrijheid te schenken, ingeval gij toestemt de
schatten uwer abdij te verzamelen.
Geen der monniken sprak.
Stijfhoofdige fielt 1 - knersetandde een raadsheer, daar liii
den proost eeu klinkenden kaakslag gaf.
Kiest dreigde de Waal en zijn verraderlijke voetschup
ontperste pater Livinus een pijnlijken smartkreet.
Geld of goed hebben wy niet en ons leven is in uwe
handen. zuchtte de proost. Dat Gods heilige wil
geschiede I - 6
Wal tatert die bedrieger 1 - grinnikte de keurling
No tenemos atnero ni bienes... Que se haqa la sanla
voluntad de Bios -
Que se hagu la santa voluntad de Dios jankte
Pedro, de bevendo stem des paters nabootsende.
Smyt dit ras aan handen en voeten in de iizers
schreeuwde do hoofdman. - Die niet hooren wil, moet voelen
Mannen, volbrengt uwe taak I roeien...
Flink vatte men de monniken vast en sleurde hen in den
drhi^'bare^diepte. kerkertrap' hotSend en bolsl!"d da ""door.
- Recht verzettend dolde Jan. - Eene geestontspanning te
gepaster uur Straks overtreft de Roose alle gevangen-
huizen m bevolking, dit vooral dank aan den spiUvondigin
koker van Mher de Luu, die lieden beter dan iemand over
strijken Z(,ner onderaardsche krochten kan oordeel
l,ecMen"0etenhgouSe°f!S.Chikt ge Aalstersch Magistraat ,n
verstrekken*!' f"8 a°dere 00rden' ons gezelschap veel eer
't SiiidSn .!7i<taaChti,' Een °mreisie onder bet warm azuur van
t Zuiden zal de heeren deugd doen -
Allengs grauwde do eerste avondschemering.
Drie bedienden schoven de tafels naast elkaar en brachten
een overheerlijk ontbijt op. Pas waren de uitgelezen» S
gepraL a8an£XCvfA gera"«slrllikt. wanneer het Spaansch
gepeupel aanviel. lug en veel werd er gegeten, nog meer
faken tfil„ete„k''iigerS bee0'm°n vonkelen? hunne'
kaken te gloeien en naar gelang zij dronken, steeg éveneens
®Pf„W0UdCnheld- Z°° dreef man d°n spot met do arme
gevangenen, aan gemalin en kinderen ontrukt ginds braakten
zij, van de lydzamo Benediktijners gewagende, de walgelijkste
zinspelingen uit van Navarese vergat, in den roes der sterke
verkende?.der In*n, dfe, 'onder hem? van zieleleed
werd heidonkerfZeeg het rouwfloers over het aardrijk het
.„Dflwita- goot zijn droomend licht over de vergaderdo
schijï) e" e" kleurde de meubeleering met een valen
VUBQDIN mjY""
(Wordt voortgezet).
Rekenkundig tijdverdrijf.
Nu heb ik een toertje, lezers, namelyk
ik kan uitrekenen op wat voor een dag
iemand geboren is.
Dat wil ik zien Doe het eens met
rayn verjaardag. Ik ben van 4 Maart
1889, dat was een Maandag.
Neem maar een stuk papier en een
potlood.
Schrijf op het jaartal 1889. Deel dat
door vier. Dan krygt ge...
Ik heb 472 en er blyft over...
Dit overschot laat ge maar daar
niet noodig.
Nu, tel die uitkomst bij het jaartal,
dus 1889 en 472.
Wat geeft dat
Dat is samen 2361.
Hierby moet ge optellen het getal van
de dagen des jaars tot en met deu ge
boortedag. Gy zijt op 4 Maart goboren,
dus telt ge 31 dagen van Januari, 28
dagen van Februari en 4 van Maart.
Dat wordt 2361 en 31 en 28 en 4 of 2424.
Ziezoo. Dit getal deel ik door 7. Blyft er
bij deze deeling 1 over, dan is de ge
boortedag Zondag, 2 Maandag, 3 Dins
dag, enz. 6 Vrijdag en O Zaterdag Het
getal 2424 gedeeld door 7 geeft voor
overschot 2, dus zyt gij op een Maandag
geboren.
Dat is knap. Mag ik het ook eens
met uw verjaardag beproeven.Wanneer
ZÜ' gij geboren
Op 6 Mei 1890.
Goed, ik begin 1890 gedeeld door 4
is 472. Dit opgeteld by 1890 is samen
2362. Daarbij 31 dagen van Januari, 28
van Februari, 31 van Maart, 30 van
April en 6 van Mei, dat wordt in 't
geheel 2488. Als we dit doelen door 7
schiet er 3 over; dus zyt ge op een
Dinsdag geboren.
't Is aardig waar Ge hebt het rast.
Wie geen God in den hemel
erkent, is spoedig geneigd geen gezag
op aarde te eerbiedigen.
De schoolmeester mag niet onzijdig
zyn in godsdienst. Ik wil van den onzij-
digen schoolmeester niet, omdat ik geene
achting voor hem heb; deze die ODzijdig
is, is niets watrd(Jules Simon),