Donderdag 9 Februari 1911 5 centiemen per nummer B5,le Jaar 4535
1 Llüllt DIE ÖMM
van da Stad en Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Niet tegen
den Godsdienst.
Een teeken des tijds.
't Kind en 't Socialism.
HEK K.\ A IX'DElt.
RBO
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
Mning van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
Je Stad 5 frank met den Post verzonden e frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. i-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men Schrijft in bij C. Van de Puite-GnnM«enH, Korte Zoutstraat, Nr 31
en in alle Postkantoren des Lands.
CUIOUK «UUM.
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op
34* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen Lij accoord
Niet opgenomen handschriften worden met teruggestuurd. Heer ota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag o i vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.
Aelfet, 1 Fciiriuu-i li>S.
t' Is noodig er van tijd tot tijd er op
terug te komen, ten einde do aandacht
in te roepen op de verre gaande schijn
heiligheid der liberalen ten tijde van
kiezipgen.
Ten tijde van kiezingen hooit men
hun refrein weêrgalmen
Neen, wil zijn tegen den Godsdienst
nietwij zijn alleen tegen de priesters
welke zich boven de burgerlijke
u macht aanstellen, en dio ovei heer-
scheu willen
En als men bun dan vraagt de pries
ters aan te wi zen die zich boven de
burgerlijke macht aanstellen, die z<-
oveihferscheo, dan weten ze niet wat
antwoorden en snauwen ze een A bas
la Calotte - toe...
En nochtans In t valt niet te betwisten
de meeste liberalen werken zoo hard
nekkig mogelijk legen den Godsdienst.
Hoort ze maar eens
Zij bespotten, beschimpen de onder
wijzingen van Paus en Bisschcppeu
Zy trachten de Priesters en Klooster
lingen te bevlekken, ze hatelijk te
maken
Zij werken onverpoosd om de ehris-
tene leerstelsels uit het hart der kiudo-
ren en werklieden te roeien
Zij braken al het venijn uit waarmêe
hun gemoed tegen de Kloosters be
hept is.
Zij spotten of houden den gek met de
menschen die met de Priesters voor het
goed mtêwerkeu...
Mag men hieruit niet besluiten dat de
liberalen niet tegen den Godsdienst
zijn soms in woorden maar altijd in
werken.
Sedert cenigen tijd beginnen de libe
rale schrijvelaars eene andere houding
aan te nemen, en in zekere liberale
organen wordt de leering der R. K. Kerk
openlijk aangevallen de v<-rhevenste
leerpunten der Christelijke Leerlingen
worden bespoten als er nog van kleri-
kalism gesproken wordt is het niet zoo
zeer om de zoogezegde overheersching
der Geestelijkheid te bevechten, dan wel
om reden der waarheden die de
Priesters voorhouden, om den iever
waarmêe zij de rechten van God, van de
Kerk, der vrijheid voorstaan.
38* Vervolg.
Ademloos trad zy op hem toe. Op. dat
oogenblik kon ze nergens anders aan den
ken, dan aan een enkele afschuwelijke
gedachte die van haarzelf en hare zonde
en hare misdaad, eene schrikaanjagende
voorstelling van hetgeen zy geworden was!
Hare handen beefden.
John zei zo scherp.
Hij keek haar aan, en de aanblik van
haar ontsteld gelaat ontroerde hem. Zij
hadden zich ver van elkander verwijderd
deze beiden. Hij was gedwongen geworden
te gelooven, dat ze harteloos en zelfzuchtig
was als zooveel vrouwen, die hij kende, dat
ze om hem en om het zijne niets gaf, niets
van Margaretha of van iemand anders ineld,
dan van zichzelf. Doch nu deed de verande
ring, welke met haar had plaats gehad
hem ontstellen. Hy vergat dat, toen hy hun
leven op anderen voet in had willen richten,
zy zich met verachting van hem af had ge
wend, on stak haar de hand toe.
Agnes, wees niet beangst, zei hij.
Dacon heeft my gerust gesteld. Er is niets
te vreezen.
Zy trad terug. Het voorgevallene op de
bank, de vervalschto wissel, hare misdaad
Zelfs de zoogezegde gemrdigdo libe
ral drukpers, L'Indépendance Belye
zinitmeê in het koor der liberalen die
het masker van schijnheiligheid hebben
afgeiukt. Hoort boe dit liberaal orgaan
nu zingt
Oi s dool is de kwakzalverijen (fan-
Usmagories) te bevechten waarvan de
Bisschoppen loven, die zij zoo vernuftig
uilbuiten dat zij gerust kunnen gaan
tronen in de koorbanken om klein latij' -
sche liedjes Ie zingen op geen vrooiijke
wijze, terwijl do groote meerderheid
van 'i volk zwoegt en zweet en lastig
z ;i:en kost verdient.
Is dat niet deftig van M. Roland 's
blad Is dat niet geestig den spot drijven
met de Disschoppen en hunne leeringen
Maar 't is nog niet alles
Aanhoudend wordt aan de devote
menschen bewezen dat zij overnaïef zyn
van al die prullertjeu biUovesées) t
gelooven, aau ai die onwaarschijnlijk*
historieki ns die de basis uitmaken van
de geloofspunten der Katholieke Religie
die zoo oud, zoo versleten is dat zij
kraakt als een oud schip dat niet meer
dienen kan.
Is dat klaar en duidelijk genoeg
Kan men een onbetwistbaarder bewijs
voor brengen van de waarheid die wij
Katholieken al;. 1 hebben beweerd,
namelijk dat «ie liberale gazetten zelfs
de serieuste, de verachtelijke schijnhei
ligen uithingen als ze hun refrein zin
gen Wij zijn tegen den Godsdienst
niet
Nu, met de aanst. gomeenlekiezing
zullen wij het wtêr hooren weêrgalmen.
Waar is de mensch op de wereld die
tevreden is in zijn lot? Helaas, eenieder
klaagt
Rijken klagen over te weinig percen
ten van hunne duiten, vetbetaalde be
ambten over overlast van werk, mager
betaalden, dat zij de twee eiodeu des
jaars niet aaneen kunnen krijgen, boe
ren klagen over de hooge huren van
knechten en meiden, bet natte of droog»*
weder herbergiers over de schaarsch-
heid der klanten winkeliers over de
concurrentie; nijveraars over hoog»;
lasten en alle dagen mindere verdien
sten werklieden over te weiuig loon
en te veel werk.
Zij die niet klagen, dat zijn de ijzeren
wegen en trams, maar die sluiten hunne
rekeningen met millioenen boni's en
dit alles stond haar tergend voor den geest.
Een zonderling lachje ontsnapte aan hare
lippen, en ze keerde zich als een automaat
op hare hielen om.
Dat... dót... weet ik, stamelde ze,
maar ik kwam hierheen omdat omdat
Margaretha Jack zien wil, om er zich van
te overtuigen, dat hij niet werkelijk ge
wond is.
Een oogenblik heorschte er eene zonder
linge stilte.
Toen lachte Jank een weinig on stond op.
Een blos was hem naar liet gelaat gestegen.
Hij herinnerde zicli hetgeen Margaretha
vergeten had, hij herinnerde zich datgene,
wat hy zijn gelieele leven lang niet meer
zou verget-n de uitdrukking op haar ge
laat, de onbewuste woorden, die van hare
lipper. geklonken hadden, toen hy van het
ongeluk do armen om haar heen had
geslagen.
Ik heb zooveel van u gehouden.
Hij stond besluiteloos. De Mus op zijn
gelaat veranderde langzamerhand weer in
wit.
Zij zal toch niet bang van my zyn,
is 't wel vroeg hy.
Zie ik er erg toegetakeld uit? Of is er
niets bijzonders aan mij te zien
Ik wist, dat gy geen uitzondering op
den regel waart, zei de dokter. Ik wist, dat
gij aan uw boordje zoudt denken. Bekyk u
zelf in den spiegel en zie, of gij er toonbaar
genoeg uit ziet. Ik wed, dat Lord Nether-
combe u wel een boord zal willen leenen,
nochtans zijn de. klachten van liet per
soneel, over een karig loon, niet min
der, alhoewel reeds eene groote verbe
tering op de Staalsyr.ereuwegen is ge
schied.
Een andere categorie van menschen,
din niet meer kunnen klagen, omdat zy
door de groote macht bijna den nek zijn
omgodraaid, dat zijn kleine ueringdoe-
ners.
M n beeft veel geschreven en gewre
ven en vetbetaalde komiteiten genoemd
om de kleine nering te redden, doch
alles zonder uitwerksel. Do dood der
kieine nijverheid, der kleine nering is
de oneerlijke concurrentie van Staats
beambten, en ak men weet dat d'eetie
speelman den andere een deuntje waard
is, dau behoeft men niet te vragen
waarom de oplossing,* chterwegen blijft.
't Is alzoo dat, waar wij ook gaan of
koeren, wij ons altoos bij klagende on
ontevredene me-scheu bevinden. En als
men weet dat uit d** ontevredenheid het
ongeluk wordt geboren, dan gevoelen
wij welk een geluk het is, een g< zin,
waar de groote schat tevredenhiid
heerscht, te mogen binnen treden.
Keizer, koning, edelman, rijkaard en
wie hij ook zy, zijn in hunne grillen
van ontevredenheid ongelukkiger dan
en werkman, die het versland heeft
Go is water over Gods gronden Ie laten
ioopeu, want niemand ter wereld kan
een stroom, al is hij van water, vuur
of volksverzuchlingeu, tegenhouden.
De grootste vijand van al de klagers
is voorzeker do zucht naar weelde, naar
vermaken, naar reizen en geld verbras
sen op allerlei gebied. Men let niet
genoeg op de kleintjes en vergeet het
spreekwoord
Wie het kleine niet eert,
Is het groote niet weerd.
Ziet eens rond u, lezers, en spiegelt u
eons in de aangehaalde volksspreuk.
Iemand met 3 tot 5000 fr. jaarwedde
ziet geen uitweg, kan de eindjes niet aan
elkaar knoopenen leeft daarenboven in
een huis of in eene ware hel van onte
vredenheid; twee andere personen, heb
ben mindere inkomsten, verschillen in
alle punten d'een martelt zich dood
en d'auder vliegt door de wereld. De
oorzaak ligt meestendeels in de goede
huisvrouw, het groot richtsnoer van
handel en wandel, van vrede en geluk.
Wat de goede stuurman is voor het
schip, dat moet de vrouw zyn voor het
huishouden. Waar de vrouw den scepter
zwaait, daar is de man koning, daar
gaat alles op rolletjes waar de vrouw
integendeel haar tijd met beuzel verspilt
en te lui is om de liauden uit te steken,
daar gaat alles om zeep, al komen zelfs
verdiensten of geld met den vagen
binnen.
In geen enkel land ter wereld wordt
meer gedaan voor de volksklas dan in
België. Jaarlijks geeft hel laud 28 mil
joen uil voor degenen die zich een appel
tje v illen bewaren tegen den ouden dag.
Dat is 4 fr. voor iederen Belgischen
in wen er of 8,70 fr. voor sleun van ver
zekering, werkmanswoningen of aan
deden in onderlingen bijstand.
En alhoewel de Staat in België op
volksgebied, veel milddadiger is dan
Duitschland, Frankrijk en allo andere
landen van Europa, zullen er toch nog
altoos menschen zijn die hem betichten
van hardvochtigheid.
Dit is eenmaal zoo en zal altoos zoo
blijven. Ondank is werelds loon en
degene die de welvaart moet brengen
voor iedereen, is nog niet geboren.
II t socialism zal sterven, want het
voert den oorlog legen het leven.
Het kind mag niet leven en gelukt
het erin te zegepralen over den aanval
der ronde leering en tot het loven te
komen, dan moet zijne zied het merk
dragen der goddeloosheid in de onzijdige
school en zijn lichaam, langsheen den
weg der zedeloosheid, gedolven worden
in de ongewijde aarde.
De mensch is, volgens h«*t socialism,
een heest, een ontwikkeld dier dood...
al dood
Het kind, zoo feeder en zoo lief, is
niets beter dan de afgeleefde grijsaard
jong en oud zijn er te veel, bij de roode
genieters.
En die mannen meencn dat zij den
Sleutel van het menschelijk raad sol ge
vonden hebben
Zij loochenen God eu weigeren het
Kruis aan wieg en graf.
Ziedaar het werk der socialisten en
ook der liberalen, hunne bondgenooten
en slippeudragers.
pelde hij. Zij kan het zoo niet bedoeld
hebben.
Sims kwam de trap op en bleef itaan,
toen hy Jack zag.
Juffrouw Charleoner is zooeven thuis
gekomen, mijnheer, zei iiij. ZaUk haar ver
tellen, wat er gebeurd is, mynheer?
AlioHeet steeg het bloed Jack naar
het hoofd en bevend greep hy naar de
balustrade.
Juffrouw Charleoner, herhaalde hy.
Ik ik misschien zal ik het haar zolf wel
vertellen.
Hij aarzelde.
Zij enLordCroft zijn in de bibliotheek,
mynheer, voegde Sims er by, en weer
steeg liet bloed Jack naar het hoofd.
Lord CroftZijn gelaut werd een weinig
strakker. Ily was niet doof of blind en hij
had vele dingen gehoord die de menschen
omtrent Alice en den man uit Afrika ver
tolden. en gedurende de laatste paar weken
had hy even goed als anderen opgemerkt,
hoe de zaken stoiiden. Maar Lord Croft
Hy stond bovenaan de trap aan zyn kne
vel te trekken. Behoorde hy te zeggen wat
hij wist, of was hetzyne zaak niet? Waarom
had hij Lord Nethercombe niet medegedeeld
wat hy een paar jaar geleden gedurende
zyn verblijf in Amerika gezien had.
Hjj aarzelde, zooals hy ook van to voren
geaarzeld had, en keerde zich met een
ruk om.
Wordt voortgezet.
als ge u er liever niet zonder vertoont. He,
Lord Nethercombe
Jack lachte.
O, dat bedoelde ik niet, zei hij Ik
wilde alleen maar zeggen...
Och, dat weten we, zei dq doktor.
Maar gy zult tijd genoeg hebben om uw
toilet een weinig in orde te brongen als gij
dat wilt, want ik ga eerst naar Mevrouw
Margaretha toe urn te zien, of ze bezoekers
ontvangen kan. Ik denk wel dat liet gaan
zal, maar toch wil ik mij eerst overtuigen
Leen in dien tusschentyd een boordje.
Doch vyf minuten later, toen Jack en
Mevrouw Nethercombe by Margaretha
binnen traden, had hy het vergeten. Hij
stond onhandig voor haar bed, naar haar
bleek gezichtje kijkend, terwijl zy de hand
naar hem uitstak.
Oh, ik heb zulke afschuwelijke droo-
men geliad, zei ze. ik dacht dat gy dood
waart. Ik ducht dat ik u dood zag liggen.
Ik viel na u uit do auto, is 't niet En ik
zag ja oli, ik geloof dat ik u zag, toen
ik u in liet gebed niet zien kon. Zy lachte
zacht, en Jack lachte ook, nog altyd ach
tervolgd door hare woorden hare woor
den, die ze blijkbaar vergeten had.
Hij hoopte, dat dit het geval mocht «jjn.
Het zou onaangenaam voor beiden wezen,
indien zij ze zich nog herinnerde. Hy hoopte,
dat zy noo.t weten zou, watzy gezegd had,
en toch, kon het waar zijn Had hy het
gehoorde soms verkeerd begrepen? Zou het
waar kunnen zyn, dat zy hem lief had
Het socialism verspreidt over de
kinderen wonderbare en gevaarlijke
stelsels.
Beletten dat zij komen, als zij er zijn,
deze overleveren aan den Staat en wan
neer zij heengaan, deze begraven zonder
godsdienst zóó leert de roode vryden-
kery.
Arme schaapkens Lieve Engel
ken s
Is dat dan de nieuwe leering, welke
do wereld moet hervormen en het lot
van den werkman verbeteren
Het socialism is de dwarslceriog van
het menschdom.
De ondergeschiktheid der minderen
aan de meerderen, breekt h-t af. met te
roepen Noch God. noch Meester de
waarde van het stoffelijk leven brengt
het tot de gemeenschappelijke armoede,
met te leeren, eigendom is diefstal de
ziel van het leven verlaagt het tot het
dierlyk bestaan bij liet prediken der
vrije liefde.
Wat het socialismus, in zyn vernie
lingswerk, in den weg staat, is het
kruis.
Nu, 't staat er twintig eeuwen en
het zal er bly ven slaan.
Zooveel valschc leeringen zijn komen
sterven aan den voet van don Iydeus-
boom der eeuwige waarheid
Dat zij verliefd op hem geworden was
Hy hoorde zijne eigene stem spreken,
alsof hij naar eene vreemde luisterdo.
Ge ziet, dat ik er uitstekend afgeko
men ben, zei hij, en gij waart degene, die
byna verpletterd werd, Margaretha. Hij
boog zich over het bed heen. Zijne stem
vei underdo van klank en werd schor.
Margaretha, ik zou er mijn hoofd voor
overgehad hebben, indien het niet gebeurd
ware, voegde hy er bij Ik zou er alles
voor over hebben gehad om in plaats
van u gekwetst te worden.
Zy lachte.
Ik niet, zei ze. Ik zal weldra weer
heeleinaal in orde zijn. Ik kryg nooit een
ongeluk, eu ik zal gauw weer op kunnen
slaan. Ik geloof byna, dat ik er eigenlijk
nu wel reeds uit zou kunnen komen.
Hare woorden waren een teeken vo.r
den dokter om iedereen do kamer uit te
zenden.
Als gy zoo spreekt, jonge dame, zei
I hy.zal ik niemand meer by u kunnen laten.
1 Gy moet stil bly ven liggen.
Margaretha viel weer achterover, terwijl
haar blik op Jack's heengaan door het ver
trek dwaalde. Bij de deur keerde hy zich
om. Haar gelaat kwam hem wanhopig
bleek voor, haar hoofd zwaar in de kussens
gezonken. Een vreemd gevoel van onwel-
zijn maakte zich van hein meester, en iiy
strompelde den gang op, bij zichzelf herha
lend, dat hy een dwaas was.
Ik ben een groote dommerik, mom-
Roode onderstand. I)e deelnemers
aan de werkstaking van Luik, die niet
van do syndikatcn doel maken, maar
die men mot beloften van on dei stand
had nnê gelokt, hebben di m onderstand
verleden Woensdag getrokken.
Do uitgedeelde golden kwamen voort
van de inzamelingen langs den open
baren weg.
De ongelukkigen, die een bewijs
moesten toouen, dat zij gedurende ten
minste 14 dagen aan de slaking hadden
ded genomen kregen, de ongetrouwden
75 centiemen, of 5 centiemen per dag.
De gelrouwden kregen 1 frank.
Wat rijkmakers
De Vlaamsche kwestie in de Katho
lieke Associatie van Brussel De
Katholieke Associatie van Brussel is
Zondag bijoen gekomen, e:i de Vlaam
sche kwestie kwam er Ie pas
M. Borginon zegde dat dc Hooge
school van Gent dient vorvlaamscht te
worden, dat het Vlaamsche volk recht
heeft op een hooger Vlaarasch onder-
wys en daar behoefte aan hoeft.
De heeren Gosset en Henry spraken
don heer Borgiuou tegen, me»;r echter
om verzet aan te teekeuou tegen zekere
manier van spreken van den heer Bor
ginon, dat wel tegen het beginsel der
Vlaamsche Hoogeschool.