D I 1\ K A
Zondag 5 Februari 1911
5 centiemen per nummer
65,c Jaar 4534
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan
van do Stad an 'I Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Politiek en
Godsdienst.
Wat is het liberalisme
tegen over 'tmaconnisme?
De Slenter.
DITJES en DATJES.
Spaansche Oproerlingen van 1576 te Aalst
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
aoning van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor
ie Stad 5 frank met dea Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. i-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zyn ten laste van den schuldenaar.
Men Sclirijft in bij <U. v«i* <le ruite-Goottsens, Korte Zoutstraat, Nr 31
2n in alle Postkantoren des Lands.
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op
34* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen 14) accoord
Niet opgenc men handschriften worden met teruggestuurd. Heeruu ota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlyk tegen den dijnsdag e i vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich to wenden ten bureele van
d;t blad.
CUKjUtS SUtJM.
A eUi41 Febrimri 1DI 1.
Hoe dikwerf hoort men niet door
brave eenvoudige lieden zeggen
't Ware beter dat er in de gazetten
en in geheel den polilieken strijd zoo
veel niet gesproken e:i getw ist wi-rd
over den Godsdienst. Dat men di«
Godsdienst ter zijde late. Hu is te liei-
lig en te verheven om het voorwerp
der part twisten te zijn maar d;.i
men zich liever in de politiek bezig
houde met 't gene de stoffelijke belan-
gen en de algemeeue welvaart aan
gaat.
Opperbest l Die redeneering bevat veel
waarheid, vooral als ze verstaan wordt
gelijk 't behoort.
En inderdaad in zaken welke den
Godsdienst alleen aanbelangen, heeft het.
burgerlijk Gezag zich, uit zijn eigen,
niet te bemoaiendit komt de geestelijke
of kerkelijke Overheid alleen toe.
Het burgerlijk Gezag moet de tijde
lijke welvaart behertigen.den voorspoed
dés lands bevorderen, de openbare rust
verzekeren, doch zonder iels ten nadeel»-
van den Godsdienst te verrichten.zonder
de rechten van het kerkelijk Gezag te
scheudeD,zonder de Godsdienst-vry beid
te beperkod.
Indien de Staatsoverhi id het altijd
aldus verstond, dan zou men ln den poli-
tieken strijd de godsdienstige kwestie
gansch van kant mogen laten om zich
uitsluitelykonledig te houden met zaken
die tot de eigenlijke staatkunde be-
hooren.
Dat ware een groot voordeel, en wij,
katholieken, vrageu niets beter
Nu, in den tegenwoordigen toestand
van zaken, is dat ongelukkiglijk onmo
gelijk en zulks door de schuld van de
liberale en socialistische partijen.
Immers, die beide partijen, in plaats
van Godsdienst en Kerk te eerbiedigen
en in rust te laten leven, hebben lot
bijzonderste of voornaamste doelwit ze
tegen te kanten, ze te bevechten overal
en in alles. Oorlog aan den Godsdienst
Oorlog aan de Kerkziedaar hun wacht
woord ziedaar, gelijk het liberalisme
het zelve bekent, de reden van zijn
bestaan. Men neme den oorlog aau den
Godsdienst weg, en wat blijft er van
't liberalisme nog over?... Niels meer
dan twist over stoffelijke zaken...
Overal waarde blauwe en roode geu
zen aan 't bestuur zijn, gebruiken zi_, alle
middelen om hunne helsche plannen te
verwezenlijken, om den invloed van den
Godsdienst te vernietigen,om de vrijheid
der Kerk te kortvleugelen en hare wer
king te dwarsbnomoii...
Z-i streven er gedurig naartoe om de
kristelijke leering uit het volksonderwijs
en de opvoeding, uit het huis ezin, uit
de hospitalen en liefdadigheidsgestich
ten, uit al de vertakkingen der samen
leving te verbannen, in een woord, om
alles te verwereldlijken, om alle.-- to ver-
eod.leloozen en zoo eene samenleving te
stichten die van God en zijn Gebod niet
ra* er weten zal, en op zijn Behels leven!
En men betwiste hei niet. w ant h-1
bll.ikl klaar en duidelijk uil 't.M-ne hier
reeds in België is voorgevallen en wat
wij dagel iks zien geb-uien in landen
waar zij de meesiers zijn.
Ziedaar waarom wij, katholieken, ons
gi noodzaakt vinden de godsdienstzaken
in onzen polilieken strijd te meng-n.
Ja, 't is omdat zij den Godsdienst be
strijden, dat wij hem moeten voorstaan en
vei dedigen.
Of zouden wij wellicht hun vernie
lingswerk met een onverschillig oog
moeten aanschouwen, zonder eenig pro-
lest te laten hooren, zonder eenigen
maatregel of middel in 't werk te leggen
om er zich tegen te verzetten
Neen, dat ware lafheid dat ware
verachtelijke plicht miskenning
Zoolang 't liberalisme en 't socialisme
den R. K. Godsdient zullen blijven be
vechten, de kristelijke leering bestrij
den, de godsdienstoefeningen bespotten,
onze ge- s'elijke Overheden verguizen,
onze godsdienstige vrijheden besnoeien,
/uilen wij, katholieken, hem blijven ver
dedigen.
Ja, wij, katholieken, moeten en zullen
onzen Godsdienst verdedigen als deu
di'-rbaarsten schat, dien den mei.sch op
aarde bezit, als deu noodzakelij keu
grondzuil van deugd en eerlijkheid, van
orde en rust in de samenleving
Het is honderd maal bewezen en door
voorbeelden g- staaf 1 dat liet liberalisme
slecbis het wereldsch werktuig is van
't Macoiinism derwijze dat op bevel der
Logen, de burgerlijke Linkerzijde een
verbond heeft gesloten m«-t de revolu
tionaire Linkerzijde.
Wij laten hier eenige verklaringen
volgen tot staving:
De lilerale partij is de burgerlijke
uitdrukking van 't Mwonnisme. (Buil
van het Groot Oosten van België
5874 bl. 126).
De liberale familie is zonder com-
a pas of zonder leidsmans. Er besiaau
n noch personen, noch instellingen die
haar beslieren m-- moet haar eene
richting verschaffen. (Bul!, van hel
Groot Oosten van B- Igië 5876 hl 86).
De ondervinding van 1876 heeft
bewezen dat, indien er eene verstand
houding mogelijk is tusschen de opper
hoofden der liberalen, het vooral in den
schoot is van 't Maconnisme dat ze moet
gebeuren.» (Muil. van In-t Groot Oosten
van België 5:-85 90 bl. 56.)
De liberale partij onder de onwe-
derstaanbare drukking van de d«-m«ikra-
tische beweging is m^êgesle. pt naar
eene nieuwe politieke <-n economisch-
iic.Hing. H Is in 't Maconnisme dat ze
haar leidsman haar vasten steun vinden
zul, i Bul!, van hel Groot Oosten van
België 58'.)0 91 bl. 105.)
De eendracht van al de vrijmetse
laars kan alleen de eendracht verzeke
ren van al de fracties die heden de
groole politieke en economische partij
samenstellen waarvsn het Maconnism
de voorwacht en de beste leidsman
moet zyn.» (Bull, van h«-i Groot Oosten
van België 5890 91 H. 113
Dezen onder U, mijne B. B.*. die deze
plechtige zitti' gen hebben bijgewoond,
zullen nooit di«- koortsige vervoeringen
van patriotische aandoeningen vergeten
die al die B. B.\ van al de ho-ken van
België gekomen eu tot alle politieke
denkwijzen b hoorende. Het verbond
tcurd toegejuicht en de oorlog tol der
doud wenl uffioieoÜik verklaard aau
't gouvernement oorlog zonder rust en
genade, tot den dag der volledige om
verwerping der klerikale partij.» (Buil.
van het Gróót Oosten van België 5901
bl. 76
Zou er in tegenwoordigheid van die
verklaringen getrokken uit het Bulletijn
van liet Groot Oosten van België nog
wel een oogei.blik te twijfelen zijn dal
de liberale partij onder de klauwen ligi
van 't maconnisme Wel ueeii, daar
bij men ziet overal de liberalen dansen
lijk de logiebroers schuifelen
Vrienden landbouwers, wilt gij
weten w. Ik uw grootste vijand is Ik
wed dat g.j hel niet raadt, luj lange niet
en nochtans hij is niet verre van u
hij omringt u langs alle kanten en
regelt meest al uwe werken. Al dik-
u ijls he fi men hem u genoemd en toch
houdt gij er al te ve-1 aan. Het is de
oude slenter Ziet maar eens rond u
en zegi of het bewerken uwer velden,
het voederen uwer huisdieren, het
b mesten uwer akkers, het uitkiezen
van uw zaad, enz., nog niet grooten-
deelsopden zelfden voet geschiedt als
uwe voorouders dedeu Niet dat alles
wat de overlevering ons leerde slechts
is, verre van daar. Maar zeker is het,
dat deze die het hekken aan den ouden
stijl blij ven hangen, geen winsten meer
verwezenlijken. En waarom Eenvou-
diglijk omdat de tijden gansch veran
derd zijn en dat men met die verande
ringen af te rekenen heeft.
Laat ons slechts twee, drie voorbel
den opnoemen Vroeger waren de
daghuren klein, nu groot, de granen,
h« t vlas, de suikerbe-'ten, enz., aan
hooge prijzen Thans zijn die veel in
waarde gedaald en de beesten en al
hunne voortbrengselen in waarde ge
stegen. Daar dient men rekening van te
houden, en de boerderij moet derwyze
gericht worden dat men m»-t de tijdsom
standigheden m« êgaat. Honger spraken
wij van den opslag der daghuren.
Welnu, daarin moeten de landbouwers
voorzien, door het gebruiken van eenige
eenvoudige machtenen en door hooger
opbrengsten. En om deze laatste to be
komen dienen zij eerst en vooral de
samenstelling van hunnen grond te
kennen, en die meststoffen meest te ge
bruiken, die minst iu deu grond aanwe
zig zijn.
Maar, zult gij antwoorden dan
moeten wij onze gronden doen ontledeu
eu dat kost weeral geld
Mis, vrienden, raadpleegt de staats-
landbouwkundigen, le> si g« durende de
lange winteravonden landbouwboeken
uf legt zelf al eens in de aanstaande
lent i een proefveld aan. En «lie zullen
u zeggen dat in de meeste onzer bouw
•/ronden vooral stikstof, fosfoor/.uur en
p »ta*ch onibr. ken, om hooge opbreng-
steu te bekomen.
Voor het teruggeven der stikstof zult
gi j voordeeligst zwavelzuren ammoniak
g. bruiken, eene meststof die eene zachte
aanhoudende en gunstige werking
uiioeivnt op alle gewassen, en gewoon
lijk de stikstof b'-stkoop levert. Men
gebruikt van 150 tot 3<-0 kgr. per
h.-ctare, volgens de omstandigheden.
Voor bel fosfoorzuuc heeft men te
kiezen tusschen supei fosfaat eu staal
slakken. En wat de polaschmesien
betref), men heeft te kiezen tusschen
zwavelzure potasch, cliloorpoiasch of
kaï iet. Op alle vruchten, waar liet er
opaank -mt «Ie hoedanigheid te verb-te-
r«n, gebiuikl men by voorkeur zwavel
zure potasch. Voor de graangewassen,
rapen, enz., is chloor potasch even goed
en beterkoop; en voor kl vers en
weiden, geeft meu de voorkeur aau
kaïniet
Bemerkt nu wel, vrienden landbou
wers, dal eene volledige bemesting de
meeste kansen geeft op eene maxima-
opbrengst en dat deze laatste alleen de
hoogste nettowinsten afwerpen.
William.
Hoe de roodjes de onzijdigheid in zake
van openbaar volksonderwijs verstaan
zegt ons gezel Troclet, Volksvertegen
woordiger te Luik.
Eenisre dagen geleden zegde hij in den
stedelijken Raad dat, volg-ns hem, de
Luiksche i/emeeutescholen niet onzijdig
genoeg waren.
Nu, het schijnt dat men in de Luik
sche S'adsscholen aan de leerlingen
voorhoudt, dat men den Koning cu de
Koninklijke Familie eerbiedigen en
hoogachten moet...
Welnu, dit striidt regelrecht teger. de
overtuiging der socialistische ouders,
die er zich tegen verzetten dat aan
hunne kinders koningsgezinde leerstel
sels voorgehouden worden.
Volgens gezel Troclet zou er dus
in 't openbaar onderwijs niet alleen niet
mogen gesproken of gewaagd worden
van God en Go-isdienst, maar ook niet
van den Koning en de Kouiuklijke
Familie...
Noch God, noch meester! Al de socia
listen zijn, gelooven wij, hierover 't ak
koord met gezel Troclet.
Maar als men van God, den oppersten
Koning, in de school nimmer spreken
mag, waarom z«,u men dan nog van
weruldsche koningen en keizers ge
wagen
Wij vinden de ïoodjes logieker dan de
liberalen, die den oppersten Koning uit
de school verbannen en er de wereldsche
koningen en keizers in bi-houden... Maar
wat wil men, de macouuieke liberalen
zijn door godshaat <n vijandschap tegen
deu Godsdienst verblind
VI'ij moeten beschikken
over de zaken waar wij verantwoorde-
Itjk voor zijn... Verantwoordelijk voor
onze kinders, zoo moeten wij alleen
beschikketi over hunne opvoeding. En
hun recht, in die zaak. is enkel ons te
gehoorzamen. En het recht van den
Staat op zijne beurt, is maar het verze
keren van ons recht. F. Brunetiêre.
tl•-<!«»*. O-duren
de 'tjaar 1910 hebben 191,540 bede
vaartiers neergeknield voor liet g-nade-
beeld van Maria. Er ziin 306 treinen
met bedevaar«iers in de statie aangeko
men. 626,000 Communiën werden
uitgedeeld, 55.300 Missen gelezen. De
31 Belgische treinen brachten er 10,313
bevaarders aan. Na Spat je telt België
liet grootste aantal bedevaarders in hel
buitenland.
De Gemeentekiezing-en. Iu
antwoord op eene vraag iu de Kamer
gesteld, he- ft de minister van binnen-
lainischt' zaken verklaard dat de werk
zaamheden der volksoptelling ten
minste een gansch jaar zullen duren do
OF DE
DOOR
Pethus VAü ^UFFIiL.
44e vervolg.
En gy - sidderde Dirka.
Ik Denkt slechts aan uwe redding, en tracht mij en
het verleden te vergeten.
O, Jeróom steende de maagd - spreek zulke woorden
niet zij doorboren mij als zoovele dolken het hart
De hemel zal u, met ons, het geluk uwer belooning laten
smaken, poogde de Aalslenaar met overtuiging te zeggen.
Hopen wij het. Edoch, ik vergat, dat de eletto mij boven
wacht en u door mijne hand dit pakje deed bestellen. -
Koortsig ontknoopte hij het doek. Het bevatte eene prachtige
vrouwenkleed ij voor Dirka en uitgezochte kieedingstukken voor
den torenwachter.
De eletto eischt hoofdzakelijk, dat ge morgen, bij de plech
tigheid, elkeen in liefelijkheid en opsmuk de oogen uitsteekt. -
Nooit roer ik dit plechtgewaad aan, zei Dirka.
Gilbert slootte misprijzend liet pak weg.
Wat edele wilskracht mompelde de huurling, daar hy
in bewondering ouder en kind bleef aanstaren. En toch, Dirka,
hoe bloedt mij het hart van medelijden en smart, ziende do
afschuwelijke lompen, die uw tenger lichaam nog ternauwer
nood dekken I hoe bevangt mij toorn eu schaamte, bespeurende
uwe onlbloote ledematen, dóui' de mishandelingen uwer vijanden
verscheurd en gekneusd -
En de jongeling barstte in* snikken los, sloeg de handen
voor de oogen en schreide bitter.
Wees sterk in het lijdeu, vriend 1 - smeekte de gevangene.
Wanneer dat ik de vrije lucht met volle longen inademen
kan en geen vervolgers meer te duchten heb, zal mync gezond
heid terugkeeren de tijd doet alle spoor dier wonden verdwijnen;
ik zal andermaal vrooiijk worden en pogen, als dierbare levens
gezellin, uwe dagen zoet en aangenaam te maken... Gij weent
niet meerwat zijl ge goed, Jeroomik bezwijk van geluk-
Toen d«-ze uitgaliuiug, door het gevoel eener grenzcnlooze
vriendschap ontsnapt, met eene nauwe omhelzing was bekrach
tigd, vlood de sergeant naar boven.
Westwaarts zonk de dagfakkel.
Ter Kattestraat, in den Prince van Oranie, heersehte de
levendigste bedrijvigheid tot het bereiden van een uitmuntend
eetmaal, het inrichten eener stevige drinkpartij. Uit de keuken
stegen do geurige walmen van kisselend wildgebraadwijnkannen
van allen vorm en alle kleur stonden op de tafels, te midden
der glinsterende kroezen, met opmerkzamen smaak in rang
orde. De spijzen beloofden, naar liet zicht te oordeelen,
recht lekker te zullen zijn wijn was er overvloedig de disch
genooten bestonden uit het puik der hoplieden, verkleefde
wachters, dienstvaardige spions van 't garnizoen. Bartel kon
dus niet alleen een knappe waard, maar tevens een uitstekende
gastheer worden genoemd. Wie had zulks ooit van oou gewezen
smid durven verhopen
Aalst, tot de diepste armoede vervallen, in den grootsten
rouw gedompeld, ging andermaal o, bittere spotternij
een feest aanschouwen, getuige zyu van een dier tooneelen, die
ons tot de lijden van liet barbaarsch Heidendom terugvoeren
de openbare verheerlijking der laagste driften Voorwaar, die
Spaansche ratten hadden in onze gewesten aireede dikmaals
genoeg de edelheid van hunnen stam doen uitschijnen, en dit
wel inzonderheid bij moordfestyu en brasgelag, waar het schaam
teloos samenraapsel van galeiboeven nooit ontbrak en een nasleep
van overspellige vrouwen hunne eerbaarheid aau den meestbie
dende afstonden.
Naarmate de avond vorderde, kwamen de genood gden in de
herberg talrijker toe kerels, met echte galgetrmiiêu, ellendig
toegetakeld Bartel walgde er van... Jeroom's boezem klopte
van achterdenken en vrees vergeefs zocht hij deu held van
het feest onder de aanwezigenvan Navarese was er nog niet,..
Indien hij, door dringende bezigheden belet, niet verscheen,
alles ware reddeloos verloren De Vlaming sidderde bij die
gedachte en meende reeds alle hoop op te geven, wanneer
gelijkstaltig de Spanjaard en zyne officieren instapten. Reygcr-
mans scherpe blik peilde de gemoedsgesteltenis van den keurling;
eenen zucht van ontlasting loozende, vond hij den bevelhebber
in de beste luim Geen voetbreed week hij van hem af, en met
een van blijdschap stralend wezen nam hij bij de hoplieden,
aan de hen voorbehoudene tafel, onmiddellijk plaats.
Even was het voedsel voorgediend, of het verdween in de
hongerige magen der discligenooten. Werd er spoedig en veel
veroberd, men zoop niet minder, en welhaast verkeerde Ge ver
gadering in warme stemming.
De sergeant raakte nauwelijks de gerechten aan en dronk
weinigzijne gepeinzen waren elders. Barlel hitste zijne gasten
voortdurend tot bekeren op, klaagde over de traagheid, waar
mede sommigen de spijzen maalden, of berispte een gekenden
zatterik over zijne matigheid...
Vele liederen hadden door de kroeg gegalmd, menige lofspraak
en gclukwensch de eigenliefde van den fatterige» opperbevel
hebber gestreeld in het vervolg zou de speelduivel, met
magn -tisclie kracht, zijne klauw over het Spaansche rot uit
gestrekt houden. De spelers zochten en vonden hunne maats
officieren bij huns gelijken, eenvoudige kornuiten bij gemeene
schuimers. Weldra overheerschts het rollen der dobbelsteenen,
vermengd met bonzende slagen, vreugdegillen on doemeniszuchten
het ander geluid. De eletto ook had de speeldrift, den gouddorst
in het lijf gejaagd en driftig was zijn spel hij won worp
op worp. De Fortuin, die geluksfee, tooverde onverpoosd hare
schatten op de tafel des kansspelers en dit stokte zijn winst
bejag, deed hem do eene bokaal achter de andere tot den bodem
uitzwelgen.
Het sloeg elf uren.
Mannen en wijven worden wilder en meer uitgelaten. Hier
krekelden en dreigden door het druivensap bedwelmde krijgs
lieden ginder, iu de schaduwe, gluurden grimmende oogen der
beursplalgespeeldou de gelukkige winners toe.
(Wordt voortgezet.)
Verboden nadruk.
nieuwe rangschikking der gemeenten zal
niet kunnen afgekondigd worden voor
de kiezingen van October 1911, en het
getal gemeenteraadsln-eren zal dus voor
ie kiezingen hetzelve blijven als nu.
Geloof en Wetenschap.— In dea
laatsien tijd was liet vooral in de voor
geschiedenis, in de kennis der voor
wereld, dat de godsdiensthaters wapen»
gingen zoeken om het geloof te bestrijden
doch t'-n onrechte, want gewoonlylc
deden die waaugeleerden loutere veron
derstellingen voor echt bewezen» daad
zaken doorgaan, en daar is nogal een
groot verschil tusschen In alle geval,
er bestaat geen de minsten tegenstrijdig
heid tusschen het geloof en die weten
schap. indien men «leze maar niet ver
draait en er niet meer uit afleidt dan
water werkelijk en onbetwistbaar door
bewezen wordt.
Te Parijn is nu een Hooger Gesticht
van Voorgeschiedenis van het Mensch-
dom geopend, ingericht door den print
van Monaco. Het is door de Fransche
rogeering erkend als eene instelling
van openbaar nut, doch blijft onafhanke
lijk van den Franschen Staat. Tusschen
de leeraars van het nieuw gesticht telt
men Dr. Henri Breuil, privat docent bij
de Hoogeschool van Freiburg, en Dr.
Hugo Obermaier, privat docent bij da
Hoogeschool van Weenen, twee katho
lieke priesters Dit bewijst nog eens
dat het geloof niets te vreezen heeft van
de ware wetenschap en ze integendeel
aanmoedigt, tot spijt en schande der
schijngel.-erden, die denken verstandig
te zijn met den Godsdienst aan te vallen
bij middel van dwaze veronderstellingen
of droombeelden.
Van Langendonck. Men
weet dal de Leuvensctie socialisten,
voor redens die niet duidelijke uitgelegd
worden, hunnen volksvertegenwoordi
ger, ciioyen Van Langendonck, willen
verplichten zijn ontslag te geven. De
citoyen h«-efi wel zijn onsiag gegeven,
doch eukol als lid vau den socialistische»
Bond. Voor het overige lacht hy zijn
gezellen fljn uit, hij gaat zich te Parijs
als schoenmaker vestigen en zal alle
«irie maanden naar Brussel komen om
zijne prtê als volksvertegenwoordiger
op te trekken. Zijn mandaat loopt nog
tot in 191t. Zoodat de slimme gast nog
12,000 franken 2al opstrijken zonder er
iets te moeten voor doen. Dat is echt
socialistisch
Ik voor mijn deel, ondersteun
volgaarne de vak vereenigingen ver-
eenigde werklieden zyn redelijk en
kuunen onderhandelen.
Valere Mabille.
Congres. Te Roeulx, een
Henegouwsch stadje, werd dezer dagen
een congres der katholieke werken
gehouden en zeer talrijk bijgewoond.
Hel woord werd ouder ander gevoerd
door M. Boval, Volksvertegenwoordiger
van Üoornijk.
M. Boval dankte de katholieken van
hel Centrum voor hunne talrijke op
komst. Spreker prees het besluit, om
een bestendig bureel van inlichtingen
werk iu te richteu; het is na werken en
zaaien, dat men zal maaien.
Het uur heeft geslagen,zeide M.Bo-
val. op het welke alle katholieken
krachtigenvereenigd moeten werken.
Wij hebben onze partyen ons geloof
te verdeiligen. Ik hoop vastelijk, dat
de katholieken van het kanton Rceulx
o en van bet Centrum, er krachtig zullen
toe bijdragen om in Henegouwen den
a zegepraal te behalen. Het is op Hene-
gouwen dat er gerekend wordt, voor
o eenen grooten z g^praal der katbo-
lieke p u t i. (Gejuich
Gij juicht myne woorden luide toe.
Dat is een verblijdend teeken. Gy toont
daardoor dat ge den toestand verstaat
en krachtiger dan ooit zult werken.
Het is m«-t het hart dat men tot het
volk moet gaan. Welnu, dan begint
dat katholieke werk van vandaag ai.
Richt uwe geledoren in Kampt ten
zege, «n gij zult do voldoening smaken
eene groote plicht te hebben gekwe-
ten, eeue goede zaak bij uitmuntend-
heid te hebben verricht.
Uit verscheidene gewesten van Hene
gouwen wordt er gemeld dat de akliën
der socialisten aan 't dalen zijn en de
kaïholitkeu, door eene doelmatige en
eensgezinde werking,zichtbaar aanwin-
ueu. Talrijk zijn Z",die de oogen beginnen
te op -lieu en zien hoe ze door de roodc
leider» gefopt worden.