Zondag 20 Maart 101 f 5 centiemen per nummer 05"e Jaar 4318 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van do Stad en 'I Arrondissement van Aalst. Blauwe en Dl »l,l\[\ U\ SAL0)1«\. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. roode strijd Onze vierde Sociale Week, DITJES en DATJES. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- tening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor Je Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont- vimgen zya ten laste van den schuldenaar. Men Schrijft in bij C. Van «Je Puiie-Gooseens, Korte Zoutstraat, N* 31 en in alle Postkantoren des Lands. RBODE. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op 3** bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij accoord Niet opgenomen handschriften worden met teruggestuurd. Heereu ota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag e i vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. CUIULU «UUM. ÏOII. tegen het wetsontwerp op 't lager onderwijs. Onze blauwe''n poude tegenstrevers, zeggen wy !i ver vi.mirten, hebben be sloten hel wetsontwerp op 't lager onderwijs uit al hunne krachten en door alle middelen te bestn den. Hunne dagbladen namelijk La Chro- niquc, L'Etoile Beige. La Gazette, Le Peuple, enz., zeggen vlakaf dat zij het ontwerp bestrijden, omdat het onder duims alle scholen op gelijken voet stelt voor de hulpgelden en men aldus de kloosters bevoordeeligt. Ze kunnen dus niet verdragen dat men aan ons, Katholieken, eenig voor deel toestaat, dat er gelijkheid zou bestaan tusschen ons, Katholieken en onze tegenstrevers van alle kleur ja, zelfs bevechten zij slechts een schijn van gelijkheid, immers het wetsontwerp in den grond beschouwd blijft nog verre beneden de volkomene gelijkheid Alle huisvaders worden door bet wetsontwerp op gelijken voet gesteld maar niet alle scholen. De offlcieele scholen blijven in eenen bevoorrechten toestand verkeeren, ter wijl de opbrengst der schoolbons voor de vrije scholen nauwelijks voldoende zal zijn om de jaarwedde der onderwij zers te betalen. De vrije scholen zullen dan immers de gebouwen, den onderhoud, de school- behoeften, vuur en licht moeten leveren, terwijl dit alles voor de offlcieele scho len ten koste zal blijven van de Stad of Gemeente. De vrije scholen dus zijn verre van op gelijken voet te verkeeren met de offi cieel" scholen. Ten andere het ontwerp van School wet zelf zegt het, en w< 1 in de volgende bewoording i De weerde van den schoolbon is berekend op hetgene er, ten minsten genomen, voor eene school noodig is tot bestaan de overige kosten zijn ten laste der Gemeentebesturen of van de Besturen der vrije scholen. Wij- hebben hooger gezegd dat de opbrengst der schoolbons nauwelijks voldoende zal zijn om de onderwijzers te betalen. Nemen wij eene Gemeente van derden rang, zoo als ze hel ontwerp verdeelt de Gemeenten van 5000 tot 40.000 inwo ners Onze Stad valt iu dezen rang. In onze Stad dus is er eene vrije school gesticht welke de schoolbons aanveerdt. Veronderstellen wij dat er in die vrije school 3 klassen zijn met 50 leerlingen, 3e Vervolg. Ik, José da Silvestre, die nu van lion- ger li:t te sterven in een klein hol, vry van sneeuw, op dc zuidelijke helling van den top der bergen, welko ik de Saba- bergen M heb genoemd, schrijf dit in liet jaar 1590 met een geslepen beensplin- ter, op een stuk van mijne kleedingmijn bloed gebruik ik voor inkt. Indien mijn slaaf het vind als hij komt, moet hij het naar Delagoa brengen. Laat mijn vriend (naam onleesbaar) het ter kennis brengen van den koning, opdat hy een leger kunne zenden. Wanneer dit er in slaagt, de woestijn en de bergen te passeeren, en de dappere slimme Kukuanen te over winnen, zal hij de rykste konmg zijn sinds Salomon. Met eigen oog heb ik de Ontelbare diamanten gezien, dio in Salo- mon's schatkamer liggen, achter den wit- ten Doodmaar door het verraad van Gagool, mijn medevinder, bracht ik er nauwelyks het leven af. Laat by, die de 1> kaart Volgt, den linker Saba berg be- klimmen tol' op den top hij kan daar 'n den Sulonionsweg overzien welke binnen drie dagen voert tot het paleis van den koning. Bid voor mijne ziel. Vaarwel. Jou» DA SiLVLSTKL. dus 150 leerlingen te samen. De weerde van dnn schoolbon wordt dan berekmid op 32 fr. per leerling. Die vrye school zal dus van Staat, Provincie en Gemeen te eene toelage ontvangen van 4800 fr. Van die 4800 fr. moet ten minste 400 fr. b -steed worden aan schoolbe- hoeften. En dan de onderwijzers. Men neme e< n tegen 1G00 fr. en twee hulponder wijzers tegen 1400 fr. dan is er juist genoeg om de ouderwijzers te betalen. Het Bestuur der vrije school zal voor 'to - rige te zorgen hebben onderhoud van de gebouwen, vuur eu licht en andere uitgaven. Du offlcieele school geniet dit alles tot het laatste toe, van het kleinste tot liet grootste. Zoo dan do vrije scholm zijn dus, volgens het wetsontwerp, op verre na, op gelijken voet niet gesteld met de offlcieele scholen. Ondanks deze ongelijkheid stellen de Katholieken zich tevredeu met het wets ontwerp de geuzen integendeel willen er niet van hooreu. En nogthans minder kan men toch voor de huisvaders niet doen welke voor hunne kinderen een godsdienstig onderwijs eische.n. Maar wat wil men Onze geuzen beweren dat de Katholieke huisvader het recht niet heeft het onderwijs dat hij verlangt voor zijne kinders aan te wjjz«-n. Neen, de Staat heeft dit recht die zo het onzij dig of goddeloos onderwijs zou opdrin gen om ze tot geuzen eu godshaters op te leiden De drie voorgaande Sociale Weken waren speciaal toegewijd aan de gron dige iustudeeriDg iter christeue syudika- ten en al de aauhangende werken, alsook de betrekkingen en verhoudin gen derchristene vakvereenigingen met de algemeene begiuselen der maatschap pijleer en van den Godsdienst. Het Kwam er vooral op aan onze werklie den, de pi n ster» eu alle mannen van do daad te h eren dat hei Katholiek Sociaal Programma positieve belrach tingen heval, wier verwezenlykmg den werkmausslaud onmiddellyk op voeren zouden lol h< t noodige slofiel.jk welzijn, «net vrijwaring zijner geeste lijke, zedelijke en huishoudelijke belau- gou. Het kwam erop aan, de katholieke werkers te leeren willen wat recht is en hun dn middelen ter hand te doen om te winnen walzij willen Als die ho dauighoid, volgens den onsterfelij- keu dichter Ledeganck, in hoofdzaak deu karaktertrek uitmaakt der Vlamiu- geu, dan heeft nooit werk meereu hete re ware Vlamingen gevormd dan de drie vorige sociale weken. Voorwaar, men mag het wel zeggen: de vooruitgang onzer christen syudika- Daarna liet ik hen naar hartelust turen op de schetskaart van den weg naar Salo mon's mijnen Lang zagen zy naar deze copie van de kaart, door den stervenden Portugees mei zijn bloed geteekend zij waren blijkbaar in totale verbazing. Wel, zegde kapitein Good eindelijk, ik ben tweemaal de wereld rond geweest en lieb in de meeste havens aangelegd maar ik mag als muiter gevangen worden, als ik ooit zoo'n zotte geschiedenis heb gehoord. Het is een zonderling verhaal Al. Qua- termain, zegde Sir Henry. Ik veronderstel dat gij ons niet topt. Nieuw aangekomenen w orden wel eens beetgenomen dat weet ik. Als gy dat denkt, Sir Henry, zegde ik mijne papieren byeenvouweud en bij mij stekend want ik ben er alles behalve op gestold, voor leugenaar of praatmaker ge houden to worden als gy dat denkt, zal ik niet verder gaan. Eu ik stond op om te vertrekken. Sir Henry legde zijne groote hand op mijnen schouder. Ga zitten, M. Quatermain, zegde hy, ik vraag u versckooning. ik zie dat gij ons niets wilt wys maken. Maar de geschiede nis is zoo zonderling, dut ik zé nauwelyks geloovou kon. Als wy in Durban komen, zal ik u de oorspronkelyke leekeuing en 't oude ge schrift laten zien, antwoordde ik nogal ge rustgesteld, want ik vond zelf de geschiede* le bi-weging is voor goed begonnen na «ie eerste Sociale Week eu heeft gelij ken tred gehouden met den vooruitgang in de ontwikkeling van ons volk. Eene prachtige schaar propagandi sten is in de Sociale Weken gevormd die in alle hoeken van hel Vlaamsche land aan huuue werkbroeders gaan verkondigen wat recht is en in menig geval wonnen wat recht was. In zonderlinge omstandigheden kwa men zij echter te staau op hunuen Kruistocht. Hel Katholiek Soci «al Programma het vijfde evangelie zooals de Z. E. H. Kanunnik Byl te Hofstade verklaar de was zoodanig weinig gekend, dat het eene ware veropenbaring was iu vele middens. Bij de patroons. bewust of onbewust nog doordrongen van de vryheidsdoo- dende vrijheids!euinselen verwekte het nieuw opborrelend katholiek sociaal leven eene geweldige ontroering, die weldra zou overslaan tot verdoken of openbare vijandelijk heden Het giug op sommige plaatsen zoover dat onze voor mannen en onze symiikaten beneden en achter deze der socialisten geplaatst werden. Iu deoogen van vele nijveraars waren onze inrichtingen veel gevaar lijker, gingen onze betrachtingen veel verder dan deze der klassenstrydlusti- ge socialisten. Eu de tegenstand nam in gelijke mate toe. Van den anderen kant veroorzaakte de vooruitloop onzer christene vakbe weging, de warme bloedsomloop io al de andere van onze georganiseerde lichamen, verwarring, schrik en ont zetting in het socialistisch kamp. De versloten argumenten van ver kochten aan de patroons kruipers en andere liefelijkheden aan ons adres, maakten geen indruk meer op de werk lieden, die onze mannen aan 't werk zagen, \elke steeds een helderen kijk en het telkens bij het rechte eind had.ten bij geschillen en economische bewegin- gen M" kon het onze werkbroeders niet m e wys maken dat onze leiders in h« t gareel liepen der fabrikanten, zij die bij elke omstandigheid, eu uit kracht van hunne begiuselen het racht der werkiie- «ien vuurstonden. En daii ging het op een anderen toon. a De christene syndikaten werkten mede aau den vooruitgang van het socialisme. Ieder nieuw syndikaat zou een slap nader zyn tot de eenheid der w erkersklas ouder de roode vaan De Bunue waagde zich zelfs zóóver, in de Kamer te beweren, ter gelegenheid der ouderviagingen over Inuelmunster, dat de katholieken verplicht waren voor de socialisten te marcheereu, of dat zij niets zouden zijn. Beide beweeriugendeze der patroons dat wij slechter zijn dau de socialisten, deze der roode, dat wij socialisteu wor den, zijn volkomen valsch, hoeft dit nis wel zonderling, nu ik er weer eens over nadacht. Ik heb u echter nog niets van uwen broeder verteld. Ik ken Jim. den man die by hem was. Die Jim is in Bechu- analand geboren, een goed jager en voor zijn doen niet onverstandig. Opdenmorgend dat M. Neville zou vertrekken, vond ik den knecht by mynen wagen staan hij sneed tabak bij een disselboom. Jim, zegde ik, waar gaat het dezen keer op los Olifanten Neen baas, antwoordde hy, wy heb ben iets beters dan ivoor in het oog. Wat mag dat zijn sprak ik, want ik was nieuwsgierig. Goud soms Neen baas, iets beters dan goud. En hij lachte. Ik vroeg niets meer, want ik wilde inyne prestige niet te grabbelen gooien door nieuwsgierig te schijnen Maar ik was het anders geen klein beetje. Eindelijk was J inklaar met tabak suyden. Baas, zegde bij. Ik droeg er geen acht op. Baas, zegde hij opnieuw. Wel jongen, wat is t vroeg ik. Baas, wy gaan diamanten zoeken. Diamanten Wel dan gaat gijlie den verkeerden kant uit. Dan moet ge naar de mijnen. Baas, hebt gy ooit gehoord van den Salomonsbergen. - Jawel, Eu liebt ge ooit gehoord vau de du- D« eersten zooals de laatsten geven een klinkend bewijs dat zij noch ons programma en leerstellingen, noch deze dei- socialisten kennen, of dat zij vrij willig de socialistische princiepen ver- deken houden. Het is juist om klaarte in dit nog" voor velen duistere vraagstuk te bren gen, dat het programma der vierde Vlanmsche sociale week, die dit jaar gehouden wordt te Leuven, van 28 tot 31 Augustus, uitsluitend handden zal over Het Socialismus Pater Rutten zegde het reei's op de vergadering der propagandisten, den 26 Januari 11., te Brussel Wij moeten aan allen, en werklieden, en burgers, en patroons en socialisten zelve bewijzen dat wij welen waarom wij anti-sociali- slen zijn. Wij moeten toonen aan ons volk dat bet negatief anti-socialisme juist het gevolg is van ons positief christen sociaal programma. Het moet klaar uitgemaakt worden dat bet goede dat in liet socialisme vervat is juist zij nen oorsprong vindt in de christene gromibegiuselen en dat de leerstellingen van liet socialisme, voor zooveel er een wetenschappelijke kant aan is, totaal v iroordeeld worden door alle ernstige wetenschap. Oneindig goed zal dus wederom uit deze vierde sociale week voortspruiten voor ons volk, voor ons vaderland eu voor de samenleving. Uit ieder gewest, uit iedere plaats van ons "Vlaamsch België moeten er ditmaaldeelueraers naar de sociale week komen. Het succes der vorige jaren waar borgt den bijval van dit jaar. Dat men dus spoedig zyne maatrege len neme om zijne inschrijving te nemen. Van nu af reeds mogen de inschrij vingen genomen worden bij E. Van Quaquebeke, Holstraat 65, Gent Het Algemeen S«-kretariaat heeft er voor ge zorgd dit jaar speciale tafels en gemak- kelyke zitbanken te doen maken. De eerste inschrijvers zulleo de beste plaal- sen hebben. Zooals verleden jaar is de prijs der inschrijving 2 frank. Daar het bureel der sociale week alle jaren ge- weblig overlast is, door de telaatkomers wordt iedereen vriendelijk verzocht intijds zijno inschrijving te nemen. De personen die te Leuven zelf woonachtig zijn, worden van die ver plichting niet ontslagen. Zooals voorgaande jaren zorgt het Komiteit voor logementen voor diege nen die het verlangen en richt het. in de Giide van ambachten gezamonlyk noeu- en avondmalen in. De prijs voor logement en eetmalen is gesteld op 16 frank voor 4 dagen der sociale week. Na 20 Augustus zullen geene inschrijvingen voor logement eu eetmalen meer aanvaard worden. manten daar Die zotte historie ken ik, Jim. 'tis geene zotte historie, baas. Ik heb ze gehoord van eene vrouw, dio met haar kind naar Nathal gekomen was. Zij is nu dood. Uw meester gaat- de roofvogels voe den, Jim, als hij dat Salomonsland wil be reiken. En gij gaat het ook doen, als die dierm ten minste aan uw mager karkas nog wat kunnen vinden. 't Is mogelijk, baas. Eenmensch moet toch sterven. Ik wil het in ieder geval er gens anders gaan probeoren, want de oli fanten geraken hier ook uitgestorven. Een iialf uur later zag ik Neville's wagen afreizen. Jim kwam toen naar mij toe. Goeden dag, baas, zegde hij ik wil niet heengaan zonder u eerst vaarwel te zeggen, want ik geloof dat gy gelijk heht en wij niet meer naar het zuiden zullen terugkeuren. Gaat uw meester welkelijk naar de Salomonsbergen, Jim, of liegt ge Het is zoo, antwoordde hy. Mijn mees ter heeft my verteld dat hy daar zeker zijne fortuin zou maken. Wacht dan een oogcnbliksken, Jim. Wilt ge een bi iefken meenemen voor uwen meester Maar ge moet mij beloven het hein niet te geven voor ge te Inyate zijt. Dat was honderd mylen verder. Ja, baas. Ik schreef op een «tuk papier Een belangrijk vonnis. Het is algemeene gewoonte dat dieren zooals rundvee, varkens, paarden, enz., die op stal verkocht worden, niet dadelijk door den kooper worden medegedaan. Meestendeels worden ze maar na eeni- ge dagen geleverd of door den kooper afgehaald. Zoo gaat het ook in de provincie Lim burg. Een landbouwer uit de omstreken van Tongeren had aan eenen koopman zijne varkens verkocht, die na eenige dagen moesten geleverd worden en gele verd werden. Doch onder wege bezweken de varkens tengevolge der hitte, denkt men. Daar was nauurlijk verlies op. De koopman weigerde de verkens, zeggende dat het nog de zijne niet waren dat de koop maar voltrokken was, na dat de dieren in goeden staat waren ge leverd. De landbouwer hield staande dat de dieren wel degelijk aan don koopman toebehoorden, dat de koop volledig was nadat men 't akkoord was over den prjjs den dag der levering, enz. dat alle on gelukken welke aan de dieren over kwamen na het sluiten van deu koop, voorrekening waren voorden koopman wel te verstaau als er geene schuld ten laste van hem, landbouwer, kan gelegd worden. De zaak is voor de rechtbank van Ton geren gekomen en deze heeft den land bouwer gelijk gegeven, en den koopman verwezen tot het betalen der dieren. Zulke gevallen komen voorzeker wei nig vooreu zijn daarom zeer belangrijk. Zoo bijvoorbeeld vee of varken» zyn verkochtde stal brandt afde schade aan de dieren zou voor den kooper zyn. Van onzijdigheid gesproken. In L'Etoile Beige van 12 Maart 11. staat te lezen Zonder aarzelen verklaren wy' dat het onderwijs in eene Hoogeschool niet on zijdig kan zijn een cursus van geschie denis, een cursus van wijsbegeerte moet onpartijdig zijn maar 'c is onmogelyk dat hij onzijdig blijve b. Onpartijdig moet de geschiedenis zijn maar... wat verstaan gewoonlijk de niet-geloovigen door onpartydig- heid Wat anders dan al wat Katho liek is voor valsch aanzien al wat door katholieken gedaan werd valsch uit leggen om het Katholicismus zwart te maken den rol der katholieke Kerk door de tijden heen of niet herkennen of wel in een valsch daglicht stellen in een woord volgens de Maistre van de geschiedenis eene samenzweering ma ken tegen het Katholicismus vrij willig, kwaadaardig en aanhoudend. Een cursus van geschiedenis is zoo veel weerd als de professor van geschie denis een professor van geschiedenis die in de liberale politiek en in den anti- Beklim den linker Sababerg tot op den top daar kunt ge den Snlomonweg over zien, die binnen drie dagen voert tot het paleis des konings Nu, Jim, zegde ik, als gij dat aan uw meester geeft, vertel hem dan dat hij ver standig zal doen als hy dezen eenvoudigen raad opvolgt. Maar ge moogt het hem nu nog niet geven, hoor, want ik ben niet van plan allerlei vragen van hem aan te hooren die ik toch niet beantwoorden wil. Ga nu, dwaze jongen, de wagen is al bijna uit het zicht. Jim nam het brief ken en vertrok. Dit is alles wat ik van uwen broeder weet. Sir Henri. Ik vrees... M. Quatermain, aegde sir Henry, ik ga mijn broeder zoeken Ik zal tot de Salo monsbergen gaan en er over ook, als het noodig is, tot ik hem terugvind of tot ik weet dat hij dood is. Gaat gij mee Ik ben, dat heb ik u, geloof ik, al ge zegd, een voorzichtig en zelfs beschroomd man, zoodat die vraag mij wel een beetje afschrikte. Ik was van meening dat het ondernemen van die reis tot een zekeren dood voerde. En ik had er nog alles behalve schrik in dit te doen. Neen, dank u, sir Henry, zegde ik, die reis zal ik liever niet maken. Ik ben te oud voor eene jacht van dien aard en het zou ons juist vergaan als m::n armen vriend Silvester. Ik bob nog een zoon, die van ray afhankelijk is, zoodat ik myn leven niet iüag wagen katholieken wereld verward i», kan geen onpartijdige geschiedeniscursus ge ven hij zal van zijnen cursus een piet- dooi maken tegen het Katholiek Geloof en tegen de Katholieke Kerk. En wat wy zeggen van geschiedenis geldt ook voor Wijsbegeerto, en is op Wijsbegeerte toe te passen nog veel strenger. Trekt de conclusie, voorstaanders van onzydig hooger onderwijs. Feest der Katholieke Belgische Jeugd te Gent. Op 4-5 Juni, Sinksen, zullen to Gent buiteugewone feesten plaats grijpen, de Katholieke Jeugd van Helgië aangeboden. Ter gelegenheid der vaandel wijding der Jonge Wacht van den kring o God en Vaderland zal de groote algemeene vergadering van het Verbond der Katholieke Jonge Wachten van Belgie te Gent gehouden worden het Nationaal Verbond der Katholieke Turn- en Wapenkriügen heeft ook zijne bijtreding gezonden en zijne medewer king verleendook de studentenmaat schappijen zullen in groot getal aan deze feesten deelnemen en afvaardigin gen van Holland, Engeland, Duitschland en Frankrijk zullen vertegenwoordigd zijn; zoodoende zal de gansche Katho lieke Belgische Jeugd op deze dag»n te Gent verbroederen en samenwerken. Buitengewone historische feesten, gege ven met de medewerking van al de kringen der stad, zullen de vreemde bezoekers aangeboden worden. Alle maalschappyen worden vriende lijk uilgenoodigd voor alle inlichtin gen zich wenden Landbouwenhuis Gent. De af wezigheideplaag. Dijcsdag warende leden der recht- terzij weer Diet in voldoende getal in de Kamer. De liberalen en socialisten, die in meerderheid waren, hebben er ge bruik van gemaakt om twee beslissin gen te nemen, waarvan een vooral de katholieken diep zal grieven, namelijk, eene hulde aan de Italiaansche regee ring ter gelegenheid van de 50e verja ring der uitroeping van Rome als hoofdstad van Italië en de 40e verjaring der intrede van koning Victor-Emma- nuël te Rome. Le XX" Siècle spreekt vau de namen af te kondigen van de katholieke achterblijvers ofachter de haag loopers. Al mijne broeders in Jesus-Chris- tus, wek ik op zich te behoeden voor den hoogmoed, de ydele glorie, den nijd, de gierigheid, de zorgen en bekommer nissen van het leven, den achterklap en het morren. S. Franc. Reg. der Mind. Br. cc. Hulde aan de Kerk. De heer Lemonnier, Brusse'.sche Fransche ro manschrijver, heeft het volgende ge schreven a Eene Kerk die in haren almanak twee dagen heeft, zooals Kerstdag en a Paschen eene Kerk, dia met het vereeren en verheerlijken van deze twee geheimnissen der liefde, rond Sir Henry en kapitein Good zagen beiden zeer teleurgesteld. M. Quatermain, zegde de eerste, ik, voor ray, zie van deze reis volstrekt niet af. Ik heb het er op gezet, die te doen. Gy kunt voor uwe diensten de som eischen, die gij zelf wilt, en het zal u betaald wor den voor wij vertrekken. Bovendien zal ik maatregelen nemen dat, voor het geval u of ons iets overkomt, uw zoon daar geen stoffelijke schade bij zal lijden. Gij ziet uii, dit aanbod hoe noodzakelijk ik uwe mede werking acht. En als wy de plaats btreiken waar de diamanten liggen, zullen ze u en Good samen toebebooren. Ik heb ze niet noodig. Voor zoover deze belofte niet» waard is geldt ze ook voor al het ivoor, dat wy zullen buit maken. Wij zullen het zeker wel eens worden, mynheer Quater main, vooreerst zy al gezegd dat ik alle onkosten zal betalen. Sir Henry, zeide ik, 't is het vryge- vigste voorstel, dat my nog ooit gedaan is zoo iets overkomt een armen jager en handelaar niet iederen dag. Maar de zaak is ook niet gering, zoodat ik er toch een» over denken moet. Ik wil u mijno beslis sing mededeelen voor wy in- Durban zijn. Zeer goed, antwoordde 5Sir Henry. Ik zeide toen goeden avond «n ging sla pen. Don heelen nacht droomdo ik van den den armen Silvestre, die al zoolang dood was, en van de diamanten. Wordt veo.rU

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1911 | | pagina 1