Zondag 25 April 1911 5 centiemen per nummer 65810 Jaar 4556 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van do Stad en '1 Arrondissement van Aalst. CONGRES GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Revolutie en Ilrandstichting. Katholieke Maatschappelijke Werken DITJES en DATJES. AntivrijmeLselaars-Tijdschrift. Bestuur der TelegrafeQ. Tot Herrinnering. Rechterlijk Kronijk. Sterfgeval -j- Groene straatleirentaal. Aalst. - Reizigersstatie. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee- kening van den volgenden dag. De prys ervan is tweemaal ter week voor Je Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop ce betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont» viingen z\jn ten laste van den schuldenaar. Men Schrijft in bij C. Van de Putte-GooRsens, Korte Zoutstraat, Nr 31 en in alle Postkantoren des. Lands. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op 3d8 bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen Lij accoord Niet opgenomen handschriften worden met teruggestuurd. Heeren ota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dinsdag q i vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. CHIQUE SUCIM. i2 April 1911. Maandag 11. vergaderde te Brussel do Bood der Belgische onzijdige of geusche onderwijzers. Redevoeringen werden uitgesproken door den Voorzitter, dcD algeuieenen Schrijver van den Bond, geus Cnudde, en de politieke voormannen Masson liberaal en Vander Volde socialist. Geus Cnudde schreeuwde dat het Goevernement geen ander doel heeft dan het officieel onderwijs te dooden ten voordeele der Kloosters en drukte de hoop uit dat het Belgische volk 't voor beeld van Portugal zal navolgen en het klerikalo juk weten af te schudden. Hij eindigt met den kreet. Weg met de Kloosterscholen.... Dus revolutie De slotrede van Socialist Vandervelde was ook een beroep op revolutie. Hij zegde Weet toch dat, indien er in 1857, de wet op de Kloosters werd ÏDge- i trokken, het niet was omdat Leopold I j» er niet wildo van hooren, maar omdat het volk hem dwong en men de Kloosters begon in brand te steken, t Rekent dan alleen op u zeiven (Toe juichingen). t In 1857 zijn onze vaderen opgestaan. Hun oorlogskreet was Weg met de Klooster» (Groole ovatieGeroep Weg met de Papen Dus, indien men, volgen» «ocialist Vandervelde, de intrekking der nieuwe schoolwet wilt verkrijgen, is er geen ander middel dan oproer en brand stichting, lijk in 1857... Maar of dit beroep op revolutie wel de gematigde liberalen zal bevredigen Zij weten immers bij ondervinding dat wanneer het janhagel dat zich achter de roode vlag schaart, begint te ver woesten, te plunderen en brand te stich ten, het zich gewoonlijk niet bepaalt bij kloosters, maar ook de fabrieken en kasteelen van liberale rijkaards niet ongemerkt voorbijgaat. Wat er dan ook van zij, wij zullen het afwachten wat er gebeuren zal. En of de roode voormannen aan 't hoofd der revolutionnaire benden zullen gaaü, daar valt sterk aan te twijfelen. Immers liet zou do eerste maal zijn sedert de wereld bestaat, dat een roode voorman zich ter straat zou wagen als cr vrees is dat men met blauw# erwten werpen zal. Zij weten zich schuil te houden, ze beminnen te zeer hun moeders kindje. En de reden waarom de lafhartige op ruiers zich verduiken is dan ongesteld heid, hoofdpijn enz... Do slagen treilen dan de arme sukkels vau werklieden die zij tot razende woede hebben opgerend... Nu, er zijn daD, eenige ongelukkige verminkten meer, eeuige weduwen en weezen meer in de wereld, maar wat raakt het de roode opruiers, dit is maar cene byzaak, als zij maar ongedeerd blyvon der van het Arrondissement Aalst, Redevoering van M. Baron Lodeicijk de Béthune. De werking welke uwen iever gedu rende deze tweo schoone dagen heeft teweeg gebracht, kan op de toekomst van ons duurbaar Arrondissement Aalst, op den politieken strijd die wij zullen to leveren hebben, als op de godsdien stige gevoelens der bevolkingen, op den vooruitgang en den bloei der maat schappelijke werken, op de zedelijke en stoffelijke verheffing der inwoners eonen doorgaandeu en allergunstigsten invloed uitoefenen, en ik deuk wel dat gij hot allen met mij zult eeus zijn op het oogenblik dat dit Congres gaai einde nemen, om uit teeken van dank baarheid ouze harten te verhellen tot Dezen wier zegen gij gisteren op uwe werking door uwe gebeden hebt geroe pen, tot Dezen die de bron is vau hel Geloof dat wij door dit Congres willen verdedigen, de bron der liefde welke wij hier geleerd hebben beter rond ons te verspreiden, de bron der rechtvaar digheid welko wij allen betrachlen, de bron der eeuwige waarheid welke wij in onze studiën zoeken tot Dezen die de oorsprong is van alle goed en voor Wien alle volkeren knielen. Het is eene voortreffelijke gewoonte bij de natiën die gelijk de onzen het geluk hebben een katholiek en kristen bestuur te bezitten alle blijde gebeurte nissen te eindigen en te bekronen door dien indrukwekkender) zang die onze zielen om zoo te zeggen over do aarde doet zweven en dien men noemt den Te Deum. In de vrcegero eeuwen wanneer het lot der volkeren, in eenige uren, op een bloedig slagveld afgespeeld wierd, weerklonk in alle kerken den Te Deum om de zegepraal der wapenen te vieren en dan in onzo tijden in dewelke de strijd meer gevoerd wordt om de ge dachten, strijd die dikwijls woeliger en akeliger is dan deze der tegen elkander botsende legerscharen, strijd tusschen dezen die den Godsdienst verdedigen on dezen die hem willen verslinden, tus schen dezen die begeeren den vrede in de harten en dezen die willen den haat en den opstand in de samenleving, in onze tijden hoort men nog God dank, den Te Deum weergalmen bij nationale feesten en andere grootsche gebeurte nissen, en aangezien dit Congres voor ons Arrondissement als eene merkwaar dige gebeurtenis mag aanzien worden denk ik iu uwen naam aan allen hier to mogen uitroepen Te Deum Lauda- mus wij danken en loven U o Almach tige God, die uwe zegende hand op ons Congres hebt uitgestrekt. Wij zijn waarlijk gelukkig geweest hier ons midden te mogen begroeten en toejuichen, den Z. E. H. De Baets, ver tegenwoordiger van Z. D. H. Mgr Stil lemans. DeE. H. De Baets. is in onze maat schappelijke werken en kringen geen onbekende meer dan eens heeft hij reeds, door zijn boeiend woord onzen iever en onze werkzaamheid weten te ontvlammen Zijne tegenwoordigheid in dit Congres, is oen nieuw bewijs der groote belang stelling welke hij stelt in de sociale werken en bevestigt u dat de Heilige Kerk zich niet alleenlijk bekommert met de belangen van den Godsdienst, maar nog dat ze voortdurend belang stelt in den zedelyken en zelfs stoffelij- ken vooruitgang der bevolkingen Velen van u zouden niet begrijpen dat in deze laatste rede niet een woord van dankbetuigingen werd gestuurd tot de inrichters en tot allo deelnemers van deze grootsche betooging. Het zou niet gemakkelijk zijn hier namen uit te knippen, alle medewerkers verdienen onzen lof, ook acht ik het beter ze allen in eeno en dezelfdo dank zegging samen te vatton beginnende met den achtbaren heer Voorzitter, Romain Moyersoen, met de bestuurleden van bet hoofdcomiteit en der afdeelingcn zonder te vergeten de Damen die ons het voorbeeld der werkzaamheid hebben gegeven en de ieverige verslaggevers, om to eindigen met u allen, die hebt bewezen dat er in ons Arrondissement duizende mannen zijn die gedurende twee dagen hunno persoonlijke zaken kunnen verlaten, om zich te bekomme ren met de grootste belangen van het volk, van don Godsdienst, van het Vaderland Mijnheeren, velen van U, die het ge luk hebbeu gehad de lentejartn huns levens in dit Collegie der Paters Jezuï- ten door te brengen, zullen er niet zonder aandoening gedurende deze da gen terug gekomen zijn, en de welwil lende gastvrijheid der Paters Jezuïten, die breed en wijd do deuren van hun gesticht voor de Congressisten hebben geopend zal hun des te aangenamer zijn geweest, dat zo nogmaals bij hunne oude meesters en in dezelfde welbekende lokalen lessen hebben genoraon van workzaamlieid en wilskracht In den naam van het bestuur des Con gres zeg ik hartelijkon dank aan de Paters Jezuïten. Dank en eer aan dio mannen die men in de wereld overal ontmoet, waar goed te stichten is Men vindt ze in Duitscliland na den Iiullur- kampfmon vindt zo thans in een na burig land, waar nochtans al de kloos ters uit de grenzen zijD verbannen; men vindt ze in den Congo en andere tropi- cale landen, onder de brandende zon, om er de beschaving in te brengen en do zieken en stervenden te troosten men ziet ze op do verwijderde oevers der zee, hel kruis iu de hand, strijdende voor Christus en Zijne Kerk Damen, Heeren, binnen eenige oogen- blikken zult ge uiteengaan en eenieder van Ued. zal terugkeeren in zijne ge meente, in zijn huisgezin Ah mochtet gij, vooraleer deze zaal te verlaten apostelen worden der goede zaak Mochtet gij begrijpen dat de toekomst onzer Katholieke Partij, de welvaart van ons Vaderland, van Ued. zal afhan gen Mochtet gij wel overtuigd zijn dat het Ued. een heilige plicht is al uwe krachten te besteden tot de verdediging van Kerk en Troon, en tot het behoud van ons duurbaar Staatsbestuur I Op het oogenblik dat die man in wiens handen het vertrouwen der bevolkingen het bestuur van het land heeft toever trouwd, die man die aan de Katholieke Partij reeds talrijke diensten heeft be wezen en er in de toekomst nog velen bewijzen zal, zich voorbereidt eene wet te doen doorgaan welko eindelijk vol doening geeft aan do vragen en aan de eischen der christene huisvaders, eene wet die voor gevolg zal hebben aan de kinderen een beter en degelijker onder wijs te verschaften, ook cn dit is wel het bijzonderstede volkomene vryheid vaD den vader iD den keus der school te waarborgen en zoo voor altijd aan onze kinderen eene christene opvoeding te verzekeren, op het oogenblik zeg ik, is het ons eene plicht ons te scharen rond den heer Scliollaert, rond den moedigen leider die in zijne vaste en stevige hand, ondanks de onophoudende en hevigste aanvallen der vrijmetselarij, de Katho lieke Vlag nog altijd en het zal nog lange jaren duren, wij zijn er van over tuigd zegepralend doet wapperen. Ik roep U dus toe Due in allum Ga recht door zee Van morgen af, hand in hand gewerkt, in vrede, in eendracht en verstandhouding voor de groote zaak die u allen ter harte ligt. Recht door zee Gewerkt voor de po litieke propaganda die, op eenen brec- den voet ingericht zijnde, en ze zal het zyD, die ons tot nieuwe zegepraleu zal voeren Gewerkt tot den triomf der demokra- tische gedachten die ons meer en meer do voortdurende verkleefdheid en de rechtzinnige dankbaarheid der bevol king zullen verzekeren 1 Gewerkt voor do werklieden, die in ons hun vertrouwen stellen en die maar al te dikwijls de bitterste ontberingen voor dagelijksch brood hebbenge werkt met het oog op die glinsterende ster die wij in het firmament zien schit teren, dio de duisternissen van onzen tijd verjaagt, die ons zal begeleiden zoo als vroeger do Herders naar den God- menscli van Bethleëm, die onzo zielen verrukt en in het diepste onzer harten de vlam der christene liefde doet ont gloeien cn die men noemt Rerum No varum. Gewerkt voor de burgers en de land bouwers die onze christene Godsdienst, onz6 duurbare en nooit genoeg gepre zene Vlaamsche taal, ods eigenaardig vrij karakter cn onze aloude reine zoden in hunne talrijke en gebenedijde nako melingschappen, eeuwig zullen doen herleven Gewerkt eindelijk, en nogmaals voor onze sociale werken niet met het b3- perkt inzicht dat de Inrichtingen ouze politieke zegepralen zullen voorberei den, maar gewerkt, met hart en ziel, met liefde en zelfopoffering en uit chris ten plicht, voor de kleinen, voor de nederigen, de armen, de ongeloerden, de verdrukten, voor dezen die weoueu of die lijdon, voor dezen die onze be scherming afsioueken, voor al dezen die in den arbeid hun bestaan vinden of die wij zedelijk of stoftelyk kunnen bevoor- deeligen, en die toch maar onze broeders zijn met het bloed en met de ziel en dan zullen wij de belofte van Christus zien ver wezenlij ken. Qumrilc primuus rognum Dei et justiciam ejus coeiera adjicientur volri. Zoekt eerst cn vooral het rijk Gods en de rechtvaardigheid en al het overige zal u overvloedig en bij over maat gegeven worden. Het volgend telegram werd aan Z. E. Kardinaal Mercier gezonden Kardinaal Mercier Aartsbisschop, Mecholcn. De Landbouwafdeeling van het Kon- gres der Katholieke en Maatschappelijke werken van het Arrondissement Aalst stuurt Zijne Hoogweerdigheid Kardinaal Mercier, Aartsbisschop van Mc-chelen de uitdrukking der zeer eerbiedige ge voelens van innige verkleefdheid aan Kerk en Godsdienst der talrijke aan wezigen. Antwoord van Z. E. Kardinaal Mercier Baron Lod. de Bethuoe, Plaatsvervangend Volksvertegenwoor diger, Aalst. Gevoelig aan de betuigingen der ver kleefdheid en getrouwheid aan Kerk en Godsdienst der land hou wcongressisten van Aalst, inzonder hun dapperen Voor zitter Baron Lod. de Béthune, dankt hen hartelijk en bid God liuune werken overvloedig te zegenen. Kardinaal Mercier. Wat is onzijdig onderwijs Onder de bestrijders der nieuwe school weldie nude zoogezegde onzijdigheid der ofllcieele scholen voorstaan telt men er velen die er anders over dachten en spraken. Wij zullen er maar dry noemen die onze vraag vroeger beautwoorden. De socialistische senateur Lafontaice verklaarde «Wij erkennen dat de officiëele school eone zekere onzijdigheid moet bewaren. Ik zeg eene zekere onzijdigheid. Ik druk deze voo/behouding uit omdat ik persoonlijk denk, dat de volstrekte onzijdigheid eene onmogelijkheid is. Kan een onderwijzer, zonder een zelf werkend machien of een phonograaf te zijn, zijuc denkwijze afleggen De radikaal Lorand, afgeveerdigde van Virton, zegde, vóór hij van de vrijmelselaarslogie op do kneukels ge kregen had In den grond hebben de katholieken geen ongelijk. De onzijdig heid is maar eene zeepbel. En M. Paul Hymans, het verfronseld afzetsel van Fiére-Orban, zegde den 2 Meert 1910 Ik we<4 wel dat het moeilijk is de onzijdigheid in 't werk te stellen. Wie zijne vijf bezit, kan er anders over spreken 4*4 Acluer de roode vlag. Maandag 11, na de meeting, te Brus sel in de Magdalonazaal gehouden, werd een stoet govormd die, mot roodo en blauwo vlaggen en 't muziek van 't Volkshuis aan 't hoofd, de bijzon derste straten der middenstad door kruiste, onder bet geschreeuw van A bas la calotteWeg mot de Kloosters Weg met de papen 't Waren niet alleen revolutionnaire cn socialistische liederen die gezongen werden maar ook spottend het Ave Maria en andere Kerkgezangen 't Was aan 't Volks huis dat de stoet uiteenging en zoo werd het eens te meer bewezen dat de liberalen de roode vlag moeten volgen willen zo nog iets zijn 1 Hulde aan België. Tijdens het bezoek der Belgische gemeenteraads leden te Parijs, heeft do heer Lepine, hoofd derpolicie gozegd België heeft weinig lessen te krij gen, maar er vele te geven. De heer de Selves, prefekt van het Seine-departoment,zegde tol de Belgische bezoekers Zeldzaam zyn de volkeren, die meer dan het uwe gestreden hebben voor do vryheid, die er meer eerbied voor heb ben cn. beter verdienen voor leus to hebben liet minimum van bestuur en het maximum van vrijheid. Noch de heer Lepine, noch de lieerde Selves zijn katholieken, hunne hulde is dus niot verdacht. Een verschil. In Holland, dat voor de twee derden protestant is, staan de vrijo scholen, zoowel van de katho lieken als van de andere gezindheden, op gelijken voet, voor wat do hulpgel den betreft met de officiëele scholen. Dat is niet enkel voor de lagere scho len maar ook voor de middelbare scho len en de hoogescholen. In België krijgen de katholieke middelbare scholen niets van de open bare besturen en de katholieke hooge- school van Leuven krijgt niets van het Staatsbestuur. De katholieken vragen nu enkel wat billijkheid en gelijkheid voor de vrije lagere scholen, en de geuzen schreeu wen als bezetenen. Laten schreeuwen is de boodschap 4*4 Tegen brandwonden. De wond wordt dadelijk met slaolie of boter, wat het eerst bij de hand is inge wreven, en met fijn zout dicht bestrooid. Men voelt dan geen pijn en blazen ont staan niet. Na 5 of 6 minuten kan alles weer weggenomen worden. 4*4 Het socialistisch congres. Op do Paaschdagen hebben de socialis ten te Brussel hun jaarlijksch congres gehouden. Er werd fel geklaagd dat zekere socialistische volksvertegen woordigers niet regelmatig de Kamer zittingen bijwonen, en het congres besloot dat er niet meer mag gepaireerd worden. Verder heeft het congres zich lang beziggehouden met de schoolkwestie. Er werd besloten met de liberalen samen te spannen om liet ontwerp van M. Schollaert te bestrijden, alhoewel eeni ge leden niet veel betrouwen in dat samenloopen met de liberalen hebben. Op 15 Augusti zullen de socialisten te Brussel eene groote betooging houden, niet alleen om tegen het schoolontwerp te protesteeren, maar ook om het enkel voudig algemeen stemrecht te eischen. Eeu voorstel om, als protestatie, de algemeone werkstaking uit te roepen, werd met bijna eenparigheid van stem men verworpen. 4** Waarheid. Liberalen en socia listen hebben Maandag avond samen eene meting gehouden te Brussel, tegen het ontwerp der nieuwo schoolwet. De heer Hymans, leider der liberalen in de Kamer, heeft gezegd dat de ka- tholieke scholen kweekscholen zijn van katholieke kiezers. Dat is de waarheid, M. Hymans, maar geen nieuws. Indien de katholieken scholen inrich ten en onderhouden, het is omdat de kin deren van katholieke ouders er een ka tholiek onderwijs zouden ontvangen, katholiek zouden opgroeien, katholiek zouden blijven en dus ook katholiek zou den kiezen. Maar die katholieke burgers zijn ook Belgische burgers, en als Belgische bur gers vragen zij hun aandeel van hetgeen de openbare besturen aan het onderwijs besteden. Do antivrijmotselaarsbond komt het eerste nummer van het geillustrcerd Maand schrift uit te geven. Het beantwoord ten volle aan de alge- meene verwachting en wij twijfelen niet dat hy vele achterblijvers zal aanzetten den nieuwen bond bij te treden. Ziehier den boknopten inhoud van het eerste nummer, welko maar oen zwak ge dacht geeft van de belangrijkheid van dio uitgave Bericht. Ons programma. Voor stelling. Geschiedenis dor Vrijmetselarij in Belgic. De Vrijmetselarij te Iloei. Do Vrymetselary in België. De Vry- metselarij en de Politiek. Do Zusters- vrijmetsolarossen. Het lied der Vrijmet selaars-leerlingen. Varia. Onzo Promiën. Vragen en antwoorden. Boekenbeoordoeling. Familiezaken. Kleine Briefwisseling. Abonnementsprijs: voor België fr.2 50. Voor den Vreemde fr. 3.00. Het nummer fr. 0.25. Zich te wenden tot den maatschappelijken zetel van den Antivrijmotselaarsbond, 2, Cipresstraat, Brussel. Eerlang zal er een examen plaats hebbon voor de bediening van telegrambesteller to Aalst. Wie aan dit examen wil deel nomen moet zich laten inschrijven op het telegraafbureel ter stede. De personen die voornemens zijn do Prijsvragen to beantwoorden door de Provinciale Syndicale Kamer van Nijver- heidskunsten, te Gent, uitgeschreven, worden verzocht er vóór den 25 Juni 1911 kennis van te geven,per gefrankccr- den brief, aan het Secretariaat der Syndi cale KamerProvinciaal Gouverncinents- hotel, to Gent. Het Bestuur vestigt de aandacht op do voorwaarden dier Prijsvragen, onlangs bekend gemaakt. Programma's mogen aan voormeld Secretariaat gevraagd worden. BEROEPSHOF VAN GENT. Moordpoging te Hofstade. Karei Van de Maele die, op 29 September 1910 vier revolverschoten loste op zijne vrouw Marie Daelman en door een der kogels onder de rechterborst -werd getroffen, was door de Rechtbank van Dendcrmon- de veroordeeld tot 2 jaar gevang. Van dc Maele had tegen dat vonnis be roep ingeslagen, het Hof heeft de straf bekrachtigd. M. Vandcvcldon katholiek senateur en burgemeester van Lessen, is in dio stad in den ouderdom van 77 jaren overleden. Hij wordt in den Senaat opgevolgd door burggraaf Adrien Vilain XTIII, van Maziè- res, die rcgecringscommissaris is bij do orelJtentoonstelling van Turijn. Wij hebben Zondag jl. de aandacht in geroepen op den duivclschen haat dien Groene Pie voedt tegen onzen zoo acht baren en zoo verdionstrijken Volksver tegenwoordiger M. Woeste. Wij zegden dat de groene held van Cliipka bij al de beleedigingen, versma dingen en lasteringen die hij reeds naar 't hoofd van M Woeste slingerde nu nog cene kwam te voegen en hem nu uit scheldt voor Krawat Groene Pie vindt dat die beleediging nog al kras is en werpt de verantwoor delijkheid ervan op Rika, een ingebeelde persoon die hij, Groene Pie klappen doet. Wij leven in een Eeuw van vrijheid zegt hij, ik kan de tong der vrouw- menschcn niet binden ik kan ik aan eiken mond geen wacht van pompiers of gendarms zetten... - Kaal excuus, Groene Held, die zooge zegde Rika is niemand anders dan gij ja, gij en niemand anders 't Is te dom, Man Ge zijt dus beschaamd over uwe straat leirentaal en poogt do schande ervan op een andermans rug te laden. Mag men dat dan niet lafheid hoeten Gelukkig zijt ge dat M. Woeste die beleedigingen en lasteringen aanschouwt als van te laag te komen om er zich meê te bekreunen..., anders zou men wel naar Dendermonde kunnen moeten dansen... Wij willen het hierbij bepalen, doch vóór te eindigen nog eene bemerking, fcroene Pie doet Rika zeggen Zij die M. Woeste omhoog steken zijn zoo min te betrouwen en zoo min tc - achten als hunnen Woeste. Daarmee zijn ze geprezen. Zij die M. Woeste eeren en achten mo gen zich over al het hoofd om hoog aan bieden het zijn noch volksuitbuiters, noch judassen, nocli lafaards en gij Groene Held Den lieer Baron Lodewijk de Betliune komt van wege den heer Minister van Spoorwegen enz. de volgende mededee- ling te ontvangen Mijnheer do Baron, Ik heb het genoegen u te melden dat ik besloten heb M.Gocthals, bouwmeester te Aalst, to gelasten met de voorberei dende werken tot het oprichten van het nieuw ontvanggebouw der static aldaar. Aanvaard, Mijnheer de Baron, dc ver zekering mijner hoogachting. (Get.) de BrOqucville. Brussel, den 15 April 1911.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1911 | | pagina 1