Zondag 14 Mei 19! I
5 centiemen per nummer
<55 8 Jaar 4361
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan
van de Stad en '1 Arrondissement van Aalst
GODSDIENST» HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Welke zijn de
ware reden
De Heiligdommen vaij O.L.V.
Vierde Vlaamsclie
Sociale Week.
DITJES en DATJES.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtee-
kening van den volgenden dag. De prys ervan is tweemaal ter week voor
ie Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop ce betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men Schrijft in by C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N* 31
8n in alle Postkantoren des Lands,
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op
3a® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij accoord
Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren ota
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag e i vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.
GUIQKJE 8UZJ1!
Aalst, 13 Mei, 1911.
Soms gebeurt het dat liberale schrij-
velaars onvrijwillig hulde brengen aan
eenen Katholieken Priester of Kloos
terling.
Nu dat is iets buitengewoons en dan
zeggen zij gewoonlijk Waren al de
Priesters en Kloosterlingen zoo, men
zou er niet over te klagen hebben, ze
zouden allen goed zijn.
Maar ongelukkiglijk de liberalen
wachten zich wel de Priesters en Kloos
terlingen van dichtbij te leeren kennen
en dit laat hun toe gemakkelijker tegen
de Priesters en Kloosterlingen uit te
vallen.
Weldoen is voor de Priesters en
Kloosterlingen onmogelijk in de oogen
der geuzen.
De geuzen betreuren dat de Priesters
en Kloosterlingen de dronkenschap, de
woestheid, de onzedelijkheid bevechten.
Nu, dit is maar schijnheiligheid, van
hunnen kant.
Doch als de Priesters en Kloosterlin
gen prediken tegen de woestheid, tegen
het nachtzitten dan vragen de geuzen
Waarom zouden de menschen zich
dan niet eens mogen vermaken
Prediken zij tegen de dronkenschap
dan hoort men
Waarom zou men dan geen glazeken
mogen pakken
Stichten zij Zondagscholen, Congre
gatiën, Patronagiön waar de jeugd een
deftig vermaak vindt, goeden raad en
onderwijs ontvangt, dan worden ze
door de geuzen uitgescholden voor
mannen die de jeugd en het volk onder
hunue hielen willen houden.
Werken ze mede tot het stichten, het
in stand houden en den bloei van
maatschappelijke werken dan luidt het
weer dat zo aldus handelen om hunnen
invloed, hun gezag te vermeerderen.
Nu, daar waar de geuzen het maar kun
nen, pogen zij hunne werking te dwars-
boomen of te verijdelen.
Als zij zich niets aantrekken, alles
maar laten gaan lijk het gaat, dan stel
len do geuzen do vraag hoe ze hunnen
tijd verslijten en roepen hun luiaards na.
't Is klaar en duidelijk nooit zullen
onze Priesters en Kloosterlingen iets
van pas kunnen doen voor de geuzen.
Meer dan eens hebben wij dat kunnen
bestatigen in De Volksgazet het
orgaan der liberale firma Vijf ezels
en C1"
Ja, meer dan eens hebben wij besta-
tigd dat de Priesters en Kloosterlingen
worden verweten dat ze zich onledig
houden met verzekeringen tegen de
sterfte van het veo, geiten, zwijnen enz.
met maatschappijen van onderlingen
in het Arrondissement Aalst
De kapel van Onze Lieve Vrouw ter Lin
den, bestond reeds in 1540, op de Zout-
straatpoorfc, voor de herberg Den Haring.
De Fransehen braken ze in 1797 af. Het
werd heropgericht aan den Gentschen steen
weg, ten jare 1849, in een lcasken, aan
'nen lindenboom en, in 1874, in de thans
bestaande kapel.
Behalve de hier genoemde heiligdommen
bestaan te Aalst nog menigvuldige andere
kapellen de H. Moeder Maria toegewijd,
o. a. de grot van O. L, Vrouw van Lour-
des der Paters Jezuïlen in deLangostraat;
de kapel der Broeders van Maria, in de
Lange Ridderstraat, jaarteekenendo van
1849 do kapel der damen van Maria, On-
derwijsstraat (1863) de kapel der Vrou-
wencongregatie, in de Klapstraat in de
kerk van liet College, de kapel van O. L.
Vrouw van Lourdes, ten jare 1872 door
Pater Verbruggen gebouwd, en de kapel
van het H, Hert, door Pater De Peuter
opgericht, en meer andere.
Onder de bedehuizen, vroeger aan O. L.
Vrouw toegewijd, telde men dit van Onze
Lieve Vrouw Hospitaal (1236) de kerk
der abdij Ten Roosen (1235)do buitenka
pel, staande op do Moorselschebaan, ter
plaats waar nu de lantaarn is van het O.
L. Vrouwplein kapel afgebroken in 1847;
de kapel der Lazarij, op den Gentschen
bijstand, pensioenkassen, melkerijen,
syndikaien enz., enz.
Een dichtstukje in het Brugsche
liberaal orgaan Noord en Zuid ver
schenen, zegt dat het niet is omdat liet-
gene ze verrichten en het doel dat ze
najagen slecht is, maar omdat ze Pries
ters en Kloosterlingen zijn.
Ze zijn Priesters en Kloosterlingen
en het goede dat ze teweeg brengen,
komt ten bate van den Godsdienst en
daarom is, volgens de geuzen, wat ze
doen slecht.
De geuzen zouden liever hebben, dat
er noch verzekeringen van vee, enz.
noch kweèksyndikatën, noch onder
linge bijstanden, noch pensioenkassen,
noch allerlei maatschappijen of bonden
gesticht en staande gehouden worden
door Priesters en Kloosterlingen, want
ze staan hen hierdoor in den weg om
't volk te vergeuzen in 't belang hunner
politieke berekeningen...
Dit levert eens te meer 't bewijs op
welk belang de geuzen stellen in de
welvaart van werkman, boer en bur
ger... zij bekommeren er zich niet mêe
en een ander zou moeten handelen ge
lijk zij
Welke.volksvrienden dan toch
Maar het volk, kent zijne vrienden
ja, wie zijne oprechte vrienden zijn en
het weet ze te gaan vinden als het hunne
hulp en hijstand noodig heeft
(LEUVEN 1911).
)o(—
PROGRAMMA:
Maandag 28 Augusti 1911.
10 ure. Plechtige Mis, in de hoofd
kerk van St.-Pieters, Hoogaltaar, door
den E. P. Hutten.
Deze Mis zal opgedragen worden
tot zielelafenis van den E. H. Lauwers,
in leven Proost der Gilde van Ambach
ten te Brugge, en lesgever, op de vorige
Sociale Week.
11 ure. Plechtige opening der
Sociale Week. Aanspraak door den
Staatsminister Beernaert en Pater
Rutten.
21/2 ure stipt. De materialistische
opvatting der geschiedenis volgens de
socialisten (marxisme,) door Hooglee
raar Kurtli.
4 1/2 ure. De geschiedenis van het
socialisme, door Dr Nu yens; "Voorzitter
van het Verbond der Vakvereenigingen
van Antwerpen.
71/2 ure stipt. Groote muziekale
feestavond door het wereldberoemd A.
Capella Koor van Gentonder de lei
ding van Meester Emiel Hullebroeck.
Steenweg, reeds gekend van in de XIII8
eeuw, voorloopig gesloten in 1566 latei-
heropend in 1796 verkocht door do Fran-
schen in 1815 aan den Godsdienst weer
gegeven; verkocht ten jare 1849 en in eene
herberg veranderd. Het Lieve-Vrouwbeeld
is verloren geraakt; Het bcdedom van het
H. Geesthuis, in de Kattestraat, opgericht
in 1368 door Lieven Godevaerts in 1470
vergroot, alsook in 1909. Het beeld der H.
Moeder werd ér ten jare 1807 op den troon
gesteld het is herkomstig van liet voor
malig Carmelietenklooster. Bij dc Capucie-
nen hield men in bijzondere vereering het
beeld van Onze Lieve Vrouw van Goeden
Wil, door wier bemiddeling verscheidene
wonderbare genezingen verkregen werden.
Ook bij de Sterheeren, had men een beeld,
gekend onder de aanroeping van Onze Lie
ve Vrouw ter Sterren.
APPELTERRE* *Eene schoone bid
plaats, dicht tegen de dorpplaats, ter eere
van O.-L.-Vr. der 7 Weeën, werd in 1876
opgericht door den heer Van der Schueren.
Aan de statie staat liet heiligdom
van O. L Vrouw van Lourdes, gebouwd
door M. Scliollaert, ten jare 187S.
ASPELAERE. Mevrouw De Cooman
deed in 1890, op de wijk Ettelbeek, een
heiligdom bouwen ter eere van O.-L.-Vr.
Onbevlekt Ontvangen.
AYGEM. In een Schepenboeti der
Dinsdag 29 Augustus.
9-10 ure. De ontwikkelingswet
(évolutionisme) volgens de socialisten,
door E. P. Schrijver, Redemptorist.
10 -10 1/2 ure. Rustpoos.
10 1/2 - 12 ure. Socialisme en klas
senstrijd (le les), door Dr E. P. Ver-
meersch, S. J.
3 ure. De inrichting en aaneen-
schankeling der sociale werken in de
socialistische partij, door Hoogleeraar
Poulet, Volksvertegenwoordiger en
Voorzitter van het Verbond der Vak
vereenigingen van Leuven.
5 ure. Bespreking over de propa
ganda. Korte inleiding door Pater
Rutten.
8 ure. Voordracht met lichtbeel
den over beroepziekten, door Dokter
Nüyens.
Woensdag SO Augustus.
9-10 ure, Socialisme en klassen
strijd (2° les), door E. P. Vermeerscii.
10 - 101/2 ure. Rustpoos.
10 1/2-12 ure. Het coleclivisme
(lc les), door den heer Volksvertegen
woordiger A. Verhaegen, Voorzitter
van den Belgischen Volksbond.
3 ure. De taktiek der socialisten,
door E. H. Drijvers, Bestuurder, Wil-
lebroeck.
5 ure. Voortzetting der bespreking
over de propaganda.
8 ure. Groot veldfeest in het Sint-
Donatuspark.
Donderdag 31 Augustus.
9 -10 ure. Het collectivisme (2eles)
door M. Arthur Verhaegen.
10 - 10 1/2 ure. Rust.
10 1/2 -12 ure. Het landbouw-
socialisme.door Hoogleeraar Vliebergh.
12 ure. Sluiting der Sociale Week.
Samenvatting der lessen door E. P.
Rutten. Slotrede door Z. E. Kardi
naal Merci er.
De leden der vakvereenigingen van
Leuven hebben, op vertoon hunner lid-
kaart, vrijen toegang tot de avondfee
sten en avondvergaderingen.
De inschrijvingen mogen genomen
worden bij E. Quaquebeke, Holstraat,
65, Gent. Do eerste inschrijvers hebben
de beste plaatsen. De prijs dor inschrij
ving is 2 fr. Daar het bureel der Sociale
Week alle jaren overlast is, door de
telaatkomers, wordt iedereen vriende
lijk verzocht intijds zijne-, inschrijving
to nemen. De personen, die te Leuven
zelf woonachtig zijn worden van die
verplichting niet ontslagen.
Het Gomiteit zorgt voor logementen
voor diegenen die het verlangen en
richt in dè Gilde van Ambachten geza-
mentlijke noen- en avond maaien in.
De prijs voor logementen en eetma
len is gesteld op 16 frank voor de 4
dagen der Sociale Week. Na 20 Augusti
worden gcene inschrijvingen voor loge
ment en eetmalen meer aanvaard.
stad Aalst van 1478 vindt men reeds mol
ding van eene kapel, die te Aygem, buiten
dc parochiekerk, bestond zij was toege
wijd aan O. L. Vrouw-Bezoekingmaar
meest bekend onder den titel van O. L. Vr.
van Hal. In den zomer van 1873 werd
op het dorp eene groote bidplaats gebouwd
ter eere van Onze Lieve Vrouw van Lour
des. Den 11 Mei 1874 bracht men het beeld
uit de hofstede van Domien Van Wassen-
hove, processiegewijze, naar het nieuw
heiligdom. Onderwege moest men viermaal
rusten, ten einde toe te laten de dragers
van het Moeder-Beeld elkander af telossen.
En zie, tor plaatse waar het beeld neergezet
was, ontstond oen zoo grooten toeloop van
geloovigen, dat men verplicht is geweest
op elke rustplaats een bedehuis te bouwen.
Dit geschiedde in 1875. De jaarlijksche
ommegang, door duizenden geloovigen bij
gewoond, heeft jaarlijks plaats op O. L.
Vrouw-IIemelvaart. (Liber Memorialis
van den E.H. Pastoor).
BAERDEGEM. Kapel van O.-L.-Vr.
van Lourdes, gebouwd door Petrus Joos-
tens en Virginia De Smet, in 1878. Ka
pel van O.-L.-Vrouw van Bijstand, ge
schonken door Joannes Van Malderen, in
't jaar 1811. Kapel van O.-L.-Vrouw
van het li. Hart, geschonken door juffer
Catharina Heyvaert.Kapel van O.-L.-Vr.
van Scherpenheuvel (het oudste bedehuis
van Baerdegem, wellicht honderd jaren
oud), geschonken door Jan Hoofdt,
De uitbreiding der christen syn'dikale
beweging, alsook het bewezen nut en
don steeds stijgenden bijval der Sociale
Weken, laten voorzien dat wij dit jaar
op 500 deelnemers mogen rekenen.
Dat elkeen zich dus haaste om zijne
inschrijving te nemen.
De Bestuurder,
G. G. Rutten, Predikheer.
De Sekretarissen,
A. Van Hegke, Hoogleeraar.
E. Van Quaquebeke.
Adam. en de oorring-en. Een
joodsche priester vroeg ons laatst of we
wisten vanwaar de mode kwam der
oorringen en der armbanden voor de
vrouwen 1
't Is Adam die de mode inbracht,
zegde hij. Toen hij met Eva uit het
aardsch paradijs verjaagd werd, deed
hij aan hare ooren eenen ring en aan
haren arm eenen band, tot bewijs dat zij
zijne slave was. Ringen en banden ma
ken deel van eenen ketting en die aan
een ketting ligt weet lioe laat het is.
Het is misschien daarom dat die mode
nu ook verloren gaat.
De vlaamsche boeren. De
liberale Gazette van Brussel drijft
den spot met de meeting, Zondag te
Tervueren gehouden voor de vervlaam-
sching der Gentsche Hoogescgoolzij
beweert dat do redenaars er gesproken
hebben voor boeren, waarvan ten min
ste 50 ten honderd niet kunnen lezen
noch schrijven
La Gazette schijnt niet te weten
dat cr op den Vlaamschen- buiten meer
dagbladen en boeken gelezen worden
dan in het Walenland, en dat er zeer
weinige Vlaamsche boeren zijn, die niet
kunnen lezen en schrijven. Wat zij er
van vertelt is enkel een onbeschaamde
leugen.De Vlaamsche boeren zullen het
echter niet vergeten, wanneer in den
kiestijd de liberale kandidaten hunne
stemmen zullen komen afbedelen.
De invloed der maan op het hout
is zoo sterk, dat, wanneer een boom bij
volle maan gekapt wordt hij zeer spoe
dig berst. Dit Is veroorzaakt door de
overgrooto meerderheid der sappen, die
de hoornen op dit tijdstip bezitten. Daar
om hebben de boomen die bij volle maan
gekapt worden weinig weerde. Hel
hout wordt kort na het vellen door
torren aangevallen, welke men soms in
het buitenlandsch hout aantreft. Ook
verotten zulke boomen veel sneller dan
wanneer men ze tijdens eenen anderen
stand der maan velt, bij voorbeeld eerste
of laatste kwartier, want hel sap klimt
bij volle maan tot aan den top van den
boom en daalt bij afnemende maan. De
invloed is merkbaar bij alle boomsoor
ten.
groote woldoener der gemeente.
Kapel van O. L. Vrouw- Bijstand ten
jare 1877 gebouwd door Frans De Smedt
en Amelia Van Biesen.
BAEVEGEM. Men ziet een kapelletje
van O. L. Vrouw op de wijk Dries, als men
den steenweg van Wetteren naar Scttegem
opgaat.
DENDERHAUTEM. Niet ver van
het Dorp, in dè Molenstraat, rijst eene bid
plaats op, ter cere van O. L. Vrouw der
Zeven Weeën. Zij bestond reeds in 1620 en
hare herbouwing dagteekent van in 1727.
Eenige jaren geleden plaatste men er den
processieweg van zeven kleinere kapelle-
lcens. Heden schijnt het heiligdom zóo
bouwvallig, dat er weinig hoop op herstel
ling is ook spreekt men van eene nieuwe
te bouwen.— Op den Dries staat eene bid
plaats van O. L. Vrouw Onbevlekt-Ont-
vangen. Eene derde kapel op Leebeek,
opgericht ten jare I860, staat onder de aan
roeping van O. L. Vrouw van Salette.
DENDERLEEUW.*— De kapel van O.
I.. Vrouw Bijstand, op de wijk Bakergem,
is redelijk oud 't beeld en sommige deelen
behoorden aan een vroeger aldaar verwoest
heiligdom. Het bedel luisje is wijd en zijd
gekend, daar het staat langs de groote baan
van Aaist naar Ninove en dit eigenaardig
heeft van met stroo gedekt te zijn daar
om noemt men het 't Strookapelleken.
Tegen brandwonden. Vol
gend middel tegen brandwonden is in
staat terstond de pijnen te verzachten
en zelfs groote, diepe wonden spoedig te
genezen. Iedere huisvrouw kan het ge
makkelijk bereiden, indien zij een
versch ei met een stuk boter zoo groot
als een ei goed te samen klutst. Deze
zalf wordt op een linnen lap gestreken
en op de wonden gelegd.
Zoodra deze droog geworden is wordt
zy vernieuwd.
In zwaardere gevallen beroidt men
eer. zalf van 1 kilo boter en 20 eieren,
bestrijkt hiermede een bedlaken en
wikkelt den zieke daar geheel in.
De vreeseli jke pijneu verdwijnen spoe
dig. Na korteu tijd zijn alle wouden
goed 'genezen, en is de zieke weder her
steld.
*%.Ik heb liever den mensch op te voe
den dan hem te kastijden. De wroeging
geeft mij meer gerustheid dan de beul.
Het is geen beul dien men aan het
menschdom moot geven, om het te ge
nezen 't is een geweten. Jules Simon.
Aan tiet volk Artikel
6 der Grondwet luidt als volgt a Allo
Belgen zijn gelijk voor de wet
Is dat waar
NEEN
In zake van onderwijs staan de katho
lieken ver onder de liberalen en socia
listen
Leest en oordeelt
Liberale en socialisten eischen voor
hunne kinderen onzijdige scholen.
Zij hebben ze.
Wie betaalt dat onzijdig onderwijs
Al de lastcnbetalers.
De katholieken eischen voor hunne
kinderen het godsdienstig onderwijs.
Zij krijgen het niet, of ze moeten het
met hunne centen betalen.
Betalen de katholieken het onzijdig
onderwijs niet
Ja, zoowel als liberalen en socialisten.
Twee maal betalen dus de katholieken!
Tweemaal, ja
Is dat gelijkheid
Neen, duizend maal neen
Dat is een wraakroepende onrecht
vaardigheid.
Daar moot, daar zal een einde aan
komen. De nieuwe schoolwet brengt
meer gelijkheid.
Iedereen, 't zij socialist, 'tzij liberaal,
't zij katholiek, verkrijgt de school die
hij verkiest.
Ieder lastenbetaler draagt zijn deel
van de algemeene kosten.
Leve de gelijkheid dus
Leve de Katholieke Regeering
Kinderleven. liet leven van
liet kind gaat voorbij onder eene
tweevoudige overheid het gezag der
ouders en het gezag der onderwijzers.
WelnUj Mijne Heeren, ge moet het
bekenneD, het is slecht voor de een-
Koortslijders nemen er Jiunnen toevlucht.
Daaromtrent stond in vervlogen eeuwen
eene Lazarij of Pesthuis. De bewoners
van Loeuwbrug richtten ten jaro 1880, op
hunne wijk eene bidplaats op, ter eere van
O. L. Vrouw ter Nood.
DENDERWINDEKE.—-Aan den buiten
muur der kerk zijn de kapellen of statiën
van O. L. Vrouw dor Zeven Weeën. Zij
werden er geplaatst ten jare 1808 door de
bijzonderste familiön der gemeente. In het
veld staan echter ook zeven kapellen, die
men den grooten ommegang noemt. De
octaaf wordt er gevierd van den 2n tot den
3n Zondag van September. Het bedehuis
van O. L. Vrouw van Lourdes is gebouwd
in 1909.'
ELENE. Op het kerkhof staat nog
de linker kruisbeuk der oude kerk toege
wijd aan O.-L.-Vrouw Hemelvaart. Men
treft er, een gedenksteentje aan met den
naam vanLysbette van Sehoorisse en haar
familiewapen (f1400). Zij zou, volgens den
Franschen oudheidskundige Caumont, op
gericht zijn in de Xle eeuw. De huidige
tempel, onder de aanroeping van O. L. Vr.
Geboorte, is gebouwd naar de plans van De
Perre-Montigny, in 1S58 dc wijding had
plaats in 1863. I'en 8 September wordt het
Patroonschap gevierd, en dan is 't kermis.
EREMBODEGEM. Parochiekerk toe
gewijd aan O. L. Vrouw, Het oorspronke-
heid, onmisbaar voor eene goede op-
voeding, dat die twee overheden tegen
elkander botsen en in tegenspraak zijn
met elkander
Wio sprak zoo
De heer Anseele in de Kamer op
26 Juli 1895.
Daaruit volgt dat de school moet be
antwoorden aan den wenscli der ouders,
want het ware ongerymd te beweren
dat do ouders zich moeten schikken naar
de school.
Wij stellen vast. 1. Dat de
Belgische zeebadplaatsen in de spoor
wegstatiën van Vlaamsch België Fran-
sche plakbrieven uithangen
2. Dat de Waalsche stad Dinant in
dezelfde statiën by middel van Vlaam
sche plakbrieven reizigers tracht naar
de Maasboorden te lokken.
3. Dat de Tentoonstelling van Rou-
baix (Frankrijk) in België tweetalige
plakbrieven (Fransch en Vlaamsch) uit
hangt
Purit, andere regel.
Wratten bij Koeien. Wratten
zijn drooge, hoornachtige, gevoellooze
uitwassen der huid, vooral voortko
mende aan buik, beenen en uier. Laat
de plaats het toe, dan bindt men ze af
met behulp van eenen draad.
Heeft het dier zeer veel wratten, dan
geeft men het dagelijks 1/2 tot 1 eetlepel
magnesia over het voeder gestrooid.
Wratten verdwijnen ook wel, zoo
men ze eenmaal daags bevochtigt met
eene oplossing van blauw vitriool met
azijn.
Men kan zë insgelijks volgenderwyze
doen verdwijnen Men rake ze dagelijks
met brandsteen, o wel men bijte ze af
met sterkwater; in 't laatste geval zorge
men dat de vocht de huid niet rake.
In 't algemeen mag men zeggen, dat
de wratten het dier geenszins aan doods
gevaar blootstellen, doch onder econo
misch oogpunt, kunnen zij veel schade
berokkenen, bijv. zoo ze op de spenen
voorkomen.
Oi» hespen te bewaren. Als
bewaarplaats kiest men hij voorkeur
een klein kamerken, wiens venster uit
geeft op het Noorden. Om de hespen
voor vliegen en andere insekten te be
schutten, plaatst men voor het venster
eene lijst hespannen met draadgaas. Elke
hesp die sterk gerookt uit de rookkamer
of uit de schouw komt, wordt onmidde-
lijk genaaid in een lijnwaden zak, en
zooveel mogelijk vrij van de andere
aan de zoldering gehangen. Men kan
ook de hesp bestrijken met leem. Men
doet de leem in 't water en maakt er een
tamelijk dunne brei van, welke men
met do hand op de hesp sirijkt. Men ziet
goed toe na eenige dagen of de gevormde
korst dicht blijft. Bijzonder aan de knook
op het been logge men den leem dik
genoeg. De leemhorst kan later heel
gemakkelijk verwijderd worden, en
liet vleesch blijft buitengewoon sappig.
Men zorge de leem niet te strijken zoo
lang de hesp niet gansch droog is.
lijk deel, de Lieve-Vrouwe-Iioor, bestond
ton jare 1117 de vroegere gebouwen
brandden gedeeltelijk af in 1472 dadelijk
heropgebouwd, worden zy den 23 April
1582 verwoest door eene bende Spaansche
muiters en geraakte slechts hersteld in 1610.
Ten jare 1890 werd die tempel grooten-
deel3 afgebroken en hersteld, en den 20
September 1891 door Mgr Stillemans in
gezegend. Op den weg van Aalst naar
Erembodegem staat eene van boomen om
ringde kapel, onder de aanroeping van O.
L. Vrouw-ter-Muren. De toeloop der ge
loovigen is er overgroot. Men beweert dat
de bidplaats vroeger toebehoorde aan het
leen van Overhamme en ook wel aan het
Hof ten Halle. Wanneer het laatstgemeld
goed in brand geraakte (zegt de traditie),
bleef de beeltenis van de Moeder-Maagd
aan don muur hangen er. gansch ongedeerd;
het is die schilderij, die thans in het kapel
leken prijkt. Wanneer werd het heiligdom
eerst opgericht Men vermoedt in do XV®
eeuw, doch bewijzen ontbroken. Zeker is
het, dat do Proost der abdij van Affligem,
in 1723, de toelating gaf om er de II. Mis te
laten geschieden, en dat het eerste Sacrifi
cie opgedragen werd ten jare 1725, den
Zondag na Beloken Paschen. (HSderXVlle
eeuw, in het Kerkarchief van Erembo
degem.)
Wordt Voortgezet