Donderdag 28 September 1911 5 centiemen per nummer 65sle Jaar 4401
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan
Onverschilligheid.
van de Stad en t Arrondissement van Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
STAD AELST.
Gemeentekiezing' 15 Oct.
Kandidaten van de
Uatholieke
Kiesvereeniging.
Kiezing van 22 October
Nij verheidshoofden
Werklieden.
1910-19II.
Zegepraal van hel vrije
katholieke Onderwijs in België,
Een nieuw bijbelspel
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week .onder dagtee-
ening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week ^oor
Je Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eiudigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont-
vtingen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men Schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31
en in alle Postkantoren des Lands.
RBODE,
Aelsl, «TSepl. 1911.
191 1.
Gheeraerdts Leo,
Burgemeester.
De Hert Felix, Schepen,
de Béthune Baron Louis,
uittredend Gemeenteraadslid.
De Coninck Auguste.
uittredend Gemeenteraadslid.
De Naeyer Theodoor,
uittredend Gemeenteraadslid.
Bosteels Eugeen, Advokaat.
Duwez Albert, Landbouwer.
Van den Bremt. Kleermaker.
Van den Steene Edouard,
Nijveraar.
Van deVelde Alexander,
Meestergast.
OPMERKINIG:
Dekandidaal die zal op
treden ter vervanging
van wijlen Scliepene De
Gheest, blijft aan te dui
den.
1911.
De Valckeneer Valery,
Apotheker.
Van den Bergh Jaak,
Smedersbaas.
Vernaevé Alfons,
uittredend Gemeenteraadslid.
De Gendt Michel, Smid.
Medeburgers Catholieken
Men vindt ongelukkiglijk al te veel
menschen die, wanneer men hun spreekt
over do belangen van het vaderland of
hunner stad of gemeente, over de geva
ren, die den Godsdienst en den maat
schappelijke vrede en de welvaart, be
dreigen, over de aanstaande kiezi/jgen,
waaraan zoo veel gelegen is het hoofd
schudden en bedaard antwoorden
«Ik houd mij met geen politiek bezig.
Voor eigen ben ik calholiek en kwijt
mijne christene plichten, doch voorts
van de rest ben ik gaarn de vriend van
iedereen. Dat is ook 't beste om goede
zaken te doen en geene klanten te ver
liezen.
Sommige voegen er nog bij 't Is
toch omtrent gelijk welke partij er bo
ven ligt't is toch altijd to betalen en
de lasten blijven toch altijd dezelfde.
't Is van die bedroevende onverschil
ligheid dat onze politieke tegenstrevers
gebruik maken om hunne verderfelijke
leerstelsels te verspreiden zelfs daar
waar zij anders nooit toegang zouden
vinden.
Geen wonder dat, in herbergen en
andere openbare plaatsen zij liet hooge
woord voeren en zonder tegenspraak,
de catholieken van allerlei slechte daden
en inzichten beschuldigen. Zij hebben
immers noch weerleggingen, noch te
rechtwijzing te vree zen van lieden die
zoo bang zijn van zich met politiek te
bemoeien.
Hebben die menschen dan geene an
dere belangen te vrijwaren dan die van
hunnen handel of bedrijf? Is het hun
gelijk of hunne kinderen tot goede
christenen zullen opgroeien,ofwel bedor
ven worden door een onderwijs waaruit
de Godsdienst verbannen is en waaraan
de vrijdenkerij tot grondslag ligt.
Is het hun gelijk of de openbare
godsdienstoefeningen in volle vrijheid
kunnen gepleegd worden, of Priesters
en Kloosterlingen ongehinderd hunne
zending kunnen vervullen, of de non
nen uit de hospitalen verjaagd worden
Zelfs in zuiver stoffelijk opzicht is het
nog op verre na zoo zeker niet, dat
hunne onverschilligheid het beste stel
sel is om goede zaken te doen en in
welvaart vooruit te gaan.
Immers, het. is een bewezen feit dat,
daar waar het eene deel der bevolking
door het andere wordt vervolgd on ver
drukt, do handel en nijverheid spoedig
achteruitgaan, en de welstand weldra
verdwijnt. Vrede en eendracht alleen
bevorderen den vooruitgang der men-
schelijke bedrijvigheid en den stoffelijken
voorspoed.
De 8chooloorlog, die hier van 1878 tot
1884 woedde, de akeligheden van de
Commune van Parijs, de sombere toe
stand waarin Frankrijk tegenwoordig
verkeert, zouden moeten tot spiegels
dienen, waarin men kan zien wat al
rampen godsdienstoorlogen maatschap
pelijke wanorde teweegbrengen. Maar
gij doet de oogen toe omdat alles niet te
zien en... gij houdt U met geene politiek
bezig.
Men vraagt u niet dat gij aan uwen
handel of aan uw bedrijf vaarwel zoudt
zeggen om, van de eene wijk naar de
andere politieke meetings te gaan hou
den
Men vraagt u ook niet dat gij, bij tijd
en ontijd waar liet te pas komt of niet
over stadszaken zoudt praten, en er de
menschen met of tegen dank, zoudt meê
lastig vallon.
Neen, dat vraagt men u nietdat is
ook uw plicht niet. Maar wat gij doen
moet, wat uw plicht is, dat is de toe
stand der stads zaken goed overwegen,
uwe kostbaarste vrijheden en, overal
waar 't pas geeft, vrij en vrank voor
uwe meoning vooruit komen.
Indien gij waarlijk christen en catho-
liek zijt, schud dan die schuldige onver
schilligheid af, en steekt een handje
toe om de gevaren die de stad bedreigen
te helpen afwereu.
Spreekt over den toestand met uwe
geburen, met uwe vrienden, tracht
deze die naar liberalism, daensisierij of
socialism overhellen hunne dwaling te
doen inzien zie rondom u, waar de
vrienden zijn van den werkman, van
den landman, de bevorderaars van han
del en nijverheid, de verdedigers van
Godsdienst, huisgezin, vadorland en sa
menleving.
Slaat de handen samen met alle goede
burgers, met allen die den naam van
catholiek weerdig zijn, om ons catholiek
Bestuur óp 'tStadhuis te behouden en te
versterken. Zoo doende, zult gij hande
len niet alleen in 't belang van uwen
Godsdienst en gewetensvrijheid, maar
ook in dat van uwen stoffelijken voor
uitgang en tijdelijke welvaart.
Medeburgers, Catholieken, dus niet
panacheren.
Lijnwaden, Katoenen, Flanellen,
bij VAN DEN BERGH-JOURET, Korle
Zoutstraat, Aalst.
persoonlijk komen verzekeren. Ik begrijp
niet, waarom hij er nog niet is
Zij begaf zich naar het venster, trommel
de onrustig op de ruiten en keek naar
buiten.
Het was nog licht. De zonnige dag ging
in een mooien nacht over. De breede straat
zag er nu, nadat de zon weg was,koel uit.
In liet park begonnen do hoornen diepere
groene tinten aan te nemen,en bij de balcons
en in do portieken der huizen vormden zich
reeds schaduwen, als om de naderende
duisternis aan te kondigen.
Alice doorkruiste wet rusteloos ongeduld
het vertrek.
Zouden we niet liever aan tafel gaan
vroeg ze. Oom komt misschien wel niet.
Mevrouw Nethercombe keek angstig de
straat op en af en wierp toen een snellen
blik op een rijtuig dat naast de deur stil
hield. Waarom kwam hij niet Hij was
van morgen zoo bezorgd voor haar geweest.
Indien hij slechts thuis kwam zou ze kracht
vinden om voor Margaretha te strijden en
alles te bekennen.
Op hetzelfde oogenblik trad Margaretha
binnen. Ze bad baar besluit genomen, en
zelfs hare houding drukte beslistheid uit.
Ten koste van alles zou zo haar vader
redden, en al haar pogen was er dien dag
op gericht geweest, hare moeder over te
halen hetzelfde te doen. Beiden moesten zij
worstelen om bet gebeurde voor hem ver-
I borgen te houden. Deze godaohte nam
geheel haar denkvermogen in beslag, en
1. Honger Onderwijs.
De Moniteur, van 23 Augustus 1911
vermeldt de namen van de vier hoogstu
denten welke eene reisbeurs van het
Gouvernement bekomen hebben
1. E. Pator Gallaey, doktor in zedelyke-
en historische wetenschappen van de
Hoogeschool te Leuven.
2. E, H. Wallerand, doctor in Wijsbe
geerten van St. Thomas, van de Hooge
school te Leuven.
3. E. H. Missiaen, capucien, doktor in
politieke en sociale wetenschappen,
van de Hoogeschool te Leuven.
4. Jan Gloquet, ingenieur van de
Hoogeschool te Gent.
Waar zitten de dompers
2. Middelbaar Onderwijs
De Moniteur van 3, 4, 8 en 10 Sept.
19,11, kondigd de uitslagen af der prijs
kampen tusschen de niet vrije inrichtin
gen (athena, colleges) voor middelbaar
onderwijs
28 officieele scholen7 kathol, scholen.
Prijzen 56 15
Accessits 103 33
Eerv. meld 73 35
Benoem 308 159
Totaal 540 242
Hier wordt zichtbaar het stads- en
staatsmiddelbaar onderwijs door het
katholiek onderwijs overvleugeld want
om maar op den gelijken voet te staan
hadden de officieele scholen moeten
behaalen 15 X 4 GO prijzen
33 X 4= 1315 accessits: 35x4-140
eervolle meldingen en 159x4=G3G
benoemingen te zamen 968 benoe
mingen
Waar zitten de dompers
3. Lager Onderwijs.
In de tentoonstelling van Charleroi
een door en door liberale inrich
ting heeft de jury (waaronder ver
scheidene leden uit het staatsonderwijs)
met eenparigheid van stemmen toege
kend
1. een eereprijs aan hot katholieke lager
onderwijs van Henegouwen.
2. een eerediploma aan de Broeders
der Christene Scholen van Henegou
wen,
3. een eerediploma en een gouden meda -
lie aan de scholen der Broeders van
Bergen.
bare argumenten haddon hare moeder bijna
tot do overtuiging gebracht, dat het aldus
het beste zou zijn. Ze had zich moedig aan
hare leugen gehouden, dat ze niemand
beminde dat Lord Crowley zelfs wel in
haar smaak viel.
De woorden, die ze gesproken had,klon
ken Mevrouw Nethercombe den gohcelen
dag in de ooren. Waarom de dingen niet
op haar beloop te laten Waarom Marga
retha niet met Lord Crowley te laten
trouwen Waarom alles niet voor haar
echtgenoot verborgen te houden
Haar hart deed pijn bij do gedachte, het
hom tc vertellen. Zij kon niet. Zij kon zyn
haat niet verdragen.
Zij had alles verloren en zij verdiende
niets beters. Op 't oogenblik was ze bereid
hare straf ten volle te betalen. De lafhar
tigheid had haarverlaten, en ze was bereid
voor hare dwaasheden en slechtheden te
boeten, doch, helaas kon zo niet alleen
lijden Alice hare dierbaren zouden de
straf met haar moeten ondergaan.
Indien de menschen er aan dachten, dat
dit altijd het geval is,zouden er veel minder
zonden bedreven worden in de wereld.
Margaretha had zich zorgvuldig voor do
opera gekleed, en wierp bij het betreden
der kamer een snellen blik op de klok.
Is het middagmaal niet laat, moeder?
vroeg ze.
Mevrouw Nethercombe koerde zich van
het raam af. Haar gelaat was betrokken.
4. een gouden medalie aan elk der scho
len van de Broeders van Jemappes,
Doornik en Chfttelet.
Bravokatholieken met uwe 3
hoogste prijzen. Wij wisten al lang dat
het vrije katholiek onderwijs op de
hoogte van zyn taak is. Hoogleeraar
Lameere van de Hoogeschool van
Brussel heeft zulks in zijn gekende rede
van 1909 zonder omwegen bekend.
Alleen kleingeestige liberalen uit een
buitensland, alhoewel van de waarheid
overtuigd kunnen er niet over die
waarheid te bekennen, en liegen er
maar op aan
Vrij bewerkt door J. Cr. en V. d. S.
Honderden herinneren zich nog den bui
tengewonen bijval welke de opvoeringen
van het evangeliespel De Blindgeborene n
verleden jaar genoten heeft te Hofstade en
te Ninove. Gevolg gevend aan het alge
meen verlangen dat toen werd uitgedrukt,
heeft de dappere tooneelbond van Hofstade
geholpen door den turnclub en de zang
maatschappijen dor zelfde gemeente, thans
een nieuw evangeliespel ter studie gelegd
getiteld Jezus in Samaria met lyrische
tusschenspelen en naspel. Nogmaals zal
de figuur van Jezus aandoenlyk inwerken
op het gemoed der toeschouwers, en om
straald worden met een hemelschen glans
van goedheid en bijzonder van liefde, want
hier nu, zal men een der roerendste trekken
uit het evangelie namelijk de bekeering
van het volk der stad Sichar tot een heer-
lyke brok godsdienstige kunst herschapen
zien op de planken. In de «Blindgeborene»
werd ons de zaligmaker voorgesteld, als
zijnde Diegene welke het Licht bracht en
het Leven aan de blinden van lichaam en
ziel.. Hier is de liefde het hoofdmotief en
evenals zij het best en het volledigst de
gansche leer van Jezus samenvat en ver
tolkt, zal zy ook des te vollediger en des
te dieper de zielen der toeschouwers in
zich opnemen en voeren tot Hem dien zij in
hun grootsch on edel geloof zullen uitge
beeld wanen op het tooneel. Ook wij mogen
hun verzekeren dat de vertolking van den
rol van Jezus waarlyk naar het goddelijk®
zal streven, want by die hem gaat vervullen
heeft reeds verleden jaar op de schitterend
ste wijze zyn proefstuk geleverd. Wij be
doelen den hoer K. Barbaix van Hofstade,
wiens verheven on gaaf talent kreten van
bewondering heeft ontlokt aan vele bladen,
zoo Fransche als Vlaamsehe. De Bien
Public h schreef na de eerste opvoering tot
Hofstade van het evangeliespel - De Blind
geborene o. a. Jamais nous n'avons
Uw vader is nog niet thuis, zei ze.
Wij wachten op hem.
Margaretha wierp haar een snollen blik
toe en legde toen do hand op haren arm.
Wij wachten anders ook nooit, zei ze.
Laten wo aan tafel gaan. We zullen anders
te laat voor de opera zijn, en vader blijft
dikwijls uit.
Dit was waar, Mevrouw Nethercombe
gaf schoorvoetend toe, en oen volgend
oogenblik begaven alle drie zich naar de
eetkamer.
Juist toen ze de eetkamer bereikten,
overhandigde een zich verlaat hebbende
telegram-besteller den huisknecht een
telegram, dat deze bedaard aan Mevrouw
Nethercombe bracht.
Ze scheurde het met bevende vingers
open. Gedurende een oogenblik dreigde
haar hart stil te staan, en toen lacl.te ze.
Het was heelemaal niets—slechts «verhin
derd». Ze had kunnen weten, dat hy niet
komen zou. Ze had, niettegenstaande zijne
houding van dien morgen, kunnen weten,
dat ze sinds lang al zijne liefde tot haar
verspeeld had, dat hij reeds sinds langen
tijd niets meer om haar gaf. Het was hare
eigene schuld. Dat wist ze, en deze over
tuiging maakte dien dag het uur van het
middagmaal nog onverdragelijker en een
zamer voor haar.
(Wordt voortgezet.)
73e Vervolg.
En toch was de vrouw voortdurend zoo
beslist geweest, zoo zeker en zij bezat de
trouwacte, en kon het bewijzen, zei ze,
indien Alice zich de moeite wilde getroosten
van naar hare woning in llayswater te
komen. Welnu, ze zou gaan.
Ze nam bet stukje papier ter hand,waarop
Charlotto Russell haar adrts geschreven
had, en bekeek hot met bevende vingers.
Zij zou er heen gaan en bewyzen dat het
een leugen was. Ze zou er dienzelfden
middag nog heen gaan.
Ze bleef te midder. van haar koortsachtig
boen en weer geloop staan, en begon er
over na te denken, hoe ze uit zou komen.
Ze besloot er niemand iets van te zeggen,
want natuurlijk was deze vrouw slechts
eene afzetster en zouden do menschen haar
bespotten, dat ze aan zulke leugens geloof
bad gehecht. Ze zou zich persoonlyk gaan
overtuigen.
Natuurlyk zou do vrouw haar niet ver
wachten,daar er onmogelijk eene trouwacte
bestaan kon. Ze was eenvoudig eene
oplicbster, die plan had uit de onervaren
heid van een jong meisje partij te trekken,
en bovendien, waarom ging ze niet naar
hem toe, als ze zijno vrouw was Alice
betrapte de gedachte, dat, indien zy de
afzetster geweest ware, ze waarschijnlijk
tot na de huwelijksvoltrekking gewacht
zou bobben. Indien de vrouw slecht was,
dan was ze ook dom.
Maar natuurlyk was zo Lord Croft's
vrouw niet. Dat was al te bespottelijk.
Alice maakte zichzelf den geheelen dag
voor dwaas uit, omdat ze ook maar een
oogenblik vreesde, maar toch kon ze deze
gewaarwording niet van zich afzetten. Dat
de vrouw iets wist en in het bezit van het
een of ander geheim was, was duidelijk,
doch indien ze niet Mevrouw Croft was,
die zo beweerde te zijn, wat was ze dan
Het was haar niet mogelijk, vroeg de
deur uit te komen. In de eerste plaats was
er het middagmaal, die het grootste ge
deelte van don middag in beslag nam, en
daarna moesten er verschillige visieten
gemaakt worden,zoodat het laat zou worden
voordat ze nog een oogenblik voor zichzelf
zou hebben.
Zoudt gij het onpleizierig vinden, als
ik van avond niet meê naar de opera ging
vroeg ze toen. Ik heb hoofdpijn en Gerald
gaat er toch niet heen. Hij heeft nog laat
bezigheden.
Mevrouw Nethercombe knikte ontken
nend,
Ik denk dat we geen van allen zullen
gaan, zei zo. Sims zegt, dat uw oom nog
niet thuis is. En hij zei zelf, vroeg thuis te
zullen komen. Dat is hij mij vanmorgen
CBJIQUK SÏJUM.
Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. i-00 Vonnissen op
3a' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij 'accoord
Niet opgenomen bandschriften worden niet teruggestuurd. Heerea otaj
rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag vrijdag
in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van
dit blad.