Donderdag 28 September 1911 5 centiemen per nummer 65sle Jaar 4401 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan Onverschilligheid. van de Stad en t Arrondissement van Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. STAD AELST. Gemeentekiezing' 15 Oct. Kandidaten van de Uatholieke Kiesvereeniging. Kiezing van 22 October Nij verheidshoofden Werklieden. 1910-19II. Zegepraal van hel vrije katholieke Onderwijs in België, Een nieuw bijbelspel VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week .onder dagtee- ening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week ^oor Je Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eiudigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont- vtingen zijn ten laste van den schuldenaar. Men Schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, Nr 31 en in alle Postkantoren des Lands. RBODE, Aelsl, «TSepl. 1911. 191 1. Gheeraerdts Leo, Burgemeester. De Hert Felix, Schepen, de Béthune Baron Louis, uittredend Gemeenteraadslid. De Coninck Auguste. uittredend Gemeenteraadslid. De Naeyer Theodoor, uittredend Gemeenteraadslid. Bosteels Eugeen, Advokaat. Duwez Albert, Landbouwer. Van den Bremt. Kleermaker. Van den Steene Edouard, Nijveraar. Van deVelde Alexander, Meestergast. OPMERKINIG: Dekandidaal die zal op treden ter vervanging van wijlen Scliepene De Gheest, blijft aan te dui den. 1911. De Valckeneer Valery, Apotheker. Van den Bergh Jaak, Smedersbaas. Vernaevé Alfons, uittredend Gemeenteraadslid. De Gendt Michel, Smid. Medeburgers Catholieken Men vindt ongelukkiglijk al te veel menschen die, wanneer men hun spreekt over do belangen van het vaderland of hunner stad of gemeente, over de geva ren, die den Godsdienst en den maat schappelijke vrede en de welvaart, be dreigen, over de aanstaande kiezi/jgen, waaraan zoo veel gelegen is het hoofd schudden en bedaard antwoorden «Ik houd mij met geen politiek bezig. Voor eigen ben ik calholiek en kwijt mijne christene plichten, doch voorts van de rest ben ik gaarn de vriend van iedereen. Dat is ook 't beste om goede zaken te doen en geene klanten te ver liezen. Sommige voegen er nog bij 't Is toch omtrent gelijk welke partij er bo ven ligt't is toch altijd to betalen en de lasten blijven toch altijd dezelfde. 't Is van die bedroevende onverschil ligheid dat onze politieke tegenstrevers gebruik maken om hunne verderfelijke leerstelsels te verspreiden zelfs daar waar zij anders nooit toegang zouden vinden. Geen wonder dat, in herbergen en andere openbare plaatsen zij liet hooge woord voeren en zonder tegenspraak, de catholieken van allerlei slechte daden en inzichten beschuldigen. Zij hebben immers noch weerleggingen, noch te rechtwijzing te vree zen van lieden die zoo bang zijn van zich met politiek te bemoeien. Hebben die menschen dan geene an dere belangen te vrijwaren dan die van hunnen handel of bedrijf? Is het hun gelijk of hunne kinderen tot goede christenen zullen opgroeien,ofwel bedor ven worden door een onderwijs waaruit de Godsdienst verbannen is en waaraan de vrijdenkerij tot grondslag ligt. Is het hun gelijk of de openbare godsdienstoefeningen in volle vrijheid kunnen gepleegd worden, of Priesters en Kloosterlingen ongehinderd hunne zending kunnen vervullen, of de non nen uit de hospitalen verjaagd worden Zelfs in zuiver stoffelijk opzicht is het nog op verre na zoo zeker niet, dat hunne onverschilligheid het beste stel sel is om goede zaken te doen en in welvaart vooruit te gaan. Immers, het. is een bewezen feit dat, daar waar het eene deel der bevolking door het andere wordt vervolgd on ver drukt, do handel en nijverheid spoedig achteruitgaan, en de welstand weldra verdwijnt. Vrede en eendracht alleen bevorderen den vooruitgang der men- schelijke bedrijvigheid en den stoffelijken voorspoed. De 8chooloorlog, die hier van 1878 tot 1884 woedde, de akeligheden van de Commune van Parijs, de sombere toe stand waarin Frankrijk tegenwoordig verkeert, zouden moeten tot spiegels dienen, waarin men kan zien wat al rampen godsdienstoorlogen maatschap pelijke wanorde teweegbrengen. Maar gij doet de oogen toe omdat alles niet te zien en... gij houdt U met geene politiek bezig. Men vraagt u niet dat gij aan uwen handel of aan uw bedrijf vaarwel zoudt zeggen om, van de eene wijk naar de andere politieke meetings te gaan hou den Men vraagt u ook niet dat gij, bij tijd en ontijd waar liet te pas komt of niet over stadszaken zoudt praten, en er de menschen met of tegen dank, zoudt meê lastig vallon. Neen, dat vraagt men u nietdat is ook uw plicht niet. Maar wat gij doen moet, wat uw plicht is, dat is de toe stand der stads zaken goed overwegen, uwe kostbaarste vrijheden en, overal waar 't pas geeft, vrij en vrank voor uwe meoning vooruit komen. Indien gij waarlijk christen en catho- liek zijt, schud dan die schuldige onver schilligheid af, en steekt een handje toe om de gevaren die de stad bedreigen te helpen afwereu. Spreekt over den toestand met uwe geburen, met uwe vrienden, tracht deze die naar liberalism, daensisierij of socialism overhellen hunne dwaling te doen inzien zie rondom u, waar de vrienden zijn van den werkman, van den landman, de bevorderaars van han del en nijverheid, de verdedigers van Godsdienst, huisgezin, vadorland en sa menleving. Slaat de handen samen met alle goede burgers, met allen die den naam van catholiek weerdig zijn, om ons catholiek Bestuur óp 'tStadhuis te behouden en te versterken. Zoo doende, zult gij hande len niet alleen in 't belang van uwen Godsdienst en gewetensvrijheid, maar ook in dat van uwen stoffelijken voor uitgang en tijdelijke welvaart. Medeburgers, Catholieken, dus niet panacheren. Lijnwaden, Katoenen, Flanellen, bij VAN DEN BERGH-JOURET, Korle Zoutstraat, Aalst. persoonlijk komen verzekeren. Ik begrijp niet, waarom hij er nog niet is Zij begaf zich naar het venster, trommel de onrustig op de ruiten en keek naar buiten. Het was nog licht. De zonnige dag ging in een mooien nacht over. De breede straat zag er nu, nadat de zon weg was,koel uit. In liet park begonnen do hoornen diepere groene tinten aan te nemen,en bij de balcons en in do portieken der huizen vormden zich reeds schaduwen, als om de naderende duisternis aan te kondigen. Alice doorkruiste wet rusteloos ongeduld het vertrek. Zouden we niet liever aan tafel gaan vroeg ze. Oom komt misschien wel niet. Mevrouw Nethercombe keek angstig de straat op en af en wierp toen een snellen blik op een rijtuig dat naast de deur stil hield. Waarom kwam hij niet Hij was van morgen zoo bezorgd voor haar geweest. Indien hij slechts thuis kwam zou ze kracht vinden om voor Margaretha te strijden en alles te bekennen. Op hetzelfde oogenblik trad Margaretha binnen. Ze bad baar besluit genomen, en zelfs hare houding drukte beslistheid uit. Ten koste van alles zou zo haar vader redden, en al haar pogen was er dien dag op gericht geweest, hare moeder over te halen hetzelfde te doen. Beiden moesten zij worstelen om bet gebeurde voor hem ver- I borgen te houden. Deze godaohte nam geheel haar denkvermogen in beslag, en 1. Honger Onderwijs. De Moniteur, van 23 Augustus 1911 vermeldt de namen van de vier hoogstu denten welke eene reisbeurs van het Gouvernement bekomen hebben 1. E. Pator Gallaey, doktor in zedelyke- en historische wetenschappen van de Hoogeschool te Leuven. 2. E, H. Wallerand, doctor in Wijsbe geerten van St. Thomas, van de Hooge school te Leuven. 3. E. H. Missiaen, capucien, doktor in politieke en sociale wetenschappen, van de Hoogeschool te Leuven. 4. Jan Gloquet, ingenieur van de Hoogeschool te Gent. Waar zitten de dompers 2. Middelbaar Onderwijs De Moniteur van 3, 4, 8 en 10 Sept. 19,11, kondigd de uitslagen af der prijs kampen tusschen de niet vrije inrichtin gen (athena, colleges) voor middelbaar onderwijs 28 officieele scholen7 kathol, scholen. Prijzen 56 15 Accessits 103 33 Eerv. meld 73 35 Benoem 308 159 Totaal 540 242 Hier wordt zichtbaar het stads- en staatsmiddelbaar onderwijs door het katholiek onderwijs overvleugeld want om maar op den gelijken voet te staan hadden de officieele scholen moeten behaalen 15 X 4 GO prijzen 33 X 4= 1315 accessits: 35x4-140 eervolle meldingen en 159x4=G3G benoemingen te zamen 968 benoe mingen Waar zitten de dompers 3. Lager Onderwijs. In de tentoonstelling van Charleroi een door en door liberale inrich ting heeft de jury (waaronder ver scheidene leden uit het staatsonderwijs) met eenparigheid van stemmen toege kend 1. een eereprijs aan hot katholieke lager onderwijs van Henegouwen. 2. een eerediploma aan de Broeders der Christene Scholen van Henegou wen, 3. een eerediploma en een gouden meda - lie aan de scholen der Broeders van Bergen. bare argumenten haddon hare moeder bijna tot do overtuiging gebracht, dat het aldus het beste zou zijn. Ze had zich moedig aan hare leugen gehouden, dat ze niemand beminde dat Lord Crowley zelfs wel in haar smaak viel. De woorden, die ze gesproken had,klon ken Mevrouw Nethercombe den gohcelen dag in de ooren. Waarom de dingen niet op haar beloop te laten Waarom Marga retha niet met Lord Crowley te laten trouwen Waarom alles niet voor haar echtgenoot verborgen te houden Haar hart deed pijn bij do gedachte, het hom tc vertellen. Zij kon niet. Zij kon zyn haat niet verdragen. Zij had alles verloren en zij verdiende niets beters. Op 't oogenblik was ze bereid hare straf ten volle te betalen. De lafhar tigheid had haarverlaten, en ze was bereid voor hare dwaasheden en slechtheden te boeten, doch, helaas kon zo niet alleen lijden Alice hare dierbaren zouden de straf met haar moeten ondergaan. Indien de menschen er aan dachten, dat dit altijd het geval is,zouden er veel minder zonden bedreven worden in de wereld. Margaretha had zich zorgvuldig voor do opera gekleed, en wierp bij het betreden der kamer een snellen blik op de klok. Is het middagmaal niet laat, moeder? vroeg ze. Mevrouw Nethercombe koerde zich van het raam af. Haar gelaat was betrokken. 4. een gouden medalie aan elk der scho len van de Broeders van Jemappes, Doornik en Chfttelet. Bravokatholieken met uwe 3 hoogste prijzen. Wij wisten al lang dat het vrije katholiek onderwijs op de hoogte van zyn taak is. Hoogleeraar Lameere van de Hoogeschool van Brussel heeft zulks in zijn gekende rede van 1909 zonder omwegen bekend. Alleen kleingeestige liberalen uit een buitensland, alhoewel van de waarheid overtuigd kunnen er niet over die waarheid te bekennen, en liegen er maar op aan Vrij bewerkt door J. Cr. en V. d. S. Honderden herinneren zich nog den bui tengewonen bijval welke de opvoeringen van het evangeliespel De Blindgeborene n verleden jaar genoten heeft te Hofstade en te Ninove. Gevolg gevend aan het alge meen verlangen dat toen werd uitgedrukt, heeft de dappere tooneelbond van Hofstade geholpen door den turnclub en de zang maatschappijen dor zelfde gemeente, thans een nieuw evangeliespel ter studie gelegd getiteld Jezus in Samaria met lyrische tusschenspelen en naspel. Nogmaals zal de figuur van Jezus aandoenlyk inwerken op het gemoed der toeschouwers, en om straald worden met een hemelschen glans van goedheid en bijzonder van liefde, want hier nu, zal men een der roerendste trekken uit het evangelie namelijk de bekeering van het volk der stad Sichar tot een heer- lyke brok godsdienstige kunst herschapen zien op de planken. In de «Blindgeborene» werd ons de zaligmaker voorgesteld, als zijnde Diegene welke het Licht bracht en het Leven aan de blinden van lichaam en ziel.. Hier is de liefde het hoofdmotief en evenals zij het best en het volledigst de gansche leer van Jezus samenvat en ver tolkt, zal zy ook des te vollediger en des te dieper de zielen der toeschouwers in zich opnemen en voeren tot Hem dien zij in hun grootsch on edel geloof zullen uitge beeld wanen op het tooneel. Ook wij mogen hun verzekeren dat de vertolking van den rol van Jezus waarlyk naar het goddelijk® zal streven, want by die hem gaat vervullen heeft reeds verleden jaar op de schitterend ste wijze zyn proefstuk geleverd. Wij be doelen den hoer K. Barbaix van Hofstade, wiens verheven on gaaf talent kreten van bewondering heeft ontlokt aan vele bladen, zoo Fransche als Vlaamsehe. De Bien Public h schreef na de eerste opvoering tot Hofstade van het evangeliespel - De Blind geborene o. a. Jamais nous n'avons Uw vader is nog niet thuis, zei ze. Wij wachten op hem. Margaretha wierp haar een snollen blik toe en legde toen do hand op haren arm. Wij wachten anders ook nooit, zei ze. Laten wo aan tafel gaan. We zullen anders te laat voor de opera zijn, en vader blijft dikwijls uit. Dit was waar, Mevrouw Nethercombe gaf schoorvoetend toe, en oen volgend oogenblik begaven alle drie zich naar de eetkamer. Juist toen ze de eetkamer bereikten, overhandigde een zich verlaat hebbende telegram-besteller den huisknecht een telegram, dat deze bedaard aan Mevrouw Nethercombe bracht. Ze scheurde het met bevende vingers open. Gedurende een oogenblik dreigde haar hart stil te staan, en toen lacl.te ze. Het was heelemaal niets—slechts «verhin derd». Ze had kunnen weten, dat hy niet komen zou. Ze had, niettegenstaande zijne houding van dien morgen, kunnen weten, dat ze sinds lang al zijne liefde tot haar verspeeld had, dat hij reeds sinds langen tijd niets meer om haar gaf. Het was hare eigene schuld. Dat wist ze, en deze over tuiging maakte dien dag het uur van het middagmaal nog onverdragelijker en een zamer voor haar. (Wordt voortgezet.) 73e Vervolg. En toch was de vrouw voortdurend zoo beslist geweest, zoo zeker en zij bezat de trouwacte, en kon het bewijzen, zei ze, indien Alice zich de moeite wilde getroosten van naar hare woning in llayswater te komen. Welnu, ze zou gaan. Ze nam bet stukje papier ter hand,waarop Charlotto Russell haar adrts geschreven had, en bekeek hot met bevende vingers. Zij zou er heen gaan en bewyzen dat het een leugen was. Ze zou er dienzelfden middag nog heen gaan. Ze bleef te midder. van haar koortsachtig boen en weer geloop staan, en begon er over na te denken, hoe ze uit zou komen. Ze besloot er niemand iets van te zeggen, want natuurlijk was deze vrouw slechts eene afzetster en zouden do menschen haar bespotten, dat ze aan zulke leugens geloof bad gehecht. Ze zou zich persoonlyk gaan overtuigen. Natuurlyk zou do vrouw haar niet ver wachten,daar er onmogelijk eene trouwacte bestaan kon. Ze was eenvoudig eene oplicbster, die plan had uit de onervaren heid van een jong meisje partij te trekken, en bovendien, waarom ging ze niet naar hem toe, als ze zijno vrouw was Alice betrapte de gedachte, dat, indien zy de afzetster geweest ware, ze waarschijnlijk tot na de huwelijksvoltrekking gewacht zou bobben. Indien de vrouw slecht was, dan was ze ook dom. Maar natuurlyk was zo Lord Croft's vrouw niet. Dat was al te bespottelijk. Alice maakte zichzelf den geheelen dag voor dwaas uit, omdat ze ook maar een oogenblik vreesde, maar toch kon ze deze gewaarwording niet van zich afzetten. Dat de vrouw iets wist en in het bezit van het een of ander geheim was, was duidelijk, doch indien ze niet Mevrouw Croft was, die zo beweerde te zijn, wat was ze dan Het was haar niet mogelijk, vroeg de deur uit te komen. In de eerste plaats was er het middagmaal, die het grootste ge deelte van don middag in beslag nam, en daarna moesten er verschillige visieten gemaakt worden,zoodat het laat zou worden voordat ze nog een oogenblik voor zichzelf zou hebben. Zoudt gij het onpleizierig vinden, als ik van avond niet meê naar de opera ging vroeg ze toen. Ik heb hoofdpijn en Gerald gaat er toch niet heen. Hij heeft nog laat bezigheden. Mevrouw Nethercombe knikte ontken nend, Ik denk dat we geen van allen zullen gaan, zei zo. Sims zegt, dat uw oom nog niet thuis is. En hij zei zelf, vroeg thuis te zullen komen. Dat is hij mij vanmorgen CBJIQUK SÏJUM. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. i-00 Vonnissen op 3a' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen bij 'accoord Niet opgenomen bandschriften worden niet teruggestuurd. Heerea otaj rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1911 | | pagina 1