GWéIEU
ZWIÏSERSCHE CHOCOLADE
PRACHTIGE GEZICHTENaan
van ZWITSERLAND
met
panacheren
Onze brieven uit Katanga,
Rechterlijke Kronijk.
Oud Aalst.
Katholieke
Werklieden,
niet
panacheeren
stemt
onder N° 3.
Van Burst naar Katanga,
DITJES en DA TJES.
Steenweg Aelst-Gent.
Allerhande nieuws.
bieden kosteloos
hunnen verbruikers
Zie de uitlegging
op ieder pakje chocolade.
nen niet opwegen tegen de schitterende
zegepralen en den aanzienlijken voor
uitgang door de Katholieke Partij
gansch 'tland doorgedaan.
Wal niet te loochenen valt 't is dat
het blauw-rood kartel op fiasco uitloopt;
immers de kartelisten hadden op voor
hand besloten dat deze gemeenlekiezin-
gen een politiek karakter zouden hebben.
Nu, wanneer men de algemeene op
telling zal gedaan hebben en de cijfers
zullen spreken, dan zal het bewezen zijn
dat deze uistpraak van 15 October geene
beteekenis heeft tegen ons Katholiek
Ministerie, dat zijne politiek noch afge
keurd, noch veroordeeld is door het
Belgische Volk. Dus de Kartelisten mo
gen van geene ontbinding der Kamers
gewagen omdat de groote steden gespro
ken hebben. Sedert wanneer geven de
groote steden de wet aan 't overige
gedeelte dos lands
Weest gerust, heeren Kartelisten, dit
overige gedeelte des lands zal tegen uwe
dwaze pretentiën weten op te staan
Brugge. De uitslag van Brugge is
weinig verblijdend. Dat moet volop be
kend worden. Wel behouden de katho
lieken eene groote meerderheid in den
raad maar zondag leden zij toch eene
gevoelige neerlaag. Er werden vier libe
ralen en drij zoogezeide democraten ge
kozen. Liberalen Boedt, Jacqué, Noë
en Retsin. Democraten Fonteyne, Min-
nebo en Moeyaert.
Over de kieswerking zegt de Gazette
van Brugge
't Is ongelooflijk welke opmakerij
M. Fonteyne in zijne gazetjes en mee-
tingen gebruikte. Als men dat niet ge-
lezen of gehoord heeft, kan men er zich
geen gedacht van maken. Dat en was
geene democratie, maar demagogie
geene volksgezindheid, maar volks-
ophitsing,de eeneklas der samenleving
stelselmatig tegen de andere opjagend,
t door het doen van allerlei beloften die
men weet niet te kunnen houden.
Een getuige verhaalt ons het volgen-
a de't Was zondag avond, bij de aan-
kondiging van M. Fonteyne's kiezing.
t Eene vrouwe, die daar met menige
andere stond en zich verheugde in M.
Fonteyne's kiezing, riep uitNu
zullen wij ten minste goedkoope boter
en goedkoope aardappels kunnen eten!1)
't Is te Brugge geweest gelijk altijd
In eendracht zegeviert men, in twee
dracht wordt men verslagen.
Baerdegem. De Katholieken ze
gepralen.
Katholieke
Patroons
stemt onder
Onze zwarte Broeders en Zusters.
Raar volkje, zeker, vraagt Ge
Niet zoo raar als ge wel denkt,
vriend lezer, en om u een gedacht te geven
over onze zwarte medeburgers ga ik hier
enkele bijzonderheden neêrschrijven over
hunne zeden en gewoonten.
Als een neger 10 a 14 jaar oud is,
neemt hij eene vrouw en dit gaat als bij
ons. De trouwlustige gaat bij de ouders of
stamoversten zijner uitverkoren, en vraagt
ze tot echtgenoote.
Er wordt overvloedig Pombé een
soort van inlandsch bier, of beter draf,
gedronken, muziek gemaakt op den tam
tam en gong-gong, gedanst en nog gedron
ken, totdat de gansche troep smoordronken
op den grond neêrtuiraelt en daarmêe is
't huwelijk voltrokken.
Nu bouwen de jonggehuwde zich een
nest, een hut.
Hier komt het instinct van den neger
voor den dag. Alles doet hier dienst, en
waar de Europeaan handenwringend en
hopeloos blijft voren staan bij gebrek aan
materiaal, is voor den neger een kinder
spel.
Voor alle werktuigen heeft hij eene
kleine bijl en dit is alles, geen hamer, geene
zaag, geene nagels, niets dan zijn bijltje en
daarmee aan 't werk. Hij hakt in het
bosch enkele jonge boomen af, de grond
wordt afgeperkt en de palen geplant, op
een afstand van 1 meter. Nu gansche
bundels bamboustokken gesneden of ge
hukt en tusschcn do palen gevlochten.
Daarna wordt gansch het vlechtwerk van
binnen en van buiten met kleem bestre
ken. Middelerwijl snijdt mama hoog droog
.'.-ras, dit zal dienen om het dak te maken.
Naar gelang hunne luimen bouwen zij de
hutten in ronden of in vierkanten vorm, en
voorzien ze langs den zonnekant van eene
galerij om het indringen der zon te belet
ten. Meestal hebben de hutten maar eene
laats. Wordt de familie echter te groot of
i ecmt Mijnheer eene tweede, eene derde
ti eene vierde vrouw, dan vergroot hij
;ijn leemen paleis met er een aanhangsel
an te plakken, en klaar is kees. Om de
gebindsels vast te maken, neemt hij de
vchors van zekere boomen, of de vezels van
ommige planten en maakt ei' koorden van
die heel sterk zijn en het gebouw goed
verbinden.
Nu heeft hij zijne heimat, en zal geluk
kig zijn want werken doet de man niet
veel meer daarom hoeft hy zyne vrouw.
Die planten den manioc en den maïs,
maken het maniokmeel gereed enz. enz.
wijl de patroon voorzien van een boog
op jacht gaat of met de lijn uit visschen
gaat, zoo hij niet aan zijne geliefkoosde
bezigheid is, op zijn muziek spelen en
terzelvertijd dansen.
Van 10 negers die gij tegen komt
hebben er 8 het speeltuig in de hand en
tokkelen een deuntje of zingen
Och lelo, och lelo
Apana manioko.
of wat anders, zooals
De witte spreekt
De witte speelt
enz enz. en dat zoo uren lang tot dat
uwe ooren tuiten en gij ze naar alle duivels
wensoht, spelers en muziek.
Des avonds vóór het nieuwe maan is,
dan zijn al de dorpen in rumoer. Dan
spelen en zingen zij, roepen en tieren, nog
erger lawijd dan de trompetten van
Gedeon, die de muren van Jericho deden
omver tuimelen, maar ook hier geldt al
dat lawijd een overgroot belang.
Immers de maan is stilaan, kleiner en
kleiner geworden totdat ze gansch wegge
smolten is. Hoe zal nu de arme neger in
den donkeren nacht nog zijn werk kunnen
vinden en vooraldansen in den
maneschijn
Do groote geest daarboven zoo noemen
zy God), moet er in voorzien en opdat hij
zeker zijne ooren openzette en niet slape,
maken zij zoo'n afgrijselijk lawijd en
vragen dat hij hun toch de maan zou terug
geven. Er is dan ook eene grootte vreugde
in het dorp wanneer 's anderdaags de maan
terug verschijnt en duchtig wordt de
pombépot aangesproken
Sommige stammen hebben zich een
houten God gesneden en wanneer zij iets
vragen en hun God tamelt wat lang om het
hun te geven dan drijven zy hem eenvoudig
een nagel in den huik of in het hoofd, en
is 't nog niet gedaan dan slaan zij hem nog
eenige nagels in den rug of werpen hem
voor 24 uren in het water.
Zijn zii verhoord dan krijgt hij gansche
kruiken pombé die ocharme, niet in zijnen
huik, maar in den buik der gevers te recht
komt.'
Dat een neger bij zijne dood direkt naar
den hemel gaat, is zeker bij hen, en dat het
daar goed voor hem ia, dat is onbetwist
baar. Zegt men b j ons tegen de kinderen
in den hemel zult ge rijstpap mogen eten
met zilveren lepels, hier heet het, in den
hemel zal de zwarte mogen pombé drinken
uit een groot meer, met groote kruiken,
zoodat hij 4 maal daags dronken zal zijn.
En dat is hun hoogste geluk, hun hemel.
Ge ziet is hun God van hout, hun hemel
is een groote pombépot, en hun hoogste
geluk is er in te verdrinken.
In België is het de algemeene regel,
zijn vrouw leent men aan niemand, zelfs
niet aan zijn besten vriend noch broeder.
De zwarte echtgenoot echter houdt er
andere gedachten en regels op aan en het
hoogst blijk van waardering, zijn grootste
geschenk is u zijne vrouw te leenen of te
verhuren.
Hij verhuurt u zijne vrouw voor één 2
of dry dagen mits een Matabiche of ge
schenk een stuk doek of enkele franken
die hij met welgevallen opstrijkt.
Een eigenaardig zedenleer niet waar
Het grootste affront of het grootste ver
wijt dat men aan eenen zwarte kan toe
brengen is te zeggen gij zijt een Mahahha
een aap. Daarin verschilt zijne denkwijze
hemelsbreed met die van die soort
van geleerden welke mordicus willen
doen aannemen dat de mensch van
den aap afstamt. Wijst de negers een aap
aan en zeg hun duku-jahouw broedor,
dan klinkt het verontwaardigd a apana
niet waar. Daarin kom ik volkomen
overeen met de zwarten. En wilt ge nu
weten waarbij het komt dat de negers
zwart zijn en wij wit
Hewel ziehier hunne legende
Toen de groote Geest, zeggen zij, de
wereld en de menschcn had geschapen,
waren alle menschen zwart.
Nu op zekeren dag zegde hij gy sijt
allen toch te zwart om schoon ts zijn, komt
morgen allen tot mij en ik zal u wassehen
en gij zult wit wordtin. Toen de groote dag
was aangebroken deed de groote geest 2
groote kuipen water aanbrengen. Eerst
kwamen de Europeanen die de zwarten
verdrongen om van voren te zijn en zy
werden gewasschen en waren wit. Toon
nu echter de beurt kwam aan de Afrikaan-
ders zag de groote geest dat hij bijna gaen
water meer had en hij sprak
Goede vrienden, er rest my geen water
meer genoeg om u allen wit te wassehen,
maar om u mijn goeden wil tetoonon zal ik
do palmen uwer handen en de zolen uwer
voeten wassehen dat zal ook wit zijn.
En zoo geschiedde het,
En daarbij komt het dat or zwarten en
witte zyn.
Over hun karakter, deugden en ondeug
den, schrijf ik een volgend artikeltje.
i Sept. 1911. P. Cosyn,
RECHTBANK VAN DENDERMONDE
Slagen. Alois Ugau, van Vlierzele,
thans zonder gekende verblijfplaats, om
Isidoor Aelterman met eene ijzeren staaf
eenen geweldigen slag op het hoofd toege
bracht te hebben, krijgt bij verstek 3
maanden gevang.
Aanslag. Felix Piron, kaaiwerker te
Aalst, krijgt wegens eenen aanslag tegen
de eerbaarheid en openbare zedenschennis
3 maanden en 10 fr. boet en wordt voor
5 jaar van zijne burgerrechten beroofd.
Diejte. Benedikt Hooge, van Gijze-
gem, in dienst bij Adolf Rodrigus, foore-
kramer te Temsche, zijnde,, heeft van
dezen twee lampen en andere voorwerpen,
van eene gezamenlijke waardo van 250 fr.,
gestolen. Hy krijgt 3 maand en 26 frank.
o
De stad Aalst had, in 1769, 7000 zielen
in 1811, 11,521 inwoners, waarondor 33
fabrikanten, 125 winkeliers en 112 rente
niers in 1855 was de bevolking geklom
men tot 17,634 zielen in 1865, tot 19,856
in 1875. tot 21,472 er. in 1885. tot 22,446.
Ten jare 1801 heliepen de stadsinkom-
sten 11.587 frank en de vermoedelijke
uitgaven voor 1802, 18,743 frank. In 1855
had men 163,137,45 c. inkomsten en
163,095 45 c. uitgaven vervolgons, in
1865 ontvangsten 317,596 frank en uitga
ven 313.708,13 c. in 1875 ontvangsten
334.556 frank en uitgaven 334,473 frank.
Er wei'd uitgegeven aan Godshuizen en
Armwezen, in 1855, 21,779,36 in 1865,
33,564 frank in 1875, 43,800 frank.
Het Openbaar Onderwijs en Schoone Kun
sten kostte in 1855, 9,818 frank in
1865, 31,360,26 c. in 1875, 47,952,89 c.
De stadsbeiaardier Balde winus Schepers
had, in 1746, eene jaarwedde van 214 gul
dens de politiecommissaris, ten jare 1801,
800 frank do kamerbode Compeer Jans-
sens, id. 435 fr. 38 c. Sacré, de horlogie-
opwinder, id. 108 frank de vier politie
agenten,in 't zelfde jaar, te zamer. 97 frank
en 95 centiemen per maand. In 't jaar 1802
trok de meier 2000 frank vergelding
's jaars in 1886 geniet de burgemeester
eene jaarwedde van 2500 frank en de
schepenen trekken alsdan te zamon 3,200
frank. Ond»r de Fransche Republiek trok
de stadswerkman E. Bredenraedt 36 frank
en 28 centiemen's jaars om, alle-decadis
de fransche vlag op het Belfort uit te
steken. J. Du Tiliieuxtrok alsdan 31 gul
dons en 7 stuivers en 6 oorden om de hui
zen t6 nummeren, een werk waaraan hij
18 dagen besteedde.
Het St. Jozefscollege telde in 180120
externen en een leoraar in 1810, 7 lee
raars in 1824, 400 leerlingen in 1855,
78 internen en 73 externen in 1865,
110 internen en 50 externen in 1875, 249
leerlingen, en, in 1885, 257. Teeken-
school 1855. 160 leerlingen 1865, 217
1875,1351885, 137. Ten jare 1855
werden de Zondagscholen gevolgd door
1106 jongens en 1295 meiskens. Huwe
lijken in 1855, 130in 1865, 145 in
1885, 169. Gemeentekiezers in 1855,
496 in 1865, 584 in 1875, 1438, en in
1885, 2055. Staatsmiddelbare School
1855, 176 leerlingen 1865, 217 1875,
330 1885. 319. Ten jaro 1875 hadden
de Vrije Scholen 1589 leerlingen. In
1885 waren er 6 Vrije Scholen. Het
meisjesweezenhuis had. in 1787, 21 wees
jes te verzorgen in 1874, 60, en in 1910,
76. Het jongensweezenliuis begon, in
1820, met 18 weezen, getal dat, in 1873,
tot 53 klom en den 15 Juli 1910, tot 61
aangroeide.
ft Vervolgt). P; V. N.
door Petrus Cosyjv.
X.
12 Maart, Zondag. Nu moet ik eerst
doen zooals de schooljongens die gelogen
hebben en moeten vergiffenis vragen. He-
wel, beste lezers en lieve lezeressen, ik heb
u gisteren ook eene leugen wijs gemaakt,
doch 't was onwetend. Niettemin vraag ik
er u ver8chooning over en geloof mij, 't is
uit ganscher hart en ik ben zelf blij dat ik
mij vergist heb. Nu, ge weet nog wel hé
die zoogezegde dominé welke vandaag de
mis zou lezen, hewel verschiet niet het was
niemand anders dan een Roomsch Katho
liek Priester uit den Elzas, welke op weg
is naar zyne missie in Afrika. Zulks echter
is maar gisteren aan het licht gekomen
toen de Eerw. Heer in de 1® 2e en 3® klas
eene nota aanplakte dat 's anderendaags om
7 ure een Roomsch Katholieke Dienst zou
geschieden in het damessalon. Ik verhaastte
mij het nieuws aan den heer Diericx over
te brengen welke het algauw mededeelde
aan de andere vrienden. En of wij nu dezen
morgend van die als ons door God zdven
aangeboden gelegenheid gebruik maakten
hoef ik u toch zeker niet te zeggen. De
Belg, de eclite, hij wezo in 't vaderland of
honderden uren daarvan verwijderd, ver
loochent nooit het Geloof, den God zijner
kinderwieg.
Om 7 ure waren wij dan ook stipt ter
plaatse. Er bevonden zich ook eenige En-
gelsche heeren en dames, zoodat wij in het
geheel rond do 20 personen uitmaakten,
Middelerwijl maakte de Geestelijke het
altaar gereed. Hij plaatste zijne valies op
eene tafel, nam er den kelk en de andere
henoodigdheden uit, spreidde witte met
kanten afgeboorde linnen doeken over dit
primitief altaar, ontstak twee kaarsen en
begon zich, onder 't bidden zijnor voorbe
reiding, te kleeden. De Mis begint. M. Goor
en ik doen dienst als missendienaars en
kwijten ons zoo goed mogelijk van onze
taak. Nog nimmer heb ik een indrukwek
kender Mis bygewoond, neen, daarbij kan
het eene pontiflkale Hoogmis in onze kathe
dralen niet halen. Bijzonderlijk het oogen-
blik der consecratie was overweldigend
aandoenlijk. Hier de Priester welke de
geconsacreerde Hostie, het brood des eeuwi
gen Levens tor aanbidding opheft, achter
ons de kabbelende taterende golfjes der
eindelooze zee en voor het altaar die kleine
kuddo neêrgeknield, het hoofd ten gronde
gebogen voor hun goddelyken Herder, en,
hoo het kwam weet ik niet, maar eensklaps
schoot mij het tooneel te binnen van het
meer van Gonesareth toen Jesus den storm
stilde en met Petrus riep ik uit, Ileere Je
sus, red ons, Gij, of wij vergaan op de gol
ven van de wereldzee. En hoe diep geloovig
daar werd gebeden, hoe eerbiedig, heilig
stil daar alles was, dit moet men zelf gezien
hebben om daar te kunnen over oordeelen.
Nimmer zal de indruk, door die stille Mis
in ons verwekt, verdoofd worden, zulks
iets vergoot men nooit.
Plechtig rolt het van de lippen des Pries
ters Domino nun sum dignus ik grijp
de bel en drijmaal galmt de zilveren toon
der bel over de wijde kalme watervlakte
en nog dieper buigen de hoofden, nog ge-
looviger en vertrouwvoller klinkt ons gebed
tot den Vader die ginds verre, boven het
starrengcpinkel, zijn eeuwigen troon heeft
opgeslagen. Stilaan eindigt de geheimnis-
volle plechtigheid en 't hart met een zalig
onuitsprekelijk gevoel bevangen verlaten
wij de plaats.
Op het dek drukken wij nadien de hand
van denGeestelyke on danken hem over het
ons verschafte geluk.
Insgelijks moet ik hier een woordje van
dank neerschrijven aan 't adres van onzen
beminnelijkon scheepsbevelhebber die zoo
welwillend het damensalon ter onzer be
schikking stelde.
Om 9 ure was het in het heerensalon
godsdienstoefening voor de protestanten.
Bij afwezigheid van een dominé op een
schip, is het de kapitein welke als geeste
lijke optreedt en de plechtigheden verricht.
Zoo geschiedde het hier ook heeft men mij
gezegd, want ik ben niet gaan zien.
De vóór- en namiddag waren als ge
woonte, ééne zaak uitgezonderd. Van 1
tot 9 ure was 't zoo schrikkelijk warm dat
hot dek vol slapers lag en de lichte -vitte
kleederen aan 't lijf plakten als bij een
zwemmer, 't Is anders een schoon schouw
spel, hot dek vervuld van heeren gansch
in wit- habiet, met witte schoenen en witte
klak, de gargons insgelyks in 'twit als
vlinders lladderondo rond onze tafels de
dames.... 'k zeg er niets van, van die witte
papegaaien ziet men in den zomer in België
genoeg.
's Avonds was het wederom groot con
cert. Wordt voortgezet.
Onze groene volUsfop-
pei'8 hebben hunne onverhoopte zege
praal nog al luidruchtig gevierd... Wie de
benden heeft gezien die onze straten door
liepen en uit welk gedeelte onzer bevol
king zij waren samengesteld wie er de
leiders van waren met de liooge buis op 't
hoofd, kan er over oordeelen. Wij willen
daarom in geene bijzonderheden treden en
aldus vermijden het hartzeer to vergroo-
ten bij personen welke reeds genoeg heb-
r«nn De liberalen kunnen zich maar
r niet geschikken in hun lot.
Buizen dragen is huiten de mode ook.
Over vier jaren beloofden de kopstukken
40 tonnen bier, eene school op iedere wijk,
de grond was toen alreeds gekocht en
nu nog niet betaald en vele andere
onuitvoerbaarheden. Daarmede veroverden
ze toen toch 4 zetels.
Doch hoe dwaas voor hen. Beloven en
niet geven doet de zotten in vreugde leven,
en hier zyn de menschen wijs en zetten
daarom de zotten uit 't gemeentehuis. Nau
welijks is de kiezing ter hunner schande
afgeloopen of zie de wraak komt. De eene
moet uit hun huis, de andere moet bij de
dompers om een paard of anderen onder
stand, een derde moet zijn huishuur mer
kelijk zien vermeerderen en 't schoonste
van alwie voor de dompers stemde krijgt
bij de liberale brouwers Broos of Cambri-
nus geen gist meer. Zouden ze van nu af
hunnen gist sparen om hunne bakte binnen
4 jaar beter te doen gelukken Wat de
kopstukken zeer in 't hoofd zit zyn de
kolosale buizen, soupees, muziekstukken,
straatvooiskens, welke zij gereed hadden
om de klerikale uitvaart te vieren, en die,
als bittere teleurstelling, nog niet konden
dienen.
Vier en veertig jaren geleden stelden de
Erpenaren een einde aai de liberale heer
schappij en nu hebben ze getoond dat zij
willen blijven onder een Katholiek Bestuur.
De Katholieke Meerderheid in den raad
komt van 1 op 3 stemmen zeven Katholie
ken tegen twee liberalen.
Lekkere mannen. u In
li den socialistisclien groep hebben allen,
te beginnen van de minderen tot de
groote kalmte geleerden, allen hebben
uitgeroepenJa, de Belgische demohra-
o tie is solidair met de Kommune van
Parijs,
Furnémont, 31 Maart 1896.
Wi,j zijn erfgenamen der Kommune,
zij heeft ons gelast haar te wreken.
Le Peuple, 18 Maart 1895.
De Kommunards wilden WAT WIJ
WILLEN. Leve de Kommune
Anseele, Vooruit, 24 Mei 1893.
Stemt voor de partijgangers der kom
munards, Burgers en Neringdoenden.
Als Parijs in brand stoud in Maart-
April-Mei 1871 dan ging de handel er
voorzeker opperbest
Stemt voor kommunards
aai* jtA ju de liberale volks-
werken die aan onze katholieke werken
kunnen vergeleken wordeQ
't Is aan de vruchten dat men den boom
kent.
Welnu de LIBERALEN doen NIETS
voor 't volk en KUNNEN NIETS voor
't volk z'en hebben die ware liefde tot
evennaaste niet die aan de katholieken
lijd, geld, en vermaken doet opofteren
ten voordeele van 't volk... Als ze iets
geven vragen zij zich af gelijk de joden
hoeveel ga ik eruit trekken want hun
nen portemonnaie en hunnen coffrefort
is huunen afgod Wee hem die er zou
komen op slaan ten voordeele van 't een
of 't ander goed werk...
Nu, 'l is daarom ook dat in de kiezing
van zondag 11. de liberale kandidaten
meer dan duizend stemmen min bekwa
men dan vroeger tijde.
Gelijk altijd hoeft het schuim zich bij
die benden aangesloten dit schuim is
samengesteld uit nietdeugdende 'straatlei-
ren, leden van den luienhoek, meest groene
kiezers, oudveroordeelden enz., die hun
grootste vermaak scheppen in afbrekerij,
in verwoesting. En zoo is het weer eens
gebeurd Maandag nacht na de groene
betoogir.g, hebben eenige groene feestvier
ders, in de Leopoldstraat. een waterpomp
der stad stuk geslagen, of liever, bijna
afgetrokken. Onze Policie schijnt op 't
spoor der daders te zijn.
Rupsenwering. De
eigenaars, pachters, huurders, vrucht
gebruikers, en andore bezitters, die
hunne eigene erven of die van anderen
bebouwen, zijn gehouden van 1 Novem
ber tot 15 Februari, eene eerste rupsen
wering te verrichten of te doen verrich
ten op de boomen, boompjes, hagen of
heesters dio zich op gezegde erven be
vinden, en dadelijk de beurzen of netten,
die do nesten der rupsen uitmaken te
doen verbranden.
De ondernemers van het onderhoud
der plantingen der wegen en der bevaar
bare waterloopen zijn tot dezelfde ver
plichtingen gehouden.
Bij gebreke, door de belanghebbende,
zich te gedragen, biDnen het hierboven
bepaald tijdbestek, naar de schikkingen
van het vorig artikel, zal er van ambts
wege overgaan worden tot de rupsen
wering ten koste der overtreders, op de
bevelen van den Burgemeester, en dit
ongerainderd de straffen waarmede be
dreigd wordt bij artikel 7 van het ko
ninklijk besluit van 20° Januari 1887.
(Boet van 5 tot 15 frank. Als er verzach
tende omstandigheden bestaan, zal de
boet kunnen verminderd worden, zonder
dat zij in geen geval beneden één frank
mag zijn.)
De kosten dezer verrichtingen zeilen
desgevallend ingevorderd worden door
het plaatselijk Bestuur, als in zake van
belastingen.
Gezonde melk. De lan
delijke dienst heeft onlangs verschillen
de berichten uitgegeven die allernut
tigst zijn.
N. 25 van de tweede reeks heeft voor
doel de melkverkoopers te onderrichten
over de te nemen voorzorgen om zuivere
en gezonde melk aan de verbruikers te
leveren, Ditbericht zal aan do leer
lingen der hoogste klas in de lagere
scholen opden buiten uitgedeeld worden,
nadat de onderwijzers het zullen uitge
legd hebben. Zoo de onderwijzers het
nuttig oordeelen een grooter getal vlug
schriften te verspreiden, zullen zij hunne
leerlingen aanzetten, zelf naar den
Staatslandbouwkundige hunner om
schrijving te schrijven, om dit stuk te
bekomen. Op die wijze zal men de
toekomstige landbouwers gewend maken
met die openbare beambten in betrek
king te komen
Ziehier hunne verblijfplaatsen, voor
wat de Vlaamsche provinciën aangaat
Provincie Antwerpen, Van Eist, te
Rethy Van de Velde, te Lier.
BrabantGeschê, te BrusselWar-
nants te Leuven Giele, te Thienen.
Oost Vlaanderen: De Galuwe, te Gent;
Peiffer, te Dendermondo Weynants, te
AalstKempeneers, te Audenaarae.
West Vlaanderen Van Godtshoven,
te Brugge Van de Wouwer, te Yperen;
De Keyser, te Kortrijk.
Limburg: Hendrix, te Hasselt; Dewa,
te Tongeron.
Een ander allerbelangrijkst vlugschift
n. 26, geeft inlichtingen aan den melk-
verbruiker over den nadeeligen invloed
van zekere melk.
De twee berichten worden ook
uitgedeeld door de gezondheidscommis
sie, door hen die belast zijn met het on
derzoek der eetwaren en door de consu
lenten der melkerijvereenigingeu MM.
Reyuaert, Boerenbond, te Leuven de
eerw. h. Berger, teEnghien M. Hallet,
te Aarlen M. Gornelissen, te Grooten
BrogelM. Joris, Paradijsstraat, 44, te
Luik.
Hot juiste woord.
't is de heer Braun, Burgemeester van
Gent, die het gesproken heeft Dinsdag
avond tot de studenten
Met den steun der socialisten, zeg-
de hy, moeten we niets vreezen, en
mogen we op nieuwe overwinningen
rekenen.»
Met den steun der der socialisten, ja,
maar zonder dien steun, M. Braun 1
Zonder dien steun kunnen de liberalen
niets meer du heer Braun hekent het,
zonder het uitdrukkelijk te zeggen.
Samen met do socialisten kunnen de
liberalen nog overwinnen in do groote
steden zonder de roode zijn de liberalen
niets meer, zij hebben uitgazongen.
M. Van de Vyvere, Minister van
Openbare Werken en Landbouw, komt
aan onze Katholieke Volksvertegenwoordi
gers en Senators te laten weten dat gevolg
gevende aan hunne herhaalde verzoeken, hij
het lastenkohier komt goed te keuren der
werken van herkasseiding van den Gent
scliensteenweg.
1° Van Ac 1st naar Oordegem.
2° Van Oordegem naai' Quatrecht.
Het bestek der afdeolingAelst-Oordegem
beloopt tot 457,531.06
Het bestek der afdeeling Oordegcm-
Quatrechttot 362,281.41 fr.
Spiegels, Kaders, Vitraux, Baguetten
Spiegelfabriek i\. Ileyvaert,
Werf, 3. AALST.
AALST. Exaam. Wij vernemen
dat Mr Robrecht Van de Maele, onzer stad
zijn exaam van Landmeter met allergrootste
onderscheiding voor den jury van Antwer
pen komt af te leggen.
Hartelijke gelukwensel.en.
Het huis C. Praet-De Witte is
langs de overzijde der Lange Zoutstraat
dichter bij de Groote Markt in n° O.
Meuvverlterken. De
plechtige 'inhuldiging van den heer
C. L. Callebaut, als Burgemeester, zal,
naar mon ons verzekert,, plaats hebben op
Zondag 29 October aanstaande
des namiddags.
- Voor uw winterkleederen, best
bij VAN DEN BERGH-J0URET, Korte
Zoutstraat, Aalst.
HAELTERT. Zondag morgend
kwam de genaamde Eduard De Smet,
wonende te Nieuwerkerken en werkzaam
in de steenbakkerij, te Brussel, alhier ter
statie aan, om aan de kiezing deel te
nemen. Toen hij des avonds in onze statie
Haeltert-Eede, met trein van 8 uren naar
Brussel wilde terug keeren, werd hij door
den trein omgeworpen. Hij werd bewuste
loos opgenomen verscheidene ribben
waren ingedrukt. Men voerde hem in be-
denkelijken toestand naar zijne woning.
Dinsdag morgend is het ongelukkig
slachtoffer overleden zonder tot het bewust
zijn terug te keeren, eene weduwe en 5
kinderen achterlatende.
schoon is een zacht en rein gezicht, een blozenö,
jeugöig, frisch uiterlijk, een blanke zachte huiö,
en een verblindend schoort teint. Dit alles bewerkt
öe echte DADA'ZEEP
van Bergmanti Ik Co.p BrusscJ
d 75 Cts per stuk.
hij Taeymans-Druck, Aalst.
Hen dank' ons van overal
van de Pil van Dr Raphael te hebben be
kend gemaakt,die,naar 't schijnt, de redder
is van al de personen die aan uitputting,
aan bloedloosheid, hartkloppingen, zenuw
kwalen of neurasthenie lijden.
Duizenden gebruiken Wonder-
balsem Pasteur uitwendig niet een heeft
zich beklaagd. 1 fr. AalstBonner, De
Valkeneer en in alle apotli.
Te Ans gebeurde een zeer zonderling
ongeval. Op een grooten wagen werd een
stoomketel van 35,000 kilos vervoord,
getrokken door 22 paarden. In de rue
Walthère Jamar raakte de keiel den tram
draad en er spatten vonken uit, die terecht
kwamen op de twee desselpaarden. Deze
vielen neergebliksemd ten gronde. Hot ccno
was op den slag dood, het andere was zeer
erg gekwetst.
Eczema, Jeukingen, Speen.
Degenen, die door dauwworm,eczema,enz.,
aangetast zijn, zullen vernemen dat er een
krachtig geneesmiddel voor bestaat.
Den 1 November 1904, zegde ons Mm0
Hiersouw, 6 ruo de la Glacerie, te Cour
celles-Motte Ik had eczema aan de handen
dat mij vreeselyke jeukigen veroorzaakte.
Niet alleen leed ik er door maar ik kon
noch wassehen, noch mijne huiselijke be-
zi jheden verrichten. Ik had ahes beproefd,
maar zonder uitslag. Van af de eerste toe
passingen, der Foster's Zalf verLocht in
de Apotheek De Valkeneer te Aalst, hielden
de jeukingen op, dan verdween de kwaal
stillekens aan en veertien dagen later zag
men or niets meer van.
Den 25 September 1909 voegde Mme
Hiersoux er bij Het eczema, waarvan de
Foster's Zalf mij zoo spoedig genas, is
nooit in 't minst weergekeerd.
De Foster's Zalf gelukt daar waar al de
andere geneesmiddelen niets vermochten,
stilt en doet 't speen en alle huidziekten
zooals eczema, dauwworm, puistjes,
windpokken, winter aan handen en voeten,
kloven, enz,, verdwijnen.
In alle apotheken in 't algemeen,3,50fr.
de doos, 19 fr. de zes of vrachtvrij tegen
mandaat Engelsche Apotheek van Oh.
Delacre, 64 Coudenbergstraat,Brussel. (12)
Maandag middag was de 60 jarige
weduwe Fays, wonende Zomerstraat, 216
te Elsene, bezig het middagmaal gereed te
maken, toen do ongelukkige eensklaps
eene draaiing kreeg en op de stoof viel.
Haro klecderen vatten vuur en na enkele
stonden was zij door vlammen omringd.
Haar 16 jarig dochtertje, die juist binnen
kwam, riep om hulp, waarop de mede
huurders toesnelden, die de vrouw in een
deken wikkelden en de vlammen uitdoof
den. Verscheidene geneesheeren ontboden,
stelden vast dat het slachtoffer ergo brand
wonden bekomen had en er geene hoop
bestaat haar ta redden.