Dl IIJNIN VAN mm. Zondag 2f§Januari 1912 5 centiemen per nummer 65 e Jaar 1456 Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. van de Stad en 't Arrondissement van Aaisl. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID VRIJE SCHOLEN. Stad Aalst.-Werkbeurs Tot daar toe Van Burst naar Katanea. DITJES en DATJES. DE DENDERBOD Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagtek ening van den volgenden dag. De prys ervan is tweemaal ter week voor ie Stad 5 frank met den Post verzonden e frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden fr. 1-75 voor dry maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwittantiën door de Post ont- vitngen zijn ten laste van den schuldenaar. Meu Schrylt m bij CL V«u tie Duttu-GooHnens. Korte Zoutstraat, Nr 31 n in alle Postkantoren des Lands. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1-00 Vonnissen op 3d* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herbalen bekendmakingen Lij accoorc Niet opgenomen bladschriften worden met teruggestuurd. Heerui. Nota rissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dynsdag cn vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van lit blad. CUIQUK 8IJUM. Aelsl, SO «Januari IDI2 De Katholieken eiscben voor de ouders het recht hunne kinderen op te voeden naar hun goeddunken. Ze eischen dat voor iedereen. Daarop steunende eischen zij scholen voor hunne kinderen die dezen eene opvoeding geven overeenkomstig met hun verlangen. Daar het moeilijk is voor den Staat, aan elkeen scholen te geven die hem voldoen, zoo vragen de Katholieken hun rechtvaardig aandeel in do gelden welke do Staat en de openbare Besturen besteden aan onderw ijs en opvoeding. Met het stelsel der Katholieken ondergaat niemand drukking. De geuzen hebben een ander stelsel zij stellen als grondregel dat de Staat onderwijs moet geven aan alle kinderen en trekken daaruit het besluit dat bet onderwijs onzijdig moet zijn om niemand te kwetsen. Het moet zelfs onzijdig zijn daar waar enkel kinderen zijn van ééneen dezelfde geloofsbelijdenis. Er zou den eenen of anderen dag een andersdenkende kunnen komen, zeggen zy. Zooals men ziet, dat is iets dat by bet haar getrokken is. Het stelsel der Katholieken is niets buitengewoons, en enkel billijk en rechtvaardig. Dat is zoodanig waar dat in alle lan den waar nog eenigzins de vrijheid van denkwijze geëerbiedigd wordt en waar men erkent dat de ouders alleen het recht hebben hunne kinderen op te voe den, alle mogelijke middelen worden aangewend om de ouders voldoening te geven en om hun de uitoefening van hun recht van opvoeding te vergemakke lijken. De kartelisten hebben het nu anders gevonden. Zij Deinen aan dat het Gouver nement het recht heeft de vrye scholen hulpgelden te verleenen maar zij nemen niet aan dal vrije scholen het recht hebben aanspraak te maken op hulpgeiden van de openbare Machten. Met dat stelsel zouden de geuzen, eens aan het roer, vrije geuzenscholen kun nen begiftigen terwijl zij hulpgelden aan katholieke vrije scholen zouden weigeren. 't Is de vrije teugel aan de willekeur geven Dat de Katholieken er het recht toe hebben, wordt bewezen door de handel wijze van anderelanden, zooals we zeg den. Wy halen aan 36e Vervolg. Neem dat nog, ellendige blanke Daarop snelde hij weg. Good bewoog zich niet meer en wy maak ten daaruit op dat onzen makker dood was. Droef gingen wij tot hem, maar bevonden tot onze verbazing dat hy, bleek en afge mat, maar toch nog glimlachend rechtzat met zyn monocle ferm in zijn oog. Een prachtige wapenrusting mom pelde hy, toon wij ons over hem bogen. Daarop viel hy in zwijm. "Wy bevonden dat hij eene ernstige been wond had, blykbaar toegebracht door een forsch geworpen «talla», maar zijn maliën kolder had hem behoed voor de speerstooten die hem slechts kneuzingen hadden toege bracht. Wy warer. het dus alle dry gelukkig ontkomen. Daar er op dit oogenblik toch niets voor Good kon gedaan worden, legden wy hem op een gevlochten schild, zooals voor de gewonden gebruikt werd en deden hem achter ons aan dragen. Toen wy voor de dichtsbyzijnde poort van Leu kwamen, vonden wij daar eon onzer regimenten staan, in gehoorzaamheid In Engeland wordt door de schoolwet van 8 April 1897 Education Act aan de vrije scholen eene b-paalde som geschonken per leerling 't Is dus het stelsel van den schoolbon. In Holland, worden door de wet op het lager onderwijs van 1900, de vrije scholen op deuzelfden voet gesteld als de officiëele. De \rije onderwijzers worden er be taald door den Staat en hebbeu ook hun pensioen van den Staat, juist zooals de officiëele. In Duitschland is in de officiëele school het godsdienst-onderwijs ver plichtend. Elke leerling moet in de school den godsdienst-leergang volgen van zyne belijdenis. De Katholieken moeten den catechis mus volgen, de Protestanten de bijbel lessen. In Oostenrijk-Hongarië krijgen alle vrije scholen, die niet op eigen kosten •kunneu leven, toelageD. In Italië zelfs hebben de vrije scholen recht op toelagen van den Staat, Daar nochtans zijn de vijanden der Kerk sedert de éénheid van Italië aan het bewind. In al die landen, die aan de spits der beschaving staan, wordt het recht van den huisvader, zyne kinderen op te voeden naar zijne overtuiging, ten volle erkend. Dat niet enkel in beginsel maar ook op praktische wijze, daar de Staat hem ter hulp komt om zijn recht uit te oefe nen. In België willen de geuzen het recht van den huisvader vertrappen. Op papier zeggen zij het to erkennen. Nochtans houden de socialisten reeds aan de stelling dal het kind aan den Staat behoort en niet aan zijne ouders. Doch alle geuzen doen samen om het den huisvader onmogelijk te maken van zijne vrijheid gebruik te maken bij gebrek aan geld. Alle Katholieken hebben tot plicht mede te strijden om hunne plannen te verijdelen. Nu, daartoe hebben ze de gelegenheid op 2 Juni aanst. met als een mau te stemmen voor de KATHOLIEKE KAN DIDATEN. Worden gevraagd door de Patroons Smeders bankwerkers. Schrijnwerkers halve en volle gasten. Vragen der Werklieden 1 Behanger. 1 Brouwersgast. 1 Metser. 1 Bobynder. 1 Voerman, kan zeer goed de paarden verzorgen. wachtend op de bevelen van Ignosi. De andere regimenten stonden zoo voor de andere ingangen der stad. De overste van den troep, dien wij 't eerst bereiken, be groette Ignosi als koning en berichtte dat Twala's leger zyn wijkplaats had gezocht in de stad en dat Twala zelf ontkomen was; hij geloofde echter dat de troepen wel ge demoraliseerd waren en zich zouden over geven. Daarop zond Ignosi, na ons geraadpleegd te hobben, boden naar alle poorten der stad, om de verdedigers te gelasten die te openen en op zijn koninklijk eorewoord vergiffenis en lijfsbehoud belovend aan eiken krijger, die de wapens nederlegde. Deze boodschap was niet zonder goeden uitslag. Onder de vreugdekreten der «Buf fels» werd de brug, waarvoor wij stonden, neergelaten en ging do poort open. Onder noodige voorzorgsmaatregelen tegen verraad, trokken wy de stad in. Overal stonden onderworpen soldaten met jebogen hoofd en speer en schild aan hun voeten. Waar Ignosi voorbijging, werd deze als koning begroet. Wy marcheerden regelmatig naar Twa la's hut. Toen wij de groote ruimto bereik ten, waar wy, eenige dagen geleden, getui gen waren geweest van de tooverjacht en don maagdendans, vonden wy die geheel verlaten. Neen, toch niet geheel voor zyne hut zat Twala met slechts één adju dant: de oude Gagool. Het was, ondanks zyne wreedheden en De liberale vrijdenkers hebben de nonnen te Parijs uit de hospitalen ver jaagd. Wat gebeurt nu daar Men kan het niet genoeg herhalen. Doctoor leard, die geen katholiek is, schrijft er van en zegt Het is genoeg dat de eerste de beste ziekendiener bericht komt geven over het overlijden van eenen zieke, opdat het lichaam naar eene ontleedkamer getrokken wordt het rilland vieesch wordt daar aan stukken gesneden, zon derdat de bestuurder van d»n dienst de wezenlijkheid van het overlijden besta- tigd heeft. Er is meer. Dr Icard noemt met naam eu toenaam zekere hospitalen, waar men, om tijd te winnen, nooit het einde van den doodstrijd afwacht om de begraving te begiouen. Met zijn eigene oogen heeft hij op de ontleedtafel het lichaam van een kind gezien, wiens hart nog klopte twee uren nadat het arm schepseltje als dood aangegeven was. In een gasthuis was er een zieke, die zoogezegd van de cholera gestorven was, en plotseling uit zijnen slaap ontwaakte, terwijl men hem, met een ontleedmes den buik openreet. Zonder uit te zien naar den uitstel, die in de wet voorgeschreven wordt, gaat men dus seffens over tot de ontleding der lijken Dr leard oordeelt dat er lien teil honderd zieken onder het mes der heelmeesters hun laatsten snik geven. Volgens hem wor den er bovendien twintig ten honderd levend begraven, om tusschen de vier planken, diep in den grond, te ontwaken Waar de zelfopoffering der klooster lingen eens uitblonk, heerschen nu gemak-, ik-, winzucht, eigenbelang en dikwijls bederf. De vrijmetselarij heeft bevolen, en wat bekreunt zij zich om het lijden der arme zieken Indien het duizendste deel van de onmenschelijke misbruiken, zooeveu aangeklaagd, zich ergens bij kloosterzusters voorgedaan had, welk een oorverdoovend gehuil zouden onze vijanden aanheffen Flachon zou den toon hebben aange heven, en de ministers, die hij benoemde zouden in de Kamers tegen ai de nonnen hebben gehuild. De Flachon's, die dagelijks slijk smeten op priesters en kloosterlingen, zijn min of meer ontmaskerd wij weten nu dat het geld, dat zy met hun oneer lijk stieltje wonnen, of dat by liet aan slaan der kloostergoederen aan hunne vingers was blyveu plakken, diende om de walgelijkste der drifien te voldoen. Wanucer nu een standbeeld aan dien Flachon, evenals aan Ferrer misdaden, toch een weemoedig gezicht, hem zoo te zien zitten, met do kin op de borst, schild en strijdbijl aan zyne zijde. Niet zonder medegevoel aanschouwde ik den man. aldus vervallen van zynen hoogen staat. Niet één soldat van al zijne legers, niet één hoveling van de honderden, die hem omringden, was hem trouw gebleven. Arme zwarte H j vond by niemand troost in dien bitteren val. Hy ondervond dat het ongelijk vrienden, noch dankbaarheid kent. Wy gingen de poort binnen, en toen hot gan8che regiment der «Buffels* opgesti-ld stond op het plein, rukten wij met slechts eene kleine lijfwacht voorwaarts, tot op vyftig meters afstand van den voormaligen koning. Gagool beschimpte ons. Toen hief Twala voor het eerst het hoofd op en vestigde zijne eenig oog, van woede nog meer fon kelend dan do diamant op zijn voorhoofd, op zijnen triomfeerenden tegenstander Ignosi, Gegroet, o koning I zegde hy met bitteren spot, gij die myn brood hebt ge- ëten en nu door de toovermacht van de blanken mijne regimenten verstrooid en my van den troon gestooten hebt. Heil Welk lot wacht my, o koning. Het lot dat gy myn vader hebt be reid, wiens troon gy jaren lang wederrech telijk in bezit hebt gehad, was het strenge antwoord. 't Is goed. Ik zal u toonen hoe ge sterven moet, opdat ge 't u herinnen zult, Mtiezerg Volgens de liberalen en socialisten, zijn dat Fransche voor bedden die hier in België dienen nage volgd te worden. Overweegt het eens wel vóór 2 Juni o Reisbeschrijvin g door Petrus Cotsvrv. Van Kaapstad naar Elisabethstad. TWEEDE DEEL. XXIII. Nu nemen wij do mand met levensmid delen (liet mensehelijk niachien immers hoeft ook brandhout en smeersel) en trek ken door de wijngaarden welke de hofste den omringen, dalen de weinig steile hellin,' der rivier af, en staan vóór den dam, een waarlyk grootsch werk. De dam, in ciment, groote keien en arduin blokken opgericht heeft eene lengte van 1200 voet of 400 meters en damt de gansche rivier af. Aan zijn grondvest meet hy 3 voet en aan zijn boveneinde nog 1 1/2- voet. Neemt men echter daarbij de kolossale hoopen keien welke er zijn tegen aange bracht om hem te versterken dan komt men gemakkelijk tot eene grondvesting van 7 a 8 meters. Dit reuzenwerk werd uitgevoerd tijdens den Engelsch Transvaalschen oorlog op kosVn van het gouvernement der Kaap. L/e ezamenlijke onkosten beliepen tot 12000 livres sterling of 300,000 franks, 't is echter goed geplaatst geld het gou vernement verbetert zoo zyn grond, ver koopt hem daardoor duurder, en doet de landbouwers een pond, dat is 25 franks huur pry 8 van het water per morgen lands en telken jare, betalen, 't Is goed gevon den hé. Nadat wij alles eens goed hebben afge zien, nemen wij een bad in de rivier. Het water is niet diep, het reikt ons tot aan de borst, doch 't is nogal koud. Nooit verge ten wanneer men een bad neemt in de rivier, zijnen helm of iets anders op het hoofd te plaatsen want de zon kan hier bedenkelijk glceien zoodat men een zonne slag riskeert anders. Nu pic-nic. Wy leggen oen goed vuur aan en daarop aan 't braden al wat wij in onze mand hebben, 't Is nu oprecht een Kamp van Bohemers in een groot woud. Honger zegt men is een goede saus, en dit ondervonden wy heden het best. Wij peu zelden allen dat het een plezier was. 't Is tijd om op te trekken en wij danken den vriendelijken Master Dutoit, die ons goed onthaald heeft en wenden den steven, neen de paarden, naar de boerderij vau M. E. Visser. Dit is een modelhoeve door het gouver nement opgericht en voorzien van de aller laatste nieuwste werktuigen en waar de boeren gratis stalen van verbeterde za den kunnen bekomen alsook allo nuttige wenken. Wy treffen daar de heer Graaf de Liohtervelde van Gent aan, welke na Congo bezocht te hebben, hier eenigen tijd verblijft op de proefhofstede, om de wer king te bestudeeren. Wy bezichtigen lang de talrijke machie- nen voor het bewerken der inlandsche vruchten en den akkerbouw, de broeikas voor struisvogel eieren en bewonderen het, een nieuw uitgevonden systeem van dro gen van klaver, zoodat de plant na jaren nog denzolfden geur en smaak bezit, als ware zij pas geplukt. Om 7 1/2 ure keeren wij terug naar Robertson, 't Was een heerlijke avond. Nauwelijks zijn wij de bergen over of wij slaan van bewondering de handen samen. Boven Robertson achter de bergen is de zon ondergegaan en giet roode stralenbun dels over de breedzamo omgeving, en kleurt mot purper en rood de laag gezakte wolken zoodat zij als eene doorschijnend gordyn voimen, op het achterplan van een heer lijke schilderij. Voor ons ligt in het dal, het blanke stadje Robertson, als eene witte roos in gordel van frisch groene bladeren gehuld als 't ware bestraald door eene machtige roode electrische lamp, welke hare kleuren aan de roos en den ruiker mededeeld en 't geheel met een geheimzinnig waas omhult. Om 10 ure gaan wij slapen. (Wordt voortgezet). als uw tyd gekomen is. Zie, de zon gaat onder in bloed (hy wees met zijn strydbyl naar aè tèfkimme dalende dagvorstin)het is goed, dat mjjne zon tegelijk met haar ondergaat. En nu, o koning, ben ik gereed te sterven, maar ik eisch de gunst van het koninklijke huis der Ivukuana's om slechts strijdende te sterven. Dat kunt gij niet weigeren, of aide bloodaards die heden vluchten, zult gij tot schande zijn. Het is eene wet bij Ge Kukuana's, dat een man van koninklijke bloede slechts mag gedood worden met zyne eigene toe stemming, welke echter nocit geweigerd wordt. Hij mag dan kiezen met wien hy wil vechten, zoolang dat hy in den stryd den dood vindt. Het is toegestaan Kies, met wien gij wilt vechten. Ik zelf kan 'het niet doen, want de koning vecht alleen in den oorlog. T Aala's somber oog ging langs onze ryen. Toen het voor een oogenblik op my rustte, was ik weer alles behalve op myn gemak. Als hy my eens koos. Wat kans had ik tegen den woedenden wilde, zes voet hoog en sterk naar evenredigheid Ik kon wel op den dood rekenen. ik maakte reeds plannen om het gevecht te ont» ijken, al zou ik er ook door gunsch Kukuanaland voor uitgejouwd worden beter uitgejouwd dan met eene strydbyl gevierendeeld te worden. Thans sprak Twala. Incuba wat zegt gijzouden wij vol tooien wat wy vandaag begonnen zyn, of "Wij hebhon er reeds meer maals op gewezen dat 3 socialisten, voorname leiders dier party, in geval van heelkundige operatie of zware ziek te, zich tot gestichten wenden waar de zieken door kloosterzusters worden ver zorgd. Ir. dit geval waren Léonard van Charleroi, Eibers van Brussel, Baslien van Bergen en nog meer anderen. Het roode orgaan Le Peuple is dweers over die aanhalingen en zegt dat het onnoozel is zulko zaken te verkonden. De socialistische voormannen gaan niet naar de gesiichten waar kloosterzusters zijn om *t wille van de bekwaamheid en de goede zorgen dezer laatsten maar om rede der ervaren geueesheeren. Zoo, zoo De rijke socialistische hoeren, als ze erg ziek zijn, gaan naar de bekwame en ervaren geueesheeren, juist naar dezen die hunne zieken door kloosterzusters doen verzorgen. Ebwel wat beteekent dat Wel eonvoudig De groote socialis tische heeren, als ze ziek zijn-, hebben alleen vertrouwen in de geueesheeren die hunne zieken door kloosterzusters laten verzorgen. Dus luistert niet naar mijne woorden maar ziet naar mijne werken. Het verwereldlijkt hospitaal voor de armen,en bezorging door kloosterzusters voor de roode en blauwe rijken zal ik u voor een lafaard houden, blanke Neen, zoo haastte Ignosi zich te zeg gen gy zult met Incuba niet vechten. Is hij bang vroeg Twala. J.immer genoeg had Sir Henry deze be merking verstaan het bloed vloog bom naar de wangen. Ik wil met hem vechten, sprak hy. Ik zal hem laten zien of ik bang bon. Om 's Hemelsnaam, riep ik uit, waag toch uw leven niet tegen dien wanhopige Iedereen, die u vandaag heeft gezien, zal zeggen dat gij geen lafaard zyt. Ik wil met hem vechten, was het bar- sche antwoord. Geen mensch ter wereld zai mij een lafaard noemen. Ik ben gereed. Hy trad vooruit en hief zijn byl op. Ik wrong van ontzetting de handen over zulk eene roekeloosheid maar ik kon den vastberaden Curtis natuurlijk niet op zijn besluit doen terugkomen. Vocht niet mijn witte broeder, zegde Ignosi, zijne hand mot groote hartelijkheid op Sir Henry's arm loggende. Gij hebt ge noeg gedaan en myn hart zou breken, als gy door zijne handen omkwaamt. Ik wil vechten Ignosi. Het zij zoo. Incuba gy zyt een dap per man. Het zal een goed gevecht zijn. Zie Twala, de olifant is gereed, om u te weer staan Re onttroonde koning lachtte woest en trad tot recht voor Curtis. Een oogenblik stonden zy in 't roode licht der ondergaande Tanden en tandpijn.— Aan eenen tand onderscheidt men voor namelijk twee deelen de kroon en de wortel De land bestaat uit eene harde stof het tandbeen of ivoor. Op de kroon is het ivoor omgeven door eene witte, u.anzmide zelfstandigheid, te weten het glazuur. In het midden van 't ivoor bevindt zich eene holte, waarin een uiterst gevoelig zeuuwvezeltje indringt. Zooals men weet. heefteen volwasseu mensch 32 tanden, in drie soorten ver deeld, 't is te zeggen; 8 snijtanden, 4 hoektanden eu 20 maailanden* Het is gemeenlijk op den ouderdom van vijf, zes maanden dat het kind zijn eerste tanden krijgt op driejarigen ouderdom bezit het twintig tanden. De eerste tanden noemt men melk tanden zij vallen uit tusschen 7 en 12 jaar en worden dan door vaste tanden vervangen. De vier laatste maaltanden verschijnen maar tusschen 25 en 30 jaar en dragen den naam van tandeD van wijsheid Zoolang de tand in goeden staat ver- koert beschermt het ivoor het zeuuwve- leltje genoeg en laat geeue pijnen gevoelen. De gemeeue oorzaak der zoo geduchte tandpijn ligt dus in den min of meer bedorven aard van 't ivoor, en deze bederving f ook maar het gevolg van de vernietiging van het glazuur. Zien wij hoé het glazuur kan verd wij- neu en vernietigd worden. Als wy iels warm eten of drinken, vermeerdereu onder don invloed dor warmte de tanden van dikte, maar die warmte brengt op ivoor en glazuur het een en hetzelfde uitwerksel niet teweog zoo komt het dat laatstgenoemd lichaam zich op onzichtbare wijze klieft en later openberst. Eens een stukje glazuur verdwenen, is het ivoor blootgesteld aan de zure en bijtende stoffen die zich in het voedsel bevinden zoo verdwijnt van dag tot dag, totdat eindelijk het zenuwvezeltje in de holte bloot ligt. Komt de lucht of het voedsel er dan tegen, ja, dan zit ge geplaagd met die martelende, vergram- mende pijn die men tandpijn noemt. De eerste en noodzakelijke voorzorg te nemen ware dus nooit iets te warm te eten of te drinken ook niet te koud. Zoo heeft men gevonden dat de huis dieren, wien men warm voedsel geeft, vroeger het gebit verliezen dan andere die zich met gewoon voedsel tevreden moeten houden. Landbouwers waar zijn uwe vrienden Wie heeft er gezegd Niemand zal in de samenleving, nog iets mogen bezitten. 't Was Anseele, de socialisten volks vertegenwoordiger van Gent. Wie heeft er gezegd De kleine landbouw is noodlottig hij moet ver dwijnen. zon, die hunne forsche gestalte omlijnde. Zy schenen wel aan elkaar gewaagd. Nu begonnen zy om elkaar heen te draai en, met opgehevene strydbylen. Plotseling f prong Sir Henry vooruit en sloeg met vervaarlijke kra :ht *naar Twala, die ter zij uitweek. Zoo hevig was de slag dat Sir Henry voorover boog, waarvan zijn tegenstander onmiddellijk party trok. Zijne strydbyl rond zijn hoofd zwaaiend, deed hy die met geweld neerdalen. Myn hart stond stilik dacht dat de zaak nu reeds geëindigd zou zijn. Maar i oen met eeno rappe beweging van den linkerarm, bracht Sir Henry zyn schild tusschen 't wapen en zijn bedreigd lichaam oen hoek werd van het schild afgeslagen en de bijl, daardoor van richting veranderd kwam op zijn schouder neer, doch niet krachtig ge noeg om erg letsel te veroorzaken. Het volgende oogenblik viel Sir Henry voor de tweede maal uit, maar ditmaal ving Twala den slag op zyne schild. Slag op slag volgde nu van beide zyden, echter telkens op 't uehild opgevangen of ontweken. Do opgewondenheid werd groot. Het re gimen*. dat in liet rond stond te wachten, vergat de tucht, kwam naderby en gaf zyne govoelens in kreten lucht. Juist op dit oogenblik kwam Good, die naast my op den grond lag, weer by ken nis hij ging rechtzitten en bemerkte wat er gaande was. In een oogwenk stond hij overeind en greep mij by den arm. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1912 | | pagina 1