i i a 9 i D B Zondag 26 Mei 1912. 5 centiemen het nummer. 65ste Jaar 4492. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan GODSDIENST, HEISGEZIN. EIGENDOM, van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Kiezing van 4 Senators KiezingvanB Volksvertegenwoordigers op 2 Juni 1912. ONDER N° 2 Kiezers stemt onder N°2 Weg met de Kloosters onder N° 2. Aan de Burgerij Uit mijn Congoleesch dagboek ONDER N° 2 DITJES en DATJES. DE DEN DER BODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden G frank 's jaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwit- lantiën doo de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoutstraat, nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CEIQLE SUUM. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3d* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag. Voor de advertenliën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, 25 Mei 1912 Arrondissement van Aalst-Oudenaarde. op 2 Juni 1912. Rooskleurige Stembrief. R De Sadeleer Raepsaet de Kerchove d'Exaerde de Ghellinck d'Elseghem Vaernewyck PLAATSVERVANGERS de Kerchove d'Exaerde de Ghellinck d'Elseghem Vaernewyck Gheeraerdts De Beer Arrondissement van Aalst. Witte Stembrief. Stemt niet nevens de namen van kandi daten van de verschillige lijsten HET WARE ONGELDIG. Stemt niet nevens verschillige namen van kandidaten eener zelfde lijstHET WARE ONGELDIG. Herinnert u wel dat ge in de Kamer kiezingen niet moogt stemmen lijk in de geraeentekiezingen. Dus, kiezers maakt slechts een enkel puntje zwart en wel namelijk dat van 't vakje boven aan de katholieke lijst,bo ven de namen der Katholieke Kandidaten En dan moogt ge verzekerd zijn van geldig gestemd te hebben. SW Vergeet niet dat ge op al uwe stembrieven moet stemmen op de roos kleurige en op de witte. Woeste Moyersoen de Bethune Van der Linden Cosyns PLAATSVERVANGERS Van der Linden Cosyns Van der Taelen Rollier Hoe moot men stemmen om geldig Ic zijn Een enkel puntje zwart maken boven <le namen der Katholieke Kandida- len onder N° 2. Een enkel puntje mag ook zwart gemaakt worden nevens den naam van een enkelen kandidaat, t zij van de werkelijke kandidaten, '1 zij van de plaatsvervangende kandidaten. ZOO STEMT MEN GELDIG. MAAR stemt niet boven op de lijst en nevens den naam van eenen werkelijken kandi- daal: HET WARE ONGELDIG. Zoo luidt de kreet onzer rood blauwe tegenstrevers. In meetingen en op plak brieven roepen en schrijven ze Weg met de kloosters, die het arm volk uit buiten, weg met die luie paters en non nen die het loon van den vrijen werkman afnemen Wat gemeene leugentaal Waar zijn ze die kloosters, die bet brood van den werkman nemen? Zijn het die Broeders en Zusters die aan de arme kinderen kosteloos onderwijs geven Wie buiten ze daarmcè uit Toch niet den werkman, die er zijn kinderen ter schole zendt, en dat zonder een centiem te moeten verleggen. Waar zijn ze dan die ellendige uitbui ters, die luie paters en nonnen, die goed leven, zonder werken, van het zweet van den werkman Zijn liet die Zusters die zich in de hos pitalen opofferen, om jaar in jaar uit, duizenden zieken te verzorgen Zijn het die Zusterkens van Liefde, die de ouder lingen gansch voor niet oppassen, en voor deze arme drommels van deur tot deur gaan bedelen en zich laten beschim pen en belasteren door roode en blauwe geuzen Zijn.dat de uitbuiters Nog niet Zijn het dan misschien degenen, die jong zijnde, en somtijds rijk, alles ver laten, ouders, familieleden, vrienden, kennissen, plezier, om zonder hoop op terugkeer, in de verre wilde streken, ongelukkige negers te bekeeren Stelen die ook al het loon van den vrijen werkman Leven die daar ook in overvloed en weelde Hebben die daar ook een gelukkig en genotvol leven Onder die luie paters en nonnen zijn er die het einde van hun geluk niet weten en die op eenzame eilanden, ver van alle beschaving af, hun leven opof foren, ten bate van arme zieken, welke uit het gezelschap hunner broeders gebannen zijn, omdat hunne ziekte, de leproosheid, ongeneesbaar en besmet telijk is. Pater Damiaan - aan wiens naam geen enkele kartelist zal denken, voor het doopen eener straat, heeft zóó 45 jaar van zijn leven gesleten, op liet eiland Molokaï. omringd van honderden LEPROOZEN, wiereenige steun en troost hij was, tot den dag dat hij zelf door de schrikkelijke ziekte aangetast, er alleen en verlaten gestorven is. Zijn dat de uitbuiters Nog niet Waar zijn ze dan Indien dat allemaal zoo gemakkelijk is, hoe komt het dan dal er geeno kloos ters zijn van liberalen en socialisten De stiel van pater en non is vrij en iedereen mag hem oefenen Maai', ik denk, dat WE NOG lang zullen wachten. Schreeu wen. fluiten', schelden, onzinnige rede voeringen houden, veel heioven met 't gedacht, van zoohaast de kiezingen achter den rug zijn, al die schoone belof ten te vergeten zooveel ge wilt. Maar onze roode en blauwe geuzen, missen geen enkel plezier, laten geen vakantie voorbijgaan, om het lot van den armen werkman trachten te verbeteren, telt daar niet op, ze pakken liever alle genot meè en aan 't overige veêgen z'hun holten. .TOüS PINGRES, schreef eens La Chronique Al moezen, foei Heeft den werkman honger door gebrek of ziekte, hij kan maar wachten tot dat de blauwe en roode geuzen een wet zullen stemmen, welke zal beslissen dat er geen gebrek of armoe meer zal bestaan. Neen de luie paters en nonnen Zijfl niet in de kloosters. De kostelijke feest malen, waar eten en drinken zoo over vloedig is dat het verbeest wordt, wor den niet in de kloosters gehouden. Vriend Werkman, vraagt daarover een woordeken uitleg aan de schatrijke mannen zooals Warocqué, May, Vander- velde, die nooit iets met hun vijf vingeren verricht hebben. Vraagt hun uitleg over de door hun gehoudén feestmalen maar weet intusschen dat die mannen dagelijks voor een enkel feestmaal meer geld uit geven dan er noodig is oui cpm gansch klooster gedurende een maand te voeden. Werklieden ziet nu waar de uitbuiters zitten. In de rood-blauwe kloosters of in de scholen, hospitalen en wilde streken, waar paters en nonnen, broeders en zusters zich opofferen voor het welzijn van al wie arm en verlaten is. Weg met de rood blauwe leugenaars Stemt voor uwe oprechte verdedigers, stemt voor de Katholieke Kandidaten Als men aan de Kiezers hun stem vraagt, als men de Burgers verzoekt eene partij te steunen, liever dan eene andere, dan moet men toch weten of zeggen wal men zal uitvoeren. De Katholieken zijn gekend en de Bur gerij weet dat ze al doen wat ze kunnen om haren toestand te verbeteren. Het is een onloochenbaar feit, dat alles wat tot hiertoe door de. wetgeving voor de kleine Burgerij gedaan is, dat het uitsluitelijk van de Katholieken komt. Indien er niet meer gedaan is, dan kunt ge het aan liberalen en socialisten ten kwade duiden, daar ze steeds opzettelijk in alle omstan digheden de wetsvoorstellen der Katho lieke Regiering ten voordeeleder Bur gerij hebben tegengewerkt De liberalen hebben nooit iets gedaan en zullen nooit iets doen. Veel beloven en weinig geven En nu dat zo in de klauwen der roode winkelpolitiekiers zitten zijn ze ook tegen de Burgerij. Wat stellen de karlelpolitiekers voor, ten gunste der kleine Burgerij. Niets, volstrekt niets. Al wat ze tot nogtoe gedaan hebben, is 't werk van de Katholieken beletten.Burgers, ziet rond om U, de liberalen moeten kruipen voor de socialisten. Feitelijk is de kliek Vandervelde-Anseele en Cie baas, en ge lijk zij de liberalen opzweepen moeten deze loopenen., zwijgen. Wat is bun programma tegenóver ons. Burgers? Dat bewijzen best hunne woor den en schriften wanneer ge de enkele uittreksels hieronder zult gelezen hebben, danzultge,kleine Burger enNeringdoener, een voorsmaak hebben van wat een kartelbestuur zijn zou, moest het op 2 Juni aan 't bewind komen. Burgers, Neringdoeners leest en oor deelt Zegt mij den naam van den eersten handelaar en 'k zal u den naam zeggen van den eersten dief. (Almanach Socialiste, blz 31.) De eigendom der kapitalisten, 't zij in grond of in koopwaren, is diefstal. Leo -La Propriété et le socialisme.- lk heem aan dat er eerlijke handelaars zijn die eer doen aan hun handteeken, maar van als zij bij de werkende klas zijn, verdwijnt hunne eerlijkheid! Voor de werkende klas zij zijn de bende van Cartouche en Cie. (Anseelc Kamerzitting 28 Jan. 1905.) Wat men de Burgerij ook aandoe, men kan er geen slachtoffers genoeg bij ma ken. Wij zullen zonder genade zijn voor die vuige klas, die slechter is dan al de natuurgeesels te samen. (Het blad: Le Travail Het Collectivism zal maar volle dig zijn als de klein-handel en de klein-nijverheid geheel zullen ver dwenen zijn. (Vandervelde.) De patroons moeten verdwijnen onder alle vormen, hetzij persoonlijk, geza menlijk of bestuurlijk. iVinck in la Maison du Peuple, 5 Maart 1912.) Een laatste uittreksel, want ik heb er zoo bij bonderden, en hoef slechts de propaganda hoeken van de socialisten te openen om die te vinden Wij willen het zuiver A. S. als wapen en middel. Het moet dienen om de kapi talisten burgerij te onteigenen en in België de republiek te stichten. (Vandervelde te Roux, 26 Dec. 1911.) De strijd van 2 Juni moet beslissend zijn Aan u, Burgers en Neringdoeners, te kiezen tusschen de Katholieken die u verdedigen en uwe belangen ter harte nemen, en de kartelbroeders die uwe vernietiging en verdwijning nastreven. Burgers, als een man gestemd voor de KATHOLIEKEN onder Nr 2 Dat is de raad u gegeven door een.Ware Kleine Burger. door Petrus Coavai. Stichting van den landbouwpost van Kitunguru. VIII. Zoo men in eenen post is waar dit t\et geval is dan zorge den agem zien eenige molkschapen of geiten, of alle twee. aan le schaffen. Eens het melktijdstip geëin digd, kan men de dieren verkoopen of slachten, of ze opnieuw laten bespringen. In dit laatste geval is men niet verplicht zijnen kleinen veestal meermalen te ver nieuwen en heeft men het vooruitzicht later jonge dieren te hebben om de kudde te vernieuwen Daar geiten en schapen bijna overal verspreid zijn. hun onderhoud niets kost, en hun aankoopprijs gering is, (hier be taalt men van 4 lot 7 fr. voor een vol wassen dier) is dit middel (evenals de beide vorige») om zich steeds versche melk aan te schaffen in liet bereik van eiken agent en het verwaarloozen ware eene onvergeeflijke zorgeloosheid, die men later bitter zou betreuren. 22 OctoberZondag, dag des Heeren. Evenals in België wordt er hier in de Staatsposten niet gewerkt, noch door blanken, noch door zwarten en heiden hebben dien rustdag wel verdiend na eene wel vervulde week. Dien dag kleeden de agenten zich op hun beste, 't is te zeggen,gansch in 't wit tot zelfs hunne schoenen. In gedachten verplaatst ik mij in België en met het geestesoog zie ik de volks massa zich door de straten spoeden ten tempel Gods. Ik zie het heerlijk bedehuis van Burst, met zijne kunstrijke koor schildering, verbeeldende het leven van St-Martinus en zoo heerlijk uitgevoerd door den gekenden kunstenaar Gamiel Van Gent, dat zij de bewondering ver wekken van kenners, zijn rijk gotliiek wit marineren hoogaltaar, met zijn ver- blindend schitterende in verguld gedreven koperen altaardeur, zijn slanke kolom- m 11 en gothieke bogen, zijne kunstig gesneden meubelen in dezelfde stijl en het kristenvolk van Burst vullend die wijd- sche beuken eerbiedigd het hoofd buigend onder de zegenende hand van haren waar den en beminden Herder wanneer Hij het Bbnedicat vos omnipotens - uit spreekt, en in die kristenschaar biddend den Hemolschen Vader, mijne reeds be jaarde zielsgeliefde Moeder, mijne bemin de broeders en bloedverwanten en ik vraag mij af of er ook wel in hunne ge beden, een klein gebedje zou zijn voor den Congozwoeger Doch zie, de vo gelen boven mijn hoofd in de boomkrui nen brengen mij reeds het antwoord op mijne onnoodige vraag en scilpen mij luide toe: ja, zeker ja, en mijne handen vouwend, vereenig ik mijn gebed met dit van al mijne duurbaren en innig vurig bid ik Vader in den Hemel, Vader der we duwen en der wezen, bescherm, zegen mijne goede lieve Moeder,bescherm zegen mijne beminde broeders, bescherm zegen al myne bloedverwanten,bescherm zegen het kristenvolk van Burst en zijn gelief den Herder Dit is mijn Zondag in Congo, het feest mijner ziel, die mij de zuiverste harlsvreugde bezorgt. Eu nu wij den Zondag, als van zelfs op de gods dienstkwestie zijn gevallen wil ik u een vermakelijk voorvalletje vertellen dat mij zelf hier is overgekomen en dat ins gelijks de vraagstukken van godsdienst voor oorzaak had. Ik kan niet juist meer zeggen ter welker oorzaak men de feest tafel had opgerichthet zij genoeg te weten dat wij met 14 agenten waren om de beenen onder tafel te steken. Bij het nagerecht onder 't drinken van een glas schuimenden champagne werd er ook over godsdienst gesproken en deszelfs invloed op de zwarten. Eenigen waren er voor doch anderen toonden zich onder opzicht van godschenst vrijwel onver schillig. Een der genoodigden vertelde dat een hoog ambtenaar in Congo wiens naam hij noemde, doch die ik verzwijg, en die het mot den godsdienst niet hoog op had, twee zwarte boy's hail die door de zendelingen tot het katholiek geloof waren bekeerd en zegde die hooge amb tenaar de godsdienst is voorwaar eene schoone zaak voor die zwarten en heeft van hen bruikbare menschen, goede dienstboden gemaakt in wie ik volle ver trouwen mag hebben. Hewel.Mr Gosyn, vroeg mij een der ge noodigden, welk is uw gedacht daarover? cn mijn antwoord luidde Heeren, zoo daardoor het bewijs geleverd is dat de godsdienst goed is voor de zwarten en er treffelijke menschen van maakt, dan zal hij zeker wel niet slecht zijn voor de blanken en ik beklaag hen die eene goede zaak bespotten of verdacht maken. Een luidruchtig'bravo viel mij ten deel en het debat over dit ontwerp was gesloten. Verder op don dag smoor ik eene pijp inlandschen tabak, bij gebrek aan Belgi schen, onderhoud mij met de zwarten, spreek hun soms zelfs over God, looner van goed en straffer van kwaad, over Jesus Christus, den Mensch geworden God, enz., enz. en zoo vliegt de Zondag aangenaam en rustig voorbij. Dien dag ook wordt de tafel wat beter verzorgt en komt er soms een glas wijn op des avonds. Zoo één glas des avonds als de zon gaan slapen is,kan geen kwaad maar men hoede zich op den middag of in den dag de flesch op te halen want niet is gevaarlijker. Des middags of in den dag neemt men thé, koflle of melk, zoo men dorst heeft, maar nooit water, tenzij gekookt en dan nog in kleine hoe veelheid. Het ordewoord bij ons Katholieken, is te stem- v men voor de gansche Katholieke Kandidaten lijst. Daarom maken allen het wit puntje zwart van 't vakje boven de namen der Katholieke Kandi daten. Cartel en Klassenstrijd. Wat is dat - Le Peuple van 14 Oct. 1911, dus slechts eenige maanden gele den, legt ons dat klaar en duidelijk uit. Men oordeele Het Cartel schorst in niets den KLAS SENSTRIJD, vermits het geenszins noch de kapitalistische voorafneraing in de huidige economie van voortbrengst en ruil raakt, noch het salariaat in de tegen woordige organisatie der verdeeling van de rijkdommen het Cartel laat het socialisme ongeschonden en ongedeerd en die tactiek VERMINDERT IN GEEN DE MINSTE MATE DEN STORMLOOP TEGEN HET KAPITALISTISCH RE GIEM, op alle gebied en ook op het politiek terrein -. En om goed uit te leggen wat die stormloop van het proletariaat voor doel heeft, schreef - Vooruit op 8 Dec. laatstleden Niets rechtvaardigt den individueelen eigendom, het bezit der natuurlijke rijk dommen. noch dit van alle andere eigen dommen, door de arbeiders opgebouwd. Het bezit van groote fortuinen is geves tigd op onrechtvaardigheid, OP DIEF STAL en bedrog. Wij EISCHEN HET COLLECTIEF BEZIT, het eenige 4at rechtvaardig is en dat zal toelaten, dat niet langer aan de arbeiders de vruchten van hun werk ONTSTOLEN worden. Wat dunkt gij hiervan, gij, Menschen, die door zwoegen, werken en spaar zaamheid aan een eigen huis of wat land of meersch zijt geraakt, die door uwen handel een zeker fortuin hebt vergaard Als de socialisten geholpen door de liberalen en daensisten meester zullen zijn gaat u alles ontroofd worden ten voordeele van den Staat dus ten voor- deele van hen die nooit hebben willen werken Geen vijanden van den Gods dienst zijn zij, de rooden en blauwen. Op 26 November 1903 zegde de roode hoofdman Furnémont Wij vallen, voorzeker overal den Godsdienst aan en zullen voortgaan hem aan te vallen Dat is kort en klaar en rechtzinnig. Die heer Furnémont leeft nog, en is nu kandidaat der socialisten te Charleroi. In Mei 1908 schreef Le Journal de Charleroi - een socialistisch blad Overal, in het werkhuis zooals te - huis, in het sijndikaat evenals in de - herberg, overal en altijd, bestrijden wij, socialisten, den Godsdienst Dat is niet minder duidelijk, niet waar? En nu, zouden de socialisten hier in Vlaanderen, pogen de menschen wys te maken dat ze niet tegen den Godsdienst zijn Ha ha En dan durven zij over de daken uit bazuinen dat godsdienst eene private zaak is. O die verachterlijke huiche laars Onze Aalstersche liberale kandidaten schrijven in hun program onder n° 3. Voor goed onderwijs en tegen de kloosterplaag. Voorgoed onderwijs. Wat verstaan de liberalen door goed onderwijs Onbetwistbaar het onzijdige onderwijs, dus een onderwijs waar de christelijke leering uit verbannen is, i. a. w. een goddeloos onderwijs, 't welk de opko mende werkersgeslachten tot godverloo chenaars zou opleiden. Tegen de kloosterplaag. Dus vol gens MM. Rens, Albert De Windt, Df. Blieck, en con soorten zijn de kloosters een plaag die dient uitgeroeid te worden. Dus volgens hen Weg de kloosterlin gen die zich toewijden aan 't onderwijs der Volkskinderen Weg met de kloosterlingen die de zieken in de hospitalen verzorgen Ja, die enge len van liefdeen toewijding moeten weg! Weg met de kloosterlingen die de ongelukkige ouderlingen helpen en bij staan gelijk de zusterkens der armen Weg met de kloosterlingen die zich gelasten met de bewaking der krankzin nigen, met het onderwijs der doofstom men, blinden en achterlijke schepselen Weg, maar genoeg. De kloosterlingen worden zeker ook door onze Aalstersche blauwe en roode kandidaten voor zwart ongedierte uitgescholden Maar zonder de kloosters wat zou er anders overblijven dan al die arme schep sels tusschen twee strooizakken te ver smachten Maar of onze werklieden over de kloosterlingen denken lijk de liberale kandidaten en zeggen dat ze een plaag zijn dat gelooven wij niet. Ze weten immers bij ondervinding wat diensten, wat goede zorgen zij hen bewezen hebben en nog kunnen bewijzen. Dus, werklieden, niet gestemd voor de liberalen die vijanden der weldoende kloosterlingen, maar wel voor de katho lieke kandidaten onder Nr 2.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1912 | | pagina 1