m
m
m
m
n
BI
H
KI
B
Zondag 2 Juni 1912.
5 centiemen het nummer.
65ste Jaar 4494.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM,
van de Stad en 't Arrondissement van Aalst.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Kiezing van 4 Senators
Kiezing van 5 Volksvertegenwoordigers
ONDER .V -2
Kiezers stemt
onder N° 2
WAT DE VRIJMETSELARIJ IS;
Kiezers, opgepast
Een laatste woord
tot de Ouders.
onder N" 2.
be groote kwestie
KARTEL.
Uit mijn Congoleesch
dagboek
KIEZERS! 1
Als een man
gestemd onder
l'ocr! Poer!! Poer!!!
Geld! Geld!! Geld!!!
Witloof'en bloemkool.
DITJES en DATJES.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteckening van
tien volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank mei
den Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden,
voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwil-
tantiën doo de Post ontvangen zijn (en laste van den schuldenaar.
Men scliriiit in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoulstrant, nr 31, en in alle
Postkantoren des Lands.
Per drukregel Gewone 15centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3<lB bladzijde
50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen
handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendingen
doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag.
Voor deadverlenliën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad.
CIJIQl "K 8LIIM.
Aalst, i Juni 1912
Arrondissement van Aalst-Oudenaarde.
op 2 Juni 1912.
Rooskleurige Stembrief.
De Sadeleer
Raepsaet
de Kerchove d'Exaerde
de Gheilinck d'Elseghem
Vaernewyck
PLAATSVERVANGERS
de Kerchove d'Exaerde
de Gheilinck d'Elseghem
V aernewyek
Gheeraerdts
De Beer
Arrondissement van Aalst.
op 2 Juni 1912.
Witte Stembrief.
Woeste
Moyersoen
de Bethune
Van der Linden
Cosyns
PLAATSVERVANGRBS
Van der Linden
Cosyns
Van der Taelen
Rollier
Stemt niet nevens «le namen van kandi
daten van do verschillige lijsten HET
WARE ONGELDIG.
Stemt niet nevens verschillige namen
van kandidaten eener zelfde lijst HET
WARE ONGELDIG.
Herinnert 11 wel dat ge in de Kamer-
kiezingen niet moogt stemmen lijk
in de gemeenlekiezingen.
Dus, kiezers maakt slechts een enkel
puntje zwart en wel namelijk dat van
T vakje boven aan de katholieke lijst,bo
ven de namen der Katholieke Kandidaten
En dan moogt ge verzekerd zijn van
geldig gestemd te hebben.
Vergeet niet dal. ge op al uwe
stembrieven moet stemmen op do roos
kleurige en op de witte.
Iloe moet men stemmen om geldig te
zijn
Een enkel puntje zwart maken
boven de namen der Katholieke Kandida
ten onder N° 2.
Een enkel puntje mag ook zwart
gemaakt worden nevens den naam van
een enkelen kandidaat. 1 zij van de
werkelijke kandidaten, 'l zij van de
plaatsvervangende kandidaten.
ZOO STEMT MEN GELDIG.
MAAR
stemt niet boven op de lijst en nevens
den naam van eenon werkelijke» kandi
daat HET WARE ONGELDIG.
Men beschuldigt ons dikwijls van
partijdigheid als wij de Vrijmetselarij
streng booordeelen en haren aard doen
kennen die bovenal politiek is en zich
met de kiezingen bemoeit.
Ziehier nu hoe ze zonder haat, dus
met klaarzichtigheid, beoordeeld wordt
dooreenradikaaldagblad, 1' Opinion
van Parijs, die rechtzinnig den wijsgee-
rigen grondslag en hel eenig wcreldsch
dool dezer sekte,- vriend dor duisternis,
bekend maakt
- De vrijmetselarij is voor vele lieden
- oene afgrijselijke krocht waar de
- gruwelijkste daden gesmeed worden,
v De waarheid is op verre na zoo duister
nie'. De vrijmetselarij is het oudste
kicswerktuig dat wij bezitten. Zij
- vormde vroegertijd de mannen der
Omwenteling en bewerkte, gansch
- Frankrijk door, het vormen dier
- Jacobijnsclubs. zonder dewelke alle
- omverworping onmogelijk zou geweest
zijn. Haar karaktertrek was in den
beginne eerder godsdienstig. Langza-
merhand vervingen, de vrijmetselaars
hel. overgeleverde geloof door eene
- soort van -eredienst «Ier menseheid, die,
- zonder voorafgaandelijk onderzoek,
- den schijn zou hebben zich met het
- christendom te versmelten. Maar wat
beide zodel- eren vooral onderscheidt
en scheidt, dat is de tucht welke de
eene oplegt, terwijl de andere voor-
- sl.ell.de natuurlijke wel te volgen. Dit
is de geest van Jean-Jacques Rousseau.
- De vrijmetselaars geloovcn zooals hij,
«lat de mensch oorspronkelijk goed is,
en dal het hem volstaat zijne eigene
zedelijke ingevingen te volgen om over
- de natuur te heeischen zonder de dieren
r le bedroeven. Zij vergelen dat de
overheerscbende strekkingen van liet.
- hedendaagsch geweten van de christe-
lijke vorming voortkomen. Wat geeft
-• liet 1 Dat alles is maar wijsbegeerte en
- de leering heeft maar weinig betrek
mol de levendige werkelijkheid.
De Vrijmetselaars zijn bovenal anti-
klerikaal. Zij halen de bedienaars der
- Kerk. wier' handelingen zij mei de
grootste partijdigheid uitleggen. Met
- eencn goeden wcreldschen geest over
- Iirmelscbe zaken oordeelendo, spotten
zij met «le veropenbaarde waarheden en
meenen zij dè Wetenschap en den voor
uilgang lê dienen. I)at is hunne zaak.
- Onder politiek opzicht steunt de vrij
- meirelarij het radicalisme dat met den-
zelfden geest bezield is. Zonder de
- Loges zouden de radikalc komiteiten
verdwijnen.
Zie REVIiK PFATXQI K I>'AI'OI.in IF.TIQI k.
7° jaargang, boekdeel XIII, 15 October
1911, 11' 1 Uk blz. 111-
Wie voor meer dan ééne lijst
stemt, maakt zijn kiesbriefje
NIETIG.
PANACHEEREN is niet meer
toegelaten.
Wilt gij zeker zijn dat uwe stem
briefjes geldig zijn. maakt dan op
ELK STEMBRIEFJE dat de voor
zitter van het kiesbureel u geeft
slechts ÉÉN ENKEL wit puntje
zwart, en wel dét in het vierkant
JUIST ONDER N'
Ouders, overweegt
Zekere Mulard, een der grootmeeslors
van't officieel onderwijs in Frankrijk,
schreef op 15 September 1910, in Lf
M atin - van Parijs
De onzijdigheid in liet onderwijs-is
- een gezwets, een oogenverblinding, eén
woor^ zonder zin
Jules Payót, die in Frankrijk misschien
wel den hoogstcn toon geeft in de onder
wijswereld, heeft geschreven
Men moet geenc onzijdigheid .meer
- vragen, want zij is onmogelijk -
Victor Hugo, de groote liberale Frap-
sclie schrijver, zegde
De ouders die hunne kinderen zqu-
den zenden naar ongodsdienstige selip
len. naar scholen zonder God, zouden
door de Rechtbanken moeten vervolgd
worden. -
Die heeren schreven en spraken bij
ondervinding.
En nu, wat willen de Belgische libera
len en socialisten
Zij willen ons, vrije Belg-n, dwingen
onze binders, ook «Ie binders van ons,
Katholieken, naar zulke ongodsdienstige
scholen le zenden, die zij onzijdig noe
men. maar die feitelijk goddeloos zul
len zijn.
Wij bedoelen hier nie! do officieele
scholen onder eene katholieke regeering
of katholiek gemeentebestuur, maar wel
de officieele scholen, zooals een liberaal-
socialistisch goevernement ze zou maken
en gelijk die feitelijk zijn in die liberale
steden en gemeenten waarde bevelen der
maconnieko logic ten uitvoer worden
gebracht.
Tegen die hatelijke dwinglandij der
liberale en socialistische handlangers
van de maconnieko legio, stelt de be vol
king hare rechten van Vrijheid van den
huisvader, Vrijheid van onderwijs, Vrij
heid van Godsdienst.
Ja. overweegt het ouders
Wie wil verplichtend onderwijs in
scholen zonder God
De blauwe en roode kartelisten.
Wie wil .lat eenieders godsdienstige
overtuiging in zake van openhaar onder
wijs geëerbiedigd worde
De Katholieken
Men wil ons, Katholieken, doen door
gaan voor vijanden van 't volksonder-
ijs, van dompers die 't licht der welen
schap schuwen
Werpt een oogslag rond F en ge zult
de talrijke vrije scholen zi>-n van allen
aard, die de Katholieken hebben gesticht
en door hunne gelden onderhouden
worden om hel Volksonderwijs vooral
te verspreiden.
Wie wil dat de kinderen godsdienstig
worden opgevoed en dat zij later aan
hunne ouders tot geen schande zouden
verstrekken en de nagels hunner dood
kist niet worden, stemt dus voor de
Katholieke Kandidaten
Er zijn 3 programmas
1De katholieken eischcn voor
ali.k ouders het recht en de gelegeniieh)
om hun kinderen te sturen naar de
SChOOl HUNNER lvEU/.E.
Zij willen kosteloos onderwijs voor
allen, en vRi.11: keus der school voor
ALLE OUDERS.
Daarom oischen zij dat de christene
scholen zoowel als de andere de hulp
gelden van don Staat zouden genieten.
2 De liberalen erkennen aan do
katholieken liet recht hunne kinderen
naar de vri.ie ohristkni: school te sturen
maar ontnemen hen de GELEGENHEID.
lloedal. Volgens hen mag de Staat
aan die seinden geen hulpgelden geven
Zij willen dus kosteloos onderwijs
voor de scholen zonder God, maar
Weigeren de hulp aan de katholieken,
die lilt 11110 kinderen braaf 011 godsdien
stig willen opvoeden.
3. De socialisten (de boezemvrien
den van de liberalen) gaan nog verder.
Volgens hen moeten de christrne
SCHOLE N V E R D W IJN EN
Er zouden niet mogen bestaan dan
GODDELOOZE STAATSSCHOLEN, die VER
PLICHTEND zonden .zijn voor k dereen.
Kiezers wat wilt gij Denkt
aan uwe kinderen
De SOCIALISTEN zeggen dat
zij geen VADERLAND hebben
en de LIBERALEN sluiten een
verbond met hen.
De SOCIALISTEN zijn voor
staanders van de vrije liefde en
ondermijnen het HUISGEZIN
en de LIBERALEN maken kartel
met hen.
De SOCIALISTEN herhalen op
alle toonen dat de persoonlijke
EIGENDOM moet afgeschaft
worden
en de LIBERALEN reiken hun
de hand.
De SOCIALISTEN zeggen dat
zij de KERKEN in schouwburgen
en meetingzalen zullen veran
deren
en de LIBERALEN spannen
samen met hen
door IM-rrmj» Co»vrv.
Stichting van den landbouwpost
van Kitunguru.
IX.
Inden valavond hou ik ter jacht ge
weest en heb eene schoone antilope (dit
zijn een soort herion geschoten. Hun
vleesch is zeer smakelijk, ik zal er eene
goede brok van nemen voor mij en het
overige is voor de zwarten. Dit zal hun
voorwaar eene kermis zijn want vleesch
is hel liefste dat zij eten.
Om 8 uren kruip ik in mijtten tram en
mijn laatste gedacht is zoo zij er in Bel
gië nu ook allen in lagen 'l ware zeker
ook niet slecht.Heb ik gelijk
23 October Vandaag hebben zich nog
twee nieuwe werklieden aangeboden om
hier te werken. Wel een bewijs dal ik
hen goed behandel want, 't is hier moei
lijk om zwarte arbeiders te bekomen Ik
echter hoef ze zelfs niet Ie gaan zoeken
zij bieden zich van zelfs aan. Ook genie
ten zij een goed loon, krijgen van lijd l«>t
tijd een malabiche of geschenk) en zijn
vaderlijk behandeld.
Heden ismen begonnen aan liet maken
van liet strooien dak en ik mag u verze-
keren dal zij er spoed bij zeilen, het
vleesch dat ik hun beloofd heb doet zijn
uitwerksel Ik geloof dat ik goed inliet
droog zal zilten want het gras ligt er wel
1/2 meter dik op op het dak. 'k Heb het
hun dan ook streng bevolen. M. Godin is
volkomen genezen zegt,men mij,en heeft
reeds een dienst reisje gemaakt met den
steamer -Emile Wangn meó tot Pwoto.
Proficiat.
Spijtig, dezen namiddag moet ik er
weer 7 uitsturen om achter koorden te
gaan en 't is ver. Men heeft heden o«»k «ie
trappen gemaakt, waarover ik vroeger
sprak en de balustrade in bamboesriet
rond hel huis is ook bijna gansch afge
maakt. Dit geeft aan de woning een aan
genaam en rijkelijk uitzicht.
Dezen morgend meldde zich een zieke
i aan.De man klaagde over buik en hool'.l
pijn. Voor 't eerste gaf ik hem eene goede
dosis engelseh zout,voor 'I tweede, drie
pilules de quinine en om dit alles good
door le spoelen gaf ik liern, daar ik giste
ren juist eene flesch ontstopt had, ee.;
half glaasje wijn. Dit smaakte* den man
beter dan het engelseh zout. 's Middags
was hij genezen.
21 OctoberIk zend tien werklieden
achter koorden en de andere tien om
•bamboes. .Nu melden ei zich twee zieken
aan doch «lil komt' mi.i verdacht voor.
Zij hopen insgelijks een glaasje wijn te be
komen. Doch wacht, ik geef hun dezelfde
medieameiilen en neem do flesch. Zij la
clien 111 t geniep. Ik geef hun elk eeu'half
glaasje en vraag -ingine nog Apana
bwana, is hun antwoord, neen. Ik had
hun elk een glaasje azijn uitgeschonken.
In plaats van mij te bedriegen waren ze
zelf bedrogen en genezen ook. Zij namen
lmn bijltje en waren weg naar t woud
bij de anderen. Ik zal geen last meer heb
ben met gewaande zieken. En zoo zijn
de zwarten, vrienden lezers, vindt ge nu
ook niet dat ze nog zoo dom niet zijn
Juist op den middag ontvang ik bet be
zoek van M. Godin. Hij brengt mij de
groeten uit Pweto van mijn vriend God
fried, van zelfs geef ik hem er ook meè
voor Pweto. 't Was juist 14 dagen gele
den dat ik een blanke gezien had. Mij
wenschto mij geluk met mijn werk en of
wij gekout hebben. Te Pweto bevindt
zich ook de lieer luitenant Goor die met
mij de reis meè maakte zooals ik schreef
van Southampton lol" Kaapstad. Wij zijn
hier dus met dry reisgezellen en vrienden
niet ver van elkaar, de andere heeren
die insgelijks met ons reisden, zijn ver
spreid door gansch Katanga, zoodat ik
zelfs de plaats van hun verblijf niet ken
noch den staat hunner gezondheid.
Bij hunne terugkomst worden alle
werklieden aan 't werk gezet aan het
dak, doch inden namiddag wederom een
tegenspoed, al het gras is verbruikten
men moet het werk slaken. Ik zond maar
al de zwarten weg 0111 hamboes aan te
brengen, immers die zal ik later toch
noodig hebben voor 't bouwen der stal
lingen. magazijnen en mijner keuken. Ge
ziet ik laat geen lijd verloren gaan. Of
men morgen gras zal brengen weet ik
met
Vervolgt.
roept PIE gestadig uit in zijn
zeeverblad, 't is te zeggen
voor zijne tasch.
Woorden en valsche beloften
behoudt hij voor 't Werkvolk
Ziedaar twee heerlijke en smakelijke
groenten, die op alle tafels welkom zijn
en die daarom in zekere streken van ons
land op groote schaal gekweekt worden.
Witloof mag niet le vroeg gezaaid
worden, om hot opschieten to vermijden.
Het kan als navrucht geteeld worden
achter snijrogge, inkarnaalklaver, enz.
Deze plant, evenals alle wortelgewassen,
vergt cenen diep bewerkten en mulligen
grond, opdat do wortels zich goed kun
nen ontwikkelen.
Daar deze plant op korten tijd dient
goede wortels te vormen, moei zij de
noödige voedstoffen in oplosharen toe
stand te barer beschikking iiebbcn.
Versch stalmest vooral, is hier niet op
zijne plaats, aangezien de wortels hier
door gewoonlijk, in plaats van lang en
glad, gesprieteld of verdoold zijn, en
daardoor moeilijker om inleggen. Best
zaait men dus in grond die op de voor
gaande vrucht eene sterke bemesting met
stalmest heeft ontvangen en dus in
vruhtbare voorwaarden verkeert. Beir
en hulpmesl en passen opperbest.
Eene volledige bemesting is hier on
misbaar. Men kan dus b. v. do volgende
hulpmeslen toedienen per are
3 kgr. zwavelzuur ammoniak, 2 kgr.
cliloorpolasch, -1 kgr superfosfaat.
Witloof zaait men bij voorkeur rond
half Mei, op rijen van ongeveer 20 cm.
afstand en in de rijen dunt men uit op
Hel is van grootbelang te zorgen voor
«■ene goede variëteit. Deze mot breed blad
en weinig of niet getand, 1.reeden hals en
witte nerven, zijn te verkiezen.
Bloemkoolen. Nog een plant die
bijzonder sterk dient bemest te worden,
zooniet kan men op geeno opbrengst
rekenen; in tegenstelling met veel andere
groenten, verdraagt, deze plant heel goed
eene bemesting met verschelt of halfgo-
toerden stalmest. Beir ook is uitmuntend
voor bloemkoolen.
Behalve die hoevemecsten zal men eene
rijke bemesting toedienen van hulpmes-
ten, waarin de stikstofvetlcn den hoofdrol
vervullen, b. v. per are 3 kgr. zwavel
zuur ammoniak, 2 kgr. cliloorpolasch,
1 kgr. superfosfaat.
Bij gebrek aan stalmest en beir mogen
die hoeveelheden verdubbeld worden.
Allo koolsoorten, ook bloemkoolen,
plant men best in greppels,dit laat toe de
planten goed te begieten, de vochtigheid
blijft beter behouden en hij het aanaarden
kwetst men de wortels niet. Overigens
de planten staan vaster en waaien niet
zoo licht om.
Bij droogte zijn begietingen met beir
noodzakelijk, inzonderheid tegen dat de
plant hare bloem of krop gaal vormen.
Bij gebrek aan beir gebruikt men zuiver
water met eene oplossing van 1 ovongc-
mcldc lmlpmesteii, in evenredigheid van
5 grammen per liter water.
William.
Weg met de bandieten.
Over eenige jaren was de algemeene
kreet der godsdiensthaters'in Frankrijk
Weg mot do kloosters Die kloosters
werden gesloten, de kloosterlingen het
land uitgejaagd, de scholen meer en meer
verwereldlijkt en het onzijdig onderwijs
verplichtend gemaakt.
Thans is men in Frankrijk verplicht te
roepen - Weg met de bandieten.»
Dat men in België ook maar oppasse
moest in ons land de kreet: «Weg met de
kloosters!» waarmee liberalen en socia
listen thans den kiesstrijd voeren, ooit
waarheid worden wij zouden hierna een
paar jaren zonder twijjel ook mogen
roepen gelijk in Frankrijk Weg met de
bandieten
De aarde verandert in een
groot zothuis. Een Engelschman,
met name Schooling, beeft eene bereke
ning gemaakt waardoor hij tol het besluit
komt dat de bewoners van onze planeet
langzaam maar zeker het verstand ver
liezen Deze lieer bewijst klaar en duide
lijk (lat in het jaar 2301 allo menschen
van liet verstand zullen beroofd zijn.
Hij steunt nagenoeg op deze verkla
ring, welke hij zelf bekend maakt: -Men
weet dal in hel jaar 1859 op ongeveer
o ".5 inwoners één persoon werd aange
treden, welke aan gecstverstoring leed,
en dat inliet jaar 1898 reeds één zinne-
looze op ongeveer 312 inwoners werd
aangetroffen. Indien men nu op deze ge
tallen steunt en de berekening voort
maakt. dan zal men zoo ver komen dat
in 1977 reeds op 100 inwoners één zin-
nelooze zal voorkomen en dat binnen
389 jaren, dus in 2301, op aarde alle
menschen min of meer van het verstand
zullen beroofd zijn.»
Het is eerder aan te nemen dat al de
genen. welke zich met zulke statieslie-
ken bezig houden vandaag reeds zoo niet
zinneloos, dan toch op weg er naartoe
zijn.
Een emmer koud water.
De roode en blauwe politiekers die.tegen
wind en weer in, reeds victorie kraaiden,
hebben van Edmond Picard een slortblad
van belang gekregen. De socialistische
oud-senateur schrijft inde Chroniquo
een artikel waar in hij den draak steekt
met de kartel-regeering,die geen acht-cn-
veertig uren zou stand houden. Edmond
Picard eindigt zijn artikel met den vol
genden wenk Temidden van het op
stellend rumoer, gelukkig hij die de
spreuk naleeftQuieta non movere en
die op avonturen uitgaat.»
Dat wil in plat vlaamsch zeggen Ge
lukkig hij die het gezond verstand heeft
van niet 0111 te werpen wat hostaal en
's lands rust. niet te stooren.
Staatsbedienden Wie stond
er jaar in en jaar uit aan uwe zijde, voor
uwe lotsverbetering te bekomen Wie
drong er aan bij uwen heer Minister,
voor de tallooze gunsten en loonsver-
hoogingen u reeds toegestaan Wie
Baron Bodewijk de Bethune, uwen
vriend. Woest hem indachtig en erken
telijk morgen Zondag 2 Juni.
A bas la Calotte Leve
Bonnotü Die dubbele kreet werd
sedert een paar weken in het land op
verscheidene plaatsen gehoord.
Afschuwelijk zekeren toch zóó natuur
lijk
De Joden ook riepen
Christus ter dood on,
Leve Barrabas