Franschen in Vlaanderen Zondag 4 Augustus 1912. 5 centiemen het nummer. 65stc Jaar 4512. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan GODSDIENST, III ISGKZLN, EIGE.MH>M, van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Volksfopperij. TUINBOUW. Leest en verspreid! "DE DENDERBODE,, Uit mijn Congolcesch (Uujboek Belangrijk inlervieuw van M. baron de Broqueville. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteckening van den volgenden dag. I>e prijs ervan is tweemaal Ier week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 'sjaarsl fr. 3,21> voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwit- tantiën doo de Post ontvangen zijnjen laste van den schuldenaar. Men schr.dt in bij G. VAN DE PüTTE-GOOSSENS Korte Zoutsl raat, nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklainen fr. 1,00 Vonnissen op a"" "bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendinger doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. cdiqm: muuiu. Aalst, 3 Augustus 1912 Het is voorwaar zulk lastig werk niet ongeleerde en weinig ontwikkelde lieden te misleiden. Om er T best in te gelukken moet men maar stoutweg de spreuk ten uitvoer brengen. - Veel beloven en luttel geven floot de zotten in wede leven. Nu, niet alleen zoLten kan men met veel be loften misleiden, maar ook tal van een voudige en weinig nadenkende lieden. Als men aan die lieden maar altijd spreekt van hunne rechten en nooit van hunne plichten, als men hen gedurig voorhoudt dat ze verdrukt worden, dan dénken zij weldra dat ze in hunne rechten miskend worden en waarlijk verdrukten zijn. De politiekers roode en groene die hen dat gedurig voorhouden, die hen onop houdend vleien en ophitsen tegen inge beelde vijanden, worden weldra als de beste vrienden, als de ware verdedigers der rechten van het zwoegende volk gehuldigd. Dat is 't doel die deze vaische volks vrienden bereiken willen. Nu, dit doel hebben ze nog maar gedeeltelijk bereikt, en hoopen het nog verder te brengen. Reeds hebben zij liet vertrouwen ge wonnen van een gedeelte der onwetende' massa, lieden die niet verder zien dan het einde van hun reukorgaan Ja, lieden dio niet' begrijpen en niet zien dat die vleiers vooreerst zorgen voor hun moe ders kind. Een socialistische coöperatief geslicht met vet betaalde posljes, een vette kaas natuurlijk voor hen. Een socialistisch syndicaat ingericht met. verplichtende wekelijksche of maan- delijksclie stortingen waarvoor zij de rijkelijk betaalde beheerders zijn. Nu, daarbij een goed deel der winsten van de coöperatieven en een paart van de stortingen van het syndicaat binnenge palmd, onder den vorm van strijdfonds. En dit. strijdfonds waartoe dient het Dient het Ó111 de zoogezegde miskende rechten der ledei: te doen erkennen en te veroveren Wel neen Met dat strijd fonds, metde gelden der onnoozele gaaien, betalen zij de kosten van hunnen kies strijd. En zoo geraken die voklsvloiersop de kussens van senaat, volkskamer, gemeenteraden, schepenzetels, enz.., Wat zij het meest beoogen, 't is een mandaat van volksvertegenwoordiger, waar er 4000 ballekens 's jaars aan vast zijn. 't Is voor die 4000 patotterkens, zegde Groene Pie... Nu, dan eerst is hun hoogmoed vol daan immers zij die vroegen ijd met hun teenen door I1u.11 schoenen liepen, zij gaan nu gekleed lijk voorname heeren en worden door de gefopte gaaien gevierd en geprezen. Geene gelegenheid laten ze ontsnappen om den titel van volksver tegenwoordiger aan te nemen. Het klinkt zoo schoon, zoo voornaam tijd ragen tol de geschiedenis der Fransche Om wenteling door Petrus Van Nuffel. le Vervolg. Aan liet hoofd der kerkverwoestors stond Emmanuel van den Berghe, timmerman bij den burgemeester, alsook zekeren van de Velde, van Landskouter, die in den predik stoel bun gevoeg maakten. (Wanneer van de Velde later, bij toeval, door Herzele kwam, schuifelden de boerenjongens hem uit en riepen hem na preekstoels- Vooraleer de kerk te verlaten, zegt eene oor en ooggetuige, Angelina van der Sti iclit, zong de burgemeester de Carmag- noi.e en riep uit volle borst Vive la Nation Do stukkon der klokken wier den naar Aalst vervoerd door Jcscpbus Moentje8, die, dc:i29Frim Jaar VII,twaalf Livers ontving voor zijne moeite. Op last van J.-B. de Sadeleer en Albcr- tns Bocykens, deed Antoon Brunfaut, in December 1797 al de kruisen van de kerk van Herzele hij rekende daarvoor 8 kro nen, maar in de kerkrekeningen 1793-1797 verschi)nt uit dien hoofde een post van 20.2.6.' Do kapel ter Eccken, 't einde der Hoog straat, was ten tijde van bet Schrikbewind in Kunne hooren - Heer Volksvertegen woordiger dat hunne borst zwelt van hoogmoed. Ja, ze worden gevierd en gevleid maar ook benijd Anderen hebben gezien hoe zij het aan boord legden en willen er ook toe komen zij hunkeren naar de 4000 ballekens en de eer op den hoop toe. Zij ook kunnen het onwetend volk vleien en ophitsen 't is geen al te moeilijk werk. Zij die er reeds in gelukt zijn een wet gevend mandaat te veroveren, verdedigen bet tegen dezen die het hen zouden wil len ontrukken natuurlijk klampen zij zich aan hunne zetels vasl. De strijd is dus aangebroken en hun wapens zijn beloften altijd beloften in 't groot en in 't klein. Zij belooven alles aan t onwetende volk ja alles tot de maan toe Nu dit kost hen ni>'ts... En de snullen nemen zo als evangelie aan. Wie de huvigste taal voeren kan, wie de uitzinnigste dwaasheden uitkramen kan met groóte woorden en hevige ge baren dat is de held, de man die men hebben moet. Wie de volksmassa 't best vleien kan wie het merst en de onmogelijkste zaken belooft, die is de grootste volksvriend in hel roode kamp. En zoo worden de snullen, de gaaien bedrogen en soms tot bloedige botsingen gebracht. Vóór de kiezingen hadden do roode voormannen in de Wab-nstrekein aan hunne verblinde volgelingen wijs ge maakt dat zij, na 2 Juni, volkomen mees ter zouden zijn in Belgie en dat dan wel - dra de lijd zou aanbreken dat fabrieken, mijnen, smeltovens, landerijen, kerken, kloosters, enz. enz. aan den Staat, dus aan 't volk, zouden Loebehooren En die beloften deden zij ah of hel mogelijk ware ze Ie verwezenlijken. Maar die kiezingen kwamen die dwaze beloften verijdelen en dit ontstak woede en razernij. Geen wonder ook want die volgelingen bevonden zich in hunne ver wachting schandelijk bedrogen... Van daar dan ook de onlusten de ver- nieliig van spiegelruiten en straatlan- taarnen van daar die plundering en brandstichting van daar die opstand tegen het wettelijk gezag, het bestoken der politieagenten en gendarmen met knuppels, steenen,revolvers; vandaar die droevige bloedtooneelen te Luik, te Ver- viers, te Brugge... Wie behoort de verantwoordelijkheid daarvan Onbetwistbaar zijn dc oproer lingen, zij, die naar de handhavers der openbare orde wierpen cn schoten groo- telijks pliclitig. maar het zijn de socialis Lische leiders die er de verantwoordelijk heid over te dragen hebben, want zij zijn hot die, door hunne droogredenen, ophitsingen en dwaze beloften, deze ongelukkigen, deze verblinden verleid hebben Wanneer zullen de oogen dan toch eens open gaan en 't bedrog, de volksfopperij begrepen worden veel grooter dan nu, gelijk men het nog zien kan aan de bestaande grondvesten'; men ging er binnen op twaalf arduinen trappen. Emmanuel van den Berghe voor noemd, stond, bij dc bestorming van dit bedehuis, weer aan 't hoofd der woestaards hij begon met bet beeld van den gckruisten Christus, (hetwelk vóór de kapel stond en waarschijnlijk deel maakte van een calva rieberg) omver te smijtenvervolgens legde bij,geholpen door zijne handlangers, reepen rond alle kanten van bet dak, hetwelk men met geweld afiukte. De aanwezigen drukten luidop hunne verontweerdiging uit over het scburkenwerk.en de buisvrouw de Vos (van bet eerste bof ten oosten dei- kapel) jouwde de beeldstormers duchtig uit. Wat staat die boer daar te doen? vroeg de burgemeester Donatus vanWaey- onberghe aan Livinus van Geyt. En toen bet dak neerstortte, riep van den Berghe baar tergend toe Zie ze dobberen Karlino Waarop vrouw de Vos hem antwoordde Gij zult nog van de luizen opgeëten worden Van Waeyenberghe had, met bet afbre ken der kapel Ter Eecken, voor doel, al Jaar op de hoogte, nen molen te bouwen. Maal later plaatste er iemand, wat verder, den nog bestaanden steenen molen, en de meier liet zijn inzicht varen. Ten zelfden t(jde zyn al de Passiestatie- kens, zich bevindende langs den Passicweg van aande kerk tot aan de kapel Ter Eccken verbrijzeld, alsmede de kapel der Zeven De andijvie. De andijvie is eene eenjarige slant, afkomstig uit de warme landen en qiens- volgens zeer gevoelig aan de koude Zij wordt op verscliillige wijze in de keuken benuttigd, 't zij rauw als salade,!'t zij gestoofd. Men onderscheidt twee sóirtèn 1° de gekrulde of gekerteldc en ,'2° de ongekrulde of het breedblad. In elke soort treft men versehillige verscheiden heden aan, maar dc breedgeblader.de is besk geschikt om te bewaren als winter voorraad. In vollen grond wordt andijvie gezaaid van Mei tot Juli Nie' zelden gebeurt liet dat de andijvie nog al veel doorschiet daarvan kannen oorzaak zijnhet te vroeg zaaien, gebrek aan voedsel, ofwel groote droogte. De oorzaken opnoemen is ook het middel aanduiden om dit nadoel te voorkomen. Om wel te lukken moet die plant eenen zonnigen en zeer vruchtbaren gronh; heb ben Stalmest is niet al te zeer aan te prijzenbeir en scheikundige meststoffen integendeel passen opperb st. Ondeédeze lnatsie raden wij aan per are te given ökilogr. zwavelzure ammoniak, Skll'Ogr superfosfaat en 3 kilogr. cloorpapisch. Deze drie messtoffen mengo men endorr een en men werke ze acht of vecriien dagen voor het planten in den gronS. liet planten moet metde greoht. t.crg geschieden men zet z« niet dieper dan de. plantjes op het zaaibed stonden, der wijze dat het liarl vrij is. Do afstand lusschen de planten weze 30 tol 40 cen timeters. Het verbleeken van andijvie geschiedt door toebinden of door bedekken dei- plant., 't zij door- er een breed blau van savooien, kooien en rlnibai'ber, ofwel met er eenen bloempot over te zetten, waarvan men de opening heeft gestopt. Wat het opbinden aangaat, hierbij moet men omzichtig te werk gaan. Bij groote. hitte, te midden van den dag opgebonden, verstikt ze, en opgebonden wanneer de bladeren nat of bedauwd zijn, kari dit aanleiding geven tot verrotten. Men mag andijvie ook noch Ie laag noch te vast toebinden. Na het opbinden wordt de grond opge hakt en de planten worden lichtjes aan geaard. Ten einde heel het jaar door over andijvie te beschikken, plant men in twee of drie keer met tusschenpoozen van drie of vier weken. William. Verkoopers worden gevraagd in verscheidene gemeenten. Weeën, op liet Solleveld zij stond op on geveer zes roedengronds en werd verwoest door de citoyens van den Berghe en Schie- tekate. De Franschen, hier doortrekkende, naar Sottegera, staken de schilderijen der kapellekens op hunne sabels en lansen en verbrijzelden ze onderwege. De kapel van Solleveld is in 1833 herbouwd door Aman- dus Ogiers en zijne echtgenoote Petronilla Vercauter het oud Moederbeeld en het kruis van het voormalig bedehuis bleven van vernieling gespaard. Van den Berghe met- zijnen broeder, zaten reeds ^pSmt Roehuskapcl om dezelve insgclyks af te breken, wanneer er ver bod kwam vanwege Maria-Elisabeth van Waeyenberghe, echtgenoote vanSebastiaan van der Straeten dio liet heiligdom voor een en twintig pond groote h. d gekocht. Men bepaalde zich dus hij hot rooven dei- klok en liet stukslaan van di twee armen van het torenkruis. Op den Dries, tegen het hof Ten Hulon,. bevond zich ook eene kapel van Onze Lieve Vrouw, die liet voorwerp was eener bijzon dcro vereering oudtijds had er een omme gang plaats, die leidde langs de Meerstraat, Schoolstraat en Pcerdenmerkt. Dit bede huis werd ten gronde afgebroken. HANDLANGERS DER REPUBLIEK 1. Rodeyn, vermoedelijk een Gentenaar, was te Herzele agent of commissaris van het Uitvoerend Bewind. Men noemde hem do» manken Commissaris,en bijwoonde door l*KTUU8 CO»Yi\. Stichting van den landbouwpost van Kitunguru. XVIII. 18 November Frisch en gansch her steld sta ik dezen morgend om 5 ure op en ga eens naar de hoeve het melken na zien. De koeien hier in Congo geven ge woonlijk niet veo,l melk, 3-4 5 liters per dag maar de melk is zeer rijk aan vetge halte, wel 40 a 45 graden. Gewoonlijk zuigen de kalvers al de melk op,in enkele gevallen speent men het kalf zoodit de moedormelk missen kan en men de melk tot een ander doeleinde noodig heeft,doch nooit voor het kalf 2 a 2 1/2 maanden oud is. Dat de koe dan niet veel meer geeft begrijpt ge. Men melkt hier niet zooals in België. Alvorens te beginnen met melken, brengt men het kalf, dat vooraf eenige uren van de koe geschei den is, bij de moeder en men laat het zuigen Zoodra nu de melk komt verwij dert men het kalf en de melker begint te melken tot de koe uitgemolken is. Om 6 ure blaas ik op den trompet 0111 de zwar te verzamelen. De helft gaat gras halen, de andere helft zal het dak voort maken. Dezen avond zal hel reeds een goed eindje go- zet zijn zoo 't niet regent. Alles gaat wel, geen regen te zien van daag ook Donatus. heeft voor lieden donderen bliksem in eenen hoek wegge borgen. 't Ware te wenschen dat hij ver gat waar hij ze gelegd heeft want van dat h meiconcert »heb ik mijn volle be- koraste. 19 November: Zondag en een welkome Zondag want heden zal ik mij zeker eens goed uitrusten, 'k Heb geen goesting 0111 te gaan jagen, noch om te gaan wande len. Ik doe mijn boy, mijn zetel, een van die groote luierstoelen, in eene kamer van mijn huis brengen, doe hein de tafel daarbij schuiven, er twee potten kafé, eene tas. pijp en tabak op plaatsen en zoo op mijn duizend gemakken smoor ik dce -ne pijp tabak na de andere en drink mijn twee polten kafé leeg. En als ik zoo moe gezeten en dik van den kafé ben, neem ik mijn stok en ga eene kleine wandeling doen, zoo'n luchtje scheppen voor het noenmaal. Nauwelijks echter ben ik zoo een lOOtal meters ver gewan deld,of ik zie mijn boy naar mij loc komen geloopen. Bwana mokande. Meester n'en brief. Nieuwsgierig open ik dón envelop en lees 't Is een schrijven der juffers van de missie van I.uanza, dat zij mij in den namiddag 0111 4 uren een bezoek zullen brengen. Ik zet mijn wandeling voort zoo nog 3/4 uursen ga dan eten. Daarna geef ik bevel aan Lufungulo de groote zaal van mijn huis wat op te kuischenen, en het groot wit tafelkleed op de ronde tafel uit te spreiden Wist ge dat ik eene ronde tafel had Neen O er is niet veel kunst aan. zie, zoo maakte ik die. Ik hier vier of vijf jaren op de Plaats, Oost kant, ten noorden der huisvesting van den hfeor Matthys. Op zijn bevel, onder het toezicht van den meier van Waeyenberghe, gesohiedd- n al de heiligschenderijen hij stuurde aan de dorpelingen belastingbrief jes, die soins tot meer dan dertig Fransche kronen beliepen wie niet spoedig genoeg kwam betalen, wierd bij de» lijve gevat en in liet köt gesteken. In de pastory had hij een Christusbeeld gestolen, hetwelk hij daar rechtover, in den vijver wierp, zeg gende Ons Heer lielpe er u uit Wanneer hij, in de kerk, op den predik stoel verscheen, roemde hij zich op dit schelmstuk. Rob'-yn leefde tc Herzelo mot eene bijzit. Eens sloegen hein de boeren van Buggenhout twee ribben af. Tijdei s den nacht ontmoette de commissaris dei- Republiek, dio op ronde <vas met zijne soldaten, den heor onderpastoor Leemans, gaande tot een stervenden parochiaan. Do krijgers weigerden den priester aan ta houden Laten wij hem maar gaan, zei den ze. Welnu, dan zal ik hem aanhou den 11 riep de commissaris vergramd uit, en hij greep den onderpastoor vast. Maar bliksemsnel rukte zich M. Leemans los en hy gaf den dienaar der Republiek een zoo duchtig pak slagen, dat deze ten gronde bleef liggen en naar huis moest gedragen worden. 'Een tijdgenoot van dit voorval, zekere Pieter do Buyst, zegt evenwel dat liet Emmanuel van den Berghe was, die zoo erg toegetakeld wierd). teekende in 't midden der zaal eene ron de. Op die ronde deed ik 6 dikke stokken in den grond slaan cn eenen te midden der ronde. Daarop bambous, den eenen tegen den anderen en dit net werk nu inet kleem bestreken en ik had eene fer me schoone ronde tafel die effect maakt in mijn huis. Wanneer de tafel met het kleed bedekt is zoodat men enkel de voeten der steunen ziet,zou men waarlijk meenen een echt meubelstuk voor oogen te hebben. E11 mijn tafelkleed. Zie aan u mag ik bel wel zeggen, lezers van De Denderbode, doch op een eeuwig zwijgen gejijk de commeereu, mijn tafelkleed, mijn wit, ten minste, bestaat uit twee slaaplakens, één was te klein voor de de groote tafel. Maar zie nu dat g'het tocli niet voort vertelt, want mijne akties zouden zeer' dalen bij de juffers van Lu- anza en er is eene bij van adel. Go ziet 'k heb edel volk op bezoek en 'k moet ze dan ook op zijn edels ontvangen en daar om heb ik mijn beste tafelkleed uitge haald doch zwijgen zulle, gij vooral gerokte lezers. Iets voor 4 u. zie ik mijne bezoeksters, geleid door M. Godin, de groote laan vóór mijn huis, komen opgewandeld, 'k Heb al mijn beste kleeren aangespeeld en ga het gezelschap te geinoel om hun welkom te wenschen te Kitunguru en hen uil te noodigen mijn huis binnen te treden én eene verversching te nemen. Weldra zitten wij dan ook alle 4 rond de tafel met een glas wijn voor ons en kou ten en schertsen vrooJijk, want de beide juffers sproken goed fransel). Daarna wordt de boederij met een bezoek vereerd alsook de bevolking van het neêrhof, mijne kiekens, ik heb er 43 Om 5 1/2 u. na nog eene kleine verversching geno men te hebben vertrekt het gezelschap en ik doe hen een eind weegs uitgeleide. Na beloofd le hebben, op mijne beurt een bezoek aan Luanza te brengen schei den wij hartelijk en welgemoed. Zuo'n bezoek doet altijd plezier, 't is als een vriendelijke zonnestraal na dagen van hard en moeilijk werk, die den agent hei-opbeurt en aanmoedigt 20 November Na uitspanning en ver zet heet het thans werk'-n Er is nu God dank gras genoeg ter plaatse om het dak af te werken, dit zal dan ook heden avond zoo zijn als 't God en den regen belieft. Om 8 1/2 ure of 9 ure komt er hier 't einden adem en nat van 't zweet, eene vrouw toegeloopon zeker en vast er is nieuws want al de zwarten troepen bijoen en beginnen kreten te slaken en wilde gebaren te maken. Nieuwsgierig (ik ben zoowat als 't vrouwvolk) nader ik oin te vernemen wat er mag gebeurd zijn. Nauwelijks heeft de vrouw mij go- zien of zij komt tot mij geloopen en 't is bwana van hier, musongo van daar, zoo goed dat ik met al mijn Ivi Shwahili, dal ik ken er geen woord van begrijp Gc- lukkiglijk mijn boy is daar en deze ver klaart mij de zaak. De vrouw is op den weg, zoo'11 5 a 600 meters van hier, ver volgd geweest door een -kangO' leeuw, en hadden er juist geene zwarten ter plaatse gekomen zij was vast en zeker Na de kerkvervolging verkreeg Robeyn eene plaats van commies aan liet octrooi, te Gent, waar hij, arm en van elk verlaten, overleed. 2). Van Waeyenberghe. Reeds spoedig echtte hij zich met slaafscbe onder werping aan den dienst der vreemde indrin gers hij stond ah ijd en overal aan het hoofd d«r kerk vervolgers en wierd weldra meier van Herzele benoemd. Hij had eene zuster en vier broeders, waaronder Gor- manns die hem als beeldstormer evenaarde. Hij viel ziek en leed gedurende twee jaren de i.ndrauglykstc pijnen alsdan verzoende liy zich mei zijnen Schepper en drong bij zonderlijk aan om de kaptl van O. L. Vrouw Ter Eecken, door hem verwoest, heropge bouwd tc zien. Zulks geschiedde, en ook zijne broeders deden restitutie Bernardus en Ludovicus schonken het gedeelte in marmer van het hoofdaltaar en stichtten een eeuwigdurende Vrijdagmis Maria gaf een Kruisweg en eene som van 125 fr. voor de kleederen van Onze Lieve Vrouw. Donatus stierf in den ouderdom van 56 jaren. Zyn oom, Jan-Christiaan-Alexander van Waeyenberghe, was de laatste kapelaan van don ouden Kapclberg (Hospitaal van Herzele) en overleed aldaar don 10 Meert 1804. llij had, nog vóór het sluiten der kerken, zijne pastorij vermangeld met den Kapelberg. alstoen bediend door den E.H. Neyns. Van Waeyenberghe deed den go- kenden Eed aan de Fransche Republiek, en ana kufa, dood, verscheurd door den kana en nu komt zij aan den Bula-ma- tari den bwana van Kitunguru vragen zijn bunduki, geweer te nemen en den kango te gaan ana kufa maken, dood te schieten. Wordt voortgezet. Ondervraagd door M. Jaune, schrijver in 't blad Bulletin de la Semaine, geeft het kahinetshoofd volgende antwoorden Gansch onze hoogmoed beperkt zich met het onderwijs te verzekeren, aan allen, in eene school naar vrije keuze. Die vrije keus zullen wij verzekeren in den breedsten zin. Wij zullen hem toe kennen aan onze tegenstrevers, tegelijk met alle vrijheden, evenals wij hem aan ons zei ven wenschen te verzekeren. Mag ik weten, Heer voorzitter, welke sociale hervormingen aan 't Par lement zullen onderworpen worden Eerst en vooral zullen wij eenige ver anderingen voorstellen aan de toet op de werkmanswoningen Vervolgens zullen wij de ouderdoms pensioenen organiseeren. Verplichtend Zonder twijfel. Doch wij zullen onze mutualiteiten weten te eerbiedigen in hunne autonomie of zelfstandigheid. Do Minister van Arbeid bereidt insge lijks een loetsvoor stel, voor doel heb bende de werkstaking en lockout te voorkomen. Verder nog IsUEd. t'.akkoord, Heer",Voorzitter, dat de Katholieke Partij geene confession- neele partij is Zeker. Dit was immers de leer van al onze partijhoofden. De Katholieke Partij is geenszins confessionneel, omdat zij autonoom of zelfstandig is en open staat voor al de Belgen van goedenTwil. Zelfstandig,'ja,"daar zij geene inmen ging duit in hare leiding van de kerke lijke hiërarchie. Wij zijn de verkleefdste en gehoorzaamste zonen der Kerk maar op politiek terrein behouden wij onze gansche onafhankelijkheid wij zijn er zelfs jaloersch op, en met dit zeggen meen ik de gevoelens uit te drukken van al de Katholieke Volksvertegenwoordi gers. De inmenging der Kerkelijke Over heid, deed zij zich soms voor Oh ternauwernood teekende zij zich soms afik kan u zelfs eene per soonlijke herinnering vertellen. Zekeren dag werd ik ontboden door de geachte Kardinaal Goossens, die mij vroeg mijne houding tegenover 't Ministerie te willen wijzigen. Ik antwoordde Eminentie, gij weet hoe ik U liefheb en eerbiedig. Maar gij maakt inbreuk op Cesar's ter- rein. Ik zweer U van juist het contrarie te doen van wat U verlangt Ik hield woord, en heden nog ben ik er gelukkig om. wierd uit dien hoofde door de andere gees telijken weinig of niet gezocht. Er waren te dien tijdo in de kerk van Herzele, des Zondaags drie missenten 6, 8 on 10 uren; van Waeyenberglifi las de achturenmis, maar liet volk weigerde deze by to wonen binst de week deed hij mis in de kapel. Bij d»-n verkoop van de domaniale goede ren was de eigendom van liet hospitaal aan gegeven als Kapelleuoed had men hem doen aanteekenen als hospitaalgoed, hij ware niet verkocht geweest. Zijne nicht, Maria van Waeyenberghe, weigerde haar deel in zijne#nalatensehap te aanvaarden, omdat het zwart goed was. In het werk De Christene Helden staat van Waeyenberghe aangeduid als banne ling, veroordeeld voor Cayenne. Nochtans, dat hij den eed van Getrouwheid zwoer, zullen getuigen Sobastiaan de Vuyst, burgemeester en notaris te Borsbeke J.-B. de Vuyst-Robeyns Pieter de Buyst, Jan de Vos en Maria Triest. 3). Albertus Boeykens. Was arm- meester. ton jare 1784 '^overleed den 29 Maart 1813, oud zijnde 83 jaren, in de christelijkste gevoelens. Op het einde zijns levens kende hij niets dan lijden en gebrek 011 in het sterfhuis was geenstuiver te vinden. Zyne dochter Jacoba-Bernardina trouwde met Petrus Cayman, een andere kerkvcrvolger en priesterbespotter. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1912 | | pagina 1