Vrijdenkers-congres. Zondag 8 September 1912. 5 centiemen het nummer 65ste Jaar 4511. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan GODSDIENST, HUISGEZIN EIGENDOM, van de Stad en 't Arrondissement van Aalst. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. GELOOF EN LIEFDE Naar den afgrond. t il mijn Congoleesch dagboek Leest en verspreidt "DE DENDERBODE,, DITJES en DATJES. DE DENDERBODE Dit blad verschijnt don Woensdag en Zaterdag van iedere week onder dagteekening van den volgenden dag. I)e prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank met den Post verzonden 6 frank 'sjaars, fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwit- tanliën door de Post ontvangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men .sclirijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS Korte Zoutstraat, nr 31, en in alle Postkantoren des Lands. CUIQI l<: SLUM. Per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3d* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren Notarissen moeten hunne inzendinger doen, uiterlijk tegen den Dijnsdag en Vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten bureele van dit blad. Aalst, den 7 September 1912. De Fransche vrijdenkers hebben te Rijssel,Ier feeslzaal der Hoogeschool, hun jnsu'lijksche congres gehouden. Do Belgische Vrijdenkershond was door vier afgeveerdigden vertegenwoordigd. Niets anders dan helsche lmatvollè ^uitvallen tegen God, tegen de R. K. Kerk, tegen den Godsdienst en tegen hel kris- fölp onderwijs werden er uitgebraakt. u Al de vrijdenkers, riep de Fransche sena.léur Beau visage uil, moeten zich ver eenigen om de Katholieke Kerk te be vechten en het godsdienstig onderwijs uitte roeien. Op alle gebied moeten wij de Katholieken aanvallen en alle geloofs punten bestrijden. Do vrijdenkers mogen iilleen trouwen voor de wet zij mogen limine hinders niet laten doopen zij moeten zich burgerlijk laten bograven. Verscheidene redenaars eischten dat de kerken en kapellen niet moor ter beschik king der Katholieke Geestelijkheid en van de geloovigen zouden gesleld worden, (inaarwol van alle eerediensten, van aller hande maatschappijen en vereenigingen, zelfs van l'ramagonslogen, van vrijden kers, muziek- en turnbonden, meotin- gen, danspartijen, enz. enz. Allen zonden er mogen gebruik van maken en indien de Katholieke Geeslo lijkiieid in de aldus ontwijde bidhuizen nrg goddelijke diensten zouden celebre ren, 'I gene onzin is, zal men dadelijk 11a de plechtigheid alles walden Godsdienst betreft, moeten doen wegruimen, behalve de voorwerpen gehouden als geschied kundige berinneringen Ren der redenaars deed bemerken dal dr vorschilige denkwijzen in den school der vrijdenkerij vertegenwoordigd zijn. De vrijdenkers mogen zich, om alle onderlinge twisten en bijgevolg eene scheuring te vermijden, alleen bezighou den met nnli-kleriknlism Men stelde voor aan priesters en kloos terlingen de toegang te verbieden 111 de pist huizen om <le zieken te verzorgen en Stervenden bij te slaan. E11 om te hegin- i"-u moeten de kapellen der gast buizen gesloten worden. Wenscheii werden gesteunI voor de verwereldlijking van alle scholen. e wegruiming van alle godsdienstige zinnebeelden, bet Christusbeeld, enz langs de straten eji openbare gebouwen dc nitschrabbing der kerkelijke feesten inden almanak, de vervanging van de •namen der Heiligen in de straatnamen door benamingen aan de natuur ontleend, gelijk ten tijde der Fransche Revolutie van de jaren 1790. Wat liet gebruik der kerken en kapel len betreft, vrijdenker Beauqier, afge- voenligde van Doubs. zal in den aanstaan den wetgevenden zittijd der Kamers een wetsvoorstel voordragen om dat gebruik Ie regelen gelijk bet congres bet voor- Geschiedkundige ridderroman uit den ooi-sten kruistocht door Petrus Van Nuflel. 9e Vervolg Tweehonderd jubelkreten barstten los vierhonderd oogen aanstaarden den puin hoop. Maar, sollier op denzelfden stond, werden de Turken de list hunner tegen strevers gewaar en gaven zij hunne teleurstelling den vrijen teugel met het uitbraken van vcrwenschingen en liet ver laten hunner rangen. Diederik, liet bedrog ontdekkende, vloog, als van de aarde opgelicht, naar eenen der verstafgelegen gangen der sterkte. Fly vond er den rossen torenwachter, op zyn uitdrukkelijk gebod daar geplaatst, wacht houdende aan Maria's karner. Door toorn verblind, was bij op het punt in verwijtingen uit te vallen, wan- "te.r zij» speurhond hem door bedekte teekons tot stilte en kalmte aanmaande en wenkte nader tot de deur te komen. Moei- '\jk zijne gramschap bedwingende, hield hy liet oor aan het paneel gedrukt. Eene slem, zoet als die des naclitegaals, zuiver als de klank van kristaal, galmde door het vertrek e« zeer besclicidelijk konden de spions enkele woorden onderscheppen zij hoor den eene vurige smeekbede tot den God 'an heinel en aarde opklimmen.... stelt, 'l is te zeggen, dat de Katholieke Geestelijkheid de kerken zal moeten afstaan aan de vrijden kersbonden, maeon nieke loges, lurnclubs, muziekmaatschap pijen, aan de liberalen en socialisten voer hunne meetingen, enz. enz. Men bemerko liet wel dat het meerrn- deel der punten van het programma der vrijdenkerij zijn ingeschreven in dat van liet, rood blauw kartel in België. Nu, roodon en blauwen zijn liet volko men eens om dit programma in zijn geheel Ie verwezenlijken en dit zonder eenige uitzondering, moesten zij ooit bier te lande meester worden. Overigens 't is ganscli het program ma der makonieke loge die ook het godsdienstig onderwijs wilt afschaffen, di 11 R. K. Godsdienst uitroeien, de ker ken en kapellen sluiten om ze nog alleen te openen voor feesten en vergaderingen die den maconnieken stempel dragen. Men weet dat de hoofdleiders der roode socialisten allen tot de maeonnieke loge belmoren. Een der koeplollen der «Stem- rechtmarsch» toont ons aan wat zij in 'L.schild voeren. Het luidt immers als volgt Aan ons straks uwe kerken en kasteelen En 't Stemrecht Wat kan slechts onze wonden nogbeelen? Hel Stemrecht Dus vooruit voor dit recht Maar blijft steeds aan 't roode vaandel jg'hecht, Aan ons straks uwe kerken en kasteelen En T Stemrecht Dus na do kerken de kasteelen en alle andere eigendommen en dit zal het na tuurlijk gevolg zijn. Het waarlijk revolutionnair con gres werd gehouden ter Hoogeschool van Rijssel dus met de goedkeuring der Fransche Regeering. De vrijdenkers, die onder voorwendsel van vrijheid van denken, alle mogelijke erediensten willen gedongen en bescher men, willen daarentegen de uitoefening van den R K. Godsdienst «Iwarsboomen zooveel bet in hunne macht is en zelfs totaal verbieden en afschaffen. De vrijdenkerij is dus. niets anders dan dwingelandij en vervolging tegen ons. Katholieken Op 2 Juni beeft hel kiezerskorps in overgroole meerderheid uitspraak gedaan en verklaard dat het de maeonnieke leerstelsels en de vrijdenkerij verfoeit en veroordeelt als noodlottig voor land en volk Ik las over eenige dagen iu eene gazet dal te Jemappes (Henegouw; vier jongens en zes meisjes het burgerlijk loopsol ontvangen hebben. Waarin nu eigenlijk dit burgerlijk doopsel bestaat daar geeft Vertrek tierde Dicdeiik. den wa ker van zich slootende. Alleen gebleven, klopte hij op de deur. Hij bekwam geen antwo< rd. Jonkver Maria, schreeuwde hij ik moet u spreken... Laat mij iu vrede riep het meisje hem vastberaden toe Ik gebied u te openen Vermetele In naam uws vaders zult gij de deur ontsluiten Weg! verachtelijke schurk, verfoeie- lijk wangedrocht Ik smeek u, Maria,.... ik kruip voor u op de knieën Ik haat u uit al de krachten mijner ziel En ik bemin u, ik heb u zóo onzeglijk lief... Wees gevloekt, lage booswicht Doemenis Doemenis huilde de godslasteraar, wegvluchtende. Aan den uitgang botste hy op Hoël. We zijn bedrogen, deerlijk bedrogen! jammerdo deze. Tienvoudig zal ik gewroken worden raasde de soldaat. Do dood tréfle alle christenen Allen, hoort ge, Hoél Ook u en uwe dochter. Let op, ellendige Let op u zeiven De tijd van kruipen en vleien is voorbij de schalmen, welke mij zoo lang de leden insloten, werp ik verbryzeld vóór uwe voeten ik verlang de gazet gcenen uitleg over ik veronder stel in alle geval daler wel een peter en meter zullen bij tegenwoordig geweest zijn, om te zorgen dat de gedooplen later een zuiver burgerlijk leven leiden. Een philosoof van de gemeente had het goed gedacht die plechtighoid te vereeren met eene diepdoordraclite rede voering, vol grootc woorden. De Kerk, zegde bij, heeft haren invloed verloren, de Rede en de Weten schap, dat zijn de twee goden waar de mensch de knie moet voorbuigen -. Sommige menschen zullen misschien niet al te best verstaan hoe O L. Heer zoo maar ineens afgeschaft is en zich afvragen wat dat toch eigenlijk belon ken t, de R( de en de Wetenschap. Hewel ik zal u dat eens uitleggen om hel of hemel moet gij 11 niet meer hekommeren, ge hebt maar alleen belang testellen in het tegenwoordig leven De Rede, of liever uwe rede of ver stand, zal u zeggen hetgeen lat gij te doen hebt zij is onfeilbaar. Jamaar, als ik nu eens kwaad gedaan heb, wie zal mij dan straffen, vermits O. L. Heer afgeschaft is Daar moet gij niet om bekommerd wezen in dat geval zal de Rede li zeg gen Gij hebt kwaad gedaan en T is daarmeê al. Mettertijd zouden dan ook natuurlijk rechtbanken, gendarmen, gevangenissen niet meer van doen zijn on afg- schaft worden, vermits alleman perfekt aan de Rede zou gehoorzamen. Schoon, zult gij zeggen, als het maar zoo was Ik inviteer 11 met mij een klein wamlelingsken le doen in een land, waar over honderd jaar de godin de Rede op den troon werd geplaatst. Is daar alles in den haak Daar, in Frankrijk, zijn er nochtans velen die O. L. Heer uit hun hert gejaagd hebben en slechts uitsluitelijk luisteren naar de Rede. In 1892 klom het getal dergenen die van moord of andere misdrijven belicht werden tot -11.000. Van 1884 tot 1900 werden 90.000 echlsch idingen uitgesproken Eindelijk, liet getal overlijdens heeft in Frankrijk eenen sclirikkolijken voor sprong op liet gehoortegelal. En nu vraag ik aan dien pliiiosoof van JemappesIs de Rede, de Wetenschap dan zoo onfeilbaar dal zij alle inenschen- lijke kwalen geneest Is het geene misdaad den Godsdienst uit het hert van den menseli Ie rukken, en wal stelt gij in do plaats Twee groole woorden de Rede, de Wetenschap. Maar wie luist- rt er naard- Rede, als er g-'ëne straf of belooning hij is Weet gij waar gij het volk naartoe leidt met al uwe ijdele woorden Naar den berg van het Ware Geluk en an den Vooruitgang Neen, naar den afgrond van de ver beesting en der ondeugd loon iuar work de rollen zijn verwisseld Welke eischen bobt gij tc stellen Zijt ge dan tot liet laagste peil der onbeschaamdheid gedaald, mij dit nog te durven vragen?.. Uwe dochter belijdt den Roomschen Godsdienst, enjgy, 0|>p< rbovel- hebber dezer bende, gij werkt dooi .iwe zwakheid en toegevendheid mede in onzen val. Wat vergt ge van my Maria zal myno vrouw worden of sterven. U klaag ik aan, plichtig aan hoog verraad. Dat zult, dat kunt gij niet kreet de ontaarde ouder Ge wilt mijn kind, liet hoort u toe Edoch, Diederik, zweer me dat gy het altoos met liefde en eerbied zult omringen Heb medelijden met haar Mij lust liet niet boet preken te aan- hooren, antwoordde do ridder. Dóe my ontbieden wanneer ge met myne aanstaande het ontbijt neemt. Daar zullen wij onze wederzydsche voorwaarden nader ontwik- kelon en het blyft u alsdan nog altijd vrij te doen wat ge wilt. Ik zal mij naar uwe wenschen schik ken. Denk ondertusschen wel na: Verbreekt gij uwe belofte, gij kent er de gevolgen van. Kies De grysaard dwaalde in gepeinzen weg en liet zijnen vertrouweling vertrokken zonder handdruk of groet. Midderwyl waren de kruisridders, met den held van ons verhaal aan do spits, 111 door Cohyiv. Stichting van den landbouwpost van Kitunguru. XXIV. 27 November Vier zwarten werken voort aan liet dak, de anderen gaan gras halen Ik geef mijnen boy eenen frank om mij aardapp-den te gaan koopen hij de inlanders, 't is eenen frank met de beeltenis van Koning Albert. De jongen noemt den frank, beziet hom en draait hem langs alle kanten tot ik vraag Apana musuri? Apana bwana, antwoordt hij, na basensi anakatala apana bula malari mukubwa na bula-matari kiloko, de inlanders willen hem niet, 't is niet den grooten bula-matari die er op slaat maar n'en kleinen en dien willen zij niet. De groote bula-matari dat is wijlen Leopold II ziet gij, en Koning Albert, die er op de franken erg jong uitziet en niet. zoo struisch als Leopold II dat is de kleine bula-matari na Bulaya. Eenen franschen frank of eenen 1/2 frank met don Belgischen leeuw zullen zij insgelijks weigeren maar geef hun een stuk lood met de beeltenis v n Leopold II dat is goed. I11 het tellen echter zult ge n'en zwarte niet bedriegen, als 't met franken is. Geef hem eens n'en frank te kort senèhs zult gij liooren ingene franka moya bwana, nog n'en frank meester. Thans wil ik u een voorbeeld geven van den wonderbaar snellen groei der planten en gewassen alhier, 't Is nu zeker een vijftal weken geled-m dat ik eenen dreef aanlegde van mijn huis naar de groote haan op Lukouzolwa en Molero. Te dien einde deed ik al liet struikhout en de jonge hoornen afkappen, de stronken en wortels werden zoo goed mogelijk uit den grond gehaald, en de dreef met de braak omgekapt zoodat er zelfs geen pijltje gras meer opstond. Hewel thans staat ér gras op van 30 a 40 centimeters en allerlei wild gewas en houtpoorten van 70 a 80 centimeters lengle. zoodat ik verplicht hen den weg opnieuw te reinigen. Daar ik nu toch met een de bauannboomen die den dreef moeien vormen ga planten is het geen verloren werk. Juist hebben -Ie vier zwarten gelast Imt dak te maken hun werk volbracht, die vier steek ik elk eene houweel in de hand en beveel hun le bcgmnen aan het omkappen van den weg en gras en vuiligheid zorgvuldig te verzamelen en op hoopen te leggenLater doe ik al dien bucht in de pullen waarin de banaanboomen moeten geplant worden want voor bananen is dit eene goede meststof, vooral als men gelijk ik het ga doen er stalmest kan bijvoegen. Hoe meer gevel, hoe schooner en monigvul- diger vruchten de hoornen later zullen opleveren, en bananen zijn er altijd te kort op de tafel. Zoo mijn spel lukt, zooals het alles laat verhopen zal ik wei een welstellend <lorpje alwaar zij er in gelukten naar voldoening hunne nuoddrufl te nemen en. op den hoop toe, een aan zienlijken voorraad levensmiddelen machtig werden. In dier voege zakten zij naar hun kamp af, verzekerd zoo zij waren de Mahomcdanen buiten hunne sterkte te kun nen lokken. Wie maalt ons hunne verba zing, hun hartzeer, toenzy de schrikkelijke vernietiging hunner legertenten ontdekten! Grijnzend tusschen de tanden, brulden zij Wee over de vernielers Ons hunne sterkte Wilfried, ofschoon bezield met dezelfde opvatting zyner medestrijders, trachtte nochtans hunne billyke verbolgenheid in te toornen, hunne smart te matigen. Geluk te hy hierin nietten volle, dan toch kon hij zich verheugen in een schielijken omkeer. Nauwelijks had hij den wenscii uitgedrukt eene nieuwe schuilplaats op te richten of de gemoederen verkoelden, de handen togen uit de mouwen en liet werk nam aanvang. De lichamclyko toestand der krijgers, zoo lievig geknot, hunne onder mijnde gezondheid en 't getal edellieden den slafelyken arbeid niet gewoon, dit alles in aanmerking nemende, liep liet werk vlot van de hand. Niet eene uitgezonderd, hoe oud in jaren, hoe weinig met krachten bedeeld, of hij zwoegde moedig, hitste anderen tot volharding aan, zong liederen uit het vaderland. De overste sloeg besturend do manhaftig heid zyner onderhoorigen gade, paste hier bananen genoeg hebben om niet alleen mij maar ook om de posten van Lukon- zoiwa, Pweto en Kilwa te gerieven. Nu de dagelijksche les mest mavi hand rnikono ezel punda hamer heunera met 11a zakdoek-kitembala en geneesheer mohanga andermaal zamani ik mi zaken maneno aanstonds—sasa-ivi aanbrengen - kuleta ziekte malari roepen kukwita duif deku haard ndéfu vogel deku sleutel lufungula verre inbali maar lakini gisteren iana stuk kipandé slaan kupika neus - pua ivoor pembé aap makaka België Bulaya leugenaar bongo muts kofira tas koppo schrijven-kuandiko zien kuona inkt wino waarheid kweli kaas fromagi. 28 November Marche jongens, allen weg om gras uitgenomen de vier die den dreef moeten reinigen. Om gras gaan dat staat hen aan, immers dan zijn zij in de inlandsche dorpen en gaan daar zoowat haas spelen, zij zijn immers Bantus na bula malari en de anderen maar basensis. Ge ziet 't is hier juist de zelfde liefde ais in België. Die zöo'11 schaduw van over heid heeft laat het de anderen goed gevoelen en zoo hij dan al niet zegt Buigt of berst dan denkt hij het niettemin, 't Is hij sommigen voorwaar geen GEbruik maar Misbruik van macht. Doch wij hebben het hier op dit aardsch tranenparadijs zoo gevonden en wij zul len hel dan ook zoo laten. Dezen mor- gend toen ik de beesten ging nazien in de weide heb ik n'en haas gezien, 't Was den eersten sinds mijn verblijf in Congo, 't Diertje was niet zoo groot als zijne stambroeders in België maar 't kon minstens zoo goed loopen als die vier- pooters bij ons. 'k Heb hem laten loopen en zoo hij niet afgescheiden is dan loopt hij voorzeker nog. Gelooft gij dat lezers? Ik lees daarjuist in de gazetten welke men mij uit België stuurt dat de heer Algemeene Ondergouverneur strenge maatregelen voorschrijft tegen hetdrank- misbruik, dat, naar liet zou schijnen, in sommige plaatsen hee. scht. Daarover een woord aan dezen die schikken naar de kolonie te komen, en denken hier maar den vollen teugel te kunnen vieren aan het plezier maken en denken daar zal ik mij niet moeten geneeren, daar hen ik baas en zal ik kunnen doen en mogen doen al wat ik maar wil. Hewel dat die gerust in 't vaderland blijven waift zij zouden hier nuchter slaan zien en gansch ontgoocheld wezenAgenten die op die manier de beschaving der zwarten ver slaan en den voorspoed en bloei der kolonie kan het gouvernement gemak kelijk missen. Verkoopers worden gevraagd in verscheidene gemeenten. en daar eene in liet oog springende verbe tering toe. Onbewust liet hy den blik over 's vijands bave weiden Sarrend rees zij op uit de groene waterslang, welke haar om singelde, en scheen te grimmelen met den zwakken tegenstrever, die haar aan beu ren wettigen lieer kwam betwisten. Ook den jongeling, zoowel als menig anderen kampioen,pijnigden akelige vooruitzichten. Er bestond zoo weinig hoop, om deze plaats te ontgaan Alles spande hun tegen ge brek aan wapenen, gemis aan voldoende uitrusting. Weemoedig murmelde hy Waarom niet verre van hier gaan en ons versteken Eene schuilplaats zoeken en er het oogenbhk afwachten, dat stamge- nooten ons bijspringen Maar later dacht hij huiverend aan zijne gezellen, die hem bezwoeren liever honderdmaal den dood te onderstaan dan langer den moedwil hunner vijanden te verduren en dan zuchtte hij De voorzienigheid beslist. Ben ik veroor deeld hier tc sterven, dan toch zal Maria denkelijk vernemen dat hier, op uitheem- sclien grond, het lijk van haren Wilfried om een graf smeekt tusschen oudera en vrienden, dat zyn gebeente eene rustplaats verlangt in gewijde aarde, onder de gras zoden van den vaderlandschen bodem.... Sneller dan ooit klopte zijn hart van liefde tot de bloem der maagdon, voorbestemd om eene gravinnenkroon op het hoofd te dra gen; glooiender dan weleer brandden zyne lippen om haar eenige woorden van ver van troost toe te fluisteren De taalstrijd. De - Etoile Beige van verleden Zondag, drukt heel plechtstatig dat er in Belgie maar eene nationale taal bestaat de Fransche En zoo slaan de Brusselsche liberale Fransche gazetten den wijzen raad, door koning Albert te Antwerpen gegeven tot vrede en eendracht tusschen Vlamin gen en Walen in den wind. Het Vlaamsche volk zal weten zijne taalrechten te doen eerbiedigen, daar mag de Etoile op rekenen en zijn fransgezinde nasleep tegelijk. Een volksstam in Amerika iaat zijne sprekers niet toe, lange rede voeringen tc geven. Om dat nu de sprekers niet gedurig te moeten herinne ren, zijn deze laatsten verplicht, telkens zij meeling houden, op een been te slaan. Dan zijn zij het ras beu en het duurt gewoonlijk maar vijf a tien minuten. Dit zou een goede maatregel te nemen zijn ten opzichte van GROENE PIE als hij ter Volkskamer aan 't zeeveren gaat. Men geeft wel raad, maar men kan er niet hijgeven de wijsheid om er tijdig een geschikt gebruik van te maken. De Vlaamsche Bladen worden vriendelijk uitgenoodigd om dit schrijven op tc nemen en tot instemming een exemplaar te zenden aan liet Antwerpsch Gemeentebestuur. Al de Takken van het Alg. Ned. Verbond worden uitgenoodigd om in den zelfden geest te schrijven. Alle Vlaamsche Vereenigingen worden uitge noodigd om het zelfde te doen. Gent, 4 September 1911. Aan de heeren Burgemeester en Schepenen der stad Antioerpen. Hooggeachte Heeren, De bladen brengen het nieuws, dat het Conscience-Museum te Antwerpen niet zou bestendigd worden Niet te gelooven Wat die schatten zouden weer ver spreid worden, dat Museum, dat voor ons Volk een leerschool is van nationalen trots dat wie weet hoeveel sluimerende letterkundige begaafdheden zal wekken, door den prikkel van het voorbeeld van den Nederige, die het niet noodig had zijn taal le verloochenen om wereldroem te oogstendat Museum zou verdwijnen Daar waar ieder kuituurvolk dergelijke musea aan zijne grooten heeft opgericht, zou men het onze doen verdwijnen, nu het bestaatDat kan niet dat mag niet. Het is door geen reden, van welken aard ook, te rechtvaardigen. En moest geld kwestie de reden zijn het Vlaamsche Volk bezit stamtrots genoeg om het door een nationale inschrijving te redden. Heeren Burgervaders van Antwerpen, wij bezweren U laat dien hoon niet over Antwerpen komen, dat het zijn Conscience-Museum zou laten verdwijnen. Namens het bestuur van den Gentschen Tak van het Alg. Ned. Verbond. De Penvoerder, De Voorzitter, H. Meert. Dr Speleers. begeerlijker nog wenscht-i hy, haar engelenwezen eene enkele maai te kunnen aai)8Cliouwen, alvorens voor den stoel van zijn oppersten Rechter te verschijnen vooraleer te sterven begeerde hy de duur bare geliefde nog eons weer te zien in al den luister harer \vergalooze schoonheid.. Ook dit verlangen bleef onverwezenlykt die gunst niet verkregen. Van het wereld- tooneel verdwynen als banneling, als zwerver de zielinde qanden zyns Scheppers teruggeven, zoo was liet voorbeschikt en hy gevoelde het maar al te wel. Dunne boomstammen tilden een door den wind opgeblazen zeildoek ten hemelliet bolwerk der christene bedevaarders Arm zalige dwerg tegenover eenonoverwinbaren reus nietig lijk het grasalmpje onder den voetzool dor voorbijgangers. Men zamelde het nog overgeblevene der krijgsmateriee- len saam twee ladders, bylen en zwaarden waren nog de eenigste voorwerpen van waarde hun overgebleven. Hoe hemelsch- breed verschillend de stond, waarop zij den geboortegrond verlieten, met thans! Alsdan fonkelde alles van weelde en prachtallen degelijk uitgerust, in de beste slagorde geschaard, straalden zy van mannenmoed en levenslustnu droegen zy nog eeniglyk ellendige lompen, de blos was hunne we zens ontvloden en, hadde men in hunne verglaasde oogen dit tintelend vuur niet gedurig zien vonken, men had gezworen levenlooze schepsels tc zien. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1912 | | pagina 1